Bomtakstene vedtatt i Nord-Jæren
Glad jeg solgte bilen!
"Fredag vedtok styringsgruppa i Bymiljøpakken at prisen i bomringen blir 22 kroner utenfor rushtiden og 44 kroner mellom klokken 7 og 9 og klokken 15 og 17 for takstgruppe 1, når den nye bomringen på Nord-Jæren åpner 1. oktober. Aftenbladet kommer tilbake med en større sak.."
"Fredag vedtok styringsgruppa i Bymiljøpakken at prisen i bomringen blir 22 kroner utenfor rushtiden og 44 kroner mellom klokken 7 og 9 og klokken 15 og 17 for takstgruppe 1, når den nye bomringen på Nord-Jæren åpner 1. oktober. Aftenbladet kommer tilbake med en større sak.."
Krona
10.08.2018 kl 15:08
4346
Dette er en glad sak. Nå er det slutt på råning på Jæren. Den delen av Norge er iferd med å reddes fra seg selv. Klinkekulå har også gjort det helt rette. Nå blir det buss og trådsykkel for hva som måtte være igjen av Klinkekulås liv. Klinkekulå vil garantert også få en langt rikere liv. Her er det ingen tapere.
Ps, jeg gjorde det samme for en tid siden og er så fornøyd. Det er ingenting som kan gå galt uten bilen. ?
Ps, jeg gjorde det samme for en tid siden og er så fornøyd. Det er ingenting som kan gå galt uten bilen. ?
PSI- Investor
10.08.2018 kl 16:01
4313
De må jo med nullvekstvisjonen beregne bompengene til å være så høye at de med dårligst råd ikke har råd til å bruke den nye veien.
Synes egentlig at det er pussig siden vi i Norge er så opptatte av at alle skal ha det relativt likt.
Men det gjenspeiler seg jo i hvordan man tar seg av de som tar spranget og går over til kollektiv transport. Der blir man behandlet som kveg, og får være glade for at man kommer seg avgårde selv om det skulle ta noen timer mer enn rutetabellen sier. Her om dagen var det taxi for tog fra Ski. Fungerte jo jæ...li bra.
I hele sommer har det ikke vært tog mellom Moss og Oslo, men det har vært et busstilbud for dem som skulle hele veien. De som skulle av på f eks Kollbotn måtte da ta bussen helt inn til Oslo, og så annen buss tilbake til Kolbotn. 4 timer daglig reisetid mot 1 time med bil.
Og så skal veiene som bygges altså være så dyre at man helst ikke skal ha råd. Det er fint. Sitt hjemme, gå på nav, støtt på den måten opp om et bedre miljø, det er fint.
Synes egentlig at det er pussig siden vi i Norge er så opptatte av at alle skal ha det relativt likt.
Men det gjenspeiler seg jo i hvordan man tar seg av de som tar spranget og går over til kollektiv transport. Der blir man behandlet som kveg, og får være glade for at man kommer seg avgårde selv om det skulle ta noen timer mer enn rutetabellen sier. Her om dagen var det taxi for tog fra Ski. Fungerte jo jæ...li bra.
I hele sommer har det ikke vært tog mellom Moss og Oslo, men det har vært et busstilbud for dem som skulle hele veien. De som skulle av på f eks Kollbotn måtte da ta bussen helt inn til Oslo, og så annen buss tilbake til Kolbotn. 4 timer daglig reisetid mot 1 time med bil.
Og så skal veiene som bygges altså være så dyre at man helst ikke skal ha råd. Det er fint. Sitt hjemme, gå på nav, støtt på den måten opp om et bedre miljø, det er fint.
Krona
10.08.2018 kl 17:14
4284
De med dårligst råd har jo de dårligste og mest forurensende bilene. De store og rike har for lenge siden kjøpt Tesla og betaler nada kompis. Slike som jeg har nå startet med å sykle. Til nå i år har jeg syklet 8560 km og det er mye spart og intet tapt.
Basse
10.08.2018 kl 17:43
4263
Ikke riktig. I 2018 er det mest trendy å kjøre veteranbil uten noen form for tanke på miljø. Det reflekteres i sviktende nybilsalg og historisk rekordhøye priser på de rette veteranobjektene.
