NEL 31.01.2018

Stubben
NEL 31.01.2018 kl 09:03 11063

Dette ser virkelig ikke bra ut. Hva er det som gjør at kursen faller så mye? Dette er ikke tilfeldig.
Siste:3,094
Redigert 20.01.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2018 kl 20:33 5622

Den er bra far out, larsson ;)
EnklestErBest
31.01.2018 kl 20:54 5590

Fantastisk konspirasjonsteori Larsson.

Ikke akkurat relativitetsteorien dette, men takk for delingen allikevel.

Lykke til
Slettet bruker
31.01.2018 kl 20:56 5582

Du Larsson du Larsson. Du er ikke sann :-)
Men lykke til fra meg også!
Slettet bruker
31.01.2018 kl 21:05 5543

Ifølge Karl Johan Molnes i Norne er det helt utenkelig at Nel går inn som partner.
Har lett litt, men finner ikke igjen svaret hans på på lignende spørsmål fra undertegnede for en stund tilbake.
Slettet bruker
31.01.2018 kl 21:09 5526

Mye stoff om hydrogen og Nikola i morgendagens FA.
Og litt Nel da...

NEL-partner bygger fabrikk til 8. mrd
INDUSTRI: Nikola Motor Company skal bygge en fabrikk for hydrogenbaserte lastebiler for 8 milliarder kroner i Arizona i USA.
Nikola Motor-sjef Trevor Milton var i november i fjor i Oslo og fremsnakket hydrogen som drivstoff på fremtidens lastebiler.

Den Salt Lake City-baserte amerikaneren har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil og planlegger en omfattende utbygging av fyllestasjoner for hydrogen i USA.

Tidligere denne uken ble det klart at Milton har valgt byen Buckey, like utenfor Phoenix i Arizona, som base for fabrikken som skal produsere lastebilene.

Investerer rundt 8 mrd.

Nikola Motor inngikk i november i fjor en eksklusiv avtale med hydrogenselskapet NEL, som ble valgt som leverandør av de første fyllepumpene og elektrolyseanleggene. I starten planlegger Nikola å etablere 16 store hydrogenstasjoner mellom 2019 og 2021, men ambisjonen er på sikt å ha flere hundre stasjoner i USA.

Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.

Nikola Motor legger opp til at det skal investeres 1 milliard dollar, tilsvarende nær 8 milliarder kroner i den nye fabrikken. Anlegget er ventet å skape 2.000 nye arbeidsplasser.

Milton sier i en uttalelse at selskapet har brukt et år på å bestemme seg for produksjonsstedet etter å ha vurdert ni forskjellige stater, skriver Fortune. Flyttingen av hovedkontoret i Salt Lake City til Arizona starter umiddelbart.

Slettet bruker
31.01.2018 kl 21:10 5522

Ønsker tre nye hydrogenstasjoner i året
TRANSPORT: Enova legger opp til å støtte tre hydrogenstasjoner i året. Med dagens stasjoner og bevilgninger blir det «ganske bra» infrastruktur i Oslo-regionen, mener selskapet.
Hans Iver Odenrud
TRONDHEIM: – Man må være litt forsiktig med hva man sier fordi hydrogentematikken skaper såpass mye engasjement – et engasjement vi forøvrig setter stor pris på, sier Rune Holmen, utviklingssjef i Enova.

Holmen ertet på seg store deler av hydrogenbransjen da han i november 2016 manet til en forsiktig utrulling av fyllestasjoner og understrekte viktigheten av å først og fremst satse på demonstrasjonsanlegg, fremfor en større utrulling.

«Vi frykter det samme kan skje som ved forrige utrulling av hydrogenstasjoner. Da vil hydrogen få en ny knekk», sa Holmen den gang, men henvisning til blant annet nedleggelsen av landets første hydrogenstasjon på Forus utenfor Stavanger fem år tidligere.

Legger opp til tre nye stasjoner i året

Siden senhøsten 2016 har det åpnet én ny hydrogenstasjon i Bergen og én i Trondheim, og Enova har innvilget støtte til ytterligere fire planlagte stasjoner. Ifølge Norsk Hydrogenforum var det pr. 22. desember 2017 ni hydrogenstasjoner i drift i Norge.

Samtlige av stasjonene skal være i drift senest 1. september 2019, og Enova varslet allerede i fjor at det kommer en ny utlysningsrunde i mai i år.

Videre er det fremdeles få hydrogenbiler på norske veier, med 56 nye HY-registrerte i fjor, av til sammen over 33.000 nye nullutslippsbiler.

– Med den støtteordningen vi har i dag legges det opp til at vi skal støtte tre fyllestasjoner i år og de kommende årene, men samtidig skal vi følge med på utvikling. Det gir en viss utbygging. Oslo-regionen er den delen av verden som har best tilgang til hydrogen per capita. Samtidig er det viktig for oss å se at bruken av stasjonene tar seg opp i takt med at det kommer nye stasjoner, sier Holmen.

– «Ganske bra» infrastruktur i Oslo-området

– Hvor mange stasjoner trengs før man kan se at antallet biler tar seg opp?

– Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men med dagens stasjoner, samt tildelingene som allerede er innvilget, blir det ganske bra infrastruktur i Oslo-området, sier Holmen.

– Hva tror du selv om mulighetene til hydrogen som drivstoff i transportsektoren i dag?

– Hydrogen er en fantastisk energibærer med mange muligheter, også i transportsektoren, men kanskje spesielt innen maritim sektor og i industrien, sier han.

Han legger videre til at meningene er delte knyttet til hvorvidt hydrogen bør brukes som drivstoff i personbiler.

– Noen mener utbyggingen av infrastruktur bør gå langt raskere, mens andre mener dette er bortkastede penger, sier Holmen

Hydrogen-snakkis

Hydrogen som energibærer fikk langt mer oppmerksomhet under Enovakonferansen i år sammenlignet med fjoråret, og ble trukket frem som en del av løsningen i fremtidens energisystem av foredragsholdere fra industrielle tungvektere som Siemens og Hydro.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som nylig ble eier av Enova etter flyttingen av statsforetaket fra Olje- og energidepartementet, er selv hydrogenoptimist. Han ble dessuten tildelt Hydrogenprisen fra Norsk Hydrogenforum i 2017.

Elvestuen understreker at Enova fortsatt skal forbli en selvstendig organisasjon, men sender likevel noen tydelige signaler:

– Vi ønsker å fortsette arbeidet med å ta i bruk hydrogen både i industrien og i transportsektoren. Hydrogen er en viktig energibærer for fremtiden, og et nettverk av hydrogenstasjoner vil være viktig for å redusere utslipp i transportsektoren, sier ministeren.

NEL-topp: – God dialog

Bjørn Simonsen, direktør for samfunnskontakt og markedsutvikling i hydrogenselskapet NEL, opplever at hydrogenbransjen har god dialog med Enova. Som leverandør av fyllestasjoner ønsker han seg naturligvis langt mer enn tre nye, norske stasjoner i året.

– Vi har sammen med andre aktører i hydrogenbransjen avtalt et møte med Enova i løpet av våren for å diskutere støtteprogrammet for hydrogeninfrastruktur. Vi har fått inntrykk av at programmet ikke er hugget i stein, og at de er interesserte i å få innspill fra næringen, ser Simonsen, og legger til:

– Vi ønsker at utrullingen går fra å være prosjektbasert, til at man i større grad får på plass et langsiktig og forutsigbart program. Det vil være det viktigste for oss.

Faksimile: Side 6 og 7, fredag 4. november 2016

Utrullingen av landets første hydrogenstasjoner vekker vonde minner hos Enova. Stasjonen på Forus åpnet i 2006 og ble stengt på grunn av manglende lønnsomhet fem år senere.

Slettet bruker
31.01.2018 kl 21:16 5486

Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.

Det her er inte riktig? Massproduktion, av de första 5000 bilar, begynner slutet av 2020, oktober 2020, full produktion 2021.

https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/

Slettet bruker
31.01.2018 kl 21:49 5363

Jag hade tidigare ritat in en trendlinje från 1:e september i fjor då kursen var ca 2,34. Dagens slutkurs hamnar då exakt på botten av denna. Förhoppningsvis studsar vi imorgon upp härifrån. :)
Lucky
31.01.2018 kl 22:07 5331

Ha ha, du skjønte nok hva jeg mente...
Jeg har redigert no.. "Omvendt" ble slettet i farten.?
oppvigår
31.01.2018 kl 22:09 3253

Var ikke ondt ment !
Slettet bruker
31.01.2018 kl 22:14 3229

Lagt inn en kjøpsordre på 2,91 i morgen tidlig.
Blir spennende å se om det går en stop loss fra morgenen av...
Silk1
31.01.2018 kl 22:42 3156

The Nel's stock has undergone a correction movement of 3.75 Norwegian crowns on now 3.13 crowns in recent news poor weeks. But this should be finished shortly.

https://www.facebook.com/groups/1660373334267282/permalink/1782605238710757/
Lucky
31.01.2018 kl 23:41 3018

oppvigår skrev Var ikke ondt ment !
Bra du sa ifra ☺