NAS - Hold på aksjene... kr 40,- ila uka...
Stor short er satt - økes ikke mer - sannsynligvis ikke flere utlåns aksjer igjen - må kjøpes tilbake - lite frie aksjer = kurshopp.
Kjos guider overskudd i 2019.
Effektivisering gir 2-3 milliarder i besparelse.
Groundingen av MAX flyene ser ikke ut til å ha ført til de tapene som man forventet.
Erstatning fra Boeing kommer.
MAX flyene kommer snart på vingene.
Har kommunisert at låneforfall under kontroll.
JV eller salg svært aktuelt.
Gj.snitt kursmål fra 13 analytikere er på kr 55,-
Kjos guider overskudd i 2019.
Effektivisering gir 2-3 milliarder i besparelse.
Groundingen av MAX flyene ser ikke ut til å ha ført til de tapene som man forventet.
Erstatning fra Boeing kommer.
MAX flyene kommer snart på vingene.
Har kommunisert at låneforfall under kontroll.
JV eller salg svært aktuelt.
Gj.snitt kursmål fra 13 analytikere er på kr 55,-
Redigert 21.01.2021 kl 08:40
Du må logge inn for å svare
solb
19.06.2019 kl 16:18
5745
Takk for den. Og ganske riktig FTF har vel stoppet opp ved 5% for utlån til short.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Leoparden1
19.06.2019 kl 17:10
5647
Skal rundt om 6 kr opp i morgen da. Jeg må si at jeg fortsatt har mine tvil. Håper selvfølgelig at tvilen ikke slår til..
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
19.06.2019 kl 17:54
5589
I siste drittpakke i dag har storbanken HSBC gitt seg ut på å spå. Alle må forstå hvor useriøst det er når argumentene dreier seg om "flyskam" og "fjorårets hetebølge". 8 av 10 i den bransjen har mangelfull utdanning.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.06.2019 kl 23:04
5390
De vet ikke sin arme råd! Problemet deres er at når inndekningen starter, så fyker aksjen i taket - Derfor kan de ikke tillate seg dette nå fordi volumet er så lite og de hadde ikke fått kjøpt tilbake alt før aksjen står i 150 kr! Så hva er alternativet? Masse media dritt om flyselskaper, valutaer, forventninger, fjas og jalla!! De har INGENTING negativt på NAS og prøver å dikte opp dritt! Problemet med det de har spamet ut går til fordel NAS :)
Utfallet av denne shorten ble i dag ganske tydelig og det har nok blitt en diskusjon over bordet i noen møter i dag!
Jeg tror de kommer til å brenne inne med ALT!!! Fordi det ikke er noen andre alternativer, og det brennes for mye mens kursen likevel stiger!
Velger de å ta 70% tap ved å starte inndekningen nå? eller skal de vente og tape 100% ???
Utfallet av denne shorten ble i dag ganske tydelig og det har nok blitt en diskusjon over bordet i noen møter i dag!
Jeg tror de kommer til å brenne inne med ALT!!! Fordi det ikke er noen andre alternativer, og det brennes for mye mens kursen likevel stiger!
Velger de å ta 70% tap ved å starte inndekningen nå? eller skal de vente og tape 100% ???
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Leoparden1
19.06.2019 kl 23:32
5347
Det her er jo ønsketenkning. 70% tap på shorterene nå? Hva slags kalkulator benytter du?
Jeg er selv aksjonær, og har tro på NAS, men disse trådene som er rent svart eller hvitt er jo bare tullete.
Hva har skjedd som gjør at trenden nå har snudd fullstendig? For 1 måned siden sto NAS over 40..
Jeg er selv aksjonær, og har tro på NAS, men disse trådene som er rent svart eller hvitt er jo bare tullete.
Hva har skjedd som gjør at trenden nå har snudd fullstendig? For 1 måned siden sto NAS over 40..
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.06.2019 kl 23:47
5358
Hvis de starter inndekning på dette volumet, så klarer de bare å dekke inn 30% før kursen er i 80 kr og da har de tapt 70% av shorten som ble satt på 40 kr! Hva var det du ikke skjønte her?
