Fra Høyre populisme til venstre populisme?
Det er to dager til primærvalgene i USA starter. Mange hadde avskrevet Bernie Sanders men i det siste har han stormet frem på målingene. Hans supportere er like entusiastiske som Trump supportere. Demokratene er livredde for at Bernie Sanders skal vinne nominasjonen fordi de tror han ikke har mulighet mot Trump. De tror at når trump maskineriet setter i gang sine negative kampanjer om hans ekstremt sosialistiske fortid så vil uavhengige velgere snu seg bort. Jeg er ikke så sikker på det.
Jeg tror tvert imot at mange lavtlønnede som stemte på trump sist kan snu til Sanders i et valg. Hans kjerne saker om minstelønn, utdannings subsidier og statlig helsevern for alle går rett hjem hos veldig mange, også Trump supportere. På alle disse områdene har Trump en svak politikk.
Han vil også ha mer troverdighet enn Trump i kamp mot de "grådige" kapitalistene på Wall Street. Det som på papiret burde være en vinnende sak for en republikaner, ansvarlig budsjett håndtering, så har Trump lite å slå i bordet med.
Han er også ennå mer anti-krig enn Trump og vil sannsynlig kutte forsvaret.
Personlig tror jeg ikke han kommer til å oppnå stort og jeg er spesielt bekymret for den økonomiske politikken. En resesjon er overdue og er noe jeg tror han vil takle dårlig. Blir heller ikke overrasket om han stryker med tidlig i president perioden. Valg av VP kan bli viktig.
Jeg tror tvert imot at mange lavtlønnede som stemte på trump sist kan snu til Sanders i et valg. Hans kjerne saker om minstelønn, utdannings subsidier og statlig helsevern for alle går rett hjem hos veldig mange, også Trump supportere. På alle disse områdene har Trump en svak politikk.
Han vil også ha mer troverdighet enn Trump i kamp mot de "grådige" kapitalistene på Wall Street. Det som på papiret burde være en vinnende sak for en republikaner, ansvarlig budsjett håndtering, så har Trump lite å slå i bordet med.
Han er også ennå mer anti-krig enn Trump og vil sannsynlig kutte forsvaret.
Personlig tror jeg ikke han kommer til å oppnå stort og jeg er spesielt bekymret for den økonomiske politikken. En resesjon er overdue og er noe jeg tror han vil takle dårlig. Blir heller ikke overrasket om han stryker med tidlig i president perioden. Valg av VP kan bli viktig.
Redigert 01.02.2020 kl 19:40
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
.777.
01.02.2020 kl 19:35
1089
More free shit selger ja, så lenge det er gratis da. Bare se på NavWay.
leifTM
01.02.2020 kl 19:36
1079
.777.
01.02.2020 kl 19:37
1073
Kanskje frihetens høyborg, grunnlagt på et skatteopprør, ender opp som et sosialistreir til slutt det også.
I så fall full endte murens fall med fullstendig seier til kommunistene.
I så fall full endte murens fall med fullstendig seier til kommunistene.
HanVann
01.02.2020 kl 19:39
1065
jabbadabbato
I dag kl 19:28 8
stemte på trump sist kan snu til Sanders i et valg.
..Trump en svak politikk
... Trump lite å slå i bordet med.
............En resesjon er overdue
..............Blir heller ikke overrasket om..........
#ruskikraniet deToxsk
I dag kl 19:28 8
stemte på trump sist kan snu til Sanders i et valg.
..Trump en svak politikk
... Trump lite å slå i bordet med.
............En resesjon er overdue
..............Blir heller ikke overrasket om..........
#ruskikraniet deToxsk
jabbadabbato
01.02.2020 kl 19:42
1057
Det er jo ikke akkurat så mye frihet å snakke om nå. Medlemmene i det ene partiet må snakke pent om sjefen ellers blir de lyst i bann. Resten av befolkningen er landsvikere og folkefiender allerede.
jabbadabbato
01.02.2020 kl 19:45
1038
Bernie sanders' (og hvilket som helst annet menneske) store "svakhet" i forhold til Trump er Trump's manglende på empati og evnen til å gjenta en løgn så mange ganger at folk til slutt tror ham. Det kommer til å dukke opp mye dritt fra fortiden som han kommer til å beklage og som Trump i tilsvarende situasjon aldri hadde beklaget. Et eksempel er alle anklagene om sexuelle overgrep mot Trump.
Redigert 01.02.2020 kl 19:48
dirken
01.02.2020 kl 19:56
1027
Jeg tror populisme vinner.
Blir det Trump mot Biden eller noen andre etablerte sentrumskandidater, vinner Trump.
Trump-Sanders blir et mer dødt løp. Enig.
Blir det Trump mot Biden eller noen andre etablerte sentrumskandidater, vinner Trump.
Trump-Sanders blir et mer dødt løp. Enig.
HanVann
01.02.2020 kl 19:57
1024
Trump er en populær realist,
Sanders er en upopulær populist
#midtiprikken
Sanders er en upopulær populist
#midtiprikken
Redigert 01.02.2020 kl 19:58
jabbadabbato
01.02.2020 kl 20:03
1019
På et Bernie Sanders rally i Iowa i går kom navnet Hillary Clinton opp og det førte øyeblikkelig til pipekonsert.
jabbadabbato
01.02.2020 kl 20:11
1003
Husker jo gule vester demonstrantene i Frankrike. De ønsket jo stort sett mer "free shit" men de var umåtelig populære blant de fleste trumpetister her på forumet.
polemiker
01.02.2020 kl 21:59
972
Overraskende godt skrevet innlegg av ts Jabba i dag. Er tildels enig, det er mange likhetstrekk mellom Sanders og Trump. Begge apellerer til middelklassen og den nå enorme gruppen av lavere middelklasse (underklasse). Det er dog en stor skilnad på politikken og løsningene. Trump satser på skattelette og dereguleringer, Sanders det motsatte.
Så lang må det vel kunne fastslås at Trump har bevist at hans politikk virker. Sanders politikk vet vi av erfaring ikke vil virke. Da kan vi bare se til Cuba, Venezuela og gamle sovjetunionen hvordan det vil utarte seg.
Så lang må det vel kunne fastslås at Trump har bevist at hans politikk virker. Sanders politikk vet vi av erfaring ikke vil virke. Da kan vi bare se til Cuba, Venezuela og gamle sovjetunionen hvordan det vil utarte seg.
Redigert 01.02.2020 kl 21:59
jabbadabbato
01.02.2020 kl 22:03
967
Arbeiderklassen er ikke interessert i skattelette for de rike. De er heller ikke interessert i dereguleringer som setter grunnvannet deres i fare.
polemiker
01.02.2020 kl 22:17
955
Nei, men de er interessert i å kunne jobbe og livnære seg selv og ikke være avhengig av allmisser fra en sosialistisk elite. Obama satt, som du vet, rekord i å få folk over på matkuponger. Etter at Trump overtok har arbeidsledigheten rast, lønninger har økt og mer enn 7 millioner mennesker har kommet seg av matkuponger for å overleve.
Sanders filosofi er i likhet med kommunistene at man skal skattlegge de rike og arbeidgivere, og pengene skal brukes til å betale ut sosiale stønader til dem de vil. Tanken er vel da at de som mottar disse allmissene vil fortsette å stemme på dem, slik at de vil beholde makten i uoverskuelrlig fremtid.
I takt med økte skatter og avgifter, vil de "rike" investere mindre, arbeidgivere må innskrenke arbeidsstokken osv. Det vil si flere på matkuponger og sosialstønader - helt i Bernies ånd.
Sanders filosofi er i likhet med kommunistene at man skal skattlegge de rike og arbeidgivere, og pengene skal brukes til å betale ut sosiale stønader til dem de vil. Tanken er vel da at de som mottar disse allmissene vil fortsette å stemme på dem, slik at de vil beholde makten i uoverskuelrlig fremtid.
I takt med økte skatter og avgifter, vil de "rike" investere mindre, arbeidgivere må innskrenke arbeidsstokken osv. Det vil si flere på matkuponger og sosialstønader - helt i Bernies ånd.
Redigert 01.02.2020 kl 22:19
jabbadabbato
01.02.2020 kl 22:31
945
Selvfølgelig er de interessert i free shit, som 777 kalte det. Om de tror Sanders vil gi dem mer enn Trump, feks minstelønn, og healthcare, så stemmer de lett på ham.
Se feks topicen til Dirken om alle trillion selskapene i USA. Når Trump lover flere skattekutt så er det enkelt for motstanderen å peke på hvor det forrige havnet, Apple har nær 3 dobblet seg under Trump. Hva tjener arbeiderklassen på det? Arbeiderklassen liker ikke WS. Trump skulle selv ta dem i 2016.
Forøvrig trenger du ikke overbevise meg om det negative med Sanders politikk. Om du ikke har fått det med deg ennå så er jeg tilhenger av frie markedskrefter. Derfor liker jeg ingen av dem.
Se feks topicen til Dirken om alle trillion selskapene i USA. Når Trump lover flere skattekutt så er det enkelt for motstanderen å peke på hvor det forrige havnet, Apple har nær 3 dobblet seg under Trump. Hva tjener arbeiderklassen på det? Arbeiderklassen liker ikke WS. Trump skulle selv ta dem i 2016.
Forøvrig trenger du ikke overbevise meg om det negative med Sanders politikk. Om du ikke har fått det med deg ennå så er jeg tilhenger av frie markedskrefter. Derfor liker jeg ingen av dem.
Redigert 01.02.2020 kl 22:42
polemiker
01.02.2020 kl 22:45
935
Folk flest er interessert i et ærlig arbeid, ikke borgerlønn, ikke sosialstøndad og ikke matkuponger. Sosialisme er missunelse satt i system og designet for korrupsjon og maktmisbruk.
Politikere har ikke snøring på økonomi, bedriftskultur, lønnsomhet, strategier eller hva som på lang sikt er nasjonaløkonmisk lønnsomt for samfunnet. De er hovedsaklig narsisisster som er mest opptatt av makt, oppmerksomhet og personlig vinning.
Nå må du passe på, for demokratene er i ferd med å jukse nok en gang. De fleste har vel fått med seg hvordan Hillary på en bestialsk måte fikk skviset ut Bernie ved forrige valg? Nå skjer det igjen.
A small group of Democratic National Committee members has privately begun gauging support for a plan to potentially weaken Bernie Sanders’ presidential campaign and head off a brokered convention.
https://www.politico.com/news/2020/01/31/dnc-superdelegates-110083
Politikere har ikke snøring på økonomi, bedriftskultur, lønnsomhet, strategier eller hva som på lang sikt er nasjonaløkonmisk lønnsomt for samfunnet. De er hovedsaklig narsisisster som er mest opptatt av makt, oppmerksomhet og personlig vinning.
Nå må du passe på, for demokratene er i ferd med å jukse nok en gang. De fleste har vel fått med seg hvordan Hillary på en bestialsk måte fikk skviset ut Bernie ved forrige valg? Nå skjer det igjen.
A small group of Democratic National Committee members has privately begun gauging support for a plan to potentially weaken Bernie Sanders’ presidential campaign and head off a brokered convention.
https://www.politico.com/news/2020/01/31/dnc-superdelegates-110083
jabbadabbato
01.02.2020 kl 22:54
925
Jepp jeg sa jo at demokratene er livredde for Sanders men du trenger ikke slå deg på brystet. RNC kansellerte primærvalg i flere stater for å unngå at noen serløst ville utfordre Trump.
polemiker
01.02.2020 kl 23:04
916
Hvem var det som "seriøst" ville utfordre Trump?
Demokratene er kraftig ute å kjøre nå. De påstår de er sosialister, men har tilsynelatende ingenting i mot at mr. Bloomberg himself har utnevnt seg selv som en "sosialist" kandidat :-) Er det halvannen milliard dollar han har svidd av så langt? Kunne ha hjulpet en god del fattige for den summen der.
