Gogl 2020

Kbkristi
GOGL 03.01.2020 kl 10:03 20914

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ti capesize-spotslutninger torsdag, der syv er for jernmalm og tre er for kull.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet ni reiser til Kina, der syv går fra Australia, en går fra Storbritannia og en går fra Brasil.
Det ble også sluttet en reise fra Canada til Frankrike.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 13:53 6496

Jeg tolker det slik at det er de med scrubbere som har jobb. Markedet for de uten scrubber er ikke-eksisterende, og de ligger således for anker. Antagelig må det bli et skikkelig rally, om det skal bli bruk for disse. Det skal ikke store regneferdigheter til for å skjønne at nå renner penge ut av rederiet. Bankavdrag stopper vel ikke om halve flåten ligger for anker.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 14:16 6455

enig i den analysen, .... men drivstoffkostnaden er vel betydelig sett i forhold til lave rater. hva er breakeven raten pr døgn viss du ser bort fra finanskost ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Schenk
07.01.2020 kl 14:25 6448

Mener å huske at Ifbm kinesisk nytt år 2019 var faktisk cape index 1 dag under 4000 USD. Januar er vel alltid grusom. Snur rått og brutalt opp
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 14:37 6408

Vanskelig å vite. De har jo ikke lån på linje med oss andre som huslån etc, men store lån som forfaller no og da. Har overlevd aksjemarkedet her inne ved hjelp av sunn fornuft.
At det skal opp hardt og brutalt snart, vel????
Jeg kan ikke mer om shipping, enn hva jeg har tilegnet her inne. I 2020 skulle vi jo ri en skikkelig bølge med IMO 2020.
Nå synes jeg det ser ut som om analytikeren hos Nordea har mer peiling enn ledelsen i Gogl, dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 14:50 6368

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 6,3 prosent til 791 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Baltic Dry -6,3%
Capesize -7,8%
Panamax -6,1%
Handysize -2,8%
Supramax -4,8%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
07.01.19 791 9.022 6.273 5.839 6.723
06.01.19 844 9.783 6.677 6.009 7.065
03.01.19 907 10.825 7.201 6.173 7.277
02.01.19 976 11.976 7.695 6.410 7.539
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
07.01.2020 kl 14:58 6349

Men kursen er opp da! Det er jo det viktigste
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 15:09 6388

Joda, lufter mine tanker, jeg er ikke synsk.
Men i mitt hode så tenker jeg på om Kjepet hadde drevet 79 drosjer, men fikk bare bruke 26 av dem. De resterende 53 skal også lønnes og betales. Tror ikke det ville blitt suksess ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 15:11 6381

Ja det er bra men stadig blir spørsmålet hvor mye elendighet som er priset inn i kursen eller skal den lengre ned igjen snart,
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Nonnen-42
07.01.2020 kl 15:45 6310

https://splash247.com/smaller-bulkers-are-a-larger-gamble-when-it-comes-to-scrubbers/
Denne artikkelen er ikke helt fersk, men prinsippene er helt de samme som nå. Den illustrerer veldig godt sammenhengen mellom investeringer i scrubbere og forventninger om prisnivåer på fuel.
Akkurat nå er spreaden STOR mellom tradisjonell bunker og ny (renere). Den nye koster ca. 140% mer, og den må jo benyttes på skip uten scrubbere. I spot-makedet er det ikke reder men oppdragsgiver som betaler fuel. Derfor liten etterspørsel på disse skipene. Men dette prismisforholdet kan jo fort endre seg. Golden Ocean har jo inngått avtaler om tilgang på bunker til bedre priser sammen med Frontline. Dette kan jo også komme til god nytte nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.01.2020 kl 15:55 6296

He,he. Kbkristi, hadde jeg hatt så mange taxier i poolen min hadde jeg hadde sammenbrudd for lenge siden. Men prinsippet er jo der :-)

Gogl bli slaktet hver eneste dag som en påminnelse på at ledelsen i Gogl mente at scrubbere er tull. Star Bulk som hadde 100% av sine caper ferdig installert med scrubbere til 1. januar 2020, og blir belønnet av markedet. Gogl, JIN og andre som "venter og ser" blir taperne (ja jeg vet at golden skal ha 23 scrubbere klare i løpet av H1, men de er ALTFOR sent ute, og det monner ikke).
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
ruda
07.01.2020 kl 16:01 6298

Satser på HUNT og ADSC i stedet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 16:13 6275

selv om et er for sent så ville det naturlige være å benytte den tiden med lave rater / båter ved kai til å installere scrubbere omgående ,men det e kanskje ikke så fort gjort?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 16:18 6266

Golden mangler vel også ny direktør. hva tenker dere om det?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 16:22 6262

Ja, da må etterspørselen øke såpass at det blir rift om skip uten scrubbere også. Men i år kommer 112 nye capes, noe som vil gjøre det tyngere for spikerkandidatene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.01.2020 kl 16:22 6259

Ca. 6 mnd ventetid på scrubbere nå.... skal man være med på leken må man følge med.... nyttet ikke å sove i timen.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
eriksu2
07.01.2020 kl 17:12 6205

Ser i tank har vi også en av de største spillerne Euronav som ikke har montert en eneste scrubber, men har ikke hørt at Gogl har sikret fuel som Euronav har gjort. Noen som vet noe om dette? Om scrubber er den beste løsningen er vell litt tidlig å si? Kunne tenkt meg litt mere news fra Golden angående dette.. men må vell vente til Q4 presentasjon for å høre noe..
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 17:45 6167

JF sover sjelden i timen og han har visst om scruberer lenge. Hva kan være årsaken til at de ikke har investert? Selskapets leder sa også nylig opp og selskapet har midlertidig leder
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.01.2020 kl 20:53 6005

Tja, Vartdal sier GOGL og SB slutter reiser fra samme pool. Se litt på kursutviklingen de siste 6 mnd, og siste året GOGL vs Star Bulk. GOGL er kraftig NED i begge periodene og Star Bulk er kraftig OPP. Hva som er rett bestemmes av markedet, og de er krystallklare på hvilket selskap som er med på notene.........

Her er hva JF mener om scrubbere https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2018/08/john-fredriksen-bare-tull.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
baltuz
07.01.2020 kl 21:34 5977


Vardal slutter og er fornøyd med jobben hun har gjort i flg denne artikkelen i FA fra November.

"– Det er nå i en solid finansiell posisjon og leverer sitt beste kvartalsresultat siden 2013, samtidig som det er godt forberedt i forkant av IMO 2020, sier hun i en børsmelding torsdag morgen."

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/11/21/7475009/ringstad-vartdal-slutter-i-golden-ocean-min-avgjorelse
------------------------------------

Det har snart gått 2 mnd og ingen ny leder på plass . hva foregår i kullissene lurer jeg på. Det er noe mere enn bare scrubbere som er årsak til svak krus ift SB iverfall ,men kan undres hva som er strategien i forhold til scrubber/rensing . I tank går Frontline så det suser og de har installert flere scrubbere der tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
07.01.2020 kl 22:03 5967

Fredriksen er jo kjent for å ta sjanser, men her han antagelig satset på feil hest. Det er jo lett å se på Marin Trafific hvor skipene er. Ligger de fleste skip i bøyene framover, så sier det seg selv hvordan dette går.
Q4 sluttet for såvidt bra, med snitt rate på $ 22.186. Må ta et forbehold her, da vi ikke fikk noen oppdatering i løpet av julen.
Q1 begynner med sjokk, med snitt cape fram til i dag på $ 10.402. Hvordan dette regnes på inngåtte kontrakter som er opphengt i BDI / BCI blir spennende.
Vartdal sa BCI ble beregnet ut ifra en 2010 cape på spesifikke ruter.
Med egne rater på scrubbercapes, så gir jo dette ikke noen mening lenger.
Men markedet har som regel rett.
Sluttkurs US GOGL + 0,37%, SBLK + 5,00 %.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
laser
08.01.2020 kl 12:10 5687

Tenker vi nå ser bunnen på BCI
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Volf
08.01.2020 kl 12:40 5584

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -0,02% TIL USD 9.020/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 0,02 prosent til 9.020 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2020 kl 14:04 5530

Ja, tyder på at bunn endelig er nådd!
...
Freight futures am update
Capesize up ~11%
Panamax up ~3%
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
laser
08.01.2020 kl 16:58 5399

Digg - ser bra ut. Skal de ha råstoff i mars må de starte nå - nyttår eller ikke!
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2020 kl 08:53 5038

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 17 capesize-spotslutninger onsdag, der 14 er for jernmalm og tre er for kull.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet 15 spotreiser til Kina, der åtte går fra Australia, fem går fra Brasil og to går fra Storbritannia.
Videre ble det sluttet en reise fra Norge til Tyskland, og en reise fra Sør-Afrika til India.
Ellers ble det sluttet fire timecharter-reiser.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2020 kl 10:06 4920

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra + 10,94 / -3,40 / -4,44 %
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kakarlss
09.01.2020 kl 12:05 4778

Cap +2% til 9199$
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kakarlss
09.01.2020 kl 12:07 4773

cap +2% til 9199$
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
09.01.2020 kl 14:08 4598

Det er 2 forskjellige indekser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Volf
10.01.2020 kl 15:50 4246

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN +0,3% TIL 774 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 0,26 prosent til 774 poeng, ifølge The Baltic Exchange fredag.

Baltic Dry +0,3%
Capesize +2,6%
Panamax -2,2%
Handysize -3,2%
Supramax -2,0%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
10.01.20 774 9.438 5.603 5.386 6.267
09.01.20 772 9.199 5.727 5.564 6.392
08.01.20 773 9.020 5.887 5.709 6.519
07.01.20 791 9.022 6.273 5.839 6.723
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
10.01.2020 kl 16:05 4220

Ser at interessen rundt Gogl er helt fraværende (ikke så merkelig kanskje.....). God helg uansett om du følger med eller ei :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Bulle1974
10.01.2020 kl 19:58 4078

Interessen er nok der, men det er nok ikke like festlig å ytres om selskapet når det butter litt imot. Er selv, for en gangs skyld, helt ute av gogl, men følger selskapet med argusøyne hver bidige dag, forhåpentligvis litt klokere etter januar 2019. Var fortvilende å bli med i dragsuget på veien ned mot førti blank, og avkastningen viste 35 røde prosent. Har en hypotese om at mønsteret vil bli å se igjen i år, og sitter klar med kroner til å hoppe ombord igjen ved en eventuell kurs på lav førti. En ting er imidlertid sikkert; livet blir betydelig mindre kjedelig om man har aksjer i gogl.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
13.01.2020 kl 10:04 3691

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra + 2,54 / -4,06 / -1,93 %
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Volf
13.01.2020 kl 12:09 3538

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,2% TIL USD 9.322/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,2 prosent til 9.322 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.01.2020 kl 07:42 3208

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni capesize-spotslutninger mandag, der samtlige er for jernmalm.
I tillegg ble det sluttet en periodeslutning for det 2010-bygde skipet "Bulk Mexico" for en periode på mellom 4-6 måneder til en rate på 10.100 dollar pr dag.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet ni spotreiser til Kina, der fire går fra Australia, tre går fra Vest-Afrika og to går fra Brasil.
Ellers ble det gjort to slutninger på skip som er på timecharter.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.01.2020 kl 10:30 3056

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -6,42 / -6,33 / -6,70 %
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Volf
14.01.2020 kl 12:09 2943

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -0,7% TIL USD 9.255/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 0,7 prosent til 9.255 pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
14.01.2020 kl 15:23 3061

Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 0,3 prosent til 763 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Baltic Dry -0,3%
Capesize -0,7%
Panamax +1,2%
Handysize -1,7%
Supramax -0,5%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
14.01.20 763 9.255 5.563 5.144 6.190