De jeg kjenner som fortsatt kjører Tesla er langt fra rike. De er nedsyltet i gjeld og kjøpte Tesla fordi det ble fristet med ekstremt lav rente og "superdeal" fra DnB og selgeren hos Tesla. En planla å selge Teslaen raskt, for å tjene penger på den, det gikk ikke. Den andre oppdaget at lånet likevel koster mer enn det smaker og måtte selge unna andre eiendeler for å få ned lånekostnadene.
De jeg kjenner med mye penger kjøpte Tesla i starten, solgte den så raskt som mulig med gevinst. På samme måte som man flipper leiligheter i Oslo. En har sagt han er overlykkelig over at han ga seg med den Tesla-flippingen mens leken var god.
I dag er Tesla omtrent umulig å selge på bruktmarkedet. Fattigfolket kjøpte på finansieringpakkene. Nå er det stort sett bare de med mest gjeld og dårligst økonomisk styring som kjører Tesla.
Rikingene har for lengst gått tilbake til Porsche, Mercedes o.l. Når alt kommer til alt handler dyre biler om aktualitet og trend, pengene sitter løst for å få det siste skriket alle vil bli sett i. Tesla er ikke der lenger. Tesla er 2018s Ford Scorpio. I 2014-15 var Tesla i skuddet.
Vil du sitte i rett kjerre i 2018 skal du sitte i en Porsche 911 eller Mercedes SL fra midten av 80-tallet ELLER en av de siste, dyreste og råeste utgavene fra Lamborghini, Ferrari, Porsche og Mercedes.
Nei BMW i8 er ikke "rett" og var kun en kortvarig potet i 2015-2016. Bruktverdiene vil rase videre på i8. BMW bør slutte å produsere slikt makkverk, i8 trekker ned statusen på de øvrige modellene. La oss se om de kan snu på flisa med den nye 8-serien.
De jeg kjenner som fortsatt kjører Tesla er langt fra rike. De er nedsyltet i gjeld og kjøpte Tesla fordi det ble fristet med ekstremt lav rente og "superdeal" fra DnB og selgeren hos Tesla. En planla å selge Teslaen raskt, for å tjene penger på den, det gikk ikke. Den andre oppdaget at lånet likevel koster mer enn det smaker og måtte selge unna andre eiendeler for å få ned lånekostnadene.
De jeg kjenner med mye penger kjøpte Tesla i starten, solgte den så raskt som mulig med gevinst. På samme måte som man flipper leiligheter i Oslo. En har sagt han er overlykkelig over at han ga seg med den Tesla-flippingen mens leken var god.
I dag er Tesla omtrent umulig å selge på bruktmarkedet. Fattigfolket kjøpte på finansieringpakkene. Nå er det stort sett bare de med mest gjeld og dårligst økonomisk styring som kjører Tesla.
Rikingene har for lengst gått tilbake til Porsche, Mercedes o.l. Når alt kommer til alt handler dyre biler om aktualitet og trend, pengene sitter løst for å få det siste skriket alle vil bli sett i. Tesla er ikke der lenger. Tesla er 2018s Ford Scorpio. I 2014-15 var Tesla i skuddet.
Vil du sitte i rett kjerre i 2018 skal du sitte i en Porsche 911 eller Mercedes SL fra midten av 80-tallet ELLER en av de siste, dyreste og råeste utgavene fra Lamborghini, Ferrari, Porsche og Mercedes.
Nei BMW i8 er ikke "rett" og var kun en kortvarig potet i 2015-2016. Bruktverdiene vil rase videre på i8. BMW bør slutte å produsere slikt makkverk, i8 trekker ned statusen på de øvrige modellene. La oss se om de kan snu på flisa med den nye 8-serien.
Redigert 10.08.2018 kl 17:57
Du må logge inn for å svare
Krona
10.08.2018 kl 18:05
4249
Så Porscher, Lamboer, steindyre Mercer og veteranbiler er det folk bruker i dag mellom hjem, jobb og hytte? Hm, kanskje se litt nærmere på bilene når jeg sykler hver dag langs sykkelveien.
