Elbil-boomen tørker snart inn
Fjordgubben
05.06.2019 kl 11:13
1354
«Aldri», alltid og aldri er ord man må være forsiktig med å bruke.
Nå ser det ut som at politikerne tar til vett og skroter de vanvittige bomring-prosjektene der det er mulig.
Så da vil man igjen se mot avgifter på kjøp av bil, og elbiler kommer ikke unna, garantert ikke.
I Norge har man helt siden krigen hatt enorme avgifter på kjøp og bruk av bil, og bare en del av alle disse inntektene har gått tilbake til bilister i form av investeringer på bygging av bedre veier, og Ola Dunk hjernevasket som han/hun er tror på politikerne som hevder at dette er eneste måte å gjøre det på, selv ikke når Norge har enorme inntekter på olje og gass har dette endret seg, det har faktisk blitt enda verre.
Kun ca 15% av nordmenn vil at skatter og avgifter på biler i Norge skal være «normalt», og da må man bare akseptere at flertallet bestemmer, og da vil man også måtte godta avgifter på kjøp av elbiler.
For norske politikere vil gjøre det de kan for å gjøre det forbudt å kjøpe nye bensin og dieselbiler, uavhengig at disse nå snart er så rene at forurensing ikke er noe problem.
Så at norske politikere kan godta en framtid med begrenset bruk av bompenger VIL føre til en innføring av avgifter også på elbil, pluss en saftig økning av strømprisen vil dette føre til at bilbruk i Norge vil bli dyrere enn det noengang har vært.
Nå ser det ut som at politikerne tar til vett og skroter de vanvittige bomring-prosjektene der det er mulig.
Så da vil man igjen se mot avgifter på kjøp av bil, og elbiler kommer ikke unna, garantert ikke.
I Norge har man helt siden krigen hatt enorme avgifter på kjøp og bruk av bil, og bare en del av alle disse inntektene har gått tilbake til bilister i form av investeringer på bygging av bedre veier, og Ola Dunk hjernevasket som han/hun er tror på politikerne som hevder at dette er eneste måte å gjøre det på, selv ikke når Norge har enorme inntekter på olje og gass har dette endret seg, det har faktisk blitt enda verre.
Kun ca 15% av nordmenn vil at skatter og avgifter på biler i Norge skal være «normalt», og da må man bare akseptere at flertallet bestemmer, og da vil man også måtte godta avgifter på kjøp av elbiler.
For norske politikere vil gjøre det de kan for å gjøre det forbudt å kjøpe nye bensin og dieselbiler, uavhengig at disse nå snart er så rene at forurensing ikke er noe problem.
Så at norske politikere kan godta en framtid med begrenset bruk av bompenger VIL føre til en innføring av avgifter også på elbil, pluss en saftig økning av strømprisen vil dette føre til at bilbruk i Norge vil bli dyrere enn det noengang har vært.
Redigert 05.06.2019 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
05.06.2019 kl 11:30
1335
Ja men så er det jo viktig at det er dyrt å eie og bruke bil akkurat her i Norge fordi atte... ja hvorfor igjen...var det ikke fordi Norge var et fattig land som ikke hadde råd til dyr import av biler og drivstoff etter krigen...? Det er viktig å holde på dette selvsagt ...?
PSI- Investor
05.06.2019 kl 12:32
1310
Puta1n skrev Tull, det er mangel på elbiler og lange ventelister.
Er ikke sikkert det er SÅ veldig lange køer lenger.
Var på en familiedag i MOss med mange utstilte biler sist helg, og en selger av Opel kom bort til meg og sa at de nå kunne levere Ampere E i juni hvis man bestilte nå.
Kun enkelte kombinasjoner kunne være vanskelig å skaffe i juni, men da senest i juli. Leaf får man jo med en gang, og Tesla får man på finn.
Var på en familiedag i MOss med mange utstilte biler sist helg, og en selger av Opel kom bort til meg og sa at de nå kunne levere Ampere E i juni hvis man bestilte nå.
Kun enkelte kombinasjoner kunne være vanskelig å skaffe i juni, men da senest i juli. Leaf får man jo med en gang, og Tesla får man på finn.
Odi.1
05.06.2019 kl 12:37
1302
Det vil kollapse når svimlingene finner ut at det ikke blir kaldere i Norge om dem kjører rundt i ett elendig produkt med 0 andrehåndsverdi.
Tigerberget
05.06.2019 kl 12:58
1278
Er det ikke sånn at annenhåndsverdien på elbiler de siste årene har vært veldig høy pga leveringsproblemer?
Jeg vet om flere som tjente flere titalls tusenlapper på Tesla S når 4WD versjonen kom fordi de var tidlig ute.
Hyundai Kona og Kia Niro lå 40-60K over nypris på finn den første tiden.
Det vil regulere seg på sikt men å hevde at annenhåndsverdien er lik null er bare mangel på kunnskap.
Jeg vet om flere som tjente flere titalls tusenlapper på Tesla S når 4WD versjonen kom fordi de var tidlig ute.
Hyundai Kona og Kia Niro lå 40-60K over nypris på finn den første tiden.
Det vil regulere seg på sikt men å hevde at annenhåndsverdien er lik null er bare mangel på kunnskap.
PSI- Investor
05.06.2019 kl 14:00
1253
Det er klart at når de første som kjøpte Tesla fikk den med lav dollarkurs så var det jo lettere dengang å selge brukt med gevinst når krona svekket seg betydelig mot dollar ganske fort etterpå, og så har vel en del kjøpere av andre merker i senere tid trodd at de også skulle kunne tjene masse penger på å selge brukt elbil? Selv om det ikke er sånn at krona svekker seg betydelig nå.
Derfra og til null i verdi er det jo likevel langt. Man får jo f eks fremdeles solgt brukte iPhone 4 for noen hundrelapper selv om de jo egentlig er utdatert på mange måter.
Derfra og til null i verdi er det jo likevel langt. Man får jo f eks fremdeles solgt brukte iPhone 4 for noen hundrelapper selv om de jo egentlig er utdatert på mange måter.
Fjordgubben
05.06.2019 kl 14:09
1243
Ja det har du rett i, de sinnsyke avgiftene på nye biler kom som en «midlertidig bestemmelse» som man da (rett etter krigen) regnet med at dette skulle fjernes på linje med rasjonering, valutarestriksjoner etc.
Men som vi alle vet har de «midlertidige» avgiftene blitt værende, FrP fikk sørget for at endel ble fjernet under de siste 6 årene, slik at nye biler stort sett ikke koster dobbelt eller tredobbelt av hva de koster f.eks i Sverige eller Tyskland, men bare 50% mer eller dobbelt opp på biler med større motor.
For å ta igjen har sosialistene presset gjennom vanvittige bompenger, på tross av at FrP har protestert, men hva kan de gjøre når Stortinget har 85% sosialister og kommunestyrer typisk over 90% sosialister? (ja Høyre er et sosialistisk parti)
Men som vi alle vet har de «midlertidige» avgiftene blitt værende, FrP fikk sørget for at endel ble fjernet under de siste 6 årene, slik at nye biler stort sett ikke koster dobbelt eller tredobbelt av hva de koster f.eks i Sverige eller Tyskland, men bare 50% mer eller dobbelt opp på biler med større motor.
For å ta igjen har sosialistene presset gjennom vanvittige bompenger, på tross av at FrP har protestert, men hva kan de gjøre når Stortinget har 85% sosialister og kommunestyrer typisk over 90% sosialister? (ja Høyre er et sosialistisk parti)
Tigerberget
05.06.2019 kl 17:17
1177
Det står 40.000 personer på venteliste pr dags dato når deg gjelder elbil.
Mentor
05.06.2019 kl 20:41
1104
Elbiler bør ha fullt momsfritak. Det er ikke riktig fullverdige biler, men de er vennlige mot miljøet på utslipp. Noen nevner kommunene bør bli flinkere til å rengjøre veier og gater og det kan være slik. Så blir elbiler veldig bra i byene. Nå må de betale i noen bomstasjoner bl. a. i Oslo. Det er bra og rettferdig. De sliter på veiene da de er litt tyngre enn fossilbiler.
På sikt må i hvert fall Oslo over på mye større bruk av kollektivt og man kan også se bilkollektiv med elbil kan være løsninger for mennesker i byene. Det største problemet for mennesket er at bilen brukes kanskje bare 5% av tiden og depresierer 100% av tiden. Det er store beløp for de fleste mennesker. Kan man gå sammen i avtaler om bruk av 1 blir dette et mye mer behagelig regnestykke. Mennesket blir rikere av å dele.
På sikt må i hvert fall Oslo over på mye større bruk av kollektivt og man kan også se bilkollektiv med elbil kan være løsninger for mennesker i byene. Det største problemet for mennesket er at bilen brukes kanskje bare 5% av tiden og depresierer 100% av tiden. Det er store beløp for de fleste mennesker. Kan man gå sammen i avtaler om bruk av 1 blir dette et mye mer behagelig regnestykke. Mennesket blir rikere av å dele.
Redigert 05.06.2019 kl 20:41
Du må logge inn for å svare
Tigerberget
14.07.2019 kl 16:45
887
Sliter på veiene.....det er så utrolig kunnskapsløst.
Det som sliter på veiene er piggdekk og tungtransport.
Ferdig med det.
Det som sliter på veiene er piggdekk og tungtransport.
Ferdig med det.