NEL'S Ordrereserve kr 10 milliarder sier Spb1 marked
Nel i sin anbefalte portefølje av norske aksjer.
- Sterkt grunnlag - For to uker siden arrangerte vi Europas største seminar innen olje, gass og fornybar energi, og det gjennomgående budskapet fra alle store selskaper er krystallklart: fornybar energi er fremtiden og vi kan være fossilfrie i løpet av en generasjon, innleder analysesjef Lars-Daniel Westby og analytiker Petter Kongslie i en rapport Hegnar.no har fått tilgang til.
- Sterkt grunnlag - For to uker siden arrangerte vi Europas største seminar innen olje, gass og fornybar energi, og det gjennomgående budskapet fra alle store selskaper er krystallklart: fornybar energi er fremtiden og vi kan være fossilfrie i løpet av en generasjon, innleder analysesjef Lars-Daniel Westby og analytiker Petter Kongslie i en rapport Hegnar.no har fått tilgang til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Tigeren
18.03.2019 kl 14:54
5924
Duoen viser til at grønn (utslippsfri) hydrogen i 2017/18 ble... .. og estimerer at Nel gikk fra en ordrebok på under 500 millioner i slutten av 2017 til over 10 milliarder kroner i slutten av 2018.
- Selskapet har lagt et sterkt grunnlag for videre vekst i 2019 gjennom å investere i en ny fabrikk som reduserer kostnader med over 40 prosent, inngå pilotprosjekter og signere rammekontrakter som kan materialisere seg i flere milliardkontrakter (i kroner) i 2019. I tillegg hentet Nel 463 millioner kroner i januar, noe som gjør at selskapet er fullfinansiert frem til Nikola-kontrakten i 2021, heter det videre.
- I sum liker vi relativt lav finansieringsrisiko, høy sannsynlighet for materielle kontrakter og Nels posisjon som en global leder i et sterkt voksende marked, oppsummerer analytikerne.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Tar-inn-Nel-som-en-av-tre-nye-anbefaler-11-aksjer
- Selskapet har lagt et sterkt grunnlag for videre vekst i 2019 gjennom å investere i en ny fabrikk som reduserer kostnader med over 40 prosent, inngå pilotprosjekter og signere rammekontrakter som kan materialisere seg i flere milliardkontrakter (i kroner) i 2019. I tillegg hentet Nel 463 millioner kroner i januar, noe som gjør at selskapet er fullfinansiert frem til Nikola-kontrakten i 2021, heter det videre.
- I sum liker vi relativt lav finansieringsrisiko, høy sannsynlighet for materielle kontrakter og Nels posisjon som en global leder i et sterkt voksende marked, oppsummerer analytikerne.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Tar-inn-Nel-som-en-av-tre-nye-anbefaler-11-aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tigeren
18.03.2019 kl 15:23
5717
Nel virker bunnsolid og supersterk. Rt 5.84 og kommer bruddet nå? .. Ja da røsker det meget hardt opp. Det røsket kommer alltid etter anbefaling som i dag og forrige uke. Hold dere fast. ??
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Bjella
18.03.2019 kl 15:42
5581
Ta plass nå , imorgen blir det neppe mye å få tak i under 6Kr
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tigeren
18.03.2019 kl 15:46
5534
Ja nå skjer det noe, Bjella,? Det er i morgen det skjer... ??. Superbull sterk og fin opp +1% og strong 5.85
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Nanoq
18.03.2019 kl 17:06
5358
Velkommen etter, Sparebank1 Markets. Hvor har dere vært det siste året hvor NEL er opp med 80 %? På aksjecrash-flytur med NAS?
Hittil i år er porteføljen til Sparebank1 Markets opp 2,5 prosent, mot 11,3 prosent oppgang for hovedindeksen. Ikke mye aksje-troverdighet å finne der.
Kanskje en god idé å slå litt kaldt vann i bull-blodet ? Med en markedsverdi på ca. 7 milliarder kr for NEL, så bør NEL ha salgsinntekter på opp imot 2 milliarder kr. pr. år før vi nøkternt kan forvente at kursen passerer 6 kr. Det vil gi en P/S på 3,5-4. Og det er faktisk temmelig høyt...Når vil det skje? Tidligst om 3 år IMO.
På tide å sette de kortsikta forventningene litt ned?
Hittil i år er porteføljen til Sparebank1 Markets opp 2,5 prosent, mot 11,3 prosent oppgang for hovedindeksen. Ikke mye aksje-troverdighet å finne der.
