Whatever you do: Ikke selg!
Hvis denne åpner under 10 kroner i morra vurderer jeg å øke.
Redigert 21.01.2021 kl 09:30
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.01.2020 kl 09:49
3119
Ja, det er et mulig scenario. Og jeg tror Yulin blir viktigere for REC enn ML. Derfor håper jeg også at opsjonen benyttes. For det trengs en stor emison, særlig om man ikke selger Butte. Her tror jeg Aker vil gjøre det de kan for å sikre seg størst mulig posisjon billigst mulig, og jeg håper jeg får mulighet til å delta på denne emisjonen sammen med Røkke til langt lavere kurs enn vi ser nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
fattigstakkar
17.01.2020 kl 09:50
3108
MK, du sa du vurderte å kjøpe mer om du fikk den under 10 kr. Har du kjøpt?
Hva mener du, fattig? ‘Delta i en emisjon til langt lavere kurs enn vi ser nå’.
Skjønner du ikke at jo høyere kursen er, jo mer vellykket blir emisjonen. Skjønner du ikke det? Etter at du solgte, synes jeg du poster litt snåle meldinger som rett og slett er ulogiske, akkurat som denne her som jeg referer til.
Skjønner du ikke at jo høyere kursen er, jo mer vellykket blir emisjonen. Skjønner du ikke det? Etter at du solgte, synes jeg du poster litt snåle meldinger som rett og slett er ulogiske, akkurat som denne her som jeg referer til.
jeg venter på under 3 Kr i løpt av de kommende dager.
MorganKane
17.01.2020 kl 10:02
2976
fattigstakkar skrev MK, du sa du vurderte å kjøpe mer om du fikk den under 10 kr. Har du kjøpt?
Ja, kjøpe noe i går, opp mot 4,5. Jeg mener nå at risikoen har blitt redusert betydelig. Dette til tross for at kursen har doblet seg. Først og fremst pga man ser kraftig lys i tunnellen til ML. Men også, absolutt nesten like viktig, pga Butte er kraftig opp. At Butte kommer til å få et rekordår i 2020 er nedten som et faktum å regne. Senest i går kom TSMC med q4 resultater og meldte samtidig om kraftig økning i q1. Det sier sitt om hva Butte har i vente fremover
https://www.channelnewsasia.com/news/business/taiwan-s-tsmc-forecasts-sharp-rise-in-q1-revenue--bets-on-robust-5g-demand-12268704
Men tilbake til dagens situasjon vs fremtiden. Jeg antar du ikke er inne i NEL, men det er Meyer. Det som slår meg i argumentasjonen er at når det gjelder NEL så skrur man opp forventningenecom fremtiden, ser helt bort ifra potensiell konkurranse (som man vet kommer hvis hydrogen faktisk blir en suksess) og har helt syke prisinger. Mens for REC som forsåvidt på mange måter bør vurderes likt er det helt andre analyser som ligger til grunn. Der er det 'gitt at alt annet forblir likt i evig tid' så er det ikke liv laga. Poenget er at alt annet vil selvfølgelig aldri forbli likt. Alt tyder nå på at, på alle fronter, så ser fremtiden nå ekstremt mye lysere ut enn bare noen uker siden. Eller dager siden for den saks skyld.
Nei, verden vil bedras
https://www.channelnewsasia.com/news/business/taiwan-s-tsmc-forecasts-sharp-rise-in-q1-revenue--bets-on-robust-5g-demand-12268704
Men tilbake til dagens situasjon vs fremtiden. Jeg antar du ikke er inne i NEL, men det er Meyer. Det som slår meg i argumentasjonen er at når det gjelder NEL så skrur man opp forventningenecom fremtiden, ser helt bort ifra potensiell konkurranse (som man vet kommer hvis hydrogen faktisk blir en suksess) og har helt syke prisinger. Mens for REC som forsåvidt på mange måter bør vurderes likt er det helt andre analyser som ligger til grunn. Der er det 'gitt at alt annet forblir likt i evig tid' så er det ikke liv laga. Poenget er at alt annet vil selvfølgelig aldri forbli likt. Alt tyder nå på at, på alle fronter, så ser fremtiden nå ekstremt mye lysere ut enn bare noen uker siden. Eller dager siden for den saks skyld.
