Panoro - utbytter, produksjonsvekst 2023-24-25... en ny æra
Starter en ny tråd siden selskapet nå står på trappene til en ny æra.
Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.
Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel
BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).
I tillegg har vi EG og Tunisia.
Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Q3-rapporten legges frem om under 2 uker og da kan vi forvente at detaljer om utbyttestrategien kommer på bordet. I tidligere tråder har diskusjonen om mulig utbyttestørrelse tidvis gått varmt og alt fra noen tiøringer til over kronen har blitt lansert som potensielle kvartalssummer. Det blir spennende.
Tar med et utklipp fra dagens melding fra Panoro
In October, post period end, Panoro completed its scheduled lifting of 647,111 barrels in Gabon resulting in proceeds to the Company of approximately USD 59 million. This lifting brings the aggregate volume of crude oil lifted and sold by Panoro year-to-date to 1,686,908 barrels at an average realised price of USD 100.3 per barrel
BWE kom med sin Q3-rapport igår (https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=575968&attachmentId=249915&obsvc.item=1) og i denne kan man lese at kompressor nå befinner seg onshore Gabon og skal installeres i Q1 2023 (side 7). I tillegg finner man fine grafer over forventet produksjonsøkning på Dussafu kommende år (side 8).
I tillegg har vi EG og Tunisia.
Alt i alt borger det for at vi kan ha kjekke år foran oss i Panoro. Hva tenker dere andre?
Redigert 18.11.2022 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
d12m
22.02.2023 kl 07:56
3714
Oppdatering på compressoren.
New gas lift compressor unit to support production from the six existing wells on the producing Tortue field is being installed onboard the FPSO BW Adolo with commissioning and startup of the compressor expected around the time of first oil from Hibiscus Ruche Phase I
New gas lift compressor unit to support production from the six existing wells on the producing Tortue field is being installed onboard the FPSO BW Adolo with commissioning and startup of the compressor expected around the time of first oil from Hibiscus Ruche Phase I
bakeren74
22.02.2023 kl 08:25
3562
Jeg må jo innrømme at jeg ble litt skuffet her, men etter pnor aksjer tidligere, og disse 26 øre nå, så er det ikke helt krise.
Blir det mer senere utover året, så er jo det julestemning nok for meg.
Blir det mer senere utover året, så er jo det julestemning nok for meg.
Fizberg
22.02.2023 kl 08:42
3469
# Panoro Energy fikk et resultat før skatt på 16,8 millioner dollar i fjerde kvartal 2022, mot 18 millioner dollar i fjerde kvartal 2021.
Det opplyses i selskapets kvartalsrapport onsdag.
Ebitda var på 37,4 millioner dollar i kvartalet, av en omsetning på 70,9 millioner dollar.
Selskapet har besluttet et første kvartalsvis kontantutbytte på 0,2639 kroner per aksje som skal betales rundt 16. mars 2023. #
Første utbyttet er bare en begynnelse.
Ebitda var på 37,4 millioner dollar i kvartalet, av en omsetning på 70,9 millioner dollar.
Selskapet har besluttet et første kvartalsvis kontantutbytte på 0,2639 kroner per aksje som skal betales rundt 16. mars 2023. #
Første utbyttet er bare en begynnelse.
omans
22.02.2023 kl 08:59
3352
Resultatet faller og utbyttet lavere enn noen ventet.
Sikkert en grei start når det kommer et slikt utbytte pr kvartal fremover.
Sikkert en grei start når det kommer et slikt utbytte pr kvartal fremover.
Redigert 22.02.2023 kl 09:01
40something
22.02.2023 kl 09:35
3228
Utbytte får sannsynlig få til å kjøpe eller selge da 26 øre er mindre enn kursvariabeln for PEN intradag.
bakeren74
22.02.2023 kl 09:39
3192
Alle piler peker jo greit opp i fremtiden, og en forsiktig start er jo en start.
Hvis det etter utbyttet hadde sett litt mer attraktivt ut å sette pengene i PEN, så ville det kanskje økt kursen litt på sikt.