Demokratene er kraftig ute å kjøre nå. De påstår de er sosialister, men har tilsynelatende ingenting i mot at mr. Bloomberg himself har utnevnt seg selv som en "sosialist" kandidat :-) Er det halvannen milliard dollar han har svidd av så langt? Kunne ha hjulpet en god del fattige for den summen der.
jabbadabbato
01.02.2020 kl 23:21
908
Det er forøvrig verdt å merke seg at det suverent største partiet i USA er independents basert på registreringer.
jabbadabbato
01.02.2020 kl 23:24
904
Så Bloomberg tar en Trump? Mantraet til Trump i 2016 var at han brukte egne penger så han var derfor ubestikkelig. Lolololol
jabbadabbato
01.02.2020 kl 23:30
901
Hvem vet hvem som ville utfordret om det ble lagt til rette for fair kamp, noe det ikke ble. Det er lite som er fair i dette partiet nå etter den skandaløse oppvisningen. Tipper partiet ligger i ruiner om Trump taper til høsten og et alternativt parti vil vokse frem.
polemiker
01.02.2020 kl 23:31
895
Forskjellen nå er vel at det er Bloomberg som den som bestikker :-) Som nevnt, sosialisme ER korrupsjon. Hold pusten, det kan komme noen avsløringer etterhvert. Hvem kjøpte og kontrollerte DNC i 2015/16 ??
dirken
01.02.2020 kl 23:48
885
Nå er det vel strengt tatt fremdeles kun et fåtall av demokratene som påstår de er sosialister.
jabbadabbato
01.02.2020 kl 23:48
884
Iallefall ikke Sanders eller Trump som denne topicen handler om. Forøvrig har jeg lest her på forumet og i Trumps tweets at hele partiet har blitt radikale sosialister så etter drn teorien burde jo de gi Sanders full støtte. LOL
.777.
02.02.2020 kl 00:06
865
«Tipper partiet ligger i ruiner om Trump taper til høsten og et alternativt parti vil vokse frem.»
Hva med Libertarian Party og Tea Party?
Det er storkæll partier!
Hva med Libertarian Party og Tea Party?
Det er storkæll partier!
.777.
02.02.2020 kl 00:10
862
Nei. Jabba er en typisk norsk høyremann. Ekstremt konform, og stor tilhenger av offentlige reguleringer, velferd, og omfordelingspolitikk.
polemiker
02.02.2020 kl 00:13
855
Jepp, dere er begge sosialister og innerst inne vet dere det vel også. Jeg vil utfordre dere til å høre på en (litt lang) tirade fra vår gamle venn Tim Pool. Han er åpen om at han har vært en livslang sosialist, men støtter ikke Bernie.
Kan kanskje virke som at han har tatt en dose speed her, så det er vel kun de mest språkmektige som klarer å følge med i resonnementene her. Prøv alikevel, det kommer noen saftige avsløringer etterhvert..
https://www.youtube.com/watch?v=LqfN1GaVaNA
For de som ikke kjenner til Tim Pool så er han en svært kjent Youtuber og selvstendig journalist. Er kjent for å ta med seg kameraet og oppsøke nyhetene der de er. Dvs. slik journalister gjorde i gamle dager. Etter at Trump kom med kommentaren om Rinkeby i Sverige, satte han seg på et fly og ruslet inn i Rinkeby. Resultatet når han ble kjeppjaget og måtte ha politieskorte ligger vel fortsatt på Youtube (om ikke det også er blitt sensurert da).
Fyren hater Trump, men han er da i det minste ærlig pg har en del interessante observasjoner.
Kan kanskje virke som at han har tatt en dose speed her, så det er vel kun de mest språkmektige som klarer å følge med i resonnementene her. Prøv alikevel, det kommer noen saftige avsløringer etterhvert..
For de som ikke kjenner til Tim Pool så er han en svært kjent Youtuber og selvstendig journalist. Er kjent for å ta med seg kameraet og oppsøke nyhetene der de er. Dvs. slik journalister gjorde i gamle dager. Etter at Trump kom med kommentaren om Rinkeby i Sverige, satte han seg på et fly og ruslet inn i Rinkeby. Resultatet når han ble kjeppjaget og måtte ha politieskorte ligger vel fortsatt på Youtube (om ikke det også er blitt sensurert da).
Fyren hater Trump, men han er da i det minste ærlig pg har en del interessante observasjoner.
polemiker
02.02.2020 kl 00:42
844
Sist gang jeg linket inn noe fra Tim Pool ble jeg beskyldt for å være en "Pool fan" og ble bedt om å forklare uttalelser han hadde kommet med i en eller annen sammenheng. Jeg er altså IKKE noen fan eller ei heller noen politisk meningsfelle.
