Puttet automatgirolje på bil med manuelt gir...
Merkeverksted har puttet gal girolje på bilen min. Er det mulig? Riktignok er det snart ikke manuelle gir å oppdrive, men når jeg engang er en av de få som fortsatt har det, så bør jeg da få riktig olje på den. Da blir det full flushing og ny olje.
Men, hvilken skade kan de ha gjort? Det er snakk om DCT olje. Og jeg har kjørt cirka 25 mil med gal olje.
Men, hvilken skade kan de ha gjort? Det er snakk om DCT olje. Og jeg har kjørt cirka 25 mil med gal olje.
MERLOT
08.07.2019 kl 19:14
1993
"Lagerlydar frå girkassen kan også komme av feil olje, dårleg olje eller vanleg slitasje. Alt etter kva lager det gjeld kan det øydelagde lageret lokaliserast anten på tomgang eller i fart i nokre gir. Vi må lytte med lytteutstyr for å vere helt sikre på at feilen ligg inne i girkassen. Det er synd om vi skifter lager i girkassen og det viser seg å være eit lager på drivakselen som er årsaka."
https://bilfag.portfolio.no/read_container/80d5915e-7b47-4ba2-82d5-6524d385784b?lesson=16cd5096-f1df-428d-a5dd-c30db97cd7db
https://bilfag.portfolio.no/read_container/80d5915e-7b47-4ba2-82d5-6524d385784b?lesson=16cd5096-f1df-428d-a5dd-c30db97cd7db
Skipssjefen
08.07.2019 kl 19:27
1971
Høres nesten ut som Tores Auto eller SnapDrive :-)
Kan ikke fatte at så lite km, eller om det så var 2500km skulle gjøre noe skade. Kanskje har du fått en bedre olje enn manuell orginal olje egentlig er.
Går nok bra dette, Collin!
SS
Kan ikke fatte at så lite km, eller om det så var 2500km skulle gjøre noe skade. Kanskje har du fått en bedre olje enn manuell orginal olje egentlig er.
Går nok bra dette, Collin!
SS
Redigert 08.07.2019 kl 19:28
Du må logge inn for å svare
Manuelle kasser tåler det nok fin fint SS. Men, på nett leser jeg at du aboslutt ikke skal ha på DCT på manuell kasse. Jeg har hørt med Valvoline hva de sier, får svar i morgen... Merkeverksted? Bare dyrt og egentlig unødvendig. Jeg skrur mye sjøl, og da vet jeg det blir riktig. Bolten til girolja satt så utilgjengelig at jeg tenkte at de kunne få lov å gjøre denne jobben.
Skipssjefen
08.07.2019 kl 19:35
1948
Den er god, jeg bare spekulerer.
Men, sliter litt med å forstå hva en slik olje skulle ødelagt inni der så kort tid.
Verre om det var motsatt, hvor man tok feil olje på automatkasse med lameller :-)
Håper det går bra.
Lykke til.
Men, sliter litt med å forstå hva en slik olje skulle ødelagt inni der så kort tid.
Verre om det var motsatt, hvor man tok feil olje på automatkasse med lameller :-)
Håper det går bra.
Lykke til.
Winston Smith
08.07.2019 kl 19:40
1933
Tja, kanskje greit å få vasket ut litt møkk fra kassa så automatoljen gjorde i så tilfelle den jobben. Jeg vil ikke tro 25 mil med automatolje vil gjøre skade på en manuell kasse.
Verre omvendt ja...
Uansett et bevis på at man ikke skal stole på verksteder, "merkeverksted" eller ikke.
Verre omvendt ja...
Uansett et bevis på at man ikke skal stole på verksteder, "merkeverksted" eller ikke.
Redigert 08.07.2019 kl 19:40
Nettopp derfor jeg skrur mye på bilen selv. Tviler på at verkstedet bruker en time per brems når de bytter skive og klosser... Hehe. Det er kos for meg. Jeg holdt på å gjøre jobben selv, men som sagt, når boltene sitter tungvint til, så tenkte jeg skitt au. Kjøper meg fri fra en klønete jobb.
Redigert 08.07.2019 kl 20:02
Fjordgubben
08.07.2019 kl 20:30
1867
Enig, bruker selv god tid på slike jobber, rengjør, flikker litt på lakk etc dersom det trengs, dobbeltsjekker alt og gjør så godt som aldri feil.
mishka
08.07.2019 kl 20:41
1850
Kanskje litt på siden, for dette med giroljen er jeg usikker på. Jeg ser mye på yuoutubekanalen "Die autodoctoren". To herlige fyrer som driver bilverksted og legger ut forskjellige videoer om hva de støter på i hverdagen på sitt verksted.
I en av seriene tok de for seg dette med viktigheten av riktig motorolje. Mange tror at f.eks. en syntetisk olje fra kjent merke 5W-30 er ok om det er den viskositeten bilen skal ha. Men nei, de forskjellige oljene er såkalt frigitt av fabrikken og det er ekstremt viktig å sjekke at dette er tilfelle.
En bileier med en Ford Fiesta hadde fylt olje med riktig viskositet som ikke var frigitt av Ford. Den inneholdt noen additiver som nærmest spiste opp gummipakninger. Her er en annen video i serien. Man kan kanskje finne noe om giroljen hos disse gutta også.
https://www.youtube.com/watch?v=QIvdPJkEC_4
Det å abbonere på denne youtiubekanalen gir mye lærdom pluss at man skjerper tysken.
Når jeg tar oljeskift på Mac-oil i Berlin så skal de alltid ha vognkortet først og kobler seg opp mot en databank for å se hvilken olje, i dette tilfellet fra Shell,
som er frigitt av fabrikken. Jeg tror de bruker denne databanken:
https://www.shell.de/autofahrer/shell-motorenoele-und-schmierstoffe/lubematch.html#iframe=L2F1dG9mYWhyZXIvc2hlbGwtbW90b3Jlbm9lbGUtdW5kLXNjaG1pZXJzdG9mZmUvbHViZW1hdGNoL19qY3JfY29udGVudC9wYXIvaWZyYW1lZGFwcF80NmU5LnN0YXRpYy9pZnJhbWUtMDUwNzE5Lmh0bWwjL2RlL2RlLWRlL3NlYXJjaD9jYXRlZ29yeT1jYXJz
I en av seriene tok de for seg dette med viktigheten av riktig motorolje. Mange tror at f.eks. en syntetisk olje fra kjent merke 5W-30 er ok om det er den viskositeten bilen skal ha. Men nei, de forskjellige oljene er såkalt frigitt av fabrikken og det er ekstremt viktig å sjekke at dette er tilfelle.
En bileier med en Ford Fiesta hadde fylt olje med riktig viskositet som ikke var frigitt av Ford. Den inneholdt noen additiver som nærmest spiste opp gummipakninger. Her er en annen video i serien. Man kan kanskje finne noe om giroljen hos disse gutta også.
https://www.youtube.com/watch?v=QIvdPJkEC_4
Det å abbonere på denne youtiubekanalen gir mye lærdom pluss at man skjerper tysken.
Når jeg tar oljeskift på Mac-oil i Berlin så skal de alltid ha vognkortet først og kobler seg opp mot en databank for å se hvilken olje, i dette tilfellet fra Shell,
som er frigitt av fabrikken. Jeg tror de bruker denne databanken:
https://www.shell.de/autofahrer/shell-motorenoele-und-schmierstoffe/lubematch.html#iframe=L2F1dG9mYWhyZXIvc2hlbGwtbW90b3Jlbm9lbGUtdW5kLXNjaG1pZXJzdG9mZmUvbHViZW1hdGNoL19qY3JfY29udGVudC9wYXIvaWZyYW1lZGFwcF80NmU5LnN0YXRpYy9pZnJhbWUtMDUwNzE5Lmh0bWwjL2RlL2RlLWRlL3NlYXJjaD9jYXRlZ29yeT1jYXJz
pengex
08.07.2019 kl 21:07
1819
Ikke sikkert det er så feil som du tror. Dct olja er for dsg girkasser som faktisk er en hybrid automatmanuell girkasse. Altså med direkte kontakt mellom tannhjula ved giring. Atf er for automat viskosekasser.
Når vi racet med gamle borg warner manuell kasser brukte vi atf olje. Den tåler varme bedre og smører x10 vanlig gl olje.
Det kommer litt an på hva slags girkasse du har.
Når vi racet med gamle borg warner manuell kasser brukte vi atf olje. Den tåler varme bedre og smører x10 vanlig gl olje.
Det kommer litt an på hva slags girkasse du har.
Redigert 08.07.2019 kl 21:13
Mr Lupo
09.07.2019 kl 11:27
1676
Generelt er automatgir en langt mer komplisert sak en manuell gir, og krever finere olje grunnet clutcher/lammeller. Selve tannhjulene er samme opplegget i automat/manuell. Ville ikke vært bekymret over å ha kjørt litt på en sannsynligvis bedre olje, beregnet for automat, en hva man hadde trengt på en manuell.
Fjordgubben
09.07.2019 kl 11:39
1659
Jeg fyllte ATF olje på girkassa på en motorsykkel engang, bl.a fordi clutchen gikk i oljebad og hadde problemer med sluring. Husker ikke spesifikasjonen på olje som skulle være der men mener at det skulle være en tynn girolje eller vanlig motorolje. Uansett, med ATF olje fungerte clutchen bedre, men støyen fra girkassen ble vesentlig høyere slik at det var bare å bytte tilbake til tjukkere olje, men noen skade ble ikke gjort.
PSI- Investor
09.07.2019 kl 12:27
1633
Jeg fylte tjukkeste olja jeg fant på girkassa på en Hiache en gang i tiden fordi det bråka så fælt fra den selv om bilen knapt hadde runda 400.000 km.
Det ble mye roligere der nede av det, og bilen gikk fint en god stund til, ble vel solgt til Afrika etter hvert den...
Brukte forresten samme olja på en Polo til en kollega som var lei av å fylle en liter olje hver gang han fylte bensin, og det hjalp som bare det, den sluttet nesten helt å bruke olje.
Det ble mye roligere der nede av det, og bilen gikk fint en god stund til, ble vel solgt til Afrika etter hvert den...
Brukte forresten samme olja på en Polo til en kollega som var lei av å fylle en liter olje hver gang han fylte bensin, og det hjalp som bare det, den sluttet nesten helt å bruke olje.
Funderer
09.07.2019 kl 12:36
1620
Jeg har kansje hatt flaks , eller så påstår produsentene at du skal bruke den og den olja kun for at de skal selge sin egen olje .Jeg har alltid kjøpt billigste motor / gir olja på Biltema . Aldri sjekket opp hvordan olje bilen skal ha. Det har gått bra i 35 år . Har sjelden bilene lenger enn 2 år så det kan jo ha kommet skader senere , men aldrig hørt noe .
mishka
09.07.2019 kl 16:35
1561
Mange av oljene på Biltema er godkjent av de fleste, men det er smart å sjekke. F.eks. Shell har flere utgaver av 0W-20 som en Prius skal ha. AMS hadde en test av oljer som selges i Tyskland bl.a. på Bauhaus og de er helt ok bare man velger riktig. Altså ikke bare riktig viskositet.
Verksted rydder opp, så da er alt bare fryden og gammen.