Chippet, "tatt" i EU kontroll.

BalderHv
BBBB 17.02.2019 kl 23:03 14855

Jeg har chippet en BMW 118D 2013 og det ble oppdaget i EU kontroll. Fikk beskjed om å vise den for biltilsynet for å få det oppført i vognkortet. Det skulle være en formalitet men så enkelt var det ikke. Vesenet må ha dokumentasjon. Firmaet som har chippet gjør dette på 3000 biler i året og har aldri opplevd dette før og at jeg må til Tyskland for å få kontrollert utslipp, HK og få TUV-dokumentasjon der. Finnes det steder i Norge som kan gjøre det? Eller kan chippingen fjernes? Det er ikke boks.
Redigert 17.02.2019 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
Norwege
18.02.2019 kl 03:40 14705

Firmaet kan sette den tilbake, evt ta den til BMW verksted og få de til å legge inn alt på nytt. En resett koster sikkert en høvding eller to.
Magasaki
18.02.2019 kl 03:59 14681

Den vil aldri mer kunne brukes. Du har endret bilens hjerne og den kan i beste fall selges som delebil. Så må du ta bussen og holde deg borte fra biler hele din tid til ende.
PSI- Investor
18.02.2019 kl 09:31 14474

Kontakt de som gjorde jobben.
Jeg fikk en bil chippet av en seriøs kar en gang i tiden og han hadde tatt backup av originaldataene sa han så ble det problem så skulle han gratis legge originalen tilbake, og ev også legge inn de nye verdiene på nytt igjen senere også det kostnadsfritt hvis man ønsket det.
Stephen
18.02.2019 kl 09:40 14438

Siden du må til Tyskland og vil ha det gjort i Norge; besøk tyske ambasaden.

Mvh. Stephen

God Jul
Fjordgubben
18.02.2019 kl 10:39 14381

Rare greier, hvordan i all verden ble dette oppdaget i en EU-kontroll??

Det er jo ekstremt vanlig å chippe biler, har aldri hørt om at noen er «tatt», man sjekker jo ikke antall hk på en bil når den er inne til en EU kontroll, hvordan kan dette i så fall sjekkes, annet enn å sjekke dette på rullende landevei?

Kan vel hende at en bil som er chippet ikke består utslippstesten, men dette kan jo uansett ha flere årsaker som ikke nødvendigvis kan relateres til chip tuning.
Redigert 18.02.2019 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
mishka
18.02.2019 kl 12:06 14286

De oppdaget sikkert at partikkelutslippet var helt hinsides.?
Magasaki
18.02.2019 kl 13:48 14213

Ingen har fått med seg at EU kontrollene for noen få dager siden er mye mer grundige og chipping er et av punktene på den. Har man bare chippet og ikke betalt for de ekstra ytelsene til statskassen ligger man tynt an for å si det mildt.
Tigerberget
18.02.2019 kl 14:53 14161

Det er slutt på HK avgift så om bilen har 150 eller 250HK så spiller det ingen rolle lenger.
Men utslippene kan forandre seg...spesielt ved 2 stegs effektøkning som innbefatter fjerning av EGR.
PSI- Investor
18.02.2019 kl 15:19 14108

Det er i alle fall slett ikke alltid at chipping fører til økt utslipp. Det kan også gå ned. Det kommer an på.
F eks om man har en nedstrupet 'Norgesmodell' med færre HK for lavere avgift kan det bli bedre om den settes til originalt nivå. Og så har man sikkert stegene oppover til økt utslipp om man makser effekten?
Jeg chippet en bil med billig boks en gang, og det røyk svart som bare det ved gasspådrag. Så fikk jeg boksen fjernet og bilen omprogramert i stedet, og da ble det slutt på røyken. Den gikk glatt gjennom kontroll. Og den gikk forresten minst like bra med den dyrere chippingen uten røyk. HK ble aldri målt, men jeg har en strekning jeg måler aks på.
mishka
18.02.2019 kl 17:34 14034

