Svak start på børsåret for norsk sjømat.
Både lakseprisen og aksjene i oppdrettsselskapene har startet året med en nedtur. Sjømatindeksen er ned 7 prosent hittil.
Alle lakseaksjene har falt siden årsskiftet. Verst har det gått for Salmar, som er ned 10,6 prosent, skriver Finansavisen.
– Fallet er en fortsettelse på trenden vi hadde mot slutten av fjoråret. Prisene var overraskende lave i forhold til hva som var forventet. Det var mange investorer som var skuffet over prisutviklingen i fjerde kvartal, og det har gjort dem mer usikre for hvordan markedet vil håndtere en fortsatt tilbudsvekst i 2018, sier analytiker Lage Bøhren i Carnegie. Også andre peker på usikkerhet som en negativ faktor for kursutviklingen.
Carl-Emil Kjølås Johannessen i Pareto Securities er enig i at usikkerhet rundt lakseprisen er dårlig nytt for kursutviklingen. Samtidig er han optimist.
– Pareto er veldig positiv til laks fremover. Jeg tror mange er for pessimistiske angående lakseprisen, sier Johannessen
Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets er derimot blant pessimistene.
– Vi har salgsanbefaling på alle de rene lakseoppdretterne i sektoren. Vi mener at forventningene har vært for høye, og derfor har vi sett en nedside i sektoren, sier han.
https://e24.no/boers-og-finans/laks/svak-start-paa-boersaaret-for-norsk-sjoemat/24237520
Alle lakseaksjene har falt siden årsskiftet. Verst har det gått for Salmar, som er ned 10,6 prosent, skriver Finansavisen.
– Fallet er en fortsettelse på trenden vi hadde mot slutten av fjoråret. Prisene var overraskende lave i forhold til hva som var forventet. Det var mange investorer som var skuffet over prisutviklingen i fjerde kvartal, og det har gjort dem mer usikre for hvordan markedet vil håndtere en fortsatt tilbudsvekst i 2018, sier analytiker Lage Bøhren i Carnegie. Også andre peker på usikkerhet som en negativ faktor for kursutviklingen.
Carl-Emil Kjølås Johannessen i Pareto Securities er enig i at usikkerhet rundt lakseprisen er dårlig nytt for kursutviklingen. Samtidig er han optimist.
– Pareto er veldig positiv til laks fremover. Jeg tror mange er for pessimistiske angående lakseprisen, sier Johannessen
Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets er derimot blant pessimistene.
– Vi har salgsanbefaling på alle de rene lakseoppdretterne i sektoren. Vi mener at forventningene har vært for høye, og derfor har vi sett en nedside i sektoren, sier han.
https://e24.no/boers-og-finans/laks/svak-start-paa-boersaaret-for-norsk-sjoemat/24237520
Redigert 20.01.2021 kl 18:09
Du må logge inn for å svare
aksjeguru2007
20.01.2018 kl 12:10
2418
Som en ser, så fornekter ikke Giskeødegård seg.
Nå har han tatt feil såpass mange ganger at en ikke kan telle dem på en hånd.
Får han rett denne gang?
Nå har han tatt feil såpass mange ganger at en ikke kan telle dem på en hånd.
Får han rett denne gang?
milk
20.01.2018 kl 12:25
2417
Jeg holder en knapp på Johannessen. Piotr Wingaard mener også at de fleste er for pessimistisk til sektoren. Jeg merker meg at Kolbjørn har salgsanbefaling på alle "rene"lakseoppdrettere. Da er vi kanskje enige om kjøp av LSG ;-)
bådleguten
20.01.2018 kl 17:10
2379
Eg kjøpte LSG no i veka, ned snart 30 % frå toppen. Alt annet er dyrt så eg satsar på LSG, blir eg sittende lenge før den trender opp så er det vel greit utbytte i vente? Aukner i DNB har kursmål på 52kr og han er en av de fremste analytikerne.
milk
20.01.2018 kl 17:52
2369
Et lite tips! Ikke sett all din lit til analytikere. De har en tendens til å prate aksjer opp og ned,som regel på vegne av gode "kunder".... Jeg har også stor tro på LSG. Det fundamentale er knallsterkt!
omans
21.01.2018 kl 00:52
2292
Det skrives om bobler i aksjer på E24 ifm denne melt up. Samtidig er laksen i bear marked/territorium.
Olje relatert har antakelig mye å gå på fremover. Dersom oljeprisen holder seg på dett nivået (65-70)
Det at mange er positive til mhg og laks fortsatt er bra. Det kan ikke være en lakseboble som skal sprekke, selv om det er kraftig nedkjølt nå.
Neste uke blir spennende om mhg kursen kan reagere opp igjen fra støtten og om kurs skal gå mellom 129 og 134, eller om det er noe annet.
Olje relatert har antakelig mye å gå på fremover. Dersom oljeprisen holder seg på dett nivået (65-70)
Det at mange er positive til mhg og laks fortsatt er bra. Det kan ikke være en lakseboble som skal sprekke, selv om det er kraftig nedkjølt nå.
Neste uke blir spennende om mhg kursen kan reagere opp igjen fra støtten og om kurs skal gå mellom 129 og 134, eller om det er noe annet.