Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Single Malt
10.02.2023 kl 10:13
4550
Her er vi på vei inn i høysesong, ferie og reiser og så selger folk?????
Realisten2
10.02.2023 kl 10:28
4530
Undrer meg også på det, men tenker det er gevinstsikring og når den faller kan du plukke opp litt igjen. Her er det bare å sitte rolig, dette blir bra fremover...
Restplassno
11.02.2023 kl 10:23
4385
Sånn er det med alle aksjer - hvis de stiger "for fort" begynner enkelte å selge unna. Den har tross alt gått 60-70% siden 2 kr
oslo0407
13.02.2023 kl 08:56
4138
Langebru (Peter Anker) inn på 14.plass med 2 mill aksjer. Mye flinke shipping/oljefolk inn blant aksjonærene nå.
Ellers er det verdt å få med seg dagens børsmelding:
Norse January operational update - Good performance from New Year promotional sales and on track to deliver a strong summer 2023 programme
Arendal, 13th February 2023: Norse continues to make good progress on its
business plan to have its UK airline, Norse Atlantic UK, become a significant
part of its operations, with the launch of ticket sales to two new destinations
expected this week. The company is ramping up towards the summer 2023 season
including having over half of its operational fleet based at London Gatwick.
Forward bookings have been good, helped by a successful marketing campaign
towards the end of December and through January.
During January, Norse Atlantic Airways recorded an aggregate load factor for the
month of 52 per cent, including charter operations. Norse Atlantic Airways
operated a total 229 flights. 74 per cent of operated flights arrived within 15
minutes of the scheduled arrival time. The company operated 98 per cent of
scheduled flights, four cancellations occurred due to general strike action by
the Ver.di union at Berlin airport involving airport staff in ground services
and aviation security, the strikes were not connected to the airline or its
employees. Norse Atlantic carried 35,150 passengers in January.
Building on the growing reputation of Norse Atlantic Airways as a dependable and
reliable charter and ACMI operator, Norse completed 15 charter flights during
the month of January.
During the month Norse Atlantic Airways announced the launch of ticket sales
between Rome Fiumicino (FCO) and New York JFK. The new route will become the
fifth European destination served by Norse from JFK, the daily service will
begin operations on 19th June 2023.
Further, the company is pleased to announce that this week two new US
destinations served from London Gatwick will be launched for sale, with
operations commencing during the summer 2023 programme. These flights will be
operated by the company's UK airline (AOC), Norse Atlantic UK. The beginning of
operations of Norse Atlantic UK marks a milestone for the company and follows
extensive support on both sides of the Atlantic from the Association of Flight
Attendants, Cockpit Association of Norway, British Airline Pilots Association
and Unite unions, airports, business leaders, government leaders and many
others. Further destinations from London Gatwick to the US for the summer 2023
schedule will be revealed by the end of February and will lead to a substantial
increase of the airline's presence in the UK.
To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan
communicated during the Private Placement in November 2022. As previously
communicated, the company will carry out a repair offering to those shareholders
eligible as at 24 November 2022. The repair offering is expected to be done
during the spring once the required prospectus is approved by the Norwegian
Financial Services Authority.
Key traffic figures for January are attached.
"Two targeted sales campaigns in January generated encouraging forward bookings
and show that demand for travel across the Atlantic remains strong. We expect a
strong summer season across our network and especially in the UK as the
investment that we have made in that market reaches its full potential.
The recent announcement that Charles Duncan has joined Norse Atlantic as
President represents an important strengthening of our commercial strategy going
forward, I look forward to working closely with Charles as we fulfil our target
of reaching profitability by year end," said Bjorn Tore Larsen, CEO Norse
Atlantic Airways.
Ellers er det verdt å få med seg dagens børsmelding:
Norse January operational update - Good performance from New Year promotional sales and on track to deliver a strong summer 2023 programme
Arendal, 13th February 2023: Norse continues to make good progress on its
business plan to have its UK airline, Norse Atlantic UK, become a significant
part of its operations, with the launch of ticket sales to two new destinations
expected this week. The company is ramping up towards the summer 2023 season
including having over half of its operational fleet based at London Gatwick.
