- Bomstasjonene forsvinner og erstattes av en avgift pr.kilometr

Slettet bruker
AP 07.01.2019 kl 22:18 6625

Hei.......
Vi skal ha pengene dine.
Hvor har du gjemt de ????

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, gir grønt lys for satellittbasert veiprising. Han mener personvernproblemene kan løses og mener Norge bør ta en lederrolle internasjonalt i utviklingen av personvernvennlig teknologi i samferdselssektoren.

Om få år vil antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/G17aLB/Bomstasjonene-forsvinner-og-erstattes-av-en-avgift-pr-kilometer-du-kjorer
Matsern
07.01.2019 kl 22:22 4522

fy faen
Gratis lading
07.01.2019 kl 22:26 4492

Beklager, jeg startet parallell tråd. Dog er jeg åpen, i motsetning til protestene her.
kokkohill
07.01.2019 kl 22:36 4464

Måneraketten til Jens som legges i bane for å følge Norske biler ?

Total overvåking er jo genialt ?
PSI- Investor
07.01.2019 kl 22:44 4432

Ja det er genialt å kreve at den som overvåkes må betale for det selv.
kokkohill
07.01.2019 kl 22:50 4410

Nordmenn godtar alt også dette ?
PSI- Investor
07.01.2019 kl 22:56 4386

Selvsagt. Det skal jo gjøres i miljøets navn for å få ned bilkjøringen hallelujah
Pengene er det jo ikke behov for
Basse
08.01.2019 kl 08:55 4228

Det blir kaos om dette overvåkingssystemet ilegges frie norske borgere. Politikerne "ber" om konflikt, en "borgerkrig", og Politiet/de som skal finne frem til alle som blokkerer/ødelegger senderne på sine biler vil få en enorm oppgave.

Politikerne trår i et farlig grenseland om de virkelig vurderer satelittovervåking og skattlegging på frie borgeres frie bevegelse dette. Det blir vilt, det er sikkert.

At datatilsynet mener det er greit betyr bare at datatilsynet ikke lenger har noen funksjon.

Globalisering med detaljert overvåking og nedskalering av middelklassens økonomiske handlingsrom er en overnasjonal og udemokratisk prosess. Trump er kanskje ikke en sympatisk person, men det han står for er den største trusselen mot den prosessen som pågår utenfor vår demokratisk påvirkbare rekkevidde. Ikke uten grun at han angripes fra alle kanter av prosessen.

Gule vester i Frankrike....ja det er ikke menneskets natur å godta det som skjer. Det blir nødt til å bli opprør.

Jeg vil nå høre om FRP vil godta å være i en regjering som innfører denne frihetsberøvelsen.
Redigert 08.01.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2019 kl 09:25 4173

Det er sikkert lett å blokkere senderen, men da oppstår det jo avvik mellom rapportert kjøring og km stand på bilen, så da blir den avskiltet på neste eukontroll.

Dette kommer helt sikkert. Dere husker at det bare var en eneste politiker som klarte å kjempe gjennom redningsvestpåbudet for småbåter.

Når man har full oversikt over alle bilers bevegelser til enhver tid og også over farten til alle sammen så vil det bli mindre farlig å ferdes på veiene fordi alle normale folk vil kjøre penere og bare de kriminelle kan fortsette å gjøre som de vil, og ingen vil kjempe i mot.

Håper det tar noen år før det kommer.
mishka
08.01.2019 kl 09:51 4136

Og da er den ultimate melkekua et faktum. I hver eneste nattlig budsjettrunde i fremtiden vil denne avgiften skrus opp. Og meningen med bommer var jo at de skulle betale ned et bestemt veiprosjekt og deretter FJERNES. Så har det blitt en permanent avgift og nå skal hele landet betale. FY F....
Alle som har hatt bil en stund husker sikkert tilbake til begynnelsen av 90 tallet da dieselen kostet kr. 3,12 pr. liter og i tillegg betalte man en kilometeravgift på 6 øre. Og skulle man utenlands ble kilometerboka skrevet av på Svinesund og alle dieselbiler hadde plombert km.teller i høyre hjulnav. Så skulle avgiften over på pumpene og alle kjeltringpolitikerne lovet at det i sum ikke skulle bli dyrere. Jaaada, og resten er historie. Det tok noen få år så kostet diesel omtrent som bensin.
Redigert 08.01.2019 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Tjuagutt
08.01.2019 kl 09:57 4116

Man skal altså straffe dem som er avhengig av bil fordi de har lang vei til jobben. På tide disse molbo politikerne blir skiftet ut med noen som skjønner vanlige folks hverdag.
Fjordgubben
08.01.2019 kl 10:56 4058

Allerede nå har folk måttet slutte i jobben fordi det blir for dyrt med bompenger, dette vil selvsagt eskalere, siden politikerne ikke klarer å moderere seg i sin griskhet vil de ikke stoppe før de har påført samfunnet stort skade.

Det fungerer jo slik den dag i dag ved at man skattlegger drivstoff pr liter, men siden de ikke vil ha handelslekkasje ved at folk fyller tanken i Sverige må man altså innføre enda et system for å melke ut de siste dråpene.

Forstår ikke disse ekstremistiske politikerne at 99% av folk faktisk ikke kjører bil for morro skyld?
Redigert 08.01.2019 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2019 kl 11:32 4024

Avgiftspartiet (AP) er Norges største parti, så dere stemmer jo for disse avgiftene.
PSI- Investor
08.01.2019 kl 11:34 4012

Poenget er at man skal ikke kjøre bil i det hele tatt.
Og det blir aldri bra nok.
F eks så hjelper det ikke at man er villig til å ta toget til jobben. MAN SKAL GÅ TIL TOGET OGSÅ. så parkeringsmulighetene fjernes.
De som jobber med dette og som hater biler har et like sterkt engasjement som alle andre fanatikere, så de kommer til å vinne mot den store masse som ikke gidder kjempe i mot.
Slettet bruker
08.01.2019 kl 11:44 3995

Er det ikke påbud om å ha slike gule vester i alle kjøretøy på fire hjul ?
Odi.1
08.01.2019 kl 11:49 3980

Hvorfor ikke montere en statlig avgift sensor inn i alle Rumpehull ved fødsel?
Chris70
08.01.2019 kl 13:09 3916

Her må det være noen som selger GPS-systemer som har drevet lobbyvirksomhet.

Å begynne å overvåke all bilkjøring er jo tragisk for menneskerettighetene.

Nå er jeg imot bompenger. Men skal man ha kilometeravgift så kan den kobles til forsikringen. Der oppgir man allerede kilometerstand. Eller kobles til EU-kontroll der man også noterer kjørelengde. Dette vil fungere like bra for avgiften.

De eneste som tjener på den foreslåtte overvåkningen er GPS-produsentene!
PSI- Investor
08.01.2019 kl 13:14 3902

i alle fall er det jo helt utrolig at det i det hele tatt diskuteres, det føles jo som et direkte angrep på bevegelsesfriheten og muligheten til å bevege seg anonymt dit man vil. Ser også for meg de sjalu ektemennene som skal ha forklaring på hvorfor konas bil har vært der og der. For man må vel få rapporten sammen med fakturaen. Sinnsykt opplegg
mishka
08.01.2019 kl 13:26 3884

Sannsynligvis lager de forskjellige soner hvor man betaler mye i byen og mindre på bygda. Alle skal med. Helt KOKO. Nå er det f... meg på tide at folk tar på seg de gule vestene......
Visjonæren
08.01.2019 kl 13:33 3871

Hvis drivstoffavgiften skal forsvinne, hva da med at svensker tanker billig i Norge ?
Hva kommer drivstoff til å koste ?
Skal liksom alt bli elektrisk fra 2025 ?
Hva koster det å GPS-måle alle kjøretøy overalt ?

Går dette konseptet opp ?
Personvern er en utrykkelig forutsetning.
Redigert 08.01.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
vicktor
08.01.2019 kl 14:39 3822

Tidligere har vi sett regnskap på at bilene betaler langt mer inn i avgifter, enn det går til å vedlikeholde og bygge av nye veier.
Nå sitter jeg med et inntrykk av at bilene skal betale alt på vei og bane. Det gjelder det da fortau, sykkelfelt, trikk og jernbane.
Tidligere ble det også sagt at myndighetene kun, kunne sette opp bommer på nye veiprosjekter, i følge EU direktiver.
Nå har grådighet til politikerne på å få inn penger, ført til protester fra folk som må betale opp til Kr 50 000,- i bompenger pr.år.
Det er på tide at vi erkjenner at vi er et uland, når det gjelder infrastruktur. Vi bør derfor ikke sende alle de milliardene i uhjelp, ut av landet.
Vi trenger mye av de pengene selv, til å bygge vårt eget land.
PSI- Investor
08.01.2019 kl 14:44 3804

Ja Victor, men det alle må skjønne er at det er ikke lenger for å finansiere veiene det vedtas bompenger.
Det er den nullvisjonen som styrer dette nå.
Det SKAL IKKE bli vekst i biltrafikk.
Derfor må den begrenses med avgifter
og for tiden er det da bompengene som er de mest populære
Hva som brukes av penger på vei har ikke noe å si.
Det er hvor smertegrensen for de fattigste går som er viktig når satsene settes. De skal ikke ha råd til å kjøre.
Visjonæren
08.01.2019 kl 14:55 3784

Og alt skal bli elektrisk snart, så det blir ingen utslipp, og ikke noe behov for nullvekst i biltrafikken. Og skal ikke
veier og tog brukes ?
Litt sånn som anbefaling av diesel, og så det motsatte.
Bmwi8
08.01.2019 kl 15:05 3764

Kjempe god løsning. Alle partier er for utenom ett parti. Det er tydeligvis noen på forumet her som tror at veier kommer gratis fra himmelen men det gjør det faktisk ikke. Med den nye løsningen må elbiler betale like mye som andre biler noe som er fair da de sliter minst like mye på veiene.
Redigert 08.01.2019 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
kokkohill
08.01.2019 kl 15:22 3747

Eu lar nye veier finansieres med bompenger , men den gamle veien SKAL være tilgjengelig ,og uten bompenger.

Så Norge kan tydeligvis trosse EU om de vil , men det spørs om bilistene ikke skal melde Norge inn for EU - FN , som er så inn i tiden......
-Dëë-
08.01.2019 kl 15:32 3724

Ikke for å være en partypooper iforhold til dere som snakker om overvåking. Men den tingen flere av dere sikkert har skrevet innlegget dere med, lest VG med og sjekket aksjene deres med, skrevet til elskerinna med og spilt Candy Crush på... Der er posisjonene deres lagret 24/7...
mishka
08.01.2019 kl 15:50 3715

Ingen her som tror veier kommer fra himmelen. I alle andre land finansieres det over skatteseddelen. Fordi et normalt land MÅ HA VEIER. Selv brødet pensjonisten kjøper i butikken må transporteres på vei. Norge har av en eller annen helt kokko grunn verdens høyeste avgifter på omtrent alt og spesielt alt som har med bil å gjøre. Og det i et land hvor selv det å oppholde seg utendørs i Oslo i mer enn 5 minutter vinterstid føles som på nordpolen. Men vi ser det alle: Et utrolig oppblåst byråkrati som øser ut penger i alle retninger koster mer enn budsjettet kan tåle selv med oljepenger. Da må det hentes mer et sted og det er fra bilistene. I tillegg er ola dunk kjent for å drive med selvplaging og nøysomhet. De eneste som ikke er nøysomme er idiotpolitikerene. Prøvde å få kjøpt en ostehøvel her i Berlin. Finnes ikke. Hva skal du med det spurte dama i butikken. Ost skal skjæres med kniv i tykke skiver. Da kom jeg på at ostehøvelen er et særnorsk fenomen som jeg nå har kvittet meg med. Personlig driter jeg i norske tulleavgifter her jeg sitter i Berlin og kjører akkurat så mye jeg vil. Og her er alt slik det skal være. Årsavgift en norsk tusing for en normal bil og tre for en versting ala Porsche 911, Thats it.
Redigert 08.01.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
08.01.2019 kl 16:05 3689

Enig i det, bor i UK og de eneste bilavgiftene jeg betaler er veiavgift på 1000-1500 kroner året, husker ikke helt hvor mye det er.

Ingen avgift på å kjøpe bil bortsett fra moms og den er 20% og ikke 25% som i avgiftslandet Norge, ingen vanvittig «omregistreringsavgift» når du kjøper en brukt bil (hvem i all verden fant ut at det var en god ide?), nesten kjemisk fritt bompenger, veldig lite fartskontroller (har aldri fått fartsbot i UK) og aldri promillekontroller, promillegrense på 0.8, greie bestemmelser for parkering (jeg sluttet å få parkeringsbøter når jeg flyttet fra Norge), fartsgrenser som er tilpasset veiene og politi som ikke stopper deg på motorveien selv om du kjører «endel over» fartsgrensa. Det eneste virkelige problemet med å kjøre på britiske veier er tendensen til kø pga det store antallet biler.

I det hele tatt gruer jeg meg faktisk hver gang jeg må sette meg bak rattet på norske veier, her kan man kjøre med god samvittighet.

Tror de aller fleste norske bilister ikke er klar over hvor jævlig de har det, for de vet ikke bedre, og propagandaen som forteller nordmenn at det «må» være slik virker tydeligvis.
Redigert 08.01.2019 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2019 kl 17:01 3658

Stor jubel for Datatilsynets ja til veiprising – men ikke i Frp

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/7la343/Stor-jubel-for-Datatilsynets-ja-til-veiprising--men-ikke-i-Frp
Fjordgubben
08.01.2019 kl 17:13 3649

Jaha, FrP er som vanlig eneste partiet som er motstander, så da vet vi også at FrP vil få all skylden for at det blir innført; utallige innlegg fra våre «journalister», politiske kommentatorer og AP-politikere vil etterhvert hamre løs på FrP for at de «lot dette skje».

Slik er hverdagen i norsk politikk.
Slettet bruker
08.01.2019 kl 17:47 3621

Hele landet skal spleise på AP, SV og MDG sine sykkelstier i Oslo. Dette er det de kaller solidaritet.
Basse
08.01.2019 kl 19:28 3575

Er det snakk om å ta vare på helsa til demente, er det forferdelig vanskelig med GPS ift personvernet. Men når det gjelder å få inn kroner i statskassa og å holde rede på hvor skattebetalerne oppholder seg til enhver tid, er det visst ikke så nøye med personvernet.
Basse
08.01.2019 kl 19:35 3567

Vi får håpe det finnes dyktige etterforskende journalister som graver seg ned i NAF-AP-systemet. Hvemi AP/NAF skor seg på bilhatet og GPS-overvåkingen av nordmenn.

GPS-senderen skrus ikke av når man passerer svenskegrensen...så her har AP instrumentet for full kontroll på ditt liv. Hva Kina-politiserte politikere som Raymond Johansen kan finne på å bruke dette overvåkingsverktøyet til i krigen mot Oslo-innbyggerne har bare grenser i fantasien..

"1984"
Redigert 08.01.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Basse
08.01.2019 kl 21:59 3499

en jammer er en støysender som drukner GPS -signaler i området den er rettet mot, og ikke bare signalet på èn spesifik sender

hvis naboen har jammer på sin bil så er det sannsynlig at den jammeren også påvirker GPS senderen i bilen din, og du er jo ikke ansvarlig for det eller?

ved å lage et nettverk av jammere/støysendere vil alle som er i området få sine GPS signaler blokkert

dette er relativt billig utstyr, brukes allerede

2 millioner jammere over hele landet og kontinuerlig utplassering av nye ...

hvordan Stortinget skal kunne "vinne" den krigen er ikke lett å se ...

skal de avskilte alle som ikke vet at signalene deres ikke kommer frem til satelitten? Hva om 1 million biler kommer på EU kontroll med missvisende km-stand?

sier seg selv at hele veiprisingsforsøket blir skrotet da

det er helt naturlig at folk vil ønske å forsvare seg mot myndigheters overvåkning, all den tid man ikke har gjort noe galt, hvorfor skal staten kunne følge alle dine bevegelser og samle data om hvordan du velger å leve livet ditt?

Det ender med at GPS-systemer blir ubrukelig pga all støysending.
Redigert 08.01.2019 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2019 kl 22:15 3484

Mulig man får lov til å kjøre usporet i utlandet også slik at man kan skylde på det? Ta sydenturen fra Sverige i stedet for Gardermoen slik at bilen har et par uker å hente seg inn på he he
pengex
08.01.2019 kl 23:24 3431

Går kilometertelleren nedover når man rygger?
Ett slags skattefradrag? Må man føre inn dette selv?
Redigert 08.01.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 11:55 3631

- Du kan like godt stemme MDG, hvis du velger å tro at AP og Raymond Johansen er løsningen.
Fluefiskeren
10.01.2019 kl 12:17 3614

Hvem sier at slik veiprising blir dyrere for bilistene. Poenget er vel at det blir mer rettferdig.

Hvis man først skal hisse seg opp burde men se på strømprisene. På tross av nær fulle magasiner har strømprisene tatt helt av. Idag er den gratis i Danmark pga. for stor produksjon. De kjøper etter hva jeg har forstått billig strøm fra Norge.

Før var det en eneste ting i Norge som var billig i forhold til andre land, og det var nettopp strømmen. Nå er den tiden fobi og den er blitt kjempedyr selv om vi har nok av den.

Men noen blir milliarderer av dette. På samme som andre blir det på å ødelelegge fjordene våre og mer skal det bli av oppdrett. Folk reagerer ikke på slikt lenger da de er oppslukt av internettet isteden som knuser all folkeopplæring.

Og hvem er interessert i klassisk naturvern? Bare Herborg Kråkevik?
PSI- Investor
10.01.2019 kl 12:30 3599

Spørsmålet er ikke omndet blir dyrere.
En lederartikkel i Moss Avis omtalte de fantastiske mulighetene. At det kan bli dyrt der det er unødvendig å kjøre bil var ett argument. Noen skal altså behovsprøve din bilkjøring da.
Det er klart det må vi bli glade for, da slipper vi jo å vurdere slike vanskelige ting selv.
Mr Big
10.01.2019 kl 12:56 3577

Hva om jeg kjører bilen utenlands? Skal jeg betale for de kilometerne jeg kjører i utlandet også?
Fluefiskeren
10.01.2019 kl 14:00 3552

Du slipper nok det skal du se.
Harryturene går nok bra fortsatt.
Redigert 10.01.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare