Estimat Q1 basert på tilgjengelig informasjon

mentira
ADS 24.03.2020 kl 16:24 48141

Jeg har satt opp et estimat på hva vi kan vente oss i mai 2020 når q1 resultatene blir offentliggjort. Dette er positiv lesning.

Q4: Q1
Revenue 12381 26350
Net revenue 6640 20500
Vessels days 215 263
TCE 30900 78000
Operating expenses 12094 12900
Operating profit 286 13450
Net profit -470 12750
EPS -0,02 0,55
Dividend 0,09 0,30
Cash flow 3576 17000
Cash position 5306 10700

I et normalt marked ville aksjekursen minmum forsvart kr 30 med yield på 10%. Om vi kommer dit før 1. juni vet ikke jeg, men et utbytte på kr 3 til 3,30 litt basert på usd vekslingskurs og aksjekurs idag på kr 19. Da sier jeg kjøp.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.04.2020 kl 10:16 4980

- Professor tviler på at Trump og Opec kan redde oljeprisen: – Vi er i en annen verden nå
Oljeprisen har skutt i været etter håp om løsning på priskrigen. En avtale vil uansett bety lite i et oljemarked hvor etterspørselen har sviktet fullstendig, mener professor.

https://e24.no/olje-og-energi/i/dO14Oj/professor-tviler-paa-at-trump-og-opec-kan-redde-oljeprisen-vi-er-i-en-annen-verden-naa
tuja
05.04.2020 kl 12:55 4873

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
*OPEC+ Meeting Delayed on New Saudi, Russia Rift*

Expect #oil #tanker #shipping shares up on Monday, all-else-equal

#OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
CapitaL
05.04.2020 kl 17:28 4725

Saudi-Arabia utsetter offentliggjøringen av prisene for mai måned til 10. april, dvs etter Opec+ møtet.
Vet ikke helt åssen jeg skal tolke dette, men det tyder kanskje på at de begynner å få kalde føtter?
tuja
05.04.2020 kl 17:43 4715

Mulig de klarer å bli enige om noe, men det vil bli mange hinder som skal passeres. Så ikke godt å si hva det ender opp med. Men uansett er det "too little too late", da ett kutt på 15mill fat fortsatt er altfor lite iht lagebygging. Det vil fortsatt være en overproduksjon på +/- 20mill fat. Det er mye.

https://www.cnbc.com/2020/04/03/deep-opec-cuts-wont-be-enough-to-prevent-oil-inventory-build-iea.html
riskypick
05.04.2020 kl 18:18 4678

Et interessant spørsmål nå er vel hvor stor andel av VLCC flåten som ikke er tilgjengelig for transport?altså hvor mange har gått bort til oljalagring. Med lavere oljeetterspørsel blir vel transportbehovet tilsvarende svekket. Markedet følger oljepris i stor grad. Med fredagens fall i minne antar altså markedet at tank vil kollapse med normalisert oljepris. Dvs det er ikke tatt ut nok båter til langtidslagring for å kunne ha OK/gode rater for resten av gjengen med den reduserte oljeetterspørsel. Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg.
CapitaL
05.04.2020 kl 18:26 4667

Det er jo lavere etterspørsel som kjører oljeprisen i grøfta og contangoen i været. Egentlig tror jeg ikke det vil hjelpe på oljeprisen å kutte 15 mill fat heller. Fordi etterspørselen er borte, og den øker iallfall ikke med høyere priser.. Er det i det hele tatt praktisk mulig å stenge ned produksjonen så mye over natta? Trengs det kanskje tankskip for å lagre overskuddsoljen? ;)
NOELLE
05.04.2020 kl 18:44 4644


REPORTAGE: “Every ship is now loaded to the gills” — the floating oil storage play, and how a few traders are making money when everyone else is losing it | #OOTT

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-04/the-most-profitable-trade-oil-all-over-the-oceans-right-now?srnd=premium

tuja
05.04.2020 kl 18:58 4626

Putin & co har tydeligvis ikke store forventninger til oljeprisen:

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/04/05/7515255/russland-forberedt-pa-20-dollar-olje
NOELLE
06.04.2020 kl 09:19 4339

Melding om 3 års avtale for Okeanis tilsvarende cirka 48/k dagen, godt tegn med såpass høy pris på så lang avtale :)

ADS skal snart ha sine to ledige skip i markedet. Håper på enten svært god spot, eller kansje en 1 års kontrakter !
ruda
06.04.2020 kl 09:21 4352

De har så langt hatt en solid inntjening. Får de gode rater på de 2 andre skipene, kan vi fort passere 30, samt solide utbytter fremover
riskypick
06.04.2020 kl 09:32 4318

Serenade avslutter oppdraget 11.04
Dermed kan man vel anta at den alt er sluttet på ny kontrakt som det ikke er kommet info om. Regner med den er booket inn for en ny 45 dagers tur til 70+k/dagen.
Så er det vel fortsatt noen uker til stratus er i slutningsposisjon. Veldig sterk tre års kontrakt for okeanis tanker idag.
Oljekutt nærmer seg nok,spørs bare på styrken i kuttet nå. Kan oljetankfesten bråstoppes ved et stort kutt? Har en følelse av at dette kanonmarkedet for tank kan snues helt på hodet,må jo være noe siden kursene synes svake i mine øyne.
tuja
06.04.2020 kl 09:52 4292

Selv med kutt i størrelsesorden 10-15mill fat, vil det fortsatt være lagerbygging på +/- 20mill fat. Og lager world wide er så godt som proppet av olje. Kina er vel på kjøpern for å fylle lager, men lagring til sjøs er snart eneste mulighet på kort/mellomlang sikt. Og feiler de med en avtale blir det totalt kaos. ADSC er i en god posisjon uansett utfall av møtet i påska. De klarer aldri å kutte nok til å balansere markedet.

https://e24.no/olje-og-energi/i/jdE3ze/her-er-noen-av-de-viktigste-oljelagrene-et-eksperiment-verden-aldri-har-vaert-med-paa-foer

https://www.dn.no/olje/saudi-arabia/russland/vladimir-putin/oljeprisen-faller-mandag-virker-som-saudi-arabia-ikke-vet-hva-de-skal-gjore/2-1-788302
riskypick
06.04.2020 kl 10:03 4259

Regnet litt på caset. Det ser ut som siste serenade kontrakt(som jeg tror er sluttet,men som ingen vet noe om)ikke er med i marketupdate fra 30.03. Det betyr i så fall ifølge min kalkulator at vi har cashflow på 14kr/aksje med dagens inngåtte kontrakter. Alt tatt i betraktning(gjeld+skrapverdi)må det være liten nedside her. Forutsatt at rater holder seg over b/e
CapitaL
06.04.2020 kl 10:04 4259

Serenade skal laste 11/4.. det tar vel et par dager, deretter skal skuta seile til Kina, det er annonsert for lengst. Noen ny slutning kommer ikke før tidligst i starten av mai. Det kan selvsagt være at de er i forhandlinger om en TC av lengre varighet, slik som med Page.
Stratus er førstemann ut om ca 2,5 uke, etter ankomst Korea.
riskypick
06.04.2020 kl 10:06 4243

Hva ble raten på den serenade kontrakten?
CapitaL
06.04.2020 kl 10:10 4235

Raten er ikke kjent i markedet, Hannisdahl antar 76k, basert på tilsvarende slutninger på samme tidspunkt.
tuja
06.04.2020 kl 10:16 4219

Fortsatt fine rater på "on subs":

Marine Hope (2019 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 150.00 Petrobras May 2-3 Koch (TCE: RV USD 182.46K @ 81.66 days / Actual USD 179.39K @ 83.09 days) 2.99 idle days
DHT Tiger (2017 - Modern VLSFO) On Subs Brazil/China WS 150.00 Petrobras May 2-3 DHT Management (TCE: RV USD 175.81K @ 82.3 days / Actual USD 180.57K @ 80.73 days) 6.05 idle days
tuja
06.04.2020 kl 10:25 4195

https://www.dn.no/marked/oslo-bors/equinor/bard-glad-pedersen/oljeprisen-svinger-for-kutt-toppmote-vi-mener-markedet-i-stor-grad-har-forskuttert-en-noe-hoyere-oljepris-sier-analytiker-christian-yggeseth/2-1-788412