Alle disse chiptuning-greiene har de store tyske bilbladene testet opptil flere ganger. Resultatet har vært like nedslående hver gang. Man må ikke tro at et "Petter-Smart firma" kan hamle opp med de store bilfabrikkenes tusenvis av folk med tittel Dr.Ingeniør. Ti på topp lista over dritt ved chiptuning var følgende så vidt jeg husker: VW-Audi motorer som fikk alt for varm turbo, økt utslipp av svevestøv fra diesel, nesten ingen som var i nærheten av det de lovet osv.osv. Det var noen få som gjorde det bra, men da snakker man om ombygging av motorer og understell og ikke chiptuning. Og det var bl.a AC-Schnitzer, G-power og Carlsson. VW og Audi sier de kjenner igjen feilene når turboer raser pga chiptuning og da ryker garantien tvert.
Logiske
18.02.2019 kl 20:02 13960

Var dette en PKK/EU kontroll hos Bmw merkeverksted, eller frittstående verksted?
mishka
18.02.2019 kl 20:09 13939

Hvis du vil ha den tilbake til orginal er nok Flissundet motor rette stedet. I motsetning til masse sånne postordre-tullinger har han peiling på hvordan ting fungerer.

http://www.flissundet.no
omvo
18.02.2019 kl 20:13 13923

Spesielt! Merknaden heter vel "åpenbar endring av motoreffekt" eller noe slikt. Dvs en V6'er i en bil som skal ha en rekkefirer, eller ettermontert turbo eller noe slikt. Tror det er noen som har tatt jobben sin litt vel serriøst. Sett deg inn i dine rettigheter for å klage på kontrollen, og få tatt ny på annet verksted.
omvo
18.02.2019 kl 22:55 13791

Uvesentlig hvilket verksted det ble gjort på. Kontrollør er personlig ansvarlig for sine kontroller.
Logiske
18.02.2019 kl 23:30 13748

BalderHv skrev Mekonomen
Da skulle jeg virkelig likt å vite hvordan de fant ut at bilen var chippet. Det er ikke lett å bevise, uten å lese ut software og sende inn til Bmw for sjekk.
De kan påvise økt turbotrykk, eller høy luftmassemåling, men ingen av disse beviser økt effekt.
Logiske
19.02.2019 kl 08:01 13624

Men for å hjelpe deg videre: Skal dette godkjennes, så må du ha software med TUV godkjennelse inkl dokumentasjon. Veldig få firma har dette, men de finnes.
Da trenger du hverken utslippsteste, eller dra til tyskland.

Skal du slette tuning, må du til BMW og legge inn org software + dokumentere at det er gjort. Dokumentering må fremvises biltilsynet.

For andre i samme situasjon, så kan det være greit å fått vite hvordan Mekonomen har påvist dette.
Jeg mistenker de kun har påvist skjønn etter prøvetur, at bilen rett og slett går bedre enn forventet (ikke uvanlig, 118D går godt når den er tunet!)
En kunna da ha valgt å vist bilen med orginal software, og nektet for tuning, og de hadde trolig prøvekjørt bilen og latt deg dra hjem igjen.
Hverken Mekonomen eller biltilsyn har utstyr som kan avsløre chiptuning direkte såvidt meg kjent. BT har forsøkt å skremme frem slik info i media, men for de som kan noe om emnet, så vet vi at det er tilnærmet umulig å bevise uten effekttest eller innsending av SW.
Effekt test prøvde BT seg på for noen år siden, med en enkel dynobenk i trøndelag, men tapte saker i retten pga ikke holdbart bevis (mange variabler), så de sluttet med dette.
Slettet bruker
19.02.2019 kl 21:29 13501

Selvsagt forbannet svada, utrolig hva dere svelger rått.
Slettet bruker
20.02.2019 kl 08:51 13376

Kan oppdage tuning ved tilkobling via OBD2. f.eks. ved feilsøking. Vet ikke hvorfor de skulle gjort dette på en PKK men.. Høres rart ut.
Er uansett bare å flashe over original software igjen så er det tut og kjør. (Tilbake for å chippe den på nytt)
Logiske
20.02.2019 kl 08:53 13358

Kan du isåfall forklare meg hvordan? (som beviser økt effekt, for et frittstående verksted)
Har selv drevet med dette i flere år.
Redigert 20.02.2019 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2019 kl 09:34 13317

Feilsøkte en Audi S6 for litt siden med det som kalles vagcom. Der kunne man enkelt se at bilen hadde MTM software. Om dette holder som "bevis" for at bilen har økt effekt vil jeg ikke tro men..
Slettet bruker
20.02.2019 kl 09:42 13293

Finn et annet verksted for EU-kontroll. De vil mest sannsynlig overse det. Hvis det ikke er kommet så langt at Vegvesenet har deg i kikkerten.
Mercen min er chippet, men har aldri hørt eller sett anmerkning
Redigert 20.02.2019 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
mishka
20.02.2019 kl 10:20 13258

Er det ikke nå slik da at hvis bilen først ikke er godkjent på et verksted så kan man ikke bare bytte til et annet.
Redigert 20.02.2019 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2019 kl 10:56 13224

Kan ta etterkontroll hvor man vil der evt. feil vil bli gjennomgått.
PSI- Investor
20.02.2019 kl 12:53 13170

Før kunne man også på et vis få den gamle EU- kontrollen nullstillet ved å ta en ny full kontroll. Det går ikke lenger.
Men man kan vise den hvor man vil for kontroll av de punktene som er anmerket av det første verkstedet.
Da vi hadde det tilfellet med at setene ble underkjent fordi kontrolløren ikke likte de amerikanske setene så fikk vi en godkjennelse av bare setene på Ford, mens resten ble jo utbedret, og da ble resten av manglene til slutt godkjent tredje sted.
Slettet bruker
20.02.2019 kl 14:56 13108

Dette avhenger av om første verksted rapporterer at de har foretatt kontroll. Det er ikke alle som gjør det.
Logiske
20.02.2019 kl 15:55 13063

Aha, ja hvis software har «signatur» i softwarenr el.l, så er det iallefall tydelig uorginalt. Vagcom kan jo se serienr/softwarenr.
I dette tilfellet tror jeg nok helst det er magefølelsen til kontrolløren som spilte inn.

Ang etterkontroll, hvis kontrolløren tikker av for punkter som krever visning hos vegvesenet, så er toget gått for å vise den andre steder.
.777.
23.02.2019 kl 08:30 12918

Jeg tror nok Ts sa at bilen er chippet selv.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 11:04 12700

Jeg var på EU-konroll fredag. Hørte ingen ting om chip ;) Og det er første gang jeg bruker dette verkstedet for EU- kontroll.
Redigert 25.02.2019 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
pengex
25.02.2019 kl 14:16 12623

Kjør til du blir stoppet, da må du inn på ny eu- kontroll, ny runde , bland inn E85 i bensinen før du leverer bilen.
Spill dum og si at du ikke skjønte noe av forrige verksteds sin mening.
Fluefiskeren
25.02.2019 kl 14:20 12610

Penex

hvorfor oppfordrer du til å lyve?
pengex
25.02.2019 kl 17:07 12545

Det var Pengex takk.
Juge? Hva mener du? Regler må bøyes litt , ikke knekkes.
Samma det , ser at det er dieselbil. Så e85 funker ikke. Fyll på med biodiesel istedet. En 1,8 liter på 120hk tåler det en stund. Da får verkstedet helt andre verdier. Og det er ikke ulovlig.......
Redigert 25.02.2019 kl 17:09 Du må logge inn for å svare