Q2 og fremover
Tror guiding fremover blir nøkkelen til en eventuell kursoppgang i morgen.
Total resultatet i Q2 eks. kompensasjon på 2 mrd. fra Boeing forventer jeg blir på minus 300-500 mill. Usikker på hvor mye mekaniker streiken kostet.
Ytre forhold på så mange områder har igjen vært brutale gjennom kvartalet.
Likevel inkl. kompensasjon pluss 1,5-1,7 milliarder for Q2.
Q3 blir et eventyr som vil sikre overskudd for året selv uten de 2 mrd. fra Boeing.
Guiding for Q4 blir spennende og ikke minst «kursdrivende»
Vi vet at de vil ta ned kapasiteten med inntil 20 fly.
På grunn av power by the hour på flyene og enighet med de ansatte får de samtidig tatt ut kostnadene. Et betydelig konkurranse fortrinn for kommende vinter.
Norwegian er ekstremt godt rigget for årene fremover. De eneste som kan matche dem på kostnadssiden er ultra low cost selskaper som Ryanair og Wizzair.
De er ikke sikret på drivstoff. De hadde ikke muligheten til det rett etter rekonstruksjonen da prisene var lave.
Dette er en av risikofaktorene sammen med krig, resesjons frykt med mer.
Tror på en betydelig positiv reprising av selskapet men grunnet ytre forhold må vi kanskje ha litt tolmodige før de store utslagene utspiller seg.
Total resultatet i Q2 eks. kompensasjon på 2 mrd. fra Boeing forventer jeg blir på minus 300-500 mill. Usikker på hvor mye mekaniker streiken kostet.
Ytre forhold på så mange områder har igjen vært brutale gjennom kvartalet.
Likevel inkl. kompensasjon pluss 1,5-1,7 milliarder for Q2.
Q3 blir et eventyr som vil sikre overskudd for året selv uten de 2 mrd. fra Boeing.
Guiding for Q4 blir spennende og ikke minst «kursdrivende»
Vi vet at de vil ta ned kapasiteten med inntil 20 fly.
På grunn av power by the hour på flyene og enighet med de ansatte får de samtidig tatt ut kostnadene. Et betydelig konkurranse fortrinn for kommende vinter.
Norwegian er ekstremt godt rigget for årene fremover. De eneste som kan matche dem på kostnadssiden er ultra low cost selskaper som Ryanair og Wizzair.
De er ikke sikret på drivstoff. De hadde ikke muligheten til det rett etter rekonstruksjonen da prisene var lave.
Dette er en av risikofaktorene sammen med krig, resesjons frykt med mer.
Tror på en betydelig positiv reprising av selskapet men grunnet ytre forhold må vi kanskje ha litt tolmodige før de store utslagene utspiller seg.
Kåre Grønn
06.12.2022 kl 08:13
2891
Viktigste mann for Norwegian er evige, dyktige og stabile Geir Karlsen!!!
coccoman
06.12.2022 kl 09:33
2791
Artig at det finne ørten Flyr - tråder der menigheta sitter og lurer hverandre og nesten ingen tråder om landets best posisjonerte flyselskap - Norwegian.
Flotte novembertall. https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/12/06/7966451/1-4-millioner-floy-med-norwegian-i-november Regner med at markedet reagerer utover i desember ... det må da finnes noen regnekyndige der ute? Ingen som kommenterer fantastisk kjøpsanledning til 8,88 !!!!!!!!!! Shortene er forduftet ;O). Nå er vi inne i desember med 10% lavere fuelpriser og høyere billettpriser enn i november. Vi får juletrafikk med fulle fly.
Iata ser pluss i 2023 - regnskapene til flyselskapene. Norwegian tar nok sin del av den kaka. Ser at selskapet har hedget 15% av neste års drivstoff. Regner med at neste trigger er enda lavere jetfuel - priser enn dagens 122.7 USD per fat ?
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/12/06/7966516/hsbc-anbefaler-norwegian.
Forventer en reprising av NAS - aksjen før desembertallene slippes om en måneds tid. Det er bare å lene seg tilbake og vente på julenissen og at aksjekursen fyker langt over ti blank !
God jul, ho, ho !
Flotte novembertall. https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/12/06/7966451/1-4-millioner-floy-med-norwegian-i-november Regner med at markedet reagerer utover i desember ... det må da finnes noen regnekyndige der ute? Ingen som kommenterer fantastisk kjøpsanledning til 8,88 !!!!!!!!!! Shortene er forduftet ;O). Nå er vi inne i desember med 10% lavere fuelpriser og høyere billettpriser enn i november. Vi får juletrafikk med fulle fly.
Iata ser pluss i 2023 - regnskapene til flyselskapene. Norwegian tar nok sin del av den kaka. Ser at selskapet har hedget 15% av neste års drivstoff. Regner med at neste trigger er enda lavere jetfuel - priser enn dagens 122.7 USD per fat ?
https://www.finansavisen.no/nyheter/luftfart/2022/12/06/7966516/hsbc-anbefaler-norwegian.
Forventer en reprising av NAS - aksjen før desembertallene slippes om en måneds tid. Det er bare å lene seg tilbake og vente på julenissen og at aksjekursen fyker langt over ti blank !
God jul, ho, ho !
Redigert 07.12.2022 kl 19:35
Du må logge inn for å svare
Lighter
09.12.2022 kl 17:28
2531
Da har Danmark igjen valgt Norwegian som det foretrukne selskap for de offentlig ansatte. Den nye avtalen går fra 2023 til 2027 👍
Da venter jeg bare på nyheter angående den kommende «krigen» mot SAS om bedrifts kundene. Noe (kanskje stort) skulle komme før jul.
Etter det er vi klare for take off 🥇
Da venter jeg bare på nyheter angående den kommende «krigen» mot SAS om bedrifts kundene. Noe (kanskje stort) skulle komme før jul.
Etter det er vi klare for take off 🥇
coccoman
12.12.2022 kl 11:53
2084
The jet fuel price ended last week down 11.5% at 108.5/bbl. Jadda!
Hau, hau
Hau, hau
Mado
12.12.2022 kl 16:11
2018
Hvem kan reise neste år?
Høy rente, drivstoffpris, mat pris, strømpris, kald og tørr vinter, mange mister jobb og svak norsk krone.😓
Jeg tror 2023 blir et dårlig år for hele verden.
Høy rente, drivstoffpris, mat pris, strømpris, kald og tørr vinter, mange mister jobb og svak norsk krone.😓
Jeg tror 2023 blir et dårlig år for hele verden.
coccoman
13.12.2022 kl 12:24
1863
Først skal vi ha Q4 2022 med resprising av NAS
Lufthansa ser fortsatt stark efterfrågan och avkastning för passagerartrafiken, som nu nått högre nivåer än innan pandemin bröt ut och orsakade en rejäl sättning för flygmarknaden. Samtidigt räknar Lufthansa med rekordresultat inom så väl frakt- som teknikverksamheterna under 2022, skriver flygbolaget.
Lufthansa räknar med att rörelsevinsten kommer uppgå till runt 1,5 miljarder euro på justerad basis, en höjning från tidigare prognos på "över 1 miljard euro".
2023 blir fort bedre enn forventningene, dommedagsprofetiene og dagens latterlig lave prising. Staten, både den norske og danske !!! har inngått avtale med Norwegian, noe reising og økte markedsandeler inne bedriftsreiser blir det nok !
Hau, hau
Lufthansa ser fortsatt stark efterfrågan och avkastning för passagerartrafiken, som nu nått högre nivåer än innan pandemin bröt ut och orsakade en rejäl sättning för flygmarknaden. Samtidigt räknar Lufthansa med rekordresultat inom så väl frakt- som teknikverksamheterna under 2022, skriver flygbolaget.
Lufthansa räknar med att rörelsevinsten kommer uppgå till runt 1,5 miljarder euro på justerad basis, en höjning från tidigare prognos på "över 1 miljard euro".
2023 blir fort bedre enn forventningene, dommedagsprofetiene og dagens latterlig lave prising. Staten, både den norske og danske !!! har inngått avtale med Norwegian, noe reising og økte markedsandeler inne bedriftsreiser blir det nok !
Hau, hau
Redigert 13.12.2022 kl 12:26
Du må logge inn for å svare
Mado
16.12.2022 kl 09:25
1656
Norwegian Air Shuttle har fått melding om at Klima- og miljødepartementet fastholder at Norwegian må betale et gebyr på nær 400 millioner kroner for manglende oppfyllelse av sine EU ETS-forpliktelser (klimakvoter) for 2020. Norwegian vil ta saken til retten og vil også søke om betalingssuspensjon frem til saken er avklart.
Kanskje NAS faller under 8,-
Kanskje NAS faller under 8,-
Lighter
16.01.2023 kl 22:44
1162
Da har det tikket inn 3 nye priser fra Grand Travel Award🥇🥇🥇
Årets europeiske flyselskap og Årets flyselskap innenriks. I tillegg ble Geir Karlsen kåret til Årets leder.
https://nnews.no/norwegian-vant-tre-priser-under-grand-travel-award/
Et fantastisk rykte og renommé, sammen med en fantastisk ledelse, er en god kombinasjon 🇳🇴
Er noe bekymret over at de trolig ikke får levert de 15 nye flyene til sommeren. Kanskje under 10 av dem.
Hvordan løser de dette ?
- kutte ruter ?
- wetlease ?
- kjøpe Flyr ?
Den neste triggere fremover, tror jeg blir offentliggjøringen av kampanjen mot SAS, med tiltak for å styrke sin «populæriteten» mot forretningsmarkedet.
Denne kampanjen tror jeg blir omfattende. Nå er det alvor. SAS kommer til å kjenne denne 👍
Det skulle komme noe om dette før jul, men det rakk de åpenbart ikke.
Kommer snart 😊
Årets europeiske flyselskap og Årets flyselskap innenriks. I tillegg ble Geir Karlsen kåret til Årets leder.
https://nnews.no/norwegian-vant-tre-priser-under-grand-travel-award/
Et fantastisk rykte og renommé, sammen med en fantastisk ledelse, er en god kombinasjon 🇳🇴
Er noe bekymret over at de trolig ikke får levert de 15 nye flyene til sommeren. Kanskje under 10 av dem.
Hvordan løser de dette ?
- kutte ruter ?
- wetlease ?
- kjøpe Flyr ?
Den neste triggere fremover, tror jeg blir offentliggjøringen av kampanjen mot SAS, med tiltak for å styrke sin «populæriteten» mot forretningsmarkedet.
Denne kampanjen tror jeg blir omfattende. Nå er det alvor. SAS kommer til å kjenne denne 👍
Det skulle komme noe om dette før jul, men det rakk de åpenbart ikke.
Kommer snart 😊
Puffen
25.01.2023 kl 12:39
999
NAS stiger mye uten at det er noen kjente triggere. Eneste jeg kan komme på at er at Flyr leier ut mye av sin kapasitet til charter. De legger stort sett om mye av sin strategi. Og derved blir det mindre konkurranse innenriks i 2023 kontra 22.
Gremlins
25.01.2023 kl 13:57
934
Svaret ligger vel her https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/01/25/7979888/easyjet-tar-av-pa-bors-etter-oppdatering Forventer vel at de samme positive tendensene påvirker andre flyselskaper også
Lighter
31.01.2023 kl 22:55
674
Det har vært en fantastisk start på det nye året. Opp nesten 30%.
Med dagens «triste» melding stopper vel ikke oppgangen her?
Jeg heier på Norwegian, men Flyr leverte et veldig godt produkt.
Den siste måneden begynte jeg for første gang å få litt tro på at Flyr ville klare seg, og dermed tiltrekke seg investorer. De la ned satsingen innenriks, som var dødfødt fra dag 1, og satset på Europeiske feriedestinasjoner, charter og wetlease.
Når de bare ville kopiere Norwegian, hadde de aldri en sjanse.
Dette oppdaget de alt for sent. En unnlatelsessynd de kom til å betale dyrt for!!
At investorene ikke ville bli med nå, når det etter min mening var liv laga, viser hvilke intensjoner investorene hadde ved de forrige emisjonene. KJØPE - FLIPPE - TJENE, på bekostning av
dumme småaksjonærer.
Selv om Flyr hadde begrenset med kunder (gjester), tror jeg Norwegian vil profittere mer enn de fleste tror på denne konkursen. Det er tenkelig st det vil øke fyllingsgraden på årsbasis med rundt 3-4%. Norwegian kan ta seg bedre betalt fra både de nye kundene og stoppe den intensive priskrigen.
På mange måter er dette inntekter uten medfølgende større kostnader. Rett på bunnlinjen👍
Kanskje får vi en løsning på de forsinkede fly leveransene fra Boeing også. 12 fly skal til nye leietakere.
Med dagens «triste» melding stopper vel ikke oppgangen her?
Jeg heier på Norwegian, men Flyr leverte et veldig godt produkt.
Den siste måneden begynte jeg for første gang å få litt tro på at Flyr ville klare seg, og dermed tiltrekke seg investorer. De la ned satsingen innenriks, som var dødfødt fra dag 1, og satset på Europeiske feriedestinasjoner, charter og wetlease.
Når de bare ville kopiere Norwegian, hadde de aldri en sjanse.
Dette oppdaget de alt for sent. En unnlatelsessynd de kom til å betale dyrt for!!
At investorene ikke ville bli med nå, når det etter min mening var liv laga, viser hvilke intensjoner investorene hadde ved de forrige emisjonene. KJØPE - FLIPPE - TJENE, på bekostning av
dumme småaksjonærer.
Selv om Flyr hadde begrenset med kunder (gjester), tror jeg Norwegian vil profittere mer enn de fleste tror på denne konkursen. Det er tenkelig st det vil øke fyllingsgraden på årsbasis med rundt 3-4%. Norwegian kan ta seg bedre betalt fra både de nye kundene og stoppe den intensive priskrigen.
På mange måter er dette inntekter uten medfølgende større kostnader. Rett på bunnlinjen👍
Kanskje får vi en løsning på de forsinkede fly leveransene fra Boeing også. 12 fly skal til nye leietakere.
coccoman
01.02.2023 kl 16:23
499
Ja, melding om nye tilgjengelige fly blir en trigger. Det vil løse se, så lenge total trafikkmenge er ikke full tilbake som før pandemien er der ledig kapasitet i markedet. Artig med matte og de konstruerte utfordringene for nas, det har skapt flotte kjøpsanledninger ;O).
Ellers kan en more seg med 14 dages gammelt kursmål: Det irske meglerhuset Davy Research oppjusterer sitt kursmål på Norwegian Air Shuttle til 8,5 kroner fra 7,5 kroner og gjentar nøytral-anbefaling på aksjen ;O)))). DnB Markets traff litt bedre med sitt kursmål på 9 kr.
Flaut å måtte løpe etter med nye oppjusterte kursmål, men så lenge hønseflokken følger "ekspertene" blir også de nye kursmålene som kommer triggere eller kjøpsanledninger.
Grattis med 10 nas-gamblere !
Hau, hau.
Ellers kan en more seg med 14 dages gammelt kursmål: Det irske meglerhuset Davy Research oppjusterer sitt kursmål på Norwegian Air Shuttle til 8,5 kroner fra 7,5 kroner og gjentar nøytral-anbefaling på aksjen ;O)))). DnB Markets traff litt bedre med sitt kursmål på 9 kr.
Flaut å måtte løpe etter med nye oppjusterte kursmål, men så lenge hønseflokken følger "ekspertene" blir også de nye kursmålene som kommer triggere eller kjøpsanledninger.
Grattis med 10 nas-gamblere !
Hau, hau.
Redigert 01.02.2023 kl 16:24
Du må logge inn for å svare
sisterx
01.02.2023 kl 16:56
460
Herfra ser fremtiden til Norwegian utrolig spennende ut! Sa Sister, med optimistiske forventninger til flyselskapets videre utvikling. Veldig sannsynlig at det vil komme positive meldinger fremover, det kan komme flere fly, mer mannskap/nyansettelser (som allerede har erfaring fra flyselskap), trafikktall (kanskje bedre enn forventet), 4. kvartalstall (kanskje tallene overrasker på oppsiden?), ytterligere forbedret likviditet (NAS har allerede meget god likviditet, men ytterligere cash i kassen er udelt positivt). Cash benyttet til å betale ned obligasjonslån, godt rabattert, var en god nyhet som kom forrige uke. Må korrigere for denne nedbetalingen når likviditetssituasjonen analyseres. Og SAS - hva slags konkurranse vil Norwegian bli møtt med av dem i fremtiden? Det er jo mulig at de nedskalerer etter restruktureringen de er inne i nå… (Chapter 11 USA). Teknisk er det også gitt kjøpssignal fra en IHS (Omvendt hode-skulder-formasjon, med potensiale for formasjonen på over kr. 13. Kan bli gøy å være NAS-aksjonær fremover