JIN Substansverdi 39,1 NOK

ErikNordnet
JIN 14.04.2022 kl 17:03 96879

Substansverdi oppdatert til 39,1 NOK per aksje etter Q1 rapporten.

Tar meg friheten at opprette en ny tråd, Årsrapporten til JINHUI SHIPPING AND TRANSPORTATION (JIN) ble publisert i dag, (14.04.2022)

https://newsweb.oslobors.no/message/559373

Inntekter økte med 178 % fra 2020 og var 131,069,000 USD
EPS (Earnings per share) i 2021 var 1,77 USD/aksje.

Gjeldfri Egen kapital, dvs bokført verdi - økte 76% fra 19,3 NOK/aksje i 2020 til 34,8 NOK i 2021.
Andel gjeld i relasjon til Egen kapital ble redusert fra 53% i 2020 til 26,2% i 2021. Med lavere andel gjeld blir financial cost per vessel lavere og og Break even cost lavere.

Flotten økte fra 18 vesseles 31.12.2020 til 24 vessels 31.12.2021.

Styret besluttet å begynne med å betale utbytte fra og med 2021 og gjør dette minimum to ganger per år.

Den 31.12.2021 besto flåten av 22 Supramax vessels og 2 Panama vessels. I desember 2021 kjøpte JIN to nye Supramax vessels. Disse ble levert i februar 2022 og sluttet av mars 2022. Ytterligere en ny vessel skal leveres i løpet av sommaren 2022 og en eldre modell er solgt.

"Minerals" står for ca 70% av all gods og Kol for ca 20% av det som blir transportert.

I 2021 var snitt raten for selskapet/vessel 19,233 USD per dag og "Break even cost, all inclusive" per vessel var totalt 7372 USD/dag. Baltic rate for supramax er i skrivende stund 27000 USD/dag med enn topp i mars i Q1 på 33000 USD/dag. Futures er nå åter på vei opp.

JIN (selskapet) har Egen kapital og skulder på totalt 547,725,000 USD. Av disse er 432,075,000 USD Egen kapital og 113,594,000 UDS gjeld. Dvs Egen kapital / Gjeld i selskapet er 73,8% (gjelden tilsvarer kun 26,2%).

Det finnes totalt 109258943 aksjer av JIN på Oslo børs og selskapet har ikke noe planer om å emittere flere aksjer. Hvis en tar gjeld fritt egen kapital (432,075,000 USD og multipliserer med dollarkurs 8,82) blir gjeld fri verdi per aksje 34,87 NOK per aksje.


Ratene for Suprmax er som sagt også høyere nå, enn under snitt for 2021 og framtiden er lys med lav andel nybygg.


Simply wall:
"Over the last 3 years on average, earnings per share has increased by 112% per year but the company’s share price has only increased by 20% per year, which means it is significantly lagging earnings growth."

Avslutter dette innlegg med ett sitat fra Årsrapporten til Western Bulk Chartering:

Overall, the supply and demand of the global dry bulk market is expected to be in broad balance in 2022 while the Supramax and Handy sectors are likely to performbetter than their larger peers.

La oss bruke denne tråden for veien videre i 2022.
Redigert 31.05.2022 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Loki
16.02.2023 kl 12:24 1797

Er kursen egentlig så lav? Aksjen gir i gjennomsnitt mellom 60-70 øre i utbytte per år. Når en tar med gode og dårlige år. Dette gir en utbytte rate på på mellom 6,6 og 7,7% per år. Nå blir slike beregninger alltid noe lavere enn gjennomsnittlig fremtid fordi vi har noe som heter inflasjon.

Det eneste som gjør at denne kursen er noe lavere enn fremtidens kurs er at ratene er som regel bedre i Q2 og Q3. Kursen er derimot svært lav dersom brødrene skulle finne på å ville realisere verdiene for å reise fra Kina. Kursen kan og være noe lav dersom de legger inn et bud for å få aksjen av børs så de skal slippe regelendringer som vil gjelde Oslo børs. Jeg hørte rykter om at oljefondet aktivt ville stemme for å få ned lederlønningene framover. Dersom staten skulle finne på å sette tak på lederlønninger for å være på Oslo børs, så vil dette være svært ille for brødrene. Dette scenarioet er derimot svært lite sannsynlig.