Det jeg kan strekke meg til er at han er min favoritt sosialist og en kar jeg av og til lytter på. Svært intelligent, opplyst, ærlig og reflektert. En perfekt person jeg gjerne ville satt meg ned og hatt en lengere diskusjon med.
Det jeg kan strekke meg til er at han er min favoritt sosialist og en kar jeg av og til lytter på. Svært intelligent, opplyst, ærlig og reflektert. En perfekt person jeg gjerne ville satt meg ned og hatt en lengere diskusjon med.
jabbadabbato
02.02.2020 kl 07:55
812
Det skal ikke mer til at en sosialist er negativ til innvandring så liker du dem. Om du har rett i at han hater både Sanders og Trump så er han vel ikke så veldig relevant for denne topicen bortsett fra at det nok er større sjanse for at Sanders får hans stemme enn Biden.
jabbadabbato
02.02.2020 kl 08:08
805
Nå er ikke mitt politiske ståsted oppe til diskusjon her. Jeg misliker populister enten de er fra høyre eller venstre siden. Jeg foretrekker den stabiliteten som har gitt stor velstandsøkning i den vestlige verden siden 2 verdenskrig. Jeg skjønner imidlertid hvorfor populist bevegelser vokser frem. Folk føler seg urettferdig behandlet. Derfor er ofte populist bevegelser sosialistiske. Det er folket mot eliten.
Høyrevridde populist bevegelser er mer av typen som vi har sett i Europa, det retter seg mot innvandrere og minoriteter. Det er imidlertid ikke denne typen populisme som har ført SP oppover på meningsmålingene i Norge. Det som er interessant med populismen som har vokst frem under Trump er at det er en blanding av venstre og høyre populisme. I tillegg til angrep på migranter, minoriteter, LGBT etc, så har han blandet inn tradisjonelle venstre populistiske ideer om at det er folket mot eliten. Drain the swamp etc. De som først og fremst følger Trump pga hans venstre populistiske innslag i politikken vil finne en mer troverdig leder i Sanders og kan komme til å skifte side.
Høyrevridde populist bevegelser er mer av typen som vi har sett i Europa, det retter seg mot innvandrere og minoriteter. Det er imidlertid ikke denne typen populisme som har ført SP oppover på meningsmålingene i Norge. Det som er interessant med populismen som har vokst frem under Trump er at det er en blanding av venstre og høyre populisme. I tillegg til angrep på migranter, minoriteter, LGBT etc, så har han blandet inn tradisjonelle venstre populistiske ideer om at det er folket mot eliten. Drain the swamp etc. De som først og fremst følger Trump pga hans venstre populistiske innslag i politikken vil finne en mer troverdig leder i Sanders og kan komme til å skifte side.
Redigert 02.02.2020 kl 08:30
.777.
02.02.2020 kl 08:42
791
Du er en ekte norsk høyremann. Etter å ha sett Høyre i aksjon i flere år nå, så kommer det klart frem hva dette innebærer i praksis. Når Erna snakker om reformene sine, eller om reguleringene som hun er så glad i, eller når Sanner ble presset opp mot veggen her om dagen av en økonom og tidligere AP mann som mente at staten har vokst seg alt for stor. Da fikk han ingen svar, men ble bombadert med slagord om klimaet, grønne arbeidsplasser, og at det aller viktigste er å trygge velferden.
Populismen er ikke lenger hva den har vært. Vi snakker ikke individualisme VS kollektivisme lenger. Vi snakker ikke Thomas Jefferson VS det britiske imperiet, frihet VS fangenskap. Folk vet ikke lenger hva det vil si å være fri, vi lever jo i en slags versjon av 1984, og derfor er det heller ikke noe tema.
Jeg tenker nok uansett at Jefferson hadde fått passet påskrevet av deg hvis du hadde levd på den tiden. Hva hadde du f.eks. sagt om libertarianerne startet et tilsvarende skatteopprør i dag?
Populismen er ikke lenger hva den har vært. Vi snakker ikke individualisme VS kollektivisme lenger. Vi snakker ikke Thomas Jefferson VS det britiske imperiet, frihet VS fangenskap. Folk vet ikke lenger hva det vil si å være fri, vi lever jo i en slags versjon av 1984, og derfor er det heller ikke noe tema.
Jeg tenker nok uansett at Jefferson hadde fått passet påskrevet av deg hvis du hadde levd på den tiden. Hva hadde du f.eks. sagt om libertarianerne startet et tilsvarende skatteopprør i dag?
jabbadabbato
02.02.2020 kl 08:47
786
En liten korreksjon. Tallene baserte seg på hva de spurte regner seg som, Republikaner, Independent eller demokrat, ikke hva de er registrert som.
Kun 27% regner seg selv som republikaner, det samme for demokrater mens 45 % sier at de regner seg som uavhengige. Så når Trump skryter av at han har støtte fra 95% av republikanerne så er ikke denne gruppen større enn ca 25% av de stemmeberettigede. Trenden siste året har imidlertid vært mer dramatisk for demokratene. Antall som regner seg selv som demokrat har sunket fra 35% til 27%. Bernie Sanders er forøvrig ikke demokrat. Han er registrert som uavhengig men har skrevet under på en erklæring om at han vil styre etter demokratenes prinsipper dersom han blir president.
https://news.gallup.com/poll/15370/party-affiliation.aspx
Kun 27% regner seg selv som republikaner, det samme for demokrater mens 45 % sier at de regner seg som uavhengige. Så når Trump skryter av at han har støtte fra 95% av republikanerne så er ikke denne gruppen større enn ca 25% av de stemmeberettigede. Trenden siste året har imidlertid vært mer dramatisk for demokratene. Antall som regner seg selv som demokrat har sunket fra 35% til 27%. Bernie Sanders er forøvrig ikke demokrat. Han er registrert som uavhengig men har skrevet under på en erklæring om at han vil styre etter demokratenes prinsipper dersom han blir president.
https://news.gallup.com/poll/15370/party-affiliation.aspx
jabbadabbato
02.02.2020 kl 09:00
782
"Hva hadde du f.eks. sagt om libertarianerne startet et tilsvarende skatteopprør i dag?"
Jeg tror du har misforstått mitt syn på skatt. Jeg er tilhenger av at vi betaler minst mulig i skatter og avgifter men du og jeg skiller vei når jeg mener at skatte reduksjoner må komme på basis av utgifts kutt. Ellers blir det bare som du sier, en form for "free shit". Du er jo som regel sterk motstander av alle typer reformer da du frykter at tjenestetilbudet vil bli dårligere. Jeg synes derfor du har lite troverdighet når du sier du ønsker lavere skatt. Det du egentlig ønsker er gratis penger.
Teaparty bevegelsen var jo noe som ble startet mye pga av grunnprinsippene om lavere skatter og mindre stat, men det er ikke mye igjen av den politikken i Trumps republikanske parti. En kan jo også stille spørsmål om hvor stor frihet det er i Trumps USA når hans partifeller nærmest blir tvunget til å stille seg i giv akt for ham for å unngå å bli lyst i bann.
Nå klarte altså 777 å lure meg til å avspore topicen :-(
Jeg tror du har misforstått mitt syn på skatt. Jeg er tilhenger av at vi betaler minst mulig i skatter og avgifter men du og jeg skiller vei når jeg mener at skatte reduksjoner må komme på basis av utgifts kutt. Ellers blir det bare som du sier, en form for "free shit". Du er jo som regel sterk motstander av alle typer reformer da du frykter at tjenestetilbudet vil bli dårligere. Jeg synes derfor du har lite troverdighet når du sier du ønsker lavere skatt. Det du egentlig ønsker er gratis penger.
Teaparty bevegelsen var jo noe som ble startet mye pga av grunnprinsippene om lavere skatter og mindre stat, men det er ikke mye igjen av den politikken i Trumps republikanske parti. En kan jo også stille spørsmål om hvor stor frihet det er i Trumps USA når hans partifeller nærmest blir tvunget til å stille seg i giv akt for ham for å unngå å bli lyst i bann.
Nå klarte altså 777 å lure meg til å avspore topicen :-(
Redigert 02.02.2020 kl 09:05
.777.
02.02.2020 kl 09:08
770
«Jeg foretrekker den stabiliteten som har gitt stor velstandsøkning i den vestlige verden siden 2 verdenskrig.»
Der du ser stabilitet ser jeg den samme velstandsøkningen du ser etter krigen, MEN jeg ser også den pågående sosialiseringsprosessen som har etterfulgt den. Jeg ser stor forskjell på USA i 1960 og i dag, jeg ser også en enorm forskjell på Norge for 20 år siden og Norge i dag. Jeg ser at de fleste EU land er verre stilt i dag økonomisk sett enn før de ble medlem. Jeg ser størrelsen på den norske statens andel av økonomien i dag VS for 20 år siden, og 20 år siden VS 40 år siden. Jeg ser at byråkratiseringen av samfunnet har kvelt den økonomiske veksten. Jeg ser at kompetansen, kapitalen, verdiskapningen, produktiviteten, og arbeidsplassene har flagget ut. Jeg ser at det går mot økonomisk kollaps, og ikke nødvendigvis av hyperinflasjon sorten, men mot den langt mindre trivelige hyperdeflatoriske sorten.
«Jeg skjønner imidlertid hvorfor populist bevegelser vokser frem. Folk føler seg urettferdig behandlet. Derfor er ofte populist bevegelser sosialistiske. Det er folket mot eliten.»
Folk er nå nærmest fratatt muligheten til å jobbe seg opp fra fattigdom. Denne muligheten er isteden erstattet med muligheten for å leve på statlige velferdsordninger. Jeg tror nok at de aller fleste ville fått et langt bedre liv om de fikk muligheten til å jobbe seg opp og ta ansvar for sine egne liv. Det gjør jo noe med selvfølelsen og gir livet større mening. Jeg tror ikke løsningen finnes i pilleglasset på blå resept, det er jo derfor mange velger å innta hele glasset på en gang, eller å stikke hagla i munnen, jeg tror løsningen ligger i respekt for de grunnleggende menneskerettigheter, og følelsen av frihet.
Der du ser stabilitet ser jeg den samme velstandsøkningen du ser etter krigen, MEN jeg ser også den pågående sosialiseringsprosessen som har etterfulgt den. Jeg ser stor forskjell på USA i 1960 og i dag, jeg ser også en enorm forskjell på Norge for 20 år siden og Norge i dag. Jeg ser at de fleste EU land er verre stilt i dag økonomisk sett enn før de ble medlem. Jeg ser størrelsen på den norske statens andel av økonomien i dag VS for 20 år siden, og 20 år siden VS 40 år siden. Jeg ser at byråkratiseringen av samfunnet har kvelt den økonomiske veksten. Jeg ser at kompetansen, kapitalen, verdiskapningen, produktiviteten, og arbeidsplassene har flagget ut. Jeg ser at det går mot økonomisk kollaps, og ikke nødvendigvis av hyperinflasjon sorten, men mot den langt mindre trivelige hyperdeflatoriske sorten.
«Jeg skjønner imidlertid hvorfor populist bevegelser vokser frem. Folk føler seg urettferdig behandlet. Derfor er ofte populist bevegelser sosialistiske. Det er folket mot eliten.»
Folk er nå nærmest fratatt muligheten til å jobbe seg opp fra fattigdom. Denne muligheten er isteden erstattet med muligheten for å leve på statlige velferdsordninger. Jeg tror nok at de aller fleste ville fått et langt bedre liv om de fikk muligheten til å jobbe seg opp og ta ansvar for sine egne liv. Det gjør jo noe med selvfølelsen og gir livet større mening. Jeg tror ikke løsningen finnes i pilleglasset på blå resept, det er jo derfor mange velger å innta hele glasset på en gang, eller å stikke hagla i munnen, jeg tror løsningen ligger i respekt for de grunnleggende menneskerettigheter, og følelsen av frihet.
jabbadabbato
02.02.2020 kl 09:15
760
Vær så snill, hold deg til topicen. Dette handler om valget i USA. Sanders vs trump.
-
«
- 1
- 2 »