Velment råd til Basse & Co - ikke prøvekjør Tesla 3!

Slettet bruker
BBBB 18.03.2019 kl 13:59 7176

Jeg har nettopp gjort det. Hvis "alle" gjør det, vil markedet for brukte fossibiler krakke fullstendig. Det er ingen andre enn Musk tjent med. Ettersom vi her i landet mangler eksportmuligheter for brukte biler vil krakket ramme hver enkelt familie. Det ville blitt stygt, så for familieøknomiens skyld - ikke prøvekjør!
Jomma123
18.03.2019 kl 15:12 4223

Tja. Prøvde først en S og det var dålige greier. Tenke jeg fikk prøve en X når den kom men jammen var det like dårlige greier. Så du skal slippe og se meg i en 3. Prøvde Audien og det var noe helt annet. Skulle jeg velge elbil ville jeg gått for en fra det merke. Minuset er at så lenge rekkevidden på de elbilene er så dårlig med henger så begrenser mitt bruk seg da jeg stadig vekk må dra på det. Rekkevidden blir skremmende dårlig når en drar med seg 1500-2000 kg. Så får holde meg til dieselpurka ei god stund til. Kommer kanskje noe som duger for meg også før jeg havne i grava.
mishka
18.03.2019 kl 16:04 4356

Er der jeg også minus det med hengeren. Marsjfart 140+ så blir det for mye ladestopp. Ellers synes jeg Tesla 3 ser fin ut. Tror vi bare skal venne oss til biler hvor alt av funksjoner bare er en enorm skjerm. Når fabrikkene får orden på stemmestyring og ladetid så blir det sikkert bra.
KentaH
20.03.2019 kl 19:37 4247

model3 er kjerringbil,,men lite å gjøre hos bruktbilselgere,,kan bruke all tiden sin på hegnar
Tm3P
20.03.2019 kl 20:27 4214

En av de kjappeste bilene på veien er en kjerringbil? Hva får deg til å si det? Kundemassen er jo sikkert 90% menn.
Magasaki
21.03.2019 kl 16:39 4152

Alle menn under 35 skal ha Tesla 3 nå. Det er mulig det er noen få 18-åringer fra bygda som skal ha fossil, men det går på pengene. De har mye å velge mellom nå som fossil er helt umulig å selge.
Slettet bruker
21.03.2019 kl 16:43 4141

Ekte mannfolk kjører fortsatt diesel.
Tm3P
21.03.2019 kl 18:11 4119

Ja jeg ser ikke bort fra at dere som har et veldig stort fokus på å være "ekte mannfolk" holder dere unna elbil.
Magasaki
21.03.2019 kl 18:16 4116

Ekte mannfolk kjører pickup diesel og tar avstand fra homofili. Så enkelt er det nok ikke lenger for ekte mannfolk vet også man må overleve og da har elbiler vært gode å ha i urbane strøk. Selv alfahanner kjører tross alt Tesla.
mishka
21.03.2019 kl 18:55 4090

Mulig når det gjelder en og annen Tesla, men kom ikke trekkende med en Leaf, Zoe, Hyunday, BMW i3 eller VW ID.
Gammelt ordtak er at de 25% verste bad-assene drar 100% av damene. Det blir 4 på hver det.
Må innrømme at det på slutten av 90 tallet ikke var noe minus akkurat med BMW fra G-power i Ukraina ?.
I følge min bedre halvdel er hele Norge i ferd med å bli fullstendig kastrert og noe så utrolig PK. Litt of topic: Vi var som snarest innom Oslostan for et par uker siden og gjett hva som møtte oss i P-huset på Aker brygge?
Jo, en ansatt som skrudde ned skiltene med Parkering for handicappede og hang opp nye skilt. Nå heter det funksjonshemmede. Blæææææ. Ikke er det lov lenger å si hverken neger, eskimo, eller sigøyner. For en jævla gaaaaaal verden! Jaja, dagens digresjon etter en flaske Weissburgunder ??.
Redigert 21.03.2019 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
21.03.2019 kl 21:17 4043

Å kjøpe Tesla 3 med planke som dashbord og en iPad som instrumentpanel er totalt uaktuelt, men kan gjerne prøve en bare for moro skyld.

Liker å trykke på EN knapp for å justere ulike ting i bilen, og ikke måtte trykke seg gjennom «menyer», men ser at Musk sparer mye penger på å slippe å betale for disse knappene, det er vel det som er viktig?

