Frogom
17.03.2020 kl 10:59
1919
Tanker rundt dette: flåten til Frontline teller iflg. hjemmesiden 69 fartøyer. Hvis man regner med at en gjennomsnittlig tur er 40 dager for alle skip, så skal selskapet slutte 69 x (365/40)= 629 turer på et år. Deler man på 365 dager i året så ser man at gjennomsnittlig så sluttes det 1,72 reiser hver dag. Det er derfor usannsynlig at Frontline ikke får noen effekt av dette i det hele tatt.
Jeg vet at regnstykket forutsetter at alle skip går på spot, men det illustrerer at Frontline nok ser noen gullrater også.
Jeg vet at regnstykket forutsetter at alle skip går på spot, men det illustrerer at Frontline nok ser noen gullrater også.
Bakvendtland ja... Håper usa og wall street henter seg inn igjen senere i dag. Vært fint med noen gode covid19 nyheter nå. Uten vaksine, kur eller noen som helst nyheter på farmasi-fronten ser det hele bekmørkt ut.
golf`ern
17.03.2020 kl 09:37
2286
ErikAndtrader skrev Cosco steg 9% i kina
-og nå er FRO ned 7 % på Oslo Børs....
Utrolig, med de ratene....
Utrolig, med de ratene....
PSI- Investor
17.03.2020 kl 09:16
2467
I høst var det jo veldig gode rater for tørrbulk uten at gogl- kursen på noe vis tok av.
Skjer det samme nå med FRO?
En vesentlig forskjell burde være at man for tørrbulk så at oppgangen antagelig kom til å bli kortvarig, mens for tank ser man jo godt marked minst et par år frem i tid?
Eller er det sånn at det begynner å se vanskeligere ut fremover i tid likevel?
Skjer det samme nå med FRO?
En vesentlig forskjell burde være at man for tørrbulk så at oppgangen antagelig kom til å bli kortvarig, mens for tank ser man jo godt marked minst et par år frem i tid?
Eller er det sånn at det begynner å se vanskeligere ut fremover i tid likevel?
NOELLE
17.03.2020 kl 07:59
2768
Tank aksjer sank i US i går, ganske hefitge fall. Sjekk NAT og Scorpio feks. Vet ikke hvorfor
BESV
17.03.2020 kl 07:25
2922
https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Saudi-Aramco-Is-Very-Comfortable-With-30-Oil.html
Suez max segmentet får även dom ett väldigt stort uppsving nu med rater över 200 000 dollar/dag. Och enligt ovan artikel så tänker SA pumpa olja minst Maj ut. Detta talar för att q2 kommer bli episkt gällande vinster, både FRO och Hunter mfl kommer får rekord intäkter. SA vill inte hyra för 400-500 000 men väl för 300 000 och det är mer än nog tror jag.
Suez max segmentet får även dom ett väldigt stort uppsving nu med rater över 200 000 dollar/dag. Och enligt ovan artikel så tänker SA pumpa olja minst Maj ut. Detta talar för att q2 kommer bli episkt gällande vinster, både FRO och Hunter mfl kommer får rekord intäkter. SA vill inte hyra för 400-500 000 men väl för 300 000 och det är mer än nog tror jag.
Reserven
17.03.2020 kl 01:53
3208
Hornelen:
«Derfor sannsynlig at Frontline har posisjonert seg slik at de nå får mest mulig ut av de høye ratene som vil vare ut i april.»
Ikke engang Fredriksen kan se inn i fremtiden og se oljepriskrigen før den kom, og slik posisjonere skipene for dagens "gullrater".
https://www.dn.no/olje/oljeprisen/koronaviruset/nadia-wiggen/oljeprisen-under-30-dollar-det-er-vanskelig-a-se-hvor-dyp-effekten-vil-vare-og-hvor-lang-tid-det-vil-ta/2-1-774733
«– Det er en stor ukjent faktor, sier oljeanalytiker Nadia Wiggen i Pareto Securities, og viser til at man i tankmarkedet allerede kan se tegn til at etterspørselen og prisene ventes å være lave.
– Lagring av olje til sjøs var i starten bestilt for tre måneder. Nå ser traderne i økende grad etter å bestille lagring fra seks til åtte måneder, sier hun.»
I en annen artikkel, som jeg ikke finner igjen, stod det at SA på kort sikt har gitt opp å hyre flere VLCC til akseptable rater, og nå istedenfor hyrer Suezmax. En VLCC kan laste ca 2 millioner fat, en Suezmax ca 1 million fat.
«Derfor sannsynlig at Frontline har posisjonert seg slik at de nå får mest mulig ut av de høye ratene som vil vare ut i april.»
Ikke engang Fredriksen kan se inn i fremtiden og se oljepriskrigen før den kom, og slik posisjonere skipene for dagens "gullrater".
https://www.dn.no/olje/oljeprisen/koronaviruset/nadia-wiggen/oljeprisen-under-30-dollar-det-er-vanskelig-a-se-hvor-dyp-effekten-vil-vare-og-hvor-lang-tid-det-vil-ta/2-1-774733
«– Det er en stor ukjent faktor, sier oljeanalytiker Nadia Wiggen i Pareto Securities, og viser til at man i tankmarkedet allerede kan se tegn til at etterspørselen og prisene ventes å være lave.
– Lagring av olje til sjøs var i starten bestilt for tre måneder. Nå ser traderne i økende grad etter å bestille lagring fra seks til åtte måneder, sier hun.»
I en annen artikkel, som jeg ikke finner igjen, stod det at SA på kort sikt har gitt opp å hyre flere VLCC til akseptable rater, og nå istedenfor hyrer Suezmax. En VLCC kan laste ca 2 millioner fat, en Suezmax ca 1 million fat.
Redigert 17.03.2020 kl 01:53
Du må logge inn for å svare
Hornelen
16.03.2020 kl 23:23
3499
Fredriksen har vært best i oppgang og nedgang i tank i 55 år. Derfor sannsynlig at Frontline har posisjonert seg slik at de nå får mest mulig ut av de høye ratene som vil vare ut i april. Svaret får vi ved presentasjonen av Q1 den 29. mai, da selskapet da også angir oppnådde rater så langt for Q2
Ed70
16.03.2020 kl 23:06
3604
Er et tidsspørsmål. Blir overrasket hvis det blir i morgen, gikk og elendig på Wall Street. Tipper Fro faller først for så og hente seg inn igjen senere på dagen som i dag og en del ganger tidligere. Skulle den falle mye kjøper jeg iallefall mer. Tror ikke psykologien i markedet kan holde på den alt for lenge, til slutt blir det for dumt hvis ratene holder seg høye. Noen som vet hvor mange av skipene som opererer med spotpris, dvs at de kan utnytte de høye tankratene maksimalt? Er det mange låste dealer, når terminerer de eventuelt? Har Fro mye hedging mot lave tankrater som nå er uheldig?
Redigert 16.03.2020 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.03.2020 kl 22:56
3683
Den sluttet nesten 10% lavere i USA enn i Oslo, så skal vel godt gjøres å åpne opp. Men hver dag lever sitt eget liv, så ingen vet hvor den ender.
Det er jo ratene som er interessant. Så vil dette på sikt reflekteres i aksjekursen. Og med normal forventning om avkastning, så vil derfor kursen på sikt passere 200.
Kaisovski
16.03.2020 kl 22:39
3885
Markedet har vært høyt i 3-4 dager. Har Fro sluttet mange reiser på disse ratene?
Markedet venter på bekreftelse på inntjening. Dette er rater som knapt er sett i historien, og markedet tørr nok ikke prise det inn på normal måte i disse tider. Alt selges jo, som selges kan.
Men tikker slutninger inn på 300k, så må selv mr market prise inn realitetene.
Markedet venter på bekreftelse på inntjening. Dette er rater som knapt er sett i historien, og markedet tørr nok ikke prise det inn på normal måte i disse tider. Alt selges jo, som selges kan.
Men tikker slutninger inn på 300k, så må selv mr market prise inn realitetene.
Markedet er faktisk ingen berg og dalbane. Hvor får du det fra? Markedet er konstant høy nå, med rater som er astronomiske høye! Jeg regner med at alle har fått det med seg!
Husk at de 10 båtene ble bestilt for er år siden, når markedet lå nede. Det har allerede blitt en vanvittig verdistigning på disse.
Med de ratene som vi har nå, så kommer vi til å opplevde en avkastning på 50 prosent. Det er ingen aksjer i nærheten hvor du får slik rente på investeringene. Denne går ikke i 100. Men i 200! Allerede denne uka vil vi passere 100 kr. Og da er det helt utrolig amatør-messing å selge nå på 80! Folk her må jo være stokk dumme! Se på han som solgte for tre dager siden på 55!! Ja...hva skal man si..? Han burde jo ventet en dag, for dagen etter var den på 70! HALLO!
Nei; bare sitt helt rolig - Og tenkt langsiktig!
Med de ratene som vi har nå, så kommer vi til å opplevde en avkastning på 50 prosent. Det er ingen aksjer i nærheten hvor du får slik rente på investeringene. Denne går ikke i 100. Men i 200! Allerede denne uka vil vi passere 100 kr. Og da er det helt utrolig amatør-messing å selge nå på 80! Folk her må jo være stokk dumme! Se på han som solgte for tre dager siden på 55!! Ja...hva skal man si..? Han burde jo ventet en dag, for dagen etter var den på 70! HALLO!
Nei; bare sitt helt rolig - Og tenkt langsiktig!
brass1
16.03.2020 kl 21:39
4432
Med et marked som minner om en berg og dalbane så er det bortimot umulig å spå noe som helst. Logisk sett burde vi se kr 100 og godt over med de ratene som oppnås for tiden. I tillegg kjøpte Frontline 10 nye skip, og med dette skulle de kunne tjene enda mer i og med at det er overproduksjon av olje, og underskudd på store fraktskip. Nedgangen i New York i dag er forunderlig med dette i tankene, men nå er det jo snart ingen logikk igjen i markedet.....