Boligprisene vil øke

torellef
BBBB 29.03.2020 kl 15:06 3319

Boligprosjekter legges på is eller utsettes og bygningsarbeidere permitteres. Meglere oppretter restriksjoner for visninger. I mange bransjer permitteres folk over en lav sko, hvilket betyr at boligkjøp legges på vent. Folk utsettes for ganske store psykiske påkjenninger og familieforhold blir satt på prøve.
I den andre enden, når dette er over, vil det ta tid før nye boligprosjekter kommer igang og mange familieforhold har røket. I løpet av tiden det tar å få samfunnet på beina igjen har nye unge boligkjøpere kommer til. Det betyr at flere skal ha bolig samtidig som det ikke bygges nytt. Det vil bli trykk på de eksisterende boligene og prisene vil stige. Så til dere som sitter med bolig som vurderes solgt, vær litt tolmodig. Du får mer igjen om du venter litt.
Husk at Norge er i en særstilling i verden med tanke på økonomiske muskler. Mye kommer til å bli sprøytet inn i økonomien slik at vi kommer ut rimelig greit når dette er over. Når det gjelder verdien på hytta er jeg mer skeptisk. Tror mye vil bli endret etter dette.
Redigert 20.01.2021 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
29.03.2020 kl 15:11 3300

Du har veldig mange gode poenger, men i andre enden har du bankene og kapitalkravet. Selv om det for øyeblikket er gjort fravikelse fra reglene rundt kapitalkrav er nok bankene i gang med analyser om hvilke områder de ønsker å begrense utlån med forventning om at resesjon biter seg fast, og det uavhengig musklene til sentralbankene.

At boliglån - eller viljen til utlån til bolig - får fortsette som før er jeg mer i tvil om, hva tenker du?

kleiven
29.03.2020 kl 15:28 3241

Her glemmer du å ta med flere vesentlig faktorer.. Tilflyttingen er lik null, bedrifter går konkurs og flere utenlandske arbeidere velger å bli hjemme ettersom norsk økonomi er kjørt til grunne.

Boligprisene skal ned 30-40 prosent det nermeste året. Her bør man definitivt være smart å selge fortest mulig før alt havarerer. Kjipt å tape 1-2 milioner....
Hanveg
29.03.2020 kl 15:57 3161

Kleiven:
Hvorfor selge selv om prisene skal ned? Man må jo ha noe bo i. Eller misforstår jeg deg
paneldata
29.03.2020 kl 16:04 3139

Skillsmisser, dødsfall, etablering av parforhold og fødsler utløser behov for boligtransaksjoner. Noe omsetning vil det alltid bli.
El Gordo..
29.03.2020 kl 16:09 3099

Oslo/østlandet er gjerne en egen planet...
Men i eks Rogaland har alt stoppet opp...Fritidseiendom stoppet opp for ca 5 år siden...Bolig stoppet nesten opp for 1.5 år siden...
Siste eiendomsboomen var vel i ca 2013...da kunne alt selges...
En kamerat har masse fantastiske fritidstomter i ryfylkebassenget...ikke vært visning siden 2014..
En annen kamerat brukte 7 mnd og gikk ned 25% i pris for å bli kvitt sitt kurante rekkehus..vuderet selv en fritidseiendom i Sandnes kommune..den gikk 28% under anntydning etter nesten 2 år..
Båt og bil har nesten vært umulig å bli kvitt de siste 5 år...
Ser at bla brødrene Østerhus sitter med over 350 nye boliger for salg...de gamblet..og nå blir det nok så som så med nattesøvn...
Ingen ting vokser inn i himmelen...og de neste årene blir spennende på godt og vondt...!?
Mvh.
KimLee
29.03.2020 kl 16:43 3017

Boligprisene kommer til å falle det er sikkert. Vet ikke hvor mye. Det kommer anpå hvor mye problemer dette viruset skaper. Og hytteprisene kommer til å falle mer boliger.
Niky
29.03.2020 kl 18:43 2819

Dette blir en domino effekt. Når folk må selge hytta med tap og leiliegheten det samme.
Grillkrydder
29.03.2020 kl 20:08 2671

Ja, spent på hva som kan velte boligboblen. Nå går vel all støtte til næringsliv og nav i denne runden.