Kanskje en god idé å slå litt kaldt vann i bull-blodet ? Med en markedsverdi på ca. 7 milliarder kr for NEL, så bør NEL ha salgsinntekter på opp imot 2 milliarder kr. pr. år før vi nøkternt kan forvente at kursen passerer 6 kr. Det vil gi en P/S på 3,5-4. Og det er faktisk temmelig høyt...Når vil det skje? Tidligst om 3 år IMO.
På tide å sette de kortsikta forventningene litt ned?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tigeren
18.03.2019 kl 17:13
5314
Nanoq. Du bommer svært ofte. Nel kan innen 4 uker stå i over kr 7, da en rekke kursdrivende triggere kan slippes. Nikola show vill garantert gi Nel nye kontrakter så dette går opp. Forventningene er høye og Nel kommer til å levere det beste ever. Kr 800 mill i banken og null i gjeld gjør selskapet til en slagkraftig pengemaskin som vil skape suksess for alle aksjonærer. Kjøp Nel i morgen og bli rik på 6 uker. Nel kan doble verdien på kort sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Nanoq
18.03.2019 kl 17:56
5050
Tigeren: Jeg bommer faktisk ikke ofte...og har også tjent veldig godt på NEL siden mai.
Men nå tror jeg NEL-festen er over for en stund. Og de NEL-aksjene som jeg fremdeles har, skal først selges om mange år.
Og kanskje kjøper jeg meg kraftig opp igjen om et år eller to...time will tell.
PS:
Min største investeringsbom var såmen å selge 50.000 Apple-aksjer under finanskrisa i 2008 som jeg hadde hatt siden rett etter at IT-bobla sprakk noen år før (kjøpt 2003 til ca. 1½ USD). Det salget kosta meg mange ti-talls millioner (hvis jeg altså hadde holdt fast til i dag..?).
Men nå tror jeg NEL-festen er over for en stund. Og de NEL-aksjene som jeg fremdeles har, skal først selges om mange år.
Og kanskje kjøper jeg meg kraftig opp igjen om et år eller to...time will tell.
PS:
Min største investeringsbom var såmen å selge 50.000 Apple-aksjer under finanskrisa i 2008 som jeg hadde hatt siden rett etter at IT-bobla sprakk noen år før (kjøpt 2003 til ca. 1½ USD). Det salget kosta meg mange ti-talls millioner (hvis jeg altså hadde holdt fast til i dag..?).
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Fra shareville
https://www.google.com/amp/s/thedriven.io/2019/03/18/nikola-hedges-its-bets-on-hydrogen-by-turning-to-battery-trucks-for-beer-client/amp/
Dette kan da umulig være gode tegn som Nikola sender her?
https://www.google.com/amp/s/thedriven.io/2019/03/18/nikola-hedges-its-bets-on-hydrogen-by-turning-to-battery-trucks-for-beer-client/amp/
Dette kan da umulig være gode tegn som Nikola sender her?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Cunt1984
18.03.2019 kl 18:21
4900
Tigeren du skriver at Nanoq bommer svært ofte. Har du fortrengt hvor kraftig du selv bommet på Nas? Du er vel den siste her til å påpeke at andre bommer når du selv har bommet så grovt på Nas som du gjorde. Husker også at det var flere på HO som prøvde å forklare deg regnestykke på Nas, men du skjønte det ikke før det var for sent.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
MrPutter
18.03.2019 kl 18:31
4836
Dette intervjuet gjorde bransjenettstedet FreightWaves med den nye styreformannen i Nikola som svarer på denne måten:
FreightWaves: Nikola is known for its hydrogen fuel-cell vision. Will the battery-electric models steal the thunder?
Mark Russell: “Our vehicles have always been electric. The fuel cell is there to extend the range. That’s the challenge with the battery vehicle. Trevor saw it years ago; the challenge for alternative fuel is the long-haul fuel market. So he had in his mind a hybrid version. He founded dHybrid because he believed natural gas might be part of the solution. That’s before hydrogen made such incredible progress. Hydrogen fuel cells are at the the point now that we’re very confident we are going to introduce a vehicle that competes with diesel in every way, including financially, and at the same time be zero emissions. That’s our proposition.
FW: Hydrogen is often produced from methane, a potent source of greenhouse gas emissions.