Der er 2 ting de tjener på å holde så lave kurser.
1: De får ta mesteparten av profitten til selskapet istedenfor de 55% de burde kunne ta.
2: om de noengang vil ta selskapet av børs så vil de gjenværende aksjene være overkommelig priset.
3: De kan legge seg opp penger slik at de kan foreta en rettet emisjon ved lav kurs. De blir da forpliktet til å et pliktbud på resten av aksjene til høyese kurs siste 6 måneder. Akkurat de med pliktbud er nok hvorfor de ikke vil bruke rettet emisjon. Rettede emisjoner uten behov kan og stoppes av finanstilsynet så det er en risiko å gjennomføre det.

Der er kun en bakdel ved å kjøre en så lav kurs. Det er dersom noen kjøper opp 10% av aksjene og så gir et bud på selskapet. Da kan de gjenværende aksjonærene kreve å bli kjøpt ut ved pliktbud dersom de nekter å selge. Dersom de ikke har råd til det i det øyeblikket så kan de miste kontrollen av selskapet.
Redigert 16.02.2023 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
mithra
16.02.2023 kl 16:00 1734

Jeg er ikke enig i disse vurderingene., P/B er i størrelsesorden NOK 40. Dette er bekreftet av revisor .Skulle de velge å gi et bud på utestående aksjer, kan de dermed ikke regne med at særlig mange aksjonærer vil være interessert i å selge til siste 3-6 måneders gjennomsnittskurs.
Velger de allikevel å ta kajsen av børs, vil aqltså de øvrige aksjonærene følge med og ta del i selskapets videre verdiutvikling og utbytter.
Dette mantraet om at de tar mesteparten av profitten selv, er også ganske underlig.Brødrene har fast lønn pluss bonuser som er knyttet til selskapets resultater.
Lønnen er høy, så når selskapet har lave eller negative resultater utgjør lønnen en stor andel. Men når resultatene er gode , endrer de ikke lønnen men tar ut bonuser som ikke virker uaqnstendige, Vil de ha mer må de ta utbytte , som de deler prorata med sine minoritetsaksjonærer.

Nei, jeg tror ikke årsaken til den lave aksjekursen ligger der. Det er historiske erfaringer med feilinvesteringer som har skremt mange investorer. Ingen kan egentlig vite hvilke beslutninger de kan velge å ta, idet de jo styrer selskapet helt selv. Stoler man ikke på at de vil ta gode beslutninger for selskapet, vil en ikke være interessert i å være aksjonær. I tillegg har de vært " gjerrige" på utbytte inntil 2021.
Selskapet er så godt kapitalisert at det bør ha de beste forutsetninger for å manøvrere fornuftig inn i en usikker fremtid. Men de bør holde seg til shipping , og styre unna alt annet , som de ikke har spesielle forutsetninger for å kunne gjøre godt.
Selv satser jeg en liten slant på at de har lært av sine tidligere feil og er interessert i å vinne tilbake aksjonærenes tillit gjennom god drift og fornuftig utbyttepolitikk.
Vi får se- det er ennå et stykke frem før større, seriøse investorer vil inn i aksjen
Slettet bruker
19.02.2023 kl 00:07 1547

Ser at ratene har falt dramatisk de siste ukene. Hvorfor har ikke dette påvirket kursen i jin?
kodenavn
19.02.2023 kl 12:19 1412

Fordi kursen allerede er surrealistisk lav.
Det er jo ikke slik at selskapet er verdiløst om ratene i noen uker er lave.
Ratene skal opp igjen.
Og markedet ser fremover.
Kursen kan gå fleregangern fra dagens nivå.
Loki
20.02.2023 kl 10:33 1211

Merkelig handel på Jin idag. Noen vil kjøpe 130k for 9,28 kr og noen vil selge 200 k for 9,4 kr. Det ser litt forskjellig ut fra da de hadde 36 k på kjøp og salg med 50 øres differanse. Ellers så ser det endelig ut til at supramax ratene og hongkong investeringene ser et par lyspunkter etter bekmørke uker på børsen.

