Kvaliteten på Tesla Model 3

Fjordgubben
BBBB 07.07.2019 kl 11:49 5400

https://www.tu.no/artikler/vi-tester-tesla-model-3-som-familiebil/463887


Glasstak som er skjevt limt på, skjerm som går i svart, så tynt metall under baksetet at det kommer «blikklyd», krøllete dørpakninger, joda nok å sette fingeren på, de nevner ikke tilpasning av dører/panser/bakluke men tipper det ligger på vanlig «teslakvalitet».

Selv hadde jeg rett og slett ikke klart å kjøpe en slik bil, når en bil er flett ny skal den være nærmest perfekt etter mitt syn.

Redigert 07.07.2019 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Britax
07.07.2019 kl 13:37 5331

Det var da enda godt å vite at du ikke liker Tesla... på et aksjeforum..
usikker på hva brukerne av forumet skal med informasjonen.
Fjordgubben
07.07.2019 kl 15:09 5270

På «bil og motor» seksjonen av dette forumet?

Nei du sliter nok med din mangel på IQ.
Jomma123
07.07.2019 kl 16:49 5214

Ja det var jammen mye feil med en ny bil. Ikke mye kvalitet over det der. Blir ikke bedre når en leser i kommentarfeltet at en syntes det er greit med skjevt tak heller. Kan ikke legge lista særlig høyt da.
mishka
07.07.2019 kl 17:13 5190

Tesla har et og annet å lære av VW på nittitallet da Ferdinand Piech forbannet seg på at spalteåpningene på Golf4 ikke skulle ha større avvik enn 1/10 mm. Det sies at han selv fløy rundt med skyvelæret og sjekket. Hva slags roboter bruker de når selv soltaket ikke limes rett på.
pengex
07.07.2019 kl 20:30 5125

Ikke så rart når de har boosta produksjonen med x10. Da går bilene fort på samlebåndet. Litt som med Kia og Hyundai. Skjevmonterte chassipaneler osv.
Man får vel det man betaler for.
Fjordgubben
07.07.2019 kl 21:11 5076

«Får det man betaler for»?

Vel, Tesla er jo meget kostbare biler, så vet ikke om jeg er enig.

At så mange nordmenn kjøper Tesla er jo fordi det er så voldsomme avgifter på alt som ikke er elbil.
Hektar
07.07.2019 kl 21:28 5041

TQM, TPS, JiT, SMED, 5S, Lean, Six Sigma osv - alt kommer fra bilindustrien og Toyota. Alle nye bilmodeller har babyfeil, men konstruksjonsfeil som dette er nok hakket værre enn det vanlige.

Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til sånt.
mishka
07.07.2019 kl 23:21 4950

Her i Tyskland koster en Tesla3 65k.euro. For den prisen får man en Bmw 530 ny.
Noni
08.07.2019 kl 00:22 4884

Helle måne, går det an å selge en slik bil i 2019? Er det Den Norske Stat som betaler for slik søppel med subsidier?
KentaH
08.07.2019 kl 00:58 4843

Damer og menn som sitter å tisser, som kjører TM3 (Lynet McQueen). Who cares!

https://m.imgur.com/a/t93EAdM
Redigert 08.07.2019 kl 01:03 Du må logge inn for å svare
Jomma123
08.07.2019 kl 10:37 4719

Er igrunnen mer betenkt over at en forhandler sender sånne biler ut til kundene sine. Personlig hadde jeg aldri i verden tatt imot en ny bil som har feil. Hjelper ikke om jeg har ventet på den i flere år heller. :)
Klart bilen skal være fri for feil når den blir overlevert. Må da være det minste problemet og fikse sånt før den blir levert. Klart er dette feil som er på alle bilene så blir det jo ett problem men da får de heller utsette levering til feilene er utbedret. Overasker meg at Teslaeiere ikke bryr seg.
Winston Smith
08.07.2019 kl 11:18 4688

Har konfrontert eiere av Tesla mht dette med passform på karosserideler, og man blir hver gang møtt med neeeeeiiii det er ikke så nøye og lignende fraser.

Vet ikke hvordan statistikken er men vil jo tro at slike ting vil irritere eieren kraftig etterhvert, Tesla har produsert biler i over 6 år nå, men det ser ikke ut som de klarer å produsere biler med skikkelig kvalitet på passform, det er ikke bare skuffende, men også overraskende.

Skal Tesla greie å konkurrere med de beste tyske må de nok få dette på plass, for i Europa ser man på slikt som uakseptabelt, iallfall for de aller fleste bilkjøpere.



KentaH
08.07.2019 kl 11:22 4677

Tror du damene i TM3 bryr seg? Nei
mishka
08.07.2019 kl 12:47 4641

Tror du bommer litt der. Tesla har to typer kunder. De som ikke bryr seg, (ikke interessert i bil bare økonomi og incentiver), og de andre som ikke er kunder men er fans. De er så hjernevaska at de minner om folk som kommer fra et møte i Scientologikirken når man treffer dem. Omtaler Musk på fornavn og babler i vei om at "Elon har sagt det ene og det andre". Tesla har klart nøyaktig det samme som Apple klarte på på 90 tallet. De som ikke er fans og samtidig er bilinteressert holder seg foreløpig unna. Det å bygge biler med tysk kvalitet er ikke noe en amerikansk "blåruss" bare kan hoste opp over natta eller på noen få år.

Jeg er selv en gammel Apple-fan, men har mistet litt av trua de senere årene og oppdaget f.eks. at en god kinesisk androidtelefon kan gjøre akkurat det samme som en Iphone og ofte litt til og på toppen av det hele koste en del mindre om man gidder å sette seg inn i androids verden.
Har selv sittet på foredrag i Applestoren i NY og hørt blodfans holde foredrag og samtidig påstå at en applemaskin ALDRI kræsjer:-)

Forresten, denne "Tesla bjørn" er selve sjefs-misjonæren blant fansen. Han satte rekord i lengst strekning på 24t. ved å kjøre mellom de nye Ionity-laderne i Tyskland som kan levere opp til 350Kw. Godt gjort.

https://www.tek.no/artikler/forsoker-a-sette-verdensrekord-i-en-tesla-model-3/469304
Tm3P
08.07.2019 kl 12:57 4625

Kundegruppen til Tesla model 3 i Norge er nok ikke den samme som kundegruppen til premium biler.
For min del hadde jeg ikke engang hørt om panel gaps før jeg leste om hva som var feil med model 3. Det er ikke noe jeg bryr meg særlig mye om så lenge det ikke vises åpenbart. Trekker ned selvfølgelig, men forandrer ikke totalbildet.
For min del er det ytelse, komfort, pris og utseende(Syns den ser veldig bra ut med riktig fargekombinasjon) som er viktigst.
Har vanskelig for å se for meg noen som er i nærheten av Tesla model 3 på dette(I Norge).
Autopilot blir sikkert også bra når de kommer lenger i utviklingen, men det er ikke noe jeg legger særlig vekt på akkurat nå.
Det at skjermen resetta seg 3 ganger i løpet av turen er definitivt ikke akseptabelt, men ganske sikker på at dette ikke er en del av normalen. Har skjedd 3 ganger i løpet av 10k km for min del.
mishka
08.07.2019 kl 14:01 4579

Ja, jeg synes også den ser fin ut. Har man det rette kjøremønsteret og ikke er så nøye på opplevd kvalitet så er det bare løp og kjøp. Grunnen til at Tesla er en vinner er at de kun lager elbiler og var først. Akkurat som Iphone. De har på en måte eierskapet til dette med elbil, som man sier i reklamebyråer. Da trengs det heller ikke vanlig markedsføring. Da blir alt annet "me too" uansett om det er bedre.
Worldwide
08.07.2019 kl 14:48 4541

Blir spennende å se bruktprisene om 2-3 år.
Jeg tror modell 3 vil takle den norske saltlake dårligere enn mange andre bilmodeller, da den tydeligvis har mye billigere løsninger enn S og X.
PSI- Investor
08.07.2019 kl 15:03 4522

Det MÅ den jo ha for å koste mindre. Det er ikke SÅ mye billigere å lage en bil som bare er litt mindre men ellers mye likt.
Tm3P
08.07.2019 kl 15:24 4506

Er jo stordriftsfordeler inne i bildet og da. De har nok heller ikke vært like nøye når de har satt sammen model 3en(panel gaps osv).
Men tror jeg har hørt noe om at det er mer stål i model 3 og mer aluminium i de andre.
Nå gir vi gass
08.07.2019 kl 21:00 4418

Det skal bli spennende å se hva de nye kinesiske bilene, som garantert kommer, kan greie av kvalitet og pris-konkurranse.
F.eks. Byton:
https://www.tu.no/artikler/byton-vil-fa-alle-andre-elbiler-til-a-virke-gammeldagse-br/441224
KentaH
09.07.2019 kl 19:25 4205

Bare tesla som klarer å lage bilen lik som konseptbilen,,de andre bare drømmer
Xito
09.07.2019 kl 20:38 4167

Hvem er det som bruker masse tid på å klage på en bil man selv ikke har?

Skal nok selge min trofaste, fantastiske gamle diesel-firehjulstrekkers-Octavia (manuelt gir) til høsten. Bedre value for money enn en Octavia diesel med 4x4 må man lete lenge etter... Men tror endelig den har funnet sin match i Tesla Model 3 nå. Selv om jeg kommer savne det enorme bagasjerommet, den enligt meg gode kjørekomforten, tenningslåset og girspaken, så kan jeg ikke stikke under stol med at jeg samtidig gleder meg litt til å kunne gjøre 0-100 på drøye 3 sekunder, lene meg tilbake på de lange bilferieturene på motorvei å la autopiloten gjøre jobben mens jag hører på podcasts, drikker kaffe og spiser boller som jeg kjøpt for penger jeg ellers måtte brukt på drivstoff og bomer.

Ibland må man bare gå videre... Sånn er livet. Var også litt lei meg når jeg til slutt ble nødt å gi fra meg min hardbarka gamle Ericsson-mobil R310S (med kallenavnet "haifinnen" på svensk). Men syns jo min nåværende Galaxy S9 Plus er ganske praktisk, flott og brukbar om jeg skal være dønn erlig (var jo ikke mulig å lagre mp3-låter på R310S:en en gang, og så var jeg nødt å ha med meg en separat digitalkamera hver gang jeg ønsket å ta noen bilder, og ikke kunde jeg følge med på- og handle aksjer i realtid på skjermen heller, eller lese nyhetene eller se Arsenal-kamper eller Tour de France direkte)... Selv om jeg stort sett må lade Samsungen hver eneste natt.

Men Fjordgubben, jeg tar kontakt med deg når jeg fått levert Model 3! Jeg tror virkelig at du er riktig mann å gå igjennom bilen med lupe og eventuelt ha med til et Tesla-senter hvis det er noe som ikke er helt 100% på bilen :-)
Tigerberget
10.07.2019 kl 07:05 4062

Det er helt feil. På en ladbar hybrid er det mellom 10.000 - 40.000 i avgift til staten ved kjøp, og hvis du klarer deg med 5 mil om dagen så er det en svært rimelig bil.
Change14
14.07.2019 kl 12:16 3882


What Elon Musk REALLY thinks about your College PhD

https://m.youtube.com/watch?v=OUTGloLir4Y&time_continue=115