Russell: We will not be using any hydrogen that comes from hydrocarbons. It’s all electrically generated. We’ll take all of our electricity from renewable sources. That’s the big part of this. The trucks are fun to show. But the more important part of this is the hydrogen supply chain that we’re proving out – it’s about hydrogen as a way to store fuel, and balance grids and get renewables into the grids without causing problems. Because that’s the problem with renewables; they only generate when the wind blows or sun shines, and what do you do with them when you don’t need it? You have to store it.
One solution is to buy expensive batteries that consume commodities scarce on this planet and then have hazardous waste when they are done. Or you can make hydrogen. Once you’ve made hydrogen and stored it, it can sit there forever. It doesn’t degrade. It doesn’t leak. And when you turn it back into electricity it becomes water. It’s an elegant, beautiful, simple solution for storing energy, so much better than batteries. You break down water; you put it back together.
MrPutter
FreightWaves: Nikola is known for its hydrogen fuel-cell vision. Will the battery-electric models steal the thunder?
Mark Russell: “Our vehicles have always been electric. The fuel cell is there to extend the range. That’s the challenge with the battery vehicle. Trevor saw it years ago; the challenge for alternative fuel is the long-haul fuel market. So he had in his mind a hybrid version. He founded dHybrid because he believed natural gas might be part of the solution. That’s before hydrogen made such incredible progress. Hydrogen fuel cells are at the the point now that we’re very confident we are going to introduce a vehicle that competes with diesel in every way, including financially, and at the same time be zero emissions. That’s our proposition.
FW: Hydrogen is often produced from methane, a potent source of greenhouse gas emissions.
Russell: We will not be using any hydrogen that comes from hydrocarbons. It’s all electrically generated. We’ll take all of our electricity from renewable sources. That’s the big part of this. The trucks are fun to show. But the more important part of this is the hydrogen supply chain that we’re proving out – it’s about hydrogen as a way to store fuel, and balance grids and get renewables into the grids without causing problems. Because that’s the problem with renewables; they only generate when the wind blows or sun shines, and what do you do with them when you don’t need it? You have to store it.
One solution is to buy expensive batteries that consume commodities scarce on this planet and then have hazardous waste when they are done. Or you can make hydrogen. Once you’ve made hydrogen and stored it, it can sit there forever. It doesn’t degrade. It doesn’t leak. And when you turn it back into electricity it becomes water. It’s an elegant, beautiful, simple solution for storing energy, so much better than batteries. You break down water; you put it back together.
MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
InvestorXYZ
18.03.2019 kl 18:56
4713
Rent cover Up. Att påstå att de skiftade till hydrogen når hydrogen gjorde stora framsteg.
Hydrogen har ikke gjort en millimeter framsteg på 10år.
De kommer gå helt till batteri ser det ut som. De borde våga stå för det också.
Hydrogen har ikke gjort en millimeter framsteg på 10år.
De kommer gå helt till batteri ser det ut som. De borde våga stå för det också.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
InvestorXYZ
18.03.2019 kl 18:59
4866
Hydrogen läcker visst , de små molekyler läcker genom svetsar och sömmar på rör.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
optimist68
18.03.2019 kl 19:02
4843
Du lekker nok mer du gjennom visse deler
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
optimist68
18.03.2019 kl 19:11
4788
Jeg velger å se på dette som positivt. At Nikola vil levere hhv FCEV og BEV der det er mest hensiktsmessig. Det er ett gigantisk Truck marked i Europa og USA så fyllestasjonene må bli satt opp. Er ikke redd for det. Verden kan ikke stoppe nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Lite nøkternt i NEL da?
Kursen har jo vært over 6....:))
Teori og praksis, alsjer er ikke alltid lett å lese.
Tviler på 3 år til 6 passeres igjen altså ?
Kursen har jo vært over 6....:))
Teori og praksis, alsjer er ikke alltid lett å lese.
Tviler på 3 år til 6 passeres igjen altså ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Nanoq
18.03.2019 kl 20:16
4509
Over 6 kr igjen kan såmen godt skje i morgen - eller i neste uke. Tviler bare sterkt på at det er langtidsholdbart så lenge salgsinntektene - og EBIT - ikke er markant høyere.
Det er jo heller ikke lenge siden kursen var under 5 kr...
Det er jo heller ikke lenge siden kursen var under 5 kr...