Forward bookings have been good, helped by a successful marketing campaign
towards the end of December and through January.
During January, Norse Atlantic Airways recorded an aggregate load factor for the
month of 52 per cent, including charter operations. Norse Atlantic Airways
operated a total 229 flights. 74 per cent of operated flights arrived within 15
minutes of the scheduled arrival time. The company operated 98 per cent of
scheduled flights, four cancellations occurred due to general strike action by
the Ver.di union at Berlin airport involving airport staff in ground services
and aviation security, the strikes were not connected to the airline or its
employees. Norse Atlantic carried 35,150 passengers in January.
Building on the growing reputation of Norse Atlantic Airways as a dependable and
reliable charter and ACMI operator, Norse completed 15 charter flights during
the month of January.
During the month Norse Atlantic Airways announced the launch of ticket sales
between Rome Fiumicino (FCO) and New York JFK. The new route will become the
fifth European destination served by Norse from JFK, the daily service will
begin operations on 19th June 2023.
Further, the company is pleased to announce that this week two new US
destinations served from London Gatwick will be launched for sale, with
operations commencing during the summer 2023 programme. These flights will be
operated by the company's UK airline (AOC), Norse Atlantic UK. The beginning of
operations of Norse Atlantic UK marks a milestone for the company and follows
extensive support on both sides of the Atlantic from the Association of Flight
Attendants, Cockpit Association of Norway, British Airline Pilots Association
and Unite unions, airports, business leaders, government leaders and many
others. Further destinations from London Gatwick to the US for the summer 2023
schedule will be revealed by the end of February and will lead to a substantial
increase of the airline's presence in the UK.
To date Norse Atlantic Airways is performing on track or above the business plan
communicated during the Private Placement in November 2022. As previously
communicated, the company will carry out a repair offering to those shareholders
eligible as at 24 November 2022. The repair offering is expected to be done
during the spring once the required prospectus is approved by the Norwegian
Financial Services Authority.
Key traffic figures for January are attached.
"Two targeted sales campaigns in January generated encouraging forward bookings
and show that demand for travel across the Atlantic remains strong. We expect a
strong summer season across our network and especially in the UK as the
investment that we have made in that market reaches its full potential.
The recent announcement that Charles Duncan has joined Norse Atlantic as
President represents an important strengthening of our commercial strategy going
forward, I look forward to working closely with Charles as we fulfil our target
of reaching profitability by year end," said Bjorn Tore Larsen, CEO Norse
Atlantic Airways.
Realisten2
14.02.2023 kl 19:02
3913
Da kom der 2 nye ruter fra Gatwick. London - Fort Lauderdale og London Orlando. Begge meget attraktive legs med tanke på Cruise trafikk ut fra Fort / Miami. Fint og se at prisene er på høyde med economi hos AA. Blir spennende å se salgstall på disse distansene de neste månedene...
Single Malt
16.02.2023 kl 19:55
3638
Pent og ikke så langt unna kr 4,00.-
Teknisk nå så kan det bli spennende om en stund. Følg med på MA linjene, MA 50 og 200. på et tidspunkt om en stund kommer 50 til å krysse 200 fra undersiden, da får aksjen det såkalte golden cross, om man tror på slik heksekunst da, men når det skjer kan jo de av oss som har sittet på henda siden romjula i i NORSE være rimelig godt fornøyde. Har ikke gjort en eneste trade her, og kommer ikke til å gjøre det heller, men er nok ute i god tid før neste romjul, tror jeg da.
Teknisk nå så kan det bli spennende om en stund. Følg med på MA linjene, MA 50 og 200. på et tidspunkt om en stund kommer 50 til å krysse 200 fra undersiden, da får aksjen det såkalte golden cross, om man tror på slik heksekunst da, men når det skjer kan jo de av oss som har sittet på henda siden romjula i i NORSE være rimelig godt fornøyde. Har ikke gjort en eneste trade her, og kommer ikke til å gjøre det heller, men er nok ute i god tid før neste romjul, tror jeg da.
Realisten2
17.02.2023 kl 09:56
3496
Ting er i ferd med å skje her nå. Opp 5% til dagen... større aktører som vil inn tenker jeg. Bookingen internasjonalt er meget bra, og billettpriser er på vei oppover. Selskapsverdien på NORSE er fremdeles lang under underliggende verdier i ruter, slotts og leasingavtalene. Denne dobbler seg innen Juli, det er jeg rimelig sikker på..
Realisten2
17.02.2023 kl 12:21
3348
Børspause...oppgang på 15%
Noen større som skal inn...oppkjøp?
Lufthansa og andre må nedjuster volum i sommer pga manglende ansatte og fly.....skjer ting på langdistanse nå.
Noen større som skal inn...oppkjøp?
Lufthansa og andre må nedjuster volum i sommer pga manglende ansatte og fly.....skjer ting på langdistanse nå.
Single Malt
17.02.2023 kl 12:39
3294
tja, aksjen er fortsatt ned 80% fra toppen, riktignok har det vert emis men dog.
kodenavn
17.02.2023 kl 13:23
3226
Morten Astrup påpeker at Norse har ekstremt gode leasingavtaler.
Merverdien som ligger i disse er verd 3 mrd.
Børsverdien på selskapet er 836 mill.
Merverdien som ligger i disse er verd 3 mrd.
Børsverdien på selskapet er 836 mill.
kodenavn
17.02.2023 kl 13:34
3207
De betaler halvparten av det Norwegian en gang gjorde for de samme flyene, og en eksplosiv etterspørsel etter reiser fra spesielt Kina vil trolig sende flyleasingmarkedet i taket i år.
Norse Atlantic estimerer selv en merverdi av leasene på 3 millarder kroner, tilsvarende fem ganger selskapets børsverdi, påpeker Astrup.
Norse Atlantic estimerer selv en merverdi av leasene på 3 millarder kroner, tilsvarende fem ganger selskapets børsverdi, påpeker Astrup.
Realisten2
18.02.2023 kl 09:02
2679
Stemmer, det hadde jeg fortrengt.. nå tenker vi bare fremover og på avgang. Blir spennende dette.
Restplassno
19.02.2023 kl 09:50
2404
Noen som vet antall aksjer per aksje i rep.emi? Er det noe sånn som 10-20%?
auxe
25.02.2023 kl 20:23
1642
Norse legger frem resultat den 28 Februar og vel så viktig blir vel guidingen.
British Airways la frem ett overskudd nu etter mange år med underskudd
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/25/7989008/international-airlines-group-gikk-med-overskudd-i-fjor.?internal_source=sistenytt
SAS sjefen Anko van der Werff varsler om at tiden med billige billetter er forbi, samme med Norwegian.
Boeing har problemer med å levere fly.
https://flysmart24.no/2023/01/21/mangler-fly-til-sommeren-ma-leie-fly-eller-kutte/
Lufthansa Kanselerer flygninger i sommer pga. mangel på personell og fly
Norse har fly , nu må dem utnytte dem på beste måte og posisjonere seg til sommersesongen så kan dette bli meget bra
Kan dette bli en sommersesong med svært god inntjening?
Og kan Norse nu være i en helt unik gunstig situasjon før sommersesongen ?
British Airways la frem ett overskudd nu etter mange år med underskudd
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/02/25/7989008/international-airlines-group-gikk-med-overskudd-i-fjor.?internal_source=sistenytt
SAS sjefen Anko van der Werff varsler om at tiden med billige billetter er forbi, samme med Norwegian.
Boeing har problemer med å levere fly.
https://flysmart24.no/2023/01/21/mangler-fly-til-sommeren-ma-leie-fly-eller-kutte/
Lufthansa Kanselerer flygninger i sommer pga. mangel på personell og fly
Norse har fly , nu må dem utnytte dem på beste måte og posisjonere seg til sommersesongen så kan dette bli meget bra
Kan dette bli en sommersesong med svært god inntjening?
Og kan Norse nu være i en helt unik gunstig situasjon før sommersesongen ?
Redigert 25.02.2023 kl 20:32
Du må logge inn for å svare
Mr Fox
28.02.2023 kl 22:04
995
2 ex-NAS Dreamlinere skrotes nå som de første av typen. Bare 10 år gamle, men tydeligvis ingen som ville ha dem.
Kan kanskje forklare hvorfor Norse har såpass gode leasingavtaler, det er rett og slett lite interesse for disse.
Kan kanskje forklare hvorfor Norse har såpass gode leasingavtaler, det er rett og slett lite interesse for disse.
Realisten2
28.02.2023 kl 22:20
950
Hvor kommer denne informasjonen fra? Dette er åpenbart feil. Norse sine maskiner er 789 og disse kom først i 2017. Norse sine maskiner er 3-4 år gamle.
Nedgangen i dag skylles store oppstartskostnader. Dette ga en god anledning til å øke litt, en anledning jeg benyttet. Dersom du leser regnskapet så må Norse kostnadsføre leasingkostnader selv om disse faktisk ikke en en ren og betalt kost. Ved inngangen til 2023 satt selskapet fremdeles med NOK700 mill på bok. Det ville ikke vært mulig om alt var reel kost. Når det er sagt, så er ikke alt rosenrødt - men markedet har ikke vært bedre, og jeg tror fremdeles på en god oppgang. Nå er selskapet mindre vedr enn kontantene på bok.....
Nedgangen i dag skylles store oppstartskostnader. Dette ga en god anledning til å øke litt, en anledning jeg benyttet. Dersom du leser regnskapet så må Norse kostnadsføre leasingkostnader selv om disse faktisk ikke en en ren og betalt kost. Ved inngangen til 2023 satt selskapet fremdeles med NOK700 mill på bok. Det ville ikke vært mulig om alt var reel kost. Når det er sagt, så er ikke alt rosenrødt - men markedet har ikke vært bedre, og jeg tror fremdeles på en god oppgang. Nå er selskapet mindre vedr enn kontantene på bok.....
elnomi
28.02.2023 kl 22:31
914
Norse, SAS, Flyr. Det er litt av noen tapssluk av selskaper i denne flybransjen? Store beløp som tapers, hver eneste dag. Når skal en egentlig gå «break even»?
Bertelli
03.03.2023 kl 09:54
830
Det ser ut som det ble børspause i Norse etter en ny 15 prs opp. Jaggu går det fort oppover for aksjen.
Realisten2
03.03.2023 kl 12:34
730
Er god driv nå. Rart at flere ikke får øynene opp her. En rekke innlegg blander inn Flyr og SAS. Norse sin forretningsmodel har ingenting men Norsk luftfart å gjøre. Studerer enn caset så ser enn hva dette faktisk er, og hvilket market enn går inn på - samt hvilke gunstige betingelser Norse har for flåten. Denne aksjen kommer til å gå når Amerikanerne blir mer kjent med selskapet...
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Handles nå som smått på OTC....men har et stort potensial.
Redigert 03.03.2023 kl 12:36
Du må logge inn for å svare
Dagnaldo
03.03.2023 kl 14:41
636
Helt enig. Har fulgt med på Norse siden starten av og har troen på konsept. Det at de nå satser på London i stedet for Oslo er og meget lurt (selv om jeg personlig skulle flydd fra Gardermoen når jeg skal til Orlando). De har vært sterkt underpriset i det siste og har like mye cash som selskapet var priset til. Veldig gunstige leasing avtaler, og fantastiske fly med tanke på comfort, miljø og økonomi.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).
Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
At Lufthansa tjente penger i fjor viser og at de er i et marked det er penger å tjene. De er langt mer sammenlignbare enn Flyr og Norwegian som ikke har konkurrert om de samme rutene i det hele tatt (snarere tvert i mot så har de samarbeidet og utfylt hverandre).
Hadde og en tur/retur med Norse OSL-ORL i fjor sommer og hadde en veldig fin opplevelse med de.
Six5
04.03.2023 kl 21:05
401
Venter til den faller til bunnen etter emisjon, kommer nok snart om ikke lenge for dem trenger penger til..