Personlig så tror jeg Q4/Q1 rapporten vil være dårlig. Q2,Q3 rapporten for 2023 vil nok være bedre. Hvordan tror dere fremtidsutsiktene er?
desirata
23.02.2023 kl 06:55 938

Vil sistemann som har aksjer privat i JIN slukke lyset !

Board of Jinhui shipping wishes to inform the shareholders of the Company (the “Shareholders”) and potential investors that, based on a preliminary assessment of the unaudited consolidated management accounts, the Company is expected to record a consolidated net loss of around US$46 million to US$47 million and around US$6 million to US$7 million for the fourth quarter and the year 2022 respectively due to an unprecedented challenging environment as well as the recognition of impairment loss of around US$49 million on owned vessels as compared to a consolidated net profit of US$84 million and US$194 million for the corresponding fourth quarter and the year 2021 respectively, which included a reversal of impairment loss of US$68 million and US$134 million on owned vessels respectively.
Ivan1
23.02.2023 kl 07:18 876

Les spesielt siste setning. Dette er ikke ofte man ser.

Profit Warning:
Oslo (Infront TDN Direkt): Jinhui Shipping and Transportation ser et konsolidert nettotap på 46-47 millioner dollar I fjerde kvartal som følge et "enestående utfordrende miljø", i tillegg til nedskrivninger på rundt 49 millioner dollar for selskapets fartøy.
Det fremgår av en melding onsdag.
Basert på pågående diskusjoner med selskapets revisor anses verdiene til enkelte eide skip å være betydelig lavere enn bokførte verdier. Ytterligere detaljer vil bli offentliggjort i kvartalsrapporten 28. februar, opplyses det.

"Aksjonærer og potensielle investorer anbefaler å utvise forsiktighet når de handler med aksjer i selskapet", skriver Jinhui.
Redigert 23.02.2023 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
23.02.2023 kl 16:55 526

"Dette mantraet om at de tar mesteparten av profitten selv, er også ganske underlig."

Synes du virkelig at det ikke er noe å stusse over at et par ledere av et middelmådig tørrbulkselskap år etter år drar inn honorarer og bonuser på et nivå langt over samtlige andre toppledere i andre selskaper som er notert på OSE, samtidig som at medaksjonærer blir avspist med smuler? Seriøst?
mithra
07.03.2023 kl 18:11 99

Veien videre ofr Jinhui er sterkt preget av behovet for flåtefornyelse.
I 2022 kjøpte de 5 og solgte 5 skip.
Flåteprofilen ble en del bedre og dette skjedde uten at den sterke balansen ble svekket.
Jeg går ut i fra at det er på denne måten de ser for seg at utviklingen skal skje : - kjøpe nyere skip ( ca 2015 bygget), og finansiere kjøpene med å kombinere salg av eldre skip med eksisterende selskapsmidler.
Den svært nøkterne utbyttepolitikken de har lagt seg på ( under 10% av tilgjengelig kontantstrøm ) kan gjøre dette mulig. Jeg tror de er lite lystne på nye store banklån, De brant seg kraftig da markedet chrashet rundt 2014-15 og ble tvunget til å selge halve flåten. Dessuten vil rentene fortsatt øke utover i 2023.
Utfordringen er timing. Det går for sent.
Derfor tror jeg de vil bli tvunget til å akseptere at deler av skipskjøpene finansieres med nye banklån- kanskje 25% av totalprisen .
Så vil selvsagt mye avhenge av rateutviklingen i 2023-2024. Blir det høye rater, øker finansierings kapasiteten, selv om prisen på 2015 bygde skip nok vil øke mer enn for de eldre skipene de vil selge.
Skulle de ønske å gjøre en emisjon for å øke egenfinansieringen , må de nok gjøre grep for å øke aksjekursen: økt utbytte, tilbakekjøp av aksjer, innsidekjøp eller nedsalg av majoritetsinteressen til familien Ng. Sålangt ser alt dette ut til å sitte svært langt inne hos majoritetseieren.
Så alt i alt tror jeg dette vil bli en ganske lang marsj frem mot en fornyet og konkurransekraftig flåte.