Krise i nybilsalget i Norge. Ned 22,5% i desember 2018!!
Nybilsalget i ferd med å kollapse fullstendig. Svaret er enkelt og delt på 2 main facts:
1. Bruksbegrensede batterikjøretøy er ikke det markedet trenger samtidig som forhandlerne kan ikke levere gode vanlige bensin og dieselbiler pga produsentene trenger tid til omstillingen til Euro6d og WLTP.
2. Folk forstår at stigende rente er en forferdelig økonomisk bjørnefelle OM man er dum nok til å gå inn i en bilfinansiering uten bundet rente i hele leie eller låneperioden.
I desember ble det registrert 12 461 nye personbiler, 3616 færre (- 22,5 %) enn i desember 2017.
Bruktbilsalget lå på 28779 i desember 2018. Norges mest solgte bil er alltid en bruktbil og forspranget til nybilsalget øker!
1. Bruksbegrensede batterikjøretøy er ikke det markedet trenger samtidig som forhandlerne kan ikke levere gode vanlige bensin og dieselbiler pga produsentene trenger tid til omstillingen til Euro6d og WLTP.
2. Folk forstår at stigende rente er en forferdelig økonomisk bjørnefelle OM man er dum nok til å gå inn i en bilfinansiering uten bundet rente i hele leie eller låneperioden.
I desember ble det registrert 12 461 nye personbiler, 3616 færre (- 22,5 %) enn i desember 2017.
Bruktbilsalget lå på 28779 i desember 2018. Norges mest solgte bil er alltid en bruktbil og forspranget til nybilsalget øker!
Redigert 04.01.2019 kl 20:22
Du må logge inn for å svare
Enig Basse! Har du en nyere type diesel med Euro 6 motor så vil den snart bli ettertraktet. Latterlig hvordan media og politikere har hausa opp el bilene. Vi skulle tro at en Hyundai skulle få 1 års ventetid? Syk verden!
Basse
04.01.2019 kl 19:47
1388
Sant. Med tanke på at importen av brukte bensin og dieselbiler er nesten på et historisk bunnivå i 2018 (ubegrunnet frykt blant oppkjøpere?) så er den dieselbilen so står i garasjen vår i ferd med å få omvendt proporsjonal verdiutvikling. Det er en uunngåelig effekt av nølingen blant de som skal fore tilbudssiden i markedet.
Vente 1 år på en Hyundai hehehehe ja den er god
Pussig nok så trenger man heller ikke vente på Hyundai batteriklossen, de fleste som er kommet er på vei ut på finn.no, men hvorfor er det ingen som kjøper dem? Jeg etterlyser et kontrollorgan som kan belyse FAKTA/SANNHET i alle disse såkalte "forhåndsbestillingene" som så mange skryter av å sitte med på EV. Det lukter markedsmanipulasjon, løgn og fanteri av hele hurven!
LEGG MERKE TIL ÈN TING NÅR DU SER OVER ALLE LANDETS MEDIAKANALER:
INGEN JOURNALIST I LANDET NEVNER AT BILMARKEDET GIKK PÅ TRYNET I DESEMBER 2018!!! 22,5% NED PÅ NYE BILER OG 7,4% NED PÅ BRUKTE BILER!!! DET ER ET KRAKK; MEN INGEN VIL SI DET!!!!
Klart, hvis noe sier sannheten til folket så vil det utløse panikk, men det er likevel ikke journalistene eller medias oppgave å dekke over virkeligheten eller?
Det er helt absurd hva som skjer i dette landet, media er helt lobotomert.
Vente 1 år på en Hyundai hehehehe ja den er god
Pussig nok så trenger man heller ikke vente på Hyundai batteriklossen, de fleste som er kommet er på vei ut på finn.no, men hvorfor er det ingen som kjøper dem? Jeg etterlyser et kontrollorgan som kan belyse FAKTA/SANNHET i alle disse såkalte "forhåndsbestillingene" som så mange skryter av å sitte med på EV. Det lukter markedsmanipulasjon, løgn og fanteri av hele hurven!
LEGG MERKE TIL ÈN TING NÅR DU SER OVER ALLE LANDETS MEDIAKANALER:
INGEN JOURNALIST I LANDET NEVNER AT BILMARKEDET GIKK PÅ TRYNET I DESEMBER 2018!!! 22,5% NED PÅ NYE BILER OG 7,4% NED PÅ BRUKTE BILER!!! DET ER ET KRAKK; MEN INGEN VIL SI DET!!!!
Klart, hvis noe sier sannheten til folket så vil det utløse panikk, men det er likevel ikke journalistene eller medias oppgave å dekke over virkeligheten eller?
Det er helt absurd hva som skjer i dette landet, media er helt lobotomert.
Redigert 04.01.2019 kl 19:56
Du må logge inn for å svare
Basse - det har kommet en bok nå som heter "Omgitt av idioter". Forfatteren heter Thomas Erikson. Jeg vil tro du vil finne trøst og forståelse i den.
mishka
05.01.2019 kl 12:56
1104
At importen er på et bunnivå er vel ikke så rart. Euroen står i 10 NOK og folk flest er ikke redd for å kjøpe en typisk imporbil her og nå, men de med litt vett ser hva som skjer når de skal selge den igjen om 3-4 år. Det er nok å slå opp på Finn.no og se alle hyllevarmerne av svarte MB W212 så skjønner enhver at dette ikke akkurat blir enklere i 2022.
Og ikke skjønner jeg hvor bruktimpotfirmaene tjener pengene sine. Man tar en E-klasse som typisk koster 32-33K euro og slenger på 100K i avgifter + diffen mellom Norsk og Tysk Mva og så skal de i tillegg ha fortjeneste. Sorry, men den fortjenesten er i alle fall ikke jeg i stand til å se.
2019 tror jeg blir året vi skal se mye konkurser blant de som baserer seg på import av såkalte premiumbiler fra Tyskland. Markedet for dette er langt mindre i dag enn for få år siden. Og en annen grunn til dette er at boligmarkedet ikke lenger stiger med 10% i året som folk henter ut i å refinansiere lånet mot en Merce i garasjen.
Og ikke skjønner jeg hvor bruktimpotfirmaene tjener pengene sine. Man tar en E-klasse som typisk koster 32-33K euro og slenger på 100K i avgifter + diffen mellom Norsk og Tysk Mva og så skal de i tillegg ha fortjeneste. Sorry, men den fortjenesten er i alle fall ikke jeg i stand til å se.
2019 tror jeg blir året vi skal se mye konkurser blant de som baserer seg på import av såkalte premiumbiler fra Tyskland. Markedet for dette er langt mindre i dag enn for få år siden. Og en annen grunn til dette er at boligmarkedet ikke lenger stiger med 10% i året som folk henter ut i å refinansiere lånet mot en Merce i garasjen.
Her en bekreftelse på det du skriver mishka. Denne er fra Drammens Tidende i forrige uke.
DRAMMEN/SVELVIK: Noen Mercedes-Benz, en del Porscher og andre biler i høyere prisklasser. Det var forretningsideen til Dag Stian Ingebrigtsen Wium med firmaet Bil Partner AS, registrert i Svelvik men som solgte biler fra lokaler i Rosenkrantzgata i Drammen.
Han startet opp i 2014, hadde i 2015 en omsetning på over 73 millioner kroner, og nådde mer enn 81 millioner i 2017 (se regnskap nederst i saken). I alle disse årene gikk driften med overskudd.
– Men marginene var for små. En margin på to prosent gir lite når det er et marked som svinger, sier Wium til Drammens Tidende.
2018 ble et vanskelig år. Det totale bilsalget gikk tilbake i forhold til rekordåret 2017, samtidig økte elbil-andelen kraftig. Av nye biler utgjorde elbil-salget over 30 prosent, og tar man med ladbare hybrider utgjorde de til sammen over 50 prosent.
– Det er tall for hele landet, på Østlandet, som var vårt marked, er andelen ladbare bile enda høyere, sier Wium.
Uten verksted og uten elbiler eller ladbare biler hadde Bil Partner kun ett bein å stå på.
– Vi merket at nordmenn ble mye mer forsiktige til å investere i biler i 2018. Når salget gikk ned og vi ikke tjente penger var det best å avvikle. Vi har forsøkt å rydde opp etter beste evne, sier Dag Wium.
DRAMMEN/SVELVIK: Noen Mercedes-Benz, en del Porscher og andre biler i høyere prisklasser. Det var forretningsideen til Dag Stian Ingebrigtsen Wium med firmaet Bil Partner AS, registrert i Svelvik men som solgte biler fra lokaler i Rosenkrantzgata i Drammen.
Han startet opp i 2014, hadde i 2015 en omsetning på over 73 millioner kroner, og nådde mer enn 81 millioner i 2017 (se regnskap nederst i saken). I alle disse årene gikk driften med overskudd.
– Men marginene var for små. En margin på to prosent gir lite når det er et marked som svinger, sier Wium til Drammens Tidende.
2018 ble et vanskelig år. Det totale bilsalget gikk tilbake i forhold til rekordåret 2017, samtidig økte elbil-andelen kraftig. Av nye biler utgjorde elbil-salget over 30 prosent, og tar man med ladbare hybrider utgjorde de til sammen over 50 prosent.
– Det er tall for hele landet, på Østlandet, som var vårt marked, er andelen ladbare bile enda høyere, sier Wium.
Uten verksted og uten elbiler eller ladbare biler hadde Bil Partner kun ett bein å stå på.
– Vi merket at nordmenn ble mye mer forsiktige til å investere i biler i 2018. Når salget gikk ned og vi ikke tjente penger var det best å avvikle. Vi har forsøkt å rydde opp etter beste evne, sier Dag Wium.