Nei, verden vil bedras
questi
17.01.2020 kl 10:04
2972
Ja.. Yulin er basen for REC sin ekspansjon i Kina. og MosesLake tror jeg var tenkt både som finansieringskilde/stepstone for ekspansjonen og en slags fallback..
Den opprinnelige planen til REC/Jum/TT/May var jo at med kompensasjon innskutt fra Kina for joint-venturet og teknologioverføring, skulle fullføre MoseLake, bruke penger fra produksjonen ved MosesLake fra 2014-2018 til å betale opp til 49% eierskap.. Og så deretter erobre Kina bit for bit. MoseLake i dette scenariet er ikke så viktig når alt har kommet opp og stått i Kina.
Uheldigvis kom 2 ting i veien (delvis relaterte):
- Tariffen med bortfall av smutthull og deretter
- handelskrig med kollaps i pris for solarprodukter.
Den reviderte planen til REC for ekspansjon krever en del penger for (siden penger man håpet skulle komme fra drift ikke manifesterte seg). Da vil REC :
- jobbe videre med sin teknologi som har vist seg å faktisk virke og ha utviklingspotensiale.
- sikre seg seg mot fremtidige svingninger/politisk ustabilitet ved å ha ben både i Kina, USA og helst flere alternativer.
I den nye planen, i en verden der Kina ikke fullt blir så dominerende innen Solar, er MoseLake basen i USA, og Yulin basen i Kina :)
Den opprinnelige planen til REC/Jum/TT/May var jo at med kompensasjon innskutt fra Kina for joint-venturet og teknologioverføring, skulle fullføre MoseLake, bruke penger fra produksjonen ved MosesLake fra 2014-2018 til å betale opp til 49% eierskap.. Og så deretter erobre Kina bit for bit. MoseLake i dette scenariet er ikke så viktig når alt har kommet opp og stått i Kina.
Uheldigvis kom 2 ting i veien (delvis relaterte):
- Tariffen med bortfall av smutthull og deretter
- handelskrig med kollaps i pris for solarprodukter.
Den reviderte planen til REC for ekspansjon krever en del penger for (siden penger man håpet skulle komme fra drift ikke manifesterte seg). Da vil REC :
- jobbe videre med sin teknologi som har vist seg å faktisk virke og ha utviklingspotensiale.
- sikre seg seg mot fremtidige svingninger/politisk ustabilitet ved å ha ben både i Kina, USA og helst flere alternativer.
I den nye planen, i en verden der Kina ikke fullt blir så dominerende innen Solar, er MoseLake basen i USA, og Yulin basen i Kina :)
fattigstakkar
17.01.2020 kl 10:10
2926
Du forutsetter at Røkke ønsker å sette emisjonen høyest mulig til det beste for selskapet, slik JUM gjorde. Jeg tror ikke han vil det. Tidligere var det dere andre som beskyldte JUM for å bevisst gruse kursen for å få så billig inngang som mulig når han satte emisjoner. Jeg argumenterte imot fordi han ikke hadde mye å gå på og var minst like interessert i kursoppgang som oss. Emisjonene ble nærmest et støttekjøp for å prøve å skape et fundament for kursen. Det at han ble "tvangssolgt" mener jeg langt på vei beviser at jeg hadde rett der. Nå tror dere at Røkke ønsker å pumpe opp verdien av sin beholdning ved å garantere for en emisjon så høyt som mulig. Jeg tror deres tidligere argumentasjon om JUMs agenda passer mye bedre på Røkkes planer, for han har store lommer og god tid og driter i småaksjonærene.
fattigstakkar
17.01.2020 kl 10:14
2889
Jeg mener fortsatt at Meyers analyse var et makkverk. Men det er likevel noe annet å prise et selskap i økonomisk skivs og et som har sunn økonomi (kjenner ikke NEL så vet ikke noe om det gjelder der). Se på gamle Panfish som ble kjøpt av Fredriksen og ble til Marine Harvest. Selskapet var i en framtidsbransje med fantastiske utsikter, men elendig økonomi. Småaksjonærene ble totalt utvannet og nye aksjonærer som deltok i emisjonen var de som fikk med seg oppgangen senere. Noe tilsvarende tror jeg vi ser i REC.
Litt historie: https://www.nrk.no/okonomi/bankene-redder-pan-fish-1.550409
Litt historie: https://www.nrk.no/okonomi/bankene-redder-pan-fish-1.550409
questi
17.01.2020 kl 10:26
2804
Nye aksjonærer i REC er alle som kjøpte seg inn på bekostning av JUM og Folketrygden.. ca 30% av aksjene har byttet eier :D
Røkke fikk masse for 1.32.
Han vil ikke få en rettet emisjon bare mot ham selv... :)
og en rettet emisjon for alle eller noen få parter satt under 1.32 ville jo vanne ham selv ut :D
Jeg satser på at Røkke vil ta en etisk emisjon. Der ikke selskapsandel og antall aksjer etter emisjon som er i fokus.. men at fokus ligger på inndrevet pengesum til drift og videreutvikling. Hvor mange aksjer man må trykke for å genere intresse i en interessant aksje.. er avhengig av graden av interesse :)
Røkkes nye prosjekt og retning er nok veldig interessant for både ham og alle andre :)
Røkke fikk masse for 1.32.
Han vil ikke få en rettet emisjon bare mot ham selv... :)
og en rettet emisjon for alle eller noen få parter satt under 1.32 ville jo vanne ham selv ut :D
Jeg satser på at Røkke vil ta en etisk emisjon. Der ikke selskapsandel og antall aksjer etter emisjon som er i fokus.. men at fokus ligger på inndrevet pengesum til drift og videreutvikling. Hvor mange aksjer man må trykke for å genere intresse i en interessant aksje.. er avhengig av graden av interesse :)
Røkkes nye prosjekt og retning er nok veldig interessant for både ham og alle andre :)
fattigstakkar
17.01.2020 kl 10:30
2778
En emisjon under 1,32 tror jeg ikke på, men 2 kr har jeg antydet tidligere.
Sa2ri
17.01.2020 kl 10:38
2722
Fint om noen av dere som kan selskapet kan fortelle oss andre som ikke kan en dritt når aksjen snur slik at vi kan kjøpe flere risikofrie aksjer.
questi
17.01.2020 kl 10:45
2665
fattigstakkar skrev En emisjon under 1,32 tror jeg ikke på, men 2 kr har jeg antydet tidligere.
I en aksje med så stor interesse kan man være sikker på at beløpet som trengs blir dekket, da kan man ta en fortrinnsrettet emisjon med omsetlige tegningsrettigheter til eksisterende aksjonærer.. Da ville Røkke få aksept fra styret og oss umiddelbart :) Da vil ting justere seg selv..
Hvis man antar pessimistisk følgende premisser:
- Hele markedet har allerede satt sin pris på REC vist 16.jan 2020 (ingen etternølere), og
- Ingenting kan skje med REC i nær fremtid som kan oppdrive lignende interesse eller større interesse enn 16.jan 2020
, så tror jeg at faktisk emisjonskurs ikke kommer til å bli lavere enn 4,7 NOK/aksje (snittet av gårsdagens pris på REC pollet av hele markedet).
Hvis man antar pessimistisk følgende premisser:
- Hele markedet har allerede satt sin pris på REC vist 16.jan 2020 (ingen etternølere), og
- Ingenting kan skje med REC i nær fremtid som kan oppdrive lignende interesse eller større interesse enn 16.jan 2020
, så tror jeg at faktisk emisjonskurs ikke kommer til å bli lavere enn 4,7 NOK/aksje (snittet av gårsdagens pris på REC pollet av hele markedet).
fattigstakkar
17.01.2020 kl 10:46
2662
Om ikke annet er det gøy å få tilbake REC som en perfekt tradingaksje med høyt volum.
fattigstakkar
17.01.2020 kl 10:49
2634
Vi får først se om kursen stabilerer seg på dette nivået og at det har kommet inn nye aksjonærer. Hvis det kun har vært en pump and dump fra tradere og shortere som vil sette en høy short er ikke denne oppgangen mye grunnlag for å sette en emisjon på 4,7. Jeg har vært med på en del rally som dette før. Husker da jeg solgte alt på gamle 5 kr og alle var sikker på at den skulle til himmels. Ikke mange uker før kursen var halvert igjen.
questi
17.01.2020 kl 10:58
2586
Det rallyet opp til kr 5 i 2012(?) (aka 50 NOK) var nok det siste av sitt slag i en lang rekke av rallyer på slutten av foregående oppgangsepoke - før realitetene med tariffer ++ slo inn..
Det rallyet vi hadde nå 16.jan var nok kun det andre av sitt slag, nå i begynnelsen av en oppgangsepoke. :) :)
Det rallyet vi hadde nå 16.jan var nok kun det andre av sitt slag, nå i begynnelsen av en oppgangsepoke. :) :)
mofi1
17.01.2020 kl 11:04
2541
Vil vi få et svar i helga hva tollsatsene nå vil ligge på i og med at 57% - en i utgangspunktet skal gjelde fram til 19. des? I så fall kan det jo kanskje være en idé å sitte over helga hvis man tror på sterkt reduserte satser eller helt bortfall!
questi
17.01.2020 kl 11:05
2538
*haha* dersom 57% ikke blir forlenget.. da blir det et nytt rally.. :D
Jeg tror ikke det er anledning for MOFCOM i denne instansen å sette noen mellomting.. enten blir det 0 eller så blir det 57%... De kan enten bruke 'revurdere' som unnskyldning på nytt og velge 57%, eller skjønne at USA vil merke at de tråkker over streken og velge 0%.
En eventuell ny sats (mellomting) krever antagelig en lengre byråkratisk prosess med utredning osv.. uansett om den bare er på formalia :)
Jeg tror ikke det er anledning for MOFCOM i denne instansen å sette noen mellomting.. enten blir det 0 eller så blir det 57%... De kan enten bruke 'revurdere' som unnskyldning på nytt og velge 57%, eller skjønne at USA vil merke at de tråkker over streken og velge 0%.
En eventuell ny sats (mellomting) krever antagelig en lengre byråkratisk prosess med utredning osv.. uansett om den bare er på formalia :)
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:10
2500
Så du tror ikke det er priset inn at tollen forsvinner? Uten bortfall av toll er jo meldingen på onsdag ingenting verdt.
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:12
2481
REC ute av Investtechs verstingliste
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/01/17/7489445/advarer-mot-syv-aksjer-pa-oslo-bors
https://finansavisen.no/investeringer/aksjeanalyse/2020/01/17/7489445/advarer-mot-syv-aksjer-pa-oslo-bors
questi
17.01.2020 kl 11:12
2482
Nei.. meldingen var bare at Kina skal kjøpe inn et bestemt kvantum som ikke blir tariffbelagt (riktig nok enormt stort).
Altså et unntak fra tariffen som gjelder i bunn.
Verdien i meldingen var jo at REC og de 2 andre produsentene skal kunne selge fra lager osv ... for å få cash til å overleve finansielt i et par år...
Jeg og mange andre venter fortsatt på meldingen der tariffen formelt ikke blir forlenget :)
Jeg tror ikke det blir forlenget.. det ser man indikasjoner på gjennom tariff-unntaket :)
Men det er en forskjell på 100% sikkerhet og 95% sikkerhet :)
Altså et unntak fra tariffen som gjelder i bunn.
Verdien i meldingen var jo at REC og de 2 andre produsentene skal kunne selge fra lager osv ... for å få cash til å overleve finansielt i et par år...
Jeg og mange andre venter fortsatt på meldingen der tariffen formelt ikke blir forlenget :)
Jeg tror ikke det blir forlenget.. det ser man indikasjoner på gjennom tariff-unntaket :)
Men det er en forskjell på 100% sikkerhet og 95% sikkerhet :)
mofi1
17.01.2020 kl 11:15
2464
Ja, det er spennende om dette avklares formelt i helga. Hvorvidt de ikke kan sette en mellomting mellom 0 og 57% er jeg slett ikke sikker på, derfor vil vi fort se et nytt rally hvis tollsatsen helt forsvinner.
Men spørsmålet mitt er om noen her vet/ kan begrunne om dette vil meldes før børsåpning på mandag?
Men spørsmålet mitt er om noen her vet/ kan begrunne om dette vil meldes før børsåpning på mandag?
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:16
2458
Er du sikker på det? Det sto jo ikke noe om at toll var utelatt for det som skulle kjøpes, men alle regner med at tolle forsvinner som en følge av denne enigheten. Hvis tollen videreføres generelt tror jeg også det gjelder det volumet som ble omtalt i avtalen.
questi
17.01.2020 kl 11:19
2440
Jeg er nesten sikker på at volumene og varene som omtales i avtalen fase 1 er implisitt forstått som fritatt for tariffer :)
Uansett.. selv om tariffen fortsatt skulle gjelde i bunn.. så kan likevel REC avsette innenfor det svært romslige spennet, kommer jo ikke til å få brukt det opp med det første.. og mye kan skje innen utgangen av perioden.. feks Fase 2 :)
Uansett.. selv om tariffen fortsatt skulle gjelde i bunn.. så kan likevel REC avsette innenfor det svært romslige spennet, kommer jo ikke til å få brukt det opp med det første.. og mye kan skje innen utgangen av perioden.. feks Fase 2 :)
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:27
2400
Jeg tror du tar feil. Her kan du lese at det ikke er sikkert at Kina fjerner toll på gris, selv om de har forpliktet seg til å kjøpe store mengder
https://www.porkbusiness.com/article/doubts-remain-over-us-china-phase-one-trade-agreement
https://www.porkbusiness.com/article/doubts-remain-over-us-china-phase-one-trade-agreement
questi
17.01.2020 kl 11:29
2380
Rent logisk.. hvis man man skulle få lov til å selge, og tariff fortsatt gjelde..
ja.. men det kunne man også før avtalen og.. man kan faktisk det hele tiden ..
å selge så mye man vil bare man aksepterer tariff :D
Det er nettopp samme 'uklarhet' som grisebøndene opplever...
Og for REC og dem er det samme ting.
Bøndene har tidligere eksportert griser til 30 USD per gris, oppå dette har det inntil nå kommer en tariff på 20 USD per gris = 50 USD per gris.
Nå skal Kina kjøpe feks inn 5.000.000 griser til 50 USD per gris, bøndene får fortsatt 30 USD per gris :)
Det er jo veldig ulogisk om Kina legger påslag på 20 USD.. og så punger det ut av egen lomme.
Og det er jo også veldig ulogisk om grisebønder kun får 'lov' til å selge griser til 10 USD, det kan de jo når som helst gjøre i hvilket som helst volum :)
ja.. men det kunne man også før avtalen og.. man kan faktisk det hele tiden ..
å selge så mye man vil bare man aksepterer tariff :D
Det er nettopp samme 'uklarhet' som grisebøndene opplever...
Og for REC og dem er det samme ting.
Bøndene har tidligere eksportert griser til 30 USD per gris, oppå dette har det inntil nå kommer en tariff på 20 USD per gris = 50 USD per gris.
Nå skal Kina kjøpe feks inn 5.000.000 griser til 50 USD per gris, bøndene får fortsatt 30 USD per gris :)
Det er jo veldig ulogisk om Kina legger påslag på 20 USD.. og så punger det ut av egen lomme.
Og det er jo også veldig ulogisk om grisebønder kun får 'lov' til å selge griser til 10 USD, det kan de jo når som helst gjøre i hvilket som helst volum :)
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:30
2363
leste du artikkelen om griseimport?
"Punitive tariffs remain
Traders also reacted to what was not in the text of the agreement – namely a change in the punitive tariffs on imports of U.S. beef and pork, Steiner says. However, President Trump said tariffs would come off in a Phase Two agreement.
“Pork is a litmus test for the phase one deal with China. The worst kept secret in the world is China’s serious shortage of pork and rampant food price inflation. If China is unwilling to drop its tariffs on U.S. pork, it’s difficult to envision the country meeting the $40 billion per year agriculture purchase commitment,” David Herring, president of the National Pork Producers Council and a hog farmer in Lillington, N.C., said in a NPPC statement.
