Hvorfor faller SOFF når det tas grep for å effektivisere
http://maritimt-forum.no/haugalandet-sunnhordland/femarig-digital-kontrakt-med-solstad/
Femårig digital-kontrakt med Solstad
Publisert 13. May, 2018
Global Maritime inngår i samarbeid med UniSea en femårig kontrakt for leveranse av programvare og tjenester for dynamisk posisjonering for Solstads offshoreflåte.
Den nye programvareløsningen skal i følge en pressemelding effektivisere gjennomføring og dokumentasjon av nødvendig DP testing, redusere nedetid på fartøy, samt øke kompetansen til mannskapet ombord. Løsningen som skal leveres til Solstad Farstad, omfatter en programvareløsning som integreres med eksisterende programvare om bord i fartøyene.
– Dette er den største enkeltstående kontrakten vi har hatt innen forretningsområdet Dynamic Positioning Assurance i Global Maritimes historie, sier daglig leder Helge Hydle i Global Maritime Norge.
Den nye teknologien bidrar til å endre måten industrien tenker på. Hydle understreker at løsningen som nå skal leveres, er en digital, kostnadseffektiv løsning for bransjen. Han håper flere følger etter.
– Solstad Farstad er glade for at et langt og solid samarbeid med Global Maritime og UniSea resulterer i fremtidsrettede løsninger for industrien, heter det i pressemeldingen.
– Det var en strategisk beslutning for oss å velge en totalleverandør med løsninger som rigger oss for en digitalisert fremtid, sier COO Tor Inge Dale i Solstad Farstad.
Global Maritime har vært en ledende aktør for rådgivende tjenester og verifikasjon innen dynamisk posisjonering i flere tiår.
– Vi har nå tatt steget videre med en digital løsning som vil gjøre gjennomføring av tester og dokumentoppfølging mer effektiv for rederier og selskaper, heter det i pressemeldingen.
Femårig digital-kontrakt med Solstad
Publisert 13. May, 2018
Global Maritime inngår i samarbeid med UniSea en femårig kontrakt for leveranse av programvare og tjenester for dynamisk posisjonering for Solstads offshoreflåte.
Den nye programvareløsningen skal i følge en pressemelding effektivisere gjennomføring og dokumentasjon av nødvendig DP testing, redusere nedetid på fartøy, samt øke kompetansen til mannskapet ombord. Løsningen som skal leveres til Solstad Farstad, omfatter en programvareløsning som integreres med eksisterende programvare om bord i fartøyene.
– Dette er den største enkeltstående kontrakten vi har hatt innen forretningsområdet Dynamic Positioning Assurance i Global Maritimes historie, sier daglig leder Helge Hydle i Global Maritime Norge.
Den nye teknologien bidrar til å endre måten industrien tenker på. Hydle understreker at løsningen som nå skal leveres, er en digital, kostnadseffektiv løsning for bransjen. Han håper flere følger etter.
– Solstad Farstad er glade for at et langt og solid samarbeid med Global Maritime og UniSea resulterer i fremtidsrettede løsninger for industrien, heter det i pressemeldingen.
– Det var en strategisk beslutning for oss å velge en totalleverandør med løsninger som rigger oss for en digitalisert fremtid, sier COO Tor Inge Dale i Solstad Farstad.
Global Maritime har vært en ledende aktør for rådgivende tjenester og verifikasjon innen dynamisk posisjonering i flere tiår.
– Vi har nå tatt steget videre med en digital løsning som vil gjøre gjennomføring av tester og dokumentoppfølging mer effektiv for rederier og selskaper, heter det i pressemeldingen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
davan
14.05.2018 kl 10:27
6413
Mange går over til dof, da utsiktene her er bedre, tror jeg!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Grunnen til at de faller er vel ganske enkelt at en maa inn med mer kapital I dette selskapet for a holde det flytende. Hva blir den neste emisjonen paa? 2 kr???
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Firkløver
14.05.2018 kl 11:31
6319
Ja det å kjøpe aksjer i SOFF nå er vel mer en gambling enn en investering.
Ser man for eksempel på DOF så trenger ikke en emisjon være så veldig negativt da. For min del tror jeg ikke den kommer på under 5kr. Hvis vi i samme slengen for redusert en god del gjeld så tror jeg det fort kan være veldig positivt for aksjekursen.
