Havi

marked1
HAVI 02.05.2022 kl 15:38 73544

Havi har steget nærmere 100% siste drøye måneden, fra en bunn på ca 8 kroner. Blir interessant å se om aksjen klarer å holde momentumet.
Redigert 07.11.2022 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
VIP001
16.01.2023 kl 11:57 7269

Er fascinerende å se på Havila. Den henger alltid litt etter andre offshore segmenter i samme sektor, men så kommer den som regel som en rakett etter. Veldig gøy og jeg tror vi kan få en fin opptur nå :)
auxe
16.01.2023 kl 12:45 7215

Når volumet begynner å øke i HAVI som den gjør nu så er det verd å følge med:)
auxe
18.01.2023 kl 11:08 6940

Volum opp og nu går HAVI som jeg trodde:)
auxe
18.01.2023 kl 13:40 6834

Havila Venus og Jupiter på ny Kontrakt i dag :)
auxe
19.01.2023 kl 15:28 6631

Ser ut til å bli en fin dag i HAVI i dag også :)
auxe
19.01.2023 kl 17:54 6515

Og volumet øker ifra dag til dag og fixtures strammer seg til det er verd å følge med på offshore markedet nu
auxe
22.01.2023 kl 20:16 6036

Utilization på AHTS er nu på 96% og PSV 73%
HAVI økte volum og kurs på Fredag og fortsetter den fine trenden:)
StraxBetaling
22.01.2023 kl 20:29 6007

Denne kan bli helt spinnvill. Lite fri aksjer, det snakkes om de eldste båtene øker mest i verdi, dine nevnte tall , brent oljen som går mot brudd opp og 3 sifret , og ikke minst glad meldingen i høst fra sjefen sjølv rundt lån og opptur i markedet.
Ser vi 30 tallet før Q4? Jeg har troen! Ble lurt godt etter Q3 rapport. Skulle aldri kastet meg.
Redigert 22.01.2023 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
VIP001
23.01.2023 kl 12:02 5693

Havila går og går. Ifølge neste tekniske motstand så er den på 28,6. Gøy å bli med på en skikkelig supply opptur igjen. Smeller den gjennom 28 så tørr jeg ikke spå hvor høyt vi kan gå, men da er det bare å holde seg fast :)
Tanjiro
23.01.2023 kl 12:19 5654

Tok et lodd her, slik som sektoren ser ut og utsiktene fremover for selskapet, så kunne jeg ikke dy meg
FinnMcCool
23.01.2023 kl 20:17 5360

Venus & Jupiter have doubled in value in the last 12 months.
StraxBetaling
23.01.2023 kl 20:55 5295

Info about this?
StraxBetaling
23.01.2023 kl 22:48 5120

Thanks!
Planleggeren
27.01.2023 kl 17:34 4077

Hei!
Vil denne trenden opp fortsette? Hva tenker dere som har vært i båten en stund og kjenner HAVI som «egen lomme». Gjerne grunnlegg det.

Setter pris på all innsyn. Ha en strålende helg!
Redigert 27.01.2023 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
StraxBetaling
28.01.2023 kl 22:47 3800

https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/27/7980789/skipsmegler-kan-ikke-huske-sist-det-var-sa-stramt

Meg bekjent har Havi 7 psv’er. Det strammer seg til, ratene er økende og enda er vi ikke i høysesong.
Jeg tror om ting klaffer at kursen er bortimot doblet seg til juni.
Finner ikke artikkel med uttaleser fra sævik i høst. Men de var bull deluxe
FinnMcCool
29.01.2023 kl 14:17 3590

I think what sets HAVI apart from the rest i.e. SOFF & DOF is their finances are in order with zero risk while both SOFF/DOF are very close to the edge of bankruptcy.
Just look at the numbers on HAVI and it will all make good sense to invest in them!
VIP001
30.01.2023 kl 09:54 3277

Det er dessverre feil .Jeg gjorde ikke hjemmeleksen min godt nok tidligere da jeg gikk nærmest all-in i Havila. Jeg har innsett at det vil komme en utvanning i Havila i 2024 og solgte meg ut i forrige uke og har satset på et annet supplyselskap.

