SomSa
03.03.2023 kl 15:46
865
Snart må de finansiere oppkjøpene, i disse dager bør man se om det kommer en børsmelding når børsen stenger. En intensjonsavtale er ikke forpliktende:
OBSRV: VERDI PÅ INTENSJONSAVTALER FOR UNOMETER UTGJØR CA EUR 1M
3.3.2023 14:45
Oslo (Infront TDN Direkt): Ordreverdien på intensjonsavtaler som er signert for Observe Medicals urinmålingssystem Unometer siden midten av februar 2023 utgjør rundt 1 millioner euro.
Det fremgår av en melding fredag.
Selskapet forventer at ytterligere volumer blir bekreftet i løpet av de kommende ukene.
"Selskapet opplever fortsatt sterk etterspørsel og forbrukerengasjement for Unometer-produktporteføljen og vil i lys av de signerte intensjonsavtalene igangsette kontraktdiskusjoner for å sikre volumforpliktelser for 2023 og 2024", heter det i meldingen.
-Vi er begeistret over nivået på engasjementet som vises av distributører av Unometer-porteføljen. Dette markerer starten på vårt arbeid for å sikre stabile inntektsstrømmer gjennom etablerte salgskanaler og tar oss nærmere vår ambisjon om å oppnå en omsetnings-run-rate på 200-250 millioner kroner innen utgangen av 2023. Fremover vil vi fortsette, som vi har gjort til nå, å bygge sterke relasjoner til distributører og arbeide for å bli den ledende urinmåleleverandøren i Europa, sier Rune Nystad, administrerende direktør i Observe Medical.
--------------------------
Jeg forstår ikke hva menes med:
""Selskapet opplever fortsatt sterk etterspørsel og forbrukerengasjement for Unometer-produktporteføljen og vil i lys av de signerte intensjonsavtalene igangsette kontraktdiskusjoner for å sikre volumforpliktelser for 2023 og 2024", heter det i meldingen."
Skal ikke Observe ta over disse produktene etter oppkjøpet. Er det ikke naturlig at selgeren kontakter distributørene og overfører alle til Observe?
R1234
03.03.2023 kl 16:45
818
Kan godt være de beholder Convatec i en struktur som datterselskap til Observ… Om det var det du lurte på?
Computum
04.03.2023 kl 13:08
720
Er det noen som følger med på hva som har skjedd på aksjonærlistene de siste par uker?
elnomi
04.03.2023 kl 13:34
710
Å melde en liten intensjonsavtale er jo på kanten til useriøst?
Eneste formål er vel et forsøk på å pumpe opp kursen?
Eneste formål er vel et forsøk på å pumpe opp kursen?
Redigert 04.03.2023 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
Computum
04.03.2023 kl 17:50
646
Liten?
Med en siste kvartals omsetning på ca 4 mill. blir jo dette forholdsvis stort. Det er tegnet for 1 mill. Euro, som er 11 mill. NOK og med mer i pipeline kan nste presentasjon bli rent hyggelig.
Med en siste kvartals omsetning på ca 4 mill. blir jo dette forholdsvis stort. Det er tegnet for 1 mill. Euro, som er 11 mill. NOK og med mer i pipeline kan nste presentasjon bli rent hyggelig.
R1234
05.03.2023 kl 10:38
549
Korrekt. Og pumpen kom lenge i forkant av dette, ingen pump ette offisiell LOI.
Gang denne LOI med 40-60 fremover:)
Jeg følger selskapet tett, aksjonærlistene og.
Kun positivt å melde. Topp 20 øker, ikke en som selger her.👍
Gang denne LOI med 40-60 fremover:)
Jeg følger selskapet tett, aksjonærlistene og.
Kun positivt å melde. Topp 20 øker, ikke en som selger her.👍
SomSa
06.03.2023 kl 11:01
432
Jeg mener at når Observe kjøper måleportefølje fra Convatec må Convatec informere sine kunder at disse blir overtatt og solgt gjennom Observe. Dette er en del av spillereglene. Investorene bryr seg ikke om Rune kontakter 75% av disse per brev siden det er en del av en jobben.
I dag er sendt en firmapresentasjon og man lurer op om man skal le eller gråte. Det likner mye på om at en skribent skriver sine drømmer på forumet, og etter min mening er kun en svada estimater. Dette viser også at emisjonen nærmere seg.
Oppkjøpene blir også mye dyrere (Side 10:):
Unometer and Ferrari L. Acquisitions: 83 mil
Funding transaction costs: 12 mi
Oppkjøpene og videre driften finansieres:
Cash balance per end-of-year 2022: 14 mil
Bank loans in Norway & Italy: 20-30 mil
Funding H1 2023 (er det ikke konvertible obligasjonslån): 30-50 mil
Equity issue mid-year 2023 (emisjon): 100-150 mil
Oppkjøpene vil totalt koste 95 mil, de hadde 14 mil i kontanter og forsvinner i 1Q 2023. Det vil si de trenger 95 mil + 10-15 mil for å drive selskapet i 2Q 2023 og 10-15 mil i 3Q.
Hvis oppkjøpene skal skje innen 1Q 2023 og emisjonen i sommeren hvordan skal de trylle inn penger? Med bank og obligasjonslån får de 50-80 mil............
Skal ikke Ferrari produsere produkter som Observe skal selge? Hvorfor bokføres produksjonen hos Ferrari en de av inntektene? Sippi salget skal være 5 mil og Biim salget 55 mil i 2023 ......Les hele presentasjonen og diverse estimatene og få en latter. Den lastes ned her:
https://newsweb.oslobors.no/message/584296
NB: Med forbehold skrive- og regnefeil
I dag er sendt en firmapresentasjon og man lurer op om man skal le eller gråte. Det likner mye på om at en skribent skriver sine drømmer på forumet, og etter min mening er kun en svada estimater. Dette viser også at emisjonen nærmere seg.
Oppkjøpene blir også mye dyrere (Side 10:):
Unometer and Ferrari L. Acquisitions: 83 mil
Funding transaction costs: 12 mi
Oppkjøpene og videre driften finansieres:
Cash balance per end-of-year 2022: 14 mil
Funding H1 2023 (er det ikke konvertible obligasjonslån): 30-50 mil
Equity issue mid-year 2023 (emisjon): 100-150 mil
Oppkjøpene vil totalt koste 95 mil, de hadde 14 mil i kontanter og forsvinner i 1Q 2023. Det vil si de trenger 95 mil + 10-15 mil for å drive selskapet i 2Q 2023 og 10-15 mil i 3Q.
Hvis oppkjøpene skal skje innen 1Q 2023 og emisjonen i sommeren hvordan skal de trylle inn penger? Med bank og obligasjonslån får de 50-80 mil............
Skal ikke Ferrari produsere produkter som Observe skal selge? Hvorfor bokføres produksjonen hos Ferrari en de av inntektene? Sippi salget skal være 5 mil og Biim salget 55 mil i 2023 ......Les hele presentasjonen og diverse estimatene og få en latter. Den lastes ned her:
https://newsweb.oslobors.no/message/584296
NB: Med forbehold skrive- og regnefeil
Redigert 06.03.2023 kl 11:40
SomSa
06.03.2023 kl 11:16
413
Legg også merke til at kundene vil ikke betale på forskudd og betalingen vil komme flere uker senere. Når de skal øke salget pga oppkjøpene med for eksempel 30 mil i 2Q må Observe dekke kostnader relatert til råvarestoffer, produksjon og transport og det blir ganske mye penger.
.
Fryden
06.03.2023 kl 11:41
388
Nå må du roe deg litt granne ned SomSa..... Du har sikkert mange gode tanker og ideer, men.....
At kunder betaler for leveranser etter at de er levert er helt normalt. Uansett hvilke produkter og bransjer firmaer opererer i.
Normal kredittid fra er 15 til 60 dager, men det gjelder jo også da for vare-/ tjenesteleverandører til Observ.
Eller kan du legge frem bevis på at Observ har kredittanmerkninger å må betale på forskudd for sine leveranser eller tjenester.
At kunder betaler for leveranser etter at de er levert er helt normalt. Uansett hvilke produkter og bransjer firmaer opererer i.
Normal kredittid fra er 15 til 60 dager, men det gjelder jo også da for vare-/ tjenesteleverandører til Observ.
Eller kan du legge frem bevis på at Observ har kredittanmerkninger å må betale på forskudd for sine leveranser eller tjenester.
SomSa
06.03.2023 kl 12:26
351
Hvor mye må de ha minst penger på kontoen for å drive selskapet og kunne bruke kredittordningen? Jeg referer kun til deres regnstykket som er publisert i dag. Det ser sånn ut finansieringen er ennå ikke på plass og fremdeles diskuterer de med bankene og andre:
Funding H1 2023 : 30-50 mil
Alle ser at oppkjøpene og videre drift av selskap vil koste mer enn 50 mil som er laveste estimatet. Hvorfor skriver dette tulle? De høysete låneestimatene er heller ikke nok. Det ser sånn ut at de driver selskapet amatørmessig, De har ansatt i bøtter og spann i lang tid uten at investorene vet hvordan disse oppkjøpene skal finansieres + når overtagelsen skal skje. Kanskje skal emisjonen komme mye raskere enn de forteller og dette er eneste sannheten.
1- Først måtte de bli enige med selgere om hvor mye oppkjøpene kostet totalt
2- Aksjonærene skulle vite hvor mye kostet å inntrengere disse i selskapet
3- Når overtagelsen kunne skje
4- Finansieringen skulle komme på plass
5- De kunne starte ansette nye folk
Funding H1 2023 : 30-50 mil
Alle ser at oppkjøpene og videre drift av selskap vil koste mer enn 50 mil som er laveste estimatet. Hvorfor skriver dette tulle? De høysete låneestimatene er heller ikke nok. Det ser sånn ut at de driver selskapet amatørmessig, De har ansatt i bøtter og spann i lang tid uten at investorene vet hvordan disse oppkjøpene skal finansieres + når overtagelsen skal skje. Kanskje skal emisjonen komme mye raskere enn de forteller og dette er eneste sannheten.
1- Først måtte de bli enige med selgere om hvor mye oppkjøpene kostet totalt
2- Aksjonærene skulle vite hvor mye kostet å inntrengere disse i selskapet
3- Når overtagelsen kunne skje
4- Finansieringen skulle komme på plass
5- De kunne starte ansette nye folk
Redigert 06.03.2023 kl 12:28
R1234
06.03.2023 kl 14:03
303
Det er lov å være kritisk.. Men er du i det hele investert i selskapet?
Om du er SÅ skeptisk til selskapet og fortsatt er investert ville jeg kontaktet Terje Bakken som er styreleder. Har snakket med han to ganger, derav veldig konstruktive samtaler. Kan ikke sitte å kritisere så enormt på et skjult forum.. Det blir bare dumt uten å ta tak selv å snakke med de som har informasjon på innsiden. Jeg øker det jeg kan under kr 2..... Kursmål 9-10kr iløpet av 2023
Om du er SÅ skeptisk til selskapet og fortsatt er investert ville jeg kontaktet Terje Bakken som er styreleder. Har snakket med han to ganger, derav veldig konstruktive samtaler. Kan ikke sitte å kritisere så enormt på et skjult forum.. Det blir bare dumt uten å ta tak selv å snakke med de som har informasjon på innsiden. Jeg øker det jeg kan under kr 2..... Kursmål 9-10kr iløpet av 2023
SomSa
06.03.2023 kl 19:07
237
For å kunne investere i nye aksjer, langsiktig eller kortsiktig med minimal risiko må man vite hva selskapet driver med og sier. Man får mer info med å skrive kritisk og andre kommer med argumenter.... ......Hvis jeg har skrevet feil kan du si fra og jeg korrigere, det hjelper ikke å kritisere meg for at jeg skriver om selskapet uten å begrunne hva er fei i mine argumenter . Bare les presentasjonen og du forstår ikke hva de driver med.
På side 8 står følgende :
- De hevder at Biim skal omsettes for 55 mil i 2023. All/meste parten av omsetningen kommer i august i følge grafen. Har de inngått en avtale som vi ikke har fått med oss eller det er pyntetall før emisjonen?
- Ennå dritter de i Sippi og omsetningen blir 5 mil i 2023
- Ferrari omsetningen skal starte i april, uten at de har kjøpt opp noe eller inngått salgsavtaler.
- Unometer omsetningen starter i juni. Omsetningen var Euro 18 mil (ca. 200 mil) per år eller ca. 16,66 mil per måned. Etter kjøpet og fra juni til enden av 2023 (6,5-7 måneder) skal de omsette for 130 mil eller 18,57 mil - 20 mil per måned. Dette tilsvarer 222,8 mil - 240 mil i løpet av 12 måneder.
Jeg har brukt en Euro-kurs på 11,11. Euro-en har steget kraftig i forhold til 2022 og kan falle. Hvis man bruker snitt Euro-kurs for 2022 blir omsetningen ca. 185 mil.
Unometer produkter ble solgt gjennom over 600 distributører. I følge siste aksjonærbrevet har selskapet kontaktet 40 av dem som står for 75% av omsetningen.
Hva skjer her? Rett etter overtagelsen og hokus pokus økes omsetningen kraftig og fra 185 mil (snitt Euro-kurs for 2022) til 222,8 mil- 240 mil.
Lykke til med kursmål 9-10kr i løpet av 2023. Med 5 kontorer som snart kan bli 6 (et nytt i Italia) skal selskapet overlever av emisjoner i lang tid fremover. Antar at vi diskuterer også om en ny emisjon på slutten av året eller neste år.
"The Company is headquartered in Oslo, Norway, with additional offices in Narvik (Norway), Gothenburg (Sweden), Oulu (Finland), and Seattle (the US). In addition, Observe Medical has a direct sale organisation in the Nordics and a distributor network internationally."
"Bank loans in Norway & Italy: 20-30 mil" og "Funding H1 2023 : 30-50 mil" er ikke stort nok for å gjennomføre oppkjøpene og samtidig drive selskapet videre. Man skal også legge merke til at " Funding" kommer H1 2023 og ikke 1Q 2023 og en emisjon i midten av 2023. I følge presentasjonen vil oppkjøpene koste totalt 95 mil. Kan noen kommentere disse tallene og diverse tidspunktene som står på presentasjonen?
Som sa hvis jeg har skrevet eller regnet feil si fra og jeg korrigerer. Det hadde vært nyttig og lærerikt hvis andre også kommenterte tallene og det som står på presentasjonen og påstandene.
På side 8 står følgende :
- De hevder at Biim skal omsettes for 55 mil i 2023. All/meste parten av omsetningen kommer i august i følge grafen. Har de inngått en avtale som vi ikke har fått med oss eller det er pyntetall før emisjonen?
- Ennå dritter de i Sippi og omsetningen blir 5 mil i 2023
- Ferrari omsetningen skal starte i april, uten at de har kjøpt opp noe eller inngått salgsavtaler.
- Unometer omsetningen starter i juni. Omsetningen var Euro 18 mil (ca. 200 mil) per år eller ca. 16,66 mil per måned. Etter kjøpet og fra juni til enden av 2023 (6,5-7 måneder) skal de omsette for 130 mil eller 18,57 mil - 20 mil per måned. Dette tilsvarer 222,8 mil - 240 mil i løpet av 12 måneder.
Jeg har brukt en Euro-kurs på 11,11. Euro-en har steget kraftig i forhold til 2022 og kan falle. Hvis man bruker snitt Euro-kurs for 2022 blir omsetningen ca. 185 mil.
Unometer produkter ble solgt gjennom over 600 distributører. I følge siste aksjonærbrevet har selskapet kontaktet 40 av dem som står for 75% av omsetningen.
Hva skjer her? Rett etter overtagelsen og hokus pokus økes omsetningen kraftig og fra 185 mil (snitt Euro-kurs for 2022) til 222,8 mil- 240 mil.
Lykke til med kursmål 9-10kr i løpet av 2023. Med 5 kontorer som snart kan bli 6 (et nytt i Italia) skal selskapet overlever av emisjoner i lang tid fremover. Antar at vi diskuterer også om en ny emisjon på slutten av året eller neste år.
"The Company is headquartered in Oslo, Norway, with additional offices in Narvik (Norway), Gothenburg (Sweden), Oulu (Finland), and Seattle (the US). In addition, Observe Medical has a direct sale organisation in the Nordics and a distributor network internationally."
"Bank loans in Norway & Italy: 20-30 mil" og "Funding H1 2023 : 30-50 mil" er ikke stort nok for å gjennomføre oppkjøpene og samtidig drive selskapet videre. Man skal også legge merke til at " Funding" kommer H1 2023 og ikke 1Q 2023 og en emisjon i midten av 2023. I følge presentasjonen vil oppkjøpene koste totalt 95 mil. Kan noen kommentere disse tallene og diverse tidspunktene som står på presentasjonen?
Som sa hvis jeg har skrevet eller regnet feil si fra og jeg korrigerer. Det hadde vært nyttig og lærerikt hvis andre også kommenterte tallene og det som står på presentasjonen og påstandene.
Redigert 06.03.2023 kl 19:12
R1234
06.03.2023 kl 20:00
196
Du tener ikke penger på å investere i selskaper uten risiko. Da kan du heller sette dine penger i banken…
Er du investert? Tapt mye? Du svarte ikke på det. Jeg er topp 20, og økende…
Det jobber med Avtale med Fresenius som har mål å gå i leveranse i sommer ja.. det er ikke noe nytt. Om du hadde snakket med Terje i Q3 2022, hadde han opplyst deg om dette og.
Har de ikke kjøpt opp? Tydeligvis skjønner du ikke hvordan det er å kjøpe opp med ekslusive rett til å viderefølge portefølge fungerer… tror du Reiten å co er dumme? Du fremstår tullete her.
Jeg skal legge mer på minne ditt nick å kontakte deg til jul.
Håper inderlig du får noen som er lei å selge ned, for fy faen dette er en rakett når det løsner fra prising 90 mill med omsetning 200 mill++ og db 30%.. snakkes Somsa:)
Er du investert? Tapt mye? Du svarte ikke på det. Jeg er topp 20, og økende…
Det jobber med Avtale med Fresenius som har mål å gå i leveranse i sommer ja.. det er ikke noe nytt. Om du hadde snakket med Terje i Q3 2022, hadde han opplyst deg om dette og.
Har de ikke kjøpt opp? Tydeligvis skjønner du ikke hvordan det er å kjøpe opp med ekslusive rett til å viderefølge portefølge fungerer… tror du Reiten å co er dumme? Du fremstår tullete her.
Jeg skal legge mer på minne ditt nick å kontakte deg til jul.
Håper inderlig du får noen som er lei å selge ned, for fy faen dette er en rakett når det løsner fra prising 90 mill med omsetning 200 mill++ og db 30%.. snakkes Somsa:)
Computum
06.03.2023 kl 22:32
112
-SomSa (DuIgjen) har alltid snakket ned selskaper som trenger penger. Man behøver ikke være geni for å forstå at det er en sammenheng mellom store ambisjoner og behov for kapital. Dersom alle var som SomSa og ikke ønsket å bidra med risikokapital ville børsen vært nedlagt. Børsen er til for å skaffe risikokapital ved emisjoner. Noen må så for at det skal være mulig å høste. SomSa vil bare høste. Og hvis han greier det vil han være en suksessfull snylter.
-Det kommer emisjon(er) i OBSERV. Men å framstille OBSERV som et lugubert selskap med tvilsomt og ukompetent lederskap er direkte villedende.
Jeg skal innrømme at det kan virke som om ambisjonene er i luftigste laget, og om det var et hvilket som helst selskap som hadde så mange baller i luften uten en god inntjening i bunn, ville jeg skygget unna. Men med solide og erfarne eiere som også har en hånd på styret (bokstavelig talt) tar jeg sjansen tiltross for den tilsynelatende høye risikoen. Selskapet har en børsverdi på skarve 80 mill. og jeg har ikke sett lavere siden morselskapet NAVA var nede på så lave nivåer for noen år siden. Med godt lederskap og dristig satsning nærmer NAVA seg nå 700 mill. og vokser kvartal for kvartal. Ingerø Reiten Investment Company er solide (over 90%) og har planer med OBSERV. Jeg vil være med på dette, selvom jeg allerede er kraftig i minus etter å ha vært med på forrige emisjon. Etter å ha kjøpt mer på lave kurser trenger jeg bare ca 1 krone høyere kurs for å være i pluss. Og det tror jeg er oppnåelig inneværende år. Det vil gi en selskapsverdi på 130 mill. (dagens aksjeantall) og virker ikke urealistisk hvis Nystad lykkes. Men alle bør være oppmerksom på at her er risiko, så for SomSa vil jeg anbefale å holde trygg avstand.
-Det kommer emisjon(er) i OBSERV. Men å framstille OBSERV som et lugubert selskap med tvilsomt og ukompetent lederskap er direkte villedende.
Jeg skal innrømme at det kan virke som om ambisjonene er i luftigste laget, og om det var et hvilket som helst selskap som hadde så mange baller i luften uten en god inntjening i bunn, ville jeg skygget unna. Men med solide og erfarne eiere som også har en hånd på styret (bokstavelig talt) tar jeg sjansen tiltross for den tilsynelatende høye risikoen. Selskapet har en børsverdi på skarve 80 mill. og jeg har ikke sett lavere siden morselskapet NAVA var nede på så lave nivåer for noen år siden. Med godt lederskap og dristig satsning nærmer NAVA seg nå 700 mill. og vokser kvartal for kvartal. Ingerø Reiten Investment Company er solide (over 90%) og har planer med OBSERV. Jeg vil være med på dette, selvom jeg allerede er kraftig i minus etter å ha vært med på forrige emisjon. Etter å ha kjøpt mer på lave kurser trenger jeg bare ca 1 krone høyere kurs for å være i pluss. Og det tror jeg er oppnåelig inneværende år. Det vil gi en selskapsverdi på 130 mill. (dagens aksjeantall) og virker ikke urealistisk hvis Nystad lykkes. Men alle bør være oppmerksom på at her er risiko, så for SomSa vil jeg anbefale å holde trygg avstand.
-
«
- 1
- 2 »