Utbyttet i dag, var jo ikke mye å lokke til seg noen nye store eiere vil jeg tro.
Tiden vil vise hva som skjer. Alt er uansett bedre enn ingen ting.
Hvis det etter utbyttet hadde sett litt mer attraktivt ut å sette pengene i PEN, så ville det kanskje økt kursen litt på sikt.
Utbyttet i dag, var jo ikke mye å lokke til seg noen nye store eiere vil jeg tro.
Tiden vil vise hva som skjer. Alt er uansett bedre enn ingen ting.
bmw5
22.02.2023 kl 09:58
3130
Q4 var som forventet. Utbytte litt under som forventet, men blir antagelig større i neste Q. Pen vil få en formidabel økning i produsert olje i 2023 samt årene fremover. Det som styrer kursen i Pen er som vanlig Brent spot og traderne som bruker Brent spot som referanse. Vi vil antagelig se en bra stigning i Pen kursen når Pen begynner å produsere mer olje.
40something
22.02.2023 kl 10:01
3118
Til tross for lav handel idag så ser vi null eller liten lyst til å gjøre noe annet enn å vente på fallfrukt. Det er ikke bare algo i dag. Det er noen som faktisk selger seg ned. Sikkert da sannsynligheten er at det blir billigere innganger en periode fremover.
Jeg ser heller ikke hva som skulle være sektorer av bedre investering i det første. Inflasjon gjør jo tech uinteressant. Det vi ikke kan lav vær å bruke er jo mat og energi.
Jeg ser heller ikke hva som skulle være sektorer av bedre investering i det første. Inflasjon gjør jo tech uinteressant. Det vi ikke kan lav vær å bruke er jo mat og energi.
Redigert 22.02.2023 kl 10:03
Fluefiskeren
22.02.2023 kl 10:03
3114
De følger fortsatt plan på Dussafu. Det var det viktigste for meg. Det er betryggende.
Redigert 22.02.2023 kl 10:03
40something
22.02.2023 kl 10:06
3096
Riktig. De varslet også nedstengning i f m dette som gjør Q1 til det svakeste kvartalet. Det gjør at mange tror at det vil prege aksjekursen. Men så har vi liftingen som trigger i mars.
d12m
22.02.2023 kl 12:04
2916
Hvorfor forventer du større utbytte for neste Q?
- Produksjonen i Q1 er ikke forventet å bli høyere enn Q4
- Løftevolum i Q1 er ca samme som Q4
- Salgspris i Q1 kan jeg ikke se at skal bli noe høyere enn Q4
- Selskapets løfteschedule for 2023 viser at størsteparten av volumet kommer i andre halvår i år
- Selskapet guidet også at størstedelen av utbytte vil komme i andre halvår, i tråd med at produsert volum og løftet volum er størst i andre halvår.. "USD 20 million core dividend paid on a quarterly basis in cash weighted towards H2..."
Jeg forventer ikke høyere utbytte for Q1, og jeg forventer -lavere- utbytte for Q2.
- Produksjonen i Q1 er ikke forventet å bli høyere enn Q4
- Løftevolum i Q1 er ca samme som Q4
- Salgspris i Q1 kan jeg ikke se at skal bli noe høyere enn Q4
- Selskapets løfteschedule for 2023 viser at størsteparten av volumet kommer i andre halvår i år
- Selskapet guidet også at størstedelen av utbytte vil komme i andre halvår, i tråd med at produsert volum og løftet volum er størst i andre halvår.. "USD 20 million core dividend paid on a quarterly basis in cash weighted towards H2..."
Jeg forventer ikke høyere utbytte for Q1, og jeg forventer -lavere- utbytte for Q2.
bmw5
22.02.2023 kl 13:12
2773
40something
22.02.2023 kl 14:10
2695
Litt uvant å se at pen går rett ned uansett brent. Equinor er i plus!. Frykt styrer, men jeg regner med at vi straks er tilbake til normalen.
Rek2
22.02.2023 kl 14:22
2699
Hvis du sammenligner Pan, som ligger rundt 30kr aksjen, med utbytte rundt 25øringe.. Med f eksempel Vår og Okea, med henholdsvis 1,226 og 1 kr i utbytte pr Q....
Blir det litt tamt det hele....
Blir det litt tamt det hele....
40something
22.02.2023 kl 14:29
2739
Men Pen har bestandig vært enklere å manipulere. Jeg er sikker på at det ristes ut en hel del med kortsiktig horisont idag. Inflasjonsspøkelse har jo vært ropt i hele år, så hvorfor det skulle bety noe nå er.....
Hvis Brent går i plus nå så er det hensiktsvekkende at pen går nesten 5% prosent minus. Vi kanskje ikke skal styres av brent lengre.
Hvis Brent går i plus nå så er det hensiktsvekkende at pen går nesten 5% prosent minus. Vi kanskje ikke skal styres av brent lengre.
Fluefiskeren
22.02.2023 kl 14:37
2788
Vi, i likhet med de fleste andre selskaper, faller som regel ved kvartalspresentasjoner. Mange sitter av en eller merkelig grunn og venter på om det kommer fin melding da uten å forstå at det må meldes når det kommer. Når så meldingene ikke kommer så selger de seg ut. Vi ser akkurat det samme i PNOR i dag også. Enda sterkere faktisk.
Rek2
22.02.2023 kl 14:45
2762
Svaret ligger kanskje i denne trådens overskrift, var lenge i Pen,ifra 3,7 kr opp til 25kr,følte at Pen var en vekst aksje,men ingen utbytteaksje,derfor min exit...
Tok en titt nå for å se om,dette er som overskriften sier at Pen er forandret,men ble ikke overbevist...nå skal jeg vel ikke ha så mange meninger siden jeg står foreløpig utefor....
Tok en titt nå for å se om,dette er som overskriften sier at Pen er forandret,men ble ikke overbevist...nå skal jeg vel ikke ha så mange meninger siden jeg står foreløpig utefor....
The Observer
22.02.2023 kl 15:02
2714
Bare for å ta det med:
NYHETSFILTER: PANORO ENERGY Energi
07:15:26
TDN Direkt
Panoro Energy fikk et resultat før skatt på 16,8 millioner dollar
Panoro Energy fikk et resultat før skatt på 16,8 millioner dollar i fjerde kvartal 2022, mot 18 millioner dollar i fjerde kvartal 2021.
Selskapet har besluttet et første kvartalsvis kontantutbytte på 0,2639 kroner per aksje som skal betales rundt 16. mars 2023.
PANORO ENERGY Energi
17 feb, 16:57:50
Lene Marita Berg Hermann
Storeier Simen Thorsen har kjøpt 615.000 aksjer i Panoro Energy
Hortulan AS, eid av Simen Thorsen, har fredag kjøpt 615.000 aksjer i oljeselskapet Panoro Energy, ifølge en flaggemelding.
Han eier etter dette 5,99 millioner aksjer, og utgjør en aksjeandel på 5,27 prosent. Konsolidert eierandel utgjør 6,95 % av aksjekapitalen og antall stemmer i Selskapet, heter det i meldingen.
PANORO ENERGY
NYHETSFILTER: PANORO ENERGY Energi
07:15:26
TDN Direkt
Panoro Energy fikk et resultat før skatt på 16,8 millioner dollar
Panoro Energy fikk et resultat før skatt på 16,8 millioner dollar i fjerde kvartal 2022, mot 18 millioner dollar i fjerde kvartal 2021.
Selskapet har besluttet et første kvartalsvis kontantutbytte på 0,2639 kroner per aksje som skal betales rundt 16. mars 2023.
PANORO ENERGY Energi
17 feb, 16:57:50
Lene Marita Berg Hermann
Storeier Simen Thorsen har kjøpt 615.000 aksjer i Panoro Energy
Hortulan AS, eid av Simen Thorsen, har fredag kjøpt 615.000 aksjer i oljeselskapet Panoro Energy, ifølge en flaggemelding.
Han eier etter dette 5,99 millioner aksjer, og utgjør en aksjeandel på 5,27 prosent. Konsolidert eierandel utgjør 6,95 % av aksjekapitalen og antall stemmer i Selskapet, heter det i meldingen.
PANORO ENERGY
bmw5
22.02.2023 kl 15:04
2716
Det er få aksjer i Panoro, bare 113.383.690 og i mange tilfelle bra omsetning og av den grunn lett å trade samt shorte for de som ligger under 0.5%. En shorter som har 0.48% har mange aksjer til å manipulere kursen med. Dette er slik det pleier å være ved Q. I morgen er vi antagelig opp dersom oljen ikke krakker. Spennende er det alltid i Pen.
Fluefiskeren
22.02.2023 kl 15:16
2697
5,51 % ned kan vel kalles grusing. En så stor nedgang er vanskelig å forklare, men jeg tror som sagt mange tenkte å sitte over kvartalsrapportering i påvente av å selge. Kanskje hjulpet av lavere utbytte enn mange forventet. Det kan i hvert fall ikke begrunnes med oljeprisen som bare er ned 0,31 %.
Men dette snur nok fort.
Men dette snur nok fort.
Redigert 22.02.2023 kl 15:17
JUICEitUP
22.02.2023 kl 15:42
2629
Ja - dette er en klassisk buy on rumours sell on facts situasjon. Ikke det at det var så mye kjøp før resultatet, men vi steg da litt.
Helt enig med FF - ufattelig at mange fortsatt ikke skjønner at det svært sjeldent kommer sensitive ting ved Q fremleggelser. Inntektene var vel omtrent som ventet, kanskje litt i den lave enden. Pris for oljen var uansett bra med snitt på 99 dollar. Det er betydelig bedre enn hva BWE og PNOR klarte.
Kan ikke skjønne at denne rapporten skal føre til grusing. Det er bare å høre på John som mener at Panoro er godt posisjonert til volumvekst både på kort, mellomlang og lang sikt. Klarer de 12.500 fat i løpet av året og halvparten av CAPEX neste år i forhold til årets CAPEX snakker vi cash flow som vil oversvømme kontoen.
Strong Buy!
Helt enig med FF - ufattelig at mange fortsatt ikke skjønner at det svært sjeldent kommer sensitive ting ved Q fremleggelser. Inntektene var vel omtrent som ventet, kanskje litt i den lave enden. Pris for oljen var uansett bra med snitt på 99 dollar. Det er betydelig bedre enn hva BWE og PNOR klarte.
Kan ikke skjønne at denne rapporten skal føre til grusing. Det er bare å høre på John som mener at Panoro er godt posisjonert til volumvekst både på kort, mellomlang og lang sikt. Klarer de 12.500 fat i løpet av året og halvparten av CAPEX neste år i forhold til årets CAPEX snakker vi cash flow som vil oversvømme kontoen.
Strong Buy!
Redigert 22.02.2023 kl 15:42
Fluefiskeren
22.02.2023 kl 15:58
2593
Litt interessant å se kartet over Dussafu på side 9 i presentasjonen. Her ser vi hvor de seks brønnene skal plasseres på feltene. Er 95 % sikker på at den som er nærmest MaBoMo er den som bores nå.
40something
22.02.2023 kl 16:39
2476
En av de verste dagene før pen. Og det når det ikke er noe selskapsrelaterte grunner for nedsalget. Meget merkelig, men noen tjener masse pæng på dette rallyet.
Fluefiskeren
22.02.2023 kl 16:50
2438
Jepp. Elendig dag. Jeg sitter i fire oljeselskaper. Alle var så desidert i rødt, men toppen av kaka var PEN fulgt av PNOR. Det er også de jeg har investert mest i (PEN klart mest). Energiindeksen på Oslo Børs falt bare med 0,78 %. Kun en av mine aksjer i grønt i dag (Yara).
Nesten så jeg må vurdere å kjøpe tilbake de 20 % i PEN jeg solgte i høst på 30,3 kr.
Men det var dette med oljeprisen da. Tror den vil øke. Etterspørselen vil øke fordi vi blir flere og flere mennesker på denne kloden og fattigdommen globalt synker. Det vil fortsatt ta lang tid før andre energikilder overtar det meste. Men det kommer garantert etterhvert. Gradvis.
Nesten så jeg må vurdere å kjøpe tilbake de 20 % i PEN jeg solgte i høst på 30,3 kr.
Men det var dette med oljeprisen da. Tror den vil øke. Etterspørselen vil øke fordi vi blir flere og flere mennesker på denne kloden og fattigdommen globalt synker. Det vil fortsatt ta lang tid før andre energikilder overtar det meste. Men det kommer garantert etterhvert. Gradvis.
Redigert 22.02.2023 kl 16:52
solb
22.02.2023 kl 17:05
2396
Massiv manipulasjon ligger nok bak. Jeg regner med at aksjekursene på disse aksjene vender opp igjen allerede i morgen eller på fredag. Det er slik hedgefonds og dagstradere tjener saltet til grøten. Kjøpsanledning nå!
Trond.heim
22.02.2023 kl 17:16
2353
Forstår ikke hvorfor den negative reaksjonen på kursen ble så kraftig. Kanskje endel hadde håpet på kjempeutbytte, jeg trodde 20 mill usd utbyttet skulle fordeles likt på 4 kvartal. Slik ble det ikke, men planen om 20 mill usd i utbytte på årsbasis synes uendret.
Jeg synes presentasjonen bærer preg av å vente med store forventninger til Q4, riktignok forventes en meget stor lifting i q4 (1400000 fat)
De peker på 9 nye produksjonsbrønner i løpet av 12-15 mnd.
67% økt produksjon er kjempebra.
Produksjonsbrønnene kommer sannsynligvis onstream etterhvert, kompressoreffekten på de 6 brønnene som er tilkoblet Adolo kommer fra Q2.
Derfor ingen grunn til å vente med optimisme til Q4. Q2 starter om 1 mnd og en uke. Fra da av øker produksjonen. Q2 lifting er begrenser ( 150 000 fat), noen peker på « dårlig Q2 resultet. Vi må ikke glemme at ved Q2 fremleggelsen i mai så har produksjonen steget mye, kanskje til nærmere 9-10 000 fat/ døgn.
Velger å tolke dagens fall som en overreaksjon, tok konsekvensen av dette syn og fylte på med endel flere aksjer.
Jeg synes presentasjonen bærer preg av å vente med store forventninger til Q4, riktignok forventes en meget stor lifting i q4 (1400000 fat)
De peker på 9 nye produksjonsbrønner i løpet av 12-15 mnd.
67% økt produksjon er kjempebra.
Produksjonsbrønnene kommer sannsynligvis onstream etterhvert, kompressoreffekten på de 6 brønnene som er tilkoblet Adolo kommer fra Q2.
Derfor ingen grunn til å vente med optimisme til Q4. Q2 starter om 1 mnd og en uke. Fra da av øker produksjonen. Q2 lifting er begrenser ( 150 000 fat), noen peker på « dårlig Q2 resultet. Vi må ikke glemme at ved Q2 fremleggelsen i mai så har produksjonen steget mye, kanskje til nærmere 9-10 000 fat/ døgn.
Velger å tolke dagens fall som en overreaksjon, tok konsekvensen av dette syn og fylte på med endel flere aksjer.
Redigert 22.02.2023 kl 17:19
piff
22.02.2023 kl 17:23
2408
Vet ikke om jeg er heltene i det.
Var en et par poster jeg bet meg merke i.
- gaidet 9-11 000 boe for 23.
- driftsresultatet svakere en forventet.
Hva gjelder utbyttet noenlunde som forventet.Hadde helst sett at utbyttet har kommet på et senere . Hadde foretrukket overskuddet har gått til reninvestring i framtidig oppkjøp av produserende felt.
Ellers godt og se selskapet er i rute med guidet drift/ boreprogram.
Nedgangen i dag skyldes delvis to overnevnte poster.
Og svakere oljepris i et negativt marked.
Ellers mistanke om nedsalg av topp 20.
Var en et par poster jeg bet meg merke i.
- gaidet 9-11 000 boe for 23.
- driftsresultatet svakere en forventet.
Hva gjelder utbyttet noenlunde som forventet.Hadde helst sett at utbyttet har kommet på et senere . Hadde foretrukket overskuddet har gått til reninvestring i framtidig oppkjøp av produserende felt.
Ellers godt og se selskapet er i rute med guidet drift/ boreprogram.
Nedgangen i dag skyldes delvis to overnevnte poster.
Og svakere oljepris i et negativt marked.
Ellers mistanke om nedsalg av topp 20.
40something
22.02.2023 kl 17:44
2367
Jeg ser nedgangen i lys av markedssentiment. Pen er ofte litt mer i begge retningene.
40something
22.02.2023 kl 18:46
2383
Jeg blir litt irritert når man spår resesjon I 2024 allerede. Uansett så trenger man mat og energi i resesjon og. Derfor utfordrer jeg om hvorfor trenger man en ny mobiltelefon i stedet for mat og energi? Analytiker prøver å skremme markedet fra a investere i de innlysende sektorene som faktisk mennesker trenger mest. Håpløst
Redigert 22.02.2023 kl 18:54
d12m
22.02.2023 kl 20:27
2226
Som trådstarter og overskriftsprodusent vil jeg få påpeke at overskriften peker på 2023-2024-2025. Vi er ikke engang to mnd inn i det første av de årene så du er nooooooooe tidlig ute med å konkludere. Panoro er på vei over i en ny æra. At utbyttehistorien starter forsiktig pga capex og økning i produksjon over tid fra nå av endrer ikke på det.
40something
23.02.2023 kl 09:25
1885
Hvis man har falt ned i et hull så er det også mulig at man sklir ned igjen hvis man ikke blir dratt opp.
bmw5
23.02.2023 kl 10:33
1797
Neste Pen kjøp bør være 12% av et produserende felt. Pen bygger seg sakte men sikkert oppover til å bli et mellomstort olje selskap, men trenger mer produksjon. Vell, Brent spot er ned, men vil antagelig stige igjen ved 12 tiden. Det hele er mer eller mindre styrt av algo maskiner.
Fluefiskeren
23.02.2023 kl 10:43
1803
Ja. Egentlig litt overraskende at de har satset så mye på exploration. Vi har nå to store lisenser delvis i og delvis utenfor Dussafu hvor det forhåpentligvis etterhvert skal bores. I tillegg skal det jo letes mer innen EEA-området på Dussafu.
Så har vi altså nå to nye blokker i Ekvatorial Guinea hvor det skal letes etterhvert. På den første allerede i H1 2024. Vi hadde Sør-Afrika og det skal vel forsåvidt også letes etter naturgass og helium der onshore. Tullowkjøpet var det siste hvor vi kjøpte oss inn i produserende felt. Hadde vel ventet meg litt mer av det, men det kan jo komme.
Så har vi altså nå to nye blokker i Ekvatorial Guinea hvor det skal letes etterhvert. På den første allerede i H1 2024. Vi hadde Sør-Afrika og det skal vel forsåvidt også letes etter naturgass og helium der onshore. Tullowkjøpet var det siste hvor vi kjøpte oss inn i produserende felt. Hadde vel ventet meg litt mer av det, men det kan jo komme.
piff
23.02.2023 kl 11:05
1776
Skuffende guiding hva angår produksjonen
Dette blir selskapet straffet for .
Tendensen så en dagen før. Nesten så en kan lure på om det var lekkasje av info.
Men Pen har nesten alltid vendt ned etter presentasjon.
Med få unntak. Så er alltid noen som rir det.
For håpe det kommer noen god nyheter som drar den o/30 igjen.
Dette blir selskapet straffet for .
Tendensen så en dagen før. Nesten så en kan lure på om det var lekkasje av info.
Men Pen har nesten alltid vendt ned etter presentasjon.
Med få unntak. Så er alltid noen som rir det.
For håpe det kommer noen god nyheter som drar den o/30 igjen.
Fluefiskeren
23.02.2023 kl 11:10
1880
Tenker du på noe spesielt når du sier at de hadde skuffende guiding på produksjonen? Var det noen forandringer i forhold til tidligere guiding?