Nicket Strategi har ledd av olje- og petroleumslagring.
https://www.reuters.com/article/us-oil-prices-kemp-column/column-global-oil-storage-to-fill-rapidly-as-consumption-plunges-kemp-idUSKBN21E2BR
Her går det frem at ledig lagringskapasitet er mangelvare. Og lagerleien for ledig kapsitet fyker i været.
Ikke akkurat å le seg skakk av.
Man kan hedge jetfuel. Men hva koster det, og hvilken handlefrihet fins underveis ?
Norge burde se på temaet olje- og petroleumsprodukt lagring. Se på mulighetene for å kunne bygge ytterligere lagekapasitet.
Det sies i artikkelen av lånekostnader og forsikringskostnader er ubetydelige.
Vi vet at oljeprisen svinger, og det kommer den til å fortsette å gjøre. Den var 85 $ fatet i okt. 2018.
For en del år siden var den rundt 145 $ fatet. Nå snakkes det om muligheter for 18 $ fatet.
Her går det frem at ledig lagringskapasitet er mangelvare. Og lagerleien for ledig kapsitet fyker i været.
Ikke akkurat å le seg skakk av.
Man kan hedge jetfuel. Men hva koster det, og hvilken handlefrihet fins underveis ?
Norge burde se på temaet olje- og petroleumsprodukt lagring. Se på mulighetene for å kunne bygge ytterligere lagekapasitet.
Det sies i artikkelen av lånekostnader og forsikringskostnader er ubetydelige.
Vi vet at oljeprisen svinger, og det kommer den til å fortsette å gjøre. Den var 85 $ fatet i okt. 2018.
For en del år siden var den rundt 145 $ fatet. Nå snakkes det om muligheter for 18 $ fatet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Det er meg blitt fortalt at Norge har et enormt lager av olje i flere reservoar noen tusen meter under havbunnen. Det skal vist nok være noen som driver og pumper opp denne olja også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 15:27
1586
Det er her tale om ALLEREDE OPPUMPET olje.
Oljen i Nordsjøen er ikke tilgjengelig før den er pumpet opp. Og hvorfor
skal olje som pumpes opp i Nordsjøen selges for 18 $ fatet, hvis markedsprisen
på oppumpingstidspunktet for eksempel er 100 $ fatet. Kan du forklare meg det Presidenten ?
Oljen i Nordsjøen er ikke tilgjengelig før den er pumpet opp. Og hvorfor
skal olje som pumpes opp i Nordsjøen selges for 18 $ fatet, hvis markedsprisen
på oppumpingstidspunktet for eksempel er 100 $ fatet. Kan du forklare meg det Presidenten ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Hvorfor skal norge bygge en masse siloer med all den infrastruktur som må til. Pumpe opp olje, lagre den og så selge den til 18$ når de kan pumpe den opp når behovet melder seg, sende den i eksisterende rørledninger til 100$
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Poenget mitt er at om det er staten som gjør dette, blir de 18$ bare som å ta de ut av den ene lomma og legge de i den andre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Strategi
29.03.2020 kl 17:21
1499
Jeg ler fremdeles, bare tull alt sammen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 17:47
1476
Det kan være Equinor eller andre norsk oljeselskap, eller norsk selskap. Det behøver
ikke å være ved stygge siloer på land, men sylindre på høykant i fjell for eksempel.
Det må selvfølgelig regnes på kostnadene. Vanskelig å konkludere før man har sett
litt nærmere på det. Eller man må finne steder som tåler å ha stygge siloer. Dette er
ikke masse infrastruktur. Tankbåten skal kunne parkere rett inntil røret.
Vi skal ikke nødvendigvis pumpe opp. Driver vi å selger til 18 $ fatet ? Jeg snakker
om allerede oppumpet olje som er tilsalgs på verdensmarkedet. Og denne er ofte
ikke norsk. Vi kan ha siloer i utlandet også eventuelt.
Du regelrett lyver og kverrulerer her. Simpelt. Jeg har aldri sagt at vi skal selge olje
til 18 $ fatet. Vi skal kun selge når det er dyrt. Og kun kjøpe når det er billig. Evt.
leie ut lagerplass av og til om det passer inn.
Du må sette deg inn i hvordan olje utvinnes på norsk område. Produksjonen flyr
ikke som en jojo opp og ned. Den er nok ekstremt stabil utifra lange programmer.
ikke å være ved stygge siloer på land, men sylindre på høykant i fjell for eksempel.
Det må selvfølgelig regnes på kostnadene. Vanskelig å konkludere før man har sett
litt nærmere på det. Eller man må finne steder som tåler å ha stygge siloer. Dette er
ikke masse infrastruktur. Tankbåten skal kunne parkere rett inntil røret.
Vi skal ikke nødvendigvis pumpe opp. Driver vi å selger til 18 $ fatet ? Jeg snakker
om allerede oppumpet olje som er tilsalgs på verdensmarkedet. Og denne er ofte
ikke norsk. Vi kan ha siloer i utlandet også eventuelt.
Du regelrett lyver og kverrulerer her. Simpelt. Jeg har aldri sagt at vi skal selge olje
til 18 $ fatet. Vi skal kun selge når det er dyrt. Og kun kjøpe når det er billig. Evt.
leie ut lagerplass av og til om det passer inn.
Du må sette deg inn i hvordan olje utvinnes på norsk område. Produksjonen flyr
ikke som en jojo opp og ned. Den er nok ekstremt stabil utifra lange programmer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 17:56
1467
Det er nettopp ikke å bytte lommer. Skjønner du ikke dette ? Om norske oljeselskap virkelig selger til 18 $ så er de
allerede bestemt til prinsipielt kjøpere i markedet. Da forsvinner denne oljen til kjøperen. Oljen er bortdisponert. Og kjøper må enten
bruke den, selge den eller lagre den. Slik praksis er, brukes allerede oppumpet olje. Lite lagres. Med bedre lagerkapasitet blir dette
anderledes. Da kan forlengst forhåndsprogrammert og nyutvunnet olje (dvs. olje som produseres okke som etter ruteplanen),
legges tilsiden i lager, for salg til høy pris senere.
Tror du at hele norsk oljesektor nå stopper produksjonen, og venter på 100 $ fatet ?
Norge produserer omlag 2 mill. fat pr. dag okke som hva prisen er. Det er meget liten
regulering av produksjon opp og ned.
allerede bestemt til prinsipielt kjøpere i markedet. Da forsvinner denne oljen til kjøperen. Oljen er bortdisponert. Og kjøper må enten
bruke den, selge den eller lagre den. Slik praksis er, brukes allerede oppumpet olje. Lite lagres. Med bedre lagerkapasitet blir dette
anderledes. Da kan forlengst forhåndsprogrammert og nyutvunnet olje (dvs. olje som produseres okke som etter ruteplanen),
legges tilsiden i lager, for salg til høy pris senere.
Tror du at hele norsk oljesektor nå stopper produksjonen, og venter på 100 $ fatet ?
Norge produserer omlag 2 mill. fat pr. dag okke som hva prisen er. Det er meget liten
regulering av produksjon opp og ned.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Du har tenkt på alt du Thinky 👍 Det eneste problemet jeg ser ved denne planen er hvordan du skal få fjerna Frederic Hauge og Lan Marie Berg fra byggeplassen. De frykter jeg kommer til å lenke seg fast i kjettinger bestilt fra selveste Kjetting Jan 😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Den nye
29.03.2020 kl 20:22
1414
Hvis du finner pris på olje på markedet nå, og sammenligner den med den norske kostnaden å pumpe opp, kan hende du ser at det er lønnsommere å la oljen ligge der den er enn å pumpe den opp.
Det er litt bemerkningsverdig hvorfor oljeselskapene som da kan levere din billige olje trues med konkurs, emisjon for 1 kr, Statoil2 og annet.
Er det lønnsom for NAS (eller NAS2) å fly sine ruter uten passasjere?
Oljeprisen er lav av en grunn.
Tilbud og etterspørsel.
Tygg på den litt og kom tilbake med en forklaring for hvorfor Strategi hadde rett.
Det er litt bemerkningsverdig hvorfor oljeselskapene som da kan levere din billige olje trues med konkurs, emisjon for 1 kr, Statoil2 og annet.
Er det lønnsom for NAS (eller NAS2) å fly sine ruter uten passasjere?
Oljeprisen er lav av en grunn.
Tilbud og etterspørsel.
Tygg på den litt og kom tilbake med en forklaring for hvorfor Strategi hadde rett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 20:25
1411
Så du ser omsider poenget nå da Presidenten. Det var godt. Kjøpe til 18 $ fatet, selge til 67 $ fatet.
Det blir penger av sånt vet du Presidenten. Lånerente og forsikring sies å være ubetydelige kostnader.
Lan og Hauge burde da ikke bråke noe som helst. Hva er det å bråke for her ? Det blir ikke noe mer
forurensning av dette. Det blir inntekter til virksomheter i Norge.
Det jeg lurer på er hva det koster å sprenge ut f.eks. sylindriske hulrom på høykant inne i fjellet.
Med liten væskeoverflate. Så kan man vel sveise sylindriske tanker inne i de sylindriske hulrommene
på høykant. Tankskip kan parkere rett uttafor. Selv VLCC. Det er god dybde og fint manøvreringsrom.
Så skulle det teoretisk begynne å brenne, så kan brannen kveles fort, fordi luften avstenges. Og ha
litt avstand mellom hulrommene. Det er et sted hvor det ikke plager noen. Steinen kunne selges til
Holland f.eks.
Eller man får bygge sylindriske tanker på land.
Man kunne teoretisk tenke seg Jan Mayen. Men det er vel litt langt unna ?
Nei, Lan og Hauge hadde jeg håndtert med letthet.
Litt plundrete å få ut steinmassene kanskje ? De kan dumpes rett i bulkskip.
Kunne vært i Sverige også ved vannkanten. Kanskje lettere å få tanker til ute på
flatmark der ? Men vil vi ikke selv ha full kontroll over dette ?
Rart Lan og Hauge ikke henger i kjetting på rørledningene til Europa da. Nei, å
håndtere evt. aktivister blir bare moro. Men selv jeg vil ikke lage noe stygt altså.
Jeg er vel nesten mer aktivist enn Lan og Hauge overfor stygge ting i landskapet.
Det blir penger av sånt vet du Presidenten. Lånerente og forsikring sies å være ubetydelige kostnader.
Lan og Hauge burde da ikke bråke noe som helst. Hva er det å bråke for her ? Det blir ikke noe mer
forurensning av dette. Det blir inntekter til virksomheter i Norge.
Det jeg lurer på er hva det koster å sprenge ut f.eks. sylindriske hulrom på høykant inne i fjellet.
Med liten væskeoverflate. Så kan man vel sveise sylindriske tanker inne i de sylindriske hulrommene
på høykant. Tankskip kan parkere rett uttafor. Selv VLCC. Det er god dybde og fint manøvreringsrom.
Så skulle det teoretisk begynne å brenne, så kan brannen kveles fort, fordi luften avstenges. Og ha
litt avstand mellom hulrommene. Det er et sted hvor det ikke plager noen. Steinen kunne selges til
Holland f.eks.
Eller man får bygge sylindriske tanker på land.
Man kunne teoretisk tenke seg Jan Mayen. Men det er vel litt langt unna ?
Nei, Lan og Hauge hadde jeg håndtert med letthet.
Litt plundrete å få ut steinmassene kanskje ? De kan dumpes rett i bulkskip.
Kunne vært i Sverige også ved vannkanten. Kanskje lettere å få tanker til ute på
flatmark der ? Men vil vi ikke selv ha full kontroll over dette ?
Rart Lan og Hauge ikke henger i kjetting på rørledningene til Europa da. Nei, å
håndtere evt. aktivister blir bare moro. Men selv jeg vil ikke lage noe stygt altså.
Jeg er vel nesten mer aktivist enn Lan og Hauge overfor stygge ting i landskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 20:34
1392
Nettopp Det nye,
Kjøpe olje på verdensmarkedet til 18 $ fatet. Det behøver ikke å være norsk olje. Nå
er olje å få tak i til 24 - 25. Det snakkes om at 18 kan inntre snart.
Hold oljeselskapene utenfor dette. De produserer som de vil og må. Poenget er tilgangen til 18 $.
Du bare tuller her nå med 1,- kr og Statoil2.
Dette har ingenting med hvorfor oljeprisen er billig å gjøre. Det er så enkelt som å kjøpe billig
når det er billig, og selge når det er dyrt. Ha oljen på lager, og vente til det blir dyrt.
Strategi hadde ikke rett her.
Kjøpe olje på verdensmarkedet til 18 $ fatet. Det behøver ikke å være norsk olje. Nå
er olje å få tak i til 24 - 25. Det snakkes om at 18 kan inntre snart.
Hold oljeselskapene utenfor dette. De produserer som de vil og må. Poenget er tilgangen til 18 $.
Du bare tuller her nå med 1,- kr og Statoil2.
Dette har ingenting med hvorfor oljeprisen er billig å gjøre. Det er så enkelt som å kjøpe billig
når det er billig, og selge når det er dyrt. Ha oljen på lager, og vente til det blir dyrt.
Strategi hadde ikke rett her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Den nye
29.03.2020 kl 20:48
1374
Tuller ikke med statoil2, fordi hvorfor skal vi bruke penger på bedrifter som går konkurs.
Masser av billige oljeplattformer til salgs, en gylden mulighet her.
Men, ja, kjøpe for 18, selge for 60? Vi vil jo da berike Saudiarabia som har ENORMT mye olje, mens oljearbeidene her til lands er på nav og mister kompetanse, mens plattformene ruster i stykker.
Vi bør heller bruke diplomati for å få Saudiarabia til å pumpe til volumer som lar alle oljeproduserende land ha inntekter av olje.
Du er litt av en quisling du, veldig lite av det du lirer av deg er til det beste for den norske stat, den norske samfunn eller nordmenn generelt sett.
Oh, og hvis DU har lyst å kjøpe olje for 18 og selge for 60, kjøp oljeaksjer, kan vedde på at oljefondet også har gjort nettopp det samme.
Hvorfor skal vi lage lagre for å bruke dem kun så lenge krisen varer? Er ikke det meningsløst?
Hva hvis oljeprisen er på 100 før vi har fått bygge halvferdig? Hva skal vi gjøre da? Vertikal fiskeopdrett?
Anbefaler deg å roe ned på tempoet ditt med nye poster, tenk gjennom litt først, les hva andre skriver (feks om NAS2 og hvor dumt det egentligen er), slow down brother.
Masser av billige oljeplattformer til salgs, en gylden mulighet her.
Men, ja, kjøpe for 18, selge for 60? Vi vil jo da berike Saudiarabia som har ENORMT mye olje, mens oljearbeidene her til lands er på nav og mister kompetanse, mens plattformene ruster i stykker.
Vi bør heller bruke diplomati for å få Saudiarabia til å pumpe til volumer som lar alle oljeproduserende land ha inntekter av olje.
Du er litt av en quisling du, veldig lite av det du lirer av deg er til det beste for den norske stat, den norske samfunn eller nordmenn generelt sett.
Oh, og hvis DU har lyst å kjøpe olje for 18 og selge for 60, kjøp oljeaksjer, kan vedde på at oljefondet også har gjort nettopp det samme.
Hvorfor skal vi lage lagre for å bruke dem kun så lenge krisen varer? Er ikke det meningsløst?
Hva hvis oljeprisen er på 100 før vi har fått bygge halvferdig? Hva skal vi gjøre da? Vertikal fiskeopdrett?
Anbefaler deg å roe ned på tempoet ditt med nye poster, tenk gjennom litt først, les hva andre skriver (feks om NAS2 og hvor dumt det egentligen er), slow down brother.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Jeg kom på 1 lite problem til 😊 La oss si at du har truffet på både bunn og topp og fått solgt din første silo med god fortjeneste. Skal du da fylle opp igjen siloen med en gang, eller vil du vente til oljeprisen treffer en ny bånn før du fyller opp igjen ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Strategi
29.03.2020 kl 21:08
1342
He he, ler meg i hjel.
Slik olje på tankanlegg kjøpes inn over hele Europa og verden forøvrig , god butikk for de som har kapasitet til å gjøre gode kjøp på oljeprisfall.
Du får ikke tilgang til dette markedet som forsyner markedet, men du kan hedge i markedet.
Din modell baserer seg på å få tak i tomter og sette opp tanker, oljeprisen kan være 50-60 usd i løpet av et par måneder,kanskje mer.
Hvordan er forretningsmodellen da.
Slapp av litt nå, time out.
Slik olje på tankanlegg kjøpes inn over hele Europa og verden forøvrig , god butikk for de som har kapasitet til å gjøre gode kjøp på oljeprisfall.
Du får ikke tilgang til dette markedet som forsyner markedet, men du kan hedge i markedet.
Din modell baserer seg på å få tak i tomter og sette opp tanker, oljeprisen kan være 50-60 usd i løpet av et par måneder,kanskje mer.
Hvordan er forretningsmodellen da.
Slapp av litt nå, time out.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 21:27
1320
Nå bringer du opp masse annet utenforliggende Den nye,
Jeg snakker bare om oljelagring. Etablere lagringskapasitet. Kjøpe olje
når den er billig, og selge den når den er dyr.
Saudi har ingenting med min oljelagringsdebatt å gjøre. Virker ikke som du vet
hvordan oljemarkedet fungerer i praksis.
Quisling ? haha Dette er fullt lovlig. Det er ikke noe umoralsk i dette.
Om Norge eller norske foretak tjener 100 mrd. på dette, så er vel det fint for Norge. Slik er oljemarkedet.
Oljefondet har vel blitt pålagt å selge oljeaksjer.
Kjøpe for 18 og selge for 67 eller 75, er ren buisness. Akkurat som noen selger iskrem og tjener penger på det.
Vi skal ikke bruke noe av denne oljen. Kjøper på 67 eller 75 gjør hva denne vil med oljen. Det kan være et
privat norsk foretak som driver med dette.
Oljen kan jo ligge på slitne tankskip imens. Tankskip som kan leies til dette.
NAS2 er hvis NAS1 forsvant. Eller NAS1 viser seg vanvittig mye dyrere enn NAS2.
Jeg snakker bare om oljelagring. Etablere lagringskapasitet. Kjøpe olje
når den er billig, og selge den når den er dyr.
Saudi har ingenting med min oljelagringsdebatt å gjøre. Virker ikke som du vet
hvordan oljemarkedet fungerer i praksis.
Quisling ? haha Dette er fullt lovlig. Det er ikke noe umoralsk i dette.
Om Norge eller norske foretak tjener 100 mrd. på dette, så er vel det fint for Norge. Slik er oljemarkedet.
Oljefondet har vel blitt pålagt å selge oljeaksjer.
Kjøpe for 18 og selge for 67 eller 75, er ren buisness. Akkurat som noen selger iskrem og tjener penger på det.
Vi skal ikke bruke noe av denne oljen. Kjøper på 67 eller 75 gjør hva denne vil med oljen. Det kan være et
privat norsk foretak som driver med dette.
Oljen kan jo ligge på slitne tankskip imens. Tankskip som kan leies til dette.
NAS2 er hvis NAS1 forsvant. Eller NAS1 viser seg vanvittig mye dyrere enn NAS2.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 21:35
1308
Godt spørsmål. Her må man time. Dette er logistikk.
Det må megles olje. Det kan bli mindre margin neste gang.
Men det kan gå fortere. Og tankskip kan brukes for å smidiggjøre opplegget.
Alt behøver heller ikke å selges. Likeledes på kjøpssiden.
Og noen vil kanskje leie ledig kapasitet.
Vil vente på ny bunn som er tilfredstillende lav.
Det blir regnestykker alt det her. Jeg har ikke tenkt så mye igjennom dette.
Bare ser at forskjellen mellom 18 og 75 kan bli veldig mye penger. I oktober 2018 var prisen 85. Den har vært 145 før.
På sikt er kanskje prisavstand på 20 $ nok ? Bare for å ta et tall i full fart.
Det kan jo være f.eks. Kina kaprer dette markedet, fordi de kanskje evner å få opp masse
tanker i vannkanten billig. Men lagringskapasitet kan trenges i Europa. Og Nord-Vest Europa for eksempel.
Jetfuel er en annen mulighet å lagre.
Det må megles olje. Det kan bli mindre margin neste gang.
Men det kan gå fortere. Og tankskip kan brukes for å smidiggjøre opplegget.
Alt behøver heller ikke å selges. Likeledes på kjøpssiden.
Og noen vil kanskje leie ledig kapasitet.
Vil vente på ny bunn som er tilfredstillende lav.
Det blir regnestykker alt det her. Jeg har ikke tenkt så mye igjennom dette.
Bare ser at forskjellen mellom 18 og 75 kan bli veldig mye penger. I oktober 2018 var prisen 85. Den har vært 145 før.
På sikt er kanskje prisavstand på 20 $ nok ? Bare for å ta et tall i full fart.
Det kan jo være f.eks. Kina kaprer dette markedet, fordi de kanskje evner å få opp masse
tanker i vannkanten billig. Men lagringskapasitet kan trenges i Europa. Og Nord-Vest Europa for eksempel.
Jetfuel er en annen mulighet å lagre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Du skal få for din entusiasme Thinky 👍 Tro kan flytte fjell 😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 21:49
1276
Forsyne markedet får man vel til. Oljemeglere og tankbåter.
Eller avtale med salgsavdeling i oljeselskap.
Jeg driver bare høyttenkning her.
VLCC fins. Skipsmeglere skaffer det fort. Så billig olje kan sikres der.
Oljen kan være på utrangert tankskip mens tankene på land bygges.
Eller avtale med salgsavdeling i oljeselskap.
Jeg driver bare høyttenkning her.
VLCC fins. Skipsmeglere skaffer det fort. Så billig olje kan sikres der.
Oljen kan være på utrangert tankskip mens tankene på land bygges.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
29.03.2020 kl 21:51
1271
Slettet brukerskrev Du skal få for din entusiasme Thinky 👍 Tro kan flytte fjell 😊
Eller man kan ha anskaffet noen utrangerte VLCC som ligger inntil hverandre et sted, som liggende i opplag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
30.03.2020 kl 08:25
1218
Nå er oljeprisen på 23-tallet.
Mht. norsk oljeproduksjon, så produseres det, fordi investeringen er tatt.
Mht. kostnadene for bygging av lagertank, så dekkes de inn i første lagringsrunde,
og mer til. Så for neste lagringsrunde, så skjer det i lagertank som er nedbetalt.
Mye av jobben er nok å få tak i egnet tomt. Og få til bygging av lagerkapasitet billig der.
Lagringsrunder etter den første, går på å fluktuere lagringsvolum og priser optimalest
mulig opp og ned. Slik at det blir mest mulig margin pr. tids- og volumenhet. Og ta i
betraktning hva det koster å laste og losse olje hver gang.
Det blir altså parallelt her som med oljeproduksjon. Etter første lagringsrunde er
investeringen tatt. Så da står en fritt i å sette laveste akseptable avkastning for å
en lagringsoperasjon. En har erfaringstall å bygge på mht. oljeprissvingninger
mht. prisnivå og tidsperspektiv. Og kan lage gode lagringsoperasjonsrutiner
utifra det.
Og bruk av eldre tankskip ved siden av til lagring, vil gjøre lagringsoperasjonene
smidigere/fleksiblere/mer mobilt/beredskapslett. Et ledd i mellom marked og permanent
lagring. Dvs. bedre evnen til å kunne være hurtig operativ. Kunne spare laste- og
losseoperasjoner. Bruke tankskip til å hente, oppbevare og levere olje i denne forbindelse.
Ha nær kontakt med oljemeglere og skipsmeglere. Som megler kjøp og salg av olje,
og frakter av olje.
Dette kan også ha med økt mulighet for god timing av forsendelse til raffinering å gjøre.
Mht. norsk oljeproduksjon, så produseres det, fordi investeringen er tatt.
Mht. kostnadene for bygging av lagertank, så dekkes de inn i første lagringsrunde,
og mer til. Så for neste lagringsrunde, så skjer det i lagertank som er nedbetalt.
Mye av jobben er nok å få tak i egnet tomt. Og få til bygging av lagerkapasitet billig der.
Lagringsrunder etter den første, går på å fluktuere lagringsvolum og priser optimalest
mulig opp og ned. Slik at det blir mest mulig margin pr. tids- og volumenhet. Og ta i
betraktning hva det koster å laste og losse olje hver gang.
Det blir altså parallelt her som med oljeproduksjon. Etter første lagringsrunde er
investeringen tatt. Så da står en fritt i å sette laveste akseptable avkastning for å
en lagringsoperasjon. En har erfaringstall å bygge på mht. oljeprissvingninger
mht. prisnivå og tidsperspektiv. Og kan lage gode lagringsoperasjonsrutiner
utifra det.
Og bruk av eldre tankskip ved siden av til lagring, vil gjøre lagringsoperasjonene
smidigere/fleksiblere/mer mobilt/beredskapslett. Et ledd i mellom marked og permanent
lagring. Dvs. bedre evnen til å kunne være hurtig operativ. Kunne spare laste- og
losseoperasjoner. Bruke tankskip til å hente, oppbevare og levere olje i denne forbindelse.
Ha nær kontakt med oljemeglere og skipsmeglere. Som megler kjøp og salg av olje,
og frakter av olje.
Dette kan også ha med økt mulighet for god timing av forsendelse til raffinering å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
30.03.2020 kl 09:04
1190
Det snakkes nå om 20 dollar fatet. Noen snakker om 10. Noen snakker om at
det koster penger å bli kvitt olje av lav kvalitet. Norge kan tjene mye penger
på å skaffe seg permanent lagringskapasitet.
Det kan rette opp litt av den nedgang innen oljenæringen som kommer.
det koster penger å bli kvitt olje av lav kvalitet. Norge kan tjene mye penger
på å skaffe seg permanent lagringskapasitet.
Det kan rette opp litt av den nedgang innen oljenæringen som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare
Thinky
30.03.2020 kl 09:50
1173
Vi er nå på 22-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Du må logge inn for å svare