Før i tiden ble de mongloide kalt for idioter, så ble det mongloid, og videre «downs syndrom», blir nok endret igjen.

Uansett, selv når de ble kalt idioter ble de behandler som folk, men det er vel ikke så viktig som å bruke den rette betegnelsen.
Redigert 21.03.2019 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 21:40 4024

Ja, touch i bil er noe dritt, men nå er det stemmestyring som gjelder. Mercedes A-klasse: "Hey Mercedes make it 2 degrees warmer". Skulle ikke forundre meg at Tesla 3 har dette også. Alle biler blir slik etterhvert, også Mercedes. Foreløpig har tyske premiumbiler egne knapper for varme, ventilasjon og volum på radio og det er jeg enig i er bra. I tillegg til touchpad som er langt bedre enn touch-skjerm. Selv min 4 år gamle frittstående tom-tom fra Elkjøp har stemmestyring, men den er så ubrukelig at den ligger og støver i et skap. Prøv stemmestyringen med Siri på Iphone. Kona sa tvaj you mat som er å banne på russisk. Siri svarte på norsk: Det var ikke høflig sagt ?. Welcome to the new world.
KentaH
21.03.2019 kl 22:11 4009

Feil. Damene har kastet seg over Tesla model 3. Den er billig,, liten og trendy. Perfekt konebil. Felgene er utrolig tacky,, men det driter de i
Redigert 21.03.2019 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Tm3P
22.03.2019 kl 09:14 3936

Den er verken billig eller liten, legger seg vel heller midt på treet. Skal si meg enig når det gjelder de standard aerofelgene :)

Model 3 blir nok mer populær hos damene enn de tidligere modellene, spesielt når den billigste modellen kommer ut på markedet. Men om man skal tolke noe ut av bla. facebook siden så er det fortsatt en stor overvekt av menn som kjøper.

Slettet bruker
22.03.2019 kl 09:57 3912

Aerofelgene er alu med plastdeksel utenpå for aerodynamikken. Enkelt avtagbare. Pene felger under. Ellers flere oppgraderte felgvalg når du bestiller.
Fjordgubben
22.03.2019 kl 10:01 3904

Har stemmestyring i min bil, har brukt det men bruker det ikke mer da det fortsatt tar kortere tid med et kjapt trykk på en bryter sammenlignet med å si en hel setning.

Har prøvd Siri også men bruker det ikke til daglig da jeg er så vant med å skrive, mulig man kan venne seg til dette men vil uansett fortsatt like at når man trykker på en knapp i bilen er det superkjapt og det virker 100% hver eneste gang, selv når man har radio og musikk på og folk prater i bilen....
Redigert 22.03.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
mishka
22.03.2019 kl 10:17 3887

Ja, ganske enig der. Det smarteste nå er kanskje å kjøpe en E-klasse og ta så godt vare på den at den varer resten av den tiden man kan kjøre.
PSI- Investor
22.03.2019 kl 10:55 3869

Angående ord det ikke er lov å si:
Det var jo en periode det ikke var fint å være bonde. Så ble det gårdbruker, landbruker og en periode het det agronom. Nå sier alle bonde igjen. Og det er det absolutt ikke noe galt med.
Tm3P
22.03.2019 kl 11:01 3863

Ja altså har man problemer med å bla seg gjennom en meny med rundt 8 hovedkategorier som hver har rundt 5 valg så bør man nok holde seg unna Tesla og kanskje det meste av dagens teknologi. Når man kjører kan man styre alle nødvendige funksjoner fra rattet. Eneste jeg bruker skjermen til når jeg kjører er å spille musikk fra spotify, skifte radiokanaler eller styre varmegradene. På samme måte som de fleste andre biler(bortsett fra at de ikke har spotify muligheten).

mishka
22.03.2019 kl 11:15 3849

Alle andre biler har da spotify? Selv i firmaets gamle varebil har jeg det på mobilen som igjen er koblet med blåtann til radioen. Og i nye biler er da vel det en del av en eller annen konnektivitetspakke som de så fint kaller det.
Ulempen med alt som skal skje på en skjerm er at man må flytte blikket fra veien, men selv er jeg ikke helt hysterisk på det. Og da bare for å stille varmen skal du se på skjermen en gang for å scrolle til riktig hovedmeny, en gang til for å finne riktig undermeny, og enda en tredje gang for å se riktig temp. Og akkurat i det sekundet du ser på en av menyene så bråbremser fyren foran og BANG! Dette er også grunnen til at bl.a BMW 3 serie har skjermen høyt montert. Tesla sin er dessverre ganske lav og det må den være pga størrelsen. Da er det supert i alle fall med en slags autopilot som bremser for deg. Alt dette har vært testet og dette er grunnen til at bl.a BMW, MB og Audi fortsatt har temp. knapper på dashbordet. Blårussen skulle så gjerne hatt dette i en meny for det er BILLIG. På Citroen Cactus får man akkurat samme metode som Tesla. Alt på skjerm. Forsikringsselskapene har begynt å mumle om at det er en av grunnene til høyere ulykkesfrekvens med elbiler. De VET ikke årsak enda, men at elbiler har høyere ulykkesferekvens er et faktum de allerede har i regnearkene sine. Kona sa stopp da jeg begynte å sjekke børskurser på Dnb,s online trader i 200 km.t. :-)
Redigert 22.03.2019 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Tm3P
22.03.2019 kl 12:50 3819

Tenkte på at de ikke har mulighet til å styre spotify fra skjermen/midten av bilen. Kan jo styre fra mobilen på teslaen og hvis man ønsker det. Trenger ikke gå inn på noen menyer for å styre varmen, ligger alltid klart i bunnen av skjernen, bare trykke på en "knapp".

Skjønner at det rent intuitivt er lett å skylde på skjermen, men her er det veldig mange ting som spiller inn. De som kjører elbil er gjerne yngre, elbiler er nyere og små skader blir da oftere meldt inn(gadd ikke melde inn riper/bulker på min gamle toyota for å si det sånn), elbiler har mye bedre akselerasjon, tesla har autopilot.
Skulle gjerne likt å se hvordan undersøkelsen ser ut når man korrigerer for slike ting.
mishka
22.03.2019 kl 13:01 3812

Det er nettopp dette forsikringsselskapene driver og graver i nå. Og når det gjelder spotify så kan man selv i en 7 år gammel Peugeot Partner styre den fra "satelitten" på rattet. I de fleste nye biler det samme eller fra knapper / pad på rattet akkurat som i Tesla eller fra skjermen midt i bilen. Spotify kommer enten opp på skjermen via apple car play eller android eller systemet har eget simkort og spotify som app.
Redigert 22.03.2019 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.03.2019 kl 13:05 3807

Bare det ikke går an å ringe med den skjermen man trykker på så er alt greit.
men er et en tlf kan man miste lappen for trykkingen.
Nokså pussig synes jeg.
Og å rulle/ tenne seg en røyk er helt greit, går ikke an å ringe med siggen heller.
Men ringing, det er livsfarlig det.
Tm3P
22.03.2019 kl 13:43 3777

Du har sikkert rett mischka :) Poenget mitt var uansett at man ikke bruker skjermen/midten av bilen noe mer når man kjører tesla enn andre biler(bortsett fra da tilleggsfunksjoner som spotify)
norskgulltrd
22.03.2019 kl 19:49 3727

Gammal Volvo stasjonsvogn her....2006-mod.
Har FM-radio og CD. Passer meg utmerket.
Eneste problemet er at unga hele tida setter på den idiotiske The Beat med hu masekjerringa med den tilgjorte stemmen. Ja, det er jo litt underholdning i klovnedama da selv om slum-støymusikken er helt uholdbar. Så elendig at den skremmer alle fluene ut av bilen.
Redigert 22.03.2019 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
norskgulltrd
22.03.2019 kl 19:55 3724

Ja, sjonglere burger, brusbøtte, softis, banan, snus og røyk er ok.
To trykk på mobilen er fyfy.
Er jo farligere å høre skravla på ei masekjerring enn å sende sms.
KentaH
22.03.2019 kl 22:30 3699

Model 3 er superfeminin. Spør Tesla,,så får du svar. Damer er i flertall.
Har faktisk ikke sett en eneste Model 3,,som har vært registrert på en mann
Basse
22.03.2019 kl 23:39 3676

Slapp av , det blir sammenligningstest mellom Tesla Modell 3 og Mazda Modell 3 når den nye utgaven med toppmotoren med mild hybrid er tilgjengelig.

PÅ PAPIRET: Mht rekkevidde har allerede Tesla en 1 på terningen og Mazdaen naturligvis en 6er.

Kan allerede fastslå at Tesla Modell 3 er den styggeste EV på markedet, fronten er kort og godt fæl! Faktisk styggere enn Kia Niro. Interiøret som ventet fattigslig, billig flatskjerm som er håpløst klomsete og tidkrevende å dille med til de enkleste hverdagsoperasjoner, null utstyr, hard plast og rattet er søppel å se på og søppel å holde i. Design og kvalitet skorer Teslaen 1 på terningen, Mazdaen får også her 6.

SÅnn sett har allerede den nye Modell 3 Mazdaen et godt forsprang.
KentaH
23.03.2019 kl 00:11 3662

En bil til under 500.000 kr,,er billig for noen og svindyrt for andre. Model 3 er billig-tesla.
Slettet bruker
23.03.2019 kl 11:51 3587

Nå har haterne fyrt seg skikkelig opp. Siden de ikke har noe annet får vi høre at Tesla er kjerringbil, kjip, klomsete og stygg.

Hvilket annet bilmerke får folk som ikke eier bilen til å skrive hat i kommentarfeltene?

Ikke rart likevel siden en hel industri og en hær av av petrolheads som har investert et liv i hobbyen er truet.
Tm3P
23.03.2019 kl 13:32 3553

Billig for noen svindyrt for andre. Hørtes vel ut som akkurat det jeg sa, midt på treet.

Blir vanskelig å argumentere mot at den er stygg/feminin. Det kommer vel an på øyet som ser. Selv synes jeg min er tøff og fin samtidig:) Men er enig i at akkurat fronten kan se litt rar ut når man ser den rett forfra.

http://tinypic.com/r/2yulhkg/9
mishka
23.03.2019 kl 13:55 3545

Biler som ser ut som Tesla 3 skal vi få se flere av i fremtiden. Alt dreier seg om cw-verdi fordi det er en elbil som må komme seg lengst mulig uten å lade. Stygg synes jeg slett ikke den er. Ser ut akkurat som mange andre bl.a Mazda 3 som er nevnt. Jeg har i det siste sett litt på videoer om nettopp T3. Det er fortsatt mye småting som Musk har å lære fra de som har laget biler i over 100 år. F.eks. at om du åpner bagasjelokket på bilen, med nypolert bil, slik at vannet ligger i kjempedråper på lokket, så renner det rett ned på bagasjen. Det samme om det er mye vann på ruta som renner når det regner. Dette fordi det knapt er noen kanal langs kantene som fanger opp vannet. Det at de har temp. reguleringen NEDERST på skjermen er jo en dødsynd som ingen andre fabrikker finner på. Da er blikket ned mot gulvet i stedet for der det skal være, på veien. Like håpløs, men dog megafancy, er innstillingen av luftfordelingen fra skjermen. Som alle andre elbiler ingen knapper på hver dyse for å begrense lufta, så vidt jeg kan se. Det er også en sånn elbil-greie som gjør at den som er vant til premium rynker på nesa. Blir spennende å se om det blåser friskt i 160 fra luftdysene, uansett viftehastighet, slik det gjør på Ioniq & co. Alt dette er slikt som den som først har bestemt seg for en T3, og ikke minst menigheta, tilgir glatt. Det hadde kanskje jeg gjort også om det var viktig med elbil. Og det er på slike småting og sikkert mye mer jeg regner med er forskjellene er mellom Tesla og f.eks. Audi.
Redigert 23.03.2019 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Tm3P
23.03.2019 kl 16:22 3509

Tviler ikke på at Audi har bedre byggekvalitet og luksusfølelse på premium bilene sine. Jeg har ikke reagert noe særlig på vindstøy i 150+, men nå er jeg heller ikke vant til premium biler så standaren min er nok annerledes enn din kanskje :) Syns måten du reagerer på at temperaturen stilles på bunnen av skjermen er litt hysterisk:P

For oss som bor i Norge så kan jeg ikke skjønne annet enn at Tesla model 3 er det åpenbare valget hvis man er ute etter fart og kjøreegenskaper(medmindre man er steinrik), er man først og fremst ute etter byggekvalitet og luksus så fins det sikkert andre bedre valg.
mishka
23.03.2019 kl 16:48 3500

Ja, mer aks. for penga er det umulig å finne i Norge. Det jeg mente med luftdyser i 160 har ingenting med vindstøy å gjøre. Det jeg beskriver er et tilbakevendende problem som mange med meg som kjører lang og fort beskriver. Når det ikke er separate kontroller på luftdysene på klimaenlegget så har det lett for å være slik at luftgjennomstrømningen øker med bilens hastighet. Det er her du har forskjellen på premium og de andre. Spesielt merkbart i høye hastigheter i kombinasjon med høy utendørstemperatur. Da begynner klimaanlegget å trekke uansett hvilken viftehastighet du velger. Setter du den å auto så varierer luftmengden og ikke minst hastigheten på lufta med bilens hastighet. I f.eks. Mercedes så er det bare behagelig kjølig uansett uten noe trekk enten du kjører i 20 eller 200. På kjipe biler trekker klimaanlegget i høye hastigheter og du får ikke gjort noe med det for de mangler "hjulene" på dysene til å regulere luftmengden. Som oftest har de bare "idiotløsningen" ala Prius, Ioniq & co. Du må rette dyse i en bestemt retning og da lukker den seg mer og mer. Det gjør bare vondt verre for da rettes luftstrømmen dit man ikke vil ha den. Mulig dette høres litt sært ut og for den typiske elbilkjøper som maks. skal fra Oslo til hytta i Kragerø, så spiller sånt ingen rolle. Skal du tilbakelegge Kiev-Berlin i 38 varme stiller det seg annerledes. Vi som har noen millioner km. bak oss på kryss og tvers i Europa vet hva vi skal se etter. Og da er det veldig vanskelig å komme seg utenom MB, BMW, Audi, og Jaguar. De stiller i en litt annen liga og har folk ansatt som vet om alt dette. Vi bilnerder skal helst ha bil med klimaanlegg fra Behr. Da er det uansett bare kjølig uten trekk. Akkurat som et hotellrom på Hyatt eller Mariott. Og til slutt: Din standard på bil er nok for tiden høyere enn min. Merca gikk da leiligheten i Berlin ble innkjøpt, men det har økonomisk vært gull.?
Redigert 23.03.2019 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
mishka
25.03.2019 kl 10:02 3390

Innlegget er slettet
Ja, ingen tvil om at Tesla selger enormt i Norge. Det forteller mer om norske avgifter på vanlige biler enn det gjør om Tesla. Hvis ikke ville det vært slik i alle andre land også.
Slettet bruker
25.03.2019 kl 10:11 3375

Tallenes tale er krystalklar - det utleveres 100-vis av nye Model 3 hver eneste dag (også lørdager) fra utleveringsstedet på Norges Varemesse på Lillestrøm og andre steder. Trolig blir det registrert flere Tesla i mars måned en det noen sinne har blitt gjort for et enkelt bilmerke i Norge noen gang. Trolig snakker vi 5000 biler!

Hvor mange Mazda 3 tror du det blir solgt i Norge de nærmeste 10 årene Basse?
Gnomen
25.03.2019 kl 10:24 3359

Du mener Mazda'en får en 6'er fordi den kanskje får kassettspiller da, eller?
Hektar
25.03.2019 kl 10:26 3356

Akkurat det som er det skremmende. Når de skikkelige tyske modellene fra produsenter som faktisk kan bil er å få og markedet flommer over av Teslaer, hva er de verdt da? Herregud, du blir ikke kvitt det om du betaler for henting engang.

Vent og kjøp ordentlig bil.
Slettet bruker
25.03.2019 kl 11:52 3323

Du har rett Hektar, de tyske er på full fart til å tape den kampen. Tesla registrerer trolig flere biler i mars enn alle de tyske tilsammen. Å kalle dette en revolusjon er ikke å ta for hardt i. Bilverdenen blir aldri den samme etter Tesla kom.
mishka
25.03.2019 kl 12:36 3305

Bilnorge mener du kanskje. Her i Tyskland er ikke Tesla inne på topp 50 en gang. Selv Dacia selger langt bedre. Og salget av nye biler totalt i Norge er en fjert av de fleste landene i Europa. Tesla solgte 1905 biler i Tyskland i 2018 NED fra 3332 i 2017. I Italia solgte de 464 biler og i Spania latterlige 326 stk. i 2018.

Kom ned på bakken og løft øynene opp fra steinrøysa til resten av verden. Den eneste grunnen til salget de har i Norge har å gjøre med norges sinnsyke avgifter på vanlige biler. Når jeg vandrer gatelangs her i Berlin går det dagesvis mellom hver gang jeg ser en Tesla. Da er Zoe litt mer vanlig.

http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/tesla/

Og bare for å sette litt tall på hvilken mygg Norge er totalt sett så ble det solgt 147.000 nye biler i 2018 mot 3,4 mill i Tyskland :-)

Redigert 25.03.2019 kl 12:40 Du må logge inn for å svare