Ny bil - eller gammel??

CS_invest
BBBB 06.06.2019 kl 22:18 6176

Begynner at lure... Ekstremt verdifall på nye - 100000+ i fall når du kjører ut døren + det som kommer kvart år i tillegg. Så har du tvungen "sikring" i 5 år - dvs. du må fortsatt betale for din PLIKT - service: 5-10000 kr. for at en lærling bruker 5 minutter på at kikke under bilen, pøser en halv sprayflaske tynnolje inn hengsler/dørlås (slik du i alle fall ser (olje som løper ned dørene 1/2 år frem) at de har gjort noe... - og pusher på deg viskere til 800-1000 kr for et sett og spyleveske til 100 kroner literen. Olja - koster minimum dobbelte av prisen på "autoriserte verkstedet".

En gammel bil - ja - hvor stor er risikoen?? Ta f.eks. en gammel MB 124 (eller 123 eller 126) hvor ikke rusten har tatt overhånd. Som går 2-300000 km. videre dersom den bare har gått 300000, hvor ikke du er pliktig at servere disse pushere betaling - og som i tillegg er DOKUMENTERT solid som bare det...

Her et eksempel på 126, men samme teknologi i begge ovennevnte: https://www.youtube.com/watch?v=2jfato_55w8

Hva er vitsen med ny?? Er det at imponere naboen det viktigste ?? ;-)
Mentor
10.06.2019 kl 22:26 1153

Nakensykling 22. juni i Oslo på flotte sykkelveier er gratis du.
ketle homeowner
10.06.2019 kl 22:29 1149

Interessant tema i denne tråden.

Vi kan vel si det sånn at det kommer an på hva du foretrekker.

A. det som sannsynligvis gir deg laveste bilkostnader : kjøp brukt.

B. det som sannsynligvis gir deg størst trygghet mot å oppleve problemer : kjøp ny

norskgulltrd
10.06.2019 kl 23:12 1097

Ja, deilig å puste inn den kinesiske/koreanske kjemidunsten fra seter og 95% av resten av interiøret.
pengex
11.06.2019 kl 00:03 1064

Problemet da er vel om du kjøper noe dårlig i butikken. Vanskelig å levere tilbake.Kjøper du brukt og vil selge etter en uke blir tapet minimalt.
Truly
11.06.2019 kl 20:55 945

Enig i at det er utrivelig i Oslo og særlig på t-banene østover.
Hvordan orker du å ha leilighet på Stovner og være omgitt av alt dette utenfor leiligheten din?
Hvorfor ikke selge der og heller kjøpe en leilighet på et triveligere sted i Oslo-området om du trenger leilighet der i tillegg til i Berlin?
mishka
11.06.2019 kl 20:59 936

Er der lite og når man ikke har barn på skole der går det problemfritt. Sameiet er faktisk et av de siste relativt hvite som er igjen der.
YNWA250505
11.06.2019 kl 21:28 911

Var vel du som begynte da du skriver at bare dumminger kjører bil? Det er jo bare pisspreik. Titusenvis av mennesker er avhengig av bilen for å kunne utføre jobben sin bla. Så presterer du å si at d bare et å flytte til dyre Oslo? Kjøp hus eller leilighet stort sett alle andre steder i landet og du kan kjøpe deg både en og to biler og hus. Å sitte i sin egen bil fremfor å ta tog, trikk eller buss med tanke på all den smittefaren det er i trange kupeer er helt nydelig. Slippe mennesker som lukter svette, røyk og stinkende hvitløk er fantastisk. Stoppe ved et herlig vann og nyte lunsjen sin i det fri. Dra på IKEA å handle , putte alt i bilen og kjøre rett hjem. Men å kjøpe splitter ny bil gjør jeg nok aldri igjen, men en 1-3 år gammel strøken bil er innafor. Og please kutt ut dette miljøsurret. Biler i Norge slipper ut en liten fis.
CS_invest
11.06.2019 kl 21:35 901

Du har klart et poeng her - og spesielt når du skriver "sannsynligvis"! Hadde engang en ny bil, en Mokka, en gang gikk elektronikken bananas og måtte taues til verksted, en annen gang fant de oljelekasje mellom gir og motor (og måtte stå på verksted at par dager eller tre). For al del - Opel stillede opp uten noen diskusjon eller utgifter for reparasjon - men det er jo litt "surt" at netop det at en ny bil skal være i orden, viser seg ikke altid at stemme.

Beste (minst utgifter og iøvrig mest komfortable) jeg har hatt var en 81 MB 126 (280SE), eneste ut over slitedeler/olje/filtre som måtte ordnes på denne (på 10 år og var 13 år gammel da ble kjøpt) var forsinker til kabinlys og et fordelerlokk.
Mentor
11.06.2019 kl 21:51 882

Du tar feil. Oslo er ikke dyr. Prisene på leiligheter stiger 10% i året. Det er en god del med dagens priser. Spesielt med lav real-utlånsrente. Det er en annen ting i Oslo. Inntektene er merkbart høyere. Jobbene mer interessante. Kolleger som kan mye mer innen medisin, undervisning, finans m.fl. Du lærer mye mer i tillegg til din utdanning, f.eks som kirurg på OUS, Radiumhospitalet, Rikshospitalet enn noe annet sted i Norge. Allerede som student ved UiO vil du lære mer og det er nesten gratis. Driver du egen business er det forhåpentligvis langt større omsetning du klarer i byen enn de fleste andre steder.

Oslo har sjøen, Nordmarka, mange severdigheter, er Norges største turistby, mye kultur med både opera og Munch om du er kulturell, osv.

Ikea har bare sponplater. Du vil ikke ha med noe hjem derfra.

Setene på kollektivt rengjøres daglig. Hvor ofte rengjør du setet i bilen din. En gang i året (grøss og gru, er nok mer svette og basiller på dem)

Oslo er en svært populær by blant de som bor der. Klart hvis du bor i Finnmark og Troms er Oslo et helvete.

Jeg har da vært utenfor sentrum av Oslo. Grøss og gru, savnet gatelysene øyeblikkelig og de trygge store blokkene, den urbane følelsen som bare en by av litt størrelse har, lukten, Hvitløk? Jeg bruker mye hvitløk selv (en vidunderlig vekst som kan hjelpe til nesten alt)

Andre steder enn Oslo? Nei, du kan til og med drikke av springen. Byen bygde et renseanlegg til flere milliarder nylig og har et verdens tryggeste drikkevann.

Oslo har en unik sjarm. Derfor har folk i Norge dratt dit gjennom alle tider og blitt værende. Nå kommer det mennesker fra hele verden. Det blir en suksess også i fortsettelsen om vi tar miljøet på alvor og får bort mye av privatbilene.. Hvorfor skulle vi ikke det?