pungrotta
29.03.2020 kl 20:54 2547

Tror det blir meget mye dyrere og bygge nytt fremover grunnet svak valuta og dyrere priser på varer mm.
Innleid arbeidskraft blir fraværende og vil strupe mange prosjekter i lang tid.
Flesteparten av Norsk virksomhet vil få mere enn nok og gjøre innen bygg og anlegg på kort sikt men bli dyrere ferdigstlte hus.
Det er nesten gratis og låne penger,mens om en famiie på 3-6 må regne med og betale 15-25000 for leie uten skattefradrag.
De med litt lengre horisont vil også få en bra avkastning på dagens nivå om de kjøper tror jeg.
Ved finanskrisen skjedde der samme boliger gikk til himmels pga renter som da også var lave 3%.
Norske husholdninger står godt fremover også.
Redigert 29.03.2020 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
paneldata
29.03.2020 kl 21:10 2482

Kan godt hende det blir bygget mindre de neste par årene.
Slettet bruker
29.03.2020 kl 21:14 2447

Hvordan går det med AirBNB spekulanter om dagen?
Helgej
29.03.2020 kl 21:17 2418

Av alle fornuftige refleksjoner som er her, glemmer man den dagen Norges Bank hever renta igjen.
Ola dunk er så dum, at de som fortsatt har det bra, ser på rentesenkingen som en mulighet til å bruke mer penger grunnet mindre utgifter.
Bare å se hvordan folk refinansierer og baker inn biler og lignende i boligen.

Tenk sjokket når renta blir skrudd fra 0,25% til 1,5% over natta..... Og bankene skal øke egenkapitalen sin igjen da kravet blir økt til normalen.

Tipper bolig bobla er det som sprekker etter denne finansbobla som luften siver ut av.
De som har sjansen bør øke avdraget sitt så mye de kan nå, for å nedbetale gjeld mens renta er lav.
Slettet bruker
29.03.2020 kl 21:32 2338

Min oppfatning også. Flere polske arbeidskolleger av meg vurderte allerede før dette å dra hjem. Forstår de godt. Ser familie 5-6 uker i året og den norske kronen har blitt dårligere og dårligere for hvert år siden de kom hit. Jeg sa som spøk at ha det bra, vi ses igjen når krona er så dårlig at jeg kommer til Polen for å jobbe i steden for.
Redigert 29.03.2020 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
CS_invest
29.03.2020 kl 21:50 2271

Det er fler aspekter her - som en bør tenke nøye igjennom.

1. Renten - kommer med all sannsynlighet at bli lavere en god stund.
2. Folk flest - må ha et sted at bo.
3. Bolig - som spekulering - er imidlertid etter min vurdering totalt dødt nå. Flest sitter nå på gjerdet, og beholder sjarken frem for at få en ny som er 3 fot lengre. Og "finansiering" i form av "refinansiering" (uttak av verdistigning) like dødt. Dette medfører at ganske mange nå må tjene hva de har behov for - for forbruk, frem for at finansiere ut fra en verdistigning.
4. Corona-krisen kommer at merkes klart og lenge - også etter det mest akutte er overstått. Det blir mange lik, ikke bare på kirkegårdene, men også i næringslivet. Spesielt innen de høyt belånte aktører, i særdeleshet innen de som satser på den del av befolkningen som "tjener penger" ved pkt. 3.
5. Verdi-setting - kommer mest sannsynlig at få en annen målestokk etter slik skjellsettende hendelse. Samfundet (=velgere/borgere) kommer at prioritere høyere - en økt sikkerhetssatsning i samfundet gjenerelt - at det f.eks. er depoter med matvarer, sykehusutstyr - og at det er en nasjonal reservekapasitet som kan øke sannsynligheten for nasjonalt at kunne håndtere en krise som nå (i og med åpenlyst intet internasjonalt samarbeide i slik setting som nå har kunnet håndtere dette), og en slik kapacitet vil reservere midler fra annen aktivitet, i alle fall en periode (under oppbygging).
Jeg tror også at andre verdier kan få økt annerkjennelse - som f.eks. at ha mulighet for dyrke "litt" mat selv, at ha mulighet for at ha avstand/redusert befolkningstetthet.