MarkusP
10.08.2018 kl 20:32
4208
Velgerne må selv ta skylda,eller æren,for disse bompengene.Det er nemlig velgerne som selv stemte inn de partiene som nå står bak disse bompengene.
Det var velkjent ved valget i 2015 at samtlige partier,bortsett fra Frp, ønsket bompenger så hvorfor da stemme på dem om de samme velgerne nå reagerer?
Velgerne har ansvaret,og får nå akkurat den politikken disse partiene i årevis har stått for!
Det var velkjent ved valget i 2015 at samtlige partier,bortsett fra Frp, ønsket bompenger så hvorfor da stemme på dem om de samme velgerne nå reagerer?
Velgerne har ansvaret,og får nå akkurat den politikken disse partiene i årevis har stått for!
Krona
10.08.2018 kl 20:40
4200
2019 kommer de mange deilige bommene i Oslo. Jeg gleder meg og cruiser samtidig avgårde på Lan Marie Berg sine vidunderlige sykkelveier på min gode diamantsykkel ofte med Bergans backpacker. Lommeboken blir fetere for hver dag og trærne smiler til meg.
Basse
10.08.2018 kl 21:18
4180
ikke hvem som helst "folk" krona, rikingene
du må lese teksten før du svarer
om lommeboka vokser og trærne kommuniserer med deg så bør du kanskje slutte å røyke de grønne plantene du har i stuevinduet..
er det forresten ikke bedre å sykle på sykkelveien enn langs den?
du må lese teksten før du svarer
om lommeboka vokser og trærne kommuniserer med deg så bør du kanskje slutte å røyke de grønne plantene du har i stuevinduet..
er det forresten ikke bedre å sykle på sykkelveien enn langs den?
Redigert 10.08.2018 kl 21:23
Du må logge inn for å svare
Fjellstøtt
16.08.2018 kl 22:31
4030
Det er selve systemet for finansiering det er noe feil med. Det rammer helt uakseptabelt usosialt og tilfeldig.
Vi i verdens rikeste land har muligheter andre land ikke har.
Vi kan bruke en liten prosentandel av oljefondet til å finansiere veiene, og fjerne alle bomstasjoner om vi vil.
Link:https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/4dAK89/Bompenger-er-unodvendig-selvplaging---
Vi i verdens rikeste land har muligheter andre land ikke har.
Vi kan bruke en liten prosentandel av oljefondet til å finansiere veiene, og fjerne alle bomstasjoner om vi vil.
Link:https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/4dAK89/Bompenger-er-unodvendig-selvplaging---
Klinkekulå
17.08.2018 kl 00:28
3973
MarkusP,du vil legge merke til at om du enten stemmer opp,ned,høye eller venstre,blått,rødt og grøndt,-så kommer det allikevel økninger i skatter og avgifter pluss mer bompenger!
la det gå noen år,-gjerne med ny "regjering",så vil du se hvordan AS norge fungerer.
;)
la det gå noen år,-gjerne med ny "regjering",så vil du se hvordan AS norge fungerer.
;)
Hektar
17.08.2018 kl 00:31
3975
Hysjda! Det fantes ikke bomstasjoner når AP-kattene styrtene skuta ?
Klinkekulå
17.08.2018 kl 00:35
3964
800 stillte opp onsdag i motdemonstrasjon..til absolutt ingen nytte,desverre!
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rLjKwK/-Ingen-vei-tilbake_-bomringen-kommer
:/
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rLjKwK/-Ingen-vei-tilbake_-bomringen-kommer
:/
exian
17.08.2018 kl 01:17
3940
MarkusP
Fraværet av folkegodkjent valglov gjør et sånt utsagn håpløst og hyklersk å fremsette.
Fraværet av folkegodkjent valglov gjør et sånt utsagn håpløst og hyklersk å fremsette.
pezz
17.08.2018 kl 09:07
3856
Jeg både røyker og drikker, kjører bil og tar ofte fly, jobber i olja og tjener godt, men hva er etterhvert vitsen.
Var en over her som nevnte NAV og det begynner å bli skummelt.
