Fred Olsen Ocean- ulikt stoff
Siden Bonheur er kommet i vinden i det siste (pun not intended), så tenkte jeg at det kunne hjulpet på oversikten å dele opp stoffet. Selskapet består mye forskjellig. Vindfarmene på land er godt beskrevet i tråden om verdsettelse av selskapet. Cruisevirksomheten og det deleide mediekonsernet NHST, samt diverse investeringer kan kanskje tas for seg. I denne tråden tenkte jeg å ta med stoff om Fred Olsen Ocean.
https://fredolsen-ocean.com/
Litt enkelt er dette er båter, montører og en del utviklingsprosjekter. De viktigste båtene har vært de tre installasjonsfartøyene, De to eldste er eid 100 %, mens det siste, Blue Tern, er eid sammen med giganten Keppel fra Singapore. For Fred Olsen samarbeider med andre selskaper. Dette kan kanskje være med sikte på Asia, der de vant en kontrakt utenfor Taiwan nylig.
Tilsvarende har de leaset er fartøy av et amerikansk selskap, Falcon Global, som de også har en større avtale med. I USA er det noen proteksjonistiske regler, Jones Act, og slik jeg forstår det er avtalen utformet med tanke på å få til et samarbeid. Dette skal (slik jeg forstod det) gjøre at installasjonsbåtene skal kunne brukes i USA, med forbehold om at jeg ikke kan disse reglene selv.
Selskapet har også nylig kjøpt 50 % av et tysk selskap, som leaser et fartøy og har to i bestilling.
I tillegg har de 7 hurtigbåter, til transport av folk. Disse leies ut gjennom et annet selskap, som er større i det segmentet. Før den avtalen slet de med å få leid ut alle.
Så kommer i tillegg Global Wind Service (75 % eid), et dansk-basert, globalt selskap med over 1000 teknikere.
+ Tekniske satsinger, der sugebøtteunderstellene i Universal Foundation nok er det viktigste.
Disclaimer:
Har aksjer i Bonheur. Teksten er også skrevet med forbehold om mulige feil, spesielt siden en del er tatt fra hukommelsen. Forbeholdene gjelder også eventuelle senere innlegg i tråden.
https://fredolsen-ocean.com/
Litt enkelt er dette er båter, montører og en del utviklingsprosjekter. De viktigste båtene har vært de tre installasjonsfartøyene, De to eldste er eid 100 %, mens det siste, Blue Tern, er eid sammen med giganten Keppel fra Singapore. For Fred Olsen samarbeider med andre selskaper. Dette kan kanskje være med sikte på Asia, der de vant en kontrakt utenfor Taiwan nylig.
Tilsvarende har de leaset er fartøy av et amerikansk selskap, Falcon Global, som de også har en større avtale med. I USA er det noen proteksjonistiske regler, Jones Act, og slik jeg forstår det er avtalen utformet med tanke på å få til et samarbeid. Dette skal (slik jeg forstod det) gjøre at installasjonsbåtene skal kunne brukes i USA, med forbehold om at jeg ikke kan disse reglene selv.
Selskapet har også nylig kjøpt 50 % av et tysk selskap, som leaser et fartøy og har to i bestilling.
I tillegg har de 7 hurtigbåter, til transport av folk. Disse leies ut gjennom et annet selskap, som er større i det segmentet. Før den avtalen slet de med å få leid ut alle.
Så kommer i tillegg Global Wind Service (75 % eid), et dansk-basert, globalt selskap med over 1000 teknikere.
+ Tekniske satsinger, der sugebøtteunderstellene i Universal Foundation nok er det viktigste.
Disclaimer:
Har aksjer i Bonheur. Teksten er også skrevet med forbehold om mulige feil, spesielt siden en del er tatt fra hukommelsen. Forbeholdene gjelder også eventuelle senere innlegg i tråden.
Redigert 19.01.2021 kl 04:38
Du må logge inn for å svare
Konspiratorix
19.07.2019 kl 20:56
3033
Artikkel om Jones Act, for interesserte. Nevner Block Island og intervjuer kort Fred Olsen Windcarrier.
https://www.offshorewind.biz/2019/04/15/jones-act-us-offshore-wind-challenge-opportunity/
https://www.offshorewind.biz/2019/04/15/jones-act-us-offshore-wind-challenge-opportunity/
Konspiratorix
19.07.2019 kl 22:06
2987
Om samarbeidet med Falcon i USA.
https://www.offshorewind.biz/2019/04/15/jones-act-us-offshore-wind-challenge-opportunity/
https://www.offshorewind.biz/2019/04/15/jones-act-us-offshore-wind-challenge-opportunity/
Konspiratorix
22.07.2019 kl 18:16
2710
Ja, du har rett... Beklager, ser nå at samme link kom dobbelt.
https://www.4coffshore.com/news/fred.-olsen-and-falcon-global-joint-venture-nid7374.html
https://www.4coffshore.com/news/fred.-olsen-and-falcon-global-joint-venture-nid7374.html
Redigert 22.07.2019 kl 19:13
Du må logge inn for å svare
Konspiratorix
25.07.2019 kl 14:57
2558
Konspiratorix
29.07.2019 kl 17:06
2395
Ny kontakt til Windcarrier. Denne gangen utskiftning av gamle komponenter for Ørsted. :)
https://www.offshorewind.biz/2019/07/26/orsted-gives-service-jack-up-contract-to-fred-olsen-windcarrier/
https://www.offshorewind.biz/2019/07/26/orsted-gives-service-jack-up-contract-to-fred-olsen-windcarrier/
Konspiratorix
27.08.2019 kl 08:26
2105
Avisartikkel om Universal Foundation. (Understell, ikke kosmetikk).
https://www.jv.dk/erhverv/Virksomhed-er-flyttet-Kun-sekretaeren-blev-tilbage/artikel/2734555
https://www.jv.dk/erhverv/Virksomhed-er-flyttet-Kun-sekretaeren-blev-tilbage/artikel/2734555
Konspiratorix
04.10.2019 kl 12:20
1875
Flere anvendelsesområder av båtene, ser det ut som. I hvert fall Blue Tern.
https://renews.biz/55641/blue-tern-cleared-for-oil-and-gas-duty/
https://renews.biz/55641/blue-tern-cleared-for-oil-and-gas-duty/
Redigert 04.10.2019 kl 12:21
Du må logge inn for å svare