KONKLUSJON: Vurderer at den verden vi har hatt siden 80-tallet kommer at endre seg - og betydelig. Urbanisering trur jeg kommer at gå i "vente-modus" (ikke spes. populært at være innelåst i by i pandemi) og finans/investerings-"hypen" - kommer at falle, pga. arbeidsmarked, lønnsinntekter, avdrag på "offentlig innsats nå" og en oppstramning innen bank (dersom ikke de blir nasjonalisert - og selv da - kommer ikke det at bli "tut og kjør"). Handlingene til rike/superrike - kommer at bli så høyt desavuert av befolkningen flest, at ikke lengre det blir noe mål at ha en ekstravagant livsstil. Det kommer at bli mer "pop" - at vise nøysomhet og fornuft.

Så summarium er i beste fall status quo hva angår priser på boliger, mest sannsynlig et gradvist fall. Også i Oslo. Hyttemarkedet vil sekundært lide - betydelig. Pga. omfattende sekundære problemer - vil mest sannsynlig staten trede inn (ikke for at sikre en spekulasjonsgevinst - men for at undgå bankkrakk og 100000++ hjemløse) og overstyre banker. Du blir boende - og må betale "hva du kan", men det er slutt på "tut og kjør".

Det positive her - er at de fleste nordmenn - kommer at overleve Corona-krisen, regjeringen tok grep akkurat mot slutten av Greven's tid - slik vi trolig slipper at måtte grave massegraver for at få plass!

Og for fleste er det trolig bedre at ha et verditap på bolig/leilighet - end en gratis boplass på kirkegården (eller hva nå end det finnes av livssynsneutrale jordhuller)
Slettet bruker
29.03.2020 kl 23:25 2128

Ser noen mener at man skal nedbetale ekstraordinært på lån.

Det tror jeg er et meget dårlig råd akkurat nå - dersom du kun har et vanlig boliglån (si innenfor 50-75%).. I den grad du får en likviditetsmessig positiv effekt av feks rentenedgang eller annet er mitt råd å bygge buffere. Sett penger inn på konto - i en annen bank enn der du har lån. Det gjør jeg i disse dager. Frihetsgrad og "skjulte reserver" vil vise seg å være gull verdt. Ellers lar jeg mine investeringer i eiendom og aksjer forbli uforandret. Får jeg noe utbytte fra mine aksjer vil jeg dog reinvestere dette. Ellers - tenk reserver/buffere - mer enn vanlig. Også fordi det kan vise seg å dukke opp muligheter underveis. Har ingen glass eller krystallkule - men heller mot at vi skal tilbake til noe som ligner på normalen - en gang. Men jeg tar også mine forholdsregler....Vi er etter min mening særdeles heldige som bor i Norge med et velfungerende sosialt og politisk system - med gode buffere .....
Redigert 29.03.2020 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
torellef
01.04.2020 kl 11:06 1581

Boligprisene spås opp. Mange skilsmisser på gang og da trengs bolig til alle.
https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2020/03/31/7513292/samlivsbrudd-kan-sette-fart-i-et-tratt-boligmarked
Kenevil
01.04.2020 kl 11:31 1521

Ikke glem at det kommer til å bli babyboom også.
Slik at de som blir single, trenger flere mindre leiligheter, mens de som blir flere trenger større leiligheter.
Så her blir det både i pose og sekk.
Med lav rente så kommer folk med mulighet til å kjøpe.
Dessverre blir det og garantert store regionale forskjeller.
Rogaland kommer nok til å få en ny oljesmell. Hva som skjer i distriktene er litt usikkert, men sannsynligvis nedgang.
Blir økt tilflytting til Østlandet, og flat prisutvikling neste 2 år før det blir en ny prisvekst som blir tilsvarende den vi hadde i 2015-2016
Visjonæren
01.04.2020 kl 11:35 1509

Vi holder på å miste flyselskapet Norwegian. Gjør vi det, vil boligenes attraktivitet synke, og boligprisene der med.
Får vi et bedre Norwegian derimot, gjerne med nytt selskap og ny balanse, kan dette endres vesentlig. Mange
tenker nok ikke på dette, men sånn er det.
Bertelli
01.04.2020 kl 11:46 1471

Jeg tror du nok har litt stor tro på hva Norwegians sjebne har å si for boligprisene.