Belco - Børsen desiderte beste tørrbulk-aksje

Buzzi
BELCO 11.05.2022 kl 09:02 146510

I morgen legger Belship/Belco fram sitt 1.kvartal resultat, inkludert andel av sitt eierskap i Lighthouse, tipper jeg driftsresultatet blir ca. 450 mill..
D.v.s. Kr. 1,80 pr. aksje, som er lik 8,5 % avkastning pr. aksje. Ingen andre tørrbulk-aksjer vil eventuelt kunne slå dette.
Hvis Golden Ocean skulle greie tilsvarende resultat i forhold til aksjekurs, så må de ha Kr. 11,- pr. aksje, og det vil de være milevis unna.
Skjønner ennå ikke at så få har oppdaget Belship.
citius
25.01.2023 kl 12:58 11867

Folk tenker kanskje "hvordan skal dette gå.....blir det ille osv..."

Slik er BELCO sin situasjon for 2023 (og Q4-22)


90 per cent of ship days in Q4 2022 are fixed at USD 22 900 gross per day

• 64 per cent of ship days in the next four quarters are fixed at USD 22 300 gross per day

• Modern fleet of 31 vessels with an average age below four years and daily cash breakeven
for 2023 of about USD 10 900 per vessel


MAO så vil det gå veldig greit gjeonnom 2023, etterhvert så vil det gå enda bedre! :-))
og utbyttene kommer med dette oppsettet
Redigert 25.01.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
citius
27.01.2023 kl 10:06 11282


Intet nytt under solen :-)

Vi får se et par uker frem og et hyggelig utbytte for Q4-22 skal deles med aksjonærene i februar
citius
27.01.2023 kl 12:35 11157


Spennende å se resultatutviklingen og se på utbyttet

2021: Earnings per share NOK 4.78

Hva ble utbyttet??

pr.Q3 i 2022: Earnings per share NOK 6.04
(her kan man legge på 2 kroner for Q4-22, som gir NOK 8 )

hva blir utbyttet samlet for 2022?


tallene finner man selvfølgelig i rapportene som er lagt fram fra selskapet
Ta invest
27.01.2023 kl 13:18 11216

Vartvel 4,9 i fjor hvis jeg regnet rett 🤑
citius
30.01.2023 kl 09:08 10632


Kina-mannen har begge beina i arbeid
citius
30.01.2023 kl 09:30 10558



Fearnley Securities oppgraderer tørrbulksektoren til en kjøpsanbefaling, fra tidligere hold, og oppjusterer estimatet for capesize-ratene til 20.000 dollar pr dag i 2023. Belships, Star Bulk og 2020 Bulkers er favoritter i sektoren.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset mandag.
Med estimert tilbudsvekst på 2,5-3,0 prosent, og etterspørselsvekst i gjennomsnitt over dette i mesteparten av 2023, ser året stadig med positivt ut for tørrbulkaksjene, ifølge meglerhuset.
«Vi forventer at inntjeningen vil hente seg inn fra februar/mars, når vi kommer ut av den kinesiske nyttårsfeiringen, og forblir sterkt ut året", skriver meglerhuset, som forventer at førstekvartalstallene vil være svake, men at investorer trolig vil se forbi dette da ratene vil ha hentet seg inn innen det», skriver Fearnley Securities.
Alle aksjer selskapet dekker i sektoren oppgraderes til kjøp fra hold.
2020 Bulkers har et nytt kursmål på 125 kroner per aksje, opp fra 100 kroner. Belships får et kursmål på 22 kroner per aksje, opp fra 18 kroner. Golden Ocean får et kursmål på 11,5 dollar per aksje, opp fra 9,0 dollar.
Cutter
30.01.2023 kl 23:43 10119

Blir færre aksjer for utbytte nå, men hyggelig utvikling. Burde vel vært 30++
mithra
31.01.2023 kl 15:07 9897

De har jo betalt kvartalsvis, Er vi heldige blir det kanskje 0,75 for Q4 2022- eller hva tror dere andre ?
Buzzi
01.02.2023 kl 11:57 9600

Jeg tror at vi for Q4 - 22 får et utbytte på Kr.0,75
Samtidig tror jeg at det vil meldes et ekstraordinært utbytte som vil bli utbetalt sammen med ordinært utbytte for Q1 - 23, og at dette samlet fort kan bli Kr.1,50 ,- til Kr.1,75. (Tilsvarende i fjor var Kr.2,25 pr. aksje.)
Cutter
03.02.2023 kl 00:25 9107

Lite skriverier her nå etter at kursen har tatt av. Alle solgt før raketten gikk?
citius
03.02.2023 kl 07:29 9021


Intet nytt.......den glir rolig avgårde som ventet og predikert :-)
Remington
03.02.2023 kl 09:34 8886

Her er det bare å laste opp :)
Buzzi
03.02.2023 kl 13:49 8748

Belco framstår sterk på børsen om dagen, selv på en dårlig dag lar den seg ikke presse noe nevneverdig ned. Det er kanskje ikke så rart, flere og flere skjønner hva slags gjemt og glemt juvel Belco/Belship er. Kommer til å bli et knall resultat også i Q4, tipper det vil ligge på ca. 500 mill. d.v.s. Kr.2,- pr. aksje.
Gleder meg virkelig til resultatfremlegg i slutten av februar. Belco/Belship er det ubestridte beste tørbulk-selskapet på børsen, fantastisk god ledelse i selskapet.
Dette ved siden av at de har den aller mest moderne flåte av dem alle, samt at de over lengre tid har tjent svært godt med penger og det gjør de fortsatt med sine gode bindinger, ser jeg heller ikke helt bort fra at hele selskapet kan bli kjøpt opp. Jeg har lastet opp en god del flere aksjer i dag.
shipanalyse
08.02.2023 kl 15:59 8309

Spennende å følge med BELCO fremover til 4 kvartal resultat
citius
08.02.2023 kl 17:41 8202


Det ser utrolig bra ut fremover
Trendkanalen indikerer en tur over 30 kroner ila året


En tilnærmet horisontal trendkanal er brutt opp på mellomlang sikt. En fortsatt sterk utvikling indikeres, og Belships har nå støtte ved eventuelle reaksjoner ned mot trendlinjene. Aksjen har støtte ved cirka 16.80 kroner og motstand ved cirka 23.70 kroner. Positiv volumbalanse viser at volumet er høyere på oppgangsdager enn på nedgangsdager. Det indikerer at optimismen er økende hos investorene.
citius
09.02.2023 kl 13:39 7881


Noen som kjøper seg opp i dette selskapet
særlig denne aksjonæren, som man bør følge med på

http://www.asiaticlloyd.com/

ellers er disse på kjøpern

CLEARSTREAM BANKING S.A

CACEIS Bank Spain SA

VERDIPAPIRFONDET DNB SMB

SIX SIS AG

som alle kjøper seg bra opp
citius
10.02.2023 kl 08:39 7601

Mange stirrer på spotratene og lurer på hvordan det går i bulksektoren
Gamle skip gir mindre en nye og moderne skip, som er i tråd med fremtidens regelverk

Dagens melding fra en annen operatør gir et innblikk i dette

Oslo, Norway, 10 February 2023,

2020 Bulkers has converted and extended the index-linked time charters for Bulk
Shanghai and Bulk Seoul to fixed rate charters from February 10, 2023, until
September 30, 2023, at a rate of US$22,850, gross, including scrubber benefit.

https://newsweb.oslobors.no/message/581984
Redigert 10.02.2023 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
citius
10.02.2023 kl 12:40 7349


Er man klar for en serie utbytter?

Q4 -22 blir kungjort nå i februar,
kanskje med forslag om ekstraordinært til mai, da inntjeningen for 2022 er ca 8 kroner aksjen
og minst halvparten skal ut til aksjonærene

2023 starter rolig, nå er Kina ferdig med nyttårsfesten og covidklypa har sluppet taket

BELCO skal skyte avgårde og passere 30 NOK !!
citius
10.02.2023 kl 15:52 7247


Igjen, ingen problemer med gode rater !!

ATHENS, GREECE, February 10, 2023 – Diana Shipping Inc. (NYSE: DSX), (the “Company”), a global shipping company specializing in the ownership and bareboat charter-in of dry bulk vessels, today announced that, through a separate wholly-owned subsidiary, it has entered into a time charter contract with SwissMarine Pte. Ltd., Singapore, for one of its Newcastlemax dry bulk vessels, the m/v San Francisco. The gross charter rate is US$22,000 per day, minus a 5% commission paid to third parties, for a period until minimum January 5, 2025 up to maximum March 5, 2025. The charter is expected to commence on February 19, 2023.

The “San Francisco” is a 208,006 dwt Newcastlemax dry bulk vessel built in 2017.


https://newsweb.oslobors.no/message/582081

desirata
10.02.2023 kl 16:37 7233

Denne kommentaren hører til i 2020 Bulkers.

Belships har ingen 200 tusen tdw skip, kun 40-50 tusen tdw.

Blir som å blande product tanker med VLCC.
citius
12.02.2023 kl 11:26 6828


Kjenner selvfølgelig til skipstypene og forskjellene. Man må forstå hva man investerer i :-)
saken er at rederiene hele tiden justerer og inngår avtaler som ligger milevis fra spotratene som vises hver dag

Spotratene er ofte dårligere tonnasje og skip utenfor nytt regelver osv


Tar også med denne som kom for noen dager siden


"Upgrading the Dry Bulk sector to Buy (Hold)

– Don’t be Left High Without Dry

As China restarts and the vector of interest rates ebbs, the time for Dry Bulk shipping is now.
We find ourselves in the seasonal Dry Bulk market low, and we believe asset values have bottomed out.
We expect earnings to recover starting Feb/March as we come out of Lunar New Year and remain strong through the year.

As equities on average price in a slight drop in asset values, we believe current valuations screen an opportune time to Buy.
Moreover, strong dividend yields, and our view that values has bottomed out create solid optionality on an improving market.
We increase our estimates across the board with updated Capesize rates of USD 20k/d for 2023 and upgrade the sector to Buy (Hold, 07.08.2022).

Top picks are BELCO, SBLK and 2020, all three having double digit dividend yields."
mithra
12.02.2023 kl 18:07 6563

Jeg frykter at dividend yield i første halvår 2023 ikke kommer til å tilsvare "double digit " for noen av de norske tørrbulkrederiene,
Det eneste som kan redde situasjonen er en kraftig oppgang i kinesisk etterspørsel etter tonnasje i løpet av de neste 14 dagene.
Siderius
12.02.2023 kl 19:27 6484

Belco har vel ganske stor andel av båtene på gode rater i Q1, litt færre men fortsatt bra i Q2. Så burde levere godt. Så håper vi ratene har blitt bedre mot sommeren.
citius
12.02.2023 kl 20:12 6448


En god artikkeli FA nå

Bare og fylle opp VPS´en

https://www.finansavisen.no/finans/2023/02/12/7984811/tankredernes-gronne-valg-kan-gi-superprofitt-allerede-neste-ar

stortank og bulk fremheves med svært lav bestilling av ny tonnasje de neste årene

Meget fordelaktig og vil gi svært hyggelig avkastning, eller superprofitt som man sier

sitat

Mange har fått med seg at shippingrater har steget for mange skipstyper og i 2022 var gjennomsnittlige shippingrater høyere enn hva de var under bonanzaen i 2007-2008. Ifølge Clarkson, en av verdens største skipsmeglere, var raten for gjennomsnittsskipet 37.000 dollar pr .dag i 2022, mer enn dobbelt så høy som snittinntjeningen de siste 30 årene.

Vanligvis er det en tett sammenheng mellom inntjening og rederes appetitt på bestilling av nye skip. Om den historiske sammenhengen mellom inntjening og bestilling av nye skip hadde holdt vann i 2022, ville redere ha bestilt tonnasje tilsvarende 19 prosent av verdensflåten (i 2007 bestilte redere 24 prosent av flåten), mens faktiske bestillinger var under 5 prosent av flåten.


Men også innenfor tørrbulk er mangelen på investeringer i nye skip påfallende.
Her forteller regresjonsanalysen at inntjeningen i 2022 burde resultert i bestillinger tilsvarende 14 prosent av flåten.
Faktiske bestillinger endte under 3 prosent.
desirata
15.02.2023 kl 12:25 5807

Norne er ute med ny analyse av Belco, med Hold 18kr
De tror totalt utbytte for 2023 vil være 1kr og halve av det igjen året etter.

Endel utakt med mange på forumet som spår 1kr per kvartal. !
Siderius
15.02.2023 kl 13:35 5684

For Q4 2022, contract coverage now stands at 90 per cent at a gross rate of
about USD 22 900 per day per vessel.
For Q1 2023, contract coverage now stands at 70 per cent at a gross rate of
about USD 22 500 per day per vessel.

For 2023 contract coverage stands at 50 per cent at a gross rate of about USD
21 900 per day per vessel.

https://newsweb.oslobors.no/message/574160

Utbetaling for Q4, bør bli 0.75 til 1kr, men utbetaling fra Q1 blir nok noe mindre pga mindre dekning med gode rater og flere båter på spot.
Men 50% dekning av rater på 22k USD/dag med break even på 10k, betyr jo egentlig at faste kontrakter sikrer at selskapet går i 0, mens 50% av båtdagene på spot vil gå rett på bunnlinjen og kunne betales ut.

Tipper Norne har rett at det blir mindre enn 1kr per kvartal, men 2023 blir fortsatt ganske bra.
Skrik
15.02.2023 kl 14:39 5634

Kina drar nok ratene opp fremmover : )
desirata
15.02.2023 kl 15:01 5761

Sider, du leste feil. Norne spår totalt utbytte for hele 2023 på 1kr, ikke per kvartal.

Vesentleg forskjell !
Siderius
15.02.2023 kl 16:34 5618

Det må jo betyr at de ikke regner med noe forbedring i rater resten av året?
Buzzi
15.02.2023 kl 20:15 5390

Hvis det er tilfelle at Norne har kommet med en fersk analyse hvor de hevder at Belco kun vil greie et utbytte på Kr.1,- for hele året 2023, kan ikke dette være noe annet enn tull og tøys. Ansvarlig for analysen kan overhode ikke ha noen kjennskap til selskapet eller markedet generelt.
Jeg har sett litt nærmere på realiteter og tall for 2023, og jeg er ganske så sikker på at inntjening for 2023 vil overstige Kr 5,- pr. aksje (Kr.5,35), og at utbytte vil være minimum Kr.2,50 pr. aksje.
Dette begrunner jeg med følgende.: Belco har 31 ship, 16 av skipene vil seile på faste rater USD/døgn 22300,-. Resterende skip vil ganske sikkert greie et snitt på USD/døgn 16000. Med en break even på USD/døgn 10900 vil da dette resultere i en netto inntjening på 951 mill.kroner for 2023. I tillegg får man bidraget fra Lighthouse som beregnes til 400 mill.kroner. Da får vi en total netto for hele 2023 på 1351 mill.kroner deler vi det på antall aksjer 253136666 blir det netto resultat på Kr.5,34 pr. aksje. Man må også huske på at Belship har den mest moderne flåte av all bulkselskap, de har liten gjeld, og den de har er bundet på en relativt veldig lav rente. Til orientering har jeg i dag kjøpt meg opp med ytterligere 20000 aksjer til Kr.16,48 pr. stk. Kjempebillig spør du meg.
Buzzi
16.02.2023 kl 10:32 5255

I dag fikk vi svaret fra Golden Ocean.: Utbytte Kr.2,- pr. aksje for Q4 -22, og dette tilsvarer ca. 2% av dagens aksjekurs. Belship kommer med sitt resultat om ei uke, og jeg er ganske sikker på at de vil gi et utbytte på Kr.0,75 pr. aksje for Q4 - 22, og dette tilsvarer ca. 4,4% av dagens kurs, altså over dobbelt så stor avkastning i Belco i forhold til Golden Ocean. Fortsatt er Belco børsens aller beste tørrbulkselskap, og slik kommer det til å bli framover også.
At ikke flere investorer har oppdaget Belco, er for meg en stor gåte.
citius
17.02.2023 kl 12:06 4876


Ingenting slår aksjer med store rabatter!!

Setter man på langlysene her så kan man se 30 ++ i kursen
samtidig kommer utbyttene pr. kvartal

sparegris nummer 1
citius
17.02.2023 kl 14:33 4729


Kan snu veldig fort veldig mye med Kina på full fart
nye stimulanser i økonomien er ventet

https://www.finansavisen.no/shipping/2023/02/17/7986830/markant-oppgang-i-supramaxratene?internal_source=sistenytt

Markant oppgang i supramaxratene

Utviklingen i supramaxratene sørger for at Baltic Dry-indeksen ender i pluss.
citius
20.02.2023 kl 13:51 3980


Det er fint og litt rart, men mest hyggelig og tenke på at BELCO-aksjen skal over 30 kroner :-))
Bjørkeris
20.02.2023 kl 14:23 3962

Hei! Har lastet opp seint og rolig her! Hva er triggere fremover? Håper markedet blir ellevilt, slik man kan tenke med tanke på så lite skip i ordre og alder på skip + ego lrav
citius
20.02.2023 kl 14:46 4000

Nye IMO-krav vil etterhvert sjalte ut eldre skip,
fra presentasjonen

"Well positioned for new environmental regulations 2023 onwards"

de som sitter med nye skip og en fremtidsrettet flåte blir vinnerene her
Redigert 20.02.2023 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
citius
20.02.2023 kl 15:08 4196


Mange fokuserer på spotrater og Baltic Dry-indeks

her er avtalene for de tre første kvartalene for 2023

Q1 2023 65 % dekning på rater 23 200 pr dag

Q2 2023 50 % dekning på rater 22 600 pr.dag

Q3 2023 40 % dekning på rater 22 200 pr.dag


så her blir det penger i banke okke som :-))
citius
21.02.2023 kl 10:08 3990


Februar for et år siden meldte selskapet dette

Earnings per share NOK 4.78

I morgen kommer et nytt tall for 2022, pr. 3. kvartal var tallet 6 kroner
så forventningene er ca 8 kroner for året 2022

Utbyttet bør bli bra for aksjonærene
citius
21.02.2023 kl 12:32 3900

I serien "for et år siden" legger jeg inn denne (februar 2022)
ser for meg det samme i morgen, MEN usikker på dividenden, større??




Belships ASA: Key information relating to the cash dividend to be paid by Belships ASA
Oslo, 21 February 2022

Key information relating to the cash dividend to be paid by Belships ASA:

Dividend amount: NOK 0.90 per share

Declared currency: NOK

Last day including right: 22 February 2022

Ex-date: 23 February 2022

Record date: 24 February 2022

Payment date: 10 March 2022

Date of board resolution: 20 February 2022
Redigert 21.02.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare