💰 GOGL - Kursmål: 150,- 💰

Gulltider
GOGL 13.02.2023 kl 05:51 25200

DNB Markets: Kjøp Golden Ocean
Blant annet mer optimistiske utsikter for kinesisk økonomi og redusert bekymring for effektene av amerikanske renter har tross et fall i spotratene den siste drøye måneden bidratt til å løfte verdsettelsen med rundt 20 %.

En samlet global ordrebok begrenset til rundt 7 % av dagens flåte, en estimert netto underliggende verdi av selskapets flåte på like over NOK 130 pr. aksje og en ventet direkteavkastning for 2023 på like over 17 % gjør at vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 150 pr. aksje.
Redigert 14.02.2023 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
citius
13.02.2023 kl 08:02 12995


Bulk er på vei ut av startblokka og får et godt år
Tradinator
13.02.2023 kl 09:01 12822

Mens alle retter blikket mot Frontline, mener jeg oppsiden er større i GOGL nå. Bull.
msmekk
13.02.2023 kl 09:27 12722

Dette vil bli gull for Golden Ocean når fastpris kontrakten går ut og vi går inn i det fantastiske spot markedet som bygger seg opp. Her er det bare å akkumulere
citius
13.02.2023 kl 09:50 12636


Hyggelig kjøpsmulighet i dag

oppsiden er 30 - 50%
msmekk
13.02.2023 kl 10:14 12554

Når bunnlinjen ligger på a 14000 dollar og her får 21000 dollar i 3 år er det et veldig godt bidrag til bunnlinjen, uansett om spot markedet går til himmels igjen
Redigert 13.02.2023 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
citius
13.02.2023 kl 10:29 12528


Startskuddet har gått for en svært god periode for bulk

2023 og 2024 blir en vanvittig bra periode og mange fine utbytter på kjøpet

Investorene flykter igjen fra luftige utsikter til sikre saker og fine utbytter
mithra
13.02.2023 kl 11:50 12402

Dette regnestykket må du forklare nærmere.
Snittprisen for skipene er 48,5 mill usd. Hvis du regner 20 års avskrivning får du 2,43 mii pr år. Hvert skip er belånt med 38,3 mill usd. Hvis du regner et påslag på 2,5% over Libor får du omlag 7,5% rente, som tilsier 2,91 mii usd i renteutgifter pr år . Da har du 5,34 mill usd pr skip pr år i kapitalkostnader. Forutsetter du 98,5% utnyttelsesgrad får du altså daglige kapitalkostnader pr skip på usd 14.833 Legg til 8000 dollar i rene operasjons utgifter pr dag , så har du usd 22833 or skip pr dag.
Det er altså minus usd 1.833 pr dag .
hvor stor utbyttekapasitet gir det ??
Diskuter gjerne forutsetningene - men for meg ser dette ut som en ren spekulasjon i økte skipspriser over tid. Men noe bidrag til utbyttekapasiteten de neste par årene er det neppe.
Sailor72
13.02.2023 kl 13:03 12246

Hva legger du i operasjons kostnader/utgifter? Det meste ligger vel på de som leier fartøyene skulle man tro?
citius
13.02.2023 kl 13:17 12207

Ratene opp ca 10%

blir mange gode byks i rater i ukene som kommer

Regner med at vi glir rolig mot 120 før støtet settes og vi runder 150 kroner )))
Redigert 13.02.2023 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
desirata
13.02.2023 kl 13:59 12139

Mithra,

Regnestykket ditt er helt riktig. Folk på tråden vet ikke hva en time charter betyr, vilke kostnader som er dekket og ikke dekket.

Men selvklart dersom ratenivået er $28k per dag om 3 år, så vil ting se bra ut. Fredriksen pleier å time ting bra.
kodenavn
13.02.2023 kl 14:12 12108

Overall, we see the acquisition as in-line with the company’s strategy of adding tonnage through their balance sheet and should not impact dividend capacity (company net LTV FSest. 42%), rather be accretive on dividend potential. The acquisition is geared at c. 80%, though adding the two unencumbered ships, project gearing is likely closer to 60%. We estimate “project” cash break-even to be in the USD 15-16k/d range, meaning accretive to dividend potential and we’d expect a refinancing further down the line to bring CBE on the vessels closer to company CBE of USD 14-14.5k/d.
bernes
13.02.2023 kl 14:15 12101

Regnestykket er ikke helt riktig da det er andre faktorer som spiller inn.
Man trenger ikke avskrive til 0 da det er en restverdi i skipene som ligger i stålverdien.
Levetiden på bulkskip er mer enn 20 år. Kanskje 30-35år om de vedlikeholdes godt.
Nybyggprisene stiger kraftig noe som øker verdien på nyere tonnasje.

ibyx
13.02.2023 kl 14:48 12017

.
Redigert 13.02.2023 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
msmekk
13.02.2023 kl 15:05 12034

Dagraten er 6-7000 dollar høyere en breakeven, dette er gjort for å sikre skipene kortsiktig og å fortsette utbyttekapasiteten. «Oppsiden er plenty» sier CEO
Ebit
13.02.2023 kl 17:58 11831

Liker tankegangen til ledelsen i selskapet

Hamstrer skip i dødt marked
Golden Ocean kjøper seks newcastlemax-skip for nær 3 milliarder kroner. – Vi har utnyttet en midlertidig svakhet i skipsverdiene, sier rederisjef Ulrik U. Andersen.
Publisert 13. feb. 2023 kl. 14.14

GOLDEN OCEAN: Har inngått en avtale om å kjøpe seks Newcastlemax utstyrt med eksosrensesystemer eller scrubbere for et samlet vederlag på 291 millioner dollar. Skipene leies tilbake til tidligere eier i cirka 36 måneder på en gjennomsnittlig timecharterekvivalent rate på omtrent 21.000 dollar pr. dag.
Redigert 13.02.2023 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.02.2023 kl 21:41 11614

Litt mer entusiasme i US over denne manøvren?
Tilsvarende 98,04 NOK.
Er det også noe med at Capesize-ratene stiger idag som en hevder på Shareville?
Ellers går jo et annet Fredriksen rederi FRO pent opp i US kveld!
Det er kanskje grunnlag for en liten smitteeffekt?
Realistoptimist
13.02.2023 kl 22:16 11666

Hvor går ratene opp? FFA har bare røde tall i dag.
ibyx
13.02.2023 kl 22:44 11609

Nei, jeg lurte også på det. Derfor spørsmålstegnet. Tenkte kanskje noen her med bedre innsikt kunne vite noe.
Nå ser jeg at citius snakker om de samme ca 10% opp lenger oppe her idag. Ser ikke at noen stiller spørsmål ved det eller ber om kilde...
Gulltider
13.02.2023 kl 23:09 11579

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +9,9% TIL USD 4.432/DAG
13.2.2023 12:02 •

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 9,89 prosent til 4.432 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
mithra
14.02.2023 kl 00:02 11541

Ingen redere som kan leve med så lave rater.
Caperatene må opp ytterligere 200%
Gulltider
14.02.2023 kl 00:28 11511

Det er i slike tider man laster opp 💰🥂
desirata
14.02.2023 kl 02:34 11438

Bertnes, du er litt rett, men-

Bedre å skrive av skip på 20år og ta restverdi eller eventuell skrap verdi som en bonus gevinst.
Dette særleg idag pga dagens drivstoff systemer kan være obsolute om 20 år, i 2043 ?

Også usikker på skrap verdi i framtiden, gjerne en må betale for å skrape skip miljøvennlig. Hvem vet, tendensen er tilstede. Anyway jeg satser på Big Johnhar god innsikt her. Han pleier å treffe godt.
ibyx
14.02.2023 kl 15:34 11093

Litt opp der
WORLDQUANT LLC 2 840 539 1,41% 13.02.2023
citius
15.02.2023 kl 07:23 10956


ABG øker kursmålet i dagens FA til 180 kroner på GOGL

De har også solid utsikter for BELCO med mål 33

Bulk skal OPP OPP OPP
Moll1
15.02.2023 kl 08:01 10888

Utklipp av kursmålet til AGB ?
Realistoptimist
15.02.2023 kl 08:44 10877

Pareto kom med et kursmål på 8$ på mandag. Hvorfor vektlegger du ABG's analyse som den mest riktige av de to?
Rimdrim
15.02.2023 kl 21:35 10541

Var jaggu stille før stormen her. Forferdelig resultat, men guiding over forventning fra ulrikken i morgen?
msmekk
15.02.2023 kl 21:43 10515

Vil vel tro det er fordi Pareto bruker dagens ratebilde og ikke tar med chinas oppvåkning og den kritiske mangelen på bulkskip fremover. Dette vil også vare så lenge rederne ikke vet hvilken fuel type de skal satse på. Bulk blir et kjempemarked så langt øyet kan se.
Redigert 15.02.2023 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Ebit
15.02.2023 kl 22:52 10492

Forventer at Golden Ocean vil levere et bra Q4 resultat. Ikke unaturlig at utbyttet også for Q4 vil ligge rundt 30 cent.
Tradinator
16.02.2023 kl 08:19 10328

68 mill $ er høvelig, og med rater som vil bli betydelig bedre siste halvdel av året og en flåte som sikrer lave utslipp og sørger for bedre økonomi enn det øvrige i feltet. Det er absolutt nå man øker her. Dette blir bra fremover.
Buzzi
16.02.2023 kl 10:52 10131

Nok en gang vil ikke Golden Ocean nå Belco til knes med tanke på resultat. Utbytte ca. Kr.2,- pr. aksje for Q4 -22, dette gir en avkastning på ca. 2% i forhold til dagens aksjekurs.
Belco kommer ganske så sikkert til å gi et utbytte på Kr.0,75 pr. aksje for Q4 -22, og dette vil jo utgjøre ca. 4,4% avkastning i forhold til dagens kurs, altså over dobbel så høy avkastning med Belco. Ingen tvil om at Belco er, og kommer fortsatt til å være børsens desiderte beste tørrbulkselskap. Belco legger fram resultatet for Q4 - 22 om ei uke. For meg er det ei gåte at ikke flere investorer har oppdaget Belco. Supplerte med 20000 aksjer til Kr.16,48 i går, kjempebillig.
mithra
16.02.2023 kl 11:42 10038

Basert på dagens regnskapstall er Gogl ikke billig.
De fortsetter med sin særdeles aksjonærvennlige utbyttepolitikk, og betaler ut nesten 60% av nettoresultatet for kvartalet.
Men det var allikevel ikke mere enn usd 0,2 , tilsvarende vel nok 2.
Svært mange småaksjonærer her på forumet var sikre på usd 0,3, og er nok skuffet idag.

En, riktignok ganske overfladisk, gjennomlesning av regnskapet , tyder på at resultatet for Q1-23 vil ligge rundt null. I så fall blir det ikke noe utbytte for Q1.
Dagens prising av aksjen, henger ene og alene på en tro om at ". halvår i år vil bli vesentlig bedre enn 1. halvår, og at 2024 vil bli enda bedre.
Det kan hende at det blir riktig, men det er fortsatt langt fram.
Jeg går ut av Gogl idag og avventer rateutviklingen.
Belco virker ganske høyt priset når en sammenligner mot Gogl.
P/B for Belco ligger vel 50% over tilsvarende tall for Gogl.. Men vi får vente på regnskapet før vi konkluderer. Det kan hende at de har ,,og får, relativt bedre inntjening i Q4-22 og Q1 2023 sammenlignet med Gogl.
mithra
16.02.2023 kl 11:42 10158

Basert på dagens regnskapstall er Gogl ikke billig.
De fortsetter med sin særdeles aksjonærvennlige utbyttepolitikk, og betaler ut nesten 60% av nettoresultatet for kvartalet.
Men det var allikevel ikke mere enn usd 0,2 , tilsvarende vel nok 2.
Svært mange småaksjonærer her på forumet var sikre på usd 0,3, og er nok skuffet idag.

En, riktignok ganske overfladisk, gjennomlesning av regnskapet , tyder på at resultatet for Q1-23 vil ligge rundt null. I så fall blir det ikke noe utbytte for Q1.
Dagens prising av aksjen, henger ene og alene på en tro om at ". halvår i år vil bli vesentlig bedre enn 1. halvår, og at 2024 vil bli enda bedre.
Det kan hende at det blir riktig, men det er fortsatt langt fram.
Jeg går ut av Gogl idag og avventer rateutviklingen.
Belco virker ganske høyt priset når en sammenligner mot Gogl.
P/B for Belco ligger vel 50% over tilsvarende tall for Gogl.. Men vi får vente på regnskapet før vi konkluderer. Det kan hende at de har ,,og får, relativt bedre inntjening i Q4-22 og Q1 2023 sammenlignet med Gogl.
olavgg
16.02.2023 kl 12:12 10085

BELCO har jo bare mindre båter, og ratene der har vært betydelig høyere enn Capesize som har rater nedi dass. Så akkurat nå så er BELCO mye bedre enn GOGL.

Et annet viktig poeng er jo at BELCO og betaler norsk skatt, og får bedre resultat. Fritaksmetoden gjør BELCO veldig attraktiv for norske AS. Så av de 2kr jeg får i utbytte i GOGL, så må jeg skatte 37%, og sitter igjen med 1,35kr.
citius
17.02.2023 kl 08:33 9612


Golde leverte sterkt

De fikk vel 8 000 USD mer pr.dag pr.båt enn det man kan lese av i ratene, så det er meget solid

Med Kina på full fart etterhvert utover 2023 så tar ratene av og får et snitt godt oppe på 20 -tusen tallet for året
det gir meget bra avkastning og kursen bør passere 150 kroner
mithra
17.02.2023 kl 11:30 9434

Snitt- " godt oppe på 20-tallet " --??
I dag virker vel det en smule optimistisk. Q1 er jo allerede over halvveis, og ratene blir vel ikke stort over 7000. Q2 ligger ifølge FFA an til ca 13.000.
Da må Q3 og Q4 begge ligge over 35000 for å komme " godt opp på 20 tallet " for 2023."
Er dette ren ønsketenking eller mener du det er realistisk ?
citius
17.02.2023 kl 11:30 9469


Mens Pareto ser ut til å ha mistet grepet (sier 8 USD aksjen)
har andre sett fremover og følgende lagt ut i dag

Petter Haugen er fortsatt bull på Golden Ocean, og øker kursmålet fra 180 til 182 kroner.
Danskes Håvard Lie og DNBs Jørgen Lian øker også kursmålene og sier kjøp selv om deres kursmål ligger på henholdsvis 130 og 149 kroner.
citius
17.02.2023 kl 12:00 9425


Finansavisen:

"Knuser markedet

Skipene til Golden Ocean tjente i løpet av 2002 langt mer enn hva både capesize- og panamax-indeksen indikerte. Denne trenden har ifølge Uhrenfeldt Andersen fortsatt inn i 2023.

– Golden Ocean har de laveste cash-break-even-nivåene i bransjen og den mest moderne og drivstoffeffektive flåten blant de store børsnoterte eierne. Det er en fordel i ethvert marked.

Så langt i 2023 har Golden Ocean-flåten i gjennomsnitt tjent 6.000 dollar pr. dag pr. skip over de såkalte baltiske indeksene.

– Når du har en flåte på 99 skip så blir det betydelig beløp ut av dette. I 2022 seilte flåten vår inn 8.000 dollar pr. dag pr. skip mer enn det indeksene indikerte, sier Golden Ocean-sjefen.