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
lektor79
19.06.2019 kl 23:56
5389
100 til høsten
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Leoparden1
20.06.2019 kl 00:13
5363
Joda, synes bare du er svært optimistisk med kursen de har shortet fra altså 40, en skal ikke glemme at NAS var over 60 i mars. Jeg er heller ikke sikker på at kursene du legger ut her er spesielt korrekte. Altså 30% inndekning = kurs 80kr.
Også er det jo alle disse flotte tidsangivelsene da. Innen uken, før sommeren til jul etc Hva er begrunnelsen? Ps det gjelder altså begge veier, også for doomsday-preppersene her inne.
Også er det jo alle disse flotte tidsangivelsene da. Innen uken, før sommeren til jul etc Hva er begrunnelsen? Ps det gjelder altså begge veier, også for doomsday-preppersene her inne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Bartender
20.06.2019 kl 08:15
5240
Vedr. snittkurs på den totale shorten i NAS:
Den 18. mars var alle shortfondene under den magiske 0.5% som er synlig. Enten fordi shorterne mente at rundt 60 kroner var en fin pris å dekke inn shorten, eller fordi at det ifm. emisjonen og tildeling av emisjonsaksjer ble kanskje aksjene som har vært til utlån kalt inn av utlånere ? Uansett - dagens totale short er i hovedsak satt etter at kursen kollapset. Short-aktiviteten tiltok rundt 1-2 april til kurs ca 40 kroner.
Jeg antar at snitt-shorten (kursen altså) ligger på ett sted mellom 34 og 36 kroner. Om kursen øker mere nå går snitt-shorter´n i minus for hver krone NAS øker.
Den 18. mars var alle shortfondene under den magiske 0.5% som er synlig. Enten fordi shorterne mente at rundt 60 kroner var en fin pris å dekke inn shorten, eller fordi at det ifm. emisjonen og tildeling av emisjonsaksjer ble kanskje aksjene som har vært til utlån kalt inn av utlånere ? Uansett - dagens totale short er i hovedsak satt etter at kursen kollapset. Short-aktiviteten tiltok rundt 1-2 april til kurs ca 40 kroner.
Jeg antar at snitt-shorten (kursen altså) ligger på ett sted mellom 34 og 36 kroner. Om kursen øker mere nå går snitt-shorter´n i minus for hver krone NAS øker.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 08:50
5218
Jeg er selvfølgelig helt på linje med, og enig i hva du skriver. Likevel er det første jeg tenker i denne sammenhengen, det er aktører som har kjøpt og hanket inn alle disse millioner av aksjer. Det er absolutt ikke så sikkert at de vil kvitte seg med sine aksjer igjen. Norwegian har et meget godt merkenavn, vinner stadig priser og kan meget vel være godt i stand til å betjene sine forpliktelser og fremtidig kunne komme ut med fortjeneste.
Halmstrået til shorterfondene er konkurs eller emisjon, hvor de kan få dekket seg inn. Jeg er ganske så sikker på at de ikke når sitt mål. Med sine raffinerte hjelpemidler, kan de nok holde det gående litt til. Men hvis NAS og ledelse holder stø kurs og ivaretar sin tarv, kommer nok "skuta vel i havn",
Halmstrået til shorterfondene er konkurs eller emisjon, hvor de kan få dekket seg inn. Jeg er ganske så sikker på at de ikke når sitt mål. Med sine raffinerte hjelpemidler, kan de nok holde det gående litt til. Men hvis NAS og ledelse holder stø kurs og ivaretar sin tarv, kommer nok "skuta vel i havn",
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
drmoney123
20.06.2019 kl 09:10
5175
neste motstand er kr 36,-...
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 09:16
5165
Dette er da helt håpløst. NAS skal da ikke opp nå? Vi må se oss om etter flere aksjer å låne inn for å skjøtte shorten vår.
Er det slik det lyder i de indre gemakker? He,he. Steike i eget fett!!
Er det slik det lyder i de indre gemakker? He,he. Steike i eget fett!!
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 09:34
5093
Gledelig å se at NOFI legger på seg litt. Godt med en solid base i bakhånd.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
20.06.2019 kl 09:47
5054
Forsøker å akkumulere så fort muligheten er der. Greit så lenge det ikke kommer meldinger fra selskapet. Da kan det bli dyrt. Fryktelig dyrt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Salmon salar
20.06.2019 kl 10:29
4909
Det er nok mange i Connor, Clark & Lunn og Marshall Wace som er svett under snippen i dag så inndekningen av shorten starter snart, for jeg tviler på at de tør og sitte til 11 Juli.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 10:31
4906
De får bare sitte. Det har de fortjent. Og krona styrker seg. Gunstig å feriere i utlandet da. He,he.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
HP17
20.06.2019 kl 10:34
4897
Trør shorterne svetter godt nå om dagen. Det kan se ut som det bygger seg opp til den perfekte storm og da kan det igjen ta av i NAS. Ikke mye positivt nytt eller nye rykter som skal til før kursen igjen er på 40 tallet og videre oppover
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 10:38
4897
Shorters kan være fanget i eget nett? Vi små er fornøyd med å erverve fra 100 til 1000, fondene trenger 100k til 1mill skal det monne. Får vi "the upper hand" nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 10:43
4913
Slenger inn alt jeg kommer over.
Thule
10:38 kommenterade Norwegian Air Shuttle
Kompensationsgraden til flyselskaberne fra Boeing er fortsat uafklaret, afslører Kjos fra Norwegian i dette intereview. Han siger “confidential”, “hopefully”, “good dialogue”
Dialogen er som altid konfidentiel og det er på initiativ fra Boeing der kan slippe afsted med individuelle kompensationsgrader og rabataftaler hos de forskellige flyselskaber istedet for at skulle forhandle en fælles stor aftale mod alle flyselskaberne samlet.
Det er samme lukkede forhandslingstaktik Boeing bruger ved salg af fly, hvor listepriserne er kunstigt opskruet og de fleste flyselskaber handler med rabat på mellem 40-60%. Handlerne bliver offentliggjort med listepriser som ikke er reelle og flyselskabernes forhandlingsmagt svækkes for de har ikke tilgang til oplysninger om hvilke vilkår konkurrenterne har fået.
Kompensationsgraden til flyselskaberne fra Boeing til flyselskaberne er fortsat uafklaret, afslører Kjos fra Norwegian i dette intereview.
Dialogen er som altid konfidentiel og det er sikkert på initiativ fra Boeing der kan slippe afsted med individuelle kompensationsgrader og rabataftaler hos de forskellige flyselskaber istedet for at skulle forhandle en fælles stor aftale mod alle flyselskaberne samlet.
Ligeledes kommer der aldrig en stor fælles kompensationsaftale med Boeing og aftalerne vil også være underlagt tavshedsklausul på samme måde som Rolls Royce gjorde ved motorproblemerne på Dreamlinerne.
https://www.bloomberg.com/news/videos/2019-06-18/airbus-longer-range-jet-eyed-by-norwegian-to-serve-u-s-midwest-video
Thule
10:38 kommenterade Norwegian Air Shuttle
Kompensationsgraden til flyselskaberne fra Boeing er fortsat uafklaret, afslører Kjos fra Norwegian i dette intereview. Han siger “confidential”, “hopefully”, “good dialogue”
Dialogen er som altid konfidentiel og det er på initiativ fra Boeing der kan slippe afsted med individuelle kompensationsgrader og rabataftaler hos de forskellige flyselskaber istedet for at skulle forhandle en fælles stor aftale mod alle flyselskaberne samlet.
Det er samme lukkede forhandslingstaktik Boeing bruger ved salg af fly, hvor listepriserne er kunstigt opskruet og de fleste flyselskaber handler med rabat på mellem 40-60%. Handlerne bliver offentliggjort med listepriser som ikke er reelle og flyselskabernes forhandlingsmagt svækkes for de har ikke tilgang til oplysninger om hvilke vilkår konkurrenterne har fået.
Kompensationsgraden til flyselskaberne fra Boeing til flyselskaberne er fortsat uafklaret, afslører Kjos fra Norwegian i dette intereview.
Dialogen er som altid konfidentiel og det er sikkert på initiativ fra Boeing der kan slippe afsted med individuelle kompensationsgrader og rabataftaler hos de forskellige flyselskaber istedet for at skulle forhandle en fælles stor aftale mod alle flyselskaberne samlet.
