SCANA med kontrakt på 1,8 MILLIARDER !!!!!!!!!!!!!
Scana-selskap tildelt treårig vedlikeholdskontrakt med en estimert kontraktsverdi på 1,8 milliarder kroner inkludert opsjoner
Bergen, 25. januar 2023: Equinor har tildelt Scana-eide PSW Technology en treårig kontrakt for vedlikeholdstjenester til Mongstad-raffineriet. Den betydelige kontrakten har en årlig verdi på rundt 200 millioner kroner, eller totalt rundt 1,8 milliarder kroner dersom opsjonene innfris og PSW har oppdraget de neste ni årene.
PSW skal levere vedlikeholdspersonell og prefabrikasjon til raffineriet. Hovedomfanget av arbeidet vil bli utført av PSW Technology, med store bidrag fra søsterselskapene PSW Power & Automation og PSW Solutions. Sistnevnte har hatt ansvar for tankvedlikehold og slamtjenester på raffineriet de siste ti årene. Med seg på laget har PSW også lokale underleverandører som Mongstad Industrier og Østerbø Maskin. Arbeidet starter 1.februar med full effekt fra 1.mai, og drar nytte av PSWs kjernetjenester og nærhet til raffineriet.
– Vi anser kontrakten som en stor tillitserklæring fra Equinor og ser frem til et godt samarbeid i årene som kommer. For PSW er dette en game changer. Etter syv magre år i boreindustrien har PSW Technology sikret seg et viktig fundament for de kommende årene. Kontrakten dobler selskapets omsetning og gir bedriften et kjærkomment langsiktig perspektiv, sier Oddbjørn Haukøy, administrerende direktør i Scana og en av gründerne bak PSW.
For mer informasjon, kontakt:
Oddbjørn Haukøy, CEO, Scana ASA, +47 911 71 914
PSW i korte trekk
PSW er en leverandør av produkter, systemer og tjenester til energiselskaper og maritim industri. Gruppens multidisipline kompetanse, toppmoderne fasiliteter og strategiske partnerskap gjør oss i stand til å møte bransjekrav og kunders utfordringer med sikre, pålitelige og kostnadseffektive løsninger.
psw.no
Scana i korte trekk
Scana er en industriell eier innen havnæringene som skaper verdier gjennom aktivt eierskap i markedsledende porteføljeselskaper. Vår visjon er å akselerere avkarboniseringen av maritim- og offshoresektoren ved å være en pådriver for elektrifisering og utslippsreduserende løsninger. Scanas porteføljeselskaper har en solid innovasjons- og kommersialiseringshistorie basert på kjernekompetanse i utvalgte nisjer. Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 350 ansatte.
www.scana.no
Bergen, 25. januar 2023: Equinor har tildelt Scana-eide PSW Technology en treårig kontrakt for vedlikeholdstjenester til Mongstad-raffineriet. Den betydelige kontrakten har en årlig verdi på rundt 200 millioner kroner, eller totalt rundt 1,8 milliarder kroner dersom opsjonene innfris og PSW har oppdraget de neste ni årene.
PSW skal levere vedlikeholdspersonell og prefabrikasjon til raffineriet. Hovedomfanget av arbeidet vil bli utført av PSW Technology, med store bidrag fra søsterselskapene PSW Power & Automation og PSW Solutions. Sistnevnte har hatt ansvar for tankvedlikehold og slamtjenester på raffineriet de siste ti årene. Med seg på laget har PSW også lokale underleverandører som Mongstad Industrier og Østerbø Maskin. Arbeidet starter 1.februar med full effekt fra 1.mai, og drar nytte av PSWs kjernetjenester og nærhet til raffineriet.
– Vi anser kontrakten som en stor tillitserklæring fra Equinor og ser frem til et godt samarbeid i årene som kommer. For PSW er dette en game changer. Etter syv magre år i boreindustrien har PSW Technology sikret seg et viktig fundament for de kommende årene. Kontrakten dobler selskapets omsetning og gir bedriften et kjærkomment langsiktig perspektiv, sier Oddbjørn Haukøy, administrerende direktør i Scana og en av gründerne bak PSW.
For mer informasjon, kontakt:
Oddbjørn Haukøy, CEO, Scana ASA, +47 911 71 914
PSW i korte trekk
PSW er en leverandør av produkter, systemer og tjenester til energiselskaper og maritim industri. Gruppens multidisipline kompetanse, toppmoderne fasiliteter og strategiske partnerskap gjør oss i stand til å møte bransjekrav og kunders utfordringer med sikre, pålitelige og kostnadseffektive løsninger.
psw.no
Scana i korte trekk
Scana er en industriell eier innen havnæringene som skaper verdier gjennom aktivt eierskap i markedsledende porteføljeselskaper. Vår visjon er å akselerere avkarboniseringen av maritim- og offshoresektoren ved å være en pådriver for elektrifisering og utslippsreduserende løsninger. Scanas porteføljeselskaper har en solid innovasjons- og kommersialiseringshistorie basert på kjernekompetanse i utvalgte nisjer. Scana har hovedkontor i Bergen og rundt 350 ansatte.
www.scana.no
murpy
07.03.2023 kl 08:33
1295
Som vi nå ser i markedet så gis det gigantrabatter i emisjoner 70-80% rabatt, konkurser eks. i selskaper som trenger kapital til videre drift.
Så jeg mener jeg har valgt riktig med Scana og Endur i min portefølje.
Så jeg mener jeg har valgt riktig med Scana og Endur i min portefølje.
mithra
07.03.2023 kl 08:47
1253
Hvorfor hevder du at Scana er : " så å si gjeldsfritt ----- " ?
De har ca 565 mill i gjeld , hvorav 96 forfaller i 2023. De har dårlig likviditet - det var nesten ikke kontanter igjen ved slutten av året.
De har store ordreinntak. Det legger press på kapasiteten og likviditeten.
Jeg blir ikke forundret om de kommer med en emisjon allerede i 1halvår 2023 for å utvide kapasitet og forbedre arbeidskapitalsituasjonen.
Det behøver ikke være negativt, kanskje snarere tvert om,
De har ca 565 mill i gjeld , hvorav 96 forfaller i 2023. De har dårlig likviditet - det var nesten ikke kontanter igjen ved slutten av året.
De har store ordreinntak. Det legger press på kapasiteten og likviditeten.
Jeg blir ikke forundret om de kommer med en emisjon allerede i 1halvår 2023 for å utvide kapasitet og forbedre arbeidskapitalsituasjonen.
Det behøver ikke være negativt, kanskje snarere tvert om,
murpy
07.03.2023 kl 09:07
1205
FINANSIELL POSISJON
Scana hadde en tilgjengelig likviditetsreserve ved utgangen av kvartalet på 113 millioner kroner, bestående av
kontanter og ubenyttede kredittfasiliteter. Bankfinansieringen består av 150 millioner kroner med 5 millioner kroner inn
kvartalsvise avdrag.
Scana gjorde i november en endring i selgerkreditten på 47 millioner kroner der Herkules hadde en
forpliktelse til å konvertere selgerkreditten inkluderte renter til egenkapital, med forbehold om visse utløsende hendelser. De
konvertering av selgerkredittene ble godkjent og utført på generalforsamlingen i desember 2022.
Egenkapitalen var på 493 millioner kroner ved utgangen av kvartalet, noe som gir Scana en egenkapitalandel på 36 prosent.
Scana hadde en tilgjengelig likviditetsreserve ved utgangen av kvartalet på 113 millioner kroner, bestående av
kontanter og ubenyttede kredittfasiliteter. Bankfinansieringen består av 150 millioner kroner med 5 millioner kroner inn
kvartalsvise avdrag.
Scana gjorde i november en endring i selgerkreditten på 47 millioner kroner der Herkules hadde en
forpliktelse til å konvertere selgerkreditten inkluderte renter til egenkapital, med forbehold om visse utløsende hendelser. De
konvertering av selgerkredittene ble godkjent og utført på generalforsamlingen i desember 2022.
Egenkapitalen var på 493 millioner kroner ved utgangen av kvartalet, noe som gir Scana en egenkapitalandel på 36 prosent.
Dr_Eval
07.03.2023 kl 10:17
1095
Hvis Eqnr trenger forankring er Scana leverandør.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/07/7991426/equinor-og-petrobras-utvider-havvind-samarbeid?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/06/7991393/equinor-med-pa-brasiliansk-vindkraftprosjekt?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/07/7991426/equinor-og-petrobras-utvider-havvind-samarbeid?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/06/7991393/equinor-med-pa-brasiliansk-vindkraftprosjekt?internal_source=sistenytt
Redigert 07.03.2023 kl 10:28
Du må logge inn for å svare
Cpt MC
07.03.2023 kl 10:18
1084
Absolutt ikke, det er bare du som ikke er voksen nok til å skjønne min moderate holdning til selskapet. Jeg er der at aksjer skal prises etter regnestykker. Jeg har derfor hoveddelen av porteføljen min i verdi-aksjer. Kall meg gjerne konservativ, men jeg må da vitterlig få lov til å investere slik jeg ønsker? Hvis noen ønsker å trade må de også få lov til det? Eller bryter det mot moneymachines reglement for aksjer på Oslo børs? Ellers noterer jeg at du ønsker flere investorer til aksjen, men samtidig prøver å skremme vekk investorer som stiller kritiske spørsmål.
Cpt MC
07.03.2023 kl 10:34
1043
Dette er ikke helt riktig. Du har inkludert leasing som en del av gjeld. Uten leasing er gjelda på 151,9MNOK👍
Furuen
07.03.2023 kl 10:48
1013
Her foregår det mye ørestrading nå; det er i alle fall helt sikkert!
moneymachine
07.03.2023 kl 11:06
975
Da er det i så fall den eneste aksjen du fremstår konservativ i. I andre så fremkommer hausseinnlegg uten tallgrunnlag. Vi andre må da vitterlig få lov til å kommentere og investere slik vi ønsker vi også. Vi må ikke tallfeste, fordi om du av en eller annen grunn stiller krav til det for å kunne ha lov til å kjøpe Scana.
Cpt MC
07.03.2023 kl 11:14
950
Det er helt feil. Jeg har nesten uten unntak tallfestet de første innleggene mine etter jeg har gjort en entry. Du kan kommentere så mye du vil, men når det hausses om oppkjøp så må man tåle å få noen harde tall på bordet som viser at sannsynligheten for det er lav. Jeg har da ikke argumentert mot dine gode grunner til at Scana er et bra selskap? Jeg har bare sagt at vi er uenige hva gjelder innsidekjøp, trading, oppkjøp og prising av aksjen.
mithra
07.03.2023 kl 12:48
824
Leasing er bare en annen måte å låne penger på.
Hovedstolen skal tilbakebetales med renter.
Normalt er leasing LITT dyrere enn vanlige lån med pant.
Må ikke la dere lure til å tro at det ikke er gjeld .
jeg fastholder alt i mitt tidligere innlegg - også at de har veldig svak likviditet.
Hovedstolen skal tilbakebetales med renter.
Normalt er leasing LITT dyrere enn vanlige lån med pant.
Må ikke la dere lure til å tro at det ikke er gjeld .
jeg fastholder alt i mitt tidligere innlegg - også at de har veldig svak likviditet.
PSI- Investor
07.03.2023 kl 13:08
779
55 millioner i positiv cashflow på ett kvartal gjenspeiler likviditet? For meg virker det meget sterkt, og sett opp mot kursen er det fantastisk!
murpy
07.03.2023 kl 13:18
743
mithra, da er det kanskje greit at du holder deg unna da og heller kjøper noe annet, så kan vi andre idioter være i Scana. 😁
murpy
07.03.2023 kl 13:26
717
Han som dumpet, gikk på en smell, da han lå på 1,45 for å prøve å ta det igjen 😂😂
Interessert
07.03.2023 kl 13:55
659
Likviditet: current assets (388) - current liabilities (416) = -28mil. Selskapet kan trekke på 150 mil for å dekke slik ting, som ofte oppstår i selskaper som lever av kontrakter, med ujevne inntekter og utgifter. Jeg kan ikke se at likviditeten er viktig i verdsettelsen av selskapet.
mithra
07.03.2023 kl 16:33
422
Dårlig likviditet er alltid dyrt.
Det skaper usikkerhet og nervøsitet både i administrasjonen og hos långiverne og kan derfor få betydning for de disposisjoner som gjøres .
Det skaper usikkerhet og nervøsitet både i administrasjonen og hos långiverne og kan derfor få betydning for de disposisjoner som gjøres .
mithra
07.03.2023 kl 16:37
390
Ja,kanskje det.
Selskapet har steget nesten 40% hittil i år, så en midlertidig exit er muligens ikke så dumt,.
Selskapet har steget nesten 40% hittil i år, så en midlertidig exit er muligens ikke så dumt,.
murpy
07.03.2023 kl 20:17
154
Tja, nå er det vel omsatt litt over 7-8 ganger antall aksjer fra 1,05 og opp til 1,50 enn hva den har falt ned på fra 1,70,- til 1,05
Da har jeg ikke med de 30mill aksjene som sjefen kjøpte.
Kursen er nesten 30% lavere en det den var i Juni i fjor. Så jeg mener din vurdering er helt feil. Det er ingen som sitter igjen med 35% avkastning nå, de som ville ut er ute for lenge siden. Når vi ser aksjonærlistene, så er det heller ingen der som selger av topp 20, så her er det kun mindre aksjonærer som trader.
Dette med likviditet er jo bare rør, Scana hadde en tilgjengelig likviditetsreserve ved utgangen av 4Q på 113 millioner kroner.
Skjønner agendaen din, men håper andre ikke går på bløffen du driver med.
Da har jeg ikke med de 30mill aksjene som sjefen kjøpte.
Kursen er nesten 30% lavere en det den var i Juni i fjor. Så jeg mener din vurdering er helt feil. Det er ingen som sitter igjen med 35% avkastning nå, de som ville ut er ute for lenge siden. Når vi ser aksjonærlistene, så er det heller ingen der som selger av topp 20, så her er det kun mindre aksjonærer som trader.
Dette med likviditet er jo bare rør, Scana hadde en tilgjengelig likviditetsreserve ved utgangen av 4Q på 113 millioner kroner.
Skjønner agendaen din, men håper andre ikke går på bløffen du driver med.
Redigert 07.03.2023 kl 20:28
Du må logge inn for å svare
Bighornsteak
07.03.2023 kl 20:46
85
Enig med deg her. Kjenner jeg begynner å bli lei all den usaklige diskusjonene blant enkelte her🙄 alle som er her inne på forumet vet vel hvorfor de er inne i scana eller ikke og klarer vel å bygge seg en mening selv. Visst ikke så anbefaler jeg dere og ta litt av hvert med en klype salt. For er så mye tull snakk både negativt om selskapet, men også positivt. Men heldigvis klarer man å bygge sine egne meninger av å lese seg selv opp. Bør komme et lys til folk om at det er positivt når topp 20 holder, så kan jo alle spørre seg selv hvorfor🤔 så ber jeg alle her om å vær så snill hver saklig, visst ikke bare la vær å kommenter😁