Nei det er ikke et sjokk at elbil viser seg så elendig
https://www.tek.no/artikler/undersokelse-elbiler-mister-41-prosent-rekkevidde-i-kulden/457594
https://www.tek.no/artikler/ny-test-avslorer-stort-rekkeviddetap-med-takboks-for-elbil/457633
dette har vi som tester biler i virkelighetens verden visst hele tiden (altså den verden utenfor der norske biljournalister stort sett befinner seg)
https://www.tek.no/artikler/ny-test-avslorer-stort-rekkeviddetap-med-takboks-for-elbil/457633
dette har vi som tester biler i virkelighetens verden visst hele tiden (altså den verden utenfor der norske biljournalister stort sett befinner seg)
Redigert 10.02.2019 kl 11:42
Du må logge inn for å svare
NilsAB
10.02.2019 kl 11:36
1128
Mister ca 18% rekkevidde på min C-max dieseltralle med påmontert takboks! Dette er barnelærdom!
mishka
10.02.2019 kl 12:27
1064
Ja, dette er jo enkel fysikk. Kvadratlovene kalles de. Luftmostanden øker med kvadratet av hastigheten. (Dobbel hastighet gir firedobbel luftmotstand). Akkurat som bremselengden. Litt slemt er det sef. å bare kjøre med takboksen i mellom 80 og 110 km.t. De samme lovene merker man godt med SUV. Legg merke til at en masse av disse flerbruksbilene og mindre suv,er ofte bare har toppfart på rundt 180-190 mens andre modeller med lik motor ofte har 30 km.t mer. Forbruket på en del suv,er er helt vilt i autobahnhastighet nettopp pga det samme. Elbiler er som oftest veldig optimaliserte på luftmotstand. Og så ødelegger men hele greia med en takboks....
Redigert 10.02.2019 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
oto1
10.02.2019 kl 12:31
1056
Og at batterier begynner å miste kapasitet når temperaturen faller under 20 grader, og fungerer mye dårligere i minusgrader, er kjent i sikkert 50-100 år.
Er vel heller ikke noe sjokk
Er vel heller ikke noe sjokk
Tigerberget
10.02.2019 kl 14:28
985
Det er vel derfor at batteriene ligger beskyttet med varme rundt seg i de fleste elbilene.
Kapasiteten du mister på vinteren er kun ekstra varme i bilen og eventuelt takboks.
Kapasiteten går ikke merkbart ned.
Kapasiteten du mister på vinteren er kun ekstra varme i bilen og eventuelt takboks.
Kapasiteten går ikke merkbart ned.
Magasaki
10.02.2019 kl 18:56
917
Brukes ikke 80% av bensinen til oppvarming og 20% til fremdriften? Det er jo elendig energiforbruk.
Basse
10.02.2019 kl 20:44
844
Nei, moderne motorer er langt mer effektive. Allerede nå er det bensinmotorer som klarer samme effektivitetsnivå som tidligere bare var forbeholdt dieselmotorer, dvs rundt 40%. Naturligvis er effektivitetsnivået for nye dieselmotorer i samme utvikling.
Utslippskrav har presset motoringeniørene til å tak i effektivisering på en helt annen måte. Det var aldri et stort tema før fordi markedet har fokusert på andre egenskaper.
Downsizing og integrering er ingen nyhet lengre, nye motorer komprimeres og det kutter varmetapet, utvikling av nye typer turbokompressorer og nye innsprøytningssystemer tillater nye måter å forbrenne drivstoffet. I tillegg utvikles mild hybridisering over en lav sko og vil trolig dominerer de fleste markeder ila nær fremtid. Mild hybridisering handler om å fjerne "energityver" fra drivlinjen og gjenbruke den energien som produseres i motoren gang på gang.
Bensin/diesel er det perfekte lagringsmedium for energi. Effektiv utnyttelse av denne energien gir oss biler som vil fungere som "evighetsmaskiner".
Tyske produsenter har allerede supermotorene med mild hybridisering klare og ruller ut den ene etter den andre as we speak. Naturlig å la Mercedes representere denne gangen også:
https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/wltp/focus-on-efficiency-vehicle-development/
Men også Japans ledende fabrikanter er på ballen:
http://www.thedrive.com/tech/18919/toyota-develops-worlds-most-thermally-efficient-2-0-liter-engine
https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a20650087/skyactiv-x-engine-mazda/
Heldigvis er det ingen som trenger elbiler, de dumpes i Norge pga massive subsidier, men politiker som tar ansvar kan raskt avslutte den galskapen.
Motorer som Mercedes OM 654 bidrar til at debatten om diesel i tyskland har endret seg fra å handle om "forbud" til å handle om "hvordan får vi Franz og Helga til å bytte sin gamle Euro 4 dieselbil inn i en ny Euro 6 d dieselbil". Mercedes OM 654 er en motor som allerede da den kom i 2016 hadde så lite utslipp at den oppfylte utslippskrav som enda ikke er innført! Mercedes E 220d "die Luftreiniger"
Utslippskrav har presset motoringeniørene til å tak i effektivisering på en helt annen måte. Det var aldri et stort tema før fordi markedet har fokusert på andre egenskaper.
Downsizing og integrering er ingen nyhet lengre, nye motorer komprimeres og det kutter varmetapet, utvikling av nye typer turbokompressorer og nye innsprøytningssystemer tillater nye måter å forbrenne drivstoffet. I tillegg utvikles mild hybridisering over en lav sko og vil trolig dominerer de fleste markeder ila nær fremtid. Mild hybridisering handler om å fjerne "energityver" fra drivlinjen og gjenbruke den energien som produseres i motoren gang på gang.
Bensin/diesel er det perfekte lagringsmedium for energi. Effektiv utnyttelse av denne energien gir oss biler som vil fungere som "evighetsmaskiner".
Tyske produsenter har allerede supermotorene med mild hybridisering klare og ruller ut den ene etter den andre as we speak. Naturlig å la Mercedes representere denne gangen også:
https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/vehicles/wltp/focus-on-efficiency-vehicle-development/
Men også Japans ledende fabrikanter er på ballen:
http://www.thedrive.com/tech/18919/toyota-develops-worlds-most-thermally-efficient-2-0-liter-engine
https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a20650087/skyactiv-x-engine-mazda/
Heldigvis er det ingen som trenger elbiler, de dumpes i Norge pga massive subsidier, men politiker som tar ansvar kan raskt avslutte den galskapen.
Motorer som Mercedes OM 654 bidrar til at debatten om diesel i tyskland har endret seg fra å handle om "forbud" til å handle om "hvordan får vi Franz og Helga til å bytte sin gamle Euro 4 dieselbil inn i en ny Euro 6 d dieselbil". Mercedes OM 654 er en motor som allerede da den kom i 2016 hadde så lite utslipp at den oppfylte utslippskrav som enda ikke er innført! Mercedes E 220d "die Luftreiniger"
Redigert 10.02.2019 kl 21:04
Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
10.02.2019 kl 23:15
748
Og nettopp derfor kjører jeg konsekvent stasjon og og ikke SUV, nei takboks har jeg aldri hatt, kjøper den største stv på markedet og det holder.