Ligeledes kommer der aldrig en stor fælles kompensationsaftale med Boeing og aftalerne vil også være underlagt tavshedsklausul på samme måde som Rolls Royce gjorde ved motorproblemerne på Dreamlinerne.
https://www.bloomberg.com/news/videos/2019-06-18/airbus-longer-range-jet-eyed-by-norwegian-to-serve-u-s-midwest-video
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
20.06.2019 kl 12:32
4751
+5.67....
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Bartender
20.06.2019 kl 12:49
4671
Fan, den rykker til for tidlig. Skattepengene er ikke på handelskonto før tidligst i morgen, mest sannsynlig på mandag :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Jar
20.06.2019 kl 13:36
4569
Greit å ha forventninger når man eier aksjer. Men spørsmålet er om nåværende aksjepris er bærekraftig. Når man ser på regnskapet forteller det b.l.a at de taper mye penger på driften. Resultat etter skatt q1-19 minus 1.49 mrd mot minus 46 mill i q1-18. Det er en økning på hele 3122 prosent. Resultat etter skatt i 2018 var minus 1.46 mrd. Q1-19 hadde en økning i omsetningen med 1 mrd mot q1-18. Allikevel taper de mye penger. Fordi kostnadene er formidable. Det blir ikke mye bedre på kort sikt. Hvordan så mange meglerhus har aksjekurs på over 50 skjønner jeg ikke. (skal ikke si mer om det). Utsiktene til flybransjen på kort sikt er heller ikke lystig lesning. I tillegg må man få kontroll på gjeld og egenkapital. Hvorfor aksjekursen skal opp er for meg en stort? Dersom kursen i en kort periode går opp er det en fin mulighet for de som vil ut. Tror vi skal langt ned før det eventuelt stabiliserer seg. Man bør ikke la seg lure av at kursen går opp i en gitt periode. Ønsker det går bra med Nas til slutt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
drmoney123
20.06.2019 kl 13:39
4556
aksjer prises på guiding av fremtid, ikke fortid...
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Jar
20.06.2019 kl 14:18
4487
Derfor mange taper penger. Hvem vet hva som skjer om 1 mnd. 1 år, 5 år. Tallene forteller mye om selskapet.:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Pk2k
20.06.2019 kl 14:25
4454
Ingen taper noen ting før man selger, er du amatør?
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Jar
20.06.2019 kl 14:33
4423
De ^proffe^ selger når de mener nokk er nokk. Amatører blir ofte med hele veien ned.:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
SMR52
20.06.2019 kl 14:46
4390
Slutter nok opp mot 37 i dag
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
minsin
20.06.2019 kl 14:55
4422
Hei
i forhold til resultat , så er det klart at selve driften og utgiftene har klar sammenheng med ønsket ekspansjon.
'Som mange opplyser så har NAS gjeld å betjene på ca 60-65 mrd.
sammenlignet med andre flyselskaper , der mange leaser fly i mye større grad , ser det ikke så aller verst ut.
EKS NAS har pr i dag 1-1 forhold mellom lease/eierskap - SAS har 1-2
ca 20 mrd av gjelden knyttet til MAX flyene , disse er finansiering med subsidier fra amerikanske myndigheter... rentene på dette er rekordlave / og mener at det er gjort valutasikring i forhold til leveringene. via "Bank of Boeing" er faktisk finansieringen til fremtidig MAX leveringene sikret.
NAS har vært dyktig og sørget for kontinuerlig flåte fornyelse ,i forhold til andre flyselskap.alder 3,5 år
SAS alder 10 , Lufthansa og BA har ca 14 år.
den siste tiden har flyselskapene innsett at nøkkelen til økonomi ligger i nye fly med drivstoff besparelse på 15-20 pst .
Obligasjonslånene har relativ høy rente 5-7 pst, disse skal innfris kommende år, mange ener dette blir en utfordring - spesielt når du har gått med stort underskudd og hatt emisjoner.
Enig i at det er store utfordringer i fly bransjen - det er stor konkurranse. Det er helt klart de som klarer å drive flyene billigst som vil overleve. NAS er veldig godt posisjonert til å drive flyene billig.
Har lest mye om NAS og jeg vil tro at NAS er en av de aller heteste opp kjøps kandidatene i fly bransjen og kanskje også det neste selskapet som blir solgt på oslo børs
Selv om mange meglere tror både emisjon og konkurs er forestående , så er jeg tvertimot meget positiv til aksjen og tror at NAS kan fort bli sommerens "hit".
i forhold til resultat , så er det klart at selve driften og utgiftene har klar sammenheng med ønsket ekspansjon.
'Som mange opplyser så har NAS gjeld å betjene på ca 60-65 mrd.
sammenlignet med andre flyselskaper , der mange leaser fly i mye større grad , ser det ikke så aller verst ut.
EKS NAS har pr i dag 1-1 forhold mellom lease/eierskap - SAS har 1-2
ca 20 mrd av gjelden knyttet til MAX flyene , disse er finansiering med subsidier fra amerikanske myndigheter... rentene på dette er rekordlave / og mener at det er gjort valutasikring i forhold til leveringene. via "Bank of Boeing" er faktisk finansieringen til fremtidig MAX leveringene sikret.
NAS har vært dyktig og sørget for kontinuerlig flåte fornyelse ,i forhold til andre flyselskap.alder 3,5 år
SAS alder 10 , Lufthansa og BA har ca 14 år.
den siste tiden har flyselskapene innsett at nøkkelen til økonomi ligger i nye fly med drivstoff besparelse på 15-20 pst .
Obligasjonslånene har relativ høy rente 5-7 pst, disse skal innfris kommende år, mange ener dette blir en utfordring - spesielt når du har gått med stort underskudd og hatt emisjoner.
Enig i at det er store utfordringer i fly bransjen - det er stor konkurranse. Det er helt klart de som klarer å drive flyene billigst som vil overleve. NAS er veldig godt posisjonert til å drive flyene billig.
Har lest mye om NAS og jeg vil tro at NAS er en av de aller heteste opp kjøps kandidatene i fly bransjen og kanskje også det neste selskapet som blir solgt på oslo børs
Selv om mange meglere tror både emisjon og konkurs er forestående , så er jeg tvertimot meget positiv til aksjen og tror at NAS kan fort bli sommerens "hit".
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
HP17
20.06.2019 kl 15:01
4395
Det bygger seg opp til panikk i shortleieren. Det kan bli mye moro som NAS aksjonærer i ukene som kommer. En reprising virker uunngåelige og det er uten et bud. Kommer budet ja da kan det ta helt av?
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 15:36
4280
Nå skjønner jeg ingenting. Heller ikke i dag viste shorters noe ekstra påfyll. Dette kan bli sterkt hvis det er nær tomt?
Massevis av aksjer er lånt inn nede på 32 og 33. Disse begynner nok å smerte. Hver krone opp dreier seg ganske sikkert om ca 15 - 20 mill for mafiaen?
Massevis av aksjer er lånt inn nede på 32 og 33. Disse begynner nok å smerte. Hver krone opp dreier seg ganske sikkert om ca 15 - 20 mill for mafiaen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
UngSpiler
20.06.2019 kl 15:40
4304
Kvalitetsinnlegg!
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 15:43
4301
Ja, som alltid fra den kanten. He,he.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Reflect
20.06.2019 kl 15:43
4332
Har ligget en sperre på 36,2 lenge i dag. Blir interessant å se hva som skjer når den ryker!
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Reflect
20.06.2019 kl 15:46
4322
Den sperren på 80k aksjer var imaginær!
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 15:53
4289
Er det virkelig slik at shortefella er i ferd med å klappe sammen.Og kanskje Marketmaker ved sin trenering er med på å forlenge lidelsen? Stå på!! Dette går nok bra skal vi se?
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
abban
20.06.2019 kl 15:54
4297
Reflect skrev Den sperren på 80k aksjer var imaginær!
Her kan det fort bli ***MELT UP***
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
lassehr
20.06.2019 kl 15:56
4286
God oppgang nå. Blir spennende å følge med her - nå går det fort.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
abban
20.06.2019 kl 15:57
4279
Best å kjøpe de aksjene som skal gå opp i morgen tidlig nå.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
abban
20.06.2019 kl 15:58
4268
Neste store blokk er på 40. Her var det ikke mye aksjer å få kjøpt gitt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
solb
20.06.2019 kl 16:02
4237
Det er nok en god del trader aksjer som nå ryker ut til grådige shorters. Og traders skal inn igjen, det vet vi. Det vil nok forsterke oppgangen ytterligere. Jeg fryder meg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05
Du må logge inn for å svare