--. MDG vil øke bensinavgiften med fem kroner literen
Med god hjelp av Arbeiderpartiet bør dette gå greit.
I sine alternative budsjett foreslår både Miljøpartiet De Grønne og Rødt å øke bensinavgiften. Samtidig vil begge partiene innføre klimabelønning.
Belønningen er noe MDG luftet allerede i 2016, og det skal gjøre miljøskatter lettere for folk flest å svelge, samtidig som det motiverer til mindre forbruk av bensin og diesel.
I MDGs budsjettforslag som legges fram neste torsdag, foreslår partiet å øke bensinavgiften med hele fem kroner per liter.
– Det viktigste er å få en solid miljøeffekt som får folk til å endre atferd. Vår modell er enkel, ubyråkratisk og omfordelende, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad i MDG til Klassekampen.
Tidligere denne uken foreslo Ap en lignende klima- og avgiftspolitikk. Klimabelønning er ikke en del av SVs alternative budsjett som legges fram mandag.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/50eXob/mdg-vil-oeke-bensinavgiften-med-fem-kroner-literen
I sine alternative budsjett foreslår både Miljøpartiet De Grønne og Rødt å øke bensinavgiften. Samtidig vil begge partiene innføre klimabelønning.
Belønningen er noe MDG luftet allerede i 2016, og det skal gjøre miljøskatter lettere for folk flest å svelge, samtidig som det motiverer til mindre forbruk av bensin og diesel.
I MDGs budsjettforslag som legges fram neste torsdag, foreslår partiet å øke bensinavgiften med hele fem kroner per liter.
– Det viktigste er å få en solid miljøeffekt som får folk til å endre atferd. Vår modell er enkel, ubyråkratisk og omfordelende, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad i MDG til Klassekampen.
Tidligere denne uken foreslo Ap en lignende klima- og avgiftspolitikk. Klimabelønning er ikke en del av SVs alternative budsjett som legges fram mandag.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/50eXob/mdg-vil-oeke-bensinavgiften-med-fem-kroner-literen
Redigert 15.11.2019 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
15.11.2019 kl 09:37
1102
Det er jo helt strålende!
Dette vil jo føre til mye mindre trafikk og bedre plass på veien da de fattigste jo da absolutt ikke får råd til å kjøre så mye. Disse har jo heller ikke råd til elbil, og uansett kan mange ikke lade hjemme for mange av de med dårligst råd i byene bor jo i blokk oftest uten egen parkering. Å lade offentlig blir stadig dyrere heldig vis.
Varetransport blir dyrere slik at man får råd til mindre forbruk, butikker kan da legges ned og vi får større arbeidsledighet, noe som fører til lavere inntekter og enda lavere forbruk. Dette kan med hell gi mindre lykke blandt befolkningen og på sikt passivitet og tidligere død, noe som er supert for klima.
Hvorfor pokker skal akkurat vi ha verdens beste land å bo i?
Dette vil jo føre til mye mindre trafikk og bedre plass på veien da de fattigste jo da absolutt ikke får råd til å kjøre så mye. Disse har jo heller ikke råd til elbil, og uansett kan mange ikke lade hjemme for mange av de med dårligst råd i byene bor jo i blokk oftest uten egen parkering. Å lade offentlig blir stadig dyrere heldig vis.
Varetransport blir dyrere slik at man får råd til mindre forbruk, butikker kan da legges ned og vi får større arbeidsledighet, noe som fører til lavere inntekter og enda lavere forbruk. Dette kan med hell gi mindre lykke blandt befolkningen og på sikt passivitet og tidligere død, noe som er supert for klima.
Hvorfor pokker skal akkurat vi ha verdens beste land å bo i?
Odi.1
15.11.2019 kl 09:41
1090
Så må lønningene opp for å dekke mellomlegget så folk klarer å komme seg på Jobb. Trafikken øker og øker samtidig med flere avgifter og bom stasjoner.
Det MDG må gjøre, er å takke NEI til Oljemilliarder inn i OSLO kassen , vise til god alternativ til Økonomien der.
Ikke ubetydelige Olje Milliarder som OSLO Kommune svir av hvert år.
Når får vi MDG på banen om Olje Milliardene i OSLO penge kassen? ( venter i spenning )
Det MDG må gjøre, er å takke NEI til Oljemilliarder inn i OSLO kassen , vise til god alternativ til Økonomien der.
Ikke ubetydelige Olje Milliarder som OSLO Kommune svir av hvert år.
