Nytt/nye T-bane spor i T-banesirkelen i Oslo
Om en ikke foreslo T-baneringen i Oslo i sin tid, var det ikke langt unna. Var i det minste tidlig ute med
å legitimere den. Den må sies å ha vært vellykket og viktig. En arbeidshest som gjør et stort transportarbeid.
Som nedenstående Metrokart viser, vokser metronettene i byer utover, og blir mer finmasket.
Så å planlegge et nytt spor inne i T-baneringen bør gjøres med omhu. Man bør se på hva
blir neste trekk, og kanskje tredje trekk senere ?
Det virker mer naturlig å krysse igjennom T-baneringen. Enn den minisløyfen Høyre har tegnet ved
Stortinget stasjon. Og Majorstuen peker seg ut som et aktuelt utgangspunkt, fordi mange baner kommer inn der.
Løsninger ligger antagelig i hva man ser for seg at trekk nr. 2 og evt. 3 blir. Bør man lage
en X inne i sirkelen ? Eller et nav på sikt ? Fordelen med en X er at da får man en over-
gangsmulighet.
Og T-baneringen er kanskje ikke større enn at en X eller et nav med 3 linjer holder ?
På lang sikt blir det kanskje uansett ikke behov for mer enn 2 eller baner
kryssende inne i sirkelen. Poenget blir da heller baner i ytre soner rundt byen på
vei til et knytte seg på T-baneringen et sted, og da gjerne med gjennomgang
gjennom Ringen og videre ut på en eller flere baner der.
Terrengforhold kommer også inn. Disse banene må under Akerselven. Helst så
rake baner som mulig, for å spare tid for trafikantene.
Hva med tanken om et nav midt på sirkelen ?
En sirkelrunde tar i dag visstnok 22 minutter. (Iflg. wikipedialink lenger ned, 24 min).
Stortinget stasjon synes å være tillagt vel mye vekt. Nationalteateret og
Jernbanetorget er jo mye viktigere stasjoner. Og hvor skal trafikken ?
Alt som kommer inn vest- og nordfra mot Majorstuen, hvor skal denne
trafikken potensielt ? Gjør man dette riktig så avlastes eksisterende strekning
Majorstuen - Grønland.
Det er neppe lett å bygge enda mer under Stortinget stasjon.
Mottak for en ny forbindelse som starter på Majorstuen synes naturligst å måtte bli på strekningen
Sinsen - Tøyen et sted. Gjerne på en måte som fanger opp Vestlibanen. Så man får snarvei fra
Vestli til Kolsås, Fornebu, Østerås, Frognerseteren osv.
Jeg tror det er viktigere å tenke kartskjemaprinsipp, enn å henge seg opp i mulige enkeltstasjoner.
Og da bli enige om et kartskjemaprinsipp med 2 eller 3 trinn. Mer enn 3 synes unødvendig. 2 kan
være nok.
Vi trenger mer kapasitet for jernbanen også gjennom byen. Her er kanskje økt kapasitet Skøyen
- Oslo S nok. Fordi det er ikke noe kjøredistanse å spare å snakke om, ved å avvike fra dette.
Det holder med å bedre kapasiteten Skøyen - Oslo S.