Ifølge en undersøkelse gjennomført av CNBC med 30 analytikere, strateger og handlere viser at oljesjokket ikke nødvendigvis er over. Nesten en tredjedel av ekspertene mener at prisen på nordsjøolje kan falle under 20 dollar fatet i andre kvartal. Noen av de spurte mener at prisen kan falle til rundt 10 dollar fatet.
riskypick
06.04.2020 kl 10:50 4145

Ratene nå betyr jo lite for ads. Det var vel en dags margin på at serenade hadde fått dobbel rate,men sånn er det når en har ads. Veldig mye tilfeldigheter når våre tre båter er i slutningsposisjon og markedet akkurat da. Virker likefullt som god r/r på dagens kursnivå.
tuja
06.04.2020 kl 12:36 4041

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/06/7515697/seb-tror-ikke-pa-avtale-mellom-russland-og-saudi-arabia

Fulle oljelagre

Det er ikke bare på grunn av den lave oljeprisen som vil tvinge produsenter til å måtte kutte. En ny utfordring som har dukket opp er at man ikke finner lagringsplass til all oljen. Oljelagrene verden rundt være fulle innen utgangen av måneden, og det er kanskje det som taler mest for en ny avtale, ifølge SEB.
tuja
06.04.2020 kl 12:58 3995

https://www.dn.no/olje/russland/saudi-arabia/rystad/oljeanalytiker-har-lite-tro-pa-effekten-av-oljestormaktenes-avtale-forbered-dere-pa-et-nytt-prisfall-snart-nar-markedet-forstar-det-faktiske-problemet/2-1-788549

Rystad Energi estimerte i forrige uke at tiltak for å hindre smittespredning av Covid-19, koronaviruset, slår av 23 millioner oljefat per dag i april sammenlignet med vanlig etterspørsel - og at et scenario der oljeprodusentene blir enige om å kutte 10 til 15 millioner fat dagen derfor ikke er nok.

– Ubalansen mellom tilbud og etterspørsel på olje er elefanten som vokser ut av rommet den er i, skriver Tonhugen mandag.

Etter april anslår Rystad tapet i etterspørsel til 16 millioner fat dagen i mai, og 12 millioner fat dagen i juni i år.

Han avslutter sin analyse med advarsel om at oljeprisen skal ytterligere ned:

– Forbered dere på et nytt fall i oljepriser snart, når markedsaktørene forstår at det faktiske problemet de står overfor er å håndtere en fallende etterspørsel på olje. De foreslåtte kuttene, selv hvis de gjennomføres, vil mislykkes med å tette gapet.
tuja
06.04.2020 kl 16:13 3800

https://www.marketwatch.com/story/this-winning-stock-market-bet-was-soured-by-the-coronavirus-crisis-and-now-its-setting-up-for-a-rebound-2020-04-06?mod=mw_latestnews

Evermore’s update — tankers

During the interview, Marcus and Thomas O explained that the current economic situation for crude-oil tankers is actually favorable, because of the decision of Saudi Arabia and Russia to increase production even as international demand collapsed. President Trump said on April 2 that he expected those Saudi Arabia and Russia to negotiate production cuts of 10 million barrels a day.

But the agreement between OPEC producers and Russia to cut production by 10 million (or even 15 million) barrels a day “would still pale in comparison to the forecasts for near-term demand destruction caused by the pandemic,” according to Cantor Fitzgerald Europe analyst Jack Allardyce, who estimated the estimated to the demand reduction to be 35 million barrels a day, in a note to clients on April 2. So U.S. producers seem likely to make production cuts of their own.

The world is awash with oil. With production cuts and expected improvement in demand after coronavirus infections crest, oil futures several months out are considerably higher than current prices. That means producers are rapidly filling their storage facilities to store the oil until prices recover, which bodes well for the tankers.


So the situation for the tankers remains volatile. But Marcus said: “At these levels, even with [last week’s] move in oil, these companies are going to make enormous amounts of cash flow, and the dividends we expect them to pay out to shareholders remain huge.”

“These companies have said all excess dollars will be given to shareholders. They do not do buybacks. We expect very high dividend yields,” Marcus added.

