Alle som har kjøpt Tesla vil tape alt, opptil 1 million

gest
BBBB 13.06.2019 kl 17:59 2698

Bilene blir uselgelige
https://www.dinside.no/motor/super-batteriet-er-klart-neste-ar/71180027

Dette er problemet med å satse på uferdige teknologier, anbefaler isteden bensinbil.
rockpus
13.06.2019 kl 18:03 2623

Så dersom bensinbilen din plutselig kommer i ny versjon med dobbelt så stor bensintank, så blir din gamle bil verdiløs?
gest
13.06.2019 kl 18:05 2618

Nice try, men en bensintank koster bare noen tusenlapper, et batteri koster mange hundre tusen.
rockpus
13.06.2019 kl 18:15 2584

Poenget var at dersom man i dag har en elbil med rundt 50 mils rekkevidde, blir den da verdiløs om det kommer en ny med 100 mils rekkevidde? De fleste klarer seg jo meget godt med å måtte ta en ladepause etter 40 til 50 mils kjøring.
Puta1n
13.06.2019 kl 18:26 2555

Hvorfor gikk den norske elbilfabrikken Think konkurs?

Arbeiderpartiet ville redde Think fra konkurs men ble nektet.
Slettet bruker
13.06.2019 kl 18:27 2548

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Trenger ikke mer enn eup i hverdagen og bruker stasjonsvogn på en sjelden langtur av og til. Men den står som regel parkert og skal byttes ut i elbil når disse batteriene kommer.
pengex
13.06.2019 kl 18:33 2453

Dere vet hvordan det er.
Nye mobiler blir gamle straks 2 nye modeller kommer til. Gjelder også elbiler. Hvem vil vel ha en elbil med halvparten så bra batteri som naboen?
Slettet bruker
13.06.2019 kl 18:36 2445

Vel om du bryr deg om det har du et sant problem. Mange med Tesla her selv om jeg kjører eup. Ingen som bryr seg om det, man kjøper etter behov ikke status. Har fint råd til og kjøpe meg Tesla om jeg hadde hatt lyst.
EricSimpsonjr
13.06.2019 kl 18:38 2439

gest

Hva tror du kommer til å skje med bensin og dieselbiler når Tesla eller en annen aktør lanserer en bil som kan gå 1 000 km på en lading?

De kommer til å havne på skraphaugen over natten alle sammen.
pengex
13.06.2019 kl 18:45 2422

Jeg bryr meg ikke om statusbil, men det er vel ikke tilfeldig at 800k kr elbiler er noen av de mest solgte bilene i norge
Vorge
13.06.2019 kl 18:53 2410

Hvis man skal kjøpe argumentene til enkelte her inne bør man jo egentlig aldri kjøpe seg siste nytt innen teknologi. Verken telefon, TV, bil eller noe som helst. For det vil jo komme nytt og bedre etter en stund uansett.

Nei, da koser jeg meg heller med teknologiens fremskritt. Har alltid syntes bilkjøring var kjedelig - helt til jeg fikk min første Tesla. Og den andre var gøyere, men den siste var gøyest. Gleder meg til det kommer en enda bedre bil på markedet (finnes ikke i dag etter min mening), for da kan jeg bytte bil!

Hipp hurra for utviklingen. Og det finnes forresten alltid folk som er villig til å kjøpe det som var best i går - så det er jo ikke akkurat slik at den må skrapes!
rockpus
13.06.2019 kl 18:53 2406

Godt poeng! Fossile biler blir i en slik situasjon langt mer rammet enn el-biler med rundt 50 mils rekkevidde.
Fjordgubben
13.06.2019 kl 19:18 2400

Poenget er at rekkevidde på en bensin eller dieselbil ikke er noe problem, bensin og diesel finnes overalt og det tar 2 minutter å fylle, aldri noe problem, dersom man er redd for å gå tom tar man med en kanne i bagasjerommet og man kommer opp mot ti mil ekstra bare på den.

Med dagens elbiler ER rekkevidde noe alle er opptatt av, lading tar tid, det kan være kø på ladestasjonen slik at det tar enda lenger tid, ladekort som ikke fungerer etc.

Så dersom det kommer nye elbiler med dobbel rekkevidde til omtrent samme pris så vil dette selvsagt ha stor innvirkning på bruktprisen på de som er solgt de siste 6 årene, selvsagt.

At nye batterier vil ha innvirkning på prisen på bensin og dieselbiler er nok tilfelle, men ikke så mye som på eksisterende elbiler.

Uansett, jeg tviler sterkt på at lovnaden om dobbel rekkevidde holder, iallfall ikke til samme pris. Men interessant at denne nye teknologien gjør at batteriene ikke trenger kjøling, det vil forenkle produksjonen av elbiler en god del, og gjøre vedlikehold enklere pluss at batteriet tar mindre plass.
Redigert 13.06.2019 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
Mr Lupo
14.06.2019 kl 09:34 2309

Ikke kjøp dekk i dag. Det vil komme mye bedre dekk i 2028-29.
PSI- Investor
14.06.2019 kl 09:55 2281

I følge den artikkelen her så er det så dyrt å bytte selv små elbilbatterier at det er jo en vanvittig sjansespill å kjøpe en brukt elbil.
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/tesla-skaden-så-ikke-stor-ut-–-likevel-ble-bilen-vraket/ar-AACOEIm?ocid=spartandhp
Greit nok med 8 års garanti og at det dekkes av forsikringen ved kollisjonsskade.
Men hva er en bil verdt som brukt dersom kjøper risikerer reparasjoner for flere hundre tusen kr?
Det er klart at det er mange som har veldig god råd og som alltid kan kjøpe en ny bil og ta et drøyt verditap uten problemer.
Men en som vanlig vis kjøper 3-4 år gammel bil til halve prisen av ny, vil han fremdeles finnes når horder av elbiler med tvilsom teknologi skal selges?
Det er ikke spesielt lukrativt å kjøpe noen form for bil for tiden tror jeg, bortsett fra klassikere som stiger i verdi pga samlerinteresse.
Garmis
14.06.2019 kl 10:21 2237

Alle som kjøper en dyr bil og har den i 10 år taper pengene sine, uansett om det er bensin, disel eller EL kjøretøy. Og i tillegg betaler du formueskatt for verdien mens den ennå har noen. Du kan jo selge den etter en kortere stund og tape litt mindre, men skal du da kjøpe en ny kommer jo tapet her også. Det som gir minst tap er å kjøpe et middelmådig kjøretøy 3-4 år gammel og beholde den i 15 år. Om dette også kommer til å gjelde for EL kjøretøy er det jo ingen som vet enda.
Jomma123
14.06.2019 kl 11:46 2157

Nå sa de jo på tv2 nyhetene at levetiden på en elbil er 10 år og batteriet 22 år. Så rådet er og beholde batteriet å kast bilen på høggern. :) Vel har den litt lenger enn en mobil eller PC da. Får værra en trøst det.
Fjordgubben
14.06.2019 kl 12:26 2119

Tesla og mange andre produsenter bruker 18-650 batterier, uansett hvordan man ser på dette så har de en begrenset levetid.

«In the world of rechargeable batteries, the lithium ion type last longer than most. Most 18650 cells are rated for between 300 and 500 cycles. That means your cell can charge up to 4.2 volts, and discharge down to 2.5 - 2.8 volts, a maximum of 300 to 500 times without too much much loss in performance.»

Tesla model 3 bruker en litt annen type batterier, 2170 istedenfor 18650, men basert på samme teknologi nemlig lithium ion, såkalte «laptop-batterier».

2170 batteriet er 50% større enn 18650 i volum, men kan lagre 100% mer så er vesentlig bedre batteri mht energitetthet.

Uansett vet vi jo lite om hvor mange av disse batteripakken som fortsatt vil fungere når Teslaen er blitt f.eks 15 år gamle. Vet bare at min laptop (som også har 18650 batterier) aldri verden vil klare å bruke samme batteri mer enn ca 10 år, og da vil den kun fungere i 20 minutter før batteriet er flatt som en pannekake.

Greit at mange eiere rapporterer om fortsatt god kapasitet på biler som har gått relativt mye, men vi vet altså for lite pr i dag.

En ting er hva forskere sier, en annen ting er hvordan disse batteriene vil oppføre seg i praktisk bruk. Minner om at de eldste Tesla på norske veier er kun 6 år gamle.

Redigert 14.06.2019 kl 13:20 Du må logge inn for å svare