NORWEGIAN: LØP og KJØP I DAG!!!! + 8%
Færre passasjerer og tommere fly for Norwegian
Norwegian fraktet 3,36 millioner passasjerer i mai. Det er en nedgang på 59.000 passasjerer, eller 2 prosent, fra samme tid i fjor.
Det viser de ferske trafikktallene som ble sluppet torsdag morgen.
Samtidig falt fyllingsgraden med 0,4 prosentpoeng til 86,1 prosent.
Den totale kapasiteten (ASK) økte med fire prosent, mens passasjertrafikken (RPK) økte med fire prosent.
– Trafikktallene viser noe færre passasjerer i mai i år enn i fjor, påvirket av at vi har 18 Boeing 737 MAX på bakken. Tallene viser også at passasjerene reiser lengre og enhetsinntektene er høyere denne måneden enn på samme tid i fjor., sier konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos i en melding.
Som Bjørn Kjos påpeker, så tjente Norwegian samtidig mer – både totalt sett og målt per passasjerkilometer (yield):
Billettinntektene økte fra 2,73 til 2,99 milliarder kroner, mens yielden gikk fra 0,36 til 0,38 kroner per passasjerkilometer. Det er en økning på 8,0 prosent.
Enhetsinntekten per tilgjengelig sete (RASK) økte med 7,0 prosent, fra 0,31 til 0,33.
Billettinntektene inkluderer ikke inntekter fra frakt (cargo), ombordsalg, bonusprogram og andre ekstrainntekter.
Norwegian fraktet 3,36 millioner passasjerer i mai. Det er en nedgang på 59.000 passasjerer, eller 2 prosent, fra samme tid i fjor.
Det viser de ferske trafikktallene som ble sluppet torsdag morgen.
Samtidig falt fyllingsgraden med 0,4 prosentpoeng til 86,1 prosent.
Den totale kapasiteten (ASK) økte med fire prosent, mens passasjertrafikken (RPK) økte med fire prosent.
– Trafikktallene viser noe færre passasjerer i mai i år enn i fjor, påvirket av at vi har 18 Boeing 737 MAX på bakken. Tallene viser også at passasjerene reiser lengre og enhetsinntektene er høyere denne måneden enn på samme tid i fjor., sier konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos i en melding.
Som Bjørn Kjos påpeker, så tjente Norwegian samtidig mer – både totalt sett og målt per passasjerkilometer (yield):
Billettinntektene økte fra 2,73 til 2,99 milliarder kroner, mens yielden gikk fra 0,36 til 0,38 kroner per passasjerkilometer. Det er en økning på 8,0 prosent.
Enhetsinntekten per tilgjengelig sete (RASK) økte med 7,0 prosent, fra 0,31 til 0,33.
Billettinntektene inkluderer ikke inntekter fra frakt (cargo), ombordsalg, bonusprogram og andre ekstrainntekter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Hektar
06.06.2019 kl 08:34
3853
Veldig delt. På en side er det nedgang i vekst som vil tolkes meget negativt og det kan gi en smell. På den andre siden er det viktigste for Norwegian å få penger inn og bli lønnsomme, noe de ser ut til å oppnå etter planen. Yield i april var 0,41 og i mai 0,38, mens guidet cask er 0,42 for året. Er da sannsynlig at de har tjent penger i både april og mai og er nå på vei inn i sommermånedene med høy yield og voldsomt trykk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
kronekursen
06.06.2019 kl 08:34
3822
Med rekordlave priser så ser vi likevel en økning på 8%!!!! og 7% på RASK!!! ++++++ Enormt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
signum20
06.06.2019 kl 08:39
3724
Den vill bli presset ned da et av verdens største fond shorter NAS. De har stilt inn roboten på selg
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.06.2019 kl 08:43
3676
Spennende å se hvordan dagen utvikler seg ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
kronekursen
06.06.2019 kl 08:51
3604
startskuddet går foreløpig på 37 kr ut fra ordrebok :) hvor ender vi i dag? 40-42?
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
De investorene som ikke skjønte at passasjertallene kunne være svake etter at Boeing Max-flyene ble satt på bakken, har ikke gjort hjemmeleksen sin. Media henger seg kun opp i dette. Short-robotene jobber nå, MEN: Billettinntektene økte fra 2,73 til 2,99 milliarder kroner, mens yielden gikk fra 0,36 til 0,38 kroner per passasjerkilometer! Det er en økning på 8,0 prosent!! Dette vil få fokus utover dagen og løfte NAS til en sterk sluttspurt. Og nå står vi foran sesongens sterkeste periode! Opp 5-10% ved børsslutt!?
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
solb
06.06.2019 kl 09:09
3481
Og sett endelig Frodon på blokkering. Bare sarv fra den kanten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Top Trader
06.06.2019 kl 09:10
3462
Spot on!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Markedet skjønner hvor sterke tallene for inntjening fra Norwegian var, og løfter NAS straks i pluss. Da klarer ikke de små shorter-postene å stå i mot. Tipper pendelen vil snu, og det kraftig, utover dagen, og sende NAS sterkt i pluss. Følg med.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
kronekursen
06.06.2019 kl 09:47
3329
Dette resultatet er helt enormt!!18 fly rett inn i bunnlinjen + lavere oljepris, erstatning, nytt fly, mulig bud, bedre inntjening som kjøpere har ventet i spenning på, snarlig løsning på max fly, høysesong i vente og svak krone,lavere rente, høy dollar, pund og euro, samarbeidet med vipps, !!!!! kan det bli bedre?
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Top Trader
06.06.2019 kl 09:47
3318
18 Max på bakken og så lever NAS slike tall, oppsiktsvekkende, dette kommer snart til reflekteres i kursen.
Backward looking investors are replaced with forward looking investors!
Backward looking investors are replaced with forward looking investors!
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.06.2019 kl 09:52
3282
Billettinntektene økte fra 2,73 til 2,99 milliarder kroner, mens yielden gikk fra 0,36 til 0,38 kroner per passasjerkilometer. Det er en økning på 8,0 prosent.
Overskudd: 260 millioner
PS! I trafikkrapporten kommer det frem at Norwegian per mai hadde et foreløpig urealisert tap på 177 millioner kroner på sikringskontrakter for valuta og drivstoff i andre kvartal. Dette tallet svinger ofte begge veier, avhengig av utviklingen i råvare- og valutamarkedene, og mai-tallet er langt lavere enn tallene vi så i vinter.
260 000 000 - 177 000 000 = + 83 000 000 ;)
Regner jeg feil?
Overskudd: 260 millioner
PS! I trafikkrapporten kommer det frem at Norwegian per mai hadde et foreløpig urealisert tap på 177 millioner kroner på sikringskontrakter for valuta og drivstoff i andre kvartal. Dette tallet svinger ofte begge veier, avhengig av utviklingen i råvare- og valutamarkedene, og mai-tallet er langt lavere enn tallene vi så i vinter.
260 000 000 - 177 000 000 = + 83 000 000 ;)
Regner jeg feil?
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Frodon
06.06.2019 kl 09:55
3251
Husk at TS treffer godt her med +8% og må hylles. Vi må for all del ikke si at han bommer!!!!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
dor123
06.06.2019 kl 10:03
3203
Trafikktallene kom inn litt over det Pareto Securities på forhånd ventet for yield og kabinfaktor, ifølge en oppdatering torsdag. Totalt kom passasjeromsetningen til Norwegian inn på 2.986 millioner kroner i mai, sammenlignet med Paretos estimat på 2.936 millioner, noe som impliserer et estimert ebitda-bidrag for mai på 70 millioner kroner. Mer viktig er det at bookingen inn i juni sies å være solid, og estimateten vil bli løftet, skriver meglerhuset.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Ikke vær redd Frodon. Kantarell kan meget godt få rett i at NAS vil stige 8% i dag. Aksjen er på vei oppover. Investorene tar plass pga sterke inntjeningstall. 40 kroner før helga!?
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
skerptiker
06.06.2019 kl 10:09
3145
Det er bare media som ikke skjønner hvor god tallene er - eller vil de ikke forstå det? De har jo en egen agenda, ser det ut som!
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
solb
06.06.2019 kl 10:12
3129
Nå får vi som har aksjer og ønsker å sitte long, evt akkumulerer, glede oss over at NAS tjener penger og har fremgang. Vi får overlate bekymringene til Frodon og dess like. De har fullt opp å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
kronekursen
06.06.2019 kl 10:14
3111
Ja, det er en tydelig media vinklingen :) som vanlig. Det knaker godt i hodene til shortere nå.. det blir ikke lånt ut aksjer på disse tallene og inndekningen må starte nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
abban
06.06.2019 kl 11:44
2896
De aksjene som nå er shortet i Norwegian er stor grad posisjoner som er tatt av en del internasjonale fond.
Disse reduserte long posisjoner og tok ut en del penger av aksjemarkedet i høst.
De har nå tatt short posisjoner i en rekke selskaper med høy gjeldsgrad.
Om og når renten skulle øke, så vil askjekursen gå ned i disse selskapene.
Da kan short-instrumentene realiseres med gevinst samtidig som de kan flytte kapitalen over i andre instrumenter som gir bedre avkastning når renten er høyere.
Disse reduserte long posisjoner og tok ut en del penger av aksjemarkedet i høst.
De har nå tatt short posisjoner i en rekke selskaper med høy gjeldsgrad.
Om og når renten skulle øke, så vil askjekursen gå ned i disse selskapene.
Da kan short-instrumentene realiseres med gevinst samtidig som de kan flytte kapitalen over i andre instrumenter som gir bedre avkastning når renten er høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
solb
06.06.2019 kl 14:25
2741
Noen som har studert ukas aksjonærliste og har iakttatt noe spennende?
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
CC
06.06.2019 kl 15:28
2574
Hvorfor har du ikke blokket han da? Siden han skriver slarv må du jo vite hva han skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Kantarell
06.06.2019 kl 15:40
2520
Intuisjon eller manipulasjon: Fondet selger seg ut dagen før trafikktall oppdatering
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Moelsaeter-reduserte-i-Norwegian
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/06/Moelsaeter-reduserte-i-Norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Frodon
06.06.2019 kl 15:46
2495
Han bommer med 13-14% på en dag!!! Han må angripes, kom igjen «seriøse» NASere, han bommer!!!!
Er dette ny rekord på intradag bom??
Er dette ny rekord på intradag bom??
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Frodon
06.06.2019 kl 23:03
2337
Nei, nei, nei, han er hausser, han kan bomme enormt daglig, no one cares. Fordi dere tror fortsatt at aksjekursen styres av antall positive innlegg? LooooL. Eneste grunnen til at NAS faller så mye, ca 80% til nå i 2019, er fordi selskapet er i en økonomisk krise. Nå har olje prisen bunnet ut og begynt å stige igjen. Da blir det dyrere drivstoffkostnader igjen
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
06.06.2019 kl 23:12
2315
Så fint, da blir iallefall du fornøyd Frodon
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
solb
06.06.2019 kl 23:40
2266
"Hedge Funds Have Never Been This Bullish On The Boeing Company (BA)".
Jeg tenker vi kanskje kan få et slikt trendskifte også i Norwegian. Kursen har fått urettmessig mye juling.
Dette bør bli lagt merke til:
"Nå er Kjos størst til Spania
Norwegian har blitt største utenlandske flyselskap i New York og nest størst i Los Angeles. Nå kan selskapet smykke seg med nok en topplassering på pallen."
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/naa-er-norwegian-stoerste-flyselskap-mellom-norden-og-spania/24636071
Det blir kroner av dette:
I de andre nordiske landene er det snakk om langt flere passasjerer så langt i år:
Mellom Norge og Spania fraktet Norwegian 556.622 passasjerer, mot annenmann SAS som fraktet 143.836 og tredjemann Thomas Cook med 118.647
Mellom Danmark og Spania fraktet Norwegian 376.155 passasjerer, mens Ryanair fraktet 139.120 og SAS fraktet 103.299
Mellom Finland og Spania fraktet Norwegian 275.439 passasjerer, mot Finnairs 236.750 og Thomas Cooks 62.454
Mellom Sverige og Spania fraktet Norwegian 418.490 passasjerer, mot Thomas Cooks 159.879 og SAS' 145.124
Jeg tenker vi kanskje kan få et slikt trendskifte også i Norwegian. Kursen har fått urettmessig mye juling.
Dette bør bli lagt merke til:
"Nå er Kjos størst til Spania
Norwegian har blitt største utenlandske flyselskap i New York og nest størst i Los Angeles. Nå kan selskapet smykke seg med nok en topplassering på pallen."
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/naa-er-norwegian-stoerste-flyselskap-mellom-norden-og-spania/24636071
Det blir kroner av dette:
I de andre nordiske landene er det snakk om langt flere passasjerer så langt i år:
Mellom Norge og Spania fraktet Norwegian 556.622 passasjerer, mot annenmann SAS som fraktet 143.836 og tredjemann Thomas Cook med 118.647
Mellom Danmark og Spania fraktet Norwegian 376.155 passasjerer, mens Ryanair fraktet 139.120 og SAS fraktet 103.299
Mellom Finland og Spania fraktet Norwegian 275.439 passasjerer, mot Finnairs 236.750 og Thomas Cooks 62.454
Mellom Sverige og Spania fraktet Norwegian 418.490 passasjerer, mot Thomas Cooks 159.879 og SAS' 145.124
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
CC
07.06.2019 kl 00:42
2215
Størst kan man bli ved hjelp av aksjonærpenger men det er ikke det samme som å være profitabelt, noe NAS sjelden har vært.... selger du ditt produkt for billig vil ALLE kjøpe det.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare
Kantarell
07.06.2019 kl 06:55
2118
Jeg lo meg litt i hjel da jeg ble kritisert for å ha stimulert med en overdrevet oversikt: Da jeg nevnte +8%
Billettinntektene økte fra 2,73 til 2,99 milliarder kroner, mens yielden gikk fra 0,36 til 0,38 kroner per passasjerkilometer.
Det er en økning på 8,0 prosent.
For en fantastisk dag jeg hadde i går ;)
I dag vil jeg laste opp når aksjen bunner 31,5 ;)
Billettinntektene økte fra 2,73 til 2,99 milliarder kroner, mens yielden gikk fra 0,36 til 0,38 kroner per passasjerkilometer.
Det er en økning på 8,0 prosent.
For en fantastisk dag jeg hadde i går ;)
I dag vil jeg laste opp når aksjen bunner 31,5 ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:12
Du må logge inn for å svare