Hva skjer med TOM?

Barolo7651
TOM 03.04.2018 kl 11:33 2566

Kraftig ned i dag!
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Aksjesparer
03.04.2018 kl 11:40 2546

Er det ikke så enkelt som at oppgangen før påske er litt i overkant da?
Eller i hvert fall nok foreløpig?
Tomra er et veldig bra selskap.
Men, det virker som enkelte mener at det er storordres rett rundt hjørnet i forbindelse med meldingen fra de britiske øyer.
Så vidt jeg leser, så kommer først en høringsperiode på 1-2 år, før man bestemmer hva man vil ha og hvordan.
Så blir systemer og leverandører bestemt etter dette.
Da er vi vel fort i 2020-2021...
Sånn sett, så steg vel kursen noe i overkant på grunn av dette.

"aksjesparer"
Slettet bruker
03.04.2018 kl 12:28 2496

Har ikke sett noe som skulle tilsi nedgang, det er vel bare litt justering.
wwbwb
03.04.2018 kl 12:49 2481

Naturlig korreksjon som kun kortsiktige aksjonærer vil føle negativt, vi andre styrkes.
Tomra Systems RSI 75,29
RSI måles på en skala fra 0 til 100, der under 30 er oversolgt og over 70 er overkjøpt.
Kommentatoren
03.04.2018 kl 13:25 2456

Aksjesparer. Tror du kommer til å bli overrasket over hvor mye fortere det kommer til å gå med innføring av pant i Storbritannia enn du tror. Skottland har allerede vedtatt innføring av pant sensommeren 2017 og er sammen med delstaten Queensland, Australia de som nå ligger først i løypa for igangsetting av pantesystem, Dette ifølge Tomra-sjef Stefan Ranstrand under Q4 2017. Videre har britiske miljøvernmyndigheter gjennomført mye utredning før miljøvernminister Michael Gove offentliggjorde vedtaket om innføring av pant før helgen. Det meste tyder nå på at alt der borte blir koordinert slik at HELE STORBRITANNIA INNFØRER PANT (England, Skottland, Wales og Nord-Irland). I en artikkel jeg leste før helgen, ble det antydet at pantemaskiner kunne være på plass så tildig som i april 2019! Tross litt søking finner jeg dessverre ikke igjen denne artikkelen nå. I Skottland som altså høyst sannsynlig vil være først ute der borte, kan man kanskje se operatrive pantemaskiner enda tidliugere enn det også.

Hertil går TOMRA SORTING SOLUTIONS (mat, resirkulering og gruvedrift) så det griner og bidro for første gang mer til Tomras topplinje enn TOMRA COLLECTION SOLUTIONS (pant) i Q4 2017!
herv
03.04.2018 kl 14:49 2416

Det foregår gevinstsikring i Tomra idag.
Aksjesparer
03.04.2018 kl 14:53 2409

Joda...Ingen har fasiten.
Men at bare høringsrunden tar minst et år, har jeg fra Tomra selv. (Og generelle erfaringer hva gjelder Storbritannia)
Det er heller ikke gitt at pantemaskiner blir en del av dette systemet.
Lorraine Dundon:
"Fra det vi forstår vil dette bli en løsning for hele Storbritannia, og myndighetene ser på pantemaskiner som en mulighet, hvilket vi tilbyr. Så dette kan være en stor mulighet for Tomra, og vi ser frem til høringsperioden det kommende året der alle detaljene vil bli klare".
Dundon påpeker overfor TDN Direkt at meldingen fra britiske myndigheter kom tidligere enn ventet, men legger til at høringsrunder som dette ofte går over minst et år.
Hun synes det er for tidlig å anslå hva innføring av pant i Storbritannia vil bety for Tomra kommersielt.

Bare dette over jeg påpeker.
At grunnlaget for et kjempehopp i kursen utover det vi har hatt, ikke er der etter min mening.
TOM har gått kraftig de senere måneder. Og jeg tror heller på en stabilisering på +/- 150,- på kort og mellomlang sikt.
Men, fasiten da. Den har ingen.

"aksjesparer"
Kommentatoren
03.04.2018 kl 15:09 2393

Neida, ingen har fasiten, men dette kommer nok til å gå "fortere enn vanlig". Hvorfor? Jo, rett og slett fordi det nærmest er full enighet allerede. Drikkevareprodusenter som Coca-Cola og en rekke supermarkedkjeder har allerede flagget sin støtte. Hvorfor? Fordi ingen markedsaktørers brands lenger tåler å bli assosiert med plastforurensningen av kloden. For ikke lenge siden kjempet disse med nebb og klør mot innføring av pant. Nå har de snudd 180 grader på "no time". Holdningsendringene har kommet oppsiktsvekkende raskt. Vi snakker med andre ord MEGATREND. Mitt soleklare tips er at en rekke nasjoner kommer til å innføre pant i overskuelig fremtid. Avslutter dette litt propagandistiske innspillet med den aller viktigste driveren: Det er nå FLERTALL FOR PANT I OPINIONEN de aller fleste steder, og er det noe alle politikere liker så er det å ha flertall bak seg. De ønsker å bli valgt. De ønsker å beholde taburettene sine.

Den svært dyktige Tomra-ledelsens edruelighet og nøkternhet er noe jeg setter veldig høyt ved dette selskapet. Her loves det ikke gull og grønne skoger, men det investeres klokelig tungt i R & D for å forsvare markedsposisjoner samtidig som man leverer på topp- og bunnlinjen og betaler ut soilid utbytte til aksjonærene. Det blir imidlertid i overkant nøkternt å ta forbehold rundt hvorvidt Storbritannias system kommer til å bestå av pantemaskiner, vil jeg si. Pant over disk i storskala som for 50 år siden tror jeg trygt vi kan utelukke. ;)