Ser man for eksempel på DOF så trenger ikke en emisjon være så veldig negativt da. For min del tror jeg ikke den kommer på under 5kr. Hvis vi i samme slengen for redusert en god del gjeld så tror jeg det fort kan være veldig positivt for aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Fortun25
14.05.2018 kl 12:25
6241
Med et cash flow tap på over 400 mill i 1 kv og nesten 1 milliard 3 siste kvartaler så vil kassen nerme seg 0 ved årets utgang dersom det fortsette i samme tempo.
Skal dette være levelig så må det skrelles av minimum 10 milliarder av gjelden.
Skal dette være levelig så må det skrelles av minimum 10 milliarder av gjelden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Firkløver
14.05.2018 kl 12:52
6182
Nå er jo Q1 det sesongmessige svakeste kvartalet, de hadde også en del kostnader rundt reaktivering av skip i opplag. Gamle Dessc betaler heller ikke lenger avdrag og renter, så om man ser bort fra gamle dessc så bør cashbeholding minst holde ut året.
Skulle ønske de ga oss litt mer informasjon om hvordan resultatene og balansen ser ut i hvert enkelt av datterselskapene.
Skulle ønske de ga oss litt mer informasjon om hvordan resultatene og balansen ser ut i hvert enkelt av datterselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Det er fint at de som tror q1-18 er malen selger. For hver selger er det en kjøper som vurderer det annerledes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Litt underlig da at Lars Peder Solstad kjøpte 100k til 4,80 for en tid tilbake. Skulle tro han hadde oversikt over mulige emisjonsbehov utover i 2018. Eller har han kanskje ikke peiling?
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Vet ikke om det har noen betydning for noen, men gjeld var 31.12.2017 29,127 milliarder. Gjeld pr. 31.03.2018 var 17,445 milliarder NOK. Det er en reduksjon på ca. 12 milliarder i løpet av 3 måneder. I tillegg vil de som orker å ta seg bryet, se at antall skip i opplag er betydelig redusert i same periode. Samtidig har og L.P. Solstad uttalt at han ser bedring I Q2 og Q3. Cash beholdning pr. 31.03. 2018 er 1,469 milliarder NOK. Totale verdier i selskapet har sunket fra 36,110 milliarder til 34,959 milliarder. Verdier i selskapet i forhold til gjeld, ser med andre ord vesentlig bedre ut. Tall hentet fra Q1 rapport.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Blade Runner
14.05.2018 kl 19:20
5779
Ifra Q1 18 rapport: "Major parts of Farstad Shipping AS and SI3’s debt re-classified as Current portion of long term debt due to covenant situation."
Det som har skjedd er at kr. 11,5 mrd av langsiktig gjeld nå er bokført som kortsiktig gjeld, da den teknisk sett er misligholdt. Total gjeld (langsiktig og kortsiktig) i SOFF er fremdeles ca kr. 30,5 mrd.
Det som har skjedd er at kr. 11,5 mrd av langsiktig gjeld nå er bokført som kortsiktig gjeld, da den teknisk sett er misligholdt. Total gjeld (langsiktig og kortsiktig) i SOFF er fremdeles ca kr. 30,5 mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
skerptiker
14.05.2018 kl 19:59
5716
En håpløs aksje. Oljeprisen på 2014 nivå og SOFF i bunn. Skuffende at Røkke og Fredriksen ikke klarer noe bedre i et bull oljemarked. Nå må de virkelig skjerpe seg!!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Vi har 2 kvartaler bak oss for nye og konsoliderte SOFF. Det er to vinterkvartaler med elendig marked, noe som verken Røkke, Fredriksen eller Solstad rådde over. Det var også forventet. De de kunne gjøre noe med er kostnadsbasen for kommende kvartaler og år. Her er det jobbet særdeles godt med innsparinger langt over opprinnelig estimert, i alt 700-800 mnok/år. Å dømme selskapet etter q4-17 og q1-18 er meningsløst. Vi er nå halvveis i q2. Det er det som skjer nå og framover som blir avgjørende, ikke en varslet dårlig vinter, Det er historie.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
skerptiker
14.05.2018 kl 22:21
5552
- Men når tid priser man inn fremtiden, når den er så bra for SOFF? DOF har hatt en mye bedre utvikling, og noen bedre grep kunne vel hovedaksjonærene ha tatt tidligere, f eks m h t gjeldssituasjonen!
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Når priser man inn fremtiden? Ikke vet jeg, men det sies i alle fall at aksjemarkedet er i forkant. Når kursen nå faller på q1-tall (jan-mars), når vi faktisk er medio mai, så vitner det heller om et re-aktiv marked. Men så skal vi merke oss at det er ganske få aksjer i omløp som styrer kursen. De store representerer ca. 2/3-deler av aksjene, og sitter ganske rolig. Alt tyder på mye bedre tall i q2 og q3. Hvis ikke er det selvsagt trøbbel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Men en lotto-aksje er et jo. Det er derfor oppsiden er spennende, hvis.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
De store oljeselskapene (Statoil, AkerBP osv...) burde yte en skjerv til offshore rederne som nå blør. Oljeselskapene skapte et behov for mer tonnasje i årene før oljepris krakket i 2014. Rederne stilte opp for å tilfredstille oljeselskapenes økende behov. Nå bør oljeselskapene stille opp for rederne. De tjener fett på slaveratene som råder og pengebingene deres er sprekkferdige, med påfølgende store bonus utbetalinger til ledere og ansatte. De burde heller brukt bonuspengene til å støtte rederne ved å nedbetale en lik prosentandel pr. reders gjeld med disse pengene, og gjerne litt til. Det er og et paradoks at en av de største eierne i Solstad, er kanskje den enkeltpersonen som tjener mest på slaveratene. Noen som vet hvor mye Statoil brukte på bonusutbetaling i mars eller april?
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
marco83
15.05.2018 kl 19:16
5136
Wow, det der er kanskje noen av det dummeste jeg har lest i hele mitt liv?!
Du mener det ikke, Please si du er ironisk nå
Du mener det ikke, Please si du er ironisk nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
lasse.lur
15.05.2018 kl 19:42
5098
Er ikke sånn business fungerer..
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Nei, jeg er ikke ironisk. Jeg mener det faktisk. Samme om det er slik markedsøkonomi fungerer, på sitt simpleste. Oljeselskapene som kjener rått på dette, burde tatt et moralsk ansvar, når det langt på vei faktisk er de som har påvirket (i tillegg til oljeprisstupet i 2014) til at hovedpulsåren til de aller fleste offshore rederiene simpelten har sprukket. Imidlertid, etterhvert nå som flere og flere skip blir enten solgt til andre formål eller hugget opp, kan det kanskje for de rederiene som overlever, bli levelige forhold. Men, det spørs om rederne igjen vil bygge opp, om det kommer en ny boom fra oljeselskapene. Tror det tar lang tid før sårene gror. Til det har nedgangsperioden blitt alt for lang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
desirata
16.05.2018 kl 02:50
4871
til LEVUS,
Rederiforbundet sin president prøvde samme tankegangen som deg, men kommunisme fungerer ikke i shipping. Han fikk behørig omtale, du kan sjekke DN.
En trenger heller ikke bekymre for at det ikke blir nok båter. Redere er som saueflokken, dei følger ledesauen utfor stupet og neste gang samme igjen -
Rederiforbundet sin president prøvde samme tankegangen som deg, men kommunisme fungerer ikke i shipping. Han fikk behørig omtale, du kan sjekke DN.
En trenger heller ikke bekymre for at det ikke blir nok båter. Redere er som saueflokken, dei følger ledesauen utfor stupet og neste gang samme igjen -
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
marco83
16.05.2018 kl 07:03
4795
Haha dette er komedie av beste sort!:) Vet ikke en gang hvor jeg skal begynne!?
-Under de gode tidene ble 86% av alle nybygg som ble bestilt gjort på spec, altså uten kontrakt
-Rederier som kommer til å være forsiktige og lære av dårlige markeder?!? Haha morsomste jeg har hørt på lenge!:) Uansett segment i båtbransjen,offshore,tank, bulk toy name it....så kommer det alltids til være slik det alltids har vært. Godt markedet, alle bestiller over en lav sko. Par gode år etterfølges av møkkår. Mange dør og så begynner det samme igjen. Det som er shipping
- gå 3/4 år tilbake så måtte Statoil betale godt over 2mill per båt for å ta AHTS'er selv om tilgjengeligheten i spotmarkedet tilsa en pris godt under halvparten. Statoil ble skrudd hver eneste gang, på alle mulige tenkelige måter i flere år!
-etter hang nummer 238 når Statoil måtte ut med over 2mill i dagrate bestemte Statoil seg for å gå for en call off avtale på en forhåndsavtalt pris. Var snakk om 3 eller 4 års avtale hvis jeg ikke husker feil. Hav fikk de av tilbud?! Jo nærmere 2mill dagen fra alle rederiene!? Forhandliger begynte og det endte opp med at Statoil var villig til å strekke seg til 1mill dagen men det mest edruelige rederiet av dem alle var kun villig til å ta 1,2mill. Det der kommwr Statoil ALDRI til å glemme, ALDRI!!
-man for som fortjent, så enkelt er det bare
-Kan og fortelle deg at på dagens rater så forhandler Statoil så og si ikke på pris. I motsetning til rederiene har de faktisk litt mellom ørene. De "passer"litt på leverandøren sine, mens situasjonen andre vei er totalt motsatt. Ikke et eneste rederi som "passet" på sin enste kunde så og si! Det som skjer nå
er så fortjent, så fortjent...
-Når tidene var gode og rederiene hadde blitt enige om kontrakter med Statoil så kostet det dem ikke en kalori å bryte inngått avtale hvis det var en bedre betalt jobb i markedet som kom ut. Rett og slett kontraktsbrudd over en lav sko. Kommwr Statoil til å glemme der.....
-Under de gode tidene ble 86% av alle nybygg som ble bestilt gjort på spec, altså uten kontrakt
-Rederier som kommer til å være forsiktige og lære av dårlige markeder?!? Haha morsomste jeg har hørt på lenge!:) Uansett segment i båtbransjen,offshore,tank, bulk toy name it....så kommer det alltids til være slik det alltids har vært. Godt markedet, alle bestiller over en lav sko. Par gode år etterfølges av møkkår. Mange dør og så begynner det samme igjen. Det som er shipping
- gå 3/4 år tilbake så måtte Statoil betale godt over 2mill per båt for å ta AHTS'er selv om tilgjengeligheten i spotmarkedet tilsa en pris godt under halvparten. Statoil ble skrudd hver eneste gang, på alle mulige tenkelige måter i flere år!
-etter hang nummer 238 når Statoil måtte ut med over 2mill i dagrate bestemte Statoil seg for å gå for en call off avtale på en forhåndsavtalt pris. Var snakk om 3 eller 4 års avtale hvis jeg ikke husker feil. Hav fikk de av tilbud?! Jo nærmere 2mill dagen fra alle rederiene!? Forhandliger begynte og det endte opp med at Statoil var villig til å strekke seg til 1mill dagen men det mest edruelige rederiet av dem alle var kun villig til å ta 1,2mill. Det der kommwr Statoil ALDRI til å glemme, ALDRI!!
-man for som fortjent, så enkelt er det bare
-Kan og fortelle deg at på dagens rater så forhandler Statoil så og si ikke på pris. I motsetning til rederiene har de faktisk litt mellom ørene. De "passer"litt på leverandøren sine, mens situasjonen andre vei er totalt motsatt. Ikke et eneste rederi som "passet" på sin enste kunde så og si! Det som skjer nå
er så fortjent, så fortjent...
-Når tidene var gode og rederiene hadde blitt enige om kontrakter med Statoil så kostet det dem ikke en kalori å bryte inngått avtale hvis det var en bedre betalt jobb i markedet som kom ut. Rett og slett kontraktsbrudd over en lav sko. Kommwr Statoil til å glemme der.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Andy
17.05.2018 kl 13:48
4523
Hei.
Jeg har bitt meg merke i at det er veldig lenge siden SOFF har sluppet en nyhet om at de har inngått ny kontrakt(er). Tror dere det er en spesiell grunn til at de ikke har fått nye kontrakter eller rett og slett at de ikke tilbyr lave nok rater?
Jeg har bitt meg merke i at det er veldig lenge siden SOFF har sluppet en nyhet om at de har inngått ny kontrakt(er). Tror dere det er en spesiell grunn til at de ikke har fått nye kontrakter eller rett og slett at de ikke tilbyr lave nok rater?
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare
Met1976
17.05.2018 kl 14:05
4510
Du tenker på lengre kontrakter antar jeg?
Det blir jo spennende å se-det er egentlig litt roligt på hele langkontraktsfronten for tiden, men er man optimist posisjonerer Solstad den store flåten sin at han vil få gode priser på de viktige store kontraktene når trykket kommer om kort tid, er man negativ har de posisjonert seg feil og priser seg ut....
Det blir jo spennende å se-det er egentlig litt roligt på hele langkontraktsfronten for tiden, men er man optimist posisjonerer Solstad den store flåten sin at han vil få gode priser på de viktige store kontraktene når trykket kommer om kort tid, er man negativ har de posisjonert seg feil og priser seg ut....
Redigert 21.01.2021 kl 07:12
Du må logge inn for å svare