Komplett Bank: Doblingskandidat etterhvert som tallene kommer?
KOMP ble notert på OSE 10.nov 2017. Aksjen har altså ikke fått begynt å vise tall ennå. Dens potensiale er heller ikke spesielt gjennomanalysert av andre enn dem som fungerte som tilretteleggere i forbindelse med børsnoteringen (ABG Sundal Collier, Pareto Securities og SEB, der Pareto også la ut konkret anbefaling 21. nov). Pareto tror på dobling etter hvert. Så får man evt. ta et forbehold på at de i sin analyse ønsket å vise at de rir en vinnende hest. Men jeg er faktisk kommet fram til at de kan ha dekning for et sånt kursmål. Her er noen faktorer som tilsier at banken har en robust aksjonærbase:
- Største eier er Komplett AS som kontrolleres av Stein Erik Hagens Canica, med 19,94 prosent av aksjene.
- Pareto estimerte i sin anbefaling at banken, på bakgrunn av videre sterk vekst i Norge, samt ekspandering til Finland og etter hvert Sverige, vil øke låneboken fra den nåværende størrelsen på fem milliarder kroner til 13 milliarder kroner innen utgangen av 2020.
- Emisjonen på 425 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen gir støtte til sterk vekst.
- I kjølvannet av denne ser man en økning i inntjening pr aksje fra 1,8 kroner nå til 4,0 kroner i 2020.
- Pareto ga i sin analyse Komplett Bank en soleklar kjøpsanbefaling, med et kursmål på 35 kroner, som tilsvarer en oppside på nær 90 prosent.
Vel, aksjen nådde 18,90 åpningsdaen 10. nov 2017. Nå står den i drøyt 19. Den som tror aksjen skal ta en dobling på sikt har altså fremdeles en utmerket inngangskurs å starte med nå. Det kan fort begynne å endre seg når de første tallene kommer. Time will show, jeg har i alle fall lagt inn en pott på at denne aksjen vil bli bra.
- Største eier er Komplett AS som kontrolleres av Stein Erik Hagens Canica, med 19,94 prosent av aksjene.
- Pareto estimerte i sin anbefaling at banken, på bakgrunn av videre sterk vekst i Norge, samt ekspandering til Finland og etter hvert Sverige, vil øke låneboken fra den nåværende størrelsen på fem milliarder kroner til 13 milliarder kroner innen utgangen av 2020.
- Emisjonen på 425 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen gir støtte til sterk vekst.
- I kjølvannet av denne ser man en økning i inntjening pr aksje fra 1,8 kroner nå til 4,0 kroner i 2020.
- Pareto ga i sin analyse Komplett Bank en soleklar kjøpsanbefaling, med et kursmål på 35 kroner, som tilsvarer en oppside på nær 90 prosent.
Vel, aksjen nådde 18,90 åpningsdaen 10. nov 2017. Nå står den i drøyt 19. Den som tror aksjen skal ta en dobling på sikt har altså fremdeles en utmerket inngangskurs å starte med nå. Det kan fort begynne å endre seg når de første tallene kommer. Time will show, jeg har i alle fall lagt inn en pott på at denne aksjen vil bli bra.
Redigert 21.01.2021 kl 01:56
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Klinkekulå
13.01.2018 kl 10:46
7464
finanstilsynet(eller hvem/hva som styrer) er KUN gjeldende innenfor landets grenser,som her i Norge.
Det blir som å ta en "sydentur" til utlandet,man følger landets lover og regler.
slik som f.eks. i Finland,der landet har innført et rentetak på bankene til max 40%.
Det blir som å ta en "sydentur" til utlandet,man følger landets lover og regler.
slik som f.eks. i Finland,der landet har innført et rentetak på bankene til max 40%.
Redigert 20.01.2021 kl 20:45
Fra Q3-presentasjonen:
Guiding increased.
2017: Growth at NOK 2.1-2.3 billion (up from NOK 2.0-2.2 billion).
2018: Existing business in sum to grow in line with full year 2017. New business expected to constitute about 1/3 of total growth.
Banken guider med det at utlånsveksten blir 0,7-0,8 milliarder i Q4 og 2,9 milliarder i 2018. Det betyr etter min kalkulasjon ca. 70% vekst i 2017 og 50% vekst i 2018. Hvis bunnlinjen vokser proporsjonalt betyr det mer enn 400 millioner etter skatt i 2018. Det er 2,34 pr aksje.
Spekulativt tilføyer jeg at KOMP har guidet konservativt tidligere og at bunnlinjen kan øke relativt mer enn topplinjen pga skaleringsfordeler.
Hvis vi så ser videre mot 2019 forsvares Paretos kursmål på 35 lett.
Guiding increased.
2017: Growth at NOK 2.1-2.3 billion (up from NOK 2.0-2.2 billion).
2018: Existing business in sum to grow in line with full year 2017. New business expected to constitute about 1/3 of total growth.
Banken guider med det at utlånsveksten blir 0,7-0,8 milliarder i Q4 og 2,9 milliarder i 2018. Det betyr etter min kalkulasjon ca. 70% vekst i 2017 og 50% vekst i 2018. Hvis bunnlinjen vokser proporsjonalt betyr det mer enn 400 millioner etter skatt i 2018. Det er 2,34 pr aksje.
Spekulativt tilføyer jeg at KOMP har guidet konservativt tidligere og at bunnlinjen kan øke relativt mer enn topplinjen pga skaleringsfordeler.
Hvis vi så ser videre mot 2019 forsvares Paretos kursmål på 35 lett.
Så lenge det ikke innføres nye restriksjoner er det bare til fordel for de store og seriøse at Finanstilsynet følger bransjen tett.
Aner man at KOMP kjører ekstra på med reklame nå før det nye gjeldsregisteret etter hvert kommer på plass, for å bygge en størst mulig plattform for vekst i forkant av innføringen..? I så fall veldig bra, selv om det også blir bra med gjeldsregister. De fleste klarer jo godt å betale tilbake, med eller uten gjeldsregister. Får se da hvilket tidspunkt det virkelig blir å komme på plass.
Litt om hvor solide tilbakebetalere vi har (så man ikke tror virkeligheten bare er "Luksusfellen"):
https://www.finansnorge.no/aktuelt/sporreundersokelser/husholdningsundersokelsen1/husholdningsundersokelsen-2017/solide-husholdninger-med-kontroll-over-kredittkortbruken/
Med POS på Komplett.no med flere, der det er veldig mye trafikk, så blir nok volumet av alle de mindre utlånene/kredittene stort, tror jeg. Det blir et veldig viktig bidrag til resultatet, en ny turbo som slår inn.
Hva så med kredittkortbrukeni min..? Selv syns jeg kredittkort er et realt gode. F.eks. var det en periode jeg fulgte en veldig streng spareplan, som ble mye enklere å leve med fordi kredittkortet sørget for at ujevnhetene i utgifter ble jevnet ut med kredittkortbruk. Likevel ble alle forfallsdatoer overholdt. Om jeg skulle tatt opp forbrukslån selv..? Ja, hvorfor ikke... F.eks. lage anneks og platting ved hytta tidlig på våren og betale tilbake det meste når feriepengene kommer, men da ha sommerferien i ro og mak uten byggeaktiviteter.
Tror det negative ved forbrukslån/kreditt har fått dominere voldsomt over det faktum at dette også er goder. Sist jeg så dokumentasjon fra en med forbrukslån gjennom jobben, så var det en med inntekt godt over snittet for Norge. Bare sånn til ettertanke.
Litt om hvor solide tilbakebetalere vi har (så man ikke tror virkeligheten bare er "Luksusfellen"):
https://www.finansnorge.no/aktuelt/sporreundersokelser/husholdningsundersokelsen1/husholdningsundersokelsen-2017/solide-husholdninger-med-kontroll-over-kredittkortbruken/
Med POS på Komplett.no med flere, der det er veldig mye trafikk, så blir nok volumet av alle de mindre utlånene/kredittene stort, tror jeg. Det blir et veldig viktig bidrag til resultatet, en ny turbo som slår inn.
Hva så med kredittkortbrukeni min..? Selv syns jeg kredittkort er et realt gode. F.eks. var det en periode jeg fulgte en veldig streng spareplan, som ble mye enklere å leve med fordi kredittkortet sørget for at ujevnhetene i utgifter ble jevnet ut med kredittkortbruk. Likevel ble alle forfallsdatoer overholdt. Om jeg skulle tatt opp forbrukslån selv..? Ja, hvorfor ikke... F.eks. lage anneks og platting ved hytta tidlig på våren og betale tilbake det meste når feriepengene kommer, men da ha sommerferien i ro og mak uten byggeaktiviteter.
Tror det negative ved forbrukslån/kreditt har fått dominere voldsomt over det faktum at dette også er goder. Sist jeg så dokumentasjon fra en med forbrukslån gjennom jobben, så var det en med inntekt godt over snittet for Norge. Bare sånn til ettertanke.
Vi var i fin flyt, men har dabbet nedover siste par dager pga støy som har blusset opp igjen.
I dag: «Regjeringen ser med bekymring på veksten for forbrukslån, uten sikring og grundig vurdering av låntakers betalingsevne. Slike lån kan skape problemer for de som allerede har en sårbar økonomisk situasjon. Det er nylig iverksatt en rekke tiltak for å få dette markedet til å fungere bedre. Regjeringen vil vurdere behovet for ytterligere regulering av markedet».
Neppe noe som vil ramme de etablerte, seriøse forbruksbankene med mindre de innfører ytterligere egenkapitalkrav.
I dag: «Regjeringen ser med bekymring på veksten for forbrukslån, uten sikring og grundig vurdering av låntakers betalingsevne. Slike lån kan skape problemer for de som allerede har en sårbar økonomisk situasjon. Det er nylig iverksatt en rekke tiltak for å få dette markedet til å fungere bedre. Regjeringen vil vurdere behovet for ytterligere regulering av markedet».
Neppe noe som vil ramme de etablerte, seriøse forbruksbankene med mindre de innfører ytterligere egenkapitalkrav.
Korsar
15.01.2018 kl 15:10
6954
Regjeringen kan tenke seg å sette et tak for rentenivå for forbruksbanker, kan det se ut som. Det KAN reduserer oppsiden på slike banker. Ja, hva skal man med Venstre i regjering om det ikke er for å skade businessen her også? Vel. jeg tenker taket blir høyt nok til at KOMP vil levere uansett.
Vanskelig å se for seg rentetak som påvirker ordinære forbruks- og kredittkortlån.
Enhver får bare handle ut ifra egne vurderinger. Regulatorisk risiko er blant de største i denne, men nå er det jo ikke helt klart hva som blir utfallet av denne nye runden med hakking på forbruksbank fra myndigheter og E24, som jeg ikke gidder å være med på. Kanskje noe useriøst av myndighetene å få det til å se ut som at de var ferdige med gjennomgangen av forbruksbank for langt inn i framtida, og så kommer mikropartiet Venstre og skal ha viljen sin på noe.
Omgruppering, het det vel i militæret..:)-
Omgruppering, het det vel i militæret..:)-
Andtrisant
16.01.2018 kl 08:28
6595
Rentenivået hos KOMP (og de andre forbruksbankene) ligger i dag omtrentlig på maks 20% på forbrukslån, og maks 25% på kredittkort. En kompetent regjering vil aldri i livet sette tak på usikret kreditt under disse nivåene (altså 25%). Usikret kreditt er olje i maskineriet når det gjelder landets og befolkningens likviditet, og fjerner man olje fra en motor så vet man hvordan det går.
Så dette kan dere ta med stor ro folkens. Bare legg aksjene i skuffen. Hvis man skal drive å kjøpe og selge hver gang det kommer noe som ser litt skremmende ut så blir det lite gevinst ut av det.
Så dette kan dere ta med stor ro folkens. Bare legg aksjene i skuffen. Hvis man skal drive å kjøpe og selge hver gang det kommer noe som ser litt skremmende ut så blir det lite gevinst ut av det.
Enig i det. Vi snakker antagelig om et tak på 40% effektiv rente eller derover. Ev. innstramminger kan styrke de mest seriøse aktørene. Långivere og myndigheter har felles interesse i å luke ut låntagerne med dårligst tilbakebetalingsevne. Siv Jensen har ikke ønske om å nekte usikrede lån til folk som har råd til det. Periodene med økt støy i markedet er kjøpsanledning for de som ennå ikke er inne.
Hartepool
16.01.2018 kl 09:30
3701
Rentetaket i fFinland ligger på 40%.
Dersom dere leser komp`s kvartalberetning ser dere at veksten er større i Finland enn i Norge , videre ser man at komp fremover satser Europa .
Der er man ønsket velkommen og det er 450 mill potensielle kunder der.
Norge er som kjent kun fem mill og negative myndigheter...
Produktet er lett skalerbart og enkelt å starte opp i hele Europa.
Dersom dere leser komp`s kvartalberetning ser dere at veksten er større i Finland enn i Norge , videre ser man at komp fremover satser Europa .
Der er man ønsket velkommen og det er 450 mill potensielle kunder der.
Norge er som kjent kun fem mill og negative myndigheter...
Produktet er lett skalerbart og enkelt å starte opp i hele Europa.
-
«
- 1
- 2 »