Fest hos AP SV og MDG:52 nye bomstasjoner i Oslo,En Gledens dag
Hvorfor gidder ikke AP og MDG feie gatene, ....Luften blir for ren.
Lørdag 1. juni begynner 52 nye bomstasjoner å ta inn penger fra bilistene i Oslo. Til forargelse for mange, men også til glede for en del. Hovedstadens miljøbyråd nærmest jubler.
- Så 1. juni blir en gledens dag for deg som miljøbyråd?
- Ja, bomringen gir mindre kø, renere Oslo-luft, og finansierer en nødvendig utbygging av buss, trikk og bane som kommer alle til gode, ikke minst de som ikke har råd til eller kan kjøre bil. Kort sagt, tiltak som gjør Oslo til en enda mer fantastisk by for alle som bor og jobber her, sier miljøbyråden.
Hermstad sier alt for mange har levd i helsefarlig luft i hovedstaden.
- Da vi gikk inn i byråd etter mange år med borgerlig styre, levde anslagsvis 200.000 i helsefarlig byluft. Sykkelutbyggingen gikk i sneglefart, og vi manglet penger til å bygge ut et nesten sprengt kollektivtilbud. Bommene som nå kommer skal bidra til å finansiere den største kollektivsatsingen siden t-banen ble bygget etter krigen, påpeker han.
Lørdag 1. juni begynner 52 nye bomstasjoner å ta inn penger fra bilistene i Oslo. Til forargelse for mange, men også til glede for en del. Hovedstadens miljøbyråd nærmest jubler.
- Så 1. juni blir en gledens dag for deg som miljøbyråd?
- Ja, bomringen gir mindre kø, renere Oslo-luft, og finansierer en nødvendig utbygging av buss, trikk og bane som kommer alle til gode, ikke minst de som ikke har råd til eller kan kjøre bil. Kort sagt, tiltak som gjør Oslo til en enda mer fantastisk by for alle som bor og jobber her, sier miljøbyråden.
Hermstad sier alt for mange har levd i helsefarlig luft i hovedstaden.
- Da vi gikk inn i byråd etter mange år med borgerlig styre, levde anslagsvis 200.000 i helsefarlig byluft. Sykkelutbyggingen gikk i sneglefart, og vi manglet penger til å bygge ut et nesten sprengt kollektivtilbud. Bommene som nå kommer skal bidra til å finansiere den største kollektivsatsingen siden t-banen ble bygget etter krigen, påpeker han.
Zorin
01.06.2019 kl 12:10
1536
Jeg sier som min heltinne Marie Lan: JEG ELSKER BOMRINGEN! Ikke fordi jeg elsker skatter, men fordi jeg elsker ren luft, den forbedrede kollektivtransporten, trafikkflyten for de myke trafikkantene og bedre trafikkflyt på bilveiene inn og ut av Oslo! VI får håpe at de rødgrønne kan fortsette det gode arbeidet neste år! For livet mitt som syklist i Oslo har blitt bedre etter de rødgrønne kom til makten! Så Hva kan jeg si? Jeg elsker dem!
Bomringene blir feiret med Champagne!
Bomringene blir feiret med Champagne!
Redigert 01.06.2019 kl 12:11
Du må logge inn for å svare
Panikk i AP
AP i HEDMARK ERKLÆRER KLIMAKRISE
Nå må fokuset vekk fra bompenger ellers ryker AP ut av styr og stell, de kan ikke tilate at folket tar makta.
ylkesrådet i Hedmark har erklært klimakrise, og utfordrer regjeringen til å gjøre det samme, skriver Ringsaker Blad.
– Det må tas grep for å sikre at vi skaper flere grønne arbeiderplasser som kan erstatte inntektene fra oljeøkonomien. Det krever en langt mer offensiv politikk enn det vi ser fra regjeringen per dags dato, sier fylkesråd for klima og miljø Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) i en pressemelding
AP i HEDMARK ERKLÆRER KLIMAKRISE
Nå må fokuset vekk fra bompenger ellers ryker AP ut av styr og stell, de kan ikke tilate at folket tar makta.
ylkesrådet i Hedmark har erklært klimakrise, og utfordrer regjeringen til å gjøre det samme, skriver Ringsaker Blad.
– Det må tas grep for å sikre at vi skaper flere grønne arbeiderplasser som kan erstatte inntektene fra oljeøkonomien. Det krever en langt mer offensiv politikk enn det vi ser fra regjeringen per dags dato, sier fylkesråd for klima og miljø Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) i en pressemelding
Dråpe
01.06.2019 kl 16:40
1467
Oslofolk får som fortjent,for flertallet i byen har selv stemt på partier som støtter dette.
Også på landsbasis har jo velgerne gjenvalgt partier som i flere valgkamper har støttet bompenger.
Frp er i klart mindretall og kan selvsagt ikke forventes å få flertall mot alle de andre partiene.
Uten Frps stemmer vill Høyre og småpartiene fått flertall med venstresiden og da ville det vært enda verre enn den subsidiære støtten
Frp ga i regjeringen.
Også på landsbasis har jo velgerne gjenvalgt partier som i flere valgkamper har støttet bompenger.
Frp er i klart mindretall og kan selvsagt ikke forventes å få flertall mot alle de andre partiene.
Uten Frps stemmer vill Høyre og småpartiene fått flertall med venstresiden og da ville det vært enda verre enn den subsidiære støtten
Frp ga i regjeringen.
Mentor
01.06.2019 kl 18:20
1436
Zorin med et voksent svar her. Selv er jeg ikke noe glad i sykkel og sykkelveiene, men det er meg og jeg er gammel. Det er likevel klart at i en stor by må individet spille mye mer på lag med alle de andre. La egoismen fare og forstå det som virkelig betyr noe på et sted med så mange mennesker, trafikk, biler og kollektivt som i Oslo. Det er det den nye bomringen skal få oss til.
Hva tror dere forresten er den viktigste grunnen til køer? Svaret er overraskende nok at menneskene ikke klarer å kjøre i nøyaktig samme fart. Det kan bli kø i en stor lukket rundkjøring der bare de bilene som kjører der er der. Med de komplekse systemene er det ikke rart det blir full stopp. Så får vi bare håpe det ikke blir over 1 time i indre bomring;-)
Hva tror dere forresten er den viktigste grunnen til køer? Svaret er overraskende nok at menneskene ikke klarer å kjøre i nøyaktig samme fart. Det kan bli kø i en stor lukket rundkjøring der bare de bilene som kjører der er der. Med de komplekse systemene er det ikke rart det blir full stopp. Så får vi bare håpe det ikke blir over 1 time i indre bomring;-)
Odi.1
01.06.2019 kl 18:38
1430
Hva kompetanse har Hedmark skole som lærer Barna at det er andre planeter UTEN Sjokolade på?
Dessuten kommer ikke dette i butikkene med bruk av Tinge Ling , om de er opplært til å tro dette.
Det transporteres med fly og lastebiler, blir produsert av Traktorer og maskiner som er bygget av Store metallbiter, som er produsert på store svære fabrikker rundt i hele verden , og råmaterialene er kommet fra gigantiske Gruver med dumpere og gravemaskiner som er store som fjell.
For å drifte dette , turnerer Borene i OLJEHULLENE 24.7 . 365 , til glede for både Mammaene og Pappaene dimmers, så de får lønna si , så ikke mamma dimmers må arbeide natten rundt som i gamle dager...
Dessuten kommer ikke dette i butikkene med bruk av Tinge Ling , om de er opplært til å tro dette.
Det transporteres med fly og lastebiler, blir produsert av Traktorer og maskiner som er bygget av Store metallbiter, som er produsert på store svære fabrikker rundt i hele verden , og råmaterialene er kommet fra gigantiske Gruver med dumpere og gravemaskiner som er store som fjell.
For å drifte dette , turnerer Borene i OLJEHULLENE 24.7 . 365 , til glede for både Mammaene og Pappaene dimmers, så de får lønna si , så ikke mamma dimmers må arbeide natten rundt som i gamle dager...
Legg E18 og E6 utenom Oslo straks. Oslo vil ikke ha trafikken, hvorfor skal de få den? Og bygg Regjeringsbygget og et nytt Storting på Gardermoen. Folk rundt omkring i landet som henter ut naturressursene og gjør dem om til valutainntekter og pensjonsfond har krav på kortest mulig vei til makta, så legg statsmakta til Gardermoen.
Karybdis
02.06.2019 kl 08:38
1309
Enig der, Volven; all gjennomgående trafikk bør gå utenom Oslo. Det er ikke riktig at byen der kan snylte på storsamfunnet ved å kreve inn avgifter; dette minner jo bare mer og mer om Middelalderen. Enhver kommune med gjennomløpende riksvei kunne jo da sette opp sin egen bomstasjon med god almenn begrunnelse; gjerne også med fritaksordninger for lokale gjengangere.
Nei, Raymond og Marie får kreve avgift av sine egne; når der ikke er flere fossilbilbrukere å melke for å bygge offentlig kommunikasjonsvelferd, så får de heller øke takstene på offentlig transport, pluss gjerne også noen nye knepp på eiendomsskatten. Rike El-bil-eiere må for all del ikke bidra til fellesskapet. Ikke for det, mulighetene er dog legio for nye skattemessige avgifter når krybben blir tom, men de får ordne opp i det der lokalt...
Nei, Raymond og Marie får kreve avgift av sine egne; når der ikke er flere fossilbilbrukere å melke for å bygge offentlig kommunikasjonsvelferd, så får de heller øke takstene på offentlig transport, pluss gjerne også noen nye knepp på eiendomsskatten. Rike El-bil-eiere må for all del ikke bidra til fellesskapet. Ikke for det, mulighetene er dog legio for nye skattemessige avgifter når krybben blir tom, men de får ordne opp i det der lokalt...
PSI- Investor
02.06.2019 kl 09:11
1291
Ja veldig enig i det du skriver.
At Oslo skal kunne ta inn penger fra de som bare er nødt til å kjøre innom byen fordi det ikke er noen annen vei og så bruke pengene til hva de vil det er ikke riktig.
Inne i sentrum kan de gjøre hva de vil, men på en nasjonal europavei, det er ikke akseptabelt i det hele tatt. Alle andre byer burde gjøre det samme helt til det så blir forbudt å holde på sånn
At Oslo skal kunne ta inn penger fra de som bare er nødt til å kjøre innom byen fordi det ikke er noen annen vei og så bruke pengene til hva de vil det er ikke riktig.
Inne i sentrum kan de gjøre hva de vil, men på en nasjonal europavei, det er ikke akseptabelt i det hele tatt. Alle andre byer burde gjøre det samme helt til det så blir forbudt å holde på sånn
Mentor
02.06.2019 kl 09:23
1277
Hvordan skal dere smartinger finansiere ny E18 og E6 utenom Oslo? Jeg er ikke uenig i at i hvert fall E6 burde kunne legges helt utenfor, men med betaling for de som da bruker denne omleggingen. Det er fjell og stein om man skal lage en rett rasjonell vei og man må jo ha en arm bort til byen uansett på den også. E18 er mye vanskeligere å få til på fastlandet. Ingenting er umulig med dette blir dyrt. 100 kr pr. passering personbil og 300 kr. for tunge biler blir fort resultat. Å skrive og snakke er billig.
PSI- Investor
02.06.2019 kl 09:59
1259
Det er da vanlig å bygge veien først og så ta inn bompengene etterpå? Nå tar de pengene og bruker dem til lokale tiltak og kun 2% til vei.
Vi fra Østfold som skal nord for Oslo får ikke noen ny vei for pengene våre, den som går der nå er nedbetalt for mange år siden
Vi fra Østfold som skal nord for Oslo får ikke noen ny vei for pengene våre, den som går der nå er nedbetalt for mange år siden
Bmwi8
02.06.2019 kl 11:54
1225
Nå er vel strengt tatt høyre det mest bom kåte partiet på stortinget, venstre og krf ikke langt bak. Ts bør nok legge til disse i overskriften.
mishka
02.06.2019 kl 12:11
1208
Det er INGEN som tør / vil peke på "elefanten i rommet". Norges befolkning vokser i året tilsvarende en by på Lillehammers størrelse pga innvandring / familiegjenforening. Oslos befolkning var i mange år på 500k. og ville ikke vokst noe særlig om det ikke var for innvandringen. Det meste av innvandringen er mennesker fra fullstendig dysfunksjonelle stammesamfunn som nesten ikke bidrar med noe som helst annet enn å belaste bl.a NAV og statsbudsjettet i Norge. Men bil kjøper de ganske fort og det er en av årsakene til den eksplosive økningen i antall biler. De belaster også et allerede presset helsevesen med enorme ressurser. Mange av disse menneskene lider av masse komplekse sykdommer og de haugevis av "fødeteltene" som vagger rundt i Groruddalen har diabetes. Barna får ofte psykisk utviklingshemming pga inngifte. Og det er her det begynner å butte i statsbudsjettet når det gjelder veier, for man må se på HELHETEN. Utgiftene er alt for store til å klare alt og veier og kollektivtrafikk blir da skjøvet vekk fra statsbudsjettet og over på avgiftsinnkreving i TILLEGG TIL: En av verdens høyeste bensinavgifter, verdens høyeste regavgift på bil, verdens høyeste årsavgift, verdens høyeste moms osv. osv.
Jomma123
02.06.2019 kl 12:16
1201
Er iallefall mer rett at vi betaler på den veien en bruker enn at pengene skal gå til alt annet enn vei sånn det er i Oslo.Ser jo helst at staten skal betale for veiene våres men når de heller vil bruke dem på nye landsmenn blir det sånn. Bommene blir uansett fjerna når veien er nedbetalt. I Oslo vil bommene bli stående som en melkeku for kommunen. Da blir det bråk.
Mentor
02.06.2019 kl 12:25
1179
Jeg kan være enig med mishka sine synspunkter minus undertonene her. Oslopakke 3 er der for å håndtere befolkningsøkningen og den skyldes innvandring/arbeidsinnvanding. Det er blitt merkbart flere mennesker på et begrenset område. Oslo og omegn. Nå skal bystyret satse på kollektivt og pengene tas fra bilistene. Det er ikke helt sikkert dette blir suksess. Jeg har også lagt merke til forholdet mishka nevner. Innvandrere har store familier = privatbil blir mer lønnsomt selv i sentrum by. Etnisk norske er mye en-husholdninger (i Oslo litt over 50%) = privatbil i by blir nå dyrt i sentrum (ellers ikke ).
Bystyret får inn betydelig flere kroner i året. La oss håpe de ikke skusler bort altfor mye av dem. Alle endringer i Oslo er ikke bra. Kollektivt er imidlertid veien å gå. Vil store innvandrerfamilier bruke kollektivt om de samtidig har råd til bil?
Bystyret får inn betydelig flere kroner i året. La oss håpe de ikke skusler bort altfor mye av dem. Alle endringer i Oslo er ikke bra. Kollektivt er imidlertid veien å gå. Vil store innvandrerfamilier bruke kollektivt om de samtidig har råd til bil?
Redigert 02.06.2019 kl 12:35
Du må logge inn for å svare
Mentor
02.06.2019 kl 12:33
1175
Oslo har problemer med rushtrafikk man ikke klarer å bygge seg så lett ut av. Selv om man river blokker langs ring 2 og hus/blokker langs ring 3 vil det bli problemer ved avkjøringer/påkjøringer av de ringveiene og de vil skape køer om man da legger på et felt i hver retning på begge etter å ha sanert blokkene/husene (koster milliarder på milliarder). Rushtrafikken varer tross alt "bare" 2-3 timer morgen/ettermiddag.
E18 vestover har samme problemet og derfor kvier politikerne seg. Neste trinn her ER vanskelig, mht. pris/utforming/ekspropriasjon. De forskjellige politikerne i Oslo vil også forskjellig. I Bærum er de mer enig og går for ny E18 (de som styrer) Det ligger planer om bompenger på E18 og de vil bli spredd litt utover fra Asker og i begge retninger. Ideelt burde man lage en moderne motorvei fordi denne er gammel nå og det er behov. Norges mest trafikkerte vei. Man ser jo også hvor mye bedre fortsettelsen er. Den mye mer moderne Drammen-Larvik (veldig bra vei og ok prising)
E18 vestover har samme problemet og derfor kvier politikerne seg. Neste trinn her ER vanskelig, mht. pris/utforming/ekspropriasjon. De forskjellige politikerne i Oslo vil også forskjellig. I Bærum er de mer enig og går for ny E18 (de som styrer) Det ligger planer om bompenger på E18 og de vil bli spredd litt utover fra Asker og i begge retninger. Ideelt burde man lage en moderne motorvei fordi denne er gammel nå og det er behov. Norges mest trafikkerte vei. Man ser jo også hvor mye bedre fortsettelsen er. Den mye mer moderne Drammen-Larvik (veldig bra vei og ok prising)
Redigert 02.06.2019 kl 12:43
Du må logge inn for å svare
Karybdis
02.06.2019 kl 13:02
1151
Kan man investere i disse bompengeinnkrevingsstasjonene???
Disse høres jo ut som en kilde til uendelig rikdom og velstand i følge enkelte her.
Går oljefondet tørt så har vi tydeligvis bomstasjoner i reserve!!!!
Disse høres jo ut som en kilde til uendelig rikdom og velstand i følge enkelte her.
