Geos Ser bra ut fremover
Muffe
25.11.2022 kl 09:52
5827
Let it be
25.11.2022 kl 15:44
5779
Kvartalsresultatet var skuffende lesning. Inntektene var vel kanskje så som så, men driftskostnadene var langt over forventet. Etter ordinære avskrivninger var det underskudd. Og feilrettingen var trist lesning. Tydelig at rederiet ikke har kompetanse på inntekter/kostnader og ikke minst finansposter i valuta(her USD) mens de rapporterer i NOK. Som de skriver er likviditeten anstrengt og salg av skipet vil gi likviditetstilskudd som påtrengt. I inneværende kvartal, med det kostnadsnivået som i Q3 kan jeg ikke se det store resultatet. Oppskrivningen av skipsverdiene gir ikke penger i kassa, men selvfølgelig, indikerer større verdi på flåten. Ved salg.
Velger de ikke å selge/fusjonere, må ratene opp. Lånene har en rente på 9 % og det er ca. MNOK 30 i året. Det klarer de ikke å tjene inn i dagens marked.
Så GEOS må kutte kostnader på driften. Hva kostnadene i Q3 bestod i vet jeg ikke, men her må det være mye å kutte. Hvis ikke kan dette gå galt.
Ratene må opp for at de skal klare å drifte godt. Og ratene vil gå opp tror jeg, til våren. Og da gjenstår det å se om GEOS klarer å slutte på de gode ratene.
Velger de ikke å selge/fusjonere, må ratene opp. Lånene har en rente på 9 % og det er ca. MNOK 30 i året. Det klarer de ikke å tjene inn i dagens marked.
Så GEOS må kutte kostnader på driften. Hva kostnadene i Q3 bestod i vet jeg ikke, men her må det være mye å kutte. Hvis ikke kan dette gå galt.
Ratene må opp for at de skal klare å drifte godt. Og ratene vil gå opp tror jeg, til våren. Og da gjenstår det å se om GEOS klarer å slutte på de gode ratene.
ecb
25.11.2022 kl 16:03
5829
det har jo vært ekstraordinært mye driftskost dette kvartalet. andre driftomkostninger på 17mill mot vanligvis 5-6mill. som du påpeker selv er rente 9% (4% PIK rente altså ikke cash rente) så da er vi på 7,5mill pr q. om vi kan stabilisere oss på 15-17mill i andre drift og finanskost ser det ganske bra ut. Empress skal alene klare ca 50mill i ebitda neste 12 mnd så det dekker neste hele finans og andre driftsomkostninger.
q3 var ekstraordinært på kostnadssiden og vil tro dette blir helt annerledes fremover
når det er sagt tror jeg butikken (skipene) er solgt ila et par mnd
q3 var ekstraordinært på kostnadssiden og vil tro dette blir helt annerledes fremover
når det er sagt tror jeg butikken (skipene) er solgt ila et par mnd
Let it be
25.11.2022 kl 17:27
5782
Ville være interessant å vite prisanslag for de 3 gjenværende skipene ved et salg.
Sjæfen
26.11.2022 kl 00:57
5651
...ville ha vært interessant å vite eksakt hvor mye gjeld de har....
tanteperdis
26.11.2022 kl 10:13
5577
Det ser ikke ut til dere har så god kontroll på informasjon, så her er linken til Q3. Dere må trykke på vedlegget for å lese tallene. Der får dere all informasjonen dere trenger.
https://newsweb.oslobors.no/message/576678
Angående skipsverdier så vil de få i dagens marked ca 250.000.000,- + for Empress og Duchess (altså 500.000.000). Og ca. 150.000.000,- for Swan (mer usikker verdi). Dette avhenger selvfølgelig av markedet og om kjøper er ivrig.
https://newsweb.oslobors.no/message/576678
Angående skipsverdier så vil de få i dagens marked ca 250.000.000,- + for Empress og Duchess (altså 500.000.000). Og ca. 150.000.000,- for Swan (mer usikker verdi). Dette avhenger selvfølgelig av markedet og om kjøper er ivrig.
Let it be
26.11.2022 kl 12:49
5486
Lucy Strike skrevInnlegget er slettet
Var det bare så enkelt. Men långiver har rett til å tegne seg for aksjer, for kr.1, slik at de etter emisjonen eier 50 % av selskapet. + 4 mill warrants
Så forstår jeg det rett vil selvfølgelig långiver utøve sin rett selges alle skipene til de her oppgitte beløp.
Da blir det 59 + 59 + 4 mill aksjer = 122 mill
Verdien i selskapet blir da i dette eksempelet: salg skip 300 mill + 59 mill nye aksjer til kr.1 + 4 mill nye aksjer til kr.1 = 363 mill delt på 122 mill aksjer = ca kr. 3
Långiver vil jo selvfølgelig utøve sin rett å innbetale kr.1 og få igjen kr. 3,- Og så kommer det frem avviklingskostnader......
Så forstår jeg det rett vil selvfølgelig långiver utøve sin rett selges alle skipene til de her oppgitte beløp.
Da blir det 59 + 59 + 4 mill aksjer = 122 mill
Verdien i selskapet blir da i dette eksempelet: salg skip 300 mill + 59 mill nye aksjer til kr.1 + 4 mill nye aksjer til kr.1 = 363 mill delt på 122 mill aksjer = ca kr. 3
Långiver vil jo selvfølgelig utøve sin rett å innbetale kr.1 og få igjen kr. 3,- Og så kommer det frem avviklingskostnader......
ecb
26.11.2022 kl 14:34
5440
er 115m aksjer etter innløsning av warrants. er 53mill i dag, + 4mill+57mill
da ender man på ca 3,2 i NAV
da ender man på ca 3,2 i NAV
Niel
09.12.2022 kl 10:09
4138
Jeg aner ikke. Syns det er dårlig av ledelsen å ikke klare å kommunisere ut til aksjonærer hva de tenker fremover. Kursen raser ( på lav omsetting vell og merke ) og diskusjonen rundt selskapet er stor. Tror de fleste som fortsatt er i aksjen ønsker salg av selskapet eller salg av båter og avvikling av selskapet. Dette burde gi utbetaling på rundt 3 kroner aksjen.
Niel
09.12.2022 kl 11:53
4050
Ingen indikasjoner som jeg kan se i hvert fall. Scout er nok solgt fordi de trenger cash for å betale ned gjeld. Man vet aldri hva som kan skje hvis det kommer bud på selskapet.
Man kan håpe at det er nærliggende at det meldes om en lang kontrakt på Duchess.
Man kan håpe at det er nærliggende at det meldes om en lang kontrakt på Duchess.
CatchTrader
13.12.2022 kl 22:06
3723
Scout på vei ut på jobb nå? Mangler bare en kontrakt på Duchess nå, så snur den dårlige stemningen seg fort.
Eller bud på butikken kr 3,20.- pr/aksje
Det ene eller andre kommer, før eller siden, eller i morgen:)
Eller bud på butikken kr 3,20.- pr/aksje
Det ene eller andre kommer, før eller siden, eller i morgen:)
rigg88
20.12.2022 kl 18:50
3429
Lurer på hva som skjer med dette selskapet. Til våren vil de drive med 3 båter, er det liv laga? Blir de kjøpt opp?
Deuchess står fortsatt som in-house, regner med det er vekstedsopphold? Står i listen at den skal vøre inhouse til 15 desember, nå er det 20desember og ingen endring. Scouten så ut til å være på en mini spot jobb på ett par dager. Godt scouten blir solgt, da den er for gammal. Men hva med de 3 gjenværende båtene, hva vil skje? Kommer GEOS til å drive videre med 3 båter?
Deuchess står fortsatt som in-house, regner med det er vekstedsopphold? Står i listen at den skal vøre inhouse til 15 desember, nå er det 20desember og ingen endring. Scouten så ut til å være på en mini spot jobb på ett par dager. Godt scouten blir solgt, da den er for gammal. Men hva med de 3 gjenværende båtene, hva vil skje? Kommer GEOS til å drive videre med 3 båter?
thoran
22.12.2022 kl 02:52
3272
Har ikke lenger aksjer i dette selskapet. Kom meg ut i tide uten tap. Men så til GEOS. De har en dårlig ledelse, ingen som helst tvil om det. Var en stund usikker men signalene ble etter hvert klare. De greier ikke betale de de skylder, de har gitt bort selskapet til Oaktree, de selger en båt og dermed reduserer inntektene(noe de nok må). Men det er klare tegn på at de går mot konkurs. Alle som kan burde gå ut av GEOS, noe de burde for lang tid siden. Denne aksjen er meget dårlig og det er ingen god grunn for å bli i den. De som fortsatt tror på GEOS tror nok også på julenissen.
andemorr
16.01.2023 kl 13:28
2692
Tatt en del GEOS de siste dagene. Satser på løsning og at vi får se ett par kroner snart. I tillegg ser den fin ut på 6 mnd chart.
Redigert 16.01.2023 kl 13:29
Du må logge inn for å svare
Muffe
18.01.2023 kl 14:29
2548
Verdiene på både offshoreskip og jack-up-rigger steg betydelig i fjor. Rederne kan bare glede seg, for oppgangen vil fortsette i år, mener VesselsValue.
Selv om det er et stykke igjen til oppgangen man så i 2010–2014, er ikke VesselsValue i tvil om at markedet går i riktig retning.
«Hvis 2023 ligner på 2022, så vil eierne av offshore serviceskip og borerigger være på rett vei til å innlede en ny periode», heter det i rapporten.
– Er det noen av segmentene (PSV, AHTS, jack-up) som vil stige mer enn andre?
– Vi venter at alle tre sektorene vil fortsette å bedre seg gjennom 2023, sier leder for forretningsutvikling i VesselsValue Norge, Philip Lie.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/18/7977955/vesselsvalue-supply-og-riggverdiene-skal-videre-opp
Selv om det er et stykke igjen til oppgangen man så i 2010–2014, er ikke VesselsValue i tvil om at markedet går i riktig retning.
«Hvis 2023 ligner på 2022, så vil eierne av offshore serviceskip og borerigger være på rett vei til å innlede en ny periode», heter det i rapporten.
– Er det noen av segmentene (PSV, AHTS, jack-up) som vil stige mer enn andre?
– Vi venter at alle tre sektorene vil fortsette å bedre seg gjennom 2023, sier leder for forretningsutvikling i VesselsValue Norge, Philip Lie.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/18/7977955/vesselsvalue-supply-og-riggverdiene-skal-videre-opp
Muffe
19.01.2023 kl 13:13
2422
GEOS: Completion of sale of Energy Scout
19.1.2023 12:31 • Oslo Børs •
Kopier link
Ålesund, 19 January 2023:
Reference is made to the previous notice on 24 November 2022 regarding Energy
Scout AS (a subsidiary of Golden Energy Offshore Services AS) having entered
into a MoA for the sale of the vessel Energy Scout.
The sale has been completed today with the vessel having been delivered to the
buyers and the payment of the sales proceed of USD 6,450,000 having been paid to
Energy Scout AS.
For further Information please contact:
Per Ivar Fagervoll
pif@geoff.no
mobile + 47 974 28 884
19.1.2023 12:31 • Oslo Børs •
Kopier link
Ålesund, 19 January 2023:
Reference is made to the previous notice on 24 November 2022 regarding Energy
Scout AS (a subsidiary of Golden Energy Offshore Services AS) having entered
into a MoA for the sale of the vessel Energy Scout.
The sale has been completed today with the vessel having been delivered to the
buyers and the payment of the sales proceed of USD 6,450,000 having been paid to
Energy Scout AS.
For further Information please contact:
Per Ivar Fagervoll
pif@geoff.no
mobile + 47 974 28 884
rigg88
26.01.2023 kl 09:28
2186
Jeg synes det ser bra ut for GEOS nå. De kvittet seg med Scout som var for gammel. Bedret likviditeten noe.
Nå har de Empress på svært god kontrakt. Swan er også på god kontrakt frem til våren. en fin tid å gå av kontrakt eller ta opsjoner da pris øker med markedet som er HETT. I tillegg har vi nye Duchess som etter verkstedsopphold i desember har vært kontinuerlig på jobb i spottmarkedet. Om de tar sikte på en heftig langtidskontrakt eller spotmarked blir spenneden å se. Jeg ser ingen grunn til at de 3 båtene ikke skal være i kontinuerlig drift med gode rater å gjerne 98-99% oppetid i år. Pengene tikker inn, gjeld kan betales og i tillegg bør de være attraktive for å bli kjøpt opp. Blir spennende å se. mitt mål er at aksjekursen skal nå 3kr til 3,5 kr ila sommer/høsten 2023. Kvartalsrapporten som vi får se i februar blir sikkert ikke mer enn ok, siden scouten var uten jobb en del og duchess på verksted. Men går utfra at de vil se svært lyst på dette året og neste år :D :D D
Nå har de Empress på svært god kontrakt. Swan er også på god kontrakt frem til våren. en fin tid å gå av kontrakt eller ta opsjoner da pris øker med markedet som er HETT. I tillegg har vi nye Duchess som etter verkstedsopphold i desember har vært kontinuerlig på jobb i spottmarkedet. Om de tar sikte på en heftig langtidskontrakt eller spotmarked blir spenneden å se. Jeg ser ingen grunn til at de 3 båtene ikke skal være i kontinuerlig drift med gode rater å gjerne 98-99% oppetid i år. Pengene tikker inn, gjeld kan betales og i tillegg bør de være attraktive for å bli kjøpt opp. Blir spennende å se. mitt mål er at aksjekursen skal nå 3kr til 3,5 kr ila sommer/høsten 2023. Kvartalsrapporten som vi får se i februar blir sikkert ikke mer enn ok, siden scouten var uten jobb en del og duchess på verksted. Men går utfra at de vil se svært lyst på dette året og neste år :D :D D
Redigert 26.01.2023 kl 09:31
Du må logge inn for å svare
ManUnited
20.02.2023 kl 14:43
1598
Det meldes kvartallsrapport idag, ikke kommet noe til nå, er tallene så dårlig at de holdes skjult, jeg undres!!!
Redigert 20.02.2023 kl 14:43
Du må logge inn for å svare
Rassen
20.02.2023 kl 17:05
1517
Rart tallene ikke har kommet enda….. men tror de er gode når de først kommer.
MarsNext
20.02.2023 kl 17:21
1497
Jeg tror også tallene er gode, men merkelig at de ikke er lagt ut enda...
Muffe
20.02.2023 kl 22:17
1265
GEOS - FOURTH QUARTER 2022 REPORT
Ålesund 20.02.2023
See attached the third quarter financial report for Golden Energy Offshore
Services AS.
The Group’s revenues for the 4th quarter of 2022 were TNOK 25 533, mainly originating from operations in the North Sea and Caribbean.
None of the Group’s four vessels have been laid up during the period, compared with one in lay-up during the same period 2021, and the fleet achieved 70,5% utilization throughout 4Q-2022 on market levels. The main reason for low utilization is related to an unfortunate event of Energy Duchess being hit whilst she was moored alongside in port of Aberdeen UK – causing 24 days at shipyard for repair and off-hire. This led to loss of revenues, and a claim has been issued.
The operating result before depreciation amounted for the 4th quarter were TNOK -18 366, excluding any potential insurance settlement related to the Energy Duchess, but including TNOK 2 318 in activation of direct service and repair cost related to the allision. Although the activity level for PSVs in the North Sea has been low throughout Q4 2022 with low utilization levels, extension and long-term tenders have been concluded at attractive rate levels and we expect continued tightening of the supply and demand balance going forward.
The spot market was volatile with acceptable day rates in the beginning of the quarter, softening somewhat towards the end as vessel availability increased significantly towards year end. However - the seasonal volatility in the spot market has little impact on our forward-looking view on this segment. The fundamental activity drivers for this segment are robust and we foresee a healthy market going forward on the background of expected high demand from increased activity levels and limited supply from a historically low fleet to order book ratio.
The Group therefore expects that the vessels will continue attracting higher charter revenue in its operations. The Group also see improved values and expects that the market value of the Group’s vessels will continue to improve correspondingly.
The Group is continuing its focus on environmentally friendly operations through energy efficiency programs and other measures. These are important factors in the competitive market.
Post reporting Group report subsequent events;
• Energy Scout delivered to new Owners in January 2023
• Tranche C – working Capital MUSD 5 facility repaid in full in January 2023
Ålesund 20.02.2023
See attached the third quarter financial report for Golden Energy Offshore
Services AS.
The Group’s revenues for the 4th quarter of 2022 were TNOK 25 533, mainly originating from operations in the North Sea and Caribbean.
None of the Group’s four vessels have been laid up during the period, compared with one in lay-up during the same period 2021, and the fleet achieved 70,5% utilization throughout 4Q-2022 on market levels. The main reason for low utilization is related to an unfortunate event of Energy Duchess being hit whilst she was moored alongside in port of Aberdeen UK – causing 24 days at shipyard for repair and off-hire. This led to loss of revenues, and a claim has been issued.
The operating result before depreciation amounted for the 4th quarter were TNOK -18 366, excluding any potential insurance settlement related to the Energy Duchess, but including TNOK 2 318 in activation of direct service and repair cost related to the allision. Although the activity level for PSVs in the North Sea has been low throughout Q4 2022 with low utilization levels, extension and long-term tenders have been concluded at attractive rate levels and we expect continued tightening of the supply and demand balance going forward.
The spot market was volatile with acceptable day rates in the beginning of the quarter, softening somewhat towards the end as vessel availability increased significantly towards year end. However - the seasonal volatility in the spot market has little impact on our forward-looking view on this segment. The fundamental activity drivers for this segment are robust and we foresee a healthy market going forward on the background of expected high demand from increased activity levels and limited supply from a historically low fleet to order book ratio.
The Group therefore expects that the vessels will continue attracting higher charter revenue in its operations. The Group also see improved values and expects that the market value of the Group’s vessels will continue to improve correspondingly.
The Group is continuing its focus on environmentally friendly operations through energy efficiency programs and other measures. These are important factors in the competitive market.
Post reporting Group report subsequent events;
• Energy Scout delivered to new Owners in January 2023
• Tranche C – working Capital MUSD 5 facility repaid in full in January 2023
skadi
20.02.2023 kl 22:27
1241
EBITDA nesten like stort minus som hele omsetning. Hva skal man synes om det?
Noe annet: Har den lille påkjørsel av Energy Duchess egentlig blitt børsmeldt? Er del ikke akkurat uvesentlig hendelse dette.
Noe annet: Har den lille påkjørsel av Energy Duchess egentlig blitt børsmeldt? Er del ikke akkurat uvesentlig hendelse dette.
Redigert 20.02.2023 kl 22:45
Du må logge inn for å svare
Muffe
21.02.2023 kl 07:48
992
https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/21/7987060/resultatfall-etter-skipskollisjon?internal_source=sistenytt
Golden Energy Offshore Services fikk et driftsresultat på -26 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med -4 millioner kroner i samme periode året før.
Omsetningen var 25,5 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, mot 24 millioner kroner samme periode året før. Selskapets fartøy hadde en utnyttelse på 70 prosent i kvartalet.
Hovedårsaken til den lave utnyttelsen er relatert til en uheldig hendelse der «Energy Duchess» ble truffet mens fartøyet lå fortøyd i Aberdeen, noe som førte til reparasjoner og off-hire i 24 dager på verft. Dette førte til tap av inntekter, og krav er tatt ut.
Videre skriver selskapet at de grunnleggende driverne for selskapets segment er robuste, og ser for seg et sunt marked fremover på bakgrunn av forventet høy etterspørsel fra økt aktivitetsnivå og begrenset tilbud fra en historisk lav andel av flåte-til-ordrebok rate.
I en separat melding mandag opplyses det at selskapet hadde en time charter-omsetning på om lag 13.700 dollar pr dag med en utnyttelse på 98,7 prosent. Etter «Energy Scout» ble solgt 23. januar har selskapet tre PSV-er.
Golden Energy Offshore Services fikk et driftsresultat på -26 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med -4 millioner kroner i samme periode året før.
Omsetningen var 25,5 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, mot 24 millioner kroner samme periode året før. Selskapets fartøy hadde en utnyttelse på 70 prosent i kvartalet.
Hovedårsaken til den lave utnyttelsen er relatert til en uheldig hendelse der «Energy Duchess» ble truffet mens fartøyet lå fortøyd i Aberdeen, noe som førte til reparasjoner og off-hire i 24 dager på verft. Dette førte til tap av inntekter, og krav er tatt ut.
Videre skriver selskapet at de grunnleggende driverne for selskapets segment er robuste, og ser for seg et sunt marked fremover på bakgrunn av forventet høy etterspørsel fra økt aktivitetsnivå og begrenset tilbud fra en historisk lav andel av flåte-til-ordrebok rate.
I en separat melding mandag opplyses det at selskapet hadde en time charter-omsetning på om lag 13.700 dollar pr dag med en utnyttelse på 98,7 prosent. Etter «Energy Scout» ble solgt 23. januar har selskapet tre PSV-er.
Redigert 21.02.2023 kl 07:49
Du må logge inn for å svare
Rassen
21.02.2023 kl 08:17
944
MarsNext skrev Ser veldig bra ut! Hvordan tror vi kursen går i morgen?
Rett i dass
YNWA250505
21.02.2023 kl 10:09
815
Og rett i dass gikk det. Men selv prøver jeg å fiske til meg en del på 1,49 så får vi se om jeg får de.
rigg88
28.02.2023 kl 19:36
236
Det som skjer er at Empress er på god kontrakt til høsten med 1års opsjon. Swan er på kontrakt til mai med opsjoner. Duchess er i kontinuerlig drift i spot markedet og vil få betydligt økte rater da vi går inn i sommeren me høyere aktivitet. Den er nå på spot kontrakt til ca 10.mars. veldig synd at båten blei truffet av annet skip i UK. Håper de får fullt gjennomslag for sitt krav mot forsikringsselskapet på reperasjpnskostnader og tap av inntekter i nesten 1månde. Jeg aner ikke hvor lang tid en slik prosess vil ta. Men det vil forhåpentligvis komme ila 1 eller 2 kvartal?