Tbane København
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=UqDRXPGHA-KWjgblmpbIBg&q=t+bane+k%C3%B8benhavn&oq=t-bane+k%C3%B8benhavn&gs_l=img.1.0.0i30.51135.69438..71611...0.0..0.65.1226.21......1....1..gws-wiz-img.......0j35i39j0i8i30j0i24j0i7i30.Nh8eUMTurIg#imgrc=k9rd7eD3NvGZMM:
Metro Paris
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=CqHRXNnVI5LqrgTe7Yf4BQ&q=metro+map+paris&oq=metro+&gs_l=img.1.6.35i39j0i67j0l6j0i67j0.6723.7921..11161...0.0..0.71.246.4......1....1..gws-wiz-img.8iwSVcxJtMI#imgrc=A49eOx-mnzPcIM:
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=CqHRXNnVI5LqrgTe7Yf4BQ&q=metro+map+paris&oq=metro+&gs_l=img.1.6.35i39j0i67j0l6j0i67j0.6723.7921..11161...0.0..0.71.246.4......1....1..gws-wiz-img.8iwSVcxJtMI#imgrc=xistjKX1T3oAKM:
Zurich
https://www.iphonecake.com/app_650749179_.html
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=F6HRXL6bGY-wrgT4vaboBQ&q=metro+map+zurich&oq=metro+map+zurich&gs_l=img.1.0.0i19.97823.109416..111399...0.0..0.74.685.11......1....1..gws-wiz-img.......0j0i30j0i5i30j0i8i30j35i39j0i5i30i19.nW7B8SRZRKA#imgrc=xhuMUEyJJiMh4M:
Munchen
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=F6HRXL6bGY-wrgT4vaboBQ&q=munchen+metro+map&oq=metro+map+munchen&gs_l=img.1.0.0i8i30.6872.13739..15973...0.0..0.66.716.12......1....1..gws-wiz-img.......35i39j0i30j0i5i30j0j0i19j0i5i30i19j0i8i30i19.baMDkh6j2oc#imgrc=us9ly-of2XntYM:
Berlin
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=P6LRXL73DsHMrgSoybaIAw&q=berlin+metro+map+2019&oq=berlin+metro+map&gs_l=img.1.2.0j0i30l3j0i8i30l6.76398.81336..84431...0.0..0.107.1053.14j1......1....1..gws-wiz-img.......0i7i30j35i39j0i67j0i7i10i30j0i8i7i30.LC_1QFzZ1wY#imgrc=7CDSWXK7oCvt6M:
Moskva
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=P6LRXL73DsHMrgSoybaIAw&q=moscow+metro+map&oq=moscow+metro+map&gs_l=img.1.0.0j0i7i30j0i30l8.8593.12927..15878...0.0..0.90.777.11......1....1..gws-wiz-img.......0i7i5i30j0i8i7i30.qnAIHknv7GU#imgrc=KROzNJsqxdLF3M:
Madrid
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=yaPRXMOtHorKrgTusqvgBQ&q=metro+madrid+map&oq=metro+madrid&gs_l=img.1.0.0j0i67j0i7i30l8.13787.17834..19301...0.0..0.100.783.10j1......1....1..gws-wiz-img.......0i8i7i30j0i19j0i7i30i19.P-rzZU8LVt4#imgrc=ayVDKUYLc1gcXM:
Praha
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=yaPRXMOtHorKrgTusqvgBQ&q=metro+praha+mapa&oq=metro+praha&gs_l=img.1.1.0j0i30l6j0i10i30j0i30j0i8i30.5238.14127..16272...0.0..1.76.1451.23......2....1..gws-wiz-img.....0..35i39j0i67.Mzil0oZ5WbA#imgrc=JIkadehl-l4txM:
å legitimere den. Den må sies å ha vært vellykket og viktig. En arbeidshest som gjør et stort transportarbeid.
Som nedenstående Metrokart viser, vokser metronettene i byer utover, og blir mer finmasket.
Så å planlegge et nytt spor inne i T-baneringen bør gjøres med omhu. Man bør se på hva
blir neste trekk, og kanskje tredje trekk senere ?
Det virker mer naturlig å krysse igjennom T-baneringen. Enn den minisløyfen Høyre har tegnet ved
Stortinget stasjon. Og Majorstuen peker seg ut som et aktuelt utgangspunkt, fordi mange baner kommer inn der.
Løsninger ligger antagelig i hva man ser for seg at trekk nr. 2 og evt. 3 blir. Bør man lage
en X inne i sirkelen ? Eller et nav på sikt ? Fordelen med en X er at da får man en over-
gangsmulighet.
Og T-baneringen er kanskje ikke større enn at en X eller et nav med 3 linjer holder ?
På lang sikt blir det kanskje uansett ikke behov for mer enn 2 eller baner
kryssende inne i sirkelen. Poenget blir da heller baner i ytre soner rundt byen på
vei til et knytte seg på T-baneringen et sted, og da gjerne med gjennomgang
gjennom Ringen og videre ut på en eller flere baner der.
Terrengforhold kommer også inn. Disse banene må under Akerselven. Helst så
rake baner som mulig, for å spare tid for trafikantene.
Hva med tanken om et nav midt på sirkelen ?
En sirkelrunde tar i dag visstnok 22 minutter. (Iflg. wikipedialink lenger ned, 24 min).
Stortinget stasjon synes å være tillagt vel mye vekt. Nationalteateret og
Jernbanetorget er jo mye viktigere stasjoner. Og hvor skal trafikken ?
Alt som kommer inn vest- og nordfra mot Majorstuen, hvor skal denne
trafikken potensielt ? Gjør man dette riktig så avlastes eksisterende strekning
Majorstuen - Grønland.
Det er neppe lett å bygge enda mer under Stortinget stasjon.
Mottak for en ny forbindelse som starter på Majorstuen synes naturligst å måtte bli på strekningen
Sinsen - Tøyen et sted. Gjerne på en måte som fanger opp Vestlibanen. Så man får snarvei fra
Vestli til Kolsås, Fornebu, Østerås, Frognerseteren osv.
Jeg tror det er viktigere å tenke kartskjemaprinsipp, enn å henge seg opp i mulige enkeltstasjoner.
Og da bli enige om et kartskjemaprinsipp med 2 eller 3 trinn. Mer enn 3 synes unødvendig. 2 kan
være nok.
Vi trenger mer kapasitet for jernbanen også gjennom byen. Her er kanskje økt kapasitet Skøyen
- Oslo S nok. Fordi det er ikke noe kjøredistanse å spare å snakke om, ved å avvike fra dette.
Det holder med å bedre kapasiteten Skøyen - Oslo S.
Tbane København
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=UqDRXPGHA-KWjgblmpbIBg&q=t+bane+k%C3%B8benhavn&oq=t-bane+k%C3%B8benhavn&gs_l=img.1.0.0i30.51135.69438..71611...0.0..0.65.1226.21......1....1..gws-wiz-img.......0j35i39j0i8i30j0i24j0i7i30.Nh8eUMTurIg#imgrc=k9rd7eD3NvGZMM:
Metro Paris
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=CqHRXNnVI5LqrgTe7Yf4BQ&q=metro+map+paris&oq=metro+&gs_l=img.1.6.35i39j0i67j0l6j0i67j0.6723.7921..11161...0.0..0.71.246.4......1....1..gws-wiz-img.8iwSVcxJtMI#imgrc=A49eOx-mnzPcIM:
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=CqHRXNnVI5LqrgTe7Yf4BQ&q=metro+map+paris&oq=metro+&gs_l=img.1.6.35i39j0i67j0l6j0i67j0.6723.7921..11161...0.0..0.71.246.4......1....1..gws-wiz-img.8iwSVcxJtMI#imgrc=xistjKX1T3oAKM:
Zurich
https://www.iphonecake.com/app_650749179_.html
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=F6HRXL6bGY-wrgT4vaboBQ&q=metro+map+zurich&oq=metro+map+zurich&gs_l=img.1.0.0i19.97823.109416..111399...0.0..0.74.685.11......1....1..gws-wiz-img.......0j0i30j0i5i30j0i8i30j35i39j0i5i30i19.nW7B8SRZRKA#imgrc=xhuMUEyJJiMh4M:
Munchen
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=F6HRXL6bGY-wrgT4vaboBQ&q=munchen+metro+map&oq=metro+map+munchen&gs_l=img.1.0.0i8i30.6872.13739..15973...0.0..0.66.716.12......1....1..gws-wiz-img.......35i39j0i30j0i5i30j0j0i19j0i5i30i19j0i8i30i19.baMDkh6j2oc#imgrc=us9ly-of2XntYM:
Berlin
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=P6LRXL73DsHMrgSoybaIAw&q=berlin+metro+map+2019&oq=berlin+metro+map&gs_l=img.1.2.0j0i30l3j0i8i30l6.76398.81336..84431...0.0..0.107.1053.14j1......1....1..gws-wiz-img.......0i7i30j35i39j0i67j0i7i10i30j0i8i7i30.LC_1QFzZ1wY#imgrc=7CDSWXK7oCvt6M:
Moskva
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=P6LRXL73DsHMrgSoybaIAw&q=moscow+metro+map&oq=moscow+metro+map&gs_l=img.1.0.0j0i7i30j0i30l8.8593.12927..15878...0.0..0.90.777.11......1....1..gws-wiz-img.......0i7i5i30j0i8i7i30.qnAIHknv7GU#imgrc=KROzNJsqxdLF3M:
Madrid
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=yaPRXMOtHorKrgTusqvgBQ&q=metro+madrid+map&oq=metro+madrid&gs_l=img.1.0.0j0i67j0i7i30l8.13787.17834..19301...0.0..0.100.783.10j1......1....1..gws-wiz-img.......0i8i7i30j0i19j0i7i30i19.P-rzZU8LVt4#imgrc=ayVDKUYLc1gcXM:
Praha
https://www.google.no/search?tbm=isch&sa=1&ei=yaPRXMOtHorKrgTusqvgBQ&q=metro+praha+mapa&oq=metro+praha&gs_l=img.1.1.0j0i30l6j0i10i30j0i30j0i8i30.5238.14127..16272...0.0..1.76.1451.23......2....1..gws-wiz-img.....0..35i39j0i67.Mzil0oZ5WbA#imgrc=JIkadehl-l4txM:
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
07.05.2019 kl 18:19
2074
https://www.aftenposten.no/osloby/i/LAWKQ1/Med-denne-tegningen-kaster-Venstre-seg-inn-i-debatten-om-hvor-den-nye-T-banen-i-Oslo-skal-ga
Altså heller en rak X, enn en av disse buktende slangene her. Dette ser jeg videre på.
Altså heller en rak X, enn en av disse buktende slangene her. Dette ser jeg videre på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
07.05.2019 kl 18:27
2064
T-banekart Oslo :
https://www.google.no/search?q=tbanekart+oslo&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=HH-_QRqtKa-RPM%253A%252COQErppNuEvCSOM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kR4kIu-GNjwkPkYkm77jjqPIRkhZw&sa=X&ved=2ahUKEwiOl7W86YniAhVYxMQBHR_sDwMQ9QEwAnoECAkQCA#imgrc=HH-_QRqtKa-RPM:
Jeg har sett allerede. Vestlibanen får en snarvei gjennom ringen til Majorstuen. I kanskje en bue litt nordover. Og så legges
en ny bane i en bue fra Majorstuen til Tøyen (som fanger opp en drøss med baner der) som treffer et punkt ca midt på førstnevne
bane. Da får man en X inne i sirkelen. Med et knutepunkt (nav) på midten.
https://www.google.no/search?q=tbanekart+oslo&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=HH-_QRqtKa-RPM%253A%252COQErppNuEvCSOM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kR4kIu-GNjwkPkYkm77jjqPIRkhZw&sa=X&ved=2ahUKEwiOl7W86YniAhVYxMQBHR_sDwMQ9QEwAnoECAkQCA#imgrc=HH-_QRqtKa-RPM:
Jeg har sett allerede. Vestlibanen får en snarvei gjennom ringen til Majorstuen. I kanskje en bue litt nordover. Og så legges
en ny bane i en bue fra Majorstuen til Tøyen (som fanger opp en drøss med baner der) som treffer et punkt ca midt på førstnevne
bane. Da får man en X inne i sirkelen. Med et knutepunkt (nav) på midten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
07.05.2019 kl 20:52
2014
Da har vi grovprosjektert litt i full fart :
Bane 1 : Majorstuen - Carl Berner el. Løren el. Sinsen, el. både Løren og Sinsen (Evt. Haslevn./Gjøvikbanen)
Majorstuen (48,6 moh) - Adamstuen (67,1 moh) 1,3 km
Adamstuen (Ullevålsvn/Sognsvn) - Ila (Collettsgt/Uelandsgt)(55,6 moh) 0,9 km
Ila - Nedre Torshov (Vogtsgt/Bentsebrgt)(66,0 moh) 0,8 km
Nedre Torshov - ett av de 4 konseptene ved "CB/Løren" 1,3 km
Samlet lengde 4,3 km
Bane 2
Majorstua - Bislett (Pilestr/Theresegt.)(39,9 moh) 1,0 km
Bislett - Falck Ytters pl.(40,6 moh) 0,9 km
Falck Ytters pl. - Ila 0,9 km
Ila - Olaf Ryes pl. (19,5 moh) 1,3 km
Olaf Ryes pl. - Tøyen 1,1 km (påkobling v/Jens Bjelkes gt.)
Samlet lengde 5,2 km
Så 1 nordre arm på dette konseptet :
1. Ila - Voldsløkka (80,5 moh) - Tåsen 0,9 + 1,0 = 1,9 km
Der T-baneringen krysser nedenfor Tåsen, evt. flytte eksist. Tåsen st. litt. El. evt. skjøt til Tåsen st.
(Det er et ganske langt strek nå fra Nydalen til Ullevål st. uten noen stasjon direkte på Ringen her. Dvs. 2,0 km T-banestrek).
Så 2 spiler på konseptet :
a. Falck Ytters pl. - Stortinget 1,7 km
b. Olaf Ryes pl. - Stortinget 1,5 km
Her er det tegnet noenlunde tilpassede buer. Det er selvfølgelig cirkatall.
Inne i sirkelen fins ingen stasjoner i dag. Totalkonseptet her innebærer 7
stasjoner inne i sirkelen. Dette skulle dekke meget godt.
Man kan kanskje lage en spile til fra Olaf Ryes pl. - Nedre Torshov - Storo (Kan kanskje overflødiggjøre Grefsentrikken nedenfor Storo ?).
Dette som den langsiktige strategien og løsningen. Den langsiktige løsning bør stakes ut før man begynner å bygge noe nytt.
Med dette konseptet kan mange ytre baner krysse igjennom sirkelen. Og skape kjempegod dekning og avlaste kapasitetsbelastede
strekninger. Fremkommeligheten kan bli utrolig rask. Ingen bil kan hamle opp med dette her.
https://no.wikipedia.org/wiki/T-baneringen
Ser ut som Ringen er 13,5 km lang. Og stort sett ser ut til å ha en "diameter" på omlag 3,8 - 4,1 km.
Dette konseptet kan bidra til å redusere behovet for bil. Og bidra til å redusere bilparkeringsbelastningen.
Her flytter man persontransport under bakken. Belastningen overflatetransporten utgjør, blir mindre.
Tegn opp disse banene og spilene på en kopi av et kart, og se hvor bra det blir.
Det kunne vært en siste spile for å komplettere symmetrien :
Falck Ytters pl. - Adamstuen - enten Blindern el. Gaustad/Rikshospitalet. 1,1 + 1,2 km = 2,3 km. Den kunne altså
fange opp Sognsvannsbanen.
Ringen har 13 stasjoner på 13,5 km. Dvs. ca 1 stasjon pr. km.
De ulike kryssningsbanene i Ringen er ca 4 km el. drøyt det lange.
Dvs. reisetiden inkl. stopp blir stort sett ca 8 min. Fra 7 - 9 min.
Det må sies å være svært attraktivt. Kanskje farten kan økes litt også ?
Bane 1 : Majorstuen - Carl Berner el. Løren el. Sinsen, el. både Løren og Sinsen (Evt. Haslevn./Gjøvikbanen)
Majorstuen (48,6 moh) - Adamstuen (67,1 moh) 1,3 km
Adamstuen (Ullevålsvn/Sognsvn) - Ila (Collettsgt/Uelandsgt)(55,6 moh) 0,9 km
Ila - Nedre Torshov (Vogtsgt/Bentsebrgt)(66,0 moh) 0,8 km
Nedre Torshov - ett av de 4 konseptene ved "CB/Løren" 1,3 km
Samlet lengde 4,3 km
Bane 2
Majorstua - Bislett (Pilestr/Theresegt.)(39,9 moh) 1,0 km
Bislett - Falck Ytters pl.(40,6 moh) 0,9 km
Falck Ytters pl. - Ila 0,9 km
Ila - Olaf Ryes pl. (19,5 moh) 1,3 km
Olaf Ryes pl. - Tøyen 1,1 km (påkobling v/Jens Bjelkes gt.)
Samlet lengde 5,2 km
Så 1 nordre arm på dette konseptet :
1. Ila - Voldsløkka (80,5 moh) - Tåsen 0,9 + 1,0 = 1,9 km
Der T-baneringen krysser nedenfor Tåsen, evt. flytte eksist. Tåsen st. litt. El. evt. skjøt til Tåsen st.
(Det er et ganske langt strek nå fra Nydalen til Ullevål st. uten noen stasjon direkte på Ringen her. Dvs. 2,0 km T-banestrek).
Så 2 spiler på konseptet :
a. Falck Ytters pl. - Stortinget 1,7 km
b. Olaf Ryes pl. - Stortinget 1,5 km
Her er det tegnet noenlunde tilpassede buer. Det er selvfølgelig cirkatall.
Inne i sirkelen fins ingen stasjoner i dag. Totalkonseptet her innebærer 7
stasjoner inne i sirkelen. Dette skulle dekke meget godt.
Man kan kanskje lage en spile til fra Olaf Ryes pl. - Nedre Torshov - Storo (Kan kanskje overflødiggjøre Grefsentrikken nedenfor Storo ?).
Dette som den langsiktige strategien og løsningen. Den langsiktige løsning bør stakes ut før man begynner å bygge noe nytt.
Med dette konseptet kan mange ytre baner krysse igjennom sirkelen. Og skape kjempegod dekning og avlaste kapasitetsbelastede
strekninger. Fremkommeligheten kan bli utrolig rask. Ingen bil kan hamle opp med dette her.
https://no.wikipedia.org/wiki/T-baneringen
Ser ut som Ringen er 13,5 km lang. Og stort sett ser ut til å ha en "diameter" på omlag 3,8 - 4,1 km.
Dette konseptet kan bidra til å redusere behovet for bil. Og bidra til å redusere bilparkeringsbelastningen.
Her flytter man persontransport under bakken. Belastningen overflatetransporten utgjør, blir mindre.
Tegn opp disse banene og spilene på en kopi av et kart, og se hvor bra det blir.
Det kunne vært en siste spile for å komplettere symmetrien :
Falck Ytters pl. - Adamstuen - enten Blindern el. Gaustad/Rikshospitalet. 1,1 + 1,2 km = 2,3 km. Den kunne altså
fange opp Sognsvannsbanen.
Ringen har 13 stasjoner på 13,5 km. Dvs. ca 1 stasjon pr. km.
De ulike kryssningsbanene i Ringen er ca 4 km el. drøyt det lange.
Dvs. reisetiden inkl. stopp blir stort sett ca 8 min. Fra 7 - 9 min.
Det må sies å være svært attraktivt. Kanskje farten kan økes litt også ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
09.05.2019 kl 20:54
1927
Media melder nå at et flertall i bystyret går inn for en trasé Majorstuen - Bislett - Stortinget - Grünerløkka ved Nybrua - Tøyen, med
mulighet for forlengelse til Bryn. Dette skal koste 17 mrd. Byggestart 2024. Ferdig 2030. Det høres vanvittig dyrt ut. Er det i
2024-2030 kroner det da eller ?
Uansett utgjør dette kun 2 nye stasjoner "nederst" i Ringen. I fremtiden vil det trenges linjer nord for dette. Derfor bør det
lages en plan for "innmaten" i hele Ringen fra start. Så kan man bygge ut trinnvis. Men kostnader må ned. Det er nok
billigere å bygge lenger opp i Ringen, enn helt nederst. Helt nederst kan det være mye mer komplisert enn lenger opp.
Både med masse bygninger over, men også mye mer dybder med løsmasser.
Nybrua virker heller ikke å være noen bra plassering. Dette er bare 6-700 meter fra Grønland T-bane
i luftlinje, og 8 - 900 meter fra Jernbanetorget T-bane st. Da er Olaf Ryes plass en mye bedre lokalisering, slik overnevnte
konsept går ut på.
mulighet for forlengelse til Bryn. Dette skal koste 17 mrd. Byggestart 2024. Ferdig 2030. Det høres vanvittig dyrt ut. Er det i
2024-2030 kroner det da eller ?
Uansett utgjør dette kun 2 nye stasjoner "nederst" i Ringen. I fremtiden vil det trenges linjer nord for dette. Derfor bør det
lages en plan for "innmaten" i hele Ringen fra start. Så kan man bygge ut trinnvis. Men kostnader må ned. Det er nok
billigere å bygge lenger opp i Ringen, enn helt nederst. Helt nederst kan det være mye mer komplisert enn lenger opp.
Både med masse bygninger over, men også mye mer dybder med løsmasser.
Nybrua virker heller ikke å være noen bra plassering. Dette er bare 6-700 meter fra Grønland T-bane
i luftlinje, og 8 - 900 meter fra Jernbanetorget T-bane st. Da er Olaf Ryes plass en mye bedre lokalisering, slik overnevnte
konsept går ut på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
11.05.2019 kl 21:43
1871
https://www.aftenposten.no/osloby/i/RRK9x2/Oslo-kan-fa-to-helt-nye-T-banestrekninger
Skal studere dette nærmere. En ensporet tunnel har altså eksistert siden 1960-tallet ved
Ensjø, men ikke vært tatt i bruk.
Noen Fornebubane er foreløbig ikke bygget.
Egentlig har jeg vært imot en Fornebubane hele tiden. Bare så det er sagt. Fordi det bare
vil bidra til enda mer uvettig bygging på Fornebu. Oslo-området kan ha godt av mest mulig
grønt og blått på Fornebu. Ikke en maurtue med stygge kasser med boliger og kontorer.
Etter min mening kan det være aktuelt å tenke T-bane andre steder i Norge kanskje.
F.eks. i Bergen. (Flesland - Fyllingsdalen - Sentrum - Åsane) Og kanskje Sarpsborg - Fredrikstad ?
I forbindelse med lyntog til Oslo og Gøteborg.
(Kanskje Stavanger - Sandnes ?)
(Porsgrunn - Skien ?)
Skal studere dette nærmere. En ensporet tunnel har altså eksistert siden 1960-tallet ved
Ensjø, men ikke vært tatt i bruk.
Noen Fornebubane er foreløbig ikke bygget.
Egentlig har jeg vært imot en Fornebubane hele tiden. Bare så det er sagt. Fordi det bare
vil bidra til enda mer uvettig bygging på Fornebu. Oslo-området kan ha godt av mest mulig
grønt og blått på Fornebu. Ikke en maurtue med stygge kasser med boliger og kontorer.
Etter min mening kan det være aktuelt å tenke T-bane andre steder i Norge kanskje.
F.eks. i Bergen. (Flesland - Fyllingsdalen - Sentrum - Åsane) Og kanskje Sarpsborg - Fredrikstad ?
I forbindelse med lyntog til Oslo og Gøteborg.
(Kanskje Stavanger - Sandnes ?)
(Porsgrunn - Skien ?)
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
tor_berg
16.05.2019 kl 14:44
1775
Jeg er ikke så enig med byrådet, men mener forslaget til ny sentrumstunnell er greit. Det får opp frekvensen for hele t-banenettet og har overgang til tog.
For området inni ringen som du er opptatt av har jeg følgende forslag:
En t-banelinje som starter på Bekkestua, overtar trikkesporet fra Bekkestua til Skøyen, stasjon på Skøyen med tilknytning til Fornebubanen og togstasjonen, overtar togsporet derfra til Fillipstad (skal legges ned etterhvert og togparkering på Fillipstad skal bort), inn i togtunnellen på Fillipstad den forlenges og det bygges perronger under stortinget stasjon, deretter går linjen nordover i tunnell med stopp på Grünerløkka Torshov og Sagene, nord for Nydalen kan linjen overta traseen til Gjøvikbanen. (Gjøvikbanen skal etterhvert få nytt spor via Alnabru til Nittedal)
Blir vel stoppesteder noe sånt som: Bekkestua, Lilleaker, Ullern, Skøyen, Skarpsno, Fillipstad, Stortinget, Kuba, Ringnes park, Toshov, Sagene, Nydalen, Grefsen, Kjelsås. Halve traseen er toglinjer eller trikkeskinner som allerede er der. Det er også muligheter for å ha en s-form på tunnellen nordover fra Stortinget med et stopp på St.Hanshaugen.
Forøvrig bør trikken til Ljabru bygges om til t-bane og kobles på mellom Grønland og Tøyen. Den bør også forlenges videre til Holmlia eller Prinsdal.
For området inni ringen som du er opptatt av har jeg følgende forslag:
En t-banelinje som starter på Bekkestua, overtar trikkesporet fra Bekkestua til Skøyen, stasjon på Skøyen med tilknytning til Fornebubanen og togstasjonen, overtar togsporet derfra til Fillipstad (skal legges ned etterhvert og togparkering på Fillipstad skal bort), inn i togtunnellen på Fillipstad den forlenges og det bygges perronger under stortinget stasjon, deretter går linjen nordover i tunnell med stopp på Grünerløkka Torshov og Sagene, nord for Nydalen kan linjen overta traseen til Gjøvikbanen. (Gjøvikbanen skal etterhvert få nytt spor via Alnabru til Nittedal)
Blir vel stoppesteder noe sånt som: Bekkestua, Lilleaker, Ullern, Skøyen, Skarpsno, Fillipstad, Stortinget, Kuba, Ringnes park, Toshov, Sagene, Nydalen, Grefsen, Kjelsås. Halve traseen er toglinjer eller trikkeskinner som allerede er der. Det er også muligheter for å ha en s-form på tunnellen nordover fra Stortinget med et stopp på St.Hanshaugen.
Forøvrig bør trikken til Ljabru bygges om til t-bane og kobles på mellom Grønland og Tøyen. Den bør også forlenges videre til Holmlia eller Prinsdal.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
06.09.2019 kl 16:22
1521
https://www.aftenposten.no/osloby/i/8mvn5A/Statsministeren-inn-i-Oslo-valgkampen_-vil-utrede-alternativ-T-banetunnel
Interessant å se at man lytter til gode ideer.
Interessant å se at man lytter til gode ideer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
Thinky
07.09.2019 kl 18:12
1479
https://www.aftenposten.no/osloby/i/50w9pe/T-banekrangel-i-Oslo---Statsministeren-bor-holde-seg-langt-unna
Det snakkes om EN T-bane tunnel til 19 mrd. kr. med en usikkerhetsfaktor på 40 %. Det er veldig mye penger.
Da er det viktig at man har en god plan. Det bør lages en masterplan for hele "innmaten" i T-baneringen.
Ellers er risikoen høy for at man begår en gedigen 100 års tabbe.
T-banen har den fordel at folk kommer raskt frem. Det kan til og med bety at man kommer raskere frem enn med bil.
Så fordelen med en god T-bane masterplan, er at den kan bidra til at det blir mindre både parkering og biltrafikk i
og gjennom området inne i T-baneringen. Og dette kan dreie seg om betydelige miljøgevinster.
Det er T-banen som frakter de store menneskemassene.
Jeg synes statsministeren er på rett spor, og bare bør holde på videre med dette.
Og hva med T-bane i Bergen Erna Solberg ? Den vil komme mye fortere frem, og
frakte flere.
Det snakkes om EN T-bane tunnel til 19 mrd. kr. med en usikkerhetsfaktor på 40 %. Det er veldig mye penger.
Da er det viktig at man har en god plan. Det bør lages en masterplan for hele "innmaten" i T-baneringen.
Ellers er risikoen høy for at man begår en gedigen 100 års tabbe.
T-banen har den fordel at folk kommer raskt frem. Det kan til og med bety at man kommer raskere frem enn med bil.
Så fordelen med en god T-bane masterplan, er at den kan bidra til at det blir mindre både parkering og biltrafikk i
og gjennom området inne i T-baneringen. Og dette kan dreie seg om betydelige miljøgevinster.
Det er T-banen som frakter de store menneskemassene.
Jeg synes statsministeren er på rett spor, og bare bør holde på videre med dette.
Og hva med T-bane i Bergen Erna Solberg ? Den vil komme mye fortere frem, og
frakte flere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare