Gcc
Pareto • GCC – Gram Car Carriers just announced a 5Y TC for the 6.7k CEU panamax ‘Viking Adventure’ (2015-built) at USD 60k/day on average with start-up in Q1’23. This yields EBITDA of USD ~100m over the contract period vs. our quoted value of USD 72m in our lagging NAV of NOK 176/sh. We assumed 3Y TCs for USD 45k/day so clearly upside here, with USD 60k/day for the remaining three panamaxes coming open next year yielding EPS of NOK ~50 in 2024. GCC also secured a two-year extension for the 4.2k CEU mid-size ‘Viking Coral’ (2011-built) at USD 35k/day with start-up in Q2’24 – in line with our estimates. This leaves 75% and 51% of 2023 and 2024 fixed, respectively. 10% up on conservative values yields YE’24 NAV of NOK 240, and GCC could clearly double again.
Med de rater i markedet som GCC opererer i, bør aksjen etterhvert kunne stige over Paretos NAV på 240 kroner. Først skal aksjen over 200 kroner, deretter blir 320 - 350 kroner neste mål. Trenger ikke være lenge til aksjen er der, kursmålene høynes etterhvert.
GCC er en skjult diamant på Oslo Børs.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7931978/gram-car-carriers-forlenger-avtale?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/11/7925200/gram-car-carriers-fra-emisjonsfiasko-til-borsvinner
Forsiden av FA nå:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7932115/gram-car-carriers-sanker-kontrakter-pa-skyhoye-rater
Med de rater i markedet som GCC opererer i, bør aksjen etterhvert kunne stige over Paretos NAV på 240 kroner. Først skal aksjen over 200 kroner, deretter blir 320 - 350 kroner neste mål. Trenger ikke være lenge til aksjen er der, kursmålene høynes etterhvert.
GCC er en skjult diamant på Oslo Børs.
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7931978/gram-car-carriers-forlenger-avtale?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/11/7925200/gram-car-carriers-fra-emisjonsfiasko-til-borsvinner
Forsiden av FA nå:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/20/7932115/gram-car-carriers-sanker-kontrakter-pa-skyhoye-rater
Redigert 31.10.2022 kl 15:53
Du må logge inn for å svare
blundstone
15.12.2022 kl 19:39
5194
Og der kom et innsidekjøp også. Gode greier, det har gått litt trått siden Q3:
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/12/15/7969762/gram-car-innsider-blar-opp-for-nye-aksjer?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/12/15/7969762/gram-car-innsider-blar-opp-for-nye-aksjer?internal_source=sistenytt
canarias
20.12.2022 kl 08:11
5052
Nytt stort innsidekjøp I GRAM CAR CARRIERS i går..
Det viser hvor billig GCC er på dagens nivå.
Det viser hvor billig GCC er på dagens nivå.
Black Peter
20.12.2022 kl 13:11
4988
Det var et mega-innsidekjøp, nesten 1 % av aksjekapitalen! Vi bør kunne se kurser på 250-300kr ila 6 måneder, så ikke rart innsiderne hamstrer på dette nivået. Aksjen er fullstendig utbombet teknisk, og klar for ny reise oppover. Motstand på 200kr.
God jul! :)
God jul! :)
canarias
28.12.2022 kl 11:38
4782
Ser ut som vi får nye innsidekjøp I GCC i dag, vi med stor nok kalkulator ser hvor billig SELSKAPET er på dagens nivå.
canarias
05.01.2023 kl 20:15
4568
Nordea har nå kommet med foreløpig kursmål 235, ca 50% oppside.
I løpet av året når utbyttene begynner å øke kraftig skal nok GCC få en betydelig høyere kurs.
I løpet av året når utbyttene begynner å øke kraftig skal nok GCC få en betydelig høyere kurs.
Stoltzen
09.01.2023 kl 14:08
4305
Når kan man forvente en forlengelse av Viking Queen? Q2? Ordreboken er jo fin nok som den er, men bedre skal den bli
canarias
10.01.2023 kl 13:58
4178
GCC har konsolidert en god stund nå og vil sannsynligvis begynne klatringen mot 200 og over.
canarias
11.01.2023 kl 10:35
4003
Gram Car Carriers har som forventet startet klatringen etter en tids konsolidering.
Black Peter
11.01.2023 kl 11:32
3964
PCC: Charter-market still red-hot with 5Y TCs at USD 62 – 63,000/day
• Several car carrier fixtures from Cido Shipping, the world’s second largest
tonnage provider. Cido had four vessels chartered to NYK about to be returned
- in high demand and secured impressive contracts starting in Q2
• Three vessels were reportedly fixed on 5Y TCs where K Line has taken the
6,500 CEU ‘Grand Diamond’ (2007-built) at USD 62,000/day and the 6,200
CEU ‘Grand Pearl’ (2008-built) and 6,400 CEU ‘Grand Neptune’ (2006-built)
were both fixed at USD 63,000/day to Zim and Grimaldi, respectively. In
addition, MOL has secured the 6,400 CEU ‘Grand Lake’ (2005-built) on a 3Y
TC at USD 80,000/day
• The 5Y TCs are in line with Gram’s fixtures from Q4 (USD 65,000/day for 6,700
CEU vessels built in 2015 – 17) and showing how this market is still red-hot.
• GCC has four distribution vessels open in H2, and the 7,000 CEU ‘Viking
Queen’ in late Q3/early Q4. We peg GCC at P/E 5x (‘23e) and 3.5x (‘24e) with
~90% and ~70% of vessel days fixed. A 50% payout ratio yields 10% (‘23e) and
14% (‘24e); there is potential to boost this to 75% and yield ~20%
Jeg har den på ca. 13% payout yields i år, men uansett aksjen er til halv pris når selskapet er gjeldsfritt om 3 år så fremt ikke det kommer kjøp fra hovedaksjonær eller nybygg inn i porteføljen som løfter utbytte enda høyere. 6 år med inntekter er låst inn, så prisingen må langt opp på denne aksjen.
• Several car carrier fixtures from Cido Shipping, the world’s second largest
tonnage provider. Cido had four vessels chartered to NYK about to be returned
- in high demand and secured impressive contracts starting in Q2
• Three vessels were reportedly fixed on 5Y TCs where K Line has taken the
6,500 CEU ‘Grand Diamond’ (2007-built) at USD 62,000/day and the 6,200
CEU ‘Grand Pearl’ (2008-built) and 6,400 CEU ‘Grand Neptune’ (2006-built)
were both fixed at USD 63,000/day to Zim and Grimaldi, respectively. In
addition, MOL has secured the 6,400 CEU ‘Grand Lake’ (2005-built) on a 3Y
TC at USD 80,000/day
• The 5Y TCs are in line with Gram’s fixtures from Q4 (USD 65,000/day for 6,700
CEU vessels built in 2015 – 17) and showing how this market is still red-hot.
• GCC has four distribution vessels open in H2, and the 7,000 CEU ‘Viking
Queen’ in late Q3/early Q4. We peg GCC at P/E 5x (‘23e) and 3.5x (‘24e) with
~90% and ~70% of vessel days fixed. A 50% payout ratio yields 10% (‘23e) and
14% (‘24e); there is potential to boost this to 75% and yield ~20%
Jeg har den på ca. 13% payout yields i år, men uansett aksjen er til halv pris når selskapet er gjeldsfritt om 3 år så fremt ikke det kommer kjøp fra hovedaksjonær eller nybygg inn i porteføljen som løfter utbytte enda høyere. 6 år med inntekter er låst inn, så prisingen må langt opp på denne aksjen.
Redigert 11.01.2023 kl 11:36
Du må logge inn for å svare
canarias
11.01.2023 kl 15:57
3901
Dollaren er sterk og bunnlinjen vil bli sterkt økende utover året så Black Peter har nok hold og vel så det med sine estimater.
Q4 nærmer seg , kommer den 9/2 med dertil økende dividend.
Q4 nærmer seg , kommer den 9/2 med dertil økende dividend.
Stoltzen
23.01.2023 kl 12:13
3610
Forventer en rekyl her snart. Virker som om at aksjen blir oversett.
Redigert 23.01.2023 kl 14:05
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
23.01.2023 kl 16:38
3525
Litt kjedelig aksje å eie, men smart. Det er få meldinger og lite som skjer. Båtene er på lange TCE, så det går en stund mellom hver kontrakt. Omtrent som å ha pengene i banken, men med god rente. Økende med økte utbytter vi vet kommer. Den tålmodige får også med seg reprisingen ift økte skipsverdier. Vi skal over 200, men jeg vet ikke når. Kanskje ikke til 300.
Redigert 23.01.2023 kl 16:39
Du må logge inn for å svare
Stoltzen
24.01.2023 kl 08:47
3398
Enig. Heldgivis har jeg klart å være tålmodig i denne og velger heller å laste opp når jeg kjeder meg enn å finne noe annet. En stor kontrakt til så er vi nærme 200 forhåpentligvis.
Wian
25.01.2023 kl 13:39
3173
Kraftig nedgang i Gcc, Hauto og Wawi. Noen som har noen god forklaring på det? Utsiktene er vel de samme nå som det var for kun kort tid siden..eller har noe endret seg drastisk siste uke innen bilfrakt-segmentet?
Nyttmarked
25.01.2023 kl 15:48
3099
BILFRAKT - SHIPPING: VesselsValue tror på et nytt sterkt år for bilfraktskipene i 2023 som det var i 2022, drevet av fortsatt sterk eksport fra Asia (lengre seilingsdistanse), forsinkelser ved europeiske havner, lavere hastighet og begrenset flåtevekst. Men analyseselskapet tror den sterke medvinden stopper fra 2024/2025 da en armada av nybygg skal leveres
Nyttmarked
25.01.2023 kl 17:01
3020
GCC: CLARKSONS NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 200 (230), GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities har nedjustert sitt kursmål på Gram Car Carriers til 200 fra 230 kroner Det kommer frem av en oppdatering fra Clarksons Securities onsdag. Gram Car Carriers har oppdatert analytikerne om selskapets nylige regnskapsprosedyre for time-charters, hvor det skal gjøres en gjennomsnittsberegning for raten i regnskapet, ifølge oppdateringen. Ettersom strukturen til noen av de langsiktige kontraktene har rater som er høye i starten og gradvis fallende, vil det være forskjeller i bokført omsetning og faktiske kontantstrømmer fremover. Med lavere omsetning og høyere driftskostnader har meglerhuset nedjustert estimater for 2023. Det ventes nå et resultat pr aksje (EPS) på 28 kroner i 2023, ned fra tidligere 37 kroner, og et utbytte på 14 kroner pr aksje, forutsatt en utbetalingsgrad på 50 prosent. For 2024 er det en beskjeden nedgang fra tidligere anslag, med forventet EPS på 42 kroner. "Når det er sagt, ser det ut til at biltransportmarkedet har modnet, med charterrater som ikke lenger stiger, men holder seg stabile. Ordreboken for nye bilskip fortsetter å vokse, og vi opplever allerede nå investorbekymringer for at dette kan bli et problem i årene som kommer. Som et resultat tror vi at investorer er mindre villige til å prise inn forward NAV som inkluderer kontantstrømgenerering, slik vårt tidligere kursmål gjorde", skriver Clarksons Securities. Gitt rabatten til fair value, økende inntjening og potensial for større utbytteutbetalinger i fremtiden, beholder meglerhuset kjøpsanbefaling på Gram Car Carriers.
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities har nedjustert sitt kursmål på Gram Car Carriers til 200 fra 230 kroner Det kommer frem av en oppdatering fra Clarksons Securities onsdag. Gram Car Carriers har oppdatert analytikerne om selskapets nylige regnskapsprosedyre for time-charters, hvor det skal gjøres en gjennomsnittsberegning for raten i regnskapet, ifølge oppdateringen. Ettersom strukturen til noen av de langsiktige kontraktene har rater som er høye i starten og gradvis fallende, vil det være forskjeller i bokført omsetning og faktiske kontantstrømmer fremover. Med lavere omsetning og høyere driftskostnader har meglerhuset nedjustert estimater for 2023. Det ventes nå et resultat pr aksje (EPS) på 28 kroner i 2023, ned fra tidligere 37 kroner, og et utbytte på 14 kroner pr aksje, forutsatt en utbetalingsgrad på 50 prosent. For 2024 er det en beskjeden nedgang fra tidligere anslag, med forventet EPS på 42 kroner. "Når det er sagt, ser det ut til at biltransportmarkedet har modnet, med charterrater som ikke lenger stiger, men holder seg stabile. Ordreboken for nye bilskip fortsetter å vokse, og vi opplever allerede nå investorbekymringer for at dette kan bli et problem i årene som kommer. Som et resultat tror vi at investorer er mindre villige til å prise inn forward NAV som inkluderer kontantstrømgenerering, slik vårt tidligere kursmål gjorde", skriver Clarksons Securities. Gitt rabatten til fair value, økende inntjening og potensial for større utbytteutbetalinger i fremtiden, beholder meglerhuset kjøpsanbefaling på Gram Car Carriers.
Black Peter
25.01.2023 kl 21:09
2906
Jeg regnet på dette tidligere i dag, tall fra Clarkson er ikke riktig. EPS 2023-27 blir nå ca. 35/50/54/60/60. Inntektene blir jo de samme da alt er låst inn på 5 år, men på kort sikt må prisen litt ned. Dette er en god kjøpsanledning(kjøpte mer på 142kr i dag), fordi markedet har fortatt ikke skjønt caset, men nå må vi bare være litt mer tolmodig. GCC er mye mer attraktivt enn selskaper med mye Spot.
Jeg skjønner ikke helt hva oppsiden med denne regnskapsendringen er, ble ganske irritert faktisk. Men ledelsen og styret er ikke dumme, de må ha skjønt at dette(kurskorrigering ned) ble konsekvensen. Så hvorfor gjøre det da? Insidere har kjøpt sykt mye aksjer på kurser over 140kr.
Dette vil begrense utbyttekapasiteten (kan likevel økes til 75% som kompenserer), samt bedre økonomien fremover i stedet for å tappe selskapet. Men de trenger ikke gjøre det selv om de vil overta nybygg-programmet (gjeldsfri om 3 år) og de kommer ikke til å gjøre det så fremt det ikke har innvannende effekt.
Jeg tror derfor at det kan være at de ønsker å forhandle TC på nybygg i god tid, eller at de har tenkt å prøve å selge hele selskapet .
Vi får sikkert mer info på Q4. Hva tror dere?
Så ikke denne komme, må innrømme det..
Jeg skjønner ikke helt hva oppsiden med denne regnskapsendringen er, ble ganske irritert faktisk. Men ledelsen og styret er ikke dumme, de må ha skjønt at dette(kurskorrigering ned) ble konsekvensen. Så hvorfor gjøre det da? Insidere har kjøpt sykt mye aksjer på kurser over 140kr.
Dette vil begrense utbyttekapasiteten (kan likevel økes til 75% som kompenserer), samt bedre økonomien fremover i stedet for å tappe selskapet. Men de trenger ikke gjøre det selv om de vil overta nybygg-programmet (gjeldsfri om 3 år) og de kommer ikke til å gjøre det så fremt det ikke har innvannende effekt.
Jeg tror derfor at det kan være at de ønsker å forhandle TC på nybygg i god tid, eller at de har tenkt å prøve å selge hele selskapet .
Vi får sikkert mer info på Q4. Hva tror dere?
Så ikke denne komme, må innrømme det..
Redigert 26.01.2023 kl 04:31
Du må logge inn for å svare
Lamps8
25.01.2023 kl 23:17
2831
Her bommer Clarkson ja. Cashflowen blir like bra som tidligere estimert, de vil bare teknisk bokføre det på en annen måte i regnskapet.
Lukter rektyl her.
Lukter rektyl her.
Stoltzen
26.01.2023 kl 08:22
2753
"Ordreboken for nye bilskip fortsetter å vokse, og vi opplever allerede nå investorbekymringer for at dette kan bli et problem i årene som kommer".
Tror dere dette er noe de virkelig "opplever" eller sier de bare noe som er plausibelt bare for å si det? Det er liksom så enkelt å spytte ut.
Tror dere dette er noe de virkelig "opplever" eller sier de bare noe som er plausibelt bare for å si det? Det er liksom så enkelt å spytte ut.
Black Peter
26.01.2023 kl 10:28
2671
Se også denne linken:
https://www.hellenicshippingnews.com/vesselsvalue-vehicle-carrier-and-roro-full-year-review-2022/
Veldig rart at den ikke ligger bak en betalingsmur. Men som nevnt tidligere har vi ikke noe i spot, så dette er et større problem for Hauto og til dels wawi.
12,5% direkteavkastning på 140kr aksjen, som har oppside. Ca. 18% direkteavkastning på 2024 tallene.
https://www.hellenicshippingnews.com/vesselsvalue-vehicle-carrier-and-roro-full-year-review-2022/
Veldig rart at den ikke ligger bak en betalingsmur. Men som nevnt tidligere har vi ikke noe i spot, så dette er et større problem for Hauto og til dels wawi.
12,5% direkteavkastning på 140kr aksjen, som har oppside. Ca. 18% direkteavkastning på 2024 tallene.
Redigert 26.01.2023 kl 10:43
Du må logge inn for å svare
Black Peter
26.01.2023 kl 13:24
2591
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101247&tck=GCC&product=2
Får se om dette er bunnen og at de er ferdigsolgt. Blir fin rekyl og solid bunn når det engang snur..
Får se om dette er bunnen og at de er ferdigsolgt. Blir fin rekyl og solid bunn når det engang snur..
Black Peter
31.01.2023 kl 09:00
2274
Kristian Falnes forsetter å laste opp på disse nivåene og er åpenbart enig om at den er billig på 140kr.
Ny analyse fra Pareto i går, kursmål 235kr.
Ny analyse fra Pareto i går, kursmål 235kr.
HagnInvest
31.01.2023 kl 13:51
2187
Pareto: GCC – Some accounting effects and higher opex to avoid down-time reduce our P&L estimates in GCC for 2023 – 24, while importantly the cash flows stay mostly the same. With no growth on the agenda, we see no reason why near all cashflows should be paid out to shareholders – and therefore raise our assumed pay-out ratio from 50 to 75%. This will then imply yields of 15% / 23% in 2023 / 2024. BUY reiterated, TP NOK 235; ‘24e P/E 5.5x and 14% yield.
canarias
01.02.2023 kl 22:45
2073
Fint driv i dag også, Q4 nærmer seg og GCC er billig på dagens nivå.
Black Peter
02.02.2023 kl 15:21
1931
Jeg regnet raskt over det, og om de skulle øke utbytte til 75 % av regnskapsført EPS etter IFRS endret regnskapsføring, slik Pareto analytiker forventer, vil det bli ganske likt men litt høyere enn ved 50 % etter "gammel" modell. Altså en stor forskjell på 75 % kontra 50 % (ikke minst mhp prising av aksjen i markedet) og hele 26-27kr i utbytte bare i 2023. 38kr i 2024, 42 i 2025-27! :)
Det ville være rart om de ikke skulle gjøre det, da denne løsningen både gir høyt utbytte (også i % av EPS - symboleffekt), medfører liten økning fra tidligere uttalt utbyttepolitikk (som også kunne økes til 75 %)samt de vil ha plenty med cash til å gjøre innvannende kjøp, refinansiere gjeld eller finansiere nybygg, gitt at de velger den løsningen når vi kommer dit.
Med 75 % utbytte og sterk guiding for kommende kvartaler(slik Pareto synligjorde i siste analyse ganske så riktig), vil vi være back on track mot kurser på 250-300kr rimelig kjapt.
Håper de ikke dummer seg ut, de har vært veldig tydelig på at alt skal tilbake til aksjonærene i form av utbytter eller innvannende kjøp - sistnevnte virker mindre sannsynlig med de siste bestillingene av skip gjort i markedet. Om en uke får vi svaret.
Det ville være rart om de ikke skulle gjøre det, da denne løsningen både gir høyt utbytte (også i % av EPS - symboleffekt), medfører liten økning fra tidligere uttalt utbyttepolitikk (som også kunne økes til 75 %)samt de vil ha plenty med cash til å gjøre innvannende kjøp, refinansiere gjeld eller finansiere nybygg, gitt at de velger den løsningen når vi kommer dit.
Med 75 % utbytte og sterk guiding for kommende kvartaler(slik Pareto synligjorde i siste analyse ganske så riktig), vil vi være back on track mot kurser på 250-300kr rimelig kjapt.
Håper de ikke dummer seg ut, de har vært veldig tydelig på at alt skal tilbake til aksjonærene i form av utbytter eller innvannende kjøp - sistnevnte virker mindre sannsynlig med de siste bestillingene av skip gjort i markedet. Om en uke får vi svaret.
Redigert 02.02.2023 kl 15:22
Du må logge inn for å svare
canarias
10.02.2023 kl 15:48
1519
Bea med innsidekjøp I GCC .
Skuffende de ikke øket til 75% nå,
men jeg er rimelig sikker på at økningen kommer i mai.
Skuffende de ikke øket til 75% nå,
men jeg er rimelig sikker på at økningen kommer i mai.
blundstone
23.02.2023 kl 17:08
1133
Ny kontrakt for to av "småbåtene" i dag:
Bilfraktrederiet Gram Car Carriers (GCC) har signert en treårig timecharterkontrakt for fartøyene Oslo City og Viking Odessa med «en ledende europeisk operatør».
Det skriver selskapet i en børsmelding.
Kontrakten tilfører rundt 61 millioner dollar (rundt 630 millioner kroner) i fremtidige inntekter, ifølge GCC. Dagraten er på 27.750 dollar per dag for hvert fartøy.
De nye kontraktene vil starte i løpet av andre kvartal 2023.
Bilfraktrederiet Gram Car Carriers (GCC) har signert en treårig timecharterkontrakt for fartøyene Oslo City og Viking Odessa med «en ledende europeisk operatør».
Det skriver selskapet i en børsmelding.
Kontrakten tilfører rundt 61 millioner dollar (rundt 630 millioner kroner) i fremtidige inntekter, ifølge GCC. Dagraten er på 27.750 dollar per dag for hvert fartøy.
De nye kontraktene vil starte i løpet av andre kvartal 2023.
Black Peter
23.02.2023 kl 21:40
993
Dette var sterke rater, tenker vi bryter gjennom 157kr ila noen dager. Veldig bra 👍
canarias
24.02.2023 kl 09:53
874
Ratene var overraskende bra ja,
utover I 2023 vil stadig flere båter gå over på de nye sterke ratene og dividenden vil øke kraftig , i tillegg får vi sannsynligvis økning til 75% av overskuddet.
utover I 2023 vil stadig flere båter gå over på de nye sterke ratene og dividenden vil øke kraftig , i tillegg får vi sannsynligvis økning til 75% av overskuddet.
canarias
25.02.2023 kl 13:47
715
Har du Black Peter en formening om ca. hvor mye dividender vil bli i årene fremover?
canarias
05.03.2023 kl 15:27
282
Storebrand-forvalter Tiril Støle mener Gram Car Carriers aksjen er latterlig lavt priset og fortjener en pris på 240 etter de siste særdeles sterke TC kontraktene de har inngått.