PHLY - skipsverft sitter på enorm ordrereserve på 21 milliarder
Record high order backlog of USD 2,143.8 million on 31 December 2022 with last contractual delivery date
in 2027 for the third Matson containership vessel.
Må komme bedre ut av NSMV prestisje prosjektet, så får vi en reprising her.
in 2027 for the third Matson containership vessel.
Må komme bedre ut av NSMV prestisje prosjektet, så får vi en reprising her.
Garcia
14.02.2023 kl 15:04
2923
De sitter jo med 138 millioner USD I cach..
Skip 1 blir klart i Q 2 så synes dette ser meget bra ut jeg...
Skip 1 blir klart i Q 2 så synes dette ser meget bra ut jeg...
Redigert 14.02.2023 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.02.2023 kl 19:20
2771
Det hjelper vell lite hvis de taper penger på ordrene? Marginene til nå har vært ekstremt lave og under det markedet håpet på
Cash beholdningen de eier selv er nesten brukt opp også. Mye ble brukt på oppgradering av verftet, verktøy osv. Følg cashflow, så ser du det
Fra XI chat:
«Total (net) cash som selskapet har er 11,1musd.
Det betyr at ca. 33,4musd av den "originale" cashen(de 44,5musd i cash) har altså forsvunnet i tap/investeringer i verftet o.l.
Men så har de i tillegg låst 43,1musd(altså har de låst de resterende 11,1musd i net cash + 32musd av forskuddene de har mottatt) på restricted-kontoer.
Nei, restricted-pengene er ikke borte. Men for å oppsummere det en gang til:
PHLY hadde 44,5musd
PHLY har brukt ca. 14,5musd av disse på oppussing av verftet/lignende, i tillegg har de gått med underskudd og tapt penger hvert kvartal siden de hadde 44,5musd.
Av de originale 44,5musd har de altså igjen ca. 11,1musd.
I TILLEGG til dette, har de låst 43,1musd på "restricted" kontoer. Altså har de låst de 11,1musd som PHLY hadde igjen av egne penger, PLUSS de har låst 32musd av pengene de har fått i forskudd.
Det betyr at ALT de(PHLY) nå har av penger er forskuddsbetalinger(som i praksis er lån fra kunde), frem til de får igjen de 43,1musd i rescricted cash.
Forskjellen er ikke kostnader som PHLY har betalt selv, knyttet til skipene. Dette er penger som er brukt på oppussing av verft/administrasjonskostnader o.l., som PHLY ikke vil få noen inntekt på
Ja, men poenget er jo det jeg sier -
"PHLY sin verdi vil ikke lenger være 44,5musd + gevinsten på kontraktene som de fleste har brukt i sine regnestykker....
Det er nå 11,1musd + gevinsten på kontraktene.
(Ordreboken har selvfølgelig også en verdi, så fremtidige kontrakter har en verdi - men også den kommer an på gevinsten(marginen) på kontraktene)"
Cash beholdningen de eier selv er nesten brukt opp også. Mye ble brukt på oppgradering av verftet, verktøy osv. Følg cashflow, så ser du det
Fra XI chat:
«Total (net) cash som selskapet har er 11,1musd.
Det betyr at ca. 33,4musd av den "originale" cashen(de 44,5musd i cash) har altså forsvunnet i tap/investeringer i verftet o.l.
Men så har de i tillegg låst 43,1musd(altså har de låst de resterende 11,1musd i net cash + 32musd av forskuddene de har mottatt) på restricted-kontoer.
Nei, restricted-pengene er ikke borte. Men for å oppsummere det en gang til:
PHLY hadde 44,5musd
PHLY har brukt ca. 14,5musd av disse på oppussing av verftet/lignende, i tillegg har de gått med underskudd og tapt penger hvert kvartal siden de hadde 44,5musd.
Av de originale 44,5musd har de altså igjen ca. 11,1musd.
I TILLEGG til dette, har de låst 43,1musd på "restricted" kontoer. Altså har de låst de 11,1musd som PHLY hadde igjen av egne penger, PLUSS de har låst 32musd av pengene de har fått i forskudd.
Det betyr at ALT de(PHLY) nå har av penger er forskuddsbetalinger(som i praksis er lån fra kunde), frem til de får igjen de 43,1musd i rescricted cash.
Forskjellen er ikke kostnader som PHLY har betalt selv, knyttet til skipene. Dette er penger som er brukt på oppussing av verft/administrasjonskostnader o.l., som PHLY ikke vil få noen inntekt på
Ja, men poenget er jo det jeg sier -
"PHLY sin verdi vil ikke lenger være 44,5musd + gevinsten på kontraktene som de fleste har brukt i sine regnestykker....
Det er nå 11,1musd + gevinsten på kontraktene.
(Ordreboken har selvfølgelig også en verdi, så fremtidige kontrakter har en verdi - men også den kommer an på gevinsten(marginen) på kontraktene)"
Redigert 14.02.2023 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.02.2023 kl 19:57
2717
Den der har du postet/limt inn før og den er feil !
Philly har satt ca $43mio av sine egne penger (ca alt de hadde før alle kontraktene kom i 2020). Disse pengene er satt som sikkerhet i bonds, payment bonds. Det ga en utbetaling på ca $180mio i arbeidskapital. Du kan se på det som en slags gearing uten renter. Underveis kommer påfyll fra milestones payment, fakturering, skatteutvetalingee og div. Sånn rullerer de på cash frem til backlogen er tom. Underveis kan det betales utbytte gitt at marginene / bunnlinjen er positiv og ender det negativt vil man trekkes av sikkerheten når oppgjørets time er kommet (når backlog er tom).
