VLCC rater
Dagens tvitring fra Joakim Hanisdal viser nok et kraftig fall i tankratene. Dagens fall i VLCC ratene var på 19%. I løpet av de siste to ukene har VLCC ratene falt fra rundt 120K til 46K pr dag.
Most significant #oil #tanker spot movements today:
- VLCC -19% to $46k/d
- Aframax -10% to $38k/d
- LR2 -15% to $8.1k/d
- LR1 +7% to $4.1k/d
Det blir nå spennende å se hva som skjer videre med tankratene og skipsverdiene.
Skulle ikke forundre meg om vi på kort sikt vil se rater under 30K pr. dag. Her er det bare å spenne sikkerhetsselen, stikke hodet i sanden og lukke øynene.
Nb. Jeg er eksponert i Frontline.
Most significant #oil #tanker spot movements today:
- VLCC -19% to $46k/d
- Aframax -10% to $38k/d
- LR2 -15% to $8.1k/d
- LR1 +7% to $4.1k/d
Det blir nå spennende å se hva som skjer videre med tankratene og skipsverdiene.
Skulle ikke forundre meg om vi på kort sikt vil se rater under 30K pr. dag. Her er det bare å spenne sikkerhetsselen, stikke hodet i sanden og lukke øynene.
Nb. Jeg er eksponert i Frontline.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
SIKA
28.01.2020 kl 00:39
7835
https://www.express.co.uk/news/world/1233644/coronavirus-china-virus-vaccine-treatment-cure-symptoms
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Wow! ... Hvis det er en realitet at Kina har funnet en kur for coronaviruset, så vil jeg revurdere utsagnet om rater under 30k.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
28.01.2020 kl 04:55
7656
$46k/d for skip uten scrubbers vel og merke.. Skip med scrubbers ligger vel ca. $15-20k/day over dette.
Uansett så er dette ingen «krise» på denne tiden av året, og ingen grunn til å stikke hodet i sanden.
https://ibb.co/8MqkJ70
Uansett så er dette ingen «krise» på denne tiden av året, og ingen grunn til å stikke hodet i sanden.
https://ibb.co/8MqkJ70
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Ja, dette er en helt standard syklus og vært slik siste 25 årene. Det er vel ca ca 30% av flåten i Frontline som er "scrubber-klare"... Og slik er det i mange tankselskap fordi det generelt har vært så høye rater at rederiene har avventet med å docke båtene. Uansett er ratedippen noe større enn forventet grunnet coronaviruset. Kun et tidsspørsmål før man har en vaksine klar. Det kan tenkes at oljelagrene også synker som følge av dette. Med de q4 tallene vi har i vente og potensielt lettelsesrally på børsene så blir dette ekstra interessant å følge med på fremover.
Edit. Det skal sies at det er mange år siden at vi har hatt så høye rater på dette tidspunktet. Ingen dårlig greie :-)
Edit. Det skal sies at det er mange år siden at vi har hatt så høye rater på dette tidspunktet. Ingen dårlig greie :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
CapitaL
28.01.2020 kl 09:53
7115
Hvorfor stikke hodet i sanden? Er det ikke bedre å redusere eksponeringen om du tror det skal falle? Man kan jo alltids kjøpe seg inn senere, når markedet er ferdig med å overreagere. Ratene går jo nedover for tiden og kursen følger etter..
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni VLCC-slutninger mandag.
Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 73 worldscalepoeng mandag, tilsvarende en nedgang på omtrent 9,5 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.
Hannisdahl sier -19% og Fearnleys -9,5 % på VLCC ratene. Hva er forklaringen på det spriket?
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni VLCC-slutninger mandag.
Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 73 worldscalepoeng mandag, tilsvarende en nedgang på omtrent 9,5 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.
Hannisdahl sier -19% og Fearnleys -9,5 % på VLCC ratene. Hva er forklaringen på det spriket?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
FRO sluttet på 95,77 i USA i går. Futtene er positive. Fin inngang for trading i dag som i går.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Kratos
28.01.2020 kl 11:14
6870
Blir ekstremt overrasket om denne ikke går til minst 135 innen sommeren. Utbyttefesten kommer!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Så snur det nå. Ratene på en VLMM (VLCC) Er etter det fallet fremdeles på 46000 i spot, så kommer avtaler og TC i tillegg. Det går bra og viruset er snart kontaminert, så da er alt roet ned før nyttåret er over. Når det er storm, så sitter man rolig i båten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Ser ut som meglere på OSE holder FRO nede til de er kvitt investorer som vil ut av aksjen.
Samme tendens i dag som i går. Aksjen går rett opp etter stengetid
https://finance.yahoo.com/quote/FRO?p=FRO&.tsrc=fin-srch
Samme tendens i dag som i går. Aksjen går rett opp etter stengetid
https://finance.yahoo.com/quote/FRO?p=FRO&.tsrc=fin-srch
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Flipper
28.01.2020 kl 18:35
6074
Fortalte dere om at, flere pasienter var kurert, og sendt hjem fra sykehus,
allerede i starten av forrige uke.
FØLG MED. Sa det samme og ga artikkel med link
til Aftenposten / VG
Ingen takk å få. Ingen mere tips til noe media fra nå av.
Dessuten er jo journalister i dag Sosialister, selv i Aftenposten.
,
UTROLIG, spør du meg.
allerede i starten av forrige uke.
FØLG MED. Sa det samme og ga artikkel med link
til Aftenposten / VG
Ingen takk å få. Ingen mere tips til noe media fra nå av.
Dessuten er jo journalister i dag Sosialister, selv i Aftenposten.
,
UTROLIG, spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Kratos
28.01.2020 kl 19:03
5976
Har lagt merke til det samme. Her foregår det et spill. Under SARS spratt FRO om 20% på kort tid etter et meningsløst fall. Sjekk ratene da og nå. Denne går over 105 til fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Flipper
29.01.2020 kl 10:00
5579
Oil Data From SARS Era Offers Clues to Impact of China Outbreak
"Oil traders reacted to the outbreak of the coronavirus in China by dumping contracts for crude, diesel and jet fuel. Data from the last Chinese epidemic offer some clues as to whether the selloff is justified.
The 2003 outbreak of Severe Acute Respiratory System, or SARS, did indeed crimp demand, according to figures provided to Bloomberg by the International Energy Agency. Consumption of jet fuel took a big hit, but use of other oil products was resilient to the disruption caused by the virus.
As China scrambles to contain the current epidemic, the oil market’s focus has again been on demand for jet fuel. The nation has been brought to a near standstill as the government curtails both domestic and international travel. Profit margins from making aviation fuel in Asia have slumped to the lowest in almost four years.
A glance back to 2003 shows these concerns are valid. Annual jet fuel consumption in China grew 28% in 2002 but increased just 1% in the year of the SARS outbreak, a difference of about 34,000 barrels a day. Growth rebounded to 24% in 2004.
Since that period, China’s demand for jet fuel has grown sixfold to nearly 700,000 barrels a day in 2017, IEA data show. The product now represents 6.5% of total consumption, up from 3.9% prior to 2003, analysts at Sanford C. Bernstein said in a note on Tuesday.
If China’s air traffic falls by half in the first quarter, this would equate to the loss of 300,000 barrels a day of demand compared with the previous year, according to a Barclays Capital note.
The epidemic isn’t only playing out in the market for aviation fuel. Two measures of diesel demand that traders watch closely -- its premium against crude, and a gauge of supply and demand -- have collapsed this year as fears of the coronavirus exacerbate weaker-than-expected consumption. Oil refiners were making $9.83 a barrel from turning crude oil into diesel on Monday, the lowest in almost two years, ICE Futures Europe data show.
Could traders be overreacting? In 2003, demand for gasoil/diesel fuel and naphtha, which is used to make petrochemicals, grew by 10% and 12% respectively, in line with annual trends at that time.
“While Chinese jet fuel demand sees a direct impact, the oil market seems to price in a much broader and longer lasting economic disruption than comparisons with earlier pandemics suggests,” Norbert Ruecker, head of economics and next-generation research at Julius Baer, said in a note on Tuesday.
Even the fears for jet fuel are overdone, said London-based consultant Energy Aspects Ltd. Aviation demand could make a strong recovery by the third quarter after dropping 5.6% year-on-year in the first, it said.
The situation in China is unfolding rapidly. It’s unclear if the outbreak will have a similar impact to SARS, or if drastic steps taken by the authorities -- locking down cities with a combined population of 50 million people -- will control the epidemic.
“Coronavirus could be more material” for the global oil market because China’s economy is so much bigger, said analysts at Sanford C. Bernstein. “Though early signs suggest a more effective response this time.”
https://www.bnnbloomberg.ca/oil-data-from-sars-era-offers-clues-to-impact-of-china-outbreak-1.1381209
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Flipper
29.01.2020 kl 15:55
5248
Coronavirus update...As of Jan 28, 2020 11 pm EST
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Dersom angrepet på Saudi anleggene i dag er riktig vil vi nok få en rateøkning som sist . Hittil holder alle parter tett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
rocky_dan
29.01.2020 kl 17:00
5053
Har du et link?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Nå er vel det ganske normalt da og man blir ikke kurert, det er det immunforsvaret som gjør. Så tror jeg også de fleste har fått med seg at det stort sett er allerede svekkede folk som dør. Så er det også sånn at venstresia siden 60 tallet skulle kuppe journalist og lærer faget, ikke bare Aftenposten som vet det.