Jeg vil tro at etter all skatt, moms, særavgifter og nå bomavgifter er innkrevet, sitter jeg igjen med vesentlig mindre enn om jeg hadde sittet hjemme og drikket øl på statens regning. Vi snakker altså om en total beskatning opp imot 80% av ei inntekt!
Nå kjenner jeg rogalendinger som litt reserverte og sindige, men jeg skal gjøre mitt for å vekke ur-rogalendingen og få slutt på galskapen. I dette tilfellet, er jeg redd sivil ulydighet er eneste utvei.
Var en over her som nevnte NAV og det begynner å bli skummelt.
Jeg vil tro at etter all skatt, moms, særavgifter og nå bomavgifter er innkrevet, sitter jeg igjen med vesentlig mindre enn om jeg hadde sittet hjemme og drikket øl på statens regning. Vi snakker altså om en total beskatning opp imot 80% av ei inntekt!
Nå kjenner jeg rogalendinger som litt reserverte og sindige, men jeg skal gjøre mitt for å vekke ur-rogalendingen og få slutt på galskapen. I dette tilfellet, er jeg redd sivil ulydighet er eneste utvei.
Dispute
17.08.2018 kl 19:59
3791
Ideelt sett burde vakgloven endres,ja,men innenfor dagens system er det eneste de som ikke vil ha bompenger kan gjøre er å stemme på det eneste partiet som ikke vil ha bompenger; nemlig Frp.
Selvsagt kan og skal ikke Frp vinne denne saken når alle de andre partiene på Stortinget jo ivrer for bompenger.Det kalles demokrati når 14% (Frp) bøyer seg for 84% ( stortingsflertallet)
Å sitte hjemme på valgdagen å furte blir for dumt!
Møt i det minste opp og stem blankt,for det blir registrert og kan vise fingern i mye større grad enn å ligge hjemme på sofaen.
Å stemme blankt betyr at man indirekte lar stortingsflertallet fortsette med sine bompenger,for det er dessverre kun Frp som prøver å påvirke saker om bompenger.
Selvsagt kan og skal ikke Frp vinne denne saken når alle de andre partiene på Stortinget jo ivrer for bompenger.Det kalles demokrati når 14% (Frp) bøyer seg for 84% ( stortingsflertallet)
Å sitte hjemme på valgdagen å furte blir for dumt!
Møt i det minste opp og stem blankt,for det blir registrert og kan vise fingern i mye større grad enn å ligge hjemme på sofaen.
Å stemme blankt betyr at man indirekte lar stortingsflertallet fortsette med sine bompenger,for det er dessverre kun Frp som prøver å påvirke saker om bompenger.
Fjellstøtt
17.08.2018 kl 21:30
3774
Ja er enig i det du sier dispute. Men husk at du stemmer ikke på sak i valgene, du stemmer på parti. Problemet er at bompenger ligger langt nede på listen av hva velgerne prioriterer når de skal velge et parti. Så det vil aldri bli noen bedring her for FRP med å fronte bompengesaken. Alle vet nå at det å stemme FRP vil ikke utgjøre noe som helst forskjell uansett ang. bompenger, fordi stortingsflertallet bestemmer uansett.
Det er dessverre en tapt sak.
Det er dessverre en tapt sak.
Fjellstøtt
17.08.2018 kl 22:02
3748
exian: Det var da en voldsom konklusjon å komme med på bakgrunn av hva som er skrevet her inne.
Jeg er mildt sagt forundret over ditt utsagn, og jeg forstår ikke hva du bakker det opp med.
Jeg er mildt sagt forundret over ditt utsagn, og jeg forstår ikke hva du bakker det opp med.
Fjellstøtt
18.08.2018 kl 00:14
3705
Ja jøss, for du har jo utdypet i lange baner! Du må passe på å ikke utdype mer nå, eller så blir det fullt i innboksen min.
Herregud. Jeg har skrevet noen få, saklige innlegg i denne tråden, og blir dermed beskyldt for å være en patetisk hykler av exian.
Er det så useriøst dette forumet er altså, ja jeg ble advart på forhånd men ville gi det en sjanse. Bye bye.
Herregud. Jeg har skrevet noen få, saklige innlegg i denne tråden, og blir dermed beskyldt for å være en patetisk hykler av exian.
Er det så useriøst dette forumet er altså, ja jeg ble advart på forhånd men ville gi det en sjanse. Bye bye.
bullmaster
20.08.2018 kl 20:33
3523
Det hjelper å stemme på det partiet som ikke ønsker bom, men det er ikke nok. Fordi de som ikke blir nevneverdig berørt vil fortsette å stemme på bompartiene. Vi betaler over 20.000 i året til å bygge sykkelveier til byens 150-200 syklister, det er fordi våre arbeidsplasser ligger øst for byen, naboen betaler kanskje et par tusen pr år, de har arbeidsplasser som ligger mot vest. Så rettferdig er dette systemet.
Skall
21.08.2018 kl 09:48
3464
Når velgerne nå reagerer på konsekvensene av bompengene viser det at dette er,eller burde være, viktige saker
de samme velgerne burde ha tatt hensyn til da de stemte i 2015.
Vil de samme velgerne som nå høyst forståelig reagerer så sterkt på konsekvensene av bompengesatsene ta hensyn til dette ved valget til neste år?
Kun Frp er motstandere av at rike Norge skal bruke bompenger,så de som IKKE stemte på Frp kan nå takke seg selv.
Dessverre.
de samme velgerne burde ha tatt hensyn til da de stemte i 2015.
Vil de samme velgerne som nå høyst forståelig reagerer så sterkt på konsekvensene av bompengesatsene ta hensyn til dette ved valget til neste år?
Kun Frp er motstandere av at rike Norge skal bruke bompenger,så de som IKKE stemte på Frp kan nå takke seg selv.
Dessverre.
Blåveisen
21.08.2018 kl 09:57
3449
Bompenger på det nivået vi ser eksempler på i denne saken har konsekvenser for folks økonomi.
De færreste kjører for moro skyld og tidsklemma oppleves hard for mange barnefamilier.Da er bilen helt nødvendig når barn skal hentes og leveres i barnehager, på skoler og på fritidsaktiviteter.
Bompengepolitikken bær derfor veie mye mer når det er valg,for dette er utslagsgivende for manges økonomi.
Godt valg til neste år!
De færreste kjører for moro skyld og tidsklemma oppleves hard for mange barnefamilier.Da er bilen helt nødvendig når barn skal hentes og leveres i barnehager, på skoler og på fritidsaktiviteter.
Bompengepolitikken bær derfor veie mye mer når det er valg,for dette er utslagsgivende for manges økonomi.
Godt valg til neste år!
mishka
21.08.2018 kl 15:29
3395
Ikke for å være ekkel. Kom bare plutselig på denne. Vi som stort sett oppholder oss i Berlin ler nesten like godt i halvfylla.??
https://www.facebook.com/stig.fjelldahl/videos/758134877632335/
https://www.facebook.com/stig.fjelldahl/videos/758134877632335/
Redigert 21.08.2018 kl 15:32
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.08.2018 kl 08:49
3329
I denne undersøkelsen kommer det frem at få tror at de nye bompengene vil bidra til å løse trafikkproblemene:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/08/7-av-10-er-mot-ny-bompengeordning
Det vil si at det ikke er dyrt nok da. Blir det dyrt nok så løser trafikkproblemene seg. Her er det bare å stå på og protestere, og huske hva som er målet da...
https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/08/7-av-10-er-mot-ny-bompengeordning
Det vil si at det ikke er dyrt nok da. Blir det dyrt nok så løser trafikkproblemene seg. Her er det bare å stå på og protestere, og huske hva som er målet da...
Prelle
22.08.2018 kl 09:42
3305
https://www.aftenposten.no/norge/i/wEj2JA/Titusenvis-engasjerer-seg-i-bompengekrangel-i-Rogaland---Folk-er-skikkelig_-skikkelig-forbannet
Frp har stått med rak rygg mot galskapen,men gjett hvem som nå kommer etter?
Joda,nå er det,av alle, Ap som plutselig vil utrede på nytt og late som at de er kritiske til bompenger som rammer usosialt!
Avgiftspartiet!
Frp har stått med rak rygg mot galskapen,men gjett hvem som nå kommer etter?
Joda,nå er det,av alle, Ap som plutselig vil utrede på nytt og late som at de er kritiske til bompenger som rammer usosialt!
Avgiftspartiet!
PSI- Investor
22.08.2018 kl 10:09
3282
Altså motsatsen til å ramme usosialt er at det i stedet bør ramme sosialt?
Bompenger etter inntektsnivå kanskje? Det hadde jo vært fint ha ha
Eller etter biltype, det har man jo delvis i Oslo, men her kan man jo også skille etter nypris på bilen ha ha
Synes det var så fint da hun miljøpolitiske talspersonen til AP ble spurt om hva hun syntes om de nye dieselene som nærmest ikke slipper ut noe som helst:
Men det er jo diesel sa hu.
Fakta er for vanskelig å ta inn, og bare roter til politikken.
Men skal de ikke ha bompenger der så må de altså fjerne nullvisjonen som bestemmer at nye veier ikke kan føre til økt bruk av bil. Og det håper jeg de gjør.
Her i Moss må vi betale bompenger for veien forbi Askim. E6 ved Moss er nedbetalt for flere år siden. Begrunnelsen er at det er samme fylke.
Og det er ingen som protesterer på det.
Jeg tror at det med bompenger er hovedgrunnen til at de nå skal slå sammen flere fylker. Da kan man jo ha mye mer bompenger med slik begrunnelse.
Bompenger etter inntektsnivå kanskje? Det hadde jo vært fint ha ha
Eller etter biltype, det har man jo delvis i Oslo, men her kan man jo også skille etter nypris på bilen ha ha
Synes det var så fint da hun miljøpolitiske talspersonen til AP ble spurt om hva hun syntes om de nye dieselene som nærmest ikke slipper ut noe som helst:
Men det er jo diesel sa hu.
Fakta er for vanskelig å ta inn, og bare roter til politikken.
Men skal de ikke ha bompenger der så må de altså fjerne nullvisjonen som bestemmer at nye veier ikke kan føre til økt bruk av bil. Og det håper jeg de gjør.
Her i Moss må vi betale bompenger for veien forbi Askim. E6 ved Moss er nedbetalt for flere år siden. Begrunnelsen er at det er samme fylke.
Og det er ingen som protesterer på det.
Jeg tror at det med bompenger er hovedgrunnen til at de nå skal slå sammen flere fylker. Da kan man jo ha mye mer bompenger med slik begrunnelse.
Klinkekulå
22.08.2018 kl 18:56
3233
opptak fra aksjonen idag!
https://www.vgtv.no/live/163311/direkte-kl-17-45-bompenge-aksjon-i-stavanger
https://www.vgtv.no/live/163311/direkte-kl-17-45-bompenge-aksjon-i-stavanger
Skall
23.08.2018 kl 23:05
3128
Bompenger rammer alle like hardt,og da blir det usosialt siden jo også de med lave inntekter må kjøre for å
få hverdagen til å gå i hop.
Bompenger er derfor urettferdig for de som ikke tjener så mye.For meg betyr ikke bompenger noen rolle.
Jeg vil heller betale en høyere inntektsskatt,selv om jeg vil tape på det, for da er det rettferdig fordi det jo
beviselig er betalingsevne jo høyere inntekten er.
Når land med underskudd på statsbudsjettet unnlater å bruke bompenger,eller kun i svært moderat skala,
burde også rike Norge kunne finansiere biler over statsbudsjettet o ved å investere oljefondets milliarder i
bygging av veier.Presset på økonomien,som det ofte advares mot,er jo allerede der da veiene jo er bygget.
få hverdagen til å gå i hop.
Bompenger er derfor urettferdig for de som ikke tjener så mye.For meg betyr ikke bompenger noen rolle.
Jeg vil heller betale en høyere inntektsskatt,selv om jeg vil tape på det, for da er det rettferdig fordi det jo
beviselig er betalingsevne jo høyere inntekten er.
Når land med underskudd på statsbudsjettet unnlater å bruke bompenger,eller kun i svært moderat skala,
burde også rike Norge kunne finansiere biler over statsbudsjettet o ved å investere oljefondets milliarder i
bygging av veier.Presset på økonomien,som det ofte advares mot,er jo allerede der da veiene jo er bygget.
bullmaster
29.08.2018 kl 00:14
2951
Helt enig. Vi har nå i 3 år betalt over 20.000 i året for å passere bommene, og mindre blir det ikke etter hvert.. Tenk hvis TV-lisensen hadde økt med 20.000 i året. Meningsløst dette bomsystemet, som er blitt en latterlig vitenskap med snitt og rushtidstilpasninger og tull og tøys. Alt samme bare fordi vi kjører mot øst for å komme på jobb.
Basse
29.08.2018 kl 08:10
2900
Bomskatt har 3 formål i Norge:
1. Det er veldig vanskelig å få alle kommuner til å vedta eiendomsskatt, Høyres velgere er de store taperne ved eiendomsskatt. Bomskatt rammer ikke Høyres kjernevelgere i samme grad som eiendomsskatt, istedet kan Høyres kjernevelgere med bomskatt på en rimelig måte kjøpe dem bedre plass på veien, det liker Høyres kjernevelgere.
2. Redusere kjøpekraft i befolkningen. De fleste er avhengige av bil for å få hverdagen til å gå opp. Høyres kjernevelgere er de store taperne ved økt innteksskatt, med bompenger må de fattige betale mest skatt i forhold til inntekt, det liker Høyres kjernevelgere.
3. Redusere bilbruk. For Høyres kjernevelgere har bomskatt ingen betydning hvor mye de kan bruke bilen, det er en ubetydelig sum målt mot inntekt/ formue. For majoriteten i befolkningen betyr bomskatten at de(unge/eldre/barn) må kutte ned på aktiviteter i livet sitt, de må reise sjeldnere, de må velge andre steder å handle enn i bysentrum og generelt være mer hjemme. For noen, spesielt barnefamilier, betyr bomskatt at de må flytte eller bytte jobb, noen vil ikke lenger ha noe igjen for å jobbe og dermed bli overført til NAV. NAVere har lite behov for å kjøre bil, det liker politikerne.
Majoriteten av befolkningen i Norge har aldri noensinne reist seg og kjempet for SIN sak, de godtar sosiale forskjellsbehandling gjennom avgifter som dette uten å gjøre annet enn å banne og hytte neve hjemme i sofaen. Flertallet av politikere synes det er FLOTT at majoriteten av befolkningen blir sittende i sofaen.
1. Det er veldig vanskelig å få alle kommuner til å vedta eiendomsskatt, Høyres velgere er de store taperne ved eiendomsskatt. Bomskatt rammer ikke Høyres kjernevelgere i samme grad som eiendomsskatt, istedet kan Høyres kjernevelgere med bomskatt på en rimelig måte kjøpe dem bedre plass på veien, det liker Høyres kjernevelgere.
2. Redusere kjøpekraft i befolkningen. De fleste er avhengige av bil for å få hverdagen til å gå opp. Høyres kjernevelgere er de store taperne ved økt innteksskatt, med bompenger må de fattige betale mest skatt i forhold til inntekt, det liker Høyres kjernevelgere.
3. Redusere bilbruk. For Høyres kjernevelgere har bomskatt ingen betydning hvor mye de kan bruke bilen, det er en ubetydelig sum målt mot inntekt/ formue. For majoriteten i befolkningen betyr bomskatten at de(unge/eldre/barn) må kutte ned på aktiviteter i livet sitt, de må reise sjeldnere, de må velge andre steder å handle enn i bysentrum og generelt være mer hjemme. For noen, spesielt barnefamilier, betyr bomskatt at de må flytte eller bytte jobb, noen vil ikke lenger ha noe igjen for å jobbe og dermed bli overført til NAV. NAVere har lite behov for å kjøre bil, det liker politikerne.
Majoriteten av befolkningen i Norge har aldri noensinne reist seg og kjempet for SIN sak, de godtar sosiale forskjellsbehandling gjennom avgifter som dette uten å gjøre annet enn å banne og hytte neve hjemme i sofaen. Flertallet av politikere synes det er FLOTT at majoriteten av befolkningen blir sittende i sofaen.
Redigert 29.08.2018 kl 08:19
Du må logge inn for å svare