Philly sine egne ~$40mio står fortsatt som sikkerhet og vil bli utbetalt gitt at de ikke taper penger på bunnlinjen. Marginene på prosjektet totalt er nærmest 0kr så langt, så det er vel tidlig å si. 1H 2022 så var det $10-14mio pluss, nå er det vel $6mio minus på prosjektet. Men man må huske at utbetalinger av tilbakebetalt skatt har kommet inn å «reddet» bunnlinjen. Skulle oppgjørets time være i morgen har vel Philly brukt $10-15mio av «rullerende» payments til å dekke sikkerhet sånn jeg tolker det, så fasit er vel at Philly har nærmere $30mio av egene cash, ikke $11mio. Etter 31.Des 2022.
Du skriver/limer inn hva som er brukt på vedlikehold og oppgradering av utstyr, men glemmer hvor mye de har bokført som net cash i utbetaling av skattepenger og resultat. Men må lese av net cash/net loss kvartalsvis og årlig fra q4 2019 for å finne cashbeholdning før de satt penger som sikkerhet.
Troe forøvrig også 2022 er ute av systemet og investorer kan se lysere på marginer og fremtidig utvikling. Når tapene er bokført og borte er det mer attraktivt å plassere en post i selskapet :)
- total cash and cash equivalents of USD 50.7 million at 31 December 2019,
-Net income for 2020 was USD 4.9 million - Net income for 2020 is impacted by USD 32.5 million income tax benefit resulting from passage of the Coronavirus Aid, Relief,
-Net loss after tax for 2021 was USD 7.3 million
-Net loss for 2022 was USD 11.7 million -NB: i 2022 var det ventet en tilbakebetaling av skatt på $13mio. Den er flyttet til 2h23/q1 2024. Regner inn den får du fortsatt en urørt cashbeholdning på ~$40mio, selv med enorme tap på selve driften siste 2-3 årene.
Nå er redningen (covid relief Act) snart over og verftet oppe å går på full maskinen. Må da klare å bli bra med denne historiske backlogen!
Philly har satt ca $43mio av sine egne penger (ca alt de hadde før alle kontraktene kom i 2020). Disse pengene er satt som sikkerhet i bonds, payment bonds. Det ga en utbetaling på ca $180mio i arbeidskapital. Du kan se på det som en slags gearing uten renter. Underveis kommer påfyll fra milestones payment, fakturering, skatteutvetalingee og div. Sånn rullerer de på cash frem til backlogen er tom. Underveis kan det betales utbytte gitt at marginene / bunnlinjen er positiv og ender det negativt vil man trekkes av sikkerheten når oppgjørets time er kommet (når backlog er tom).
Philly sine egne ~$40mio står fortsatt som sikkerhet og vil bli utbetalt gitt at de ikke taper penger på bunnlinjen. Marginene på prosjektet totalt er nærmest 0kr så langt, så det er vel tidlig å si. 1H 2022 så var det $10-14mio pluss, nå er det vel $6mio minus på prosjektet. Men man må huske at utbetalinger av tilbakebetalt skatt har kommet inn å «reddet» bunnlinjen. Skulle oppgjørets time være i morgen har vel Philly brukt $10-15mio av «rullerende» payments til å dekke sikkerhet sånn jeg tolker det, så fasit er vel at Philly har nærmere $30mio av egene cash, ikke $11mio. Etter 31.Des 2022.
Du skriver/limer inn hva som er brukt på vedlikehold og oppgradering av utstyr, men glemmer hvor mye de har bokført som net cash i utbetaling av skattepenger og resultat. Men må lese av net cash/net loss kvartalsvis og årlig fra q4 2019 for å finne cashbeholdning før de satt penger som sikkerhet.
Troe forøvrig også 2022 er ute av systemet og investorer kan se lysere på marginer og fremtidig utvikling. Når tapene er bokført og borte er det mer attraktivt å plassere en post i selskapet :)
- total cash and cash equivalents of USD 50.7 million at 31 December 2019,
-Net income for 2020 was USD 4.9 million - Net income for 2020 is impacted by USD 32.5 million income tax benefit resulting from passage of the Coronavirus Aid, Relief,
-Net loss after tax for 2021 was USD 7.3 million
-Net loss for 2022 was USD 11.7 million -NB: i 2022 var det ventet en tilbakebetaling av skatt på $13mio. Den er flyttet til 2h23/q1 2024. Regner inn den får du fortsatt en urørt cashbeholdning på ~$40mio, selv med enorme tap på selve driften siste 2-3 årene.
Nå er redningen (covid relief Act) snart over og verftet oppe å går på full maskinen. Må da klare å bli bra med denne historiske backlogen!
Redigert 14.02.2023 kl 21:03
Du må logge inn for å svare
JahMason
14.02.2023 kl 20:23
2684
Nesten uvirkelig og sikkert derfor aksjen er så lavt priset.
Dagens aksjonærer nyter ekstremt godt av tapene shipyarden og andre aksjonærer led fra 2016,2017, 2018 & 2019 gjennom denne covid relief Act. Nesten fått tilbake hele dagens mcap på gammelt tap.
-Legger man på 20-30% valuta økning fra årene med tap, så er det ekstra hyggelig med sett med norske øyne.
Nå er vi der hvor Philly Shipyard burde kunne realisere bedre marginer. Endelig!
Dagens aksjonærer nyter ekstremt godt av tapene shipyarden og andre aksjonærer led fra 2016,2017, 2018 & 2019 gjennom denne covid relief Act. Nesten fått tilbake hele dagens mcap på gammelt tap.
-Legger man på 20-30% valuta økning fra årene med tap, så er det ekstra hyggelig med sett med norske øyne.
Nå er vi der hvor Philly Shipyard burde kunne realisere bedre marginer. Endelig!
Redigert 14.02.2023 kl 21:00
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.02.2023 kl 21:13
2619
Det har vært mange kvartaler med tap siden Phly hadde usd 40 mill i cash. Hvilke penger tror du de har brukt for å oppgradere verftet osv?
Har de fått tilbake alt på skatten nå eller kommer det mer den veien?