China’s commitment to purchase products in the U.S. is a step forward, but U.S. producers continue to face a significant disadvantage relative to other countries not facing punitive tariffs.
"
"Punitive tariffs remain
Traders also reacted to what was not in the text of the agreement – namely a change in the punitive tariffs on imports of U.S. beef and pork, Steiner says. However, President Trump said tariffs would come off in a Phase Two agreement.
“Pork is a litmus test for the phase one deal with China. The worst kept secret in the world is China’s serious shortage of pork and rampant food price inflation. If China is unwilling to drop its tariffs on U.S. pork, it’s difficult to envision the country meeting the $40 billion per year agriculture purchase commitment,” David Herring, president of the National Pork Producers Council and a hog farmer in Lillington, N.C., said in a NPPC statement.
China’s commitment to purchase products in the U.S. is a step forward, but U.S. producers continue to face a significant disadvantage relative to other countries not facing punitive tariffs.
"
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:33
2343
REC er en drøm å trade om dagen. Får gåsehud på ryggen.
Herregud, så spent jeg er på morgendagens offentliggjøring av Kinas avgjørelse ang. toll på poly-si!
questi
17.01.2020 kl 11:44
2277
Jammen de misforstår tror jeg :)
Nå skal Kina bruke 40 milliarder USD på å kjøpe gris.. jo lavere pris på gris.. jo flere griser får dem.
Kina ønsker jo mest mulig gris for penga.. altså å ha griser til 30 USD per gris.. ikke (30+20 i tariff) per gris :D
Nå skal Kina bruke 40 milliarder USD på å kjøpe gris.. jo lavere pris på gris.. jo flere griser får dem.
Kina ønsker jo mest mulig gris for penga.. altså å ha griser til 30 USD per gris.. ikke (30+20 i tariff) per gris :D
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:47
2252
Synes det er tøft satset hvis du handler basert på at du har skjønt mer av handelsavtalen enn eksperter som er betalt for å vite :)
questi
17.01.2020 kl 11:48
2248
Hadde avtalen vært å 'selge med tariff' så hadde den vært avgjort lenge før den var påstartet..
hadde ikke krevd masse frem og tilbake av forhandlerne i årevis :D
hadde ikke krevd masse frem og tilbake av forhandlerne i årevis :D
fattigstakkar
17.01.2020 kl 11:51
2230
Da burde du ta deg betalt for å gi råd til store investorer for da har du skjønt noe som ingen andre har skjønt.
https://www.foxnews.com/media/pork-farmer-china-trade-deal-is-great-first-step-to-help-us-farmers
North Carolina pork farmer David Herring applauded the signing of the first phase of the China trade deal, calling it a “great first step” to help U.S. farmers, but he added that the 68 percent tariff on pork exports must come down.
Speaking on “Fox & Friends” on Thursday, one day after President Trump signed the landmark trade deal, Herring, president of the National Pork Producers Council, noted that the agreement did not reduce tariffs on major U.S. agricultural exports to the country.
https://www.foxnews.com/media/pork-farmer-china-trade-deal-is-great-first-step-to-help-us-farmers
North Carolina pork farmer David Herring applauded the signing of the first phase of the China trade deal, calling it a “great first step” to help U.S. farmers, but he added that the 68 percent tariff on pork exports must come down.
Speaking on “Fox & Friends” on Thursday, one day after President Trump signed the landmark trade deal, Herring, president of the National Pork Producers Council, noted that the agreement did not reduce tariffs on major U.S. agricultural exports to the country.
questi
17.01.2020 kl 12:02
2199
Aha.. det gir også mening :)
Måten Kina løser de 2 motstridende interessene sine:
- å beholde innenlandsk produksjon
- å tilfredstille krav om rettferdig konkurransevilkår
ER FAKTISK å betale fra egen lomme.
De kjøper faktisk dyrere utenlandske griser med tariff - de betaler tariffoverlegget selv (og derigjennom kompenserer slik at innenlandske bønder fortsatt kan få egenproduserte griser til god pris). Derfor er økonomene usikker på om Kina har råd til ekstravagansen.
REC kan selge polysil til Kina for 7USD/kg (innenlandsk pris) + 57% tariff og Kina forplikter seg til å kjøpe for 11 USD/kg (!)
Måten Kina løser de 2 motstridende interessene sine:
- å beholde innenlandsk produksjon
- å tilfredstille krav om rettferdig konkurransevilkår
ER FAKTISK å betale fra egen lomme.
De kjøper faktisk dyrere utenlandske griser med tariff - de betaler tariffoverlegget selv (og derigjennom kompenserer slik at innenlandske bønder fortsatt kan få egenproduserte griser til god pris). Derfor er økonomene usikker på om Kina har råd til ekstravagansen.
REC kan selge polysil til Kina for 7USD/kg (innenlandsk pris) + 57% tariff og Kina forplikter seg til å kjøpe for 11 USD/kg (!)
kompetansen
17.01.2020 kl 12:10
2161
Toget gått sier analytiker Bertheussen . Utrolig svada for å forøke å forvare tidl meget dårlig begrunnede prognoser.Får sine 15 minutter i media.. Å tro at situasjonen for RECs produkter er dårligere enn for 5 år siden er stryk. Presset for produksjon av fornybar er enormt for å redde kloden. Produksjonen av solenergi MÅ gå rett til vers .Kina ( hvor REC alt er inne i ledende produksjonsselskap)og mange andre store land må legge totalt om umiddelbart . Kullproduksjonen må erstattes NÅ! Situasjonen for solenenergi er ekstremt mye bedre enn for 5 år siden!!. REC har meget konkurransedyktig løsninger og vil med full kapasitet kun tilfredstille en svært liten del av behovet. Med Røkke på laget vil en fremtidsretta industriell og kapitalsterk strategi kunne erobre store markeder.Se hans meritter!
At ikke Finansavisen og andre utviser et minimum av kritisk journalistikk overfor lettbente kortsiktige analytikeranlyser a la bertheussen er utrolig. Tradisjonen med at analytikere siteres ukritisk vises spesielt når det gjelder REC å være en hån mot opplyste lesere.Innen soleenergi evner de fleste analytikeren å se at vi står overfor en revolusjon hvor REC er rustet til tennene.Bare batteripotensialet tilsvarer mangedobling av dagens kurs, Da Henry Ford kom med sin T-Ford mente betegnende nok Berthesussens kolleger den gang at det var ikke biler vi trengte men raskere hester!! Det vi allfall ikke trenger i dag er analyser a la Bertheussen som ikke ser lenger enn egen nesetipp og stryker totalt i samfunnsforståelse og markedsforståelse av energirevolusjoen. REC i 50 til høsten!!
At ikke Finansavisen og andre utviser et minimum av kritisk journalistikk overfor lettbente kortsiktige analytikeranlyser a la bertheussen er utrolig. Tradisjonen med at analytikere siteres ukritisk vises spesielt når det gjelder REC å være en hån mot opplyste lesere.Innen soleenergi evner de fleste analytikeren å se at vi står overfor en revolusjon hvor REC er rustet til tennene.Bare batteripotensialet tilsvarer mangedobling av dagens kurs, Da Henry Ford kom med sin T-Ford mente betegnende nok Berthesussens kolleger den gang at det var ikke biler vi trengte men raskere hester!! Det vi allfall ikke trenger i dag er analyser a la Bertheussen som ikke ser lenger enn egen nesetipp og stryker totalt i samfunnsforståelse og markedsforståelse av energirevolusjoen. REC i 50 til høsten!!
Celsius
17.01.2020 kl 12:14
2139
23 maniske innlegg i dag....
Setter du ATH....
Setter du ATH....
kompetansen
17.01.2020 kl 12:14
2129
Toget gått sier analytiker Bertheussen . Utrolig svada for å forøke å forvare tidl meget dårlig begrunnede prognoser.Får sine 15 minutter i media.. Å tro at situasjonen for RECs produkter er dårligere enn for 5 år siden er stryk. Presset for produksjon av fornybar er enormt for å redde kloden. Produksjonen av solenergi MÅ gå rett til vers .Kina ( hvor REC alt er inne i ledende produksjonsselskap)og mange andre store land må legge totalt om umiddelbart . Kullproduksjonen må erstattes NÅ! Situasjonen for solenenergi er ekstremt mye bedre enn for 5 år siden!!. REC har meget konkurransedyktig løsninger og vil med full kapasitet kun tilfredstille en svært liten del av behovet. Med Røkke på laget vil en fremtidsretta industriell og kapitalsterk strategi kunne erobre store markeder.Se hans meritter!
Tidhorisonten mellom tradere og investorer er stor, slik at i diskusjoner prater man ofte forbi hverandre.
Det første store spørsmålet nå som kan bli avklart allerede mandag omhandler om straffetollen videreføres eller ikke. Det vil være en svært viktig parameter for RECs beslutning om og når man starter opp ML.
Å selge ut nå siste handelsdagen før vi får avklart dette spørsmålet er underlig, men mange lar seg tydelig skremme av lettbeinte analyser. Jeg ville fraråde å selge nå, men det er selvfølgelig opp til den enkelte.
-------
Så kan man legge til et par andre momenter man må ta i betraktning i tillegg til markedestilgang i Kina:
- Buttes utvikling i 2020
- Batterisaken
- Røkkes forretningsplan med REC
- Energrevolusjonen (Visste dere at EUs klimaplan forutsetter utgifter på 1 Trillion Euro det neste tiåret, og mye av dette er investeringer i fornybar energi)
Jeg har vanskelig å se bare svarte skyer. Hva det tekniske bildet viser blir med en 5 års tidshorisont veldig lite relevant. Røkke har skjønt dette, og er nå posisjonert for vekst i både vind og sol.
Det første store spørsmålet nå som kan bli avklart allerede mandag omhandler om straffetollen videreføres eller ikke. Det vil være en svært viktig parameter for RECs beslutning om og når man starter opp ML.
Å selge ut nå siste handelsdagen før vi får avklart dette spørsmålet er underlig, men mange lar seg tydelig skremme av lettbeinte analyser. Jeg ville fraråde å selge nå, men det er selvfølgelig opp til den enkelte.
-------
Så kan man legge til et par andre momenter man må ta i betraktning i tillegg til markedestilgang i Kina:
- Buttes utvikling i 2020
- Batterisaken
- Røkkes forretningsplan med REC
- Energrevolusjonen (Visste dere at EUs klimaplan forutsetter utgifter på 1 Trillion Euro det neste tiåret, og mye av dette er investeringer i fornybar energi)
Jeg har vanskelig å se bare svarte skyer. Hva det tekniske bildet viser blir med en 5 års tidshorisont veldig lite relevant. Røkke har skjønt dette, og er nå posisjonert for vekst i både vind og sol.
questi
17.01.2020 kl 12:31
2018
Altså, istedet for som tidligere:
1. å subsidiere innenlandske produsenter slik at produsenter kan selge med lavere priser,
så gjør Kina etter handelsavtalen det omvendte.. men med (nesten) samme effekt:
2. å bestikke utenlandske produsenter til å forsatt selge med høyere priser.
Forskjellen mellom 1 og 2 er at USA nå bare kan selge til Kina, men kinesiske produsenter kan både selge til USA og andre land (fordi kinesiske produsenter ikke har kunstig høye priser). Det blir på en måte at Kina forer USA med dop.
1. å subsidiere innenlandske produsenter slik at produsenter kan selge med lavere priser,
så gjør Kina etter handelsavtalen det omvendte.. men med (nesten) samme effekt:
2. å bestikke utenlandske produsenter til å forsatt selge med høyere priser.
Forskjellen mellom 1 og 2 er at USA nå bare kan selge til Kina, men kinesiske produsenter kan både selge til USA og andre land (fordi kinesiske produsenter ikke har kunstig høye priser). Det blir på en måte at Kina forer USA med dop.
Bestinvest
17.01.2020 kl 12:34
1995
Sluttkurs i Rec Silicon 17.01: 4,60.