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Breikjeften
18.03.2019 kl 20:24
4457
"Søta bror er nok tett som en sil"
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Sann
18.03.2019 kl 21:45
4241
Ja det mest fornuftige er trolig og avvikle Nel som selskap, det har jo ikke livets rett etter dine profesjonelle betraktninger og analyser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
rettaw
18.03.2019 kl 21:57
4179
Vi må jo ha litt medlidenhet for disse stakkars arme sjelene som prøver så godt de kan å snakke kursen nedover, kjøp nå er rådet mitt før det er for sent.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tjokkabolla
19.03.2019 kl 01:38
3900
Bare uker siden Nikola sa at produksjonen av trucks vil være 50-1 i favør Hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Bjella
19.03.2019 kl 02:04
3883
YXZ og Plasthammern er skikkelig på bærtur.
Vi som kjenner ELkraft teknikkens veier foorstår at å ta verdens transportsystemer masivt over på EL er umulig.
Politikerne sier at Elbiler skal bort fra frynsegoder og de må være med å betale for veislitasje og veiutbygging.
Pling tog du an.
I tilegg eksploderer verden om hydrogen nuheter , der det blir komunisert at transportbransjen i vid forstand må over på hydrogen som eneste mulige fornybar energi om verdens klimamål skal oppnås.
Pling.
Vi som kjenner ELkraft teknikkens veier foorstår at å ta verdens transportsystemer masivt over på EL er umulig.
Politikerne sier at Elbiler skal bort fra frynsegoder og de må være med å betale for veislitasje og veiutbygging.
Pling tog du an.
I tilegg eksploderer verden om hydrogen nuheter , der det blir komunisert at transportbransjen i vid forstand må over på hydrogen som eneste mulige fornybar energi om verdens klimamål skal oppnås.
Pling.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Framtia
19.03.2019 kl 06:05
3791
Batterier har "ikke" gjort fremskritt på 10 år mente du sikkert! De er bare blitt større og tyngre...
Verden er i utvikling og svært lite står stille i 10 år burde du visst!
Verden er i utvikling og svært lite står stille i 10 år burde du visst!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
InvestorXYZ
19.03.2019 kl 06:39
3708
Ja lite rätt har du batteri har ikke gjort så stora framsteg heller. Det har gått ned i pris. Om effekten per kilo ska öka betraktligt behövs nya material.
Intressant med shareville artikel, där det framgår att Hydro blir för dyrt på korta sträckor det nämns främst att nels stasjoner kostar 2 milj kr. Då kommer man i nivå med diesel. Hurtigladdare kostar 10%.
Alltså, hydrogen er dyrt pga stasjoner.
Hur mycket kan nel pressa priset, 20,-50%?
De går idag med stort underskudd. Kanske om man flyttar produktion till Kina eller Polen. Vanvettigt att bygga i Norge og Danmark. Sen tvivlar de i artikeln på om stasjonerna kan drivas med förnybar i stater där det bara finns kol.
Här ser jeg inget problem, hvis Nikola samtidigt bygger ut vindkraft med 100% eller mer för lastbilen s förbrukning.
Då er det bättre nels stasjoner drivs med kolkraft eftersom hydrogen pro sier att nels stasjoner ikke klarar av förnybar. Så er det problemet löst.
Sen er jeg ikke enig i att allt er nels fel. Utstyret för bränslecells ombord lastbilen er også komplicerat. Hvordann servar man en bränslecell liksom?
Intressant med shareville artikel, där det framgår att Hydro blir för dyrt på korta sträckor det nämns främst att nels stasjoner kostar 2 milj kr. Då kommer man i nivå med diesel. Hurtigladdare kostar 10%.
Alltså, hydrogen er dyrt pga stasjoner.
Hur mycket kan nel pressa priset, 20,-50%?
De går idag med stort underskudd. Kanske om man flyttar produktion till Kina eller Polen. Vanvettigt att bygga i Norge og Danmark. Sen tvivlar de i artikeln på om stasjonerna kan drivas med förnybar i stater där det bara finns kol.
Här ser jeg inget problem, hvis Nikola samtidigt bygger ut vindkraft med 100% eller mer för lastbilen s förbrukning.
Då er det bättre nels stasjoner drivs med kolkraft eftersom hydrogen pro sier att nels stasjoner ikke klarar av förnybar. Så er det problemet löst.
Sen er jeg ikke enig i att allt er nels fel. Utstyret för bränslecells ombord lastbilen er også komplicerat. Hvordann servar man en bränslecell liksom?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
meocon
19.03.2019 kl 09:03
3387
TESLA greier trolig ikke å betjene lånet deres godt nok. Kjempe tap blir det et faktum når tiden er inne.
Forklaring
Det som kreves er en oppgang på 19% på kort tid for å gå i balanse. Tvertimot går det nedover.
Slik viser marked mistillitt til Tesla. Man kan ikke tolkes noe annerledes.
Det gjelder også Norwegian, XXL ... Fatal error. Røm !!!
Forklaring
Det som kreves er en oppgang på 19% på kort tid for å gå i balanse. Tvertimot går det nedover.
Slik viser marked mistillitt til Tesla. Man kan ikke tolkes noe annerledes.
Det gjelder også Norwegian, XXL ... Fatal error. Røm !!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tigeren
19.03.2019 kl 09:45
3242
Godt å se m.verdi kr 7.02 milliarder på Nel idag. Opp i grønt og Rt 5.86 føre raketten tar helt av. Bra omsetning også. 2 kjøpsanbelinger hjelper godt på. Kursmål kr 7 som Norne sa. Kursmål kr 6.50 som sb1 Markeds sa. De er meget kortsiktige. Bra sput i Nel nå. En trigger nå og pang rett til 6.50
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tigeren
19.03.2019 kl 09:48
3220
Pang opp +1.03% og rt 5.87. Nu kjør vi ?????
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
høstlys
19.03.2019 kl 09:59
3161
5,875. Vi når 6 kr i dag
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
johnsen50
19.03.2019 kl 10:04
3133
Feil. 5,88??????hærlig
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
rockpus
19.03.2019 kl 10:14
3086
Det er lett å la seg blende av store kontrakter og stor omsetning. Men hvor mange av dere har regnet på marginene? Hvor mye vil NEL få i overskudd av denne voldsomme omsetning?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Ripper
19.03.2019 kl 10:15
3077
johnsen50 skrev Feil. 5,88??????hærlig
Kommer til å stige jevnt og trutt frem mot Nikola World, det er jeg bombesikker på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
meocon
19.03.2019 kl 10:27
3041
Det er samme om NEL kurs passerer kr 6, kr 6.50 eller kr 7 idag, imorgen, før eller etter Nikola World.
Bare den ikke kommer under 5.45 bekrefter det at NEL har "STERKT GRUNNLAG".
Det ene risiko av betydning som NEL kan ha er å miste Nikola-kontrakt.
Tror du ikke at NEL får signert kontrakt. SELG !
Ellers KJØP i bøter og spann. Pensjon kan være sikret på 1-2-3!
Bare den ikke kommer under 5.45 bekrefter det at NEL har "STERKT GRUNNLAG".
Det ene risiko av betydning som NEL kan ha er å miste Nikola-kontrakt.
Tror du ikke at NEL får signert kontrakt. SELG !
Ellers KJØP i bøter og spann. Pensjon kan være sikret på 1-2-3!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Anywhere
19.03.2019 kl 10:34
3003
"Faren" for NEL ihht Nikola er at Nikola evnt diversifiserer sin risiko på leverandørsiden, og skal ha flere aktører på pumpesiden.
Det er ikke gitt at NEL skal levere rubbel og bit!
Det er ikke gitt at NEL skal levere rubbel og bit!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Sitting at NEL on a fantastic and futuristic journey .... We should be in 7 kr this week !!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Anywhere
19.03.2019 kl 10:37
2982
No, Ruperto, 7 is for Archer, not for NEL:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
rockpus
19.03.2019 kl 10:42
2969
Prøver igjen:
Har dere regnet på om og eventuelt når NEL vil gå med overskudd på disse kontraktene? Hvor stort vil et slikt eventuelt overskudd bli, og hvor høy PE forsvarer det pr i dag?
Har dere regnet på om og eventuelt når NEL vil gå med overskudd på disse kontraktene? Hvor stort vil et slikt eventuelt overskudd bli, og hvor høy PE forsvarer det pr i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
meocon
19.03.2019 kl 10:46
2953
Vi trenger ikke overskudd, bare kurs beveger seg oppover.
Når det ikke er lenger grunnlag for overskudd, da går kurset ned BETYDELIG, selger vi ut !
Enkel strategi !
Når det ikke er lenger grunnlag for overskudd, da går kurset ned BETYDELIG, selger vi ut !
Enkel strategi !
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Tigeren
19.03.2019 kl 10:52
2931
meocon, Spot On. Min pensjon er sikret på 1-2-3.???? De som tror Nel lykkes de kjøper og sikrer pensjonen. Nel er valgt til den Sole Supplier for the Heavy Duty Vehicles H2 Fueling stations systems to Nikola Motors. Incl design for the Heavy Duty Vehicles H2 Fueling stations. Sole Supplier husk det ???
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »