Store skjermer - til store idioter?
Hva feiler bilingeniører (og kunder!) nå om dager?? Er målet at få mest mulig inn i en bil som distraherer - bare for at noen gjøker innen kundemassen synes dette er «digg»....
Forbudt at tafse på en mobil - men fjoldsene i Statens Vegvesen godkjenner bil på bil - med MEGA-tafsebrett installert?!!
Hva feiler de i området lokalisert nord for nakken??
Forbudt at tafse på en mobil - men fjoldsene i Statens Vegvesen godkjenner bil på bil - med MEGA-tafsebrett installert?!!
Hva feiler de i området lokalisert nord for nakken??
-
«
- 1
- 2 »
PSI- Investor
25.06.2019 kl 10:07
2704
Skjermbreddere var noe annet da vi var unge... den gang ungdom levde for bilen sin
Kjøre- eller eierglede pga en stor skjerm inni bilen, vel vel, jeg hadde jo håpet jeg skulle bli enda en del eldre før jeg begynte å mene at alt var bedre før
Kjøre- eller eierglede pga en stor skjerm inni bilen, vel vel, jeg hadde jo håpet jeg skulle bli enda en del eldre før jeg begynte å mene at alt var bedre før
Stor skjerm betyr at du kan få inn mange menyvalg på ett nivå. Det betyr at i en Tesla f eks så har du alle valg synlige etter ett eller muligens to enkle trykk på skjermen. I eldre biler må du gå i undermeny etter undermeny og scrolle med knotter og trykke på fysiske knapper før du har funnet den innstillingen du ser etter.
En annen ting er at en stor skjerm er gull for kartvisning. Veldig lett å følge med på isteden for å skulle følge med på en liten telefon- eller gps-skjerm eller en gammeldags bilnavi.
Så jeg vil påstå at en stor skjerm gir mindre distraksjon enn små skjermer. Minst distraksjon er det selvfølgelig i en gammel bil uten elektronikk i det hele tatt, men det toget har stoppet ved endestasjonen for lenge siden.
En annen ting er at en stor skjerm er gull for kartvisning. Veldig lett å følge med på isteden for å skulle følge med på en liten telefon- eller gps-skjerm eller en gammeldags bilnavi.
Så jeg vil påstå at en stor skjerm gir mindre distraksjon enn små skjermer. Minst distraksjon er det selvfølgelig i en gammel bil uten elektronikk i det hele tatt, men det toget har stoppet ved endestasjonen for lenge siden.
PSI- Investor
25.06.2019 kl 10:27
2897
På gamle biler har man knapper som gjør de tingene man trenger ja, og man trenger knapt se på dem i det hele tatt for man vet hvor de er og hva de gjør.
Navigasjon funker helt fint på tlf med talebeskjed om hvor man skal kjøre.
Når jeg sitter og ser på kartet i bil så får jeg ikke tid til å i tillegg se på både veien og skiltene i tillegg, så da velges skiltene bort siden det er litt i overkant tett å velge bort å se på veien. Med bare tale rekker jeg lese skiltene, og da går det veldig greit.
Navigasjon funker helt fint på tlf med talebeskjed om hvor man skal kjøre.
Når jeg sitter og ser på kartet i bil så får jeg ikke tid til å i tillegg se på både veien og skiltene i tillegg, så da velges skiltene bort siden det er litt i overkant tett å velge bort å se på veien. Med bare tale rekker jeg lese skiltene, og da går det veldig greit.
Det morsomme er at jeg argumenterte akkurat slik selv, før jeg kjøpte Tesla. Nå er jeg helt solgt og kan ikke tenke meg å gå tilbake til knotter og brytere. :-)
Mentor
25.06.2019 kl 10:44
2865
Stor skjerm er superbra for navigasjon. Dessuten et must om man må følge med på charts i aksjene man har under en biltur. Menyene på skjermbaserte biler er blitt så menneskelige og med et grensesnitt som alle kan like. Ts er en bøtteknott, en hottendott og suppefjott.
mishka
25.06.2019 kl 10:46
2861
Må nok si meg litt enig med motbølgen. Fant for morro skyld fram i går en gammel Falk-plan over Berlin fra 1985 for å se litt nøyaktig hvor muren gikk. Fy flate for et styr det var på den tiden å kjøre etter kart i en ukjent storby. Spesielt hvis man var alene i bilen. Nei takke seg til stor skjerm og ordentlig navi.
PSI- Investor
25.06.2019 kl 10:55
2855
Det er nå i alle fall positivt å høre, for da antar jeg at du er av typen som liker å kjøre, og ikke som veldig mange i dag bare opptatt av å komme fra a til b.
Og det er vel strengt tatt den delen jeg synes er den triste. At man får inntrykk av at selve bilen nesten skal hates, mens transport det må man ha.
Og det er vel strengt tatt den delen jeg synes er den triste. At man får inntrykk av at selve bilen nesten skal hates, mens transport det må man ha.
AksjeRik
25.06.2019 kl 11:02
2849
Hehe ja sant . Det må gå utover sikkerheten. De som eier disse bilene kan jo ikke kjøre, heller ikke forstå det grunnleggende om bil.
Litt mye generalisering der kanskje? Jeg har kjøpt en bil med nærmere 400 hk på hjulene, som gjør 0-100 på 4,7 sekunder og som ligger som et strykejern i svingene. *Fordi* jeg er bilinteressert. Hva er det grunnleggende du mener at man må forstå om bil? Nå vet jeg riktignok hvordan forgassere funker, selv om det begynner å bli lenge siden mine biler hadde det, og jeg klarer å skifte et eksosanlegg. Men det er ikke akkurat noe jeg har bruk for med min Tesla. ;-)
Basse
25.06.2019 kl 16:30
2755
før var det "laksetrapp", nå er det tv-skjerm
etterhvert blir de med størst skjerm de bilene som stemples som mest "harry" og blir stående urørt i bruktsjappene
Jeg har allerede snudd i synet på "iphone"-instrumentbrettet i utvalgte Mercedes modeller. Det er fullstendig gyselig og ødelegger design og kveler ønske om å eie de bilene basert på interiør. Sorry men nye E-klasse er en fenomenal bil pga drivlinjene, men den skjermen som bryter i filler interiøret er jævli
da faller BMW 5s integrerte skjermløsning langt mer akseptabel
men aller helst....analoge instrumenter og gode brytere å gripe med fingrene er å foretrekke
Tesla er bare harry, vår tids "Ford Granada 2.0L", såklart den har laksetrapp midt på dashen, hva elllers hadde vært naturlig?
etterhvert blir de med størst skjerm de bilene som stemples som mest "harry" og blir stående urørt i bruktsjappene
Jeg har allerede snudd i synet på "iphone"-instrumentbrettet i utvalgte Mercedes modeller. Det er fullstendig gyselig og ødelegger design og kveler ønske om å eie de bilene basert på interiør. Sorry men nye E-klasse er en fenomenal bil pga drivlinjene, men den skjermen som bryter i filler interiøret er jævli
da faller BMW 5s integrerte skjermløsning langt mer akseptabel
men aller helst....analoge instrumenter og gode brytere å gripe med fingrene er å foretrekke
Tesla er bare harry, vår tids "Ford Granada 2.0L", såklart den har laksetrapp midt på dashen, hva elllers hadde vært naturlig?
Redigert 25.06.2019 kl 16:35
Du må logge inn for å svare
mishka
25.06.2019 kl 16:42
2738
Hehe, du kan få sagt det.... Jeg synes nå 5 seriens naviløsning var mye finere før faceliften for et par år siden. Nå har de også fått "påklistra skjerm" som stikker opp over dashbordet.
Hektar
25.06.2019 kl 17:47
2709
Husker når jeg var guttunge og Chevroleten til far hadde en 10 tommers skjerm og Nintendo med Super Mario inni. Jæggu stas.
AksjeRik
25.06.2019 kl 18:04
2693
Ja kanskje det men det stemmer nok også med mange. Mange virker også å være av den breiale overlegne typen som må vise seg frem og ikke slippe noen andre frem eller ikke tåler å bli forbikjørt. Og mange tar seg friheter med å lade på andres regning. Føler dere at dere er hevet over trafikkregler og over lover siden dere har batteribil som går fort og som er billig i bruk?
Har dere dårlig tid fordi batteriet er snart tomt eller?
Har dere blinklys ? isåfall, bruk det oftere !
Har dere dårlig tid fordi batteriet er snart tomt eller?
Har dere blinklys ? isåfall, bruk det oftere !
Gnomen
25.06.2019 kl 19:39
2659
Snakker du om BMW, Audi og MB'eiere nå? Hva er vel mere håvent enn en sjåfør i sort X5 med BT-reg.nr?
CS_invest
25.06.2019 kl 20:58
2633
Kos du deg mad bankens Tesla - som du får låne. Blir nok din for livet ut - eller til du sender den til «recycling». Som med en gammel Jaguar bør du gange prisen med 2 - en til bruk og den andre på verksted...- kanskje faktoren her må vere høyere (amerikansk «kvalitet» kombinert med amerikansk «service» (er det 3 eller 6 måneder de trenger at ha bilen inne for en fix nå???).
Så den kommer du at ha - pga ingen som vil kjøpe den brukt...
Så den kommer du at ha - pga ingen som vil kjøpe den brukt...
"Dere"? Jeg lader hjemme eller på Teslas stasjoner, jeg følger trafikkreglene, batteriet blir ikke tomt raskere enn at det kan gå dager mellom at jeg plugger inn bilen ved hverdagsbruk. Blinklys blir selvfølgelig brukt siden jeg kjører Tesla, ikke MB eller Audi.
"Bankens Tesla"? Vi kjøper da bil kontant, gjør vi ikke? Siden bil uansett er penger ut av vinduet.
Basse
26.06.2019 kl 09:24
2522
da er du i en liten gruppe unntak
de fleste Tesla er eid av DNB og de som har signert kontrakten sitter i suppa i 10 års nedbetalingsplan eller i en svindyr leasingavtale de ikke kommer ut av
regnstykket de signerte på innebar tilgang til gratis parkeringsplasser som nå forsvinner (allerede har forsvunnet) og gratis bompassering, bommer som nå koster penger også for EV
de ble advart.
Går nå Tesla konkurs slik mye tyder på så hjelper det lite med garanti også....
men DNB vil nok vite å fortsette å sende fakturaer hele 10 års perioden, selv om Teslaen for lengst er satt ut som blomsterkasse i hagen
de fleste Tesla er eid av DNB og de som har signert kontrakten sitter i suppa i 10 års nedbetalingsplan eller i en svindyr leasingavtale de ikke kommer ut av
regnstykket de signerte på innebar tilgang til gratis parkeringsplasser som nå forsvinner (allerede har forsvunnet) og gratis bompassering, bommer som nå koster penger også for EV
de ble advart.
Går nå Tesla konkurs slik mye tyder på så hjelper det lite med garanti også....
men DNB vil nok vite å fortsette å sende fakturaer hele 10 års perioden, selv om Teslaen for lengst er satt ut som blomsterkasse i hagen
Redigert 26.06.2019 kl 09:31
Du må logge inn for å svare
Basse
26.06.2019 kl 09:39
2511
skjermen på 5s dashen er ikke så stor heldigvis, men du har et poeng og når Audi klarer å få skjermen på dashen i en A3 til å "forsvinne" ved et tastetrykk så burde BMW klare det de også
så deilig å se skjermen pakke seg ned og ut av syne på A3
så deilig å se skjermen pakke seg ned og ut av syne på A3
Jeg tror dere må ta inn over dere at det er en ny "generasjon" elbilkjøpere som kommer på banen nå. Det er de som ikke kjøper på grunn av fordelene med bom, parkering og kollektivfelt men som har lyst på elbil fordi det er mye mer praktisk for den enkelte. Og så velger man bilmodell ut fra budsjett og da hjelper det selvfølgelig med momsfritak og null engangsavgift. (Og før noen sier "snyltere" så kanskje jeg kan minne om andre helt lovlige skattefritak og reduksjoner som det er opp til den enkelte å benytte seg av: Harryhandel, taxfree og rentefradrag for å nevne noen.)
Men selv uten noen økonomiske insentiver så ville nok veldig mange i denne nye generasjonen elbilkjøpere ha valgt elbil, men man velger kanskje i dag Tesla isteden for Leaf fordi det samme budsjettet kan gi litt mer bilmoro for pengene. For min egen del er det ingen vei tilbake. Å stå og søle med drivstoff på en bensinstasjon isteden for å komme ut til en fulladet bil hver morgen er helt uaktuelt.
Men selv uten noen økonomiske insentiver så ville nok veldig mange i denne nye generasjonen elbilkjøpere ha valgt elbil, men man velger kanskje i dag Tesla isteden for Leaf fordi det samme budsjettet kan gi litt mer bilmoro for pengene. For min egen del er det ingen vei tilbake. Å stå og søle med drivstoff på en bensinstasjon isteden for å komme ut til en fulladet bil hver morgen er helt uaktuelt.
Fjordgubben
26.06.2019 kl 13:42
2444
«Mange vil velge elektrisk selv uten insentiver»
Jaha, hvor tar du den statistikken fra? I marked som f.eks Tyskland og UK er den elektriske andelen mellom 2 og 3% av nybilsalget, ikke akkurat «mange».
Jaha, hvor tar du den statistikken fra? I marked som f.eks Tyskland og UK er den elektriske andelen mellom 2 og 3% av nybilsalget, ikke akkurat «mange».
mishka
26.06.2019 kl 14:43
2422
Og det til og med i et marked som faktisk har incentiver, dog ikke så store som i Norge. I Tyskland får man 6000 euro ved kjøp av elbil i normale prisklasser. Mener skillet går ved 60K euro. Ved dyrere bil enn dette får man 2500,- euro i støtte. Og alikevel er markedet svært beskjedent. Vel så stor grunn til at elbiler selger dårlig er at normale biler er omtrent uten avgifter. Hvem har lyst på en Tesla 3 til 65k.euro når man kan kjøpe en ny veldig godt utstyrt Mercedes e-klasse eller BMW 5 serie til samme pris.
Brande_n
26.06.2019 kl 17:26
2391
For mobilavhengige må vel en XXXXXXXXXXL skjerm være toppen av lykke ?
Fjordgubben
26.06.2019 kl 21:11
2349
Ja det er jo noen insentiver i UK også, man pleide å få £5000 i avslag på disse men tror det er slutt med det, og vet at dersom man velger elbil som firmabil får man store fordeler, men salget er likevel utrolig labert.
Genuine
27.06.2019 kl 11:56
2278
Skjermene i bilene distraherer sjåførene mye mer enn om de holder en mobil å hånda mens de kjører.Hvorfor er det lovlig med skjermer mens politiet sitter med kikkerter for å fange de som holder en mobil i hånda?
Utrolig at alt dette på skjermene kan betjenes lovlig mens bilen kjører.Greit at vi selv ( tror vi) mestrer dette,men hva med de dere møter på smale veier eller som kjører for nær deg bak?Er det greit at også disse lovlig kan distraheres av skjermer med mye unyttig info på?
Når kommer stemmestyrte skjermer som gjør at med våre stemmer kan kontrollere radio,mobiler,gps,temperatur og alt det andre mens vi har øynene på veien?
Utrolig at alt dette på skjermene kan betjenes lovlig mens bilen kjører.Greit at vi selv ( tror vi) mestrer dette,men hva med de dere møter på smale veier eller som kjører for nær deg bak?Er det greit at også disse lovlig kan distraheres av skjermer med mye unyttig info på?
Når kommer stemmestyrte skjermer som gjør at med våre stemmer kan kontrollere radio,mobiler,gps,temperatur og alt det andre mens vi har øynene på veien?
Hektar
27.06.2019 kl 12:00
2272
Om du ikke klarer å fylle opp en bil uten å søle så bør du vel egentlig ta bussen 😊
Den nye generasjon elbilkjøpere vil nok også kjøpe den nye generasjonen elbiler. Stort sett. Når man da sitter igjen med en bil hvor gjensalgsverdien er lavere enn lånet etter hvert som folk hiver ut lørja i desperasjon så håper jeg man har regnearket med besparelser nært til hende. Det kunne jo blitt så bra... :)
Den nye generasjon elbilkjøpere vil nok også kjøpe den nye generasjonen elbiler. Stort sett. Når man da sitter igjen med en bil hvor gjensalgsverdien er lavere enn lånet etter hvert som folk hiver ut lørja i desperasjon så håper jeg man har regnearket med besparelser nært til hende. Det kunne jo blitt så bra... :)
Fordelen med Tesla er at den kjører selv mens man knoter på skjermen. :) Neida, man skal ikke knote på skjermen mens man kjører. Men når det er sagt så er det ikke vanskeligere å finne riktig radiokanal eller spilleliste på musikkanlegget med en stor skjerm enn det er på en klassisk bilradio. Og hvis noen likevel lar seg oppslukes av skjermen så tar bilen styringen fra deg og holder deg i ditt eget felt hvis ikke du bruker blinklys og nødbremser hvis det oppstår en situasjon. Ikke noe man skal bruke bevisst, men bra å vite for andre trafikanter, at en sløv Tesla-fører har mindre ulykkesrisiko enn en sløv vanlig bilist.
I tillegg har Tesla stemmestyring av mange funksjoner, selv om det fortsatt funker litt så som så med norsk aksent på uttalen av engelske kommandoer. Ikke noe problem å velge radiokanal, starte en samtale eller sette opp navigasjon bare ved å bruke stemmen.
I tillegg har Tesla stemmestyring av mange funksjoner, selv om det fortsatt funker litt så som så med norsk aksent på uttalen av engelske kommandoer. Ikke noe problem å velge radiokanal, starte en samtale eller sette opp navigasjon bare ved å bruke stemmen.
Konklusjonen er vel egentlig at bil alltid er et tapsprosjekt. Uansett så plager det ikke meg noe særlig. Bil kjøpes kontant og eies til verdien nærmer seg null. Denne gangen traff bilbyttet fint med at Tesla kom med "billig" modell før elbilinsentivene blir avskaffet.
"bra å vite for andre trafikanter, at en sløv Tesla-fører har mindre ulykkesrisiko enn en sløv vanlig bilist." Godt og presist uttrykt motbølgen! Den skal jeg f... meg huske.
Brande_n
28.06.2019 kl 15:40
2169
Hvis Tesla har stor skjerm kan det selvsagt ikke kritiseres. Det blir som å protestere på påstanden om at Titanic ikke kunne synke. De trodde på det selv i alle fall. Årsaken til det er at når ting er nytt og moderne, gjelder ikke gamle sannheter på samme måte som før i møte med det nye...
- Poenget folkens er at stor skjerm er bra, stor skjerm er riktig, stor skjerm fungerer. Stor skjerm tydeliggjør, skjærer gjennom gamle dashbord og griper essensen av evolusjonens ånd. Stor skjerm folkens, i alle sine former av livet, økonomisk, som for kjærligheten, for kunnskap, har markert en oppadgående bølge for menneskeheten. Og stor skjerm - bare merk mine ord - vil ikke bare sikre mobilavhengige større skjerm, men også andre vil oppleve den store lykken av en stor skjerm
(fritt etter Gordon Gekko)
- Poenget folkens er at stor skjerm er bra, stor skjerm er riktig, stor skjerm fungerer. Stor skjerm tydeliggjør, skjærer gjennom gamle dashbord og griper essensen av evolusjonens ånd. Stor skjerm folkens, i alle sine former av livet, økonomisk, som for kjærligheten, for kunnskap, har markert en oppadgående bølge for menneskeheten. Og stor skjerm - bare merk mine ord - vil ikke bare sikre mobilavhengige større skjerm, men også andre vil oppleve den store lykken av en stor skjerm
(fritt etter Gordon Gekko)
Redigert 29.06.2019 kl 22:14
Du må logge inn for å svare
Det er ikke den store skjermen som er det viktigste for meg med interiøret i Model 3. Det er at alt det andre er fraværende. Noen synes maksimalt antall instrumenter, brytere og scrollehjul er fint. Jeg synes det er deilig å slippe alt det. Jeg tror faktisk at min Model 3 har et mer minimalistisk førermiljø enn det min gamle SAAB V4 hadde. Deilig. Og selvfølgelig er det lov å kritisere Tesla. Bil er utrolig følelsesladet og subjektivt hos de fleste og da må man ta høyde for at det til og med finnes folk som synes at Audi er spennende og at moderne BMW er pene. :-D
Vomit
29.06.2019 kl 23:29
2034
Det er et godt poeng som en skriver her at å holde en mobil under kjøring angivelig er så ille,
men at skjermer som distraherer sjåførene mye mer enn å holde en mobil er greit.
Bilen ruller mange meter selv ved korte kikk på skjermene,og dette er selvsagt mye farligere
enn å holde i en mobil.
men at skjermer som distraherer sjåførene mye mer enn å holde en mobil er greit.
Bilen ruller mange meter selv ved korte kikk på skjermene,og dette er selvsagt mye farligere
enn å holde i en mobil.
Men det sier mer om loven enn om store skjermer. Det er ikke forbudt (annet enn i §3) å grave i handskerommet etter en CD, fikle den ut av omslaget og dytte den inn i bilstereoen før man skal klikke seg fram til den sangen man hadde lyst å høre på. På samme måte er det ikke forbudt å skrelle en banan og gi den til ungen i baksetet. Eller å åpne jakken og ta av skjerfet når det begynner å bli varmt i bilen en vinterdag. Eller å bla i en kartbok.
Poenget mitt er at det er distraksjon som er farlig. Ikke selve dingsen, en mobil eller en stor skjerm. Det er ikke slik at den store skjermen blir brukt til nettsurfing og andre ting mens man kjører. Den kan f eks brukes som et veldig lettnavigert lydanlegg. Eller som et veldig tydelig kart. Men de fleste av funksjonene som den store skjermen blir brukt til er ting som ikke er interessant eller nødvendig mens man kjører. Som f eks en masse innstillinger som kun kan endres mens bilen står i park.
Så jeg tror dere gjør disse skjermene til et større problem enn de er, fordi dere ikke vet hvordan de funker. Det meste som vises på skjermen er ikke mer distraherende enn et vanlig speedometer, turteller og tankmåler.
Poenget mitt er at det er distraksjon som er farlig. Ikke selve dingsen, en mobil eller en stor skjerm. Det er ikke slik at den store skjermen blir brukt til nettsurfing og andre ting mens man kjører. Den kan f eks brukes som et veldig lettnavigert lydanlegg. Eller som et veldig tydelig kart. Men de fleste av funksjonene som den store skjermen blir brukt til er ting som ikke er interessant eller nødvendig mens man kjører. Som f eks en masse innstillinger som kun kan endres mens bilen står i park.
Så jeg tror dere gjør disse skjermene til et større problem enn de er, fordi dere ikke vet hvordan de funker. Det meste som vises på skjermen er ikke mer distraherende enn et vanlig speedometer, turteller og tankmåler.
PSI- Investor
30.06.2019 kl 01:38
1997
Det er digitale enheter det ikke er lov å bruke håndholdt. Jeg trodde at det skulle være lov til å ta bilde med et kamera bare det ikke gikk an å ringe med det.
Men det er ikke lov så lenge det er digitalt.
Gamledagse med filmrull derimot, da er det lov.
Men det er ikke lov så lenge det er digitalt.
Gamledagse med filmrull derimot, da er det lov.
OZZY
30.06.2019 kl 04:57
1956
Gutta i bygdeNorge elsker knapper og brytere. Tiden har liksom stått litt stille her siden 70 tallet
Matsern
30.06.2019 kl 09:44
1896
Mange har spart, solgt eiendeler og tatt opp lån for å kjøpe BMW med litt motor. Krisen er et faktum når man blir parkert på stripa og jentene heller vil sitte på i Teslaen
YNWA250505
30.06.2019 kl 17:36
1834
Skjermer uansett str som ikke er integrert, men satt på i etterkant som om man hadde glemt dem er støgt som faen punktum........
Matsern
30.06.2019 kl 18:56
1807
Alle skjermer som stikker opp av dashbordet ser ettermontert ut og ikke bra ut
-
«
- 1
- 2 »