AMSC - 4Q - Første kvartalsrapport med Normand Maximus
American Shipping Company skal levere 4Q i slutten av måneden. Slik jeg har lest forrige rapport og kjøpet av Normand Maximus så ble den i AMSC hende i midten av oktober. Jeg vil anta det vil legge ca 60+ratedager med Normand Maximus i 4Q. Det vil nok bidra til en totalomsetning på 27MUSD? og en bunnlinje på 8MUSD?, samt ett høyere utbytte enn for tidligere kvartal.
Andre synspunkter?
Andre synspunkter?
Redigert 21.02.2023 kl 20:49
Du må logge inn for å svare
JahMason
05.03.2023 kl 17:45
276
Har du tatt en titt på Philly Shipyard?
Potensielt mye å hente på aksjekurs og utbytte neste 6-18mnd (utbyttene blir potensielt fra 1H 24)
Potensielt mye å hente på aksjekurs og utbytte neste 6-18mnd (utbyttene blir potensielt fra 1H 24)
msmekk
03.03.2023 kl 12:55
493
Nå har Normand Maximus forlatt opplag i Ålesund og på vei til å generere cash til AMSC. Dermed kan Q1 få et lite bidrag og utbytte øke litt før full uttelling fra q2. Jeg øker innsatsen igjen for å få med utbytte for q4 og god vekst videre fremover. Hører også at der er god tone med OSG og og løsning i favør av AMSC vil komme.
msmekk
02.03.2023 kl 08:47
658
Får håpe du har rett! Ingenting er bedre enn enighet i dette tilfellet. OSG er en sterk partner, de har vel 7 stk av AMSC sine skip så da må AMSC nødt til å bli enig /gi etter, selv om de må ta et tap tror nå jeg
Redigert 02.03.2023 kl 08:48
Du må logge inn for å svare
Hirulen
02.03.2023 kl 08:30
684
Ser ingen grunn til at den skulle falle mer enn ex utbytte tilsier, de som har tenkt å selge på denne infoen har hatt noen handelsdager på seg til å gjøre det.
Definitivt ikke gunstig med konflikt med OSG forøvrig, og den er enda ikke avklart. Det beste hadde vært om de kom til enighet om en løsning begge kan leve med heller enn at det skal avgjøres av en rettslig instans.
Definitivt ikke gunstig med konflikt med OSG forøvrig, og den er enda ikke avklart. Det beste hadde vært om de kom til enighet om en løsning begge kan leve med heller enn at det skal avgjøres av en rettslig instans.
Redigert 02.03.2023 kl 08:30
Du må logge inn for å svare
msmekk
02.03.2023 kl 08:20
703
Mange vil vel holde den for utbyttet men tror det er lite smart, fallet vil nok bli større enn utbyttet ex dag
msmekk
01.03.2023 kl 22:51
822
Der er fremdeles konflikt for ett av skipene, håper ikke dette ødelegger forholdet til OSG, det vil uten tvil tvinge kursen på AMSC et stykke ned frem til enighet. Om konflikten eskalerer vil det dessverre bli tungt for for oss som har satset på American Shipping Company. Jeg har tatt noen sjetonger av bordet for å se an utviklingen.
Redigert 01.03.2023 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
MIKE1
28.02.2023 kl 08:52
1084
Increased bareboat revenue for Q4 2022 to USD 27.6 million, including a partial quarter of bareboat
revenue from the Normand Maximus and adjusted net profit of USD 3.8 million.
Det ble det inntjening fra Normand Maximus i 4Q. Utbytte er ikke endret. Positivt at det er løst med OSG.
revenue from the Normand Maximus and adjusted net profit of USD 3.8 million.
Det ble det inntjening fra Normand Maximus i 4Q. Utbytte er ikke endret. Positivt at det er løst med OSG.
Hirulen
28.02.2023 kl 08:52
1088
Kjettingen skrev Føler meg 99.9% sikker på vanlig utbytte i morgen, altså $0,12
Da fikk du rett, forventet forøvrig det samme. Litt for tidlig å øke utbytte etter min mening, til tross for økte inntekter.
On 27 February 2023, the Board authorized a dividend payment of USD 0.12 per share to the shareholders on
record as of 7 March 2023. The shares in AMSC will be traded ex. dividend from and including 6 March 2023, and
the dividend will be paid on or about 15 March 2023.
During the redelivery process of three Jones Act tankers in December 2022, OSG withheld a
DPO amount of USD 3.9 million owed to AMSC for one of the redelivered vessels. OSG claims a breach of
quiet enjoyment of the vessel as a result of a third-party inspection authorized by AMSC in August 2022.
AMSC has categorically rejected OSG’s allegations and filed a complaint against OSG in U.S District Court
for the Southern District of New York in December 2022 for USD 4.5 million. On 27 December 2022, AMSC
was granted an order for the Process of Maritime Attachment and Garnishment which has subsequently
frozen three of OSG’s accounts up to a total of USD 4.5 million. OSG fully repaid DPO amounts for the
other two vessels
AMSC’s leasing revenues for Q4 2022 and Q4 2021 were USD 27.6 million and USD 22.2 million, respectively. The
increase is due to the commencement of the bareboat charter for Normand Maximus on 18 October 2022.
EBITDA was USD 25.7 million in Q4 2022 and USD 21.1 million in Q4 2021. Operating profit was USD 15.0 million
in Q4 2022 (USD 12.1 million in Q4 2021).
Net financial expense for Q4 2022 was USD 11.5 million (USD 7.7 million in Q3 2021). The increase is due to higher
balances of secured loans for financing the Normand Maximus, as well as an increased portion of floating rate
debt during Q4 2022.
In Q4 2022, AMSC had a loss of USD 0.2 million on the mark-to-market valuation of its interest rate swap contracts
related to its vessel financing (USD 5.1 million gain in Q4 2021). During Q4 2022, the interest rate swaps associated
with the BNP loan were terminated for a total payment received of USD 10.2 million. Net foreign exchange gain
for Q4 2022 was USD 2.6 million, relating to revaluation of NOK balances into USD functional currency (USD 0.1
million loss in Q4 2021).
AMSC had a net profit before tax for Q4 2022 of USD 6.3 million compared to USD 9.4 million in Q4 2021. Current
income tax expense was USD 0.1 million each in Q4 2022 and in Q4 2021. Non-cash income tax expense was USD
4.7 million in Q4 2022 (USD 6.9 million in Q4 2021). Net profit for Q4 2022 was USD 1.5 million compared to USD
2.4 million in Q4 2021.
On 27 February 2023, the Board authorized a dividend payment of USD 0.12 per share to the shareholders on
record as of 7 March 2023. The shares in AMSC will be traded ex. dividend from and including 6 March 2023, and
the dividend will be paid on or about 15 March 2023.
During the redelivery process of three Jones Act tankers in December 2022, OSG withheld a
DPO amount of USD 3.9 million owed to AMSC for one of the redelivered vessels. OSG claims a breach of
quiet enjoyment of the vessel as a result of a third-party inspection authorized by AMSC in August 2022.
AMSC has categorically rejected OSG’s allegations and filed a complaint against OSG in U.S District Court
for the Southern District of New York in December 2022 for USD 4.5 million. On 27 December 2022, AMSC
was granted an order for the Process of Maritime Attachment and Garnishment which has subsequently
frozen three of OSG’s accounts up to a total of USD 4.5 million. OSG fully repaid DPO amounts for the
other two vessels
AMSC’s leasing revenues for Q4 2022 and Q4 2021 were USD 27.6 million and USD 22.2 million, respectively. The
increase is due to the commencement of the bareboat charter for Normand Maximus on 18 October 2022.
EBITDA was USD 25.7 million in Q4 2022 and USD 21.1 million in Q4 2021. Operating profit was USD 15.0 million
in Q4 2022 (USD 12.1 million in Q4 2021).
Net financial expense for Q4 2022 was USD 11.5 million (USD 7.7 million in Q3 2021). The increase is due to higher
balances of secured loans for financing the Normand Maximus, as well as an increased portion of floating rate
debt during Q4 2022.
In Q4 2022, AMSC had a loss of USD 0.2 million on the mark-to-market valuation of its interest rate swap contracts
related to its vessel financing (USD 5.1 million gain in Q4 2021). During Q4 2022, the interest rate swaps associated
with the BNP loan were terminated for a total payment received of USD 10.2 million. Net foreign exchange gain
for Q4 2022 was USD 2.6 million, relating to revaluation of NOK balances into USD functional currency (USD 0.1
million loss in Q4 2021).
AMSC had a net profit before tax for Q4 2022 of USD 6.3 million compared to USD 9.4 million in Q4 2021. Current
income tax expense was USD 0.1 million each in Q4 2022 and in Q4 2021. Non-cash income tax expense was USD
4.7 million in Q4 2022 (USD 6.9 million in Q4 2021). Net profit for Q4 2022 was USD 1.5 million compared to USD
2.4 million in Q4 2021.
Løkkøye
26.02.2023 kl 21:01
1452
Friske utsagn fra Gaute Eie i Finansavisen på lørdag:
«Folk gjemmer seg i aksjer med høye utbytter fordi det ser tryggest ut i dag …»
« … lar seg ikke imponere av flukten inn i sikre utbyttemaskiner i en tid der børsene svinger kraftig …»
Litt merkelig at uttrykket «sikre utbyttemaskiner» brukes i denne artikkelen, det slår jo ihel den negative vinklingen ellers.
I den grad noe er sikkert i aksjemarkedet så kan man vel fastslå at AMSC kommer inn i kategorien Sikre utbyttemaskiner, i motsetning til mer risikable aksjer som f.eks. Kahoot og Nordic Semiconductor.
«Folk gjemmer seg i aksjer med høye utbytter fordi det ser tryggest ut i dag …»
« … lar seg ikke imponere av flukten inn i sikre utbyttemaskiner i en tid der børsene svinger kraftig …»
Litt merkelig at uttrykket «sikre utbyttemaskiner» brukes i denne artikkelen, det slår jo ihel den negative vinklingen ellers.
I den grad noe er sikkert i aksjemarkedet så kan man vel fastslå at AMSC kommer inn i kategorien Sikre utbyttemaskiner, i motsetning til mer risikable aksjer som f.eks. Kahoot og Nordic Semiconductor.
Redigert 26.02.2023 kl 21:04
Du må logge inn for å svare
msmekk
26.02.2023 kl 10:23
1643
Blir nok et vanlig utbytte både q4 og q1 på kr 1,20 fordi Normand Maximus ikke har vært i Job enda. (Oppstart nest mnd som jeg forstår) på grunn av «deferral payment» avtalen begynner ikke økt økt utbytte før tidligst i q2, men da med etterbetaling fra kontrakts inngåelse. Kan bli heftige utbytter utbytter fremover (15%) så det er bare å glede seg. DnB har kr 59 i kursmål så vi har noe å gå på her også.
msmekk
24.02.2023 kl 15:15
1797
DnB har 59kr i kursmål på American Shipping company. Neste mnd kommer Normand Maximus i full drift som jeg forstår det, med et greit utbytte starter sikkert en skikkelig oppgang for denne
Mr Ukjent
22.02.2023 kl 22:53
2016
De eldste skipene til AMSC er i fra 2007 om jeg husker rett. Normal levetid for disse med ok vedlikehold, vil være +40 år. Normalt vil man gjennomføre en MLU (mitt livs oppdatering) når fartøyene er ca 20år. Regner med at Philly vil være foretrukket verft for denne jobben siden skipene ble bygget ved dette verftet. Kjenner ikke til hvor lang tid em MLU vil ta pr fartøy, men en ca 3 uker for fartøy 1, og så kortere tid på de neste? De vil sikkert legge dette inn etter som fartøyene går ut av kontrakt når fartøyene når 20år. Kan hende de vil holde tilbake fortjenesten i fra Normand Maximus til å dekke kostnaden for MLU? Så kan vi se frem til 25år til med utbytter :-)
Redigert 22.02.2023 kl 23:05
Du må logge inn for å svare
Kjettingen
22.02.2023 kl 21:34
2075
Tror kanskje det er tidlig å forvente økning i utbytte allerede, Solstad har vel en "deferral payment option" der de kan utsette betalinger det første året opp til 10 millioner dollar. Nå skal det sies at jeg har ikke oversikt over antall fartøydøgn på Maximus i Q4 og ei heller innbetalinger fra Solstad..
Time vil sjåv...
Time vil sjåv...