NEL 31.01.2018
Dette ser virkelig ikke bra ut. Hva er det som gjør at kursen faller så mye? Dette er ikke tilfeldig.
Siste:3,094
Siste:3,094
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
EnklestErBest
31.01.2018 kl 20:54
5590
Fantastisk konspirasjonsteori Larsson.
Ikke akkurat relativitetsteorien dette, men takk for delingen allikevel.
Lykke til
Ikke akkurat relativitetsteorien dette, men takk for delingen allikevel.
Lykke til
Du Larsson du Larsson. Du er ikke sann :-)
Men lykke til fra meg også!
Men lykke til fra meg også!
Ifølge Karl Johan Molnes i Norne er det helt utenkelig at Nel går inn som partner.
Har lett litt, men finner ikke igjen svaret hans på på lignende spørsmål fra undertegnede for en stund tilbake.
Har lett litt, men finner ikke igjen svaret hans på på lignende spørsmål fra undertegnede for en stund tilbake.
Mye stoff om hydrogen og Nikola i morgendagens FA.
Og litt Nel da...
NEL-partner bygger fabrikk til 8. mrd
INDUSTRI: Nikola Motor Company skal bygge en fabrikk for hydrogenbaserte lastebiler for 8 milliarder kroner i Arizona i USA.
Nikola Motor-sjef Trevor Milton var i november i fjor i Oslo og fremsnakket hydrogen som drivstoff på fremtidens lastebiler.
Den Salt Lake City-baserte amerikaneren har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil og planlegger en omfattende utbygging av fyllestasjoner for hydrogen i USA.
Tidligere denne uken ble det klart at Milton har valgt byen Buckey, like utenfor Phoenix i Arizona, som base for fabrikken som skal produsere lastebilene.
Investerer rundt 8 mrd.
Nikola Motor inngikk i november i fjor en eksklusiv avtale med hydrogenselskapet NEL, som ble valgt som leverandør av de første fyllepumpene og elektrolyseanleggene. I starten planlegger Nikola å etablere 16 store hydrogenstasjoner mellom 2019 og 2021, men ambisjonen er på sikt å ha flere hundre stasjoner i USA.
Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.
Nikola Motor legger opp til at det skal investeres 1 milliard dollar, tilsvarende nær 8 milliarder kroner i den nye fabrikken. Anlegget er ventet å skape 2.000 nye arbeidsplasser.
Milton sier i en uttalelse at selskapet har brukt et år på å bestemme seg for produksjonsstedet etter å ha vurdert ni forskjellige stater, skriver Fortune. Flyttingen av hovedkontoret i Salt Lake City til Arizona starter umiddelbart.
Og litt Nel da...
NEL-partner bygger fabrikk til 8. mrd
INDUSTRI: Nikola Motor Company skal bygge en fabrikk for hydrogenbaserte lastebiler for 8 milliarder kroner i Arizona i USA.
Nikola Motor-sjef Trevor Milton var i november i fjor i Oslo og fremsnakket hydrogen som drivstoff på fremtidens lastebiler.
Den Salt Lake City-baserte amerikaneren har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil og planlegger en omfattende utbygging av fyllestasjoner for hydrogen i USA.
Tidligere denne uken ble det klart at Milton har valgt byen Buckey, like utenfor Phoenix i Arizona, som base for fabrikken som skal produsere lastebilene.
Investerer rundt 8 mrd.
Nikola Motor inngikk i november i fjor en eksklusiv avtale med hydrogenselskapet NEL, som ble valgt som leverandør av de første fyllepumpene og elektrolyseanleggene. I starten planlegger Nikola å etablere 16 store hydrogenstasjoner mellom 2019 og 2021, men ambisjonen er på sikt å ha flere hundre stasjoner i USA.
Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.
Nikola Motor legger opp til at det skal investeres 1 milliard dollar, tilsvarende nær 8 milliarder kroner i den nye fabrikken. Anlegget er ventet å skape 2.000 nye arbeidsplasser.