UTROLIG hva.
UTROLIG hva.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.01.2020 kl 20:23
4628
Noen som vet hvilket rederi dette er ? https://www.alaraby.co.uk/english/news/2020/1/29/vessel-catches-fire-in-tense-waters-off-uae-coast
Hva vil det ha å si for ratene?
Hva vil det ha å si for ratene?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.01.2020 kl 20:34
4575
Skipet heter Zoia, men klarer ikke å finne ut hvem som eier det, men den forrige linken sier at skipet er norsk. https://www.centredaily.com/news/business/article239757828.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
langver
29.01.2020 kl 20:37
4556
Ship on fire is MV Osprey.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.01.2020 kl 20:40
4531
Hvor ser du det?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.01.2020 kl 20:43
4502
Denne ser jo troverdig ut. http://www.maritimebulletin.net/2020/01/29/tanker-on-fire-probably-abandoned-vlcc-persian-gulf-uae-video/
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Reserven
29.01.2020 kl 21:43
4354
Ratene Volf poster
https://finansavisen.no/forum/thread/74752/view/1493248
er sinnssykt gode. USD 40-45 tusen over CBE + evt scrubber bonus på USD 15 tusen.
https://finansavisen.no/forum/thread/74752/view/1493248
er sinnssykt gode. USD 40-45 tusen over CBE + evt scrubber bonus på USD 15 tusen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
raven12
29.01.2020 kl 22:02
4268
Hva slutta fro på i us
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
29.01.2020 kl 22:03
4251
10.10 = 92.5
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Ja, dette ser ut til å være et 24 år gammelt skip med ukjente eiere.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6891/mmsi:351667000/imo:9081174/vessel:ZOYA_1
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6891/mmsi:351667000/imo:9081174/vessel:ZOYA_1
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
raven12
29.01.2020 kl 22:24
4119
Er det ikke tide med rekyl her snsrt
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
30.01.2020 kl 00:22
3910
At first glance, it seems the #VLCC #Zuya1 is not laden, thus mitigating some of the potential environmental disaster scenarios. #Bull for #oil #tanker #shipping #shares with rising risk premiums in the ME #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Reserven
30.01.2020 kl 00:56
3860
https://pbs.twimg.com/media/EPeuM4uWsAAfL7z?format=jpg&name=large
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1222637366428536834
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1222637366428536834
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
EURONAV: PROPORSJONAL EBITDA USD 273M I 4.KV 2019 (106M)
08:37
Oslo (TDN Direkt): Det belgiske rederiet Euronav fikk en proporsjonal ebitda på 273 millioner dollar i fjerde kvartal 2019, mot 106 millioner dollar i samme kvartal i fjor, ifølge selskapets kvartalsrapport torsdag.
Selskapet hadde en omsetning på 355 millioner dollar i kvartalet, mot 236 millioner dollar i kvartalet året før.
Endelig utbytteforslag for 2019 er på 0,35 dollar pr aksje. Fra første kvartal 2020 vil utbyttene bli betalt kvartalsvis.
Euronav har hatt en spot-inntjening på sine VLCCer i Tankers International-poolen på 61.700 dollar pr dag i snitt i kvartalet.
Så langt i første kvartal er de gjennomsnittlige VLCC-ratene for Euronavs flåte på 89.200 dollar pr dag og om lag 60 prosent av tilgjengelige dager er sluttet. Suezmax-ratene er på 47.500 dollar pr dag, der 51 prosent av tilgjengelige dager er sluttet
Første kvartal 2020 har startet meget sterkt ifølge selskapet der kortsiktige drivere har drevet ratene til forhøyede midlertidige nivåer.
Robuste underliggende fundamentaler i tilbud og etterspørsel er støttende for et sterkere marked i en viss tid fremover, mener selskapet.
Videre fremkommer det at Euronav mener det er prematurt å konkludere rundt virkninger av virusutbruddet korona. Virkningene av IMO 2020 bør være støttende i dette samt påfølgende kvartaler.
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Kratos
30.01.2020 kl 09:35
3454
Når EuroNav øker omsetningen såpass mye - hva tror dere ikke FRO kommer til å gjøre? Har lastet mer i dag på 90 blank og sparer siste rest til 85 i tilfelle.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare