Anbefalinger rente- og obligasjonsfond
Nå som rentene har kommet en del opp og aksjemarkedet er litt ruglete. Hvilke rente-/obligasjonsfond bør jeg nå velge hvis jeg ønsker en brukbar avkastning med moderat risiko?
Øystein S
13.01.2023 kl 13:08
673
Jeg har til nå kun investert i aksjefond og enkeltaksjer, så dette med rentefond er litt nytt for meg. Det er vel slik at noen rentefond synker i verdi når rentene stiger (de som har obligasjoner med fast rente) mens de som har obligasjoner med flytende rente stiger? Jeg vurderer å plassere noen av pengene mine i pengemarkedsfond, f.eks. Holberg Likviditet. Da kan jeg vel forvente rundt 4% avkastning med svært lav risiko? Hvilke andre fond bør jeg evt. vurdere dersom jeg ønsker noe høyere avkastning?
jallaballa123
17.01.2023 kl 23:48
578
Definer "grei avkastning". Emerging markets kan være spenstig, Templeton har feks et som går bra. Men noe er nok pga valutagevinst.
Jensenpirken
21.01.2023 kl 02:56
468
Holberg Likviditet gir ikke høyere rente enn sparekonto i bank. Siste 5 åra har fondet gitt 7,35% avkastning, det er jo elendig.
all4one
21.01.2023 kl 08:31
431
Rente- og obligasjonsmarkedet har vært ræva, spesielt siste tre åra. Historisk har derimot aksjefond knust rentefond, men hvilken retning går verden i nå? Russlnd er på vei bak muren og USA tar stadige grep mot Kina. Liker ikke handelskrigen mellom USA/Kina og proteksjonismen mellom EU/USA, men forstår begge.
Norge handler både med Kina og Russland, samt. samarbeider militært med Tyrkia. Håper de gamle pengene med politikerne på slep tar tak i Davos.
Når idealismen koster noe forsvinner den like langsomt som kritikk mot politikere i tåken av andre nyheter.
Se på kostnad når du investerer. Sbanken og Nordnet skal ha en del av kaka, 0,et eller annet. Det er ok når har IPS og flytter penger mellom fond, men dritt om investerer på kortere basis. Problemet med IPS er skattelegging av "gevinst" om flytter konto. Fint for majoritetseier av DNB, selv om det kanksje ikke er hensikten.
Å skatte for penger en ikke kan ta ut på 30 år er jævlig dårlig deal. Det er nok som med skattelegging og tilbakebetaling av kildeskatt på utenlandske utbytter.
Så lenge myndighetene tjener noe på det tar det litt lenger tid å få gjort noe med det.
Det var et lite hjertesukk og langt fra den røde tråden.
Vet enkelte investerer direkte hos forvalter. Jeg kommer til å gjøre det hos Fondsfinans på fondskonto, så flytte IPS til KLP, Odin eller fondsfinans på lenge sikt. Kutt kostnader, så bruker du plattoformer, eksempelvis nordnet eller sbanken til å se på historisk avkastning og hva de ulike rentepapirene er er investert i.
Kostnader og hva de er investert i er viktigere enn historisk avkastning.
Norge handler både med Kina og Russland, samt. samarbeider militært med Tyrkia. Håper de gamle pengene med politikerne på slep tar tak i Davos.
Når idealismen koster noe forsvinner den like langsomt som kritikk mot politikere i tåken av andre nyheter.
Se på kostnad når du investerer. Sbanken og Nordnet skal ha en del av kaka, 0,et eller annet. Det er ok når har IPS og flytter penger mellom fond, men dritt om investerer på kortere basis. Problemet med IPS er skattelegging av "gevinst" om flytter konto. Fint for majoritetseier av DNB, selv om det kanksje ikke er hensikten.
Å skatte for penger en ikke kan ta ut på 30 år er jævlig dårlig deal. Det er nok som med skattelegging og tilbakebetaling av kildeskatt på utenlandske utbytter.
Så lenge myndighetene tjener noe på det tar det litt lenger tid å få gjort noe med det.
Det var et lite hjertesukk og langt fra den røde tråden.
Vet enkelte investerer direkte hos forvalter. Jeg kommer til å gjøre det hos Fondsfinans på fondskonto, så flytte IPS til KLP, Odin eller fondsfinans på lenge sikt. Kutt kostnader, så bruker du plattoformer, eksempelvis nordnet eller sbanken til å se på historisk avkastning og hva de ulike rentepapirene er er investert i.
Kostnader og hva de er investert i er viktigere enn historisk avkastning.