Marginene på skip 1 vil normalt være de laveste, da de lærer underveis og blir mer effektive. Men materialene var langt billigere når signering av kontrakt på skip 1 og 2 var…enn når kontrakt på skip 3, 4 og 5 ble signert. Så det kommer an på hvor effektive de har blitt vs økning på kostnadene, om de tjener penger på disse kontraktene eller ei. Se på lønnsveksten, som er en enorm kostnad hos Phly, den treffer dem fullt. De ansatte veldig mye folk når pandemien var over og lønningene skøyt oppover.
De har sikring mot prisoppgang i stål platene. Vet du om Phly har mottatt de pengene underveis i bygging eller om de kommer i et sluttoppgjør?
Har de fått tilbake alt på skatten nå eller kommer det mer den veien?
Marginene på skip 1 vil normalt være de laveste, da de lærer underveis og blir mer effektive. Men materialene var langt billigere når signering av kontrakt på skip 1 og 2 var…enn når kontrakt på skip 3, 4 og 5 ble signert. Så det kommer an på hvor effektive de har blitt vs økning på kostnadene, om de tjener penger på disse kontraktene eller ei. Se på lønnsveksten, som er en enorm kostnad hos Phly, den treffer dem fullt. De ansatte veldig mye folk når pandemien var over og lønningene skøyt oppover.
De har sikring mot prisoppgang i stål platene. Vet du om Phly har mottatt de pengene underveis i bygging eller om de kommer i et sluttoppgjør?
Redigert 14.02.2023 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
JahMason
15.02.2023 kl 09:08
2437
Alle penger brukt siden 1.Jan 2020 er fra payment bonds (gearing), milestones payment, utbetalinger av skattepenger, underveis fakturering og alt annet innkommende. Så er de vel spredt på disse negative ebitda. Men må skille ebidta (drift) og net income/loss. Er vel bunnlinjen som teller når du skal se på cash?
De har vel fått tilbake ca $33-34mio og ventes $13mio til hvert fall.
Sånn jeg har tolket det så er prisoppgangen i stålplater fakturert fortløpende (sikkert med noen uker/måneder delay). Er ganske store summer, så det er de nødt til å fakturerer underveis.
De har vel fått tilbake ca $33-34mio og ventes $13mio til hvert fall.
Sånn jeg har tolket det så er prisoppgangen i stålplater fakturert fortløpende (sikkert med noen uker/måneder delay). Er ganske store summer, så det er de nødt til å fakturerer underveis.
Redigert 15.02.2023 kl 13:28
Du må logge inn for å svare
JahMason
15.02.2023 kl 13:36
2340
Problemet har ikke vært på stålplater, men på utstyr, interiør og div varer og elektrisk utstyr. Der har prisene gått opp.
Lønnskostnadene har gått fra start lønn på fra $14-$28 til $16-31$ frem til nå. Usikker på hva den nye union avtalen inneholder av endringer. Så på egne ansatte er lønnsnivået håndterbart, problemet sånn jeg tolker det er at det har ligget der at en gruppe arbeidere (vet ikke hvilke felt) har vært utilgjengelig tidligere å disse har måtte blitt «leid» inn av subcontractors og har selvfølgelig kostet mer enn ønskelig….
Mulig en del ansettelser som utlyses er for å erstatte subcontractractors/underleverandører av arbeidsstyrke.
Ingen tvil om at bransjen generelt har lavere marginer enn andre på 10-15% normalt sett. Og gårsdagens klima med inflasjon, stopp i logistikk, covid osv har kostet en del marginer.
Men igjen, cash og bunnlinjen reddet av covid relief Act og skal man tjene penger på driften/kontraktene så er her i fra og utover.
Må vel få levert NSMV 1 først kanskje, som er den tyngste byrden kostnadsmessig. Som forhåpentligvis er før/rundt 1.April !!
Lønnskostnadene har gått fra start lønn på fra $14-$28 til $16-31$ frem til nå. Usikker på hva den nye union avtalen inneholder av endringer. Så på egne ansatte er lønnsnivået håndterbart, problemet sånn jeg tolker det er at det har ligget der at en gruppe arbeidere (vet ikke hvilke felt) har vært utilgjengelig tidligere å disse har måtte blitt «leid» inn av subcontractors og har selvfølgelig kostet mer enn ønskelig….
Mulig en del ansettelser som utlyses er for å erstatte subcontractractors/underleverandører av arbeidsstyrke.
Ingen tvil om at bransjen generelt har lavere marginer enn andre på 10-15% normalt sett. Og gårsdagens klima med inflasjon, stopp i logistikk, covid osv har kostet en del marginer.
Men igjen, cash og bunnlinjen reddet av covid relief Act og skal man tjene penger på driften/kontraktene så er her i fra og utover.
Må vel få levert NSMV 1 først kanskje, som er den tyngste byrden kostnadsmessig. Som forhåpentligvis er før/rundt 1.April !!
Redigert 15.02.2023 kl 13:39
Du må logge inn for å svare
Garcia
15.02.2023 kl 14:18
2305
Mener jeg leste skip 1 skal leveres i Q2, verftet er vel oppe i 12-1400 ansatte nå...
Bør vel snart være klare med ansettelser/opplæring nå...
Bør vel snart være klare med ansettelser/opplæring nå...
JahMason
15.02.2023 kl 21:57
2178
Ja, håper selvfølgelig på tidlig i April. Gjerne før også, men det blir nok en gang i April ja. Ikke lenge til det!
De ligger rundt 1406 ansatte nå iflg q4, men det er inkluder subcontractors/underleverandører.
Begynner for alvor nå 1H 2023, også er tesen at 2H og utover blir svært mye bedre. Har vel ikke vært realistisk å forvente all verden frem til nå gitt klimaet og tilstanden til verftet for to år siden. Nå er tiden moden og jeg tror 2023 blir er bra år for verftet og som aksjonær i Philly Shipyard - så må selskapet selv gjøre jobben.
De ligger rundt 1406 ansatte nå iflg q4, men det er inkluder subcontractors/underleverandører.
Begynner for alvor nå 1H 2023, også er tesen at 2H og utover blir svært mye bedre. Har vel ikke vært realistisk å forvente all verden frem til nå gitt klimaet og tilstanden til verftet for to år siden. Nå er tiden moden og jeg tror 2023 blir er bra år for verftet og som aksjonær i Philly Shipyard - så må selskapet selv gjøre jobben.
JahMason
16.02.2023 kl 19:56
2013
Hvis man setter en strek 31.Des 2022 og ser på ordrebøkene til Philly står den på 9 skip og en total verdi (revenue) $2.143bn. Siste skipet skal leveres i løpet av 2027. Nå vil nok NSMV marginene fra 31.desember og ut være litt lavere enn Matson kontrakten senere i boka (antar jeg), men gjør man det enkelt så deler man backlogen på 4,5 år. Da får du ca $476mio i årlig revenue. Klarer Philly 2.5% årlig avkastning (bokføring av inntekter svinger en del i bransjen) så får man likevel 9.4NOK per aksje i årlig avkastning /profit. Jeg kan aldri tenke meg at Philly går inn i prosjekter med budsjetterte marginer så lavt når normalen ligger mellom 7-15% hos større peers.
2.5% årlig avkastning av dagens backlog gir 9.4NOK per aksje + cashbeholdning + shipyarden + utstyret + verdifull arbeidsstyrke og gode utsikter i markedet både på M&A og havvind, myndighet, Navy og kommersiell. Dette ville gitt en prising langt over 100kr normalt sett ?
Philly Shipyard trenger bare levere 2.5% fra Q1 2023 og utover for at dagens prising er helt hinsides lav. Klarer de usle 2.5% etter å ha tatt ut store tap i oppstart av verftet og prosjektet, nå som verftet endelig kjører på full maskin? Synergiene og effekten av serien (NSMV) må vel komme frem snart. Hva hvis de skulle klare 4% fra nå og utover…. Tørr man håpe?
2.5% årlig avkastning av dagens backlog gir 9.4NOK per aksje + cashbeholdning + shipyarden + utstyret + verdifull arbeidsstyrke og gode utsikter i markedet både på M&A og havvind, myndighet, Navy og kommersiell. Dette ville gitt en prising langt over 100kr normalt sett ?
Philly Shipyard trenger bare levere 2.5% fra Q1 2023 og utover for at dagens prising er helt hinsides lav. Klarer de usle 2.5% etter å ha tatt ut store tap i oppstart av verftet og prosjektet, nå som verftet endelig kjører på full maskin? Synergiene og effekten av serien (NSMV) må vel komme frem snart. Hva hvis de skulle klare 4% fra nå og utover…. Tørr man håpe?
Kjellemo
16.02.2023 kl 20:05
1992
Jeg stoler på at Nerbøvik loser inn på en bra avkastning inkl solide utbytter til slutt. Sitter helt i ro, og venter på resultatet.
JahMason
16.02.2023 kl 22:15
1874
Det er nok flere som sitter på gjerdet å venter med større kjøp til NSMV 1 er levert og ute av regnskapet. Heldigvis bare 30-40 dager til første skip er levert og vi er i Q2 (april)
Det skal så svært lite til av selskapet (les 2.5% avkastning) for å gjøre dagens prising helt latterlig. Sier vel seg selv at 2020,2021 og 2022 ville være utfordrende å gå i pluss på driften. Heldigvis er bunnlinjen/cashbeholdning reddet av covid relief Act og nå burde verftet begynne å levere. Er snakk om 2-3% avkastning så er fair value over 100kr. Burde være minste krav i et Aker eid verft å levere 2% nå som Philly Shipyard endelig kjører på full kapasitet. Har jo ikke kunne forvente noe før nå. I 2023 og utover er forventningene absolutt tilstede.
Blir morsomt å følge med på utviklingen frem over. Mye som skjer de neste månedene og årene.
Det skal så svært lite til av selskapet (les 2.5% avkastning) for å gjøre dagens prising helt latterlig. Sier vel seg selv at 2020,2021 og 2022 ville være utfordrende å gå i pluss på driften. Heldigvis er bunnlinjen/cashbeholdning reddet av covid relief Act og nå burde verftet begynne å levere. Er snakk om 2-3% avkastning så er fair value over 100kr. Burde være minste krav i et Aker eid verft å levere 2% nå som Philly Shipyard endelig kjører på full kapasitet. Har jo ikke kunne forvente noe før nå. I 2023 og utover er forventningene absolutt tilstede.
Blir morsomt å følge med på utviklingen frem over. Mye som skjer de neste månedene og årene.
Redigert 16.02.2023 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
Frodon
16.02.2023 kl 23:15
1811
Det var nok ikke noe galt med utregningen på anbudene…før inflasjonen skøyt opp. Tok de høyde for den sorte svanen i kontraktene sine…?
Hva om de taper 2,5% på kontraktene…?
Ingen innsidekjøp 🙈
Hva om de taper 2,5% på kontraktene…?
Ingen innsidekjøp 🙈
Redigert 16.02.2023 kl 23:17
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.02.2023 kl 07:09
1723
Normen i US er egentlig at selskapet har intensiver i form av aksjeprogram/prestasjons basert. Philly Shipyard har ikke det og ledelsen kunne absolutt kjøpt på disse nivåer.
Ikke mange som kunne ta høyde for covid med etterfølgende inflasjon, men stålplater pris og justering var tatt høyde for. Men div utstyr og noe forsinkelser i bestillinger som har resultert i noe lavere utnyttelse og ekstra kostnader har det vært. Poenget er vel at dette løsner nå og konsensus i US nå er at covid og supply ikke er en unnskyldning for å ikke levere lengre. Husk at Q4 er to måneder tilbake i tid.
Ser tapene som naturlig og bakover i tid grunnet oppstart kostnader og mye engangskostnader osv. Frem over ligger mulighetene og nå som tapene er ute av sekken, bokført og NSMV 1 straks levert er jeg positiv til at 2.5% er oppnåelig. Andre shipyards ligger på 10-15% marginer og jeg er helt sikker på at Philly Shipyard budsjetterer med mer enn 2.5%, så anser det som en svært god risk / reward fra nå og utover.
Om de klarer 6-8% er mer usikkert kortsiktig, men da ville jo kursen vært nærmere 200kr?? Så anser ikke 2,5% som urealistisk per tid. Så må selskapet levere på veien
Ikke mange som kunne ta høyde for covid med etterfølgende inflasjon, men stålplater pris og justering var tatt høyde for. Men div utstyr og noe forsinkelser i bestillinger som har resultert i noe lavere utnyttelse og ekstra kostnader har det vært. Poenget er vel at dette løsner nå og konsensus i US nå er at covid og supply ikke er en unnskyldning for å ikke levere lengre. Husk at Q4 er to måneder tilbake i tid.
Ser tapene som naturlig og bakover i tid grunnet oppstart kostnader og mye engangskostnader osv. Frem over ligger mulighetene og nå som tapene er ute av sekken, bokført og NSMV 1 straks levert er jeg positiv til at 2.5% er oppnåelig. Andre shipyards ligger på 10-15% marginer og jeg er helt sikker på at Philly Shipyard budsjetterer med mer enn 2.5%, så anser det som en svært god risk / reward fra nå og utover.
Om de klarer 6-8% er mer usikkert kortsiktig, men da ville jo kursen vært nærmere 200kr?? Så anser ikke 2,5% som urealistisk per tid. Så må selskapet levere på veien
murpy
17.02.2023 kl 07:18
1696
Om man ser historisk sett, så er dette i tråd med historien hvor de har tap frem til leveranser. PHLY er også kjent med kraftige utbytter. Jeg stoler på Røkke og CO og ser for meg god avkastning i aksjen fremover. Dette er en aksje man skal sitte med over lengre tid.
murpy
17.02.2023 kl 11:34
1585
Når man ser på kontantbeholdningen som er langt over 100,- pr aksje og eiendeler 740 mill 55,- pr aksje. totalt eiendeler 2,150 MILLIARDER markedsverdi 580 mill.
+ overskudd ved levering av skip. så her blir det et saftig utbytte etter hvert.
Forsvarer en aksjekurs på 200,- om alt går i 0,-
+ overskudd ved levering av skip. så her blir det et saftig utbytte etter hvert.
Forsvarer en aksjekurs på 200,- om alt går i 0,-
Redigert 17.02.2023 kl 11:40
Du må logge inn for å svare
JahMason
17.02.2023 kl 12:41
1534
Har ikke vært noen grunn til å stresse i denne aksjen, men skal man ha litt volum under/rundt 50kr så er det vel ikke lenge igjen før den muligheten er borte.
trani
18.02.2023 kl 15:34
1344
Ser det blir flere som prater om kurset på rundt 20kr.
Er Phly faktisk overpriset delux?
Er Phly faktisk overpriset delux?
Kjellemo
18.02.2023 kl 15:36
1332
Hvem snakker om det? Er på 4 forskjellige investorforum, og ser ingen som snakker om kurs på 20,-. Mangler du en null? Skulle noen mene den var verdt 20,-, kan du like godt si den skal gå konkurs.
JahMason
18.02.2023 kl 17:38
1265
Tror han mente 200kr og underpriset delux :)
Heller ikke sett annet snakk på div forum. Fleste mener vel potensiale og fremtiden ligger mellom 80-230kr gitt at det løsner.
Heller ikke sett annet snakk på div forum. Fleste mener vel potensiale og fremtiden ligger mellom 80-230kr gitt at det løsner.
Redigert 18.02.2023 kl 17:44
Du må logge inn for å svare
Frodon
18.02.2023 kl 22:09
1178
Jeg tipper Phly må igjennom tapene på kontraktene hvor anbud ikke tok høyde for høy inflasjon og lønnsinflasjon først. Dvs det kan bli et par tunge år til før det forhåpentligvis letter
Frodon
18.02.2023 kl 22:10
1177
Cash du ser på er ikke Phly sine. Det er forskuddsbetalinger fra kunde for å bygge skip 😉
Frodon
18.02.2023 kl 22:12
1172
Ja, cash Phly hadde, er brukt opp på oppgradering av verft, verktøy osv. Så nå er det opp til selskapet å få til marginer på kontraktene, for det er allerede priset inn en del overskudd i aksje prisingen. Får de ikke til gode marginer, kan korthuset kollapse
Frodon
18.02.2023 kl 22:25
1158
Lars Brandeggen i Aksjesladder om Q3/22 tallene
«Egentlig skrekkelige tall for PHLY med EBIT på minus 16,5 MUSD på ett kvartal. Og dermed var hele prosjektoverskuddet på NSMV'ene som de har ført i prosjektets historie borte - eller rettere sagt, +0,4 MUSD av over 500 MUSD inntektsført er nå igjen ført som overskudd. Så er spørsmålet om de tok godt i dette kvartalet og dermed kan føre visst overskudd av storkontraktene de kommende kvartaler. Eller om dette blir en større problemprosjekt»
Han skriver også om problemer med høy inflasjon hos underleverandører, at lønns kostnadene har økt mye og de spiser raskt på marginene.
Problemet til Phly, når de lagde anbudene for noen år siden, tok de høyde for så mye ekstra kostnader i alle årene frem til 2027 i kontraktene? 10% margin blir raskt 3% margin. Og 5% margin blir raskt -2% margin
«Egentlig skrekkelige tall for PHLY med EBIT på minus 16,5 MUSD på ett kvartal. Og dermed var hele prosjektoverskuddet på NSMV'ene som de har ført i prosjektets historie borte - eller rettere sagt, +0,4 MUSD av over 500 MUSD inntektsført er nå igjen ført som overskudd. Så er spørsmålet om de tok godt i dette kvartalet og dermed kan føre visst overskudd av storkontraktene de kommende kvartaler. Eller om dette blir en større problemprosjekt»
Han skriver også om problemer med høy inflasjon hos underleverandører, at lønns kostnadene har økt mye og de spiser raskt på marginene.
Problemet til Phly, når de lagde anbudene for noen år siden, tok de høyde for så mye ekstra kostnader i alle årene frem til 2027 i kontraktene? 10% margin blir raskt 3% margin. Og 5% margin blir raskt -2% margin
JahMason
19.02.2023 kl 11:42
1020
Q3 isolert sett var jo ikke pent tall, så ingen overraskelse at noen skriver noe slikt? Heller ikke Q4 var spesielt bra. Men dette er status etter to år med covid, fravær, krig i Europa, økte kostnader og noe forsinkelser i prosesser. Totalt på prosjektet er de vel under 1% minus? Med positive utsikter frem over iht det nevnte ekstrem år.
Likevel er prosjektet totalt sett fortsatt inntakt og hvis 10% blir 3% så får du fortsatt langt over 10kr per aksje i utbytte på resterende backlog som er 21 000 000 000 NOK.
Ellers er fortsatt det tullet om at cash er borte og brukt på utstyr helt uten dokumentasjon og virkelighet.
Tror du må lese net income og hvor mye tax revivable Philly har bokført siden 31.Des 2019. (2020,2021 og 2022). $32mio bare i 2020 som tar ut tapene på drift (EBIT) !!
Annet enn at kostnader har økt og noe senere oppskalering av ansatte osv, så ligger NSMV 1 i rute til levering og NSMV 2 enda bedre til i løypa! Bare se bilde galleri fra januar.
https://www.phillyshipyard.com/nsmv-program-jan-2023-photo-gallery/
Likevel er prosjektet totalt sett fortsatt inntakt og hvis 10% blir 3% så får du fortsatt langt over 10kr per aksje i utbytte på resterende backlog som er 21 000 000 000 NOK.
Ellers er fortsatt det tullet om at cash er borte og brukt på utstyr helt uten dokumentasjon og virkelighet.
Tror du må lese net income og hvor mye tax revivable Philly har bokført siden 31.Des 2019. (2020,2021 og 2022). $32mio bare i 2020 som tar ut tapene på drift (EBIT) !!
Annet enn at kostnader har økt og noe senere oppskalering av ansatte osv, så ligger NSMV 1 i rute til levering og NSMV 2 enda bedre til i løypa! Bare se bilde galleri fra januar.
https://www.phillyshipyard.com/nsmv-program-jan-2023-photo-gallery/
Redigert 19.02.2023 kl 12:23
Du må logge inn for å svare
Frodon
19.02.2023 kl 13:36
952
Og du tror kostnadene vil bli lavere igjen? Det viser jo at de taper penger på kontraktene nå. Inflasjonen er fortsatt skyhøy. Heldigvis har ikke Phly noe gjeld
Phly skriver selv i Q4 rapporten:
«Despite aggressive recruiting efforts, the pandemic and mandate prevented Philly Shipyard from ramping-up its workforce in accordance with plan. These conditions continue to impede Philly Shipyard’s efforts to efficiently maintain its workforce. The pandemic also continues to disrupt Philly Shipyard’s global supply chain. Notwithstanding ongoing mitigation efforts, these factors are contributing to significant delays, productivity loss and increased costs»
«The forecast continues to be negatively impacted by significant delays, productivity loss and increased costs, including costs of labor, materials and logistics issues. These impacts are mainly attributable to the tight labor pool and supply chain disruptions resulting from the COVID-19 pandemic and federal contractor vaccine mandate. However, Philly Shipyard still forecasts to be profitable on the five-ship NSMV series taken as a whole. While it remains too soon to quantify the extent of these impacts, Philly Shipyard is pursuing all options available to recoup unforeseen costs related to the pandemic and mandate»
Cash Phly hadde før de startet på kontraktene, reduseres hele tiden
«Net loss for 2022 was USD 11.7 million compared to net loss of USD 7.3 million for 2021»
Hva mener du er tull? De skriver det jo i rapportene sine. Cash beholdning blir lavere og verdiene går opp
«investment in property, plant and equipment (PP&E)»
Phly skriver selv i Q4 rapporten:
«Despite aggressive recruiting efforts, the pandemic and mandate prevented Philly Shipyard from ramping-up its workforce in accordance with plan. These conditions continue to impede Philly Shipyard’s efforts to efficiently maintain its workforce. The pandemic also continues to disrupt Philly Shipyard’s global supply chain. Notwithstanding ongoing mitigation efforts, these factors are contributing to significant delays, productivity loss and increased costs»
«The forecast continues to be negatively impacted by significant delays, productivity loss and increased costs, including costs of labor, materials and logistics issues. These impacts are mainly attributable to the tight labor pool and supply chain disruptions resulting from the COVID-19 pandemic and federal contractor vaccine mandate. However, Philly Shipyard still forecasts to be profitable on the five-ship NSMV series taken as a whole. While it remains too soon to quantify the extent of these impacts, Philly Shipyard is pursuing all options available to recoup unforeseen costs related to the pandemic and mandate»
Cash Phly hadde før de startet på kontraktene, reduseres hele tiden
«Net loss for 2022 was USD 11.7 million compared to net loss of USD 7.3 million for 2021»
Hva mener du er tull? De skriver det jo i rapportene sine. Cash beholdning blir lavere og verdiene går opp
«investment in property, plant and equipment (PP&E)»
JahMason
19.02.2023 kl 16:18
855
Ja, cash blir lavere når man betaler inn varer og samtidig taper penger to år på rad. Ville vært unormalt hvis ikke. De har f.eks satt $10mio til bonds (les gearing) for NSMV 3. sånn at skulle de bomme totalt og tape masse penger på veien så er det «høy risk».
Ser du velger å ikke ta med at Net income for 2020 var $4.9mio før skatt(?).
I regnskapet var også $13mio tax receivable short-term, men er endret til long-term, der har du $13mio som vil ta ut f.eks net loss for 2022. Disse $13mio skulle egentlig allerede kommet, men er utsatt pga kapasitet hos skattevesenet i US. Disse pengene er ikke borte og litt uheldig at ikke falt i 2022 da regnskapet ville vist «breakeven» i cashbeholdning (equity).
Ja, kostnadene er på vei ned så det tror jeg absolutt. Samtidig er kontrakten med Great L D.D og Matson inngått på senere tidspunkt, mer attraktive nivåer, flere kostnads klausuler og representerer snart over 50% av resterende backlog.
Man skal vel se frem over i aksjemarkedet? Og prises frem i tid?
Ser du velger å ikke ta med at Net income for 2020 var $4.9mio før skatt(?).
I regnskapet var også $13mio tax receivable short-term, men er endret til long-term, der har du $13mio som vil ta ut f.eks net loss for 2022. Disse $13mio skulle egentlig allerede kommet, men er utsatt pga kapasitet hos skattevesenet i US. Disse pengene er ikke borte og litt uheldig at ikke falt i 2022 da regnskapet ville vist «breakeven» i cashbeholdning (equity).
Ja, kostnadene er på vei ned så det tror jeg absolutt. Samtidig er kontrakten med Great L D.D og Matson inngått på senere tidspunkt, mer attraktive nivåer, flere kostnads klausuler og representerer snart over 50% av resterende backlog.
Man skal vel se frem over i aksjemarkedet? Og prises frem i tid?
Frodon
19.02.2023 kl 16:54
818
Varene betaler vell ikke Phly? Kunden har jo forhåndsbetalt inn for skipene, derfor det står så mye cash på kontoen…som fortsatt forvirrer investorer 😜
Hvis kostnadene er på vei ned, burde du kontakte Phly og informere hvor de burde handle.
Enig, jeg tror også grunnlaget på anbud var bedre på de siste kontraktene etter inflasjonen skøyt i været. Når jeg var innkjøpsansvarlig, bestilte jeg varene fra underleverandører frem i tid med en gang kontrakt var signert. På den måten låser du inn prisene og slipper risiko fra anbud til ferdigbygg. Faktoren jeg ikke vet her, er hvor lang tid i forveien anbud er regnet på før en kunde signerer kontrakt. Eks de offentlige myndighetene i USA bruker nok veldig mye lengre tid på godkjenninger enn det en privat aktør gjør
Ja, skal se fremover i aksje markedet. Og nå går inflasjon opp igjen, som vil gjøre at rentene stiger mer enn ventet…som igjen gjør at prisene blir høyere. Det vi ikke vet, er hva slags marginer de klarer å få på kontraktene. Går de i minus på dem, kan det raskt gå 2-3 år før markedet priser inn noe overskudd her. Får håpe du lykkes 😊
Hvis kostnadene er på vei ned, burde du kontakte Phly og informere hvor de burde handle.
Enig, jeg tror også grunnlaget på anbud var bedre på de siste kontraktene etter inflasjonen skøyt i været. Når jeg var innkjøpsansvarlig, bestilte jeg varene fra underleverandører frem i tid med en gang kontrakt var signert. På den måten låser du inn prisene og slipper risiko fra anbud til ferdigbygg. Faktoren jeg ikke vet her, er hvor lang tid i forveien anbud er regnet på før en kunde signerer kontrakt. Eks de offentlige myndighetene i USA bruker nok veldig mye lengre tid på godkjenninger enn det en privat aktør gjør
Ja, skal se fremover i aksje markedet. Og nå går inflasjon opp igjen, som vil gjøre at rentene stiger mer enn ventet…som igjen gjør at prisene blir høyere. Det vi ikke vet, er hva slags marginer de klarer å få på kontraktene. Går de i minus på dem, kan det raskt gå 2-3 år før markedet priser inn noe overskudd her. Får håpe du lykkes 😊
JahMason
19.02.2023 kl 17:39
775
Ja, myndighetene i usa bruker nok noe lengre tid. Men de forplikter seg nok til store deler av innkjøpene ganske tidlig.
Jeg er enig med deg i at mange blir forrvirret av hva som er forhåndsbetalt/payment bonds (gearing), så er ikke like lett å holde tungen rett i munn eller forstå seg 100% på bokføringen.
Jeg var med på en «hype» på kontraktsdeling for noen år siden og tjente godt på det, men valgte å følge med på sidelinjen da jeg egentlig så og visste at oppstarten ville koste mye penger. Bedre ble det ikke av covid m/alle de restriksjoner og fravær det skapte. Planen var opprinnelig å gå «all-in» etter at NSMV 1 var levert, men den Matson kontrakten kom og ser vanvittig god ut for Philly. Så kjøpte noen måneder tidligere enn planlagt. Nå leveres NSMV 1 om ca 40-50 dager hvis jeg har tolket informasjon riktig, så satser jeg på at mye tap, prøve/feile, kostnadsoverskridelser, planlegging og logistikk er funnet ut av. Samtidig er det ikke før nå verftet har nok ansatte til å driftes effektivt! Kjøper og holder, tror dette blir god butikk.
-Tror også at Steinar + Aker systemet vet hvordan man driver en Shipyard. Dette vil komme frem i regnskapet etter hvert (forhåpentligvis snart).
Go big or go broke, sier de vel over dammen
Jeg er enig med deg i at mange blir forrvirret av hva som er forhåndsbetalt/payment bonds (gearing), så er ikke like lett å holde tungen rett i munn eller forstå seg 100% på bokføringen.
Jeg var med på en «hype» på kontraktsdeling for noen år siden og tjente godt på det, men valgte å følge med på sidelinjen da jeg egentlig så og visste at oppstarten ville koste mye penger. Bedre ble det ikke av covid m/alle de restriksjoner og fravær det skapte. Planen var opprinnelig å gå «all-in» etter at NSMV 1 var levert, men den Matson kontrakten kom og ser vanvittig god ut for Philly. Så kjøpte noen måneder tidligere enn planlagt. Nå leveres NSMV 1 om ca 40-50 dager hvis jeg har tolket informasjon riktig, så satser jeg på at mye tap, prøve/feile, kostnadsoverskridelser, planlegging og logistikk er funnet ut av. Samtidig er det ikke før nå verftet har nok ansatte til å driftes effektivt! Kjøper og holder, tror dette blir god butikk.
-Tror også at Steinar + Aker systemet vet hvordan man driver en Shipyard. Dette vil komme frem i regnskapet etter hvert (forhåpentligvis snart).
Go big or go broke, sier de vel over dammen
Redigert 19.02.2023 kl 17:47
Du må logge inn for å svare
Frodon
19.02.2023 kl 18:01
744
At de vet hvordan de skal drive dette, er det ingen som tviler på. Men så var det denne inflasjonen da. Ca 1500 ansatte når lønns inflasjonen økte mye, er en tung utgiftspost å bære. Du får følge med på den. Minnes når jeg regnet på dette tidligere, er det mulig at stål, utstyr og materialer til de 2 første skipene ble bestilt før stål prisene og inflasjon økte mye. Så mulig smellen kommer på skip 3, 4 og 5, siden de fikk samme fast pris som skip 1 og 2. håper ikke du har gått all in her nå? Det er jo nesten risikofri avkastning i rente/obligasjonsmarkedet på 5-14% i året nå
JahMason
19.02.2023 kl 18:07
729
Før skatt noen av tallene:
- total cash and cash equivalents of USD 50.7 million at 31 December 2019,
-Net income for 2020 was USD 4.9 million - Net income for 2020 is impacted by USD 32.5 million income tax benefit resulting from passage of the Coronavirus Aid, Relief,
-Net loss after tax for 2021 was USD 7.3 million
-Net loss for 2022 was USD 11.7 million -NB: i 2022 var det ventet en tilbakebetaling av skatt på $13mio. Inkluderer $13mio i regningen under. Philly er også gjeldsfrie!
Cash 50.7 + 4.9 - 7.3 - 11.7 + 13 (skatt) = $49.6mio cash per 1.januar 2023. Dagens mcap er 589mill NOK vs 505mill NOK i cash. Legger inn at de hvert fall har assets til en verdi av $8-10mio i maskiner og utstyr (net book sikkert langt over det) så er dagens prising lav.
Hele backlogen priset til 0kr, fremtidig inntjening etter 2027 priset til 0Kr. Arbeidsstyrken 0kr, fasilitetene 0kr og non-current assets 0kr.
Under normal likviditet burde aksjen tradet mellom 55-90kr etter min mening. Og aksjen er har vel tradet mellom 50-75kr siste 2-3 årene. Blir uansett spennende når man følger med som investor.
- total cash and cash equivalents of USD 50.7 million at 31 December 2019,
-Net income for 2020 was USD 4.9 million - Net income for 2020 is impacted by USD 32.5 million income tax benefit resulting from passage of the Coronavirus Aid, Relief,
-Net loss after tax for 2021 was USD 7.3 million
-Net loss for 2022 was USD 11.7 million -NB: i 2022 var det ventet en tilbakebetaling av skatt på $13mio. Inkluderer $13mio i regningen under. Philly er også gjeldsfrie!
Cash 50.7 + 4.9 - 7.3 - 11.7 + 13 (skatt) = $49.6mio cash per 1.januar 2023. Dagens mcap er 589mill NOK vs 505mill NOK i cash. Legger inn at de hvert fall har assets til en verdi av $8-10mio i maskiner og utstyr (net book sikkert langt over det) så er dagens prising lav.
Hele backlogen priset til 0kr, fremtidig inntjening etter 2027 priset til 0Kr. Arbeidsstyrken 0kr, fasilitetene 0kr og non-current assets 0kr.
Under normal likviditet burde aksjen tradet mellom 55-90kr etter min mening. Og aksjen er har vel tradet mellom 50-75kr siste 2-3 årene. Blir uansett spennende når man følger med som investor.
Redigert 19.02.2023 kl 19:08
Du må logge inn for å svare
JahMason
19.02.2023 kl 18:13
708
Nei, tenker å gå inn med mer når NSMV 1 er levert og ute av yarden.
Hvorfor renter/obligasjoner på 5-15%? Ser for meg 75-190% oppside i Philly.
Men viktig å følge med, så er ingen selvfølge at man blir sittende hvis ikke Philly leverer etter hvert. Men syns fasiten så langt er å forvente og det er for tidlig å se hva bunnlinjen ender på så tidlig i prosjektet. Ser litt forbi 2022 tall og følger nøye med utover 2023.
Hvorfor renter/obligasjoner på 5-15%? Ser for meg 75-190% oppside i Philly.
Men viktig å følge med, så er ingen selvfølge at man blir sittende hvis ikke Philly leverer etter hvert. Men syns fasiten så langt er å forvente og det er for tidlig å se hva bunnlinjen ender på så tidlig i prosjektet. Ser litt forbi 2022 tall og følger nøye med utover 2023.
Redigert 19.02.2023 kl 19:02
Du må logge inn for å svare