Danmarks klimaminister misunnelig på Norge.
https://www.nettavisen.no/nyheter/dansk-klimaminister-refser-norsk-elbil-politikk/3423875881.html
I Danmark er det vanskelig å få inn skatt, så de har tradisjonelt måttet ha høye bilavgifter for å få
inn penger i statskassen.
Norge bør ikke skamme seg over norsk ELbilpolitikk. Tvert imot. Vi har bidratt til å fremskynde
teknologiutviklingen innen ELbil. Og dette har vært viktig, fordi bil er noe enkeltmenneske har
befatning med. Dermed tar enkeltmenneske en nærere del i den miljøvennlige teknologiutviklingen.
Dette er viktig for enkeltmenneskets forståelse av hva som kreves for det grønne skiftet.
Ny bilteknologi trekker også nye teknologier med seg. Som innen skipsfart, luftfart, jernbane (batteritog),
industridrift, ELsykler, ELmopeder osv.
Norge burde se utviklingen an mht. å evt. justere litt på norsk ELbilpolitikk. Forsøke å holde rimelig
forutsigelighet, og ikke gjøre vesentlige endringer for raskt. Og ha rimelig norsk kostnadsnivå
også i mente. Rimelig transport er en god ting i Norge. Pga. energieffektiviteten bruker en ELbil
mye mindre energi enn en fossilbil. En fossilbil bruker til drift tilsvarende det 4,5 ELbiler gjør.
Og vi har mye fornybar energi.
I Danmark er det vanskelig å få inn skatt, så de har tradisjonelt måttet ha høye bilavgifter for å få
inn penger i statskassen.
Norge bør ikke skamme seg over norsk ELbilpolitikk. Tvert imot. Vi har bidratt til å fremskynde
teknologiutviklingen innen ELbil. Og dette har vært viktig, fordi bil er noe enkeltmenneske har
befatning med. Dermed tar enkeltmenneske en nærere del i den miljøvennlige teknologiutviklingen.
Dette er viktig for enkeltmenneskets forståelse av hva som kreves for det grønne skiftet.
Ny bilteknologi trekker også nye teknologier med seg. Som innen skipsfart, luftfart, jernbane (batteritog),
industridrift, ELsykler, ELmopeder osv.
Norge burde se utviklingen an mht. å evt. justere litt på norsk ELbilpolitikk. Forsøke å holde rimelig
forutsigelighet, og ikke gjøre vesentlige endringer for raskt. Og ha rimelig norsk kostnadsnivå
også i mente. Rimelig transport er en god ting i Norge. Pga. energieffektiviteten bruker en ELbil
mye mindre energi enn en fossilbil. En fossilbil bruker til drift tilsvarende det 4,5 ELbiler gjør.
Og vi har mye fornybar energi.
Gratis lading
09.11.2019 kl 17:52
394
Utdrag fra linken :
Tyskland har nylig besluttet at også de vil innføre en politikk med økte subsidier for å fase inn elbiler i den tyske bilparken, samt opprette flere ladestasjoner. Målet til den tyske regjeringen er å utvide elbil-parken til 7-10 millioner biler innen 2030, ifølge The Economist. Men Tyskland kan av naturlige årsaker ikke ta i bruk nøyaktig samme elbil-politikk som vi har i Norge.
- I Tyskland har de bare vanlig moms på bil. Fordelen til Norge er at vi i utgangspunktet hadde så høy særskatt på biler, og da er effekten av ikke å kreve den inn veldig stor. Derfor har ikke Tyskland samme mulighet som oss. De må gjøre det på en annen måte. Frankrike har for eksempel gitt direkte støtte til elbilkjøp, men da oppstår problemet med at man kan kjøre den nyinnkjøpte elbilen over grensen til et annet land og selge den til en høyere pris, sier Barth Eide.
- Hvordan er bilavgiftspolitikken til Danmark?
- Danmark har høyere bilavgifter enn Tyskland, og kunne i utgangspunktet gjort det. Du har flere virkemidler som kan velges, som gratis lading, lavere bompengeavgifter og parkering og en rekke andre tiltak. Hovedpoenget er at forbrukerne skal merke forskjell på innkjøp og bruk for fossil- og elbil, sier han.
_____________________________________________________________________________________
Litt morsomt at uttrykket gratis lading uttales.
Tyskland vil altså satse på ELbil. Og dette er viktig, fordi de er automobilens vugge.
Og fortsatt det ledende landet i verden mht. å lage kvalitetsbiler.
Fiat Chrysler og Peugeot-Citroen er visstnok i ferd med å slå seg sammen.
Virker å være industrielt riktig. Det kan tenkes at Renault og Nissan slukes
av det bilkonsernet senere. Og Europa evner å oppeholde en sterk stilling
innen verdens bilindustri.
(Europa er også ledende på turisme).
Tyskland har nylig besluttet at også de vil innføre en politikk med økte subsidier for å fase inn elbiler i den tyske bilparken, samt opprette flere ladestasjoner. Målet til den tyske regjeringen er å utvide elbil-parken til 7-10 millioner biler innen 2030, ifølge The Economist. Men Tyskland kan av naturlige årsaker ikke ta i bruk nøyaktig samme elbil-politikk som vi har i Norge.
- I Tyskland har de bare vanlig moms på bil. Fordelen til Norge er at vi i utgangspunktet hadde så høy særskatt på biler, og da er effekten av ikke å kreve den inn veldig stor. Derfor har ikke Tyskland samme mulighet som oss. De må gjøre det på en annen måte. Frankrike har for eksempel gitt direkte støtte til elbilkjøp, men da oppstår problemet med at man kan kjøre den nyinnkjøpte elbilen over grensen til et annet land og selge den til en høyere pris, sier Barth Eide.
- Hvordan er bilavgiftspolitikken til Danmark?
- Danmark har høyere bilavgifter enn Tyskland, og kunne i utgangspunktet gjort det. Du har flere virkemidler som kan velges, som gratis lading, lavere bompengeavgifter og parkering og en rekke andre tiltak. Hovedpoenget er at forbrukerne skal merke forskjell på innkjøp og bruk for fossil- og elbil, sier han.
_____________________________________________________________________________________
Litt morsomt at uttrykket gratis lading uttales.
Tyskland vil altså satse på ELbil. Og dette er viktig, fordi de er automobilens vugge.
Og fortsatt det ledende landet i verden mht. å lage kvalitetsbiler.
Fiat Chrysler og Peugeot-Citroen er visstnok i ferd med å slå seg sammen.
Virker å være industrielt riktig. Det kan tenkes at Renault og Nissan slukes
av det bilkonsernet senere. Og Europa evner å oppeholde en sterk stilling
innen verdens bilindustri.
(Europa er også ledende på turisme).
Redigert 09.11.2019 kl 17:58
Du må logge inn for å svare