FrP har endelig forstått hva som truer dem

dirken
BOM 02.06.2019 kl 10:30 671

Det tok 6 år i regjering med kamelsluking, men etter folkeaksjonen mot bompenger ser det kanskje ut til at de forstår at de kommer til å bli straffet om de ikke leverer på valgløftene.

Kilder til NRK: Frp kan true med å forlate regjeringen uten bompenge-seier

https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-frp-kan-true-med-a-forlate-regjeringen-uten-bompenge-seier-1.14572595
dirken
02.06.2019 kl 10:39 665

«En mulig utgang som nevnes av flere er at landsstyret instruerer Frps stortingsgruppe til å faktisk fremme Hagen-forslaget om å bruke milliarder av oljefondet på å kutte bompengegjeld, bare for å la det bli nedstemt i Stortinget.

Siv Jensen skal sies å anse dette som en symbolhandling, som vil gi Venstre og KrF «lov» til å kjøre sololøp i senere saker, og bare bidra til å forsure forholdet mellom partiene i flertallsregjeringen.»

Derfor, tror flere av NRKs kilder, utfallet av onsdagens møter kan bli at Frp stiller andre - mer realistiske - bompengerelaterte krav til Høyre, KrF og Venstre, men samtidig i ytterste konsekvens truer med å forlate regjeringen om de ikke får gjennomslag.

Enig med Siv. Men symbolpolitikk og «realistiske» krav (som betyr fisle-krav langt unna FrPs primærpolitikk som er å ta skikkelig i med 100 mrd) vil ikke være nok. De står opp mot populister og blir nødt til å ta i skikkelig.
Redigert 02.06.2019 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Mentor
02.06.2019 kl 11:14 654

Jeg vil si FRP ikke har skjønt det. Partier som bompengelisten vil ikke til å bli gamle. De dør ut ettersom fokus forsvinner. Det FRP selvsagt kan kjempe for er andelen og fordelingen av bompengene. Hvordan forholdet Stat/brukere skal være og event. lokalt hva bompengene skal gå til (der FRP sitter i kommunestyret/bystyret). Bompenger kommer ikke bort. Veier og systemer er bygget. Bompengene skal betale gildet + rentene.
kokkohill
02.06.2019 kl 11:23 650

Bompengene er dråpen som har fått begeret til å renne over
Zorin
02.06.2019 kl 11:40 642

Hvis de krever å reforhandle hele regjeringsplattformen midt i en periode bare fordi de møter motstand, viser de at de ikke er å stole på - eller står ved sine inngåtte avtaler. For elbilfritaket er en av venstres hjertesaker. Men kanskje FrP er villig til å slakke på motstanden mot å ta imot flyktninger for å få igjennom elbilskatten? For hvis de skal få igjennom hos venstre økt elbilskatt så må de få igjen noe annet. Kanskje oppmykning av flyktninger kan smøre venstre. Alt annet betyr regjeringskrise. Og det vil vise at FrP ikke er regjeringsmoden, for ved motstand løper de fra sine inngåtte avtaler.
Zorin
02.06.2019 kl 12:06 632

Bompengepartiet avsklørte seg selv i et intervju i VG fo ikke så lenge siden. De ville ha igjennom null bompenger, men pengene til veier skulle de få fra staten og kommunale helsetilbud, skoler, barnehager osv. viste de ikke hvordan de skulle få finansiert. Vi vill nok få flotte veier med et bompengeparti enerådende, men lite annet. De viste rett og slett ikke hvordan en kommune fungerer!
Redigert 02.06.2019 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Veien
02.06.2019 kl 12:15 623

Jeg synes Frp skal gå for 100 mrd. varianten. Godta litt bompenger i Oslo, og kanskje litt i Bergen. Dette
av trengselshensyn. Så innfri resten fra statens bufferfond Utland. Og kalle det Trumppengene. Landet
har råd til dette. Det vil ikke merkes. Vi sparer penger på det. Og folk slipper dene ekstrautgiften.
Nye veibygginger kan skje over de årlige store statsbudsjettene. Gi mer rom for vei og tog, ved å
prioritere anderledes. Det er masse å kutte mange steder. Hvorfor skal staten bruke 170 mill. på moskeer
for eksempel ? Offentlig sektor har est ut. Det har fremkommet at fremmedkulturelle må kopiere 400 sider
i søknader osv. Det er helt vill ressursbruk i offentlige instanser. Det må bli privat næringslig, men forvokst
offentlig virksomhet.
Norge klarer vel neppe å bygge vei og tog for noe mer enn 100 mrd i året ? Budsjettet er på 1380. Det burde
være lett å få til.
ArneB 5.0
02.06.2019 kl 12:20 619

Pengene som går til moskeer burde vært brukt til oppmerking av sykkelstier.
Zorin
02.06.2019 kl 12:24 616

Da må du også ta med pengene som går til kirkene. For lovverket er klar på dette punktet.
Zorin
02.06.2019 kl 12:26 616

Det skjer ikke. Og det vet du godt. Det ville endt opp med at renten har gått opp kanskje en halv prosent. Høres ikke mye ut, men for en som har huslån osv. så blir det mye mer å betale per måned. mens den som er gjeldfri - som jeg er - vil tjene grovt på det. Helt til inflasjonen begynner å stige. Da taper alle på det!
ladaen7,30
02.06.2019 kl 13:49 594

Ja det er pussig dette, hver gang det skal bygges noe nyttig som veier så skal rentene gå opp, men om man bygger museer, kommunale bygg ol i milliardklassen så er det aldri snakk om at rentene skal stige.
Virker mer som skremselpropaganda får man si.

Veiene er jo allerede betalt i teorien av alle avgiftene bilistene betaler inn, det er bare måten politikerne bruker disse pengene som gjør forskjellen.

Kutt støtten til de fleste som lever av "gratis" penger så blir det mer å bruke på nyttige ting.
Redigert 02.06.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Zorin
02.06.2019 kl 14:02 591

Så bare fordi du kanskje ikke bruker skoler, biblioteker og museer osv. så kan vi kutte det? Da vil jeg foreslå å kutte kraftig på veiutbyggingen. E39 fergefri for eks. må ryke først som sist! Jeg har riktignok en tesla, men det står for det meste i garasjen. Jeg foretrekker elsykkel og trikk lokalt og tog regionalt Skal jeg lenger ut i periferien tar jeg fly og benytter meg eventuelt av eks. Herz eller Avis skulle jeg trenge bil.
Redigert 02.06.2019 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Dråpe
02.06.2019 kl 14:07 587

Frp har fått gjennomslag for gode saker i regjeringen,men Frp svikter totalt i å kommunisere disse resultatene med velgerne.
Media nevner minst mulig,selvsagt,og det er stort sett bare på Sivs FB at info om disse sakene skrives.
Merkelig at media har greid å gi skylda til Frp fir at deres 15% ikke greier å vinne disse sakene mit de 85% på Stortinget som vil
ha bompenger.
Også flere andre saker står Frp alene mot røkla.
Kun et større Frp vil få gjennomslag,for kjøttvekta betyr alt i forhandlinger.
Oliver Stonheg
02.06.2019 kl 14:13 580

Innfører en idiotavgift og deretter foreslå bruk av oljefondet, ved «å slette idiotavgiften» med midler fra selve fondet, er (mad in noway) stor statsmannskunst?
Etter som gjeld og fattigdommen bare øker. (Det vil tilta i årene som kommer, vil en ny bankkrise inntreffe som naturlig konsekvens.) Det er vi bare Et par rentehopp unna. Da skal staten bruke midler fra (oljefondet "pensjonsfondet") for å inn-dekke den politiske svindelen som den statlige initierte stadig senkede rente «boligpris-gjelds-veksten» har skapt. Og her i i utkanten "av utkanten" snakker man negativt om "sjamaner" og sjarlataner? Kjøss meg i ræva så fjæra fyk!
http://www.ebnorge.no/norsk-okonomi-statsbudsjett-er-bompenger-et-symptom-pa-stortingets-manglende-forstaelse-for-okonomi-og-tall/

Hagens 100 milliarder
Da Frp holdt landsmøte på Gardermoen den første helgen i mai vedtok partiet med stort flertall et forslag fra tidligere formann Carl I. Hagen om å tappe oljefondet for det nødvendige antall milliarder som trengs for å slette all bompengegjeld og rive alle bomstasjoner.

Både Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug advarte mot forslaget, som er anslått å koste rundt 100 milliarder kroner, da de mente det var helt urealistisk å få gjennomslag for.

Men partiledelsen tapte, og flere av de som skal møte i landsstyret kommende onsdag deler ikke oppfatningen om at forslaget er urealistisk.

– Vi må ta Hagens forslag på alvor, sier fylkesleder Tone Ims Larssen i Oslo Frp.
https://www.nrk.no/norge/kilder-til-nrk_-frp-kan-true-med-a-forlate-regjeringen-uten-bompenge-seier-1.14572595
Redigert 02.06.2019 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
HanVann
20.06.2019 kl 22:11 502

fake "ENDELIG"

Du fortjener en egen seremoni. lol. dirken enig med frp. not. Pirken lol. Hva mener du?
dirken
Enig med Siv.
Redigert 20.06.2019 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
dirken
21.06.2019 kl 09:24 471

Var krisemøtene bare bløff? Mer og mer bompenger ble utfallet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRarr5/avgjort-i-kveld-dette-er-bompengeprosjektene-frp-stemte-for

Det ble bompenge-bonanza i Stortinget onsdag kveld, da hele tre store bompengeprosjekt ble behandlet. Fremskrittspartiet stemte for alle sammen.
.777.
22.06.2019 kl 03:36 450

FrP stemmer for mer og mer og MER bompenger som skal brukes på mer og mer og MER import av navere, og mer og mer og MER oppblåst statsmakt, byråkrati, skjemaer og kontrollering av folk flest.

Endelig skal fattigfolka prises vekk fra veiene så vi storkarene får mer tumleplass. Kanskje FrP er partiet for meg og Ur-te hadde rett allikevel da han forsøkte å terrorisere meg vekk fra aller-aller-ytterste-høyre, og inn på den smale FrP sti?