Når får vi MDG på banen om Olje Milliardene i OSLO penge kassen? ( venter i spenning )
Redigert 15.11.2019 kl 14:35
Du må logge inn for å svare
nima
15.11.2019 kl 11:36
1030
Det skulle være unødvendig å opplyse om at det er vi skattebetalerne som lønner politikerne i både stalinistpartiene MDG og RØDT. Disse partiene er valgt inn for å gjøre alt vanskeligere for oss dødelig å leve. Snart må vi vel våkne å skjønne at vi i Norge kan ikke redde hele verden. Vi i Norge må vel være verdens mest sneversynte og mest lettlurte folk i verden..
mishka
15.11.2019 kl 12:50
988
Slike forslag er bare nok en spiker i kista på norsk næringsliv. Og da snakker vi ikke om de store konsernene, men om alle de tusenvis av småbedrifter som må legge ned hvert år. Radikaliserte klimafacister er den perfekte shitstorm for håndverkere og småbedrifter. Den største forskjellen på Norge og andre land som her i Tyskland er alle småbutikkene som er borte i Norge. Går man i en gate i bydeler litt ut av sentrum i Berlin finner man f.eks.skomakere, skreddere og repverksteder for hvitevarer. Bare i vår bydel med 27k innbygere har vi 6-7 bedrifter som er såkalte forandringsskredddere. Typisk bittesmå mann-kone butikker som går rundt fordi avgiftesnivået ikke er så avskrekkende. Det å reparere i stedet for å kaste er ekte miljøvern. MDG er et marxistisk parti som dekker seg bak klima for å bestemme alt i folks liv. Alt fra hvordan de beveger seg til hva de spiser. Slike partier gjør at slike som meg kjøper dieselbil i stedet for Elbil bare i ren protest.
Redigert 15.11.2019 kl 12:52
Du må logge inn for å svare
Gi_Fan
15.11.2019 kl 13:17
958
Skatt per liter drivstoff er den eneste "klima" avgiften som treffer og attpå til er svært rimelig og administrere, Alt tullet med engangsavgift og bompenger (de som ikke går direkte til ønskede veiprosjekter) treffer svært dårlig.
Men Miljøpartiet De Gærne vil sikkert beholde "CO2" i engangsavgiften fordi engangsavgiften på bil er en av de viktigste misunnelses-skattene i norge.
Og de vil beholde de tilfeldig oppsatte bommene (såkalte miljøpakker) fordi de samler inn penger til politikernes sløse prosjekter.
Men Miljøpartiet De Gærne vil sikkert beholde "CO2" i engangsavgiften fordi engangsavgiften på bil er en av de viktigste misunnelses-skattene i norge.
Og de vil beholde de tilfeldig oppsatte bommene (såkalte miljøpakker) fordi de samler inn penger til politikernes sløse prosjekter.
Redigert 15.11.2019 kl 13:21
Du må logge inn for å svare
Den "klima" avgiften gjør Senterpartiet til Norges største parti.
Winston Smith
15.11.2019 kl 22:34
786
Vil føre til enda mer handelslekkasje til Sverige, og enda flere sjokkerte turister, og enda høyere lønninger, mer inflasjon, ren galskap altså.
PSI- Investor
15.11.2019 kl 22:53
768
Svekket konkurranseevne er jo bare en ren bonus slik de ser det for de vil jo ikke ha industri siden det fører til utslipp
BALLEPILOT
15.11.2019 kl 22:57
760
Blir bra butikk å selge smugle bensin og diesel... Haha fy fader skremmende utvikling. Men blir jo digg å kjøre for de som har penger med nesten ingen trafikk.
OZZY
15.11.2019 kl 23:16
735
enig Kjør på. Vi må over på Hydrogen Elektrisk og det jævlig fort.
HYDROGENSAMFUNNET KOMMER TIL OSS ! VI HAR IKKE NOE ANNET VALG.
HYDROGENSAMFUNNET KOMMER TIL OSS ! VI HAR IKKE NOE ANNET VALG.
Redigert 15.11.2019 kl 23:17
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.11.2019 kl 13:29
483
Nå har det kommet et godt forslag i Sverige som må være midt i blinken for MDG: Der ønsker Systembolaget å senke prisene på øl.
Lav pris på øl kan sikkert føre til økt forbruk, og som alle vet kan man ikke kjøre bil når man har drukket.
Videre vil det sikkert på sikt føre til svekket helse også, og da lever man kanskje kortere.
Vinn vinn for MDG tenker jeg!
Dropp forslaget om dyrere bensin og gå for billigere øl!
Lav pris på øl kan sikkert føre til økt forbruk, og som alle vet kan man ikke kjøre bil når man har drukket.
Videre vil det sikkert på sikt føre til svekket helse også, og da lever man kanskje kortere.
Vinn vinn for MDG tenker jeg!
Dropp forslaget om dyrere bensin og gå for billigere øl!