Milton sier i en uttalelse at selskapet har brukt et år på å bestemme seg for produksjonsstedet etter å ha vurdert ni forskjellige stater, skriver Fortune. Flyttingen av hovedkontoret i Salt Lake City til Arizona starter umiddelbart.
Ønsker tre nye hydrogenstasjoner i året
TRANSPORT: Enova legger opp til å støtte tre hydrogenstasjoner i året. Med dagens stasjoner og bevilgninger blir det «ganske bra» infrastruktur i Oslo-regionen, mener selskapet.
Hans Iver Odenrud
TRONDHEIM: – Man må være litt forsiktig med hva man sier fordi hydrogentematikken skaper såpass mye engasjement – et engasjement vi forøvrig setter stor pris på, sier Rune Holmen, utviklingssjef i Enova.
Holmen ertet på seg store deler av hydrogenbransjen da han i november 2016 manet til en forsiktig utrulling av fyllestasjoner og understrekte viktigheten av å først og fremst satse på demonstrasjonsanlegg, fremfor en større utrulling.
«Vi frykter det samme kan skje som ved forrige utrulling av hydrogenstasjoner. Da vil hydrogen få en ny knekk», sa Holmen den gang, men henvisning til blant annet nedleggelsen av landets første hydrogenstasjon på Forus utenfor Stavanger fem år tidligere.
Legger opp til tre nye stasjoner i året
Siden senhøsten 2016 har det åpnet én ny hydrogenstasjon i Bergen og én i Trondheim, og Enova har innvilget støtte til ytterligere fire planlagte stasjoner. Ifølge Norsk Hydrogenforum var det pr. 22. desember 2017 ni hydrogenstasjoner i drift i Norge.
Samtlige av stasjonene skal være i drift senest 1. september 2019, og Enova varslet allerede i fjor at det kommer en ny utlysningsrunde i mai i år.
Videre er det fremdeles få hydrogenbiler på norske veier, med 56 nye HY-registrerte i fjor, av til sammen over 33.000 nye nullutslippsbiler.
– Med den støtteordningen vi har i dag legges det opp til at vi skal støtte tre fyllestasjoner i år og de kommende årene, men samtidig skal vi følge med på utvikling. Det gir en viss utbygging. Oslo-regionen er den delen av verden som har best tilgang til hydrogen per capita. Samtidig er det viktig for oss å se at bruken av stasjonene tar seg opp i takt med at det kommer nye stasjoner, sier Holmen.
– «Ganske bra» infrastruktur i Oslo-området
– Hvor mange stasjoner trengs før man kan se at antallet biler tar seg opp?
– Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men med dagens stasjoner, samt tildelingene som allerede er innvilget, blir det ganske bra infrastruktur i Oslo-området, sier Holmen.
– Hva tror du selv om mulighetene til hydrogen som drivstoff i transportsektoren i dag?
– Hydrogen er en fantastisk energibærer med mange muligheter, også i transportsektoren, men kanskje spesielt innen maritim sektor og i industrien, sier han.
Han legger videre til at meningene er delte knyttet til hvorvidt hydrogen bør brukes som drivstoff i personbiler.
– Noen mener utbyggingen av infrastruktur bør gå langt raskere, mens andre mener dette er bortkastede penger, sier Holmen
Hydrogen-snakkis
Hydrogen som energibærer fikk langt mer oppmerksomhet under Enovakonferansen i år sammenlignet med fjoråret, og ble trukket frem som en del av løsningen i fremtidens energisystem av foredragsholdere fra industrielle tungvektere som Siemens og Hydro.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som nylig ble eier av Enova etter flyttingen av statsforetaket fra Olje- og energidepartementet, er selv hydrogenoptimist. Han ble dessuten tildelt Hydrogenprisen fra Norsk Hydrogenforum i 2017.
Elvestuen understreker at Enova fortsatt skal forbli en selvstendig organisasjon, men sender likevel noen tydelige signaler:
– Vi ønsker å fortsette arbeidet med å ta i bruk hydrogen både i industrien og i transportsektoren. Hydrogen er en viktig energibærer for fremtiden, og et nettverk av hydrogenstasjoner vil være viktig for å redusere utslipp i transportsektoren, sier ministeren.
NEL-topp: – God dialog
Bjørn Simonsen, direktør for samfunnskontakt og markedsutvikling i hydrogenselskapet NEL, opplever at hydrogenbransjen har god dialog med Enova. Som leverandør av fyllestasjoner ønsker han seg naturligvis langt mer enn tre nye, norske stasjoner i året.
– Vi har sammen med andre aktører i hydrogenbransjen avtalt et møte med Enova i løpet av våren for å diskutere støtteprogrammet for hydrogeninfrastruktur. Vi har fått inntrykk av at programmet ikke er hugget i stein, og at de er interesserte i å få innspill fra næringen, ser Simonsen, og legger til:
– Vi ønsker at utrullingen går fra å være prosjektbasert, til at man i større grad får på plass et langsiktig og forutsigbart program. Det vil være det viktigste for oss.
Faksimile: Side 6 og 7, fredag 4. november 2016
Utrullingen av landets første hydrogenstasjoner vekker vonde minner hos Enova. Stasjonen på Forus åpnet i 2006 og ble stengt på grunn av manglende lønnsomhet fem år senere.
TRANSPORT: Enova legger opp til å støtte tre hydrogenstasjoner i året. Med dagens stasjoner og bevilgninger blir det «ganske bra» infrastruktur i Oslo-regionen, mener selskapet.
Hans Iver Odenrud
TRONDHEIM: – Man må være litt forsiktig med hva man sier fordi hydrogentematikken skaper såpass mye engasjement – et engasjement vi forøvrig setter stor pris på, sier Rune Holmen, utviklingssjef i Enova.
Holmen ertet på seg store deler av hydrogenbransjen da han i november 2016 manet til en forsiktig utrulling av fyllestasjoner og understrekte viktigheten av å først og fremst satse på demonstrasjonsanlegg, fremfor en større utrulling.
«Vi frykter det samme kan skje som ved forrige utrulling av hydrogenstasjoner. Da vil hydrogen få en ny knekk», sa Holmen den gang, men henvisning til blant annet nedleggelsen av landets første hydrogenstasjon på Forus utenfor Stavanger fem år tidligere.
Legger opp til tre nye stasjoner i året
Siden senhøsten 2016 har det åpnet én ny hydrogenstasjon i Bergen og én i Trondheim, og Enova har innvilget støtte til ytterligere fire planlagte stasjoner. Ifølge Norsk Hydrogenforum var det pr. 22. desember 2017 ni hydrogenstasjoner i drift i Norge.
Samtlige av stasjonene skal være i drift senest 1. september 2019, og Enova varslet allerede i fjor at det kommer en ny utlysningsrunde i mai i år.
Videre er det fremdeles få hydrogenbiler på norske veier, med 56 nye HY-registrerte i fjor, av til sammen over 33.000 nye nullutslippsbiler.
– Med den støtteordningen vi har i dag legges det opp til at vi skal støtte tre fyllestasjoner i år og de kommende årene, men samtidig skal vi følge med på utvikling. Det gir en viss utbygging. Oslo-regionen er den delen av verden som har best tilgang til hydrogen per capita. Samtidig er det viktig for oss å se at bruken av stasjonene tar seg opp i takt med at det kommer nye stasjoner, sier Holmen.
– «Ganske bra» infrastruktur i Oslo-området
– Hvor mange stasjoner trengs før man kan se at antallet biler tar seg opp?
– Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men med dagens stasjoner, samt tildelingene som allerede er innvilget, blir det ganske bra infrastruktur i Oslo-området, sier Holmen.
– Hva tror du selv om mulighetene til hydrogen som drivstoff i transportsektoren i dag?
– Hydrogen er en fantastisk energibærer med mange muligheter, også i transportsektoren, men kanskje spesielt innen maritim sektor og i industrien, sier han.
Han legger videre til at meningene er delte knyttet til hvorvidt hydrogen bør brukes som drivstoff i personbiler.
– Noen mener utbyggingen av infrastruktur bør gå langt raskere, mens andre mener dette er bortkastede penger, sier Holmen
Hydrogen-snakkis
Hydrogen som energibærer fikk langt mer oppmerksomhet under Enovakonferansen i år sammenlignet med fjoråret, og ble trukket frem som en del av løsningen i fremtidens energisystem av foredragsholdere fra industrielle tungvektere som Siemens og Hydro.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som nylig ble eier av Enova etter flyttingen av statsforetaket fra Olje- og energidepartementet, er selv hydrogenoptimist. Han ble dessuten tildelt Hydrogenprisen fra Norsk Hydrogenforum i 2017.
Elvestuen understreker at Enova fortsatt skal forbli en selvstendig organisasjon, men sender likevel noen tydelige signaler:
– Vi ønsker å fortsette arbeidet med å ta i bruk hydrogen både i industrien og i transportsektoren. Hydrogen er en viktig energibærer for fremtiden, og et nettverk av hydrogenstasjoner vil være viktig for å redusere utslipp i transportsektoren, sier ministeren.
NEL-topp: – God dialog
Bjørn Simonsen, direktør for samfunnskontakt og markedsutvikling i hydrogenselskapet NEL, opplever at hydrogenbransjen har god dialog med Enova. Som leverandør av fyllestasjoner ønsker han seg naturligvis langt mer enn tre nye, norske stasjoner i året.
– Vi har sammen med andre aktører i hydrogenbransjen avtalt et møte med Enova i løpet av våren for å diskutere støtteprogrammet for hydrogeninfrastruktur. Vi har fått inntrykk av at programmet ikke er hugget i stein, og at de er interesserte i å få innspill fra næringen, ser Simonsen, og legger til:
– Vi ønsker at utrullingen går fra å være prosjektbasert, til at man i større grad får på plass et langsiktig og forutsigbart program. Det vil være det viktigste for oss.
Faksimile: Side 6 og 7, fredag 4. november 2016
Utrullingen av landets første hydrogenstasjoner vekker vonde minner hos Enova. Stasjonen på Forus åpnet i 2006 og ble stengt på grunn av manglende lønnsomhet fem år senere.
Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.
Det her er inte riktig? Massproduktion, av de första 5000 bilar, begynner slutet av 2020, oktober 2020, full produktion 2021.
https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/
Det her er inte riktig? Massproduktion, av de första 5000 bilar, begynner slutet av 2020, oktober 2020, full produktion 2021.
https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/
Jag hade tidigare ritat in en trendlinje från 1:e september i fjor då kursen var ca 2,34. Dagens slutkurs hamnar då exakt på botten av denna. Förhoppningsvis studsar vi imorgon upp härifrån. :)
Lucky
31.01.2018 kl 22:07
5331
oppvigår skrev Mener du at enda flere aksjer vil stabilisere kursen?
Ha ha, du skjønte nok hva jeg mente...
Jeg har redigert no.. "Omvendt" ble slettet i farten.?
Jeg har redigert no.. "Omvendt" ble slettet i farten.?
Lagt inn en kjøpsordre på 2,91 i morgen tidlig.
Blir spennende å se om det går en stop loss fra morgenen av...
Blir spennende å se om det går en stop loss fra morgenen av...
Silk1
31.01.2018 kl 22:42
3156
The Nel's stock has undergone a correction movement of 3.75 Norwegian crowns on now 3.13 crowns in recent news poor weeks. But this should be finished shortly.
https://www.facebook.com/groups/1660373334267282/permalink/1782605238710757/
https://www.facebook.com/groups/1660373334267282/permalink/1782605238710757/
-
«
- 1
- 2 »