Anbefaler å høre på siste aksjesladder podkast der dette blir diskutert. Havila har dessverre ikke muligheter å betjene gjelden uansett hvor bra markedet går. Men som vakum-case (som det blir sagt i podkasten) så kan en fortsatt gjøre god gevinst her, men du må bare huske på å selge deg ut i tide.
FinnMcCool
30.01.2023 kl 18:32 3097

Interest bearing debt Bank and bond loans are classified as long term debt as of 30/09/22, except from the known instalment and accrued interests which are classified as short term debt. As of 30/09/22, the value recognised in the balance sheet for the loans are NOK 1,452.6 million, whereof NOK 1,359.3 is interest bearing debt and NOK 93.3 million non-interest bearing debt.

Financial restructuring of the group was executed on 30 June 2020 and implemented in the financial accounts for second quarter 2020.

The agreement period runs until 31/12/2024. Each lender can extend the period with one year until 31/12/2025. The company’s liquidity was strengthened by Havila Holding AS paid a convertible liquidity loan of NOK 100 million. Havila Holding AS has the right and obligation to convert all or part of the loan into shares in order to maintain an ownership position in the company in connection with lenders’ conversion rights. When implementing the restructuring agreement, the fair value of the shareholder loan was set at nominal value. It is assumed that the entire loan will be converted to equity at the end of the restructuring period and the valuation will be maintained. At the time of implementation, the lenders‘ conversion right was valued at NOK 90 million based on a relative value of the lenders’ possible 47% ownership interest in the company as a result of the applied conversion right. The company maintains the valuation as the market, in which the company’s vessels are operated, does not provide a basis for estimating significant changes in assumed ownership. The restructuring agreement is designed to build up and maintain a cash balance of NOK 175 million throughout the duration of the agreement. As of 02/01/2020, the company’s debt amounted to NOK 4,222 million. The debt is according to the agreement divided into an interest-bearing tranche and a non-interest-bearing tranche for each vessel. In total, interest-bearing tranche amounted to NOK 3,103 million as of 02.01.2020 and non-interestbearing tranche NOK 1,119 million. The company can make ordinary operational investments related to the vessels. The company can also adapt the vessels to changed environmental requirements in accordance with laws or requirements from class companies, as well as make necessary investments to obtain contracts. Payment of interest and instalments will, for each vessel, be limited by the respective vessels' profit and will be paid quarterly. If a vessel’s income is insufficient to serve the interest-bearing tranche, the calculated interest and missing instalment will be transferred to the non-interest-bearing tranche. Vessel profit above accrued interest will serve the interest-bearing tranche according to a predefined payment profile. Any surplus cash beyond this will be swept by the non-interest-bearing tranche. There will be a quarterly downward adjustment of the interest-bearing.
Maybe time to reconsider and go all-in this time while the rate is relatively low!!

StraxBetaling
30.01.2023 kl 20:31 2981

Skjønner ikke bæret av dette lånet lenger. Ene påstår ditt andre datt.
Kan noen klarere… går selskapet dårlig kan lånegivere beordre salg av skip. Nå går det så det griner så høyest sannsynlig skrives flåteverdien opp. Vedrørende utvanning i slutten av 24 med mulighet for utsettelse til 26? Hvordan virker det? Blir det utvanning der fremme uansett? Andre sier de er pliktig å ha en nød løsning om de ikke overholder avdragene. Noe de gjør!
Hvorfor kjøper større investorer og fond seg opp på disse nivåene om det er dødt prosjekt? Vip du må ha misforstått noe her eller kan du forklare sammenhengen i dette?
FinnMcCool
30.01.2023 kl 21:32 2871

The information I have given is from the Q3 report. There has been no problem in paying the debt over the years and I see this continuing for the foreseeable future !!
VIP001
30.01.2023 kl 21:48 2825

Jeg anbefaler å høre podcasten "Aksjesladder" hvor dette blir diskutert. Ang. Havila begynner etter ca. 49 minutter.

Men poenget var at den reelle gjelden til HAVI er på ca. 3,6 milliarder, og ca. 2 milliarder av disse skal gjøre om til aksjer i løpet av 2024. Dette ble avtalt med kreditorene for noen år tilbake og det står også om det i kvartalsrapportene. Det betyr at det vil gå fra 24 millioner aksjer til 583 millioner aksjer. Og det betyr at aksjonærene som eier 50% av Havila vil bare eie 2% etter konverteringen.

Dermed blir det en ganske voldsom utvanning. Og slik jeg forstår det så har ikke Havila sjans å tjene inn så mye penger innen tidsfristen til å kunne unngå en slik konvertering.

Derfor har jeg solgt meg helt ut av Havila. Jeg ser ikke bort fra at aksjen kan gå videre oppover selv med dette som bakteppe, men jeg ønsker å sove godt om natten:)
Redigert 30.01.2023 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
StraxBetaling
30.01.2023 kl 22:08 2774

Takk. Hørte det du nevner. Komplisert og over min kunnskap. Så får stole på det som er sagt før og som er sagt her i podcasten. Selvom jeg mistenker det er noe som er oversett.
oppturen
30.01.2023 kl 22:18 2734

Dette er gammelt nytt, advarte mot dette for 1 år siden da kursen begynte å gå, men de som pumper opp vet enten ikke bedre eller de akter å komme seg ut før fristen. HAVI er dead man walking og ren innsamling til bankene. (Havila holding har forøvrig sikret seg å opprettholde eierandel, Per er en luring 😉)
Pr nå ser det ut som Havi kan få ny storhetstid etter 2024 ( som selskap, papiret er selvsakt infladert)
StraxBetaling
30.01.2023 kl 22:24 2714

Er det du har skrevet tidligere jeg har i bakhodet. Samtidig som andre mener bastant dette er en « plan B». Om avdragene ikke overholdes. For meg er det veldig rart at den går som den går
FinnMcCool
30.01.2023 kl 22:33 2677

It is unlikely a conversion will happen due to capital strength and good reduction on loans. It says so in Q3
StraxBetaling
12.02.2023 kl 11:23 2048

«Dette notatet i regnskapet er et lovpålagt instrument alle børsregistrerte selskaper skal ha med. En revisor kan ikke godkjenne regnskapet uten.»

Utklipp av et annet forum.
Så hvorfor ingen som kan forklare klart ene eller andre veien…
Blir det utvanning eller ikke
FinnMcCool
12.02.2023 kl 12:13 2009

Ok, once and for all. If the debt is being serviced and creditors are happy campers, then absolutely no reason for dilution. Just wait until the 28th Q4 to put your mind at rest :)
uldiuldi
15.02.2023 kl 08:34 1616

Havila Shipping ASA: Kontrakt med Equinor Energy for PSV en Havila Clipper

Selskapet har inngått kontrakt med Equinor Energy AS for PSV fartøyet Havila Clipper for en fast periode av 6 måneder og to opsjonsperioder hver for to måneder.

Kontrakten starter i andre halvdel av februar i direkte fortsettelse av eksiterende kontrakt.

Kontakter:
Administrerende direktør Njål Sævik, +47 909 35 722
Finansdirektør Arne Johan Dale, +47 909 87 706
Offshore OBS
22.02.2023 kl 14:14 1094

EIOF, HAVI, SIOFF, SOFF og DOF kvartalsrapporter i løpet av denne uka. Final fredag morgen!
Viktige parametere??:
-Kontrakt status
-Gjeldsbetjeningsevne
-Investeringskapasitet/Utbytte

Min rangering i det korte og langsiktige perspektiv:
1. EIOF
2. SIOFF
3. SOFF
4. HAVI
5. DOF
Eidesvik er bankers på de fleste parametere om man har tro på OSV markedet, men ingen rask mangedoblingskandidat
Siem har overkommelig gjeld og bra båter , men trenger sterkt forbedret ATHS marked. Sikkerstikket.
Solstad er supergiret mangedobblingskandidat eller blir kastet inn i en snarlig refinansiering som hemmer på kort sikt, men er nødvendig på lang sikt
Havila er kortsiktig morsomt tradingobjekt for de som ikke vet om eller ikke ønsker vite om restruktureringsavtalen, og har kun tenkt ha det moro med trading.
DOF er konkurs, eller ankesak mot konkursen sender dagens aksjonærer til himmels.
oppturen
04.03.2023 kl 19:22 425

Går så det griner dette, gjelden økt med 100mill fra 31.12.21 til 31.12.22 og egenkapitalen er på minus.

Har sakt det før, veldig lite aksjonærverdier i dette papiret, alt vil gå tilbake til banken.
Flott av Sævik å redde selskapet men jammen mange som kjøper papir de ikke forstår.
Viggen
04.03.2023 kl 21:29 323

Les årsrapport, EK positiv frå januar 2023. Heller ikke riktig at alt går til banken, omgjøring kommer an på betjening av gjeld. Er gjerne ikke tidenes avtale som ble gjort, men det er det få selskaper som har vært i posisjon til å inngå.