Går oljefondet tørt så har vi tydeligvis bomstasjoner i reserve!!!!
mishka
02.06.2019 kl 13:29
1139
Det hele handler bare om politisk vilje. En 6 felts autobahn i tunnel fra Fillipstad til Asker med oppkjørsler i hh.v. Sandvika og Høvik ville koste langt mindre enn mange av de tunnelprosjektene på vestlandet og ikke minst i Nordnorge. Ta f.eks, Fatima prosjektet til Nordkapp: Over 10 km. tunnel til et sted det bor like mange mennesker som i et par høyblokker på Tveita. Helt fullstendig KOKO bruk av penger som bare norske politikere kan få seg til å gjøre. Norske politikere er fullstendig ute av stand til å prioritere.
Redigert 02.06.2019 kl 13:29
Du må logge inn for å svare
Karybdis
02.06.2019 kl 14:32
1107
«from the Garp perspektive», I presume.
Nok noen flere folk der i Nordkapp og Gjesvær enn i ei lita høyblokk på Tveita,
(Eller hvor nå hvor ut i hutti heita det var du siktet til)
Og i tillegg, en virkelig stor turistdestinasjon!!!!!
Skulle du få lyst til å se deg om i landet så kan jeg gjerne anbefale Nordkapp;
Det er ikke på noe vis verdens ende og tunnelen er kjempefin
selv om også ferjen til Repvåg var sjarmerende nok i sin tid.
Nok noen flere folk der i Nordkapp og Gjesvær enn i ei lita høyblokk på Tveita,
(Eller hvor nå hvor ut i hutti heita det var du siktet til)
Og i tillegg, en virkelig stor turistdestinasjon!!!!!
Skulle du få lyst til å se deg om i landet så kan jeg gjerne anbefale Nordkapp;
Det er ikke på noe vis verdens ende og tunnelen er kjempefin
selv om også ferjen til Repvåg var sjarmerende nok i sin tid.
mishka
02.06.2019 kl 15:09
1090
Hele Nordkapp kommune har 3239 innbygere. Gjesvik har 100 stk. Hvis ikke dette setter litt perspektiv på pengebruken så vet ikke jeg. 3 høyblokker i Nåkves vei på Tveita er nærmere 900 leiligheter!
Redigert 02.06.2019 kl 15:12
Du må logge inn for å svare
Mentor
02.06.2019 kl 15:26
1081
Man må gi mishka rett her. Det er dessuten 95.000 biler i vestkorridoren på E18 (Lysaker-Asker). Det er dessverre ikke personer, men biler i døgnet.
På denne dagen og fra nå utover (til 22:00) er det ikke så greit å være på den i retning Oslo. Langhelg og det er meldt køer allerede på E18 i Telemark.
Siden 1980 har det vært køer Lysaker og inn til sentrum. Nå starter køene i Asker. Jeg kunne nesten sagt Drammen også. Saktegående, stillestående og ikke noe miljøvennlig. Drammen har vokst enormt. Det bor litt over 100k der. Av og til tror jeg alle der jobber eller studerer i Oslo. Eller rett og slett bare er på besøk hos venner og kjente.
Edit
Dette slår selvfølgelig aldri feil etter langhelg. Ulykker på E18 Holmestrand.
" Legger man seg på hjul i retning Oslo nå, så må man beregne en ekstra halvannen time på å komme seg hjem"
1 + 1/2 + den normale 1/2 timen så har man 2 timer Drammen - Oslo på en søndag ettermiddag/kveld og det kjenner jeg så godt igjen.
https://www.tv2.no/nyheter/10643923/
På denne dagen og fra nå utover (til 22:00) er det ikke så greit å være på den i retning Oslo. Langhelg og det er meldt køer allerede på E18 i Telemark.
Siden 1980 har det vært køer Lysaker og inn til sentrum. Nå starter køene i Asker. Jeg kunne nesten sagt Drammen også. Saktegående, stillestående og ikke noe miljøvennlig. Drammen har vokst enormt. Det bor litt over 100k der. Av og til tror jeg alle der jobber eller studerer i Oslo. Eller rett og slett bare er på besøk hos venner og kjente.
Edit
Dette slår selvfølgelig aldri feil etter langhelg. Ulykker på E18 Holmestrand.
" Legger man seg på hjul i retning Oslo nå, så må man beregne en ekstra halvannen time på å komme seg hjem"
1 + 1/2 + den normale 1/2 timen så har man 2 timer Drammen - Oslo på en søndag ettermiddag/kveld og det kjenner jeg så godt igjen.
https://www.tv2.no/nyheter/10643923/
Redigert 02.06.2019 kl 17:26
Du må logge inn for å svare
Hvor skal de legge den veien? Det er jo bare fjell utenfor ytre ring.