O said: “If Trump is right and gets them to cut [production] by about 15 million, then IMO2020 will come back into play,” and marine tankers’ efforts to comply with the new fuel emissions standards will improve the supply/demand and pricing environment. “Players like Fontline and Scorpio Tankers will then benefit, as their ships are already in compliance,” O added.
FREIDLAND
06.04.2020 kl 17:14 3727

At denne ligger på 23.50kr er helt utrolig.. All cash skal deles ut til oss og regner med det blir et sjukt år.
Tipper vi ligger over 50 kr om ikke lenge.
Kurs targets på 58 kr ligger ute.
Kommer vell nye lange kontrakter snart og da kommer et poff og smell.
Kan ikke tape penger på denne nå.

Kjøpte 5000 stk til i dag.

Redigert 06.04.2020 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
tuja
06.04.2020 kl 18:14 3647

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 6. apr 2020
ADS Crude Carriers viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 23.20 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp

ADSC ligger på 6 plass på topp 50 lista til invesstech rent teknisk:

Top50, Middels lang sikt (2020-04-06)


Tabellvisning
Nr Navn Ticker Score Kurs
1 Orkla ORK 93.82 92.90
2 SoftOx Solutions SOFTOX-ME 92.17 93.50
3 Gjensidige Forsikring GJF 91.66 177.90
4 Kitron KIT 90.04 9.30
5 Sparebank 1 Nordvest SNOR 88.33 111.00
6 ADS Crude Carriers ADSC-ME 85.36 23.50
Redigert 06.04.2020 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
NOELLE
06.04.2020 kl 19:04 3578

Utbytte mellom 10-20 kr i år, tror det blir nærmere 20 enn 10 kr
tuja
07.04.2020 kl 00:06 3392

In mid-March estimates for global demand shortfall were about 15mbpd, articles claimed world out of storage by summer (about 3 months, I.e. mid-June). Latest estimates of shortfall are 30-35mbpd and @Trafigura has claimed changing daily. All land storage could be gone in May!
FREIDLAND
07.04.2020 kl 00:23 3363

Hva er det basert på :)? Noen som har tall på hva vi kan få i utbytte?
Hvis vi prater nermere 20 kr er jo det omtrent hva aksjene koster nå
Det er jo synnsykt hvis det stemmer
Redigert 07.04.2020 kl 03:20 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.04.2020 kl 07:38 3217

Jeg tror sannheten om ads er at for hver ny kontrakt(kort eller lang)som inngås over b/e rater vil gulvet i aksjen heves med profit på kontrakt. Hvor er så gulvet per idag? Jeg har funnet ut at det 21-22kr. Det er vel fler som har regnet seg frem til det samme. Ratene er veldig langt unna b/e.
NOELLE
07.04.2020 kl 07:47 3203

Vi vet at 500 dager er sikret allerede på 72000$

Raskt rengestykke

Ta breakeven på 15000$ ? Skulle gi 28.5 mill $ profit.
Tilsvarende cirka 1 USD utbytte bare dette, på 45 % av seilingsdagene.

Så vet vi markedet nå, og de slutter sannsynligvis resten av seilings dagene til gode rater.

10 kr minst, men tror iallefall man får over 15 kr for året. dvs nærmere 20 enn 10.

Den som lever får se.

ADS er den mest transparente ( tre båter kun ), og den tanker aksjen med størst utbytte. Lav gjeld :)

Correct me if I am wrong



Redigert 07.04.2020 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
07.04.2020 kl 08:03 3186

Meget rart at ingen skriver om denne aksjen på forumene. Virker å gå under radaren
Struts
07.04.2020 kl 08:44 3131

Intet bedre enn at ADS går under radaren - kan leve på utbyttene alene. Hegnar er flink i mye, men shipping følger han/de ikke godt nok med på. Da OET kom med børsmelding i går, slo Finansavisen først slutningen på 3 år opp i overskriften som at VLCC'en genererte gross USD 17.5 millioner. De glemte en "ørliten" detalj, nemlig at inntjeningen var på en "annual" basis ...
tuja
07.04.2020 kl 09:16 3091

Nå selger pinadø folk gull til prisen av gråstein igjen. ADSC bøtter inn cash på bunnlinjen, men selge, ja, det skal de. Utrolig.
CapitaL
07.04.2020 kl 09:33 3065

Oljen opp, tank ned.. Det er vel frykt for hva som kommer av kutt som senker kursen nå. Faller bunnen ut av markedet fra Q3, blir vinduet ADS skal tjene pengene sine i, stadig mindre før evt skraping. Mulig der skoen trykker? Jeg ser at bl.a Hannisdahl har ståltro på at tank skal ned om det blir kutt.. Så, frem til Opec-møtet er forbi tror jeg ikke man skal forvente det helt store løftet i kursen.
tuja
07.04.2020 kl 09:46 3035

Absolutt samtlige analytikere som følger olje sier at ett kutt i størrelsesorden 10-15mill fat er "too little to late", og at det fortsatt vil være ett oversupply på 20mill fat. Når samtlige lager på land blir fylt opp innen mai, hvor skal da resten lagres? Selv om covid 19 pandemien blir bedre kontrollert gjennom sommeren, vil det gå lang tid før samfunnet normaliserer seg igjen. Såolje forbruket vil ligge på lavnivå i laaaang tid. Ergo vil jeg tro det fortsatt vil være ett contangomarked utover 2020.
Kjelrensaren
07.04.2020 kl 09:57 3001

Jeg skjønner ikke helt selv hvordan tankaksjer er så lave. Man kan endelig skylde på usikkerhet, kurs styrt opp mot oljepris osv. men det forklarer likevel ikke logikken bak det? I utgangspunktet skulle ratane ligget på rundt 15-25 k dagen i til langt over sommeren. Nå tjener man fort enormt (ENORMT) mye mer, og flere har sikret seg lange kontrakter som også knuser solide rater.
Lagrene begynner å bli fulle, samtidig som det fortsatt vil produseres olje fremover. Om det så skulle bli enorme kutt, så vil jo veldig mange båter ha tjent inn igjen dette i tidene fremover nå. Det er da jeg begynner å spørre meg selv hvorfor kursen er så enormt mye lavere enn den ville vært under et normalt marked. At kursen til f.eks. ADS hadde ligget på rundt 29-33 i vente av oljekuttmøtet hadde vært mer forståelig, men at kursen ligger på et nivå som omtrent tilsier at olje 100% ikke finnes i fremtiden, er merkelig.
Redigert 07.04.2020 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
tuja
07.04.2020 kl 09:59 2994

Spot on !
CapitaL
07.04.2020 kl 10:13 2960

Et kutt på 15 mill fat eller mindre vil selvsagt ikke kompensere for bortfall på 20-30 mill fat. Men, mindre olje ut i markedet vil bety at lagrene fylles saktere, det er et problem, et annet problem er at når disse lagrene er fulle, vil de tømmes raskere når ting begynner å rulle igjen, fremfor at det kjøpes dyrere olje i markedet. Fraktdelen bortfaller dermed for en stund.. Det er to sider her, og bakrusen vil komme på et eller annet tidspunkt.
Fordelen til ADS er at selskapet bare har tre skip, så det hele blir veldig oversiktlig. Kommer det en ett-års kontrakt på 50-60k for Stratus i april, ja da er vel saken klar?

tuja
07.04.2020 kl 10:40 2903

Maran Aries (2006 - Modern VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 225.00 Bharat Oman Refineries Ltd. Apr 13 Maran Tankers Management [Ex dry-dock] (TCE: RV USD 267.68K @ 17.75 days / Actual USD 147.93K @ 30.93 days) 7.11 idle days


DHT Taiga (2012 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 127.50 Petrogal May 1-5 Phillips 66 (TCE: RV USD 147.46K @ 76.92 days / Actual USD 166.29K @ 69.2 days) 0 idle days


Fortsatt mere enn bra nok rater på "on subs".

:)
Redigert 07.04.2020 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.04.2020 kl 10:56 2910

Hørte akkurat Omdal på økonominyhetene. Han snakket om kutt på 10 mill fat pr dag. Nå er det ikke sånn at alle de fatene blir transportert på skip selvsagt, men negativt er det nok okkesom. Det betyr mindre frakt av olje, samtidig som en litt høyere oljepris, eller på omtrent dagens nivå, tar brodden av contangoen.. Vi får se hva det blir til, det er ikke bare bare å skru av kranene over natta heller.. Og ratene holder seg jo fortsatt bra.. enn så lenge.