Mpcc Bull 2022 Tråd 2
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
På nytt ble forrige tråd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte på kr 3,95. Antall aksjonærer i Nordnet har økt fra 11.798 til 13.351
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link tråd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link tråd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
Det amerikanske børsene får eit lite "sjokk" på ein dag og to, hver gang FED & Powell er ute med nye rentenyheter. Så det er vel intet nytt under solen.
Oilbaron
22.04.2022 kl 07:57
11435
Det ligger vel an til en renteheving på 0,5% i Mai og det vil jo bidra til en sterk dollar hvilket er bra for oss som får utbytte i dollar.
Det blir vel en dipp på morran og innhenting utover dagen.
Det har en stund stått ledige midler på konto, øremerket et prosjekt som er på gang men i går ble fristelsen for stor.
177 for Nod tror jeg er en grei deal hvis en ser litt frem i tid, hadde en hyggelig reise i fjor i denne.
Det blir vel en dipp på morran og innhenting utover dagen.
Det har en stund stått ledige midler på konto, øremerket et prosjekt som er på gang men i går ble fristelsen for stor.
177 for Nod tror jeg er en grei deal hvis en ser litt frem i tid, hadde en hyggelig reise i fjor i denne.
Blir nok en blodrød dag for oss, vi går jo gjerne ned to-tre ganger mer enn børsen på slike dager. Ingen dramatikk på kort sikt i dette.
Stusset litt på usedvanlig lavt volum i går, det kan vel muligens ha vært at de store holdt litt tilbake mtp rentemøtet i USA?
Stusset litt på usedvanlig lavt volum i går, det kan vel muligens ha vært at de store holdt litt tilbake mtp rentemøtet i USA?
Liten nedgang for SCFI, men det flater ut som ventet. Ein kan like det eller ikkje, men MPCC følger liner’ne i stor grad. Så er det berre å vente på opninga igjen i Shanghai…..
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
https://en.sse.net.cn/indices/scfinew.jsp
Redigert 22.04.2022 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
22.04.2022 kl 11:41
10765
Husk at fristen for å avgi forhåndstemme ved generalforsamlingen går ut nå kl 1200.
Kom meg ikke inn via Safari, da jeg ikke finner ut av hvordan jeg opphever pop up vinduer.
Men i Chrome gikk det greit.
Kom meg ikke inn via Safari, da jeg ikke finner ut av hvordan jeg opphever pop up vinduer.
Men i Chrome gikk det greit.
På an igjen
22.04.2022 kl 14:14
10427
Brukte dippen i dag til å kjøpe meg inn igjen 28.35, ser at jeg ble litt utålmodig da MPCC fortsetter nedover. Når man tar et valg så får man stå for det eller hoppe over ripa.
jadden
22.04.2022 kl 14:19
10408
FA skriver i dag om Folketrygdfondet. Det går på hvilke selskaper de har kjøpt seg opp i og solgt den seneste måneden. Mpcc er ikke nevnt, er det noen som har en god forlaring på det? Etter det som har vært meddelt på forumet skal fondet nå være 3-4 største aksjonær, men altså okke verdt å nevne i FA. Artikkelen ligger på nettutgaven.
Container tilbake i grønt i USA. Så kan bli ein grei mandag. God helg!
NetromK
22.04.2022 kl 18:38
9882
Det holdt ikkje lenge, men eg trur det vil snu opp igjen snart.
Ser ut som ein prisar inn dommedag "over there". Fleire av utleigeselskapa no med P/E ned mot 2,5, om ikkje litt lågare mtp EPS 2022.
Både Global Ship Lease, Danaos og Euroseas som reine containerselskap er på billigsal (som MPCC og Ernst Russ).
Global Ship Lease og Danaos har ei flåte med større storleik enn MPCC og Ernst Russ. Fleire av disse skipa har kontrakt til 2027-2028, til dels på veldig lukurative rater.
2 av GSL sine 65 skip får rate 65000/d 5 år 2022-27 og vil tjene inn ca. $5,5/aksje. Og i dag står kursen under 24.
Utan å ha rekna på det vil sikkert skrapverdien av skipa tilsvare meir enn aksjekursen litt fram i tid for GSL og DAC.
Enn så lenge tjenar linere meir enn nok til å betale for desse skipa, sjølv om pris/container har falt noko tilbake. Og det å sei opp disse kontraktene er ikkje "berre berre".
Ser ut som ein prisar inn dommedag "over there". Fleire av utleigeselskapa no med P/E ned mot 2,5, om ikkje litt lågare mtp EPS 2022.
Både Global Ship Lease, Danaos og Euroseas som reine containerselskap er på billigsal (som MPCC og Ernst Russ).
Global Ship Lease og Danaos har ei flåte med større storleik enn MPCC og Ernst Russ. Fleire av disse skipa har kontrakt til 2027-2028, til dels på veldig lukurative rater.
2 av GSL sine 65 skip får rate 65000/d 5 år 2022-27 og vil tjene inn ca. $5,5/aksje. Og i dag står kursen under 24.
Utan å ha rekna på det vil sikkert skrapverdien av skipa tilsvare meir enn aksjekursen litt fram i tid for GSL og DAC.
Enn så lenge tjenar linere meir enn nok til å betale for desse skipa, sjølv om pris/container har falt noko tilbake. Og det å sei opp disse kontraktene er ikkje "berre berre".
PSI- Investor
22.04.2022 kl 19:10
9825
Ja dommedag, de maser jo så veldig om de høye rentene. Både der borte og her.
I den forbindelse skrev jeg om byggeprosjet som ble avlyst, og spådde at det ville bli flere avlyste byggeprosjekter.
Her er en artikkel fra nrk om det: https://www.nrk.no/norge/brabrems-i-boligbyggingen-1.15938353
Normalt brukes renteøkninger til å få opp arbeidsledigheten, men nå kommer den, arbeidsledigheten, helt av seg selv.
Inflasjon som kommer av vareknapphet bør ikke forsøkes løses med økte renter. Da blir det bare enda værre.
I den forbindelse skrev jeg om byggeprosjet som ble avlyst, og spådde at det ville bli flere avlyste byggeprosjekter.
Her er en artikkel fra nrk om det: https://www.nrk.no/norge/brabrems-i-boligbyggingen-1.15938353
Normalt brukes renteøkninger til å få opp arbeidsledigheten, men nå kommer den, arbeidsledigheten, helt av seg selv.
Inflasjon som kommer av vareknapphet bør ikke forsøkes løses med økte renter. Da blir det bare enda værre.
NetromK
22.04.2022 kl 19:13
9860
Eit moment å merke seg, som nok mange har medrekna i tala sine meir eller mindre bevisst er at cash break even er relativt flat samtidig som ratene har stige kraftig.
For t.d MPCC som Q4-21 hadde snittrater på ca. $ 23 000/d og Q4-22 nok vil vere nære 31 000/d så er det ei auke på 35%.
Men trekk ein frå utgiftene på begge beløp stig nettoinntjeninga ein sitt igjen med per/d med over 50% om ein brukar CBE $8000/d.
Ein sitt då att med 23'/d i staden for 15'.
Og i dette reknestykket er CBE holdt lik. Når for MPCC finansutgifter roar seg er det å forvente at CBE faller noko etter som gjeld og renteutgifter faller.
Dette er ikkje unikt for MPCC. Fleire selskap har refinansiert på betre villkår, og har fått betra kredittrating gitt dei ekstremt gode fundamentale forholda og inntjeninga. Så, faller CBE litt i tillegg veks nettoen tilsvarande.
Eg har nemnt det før i i diskusjon. Eg meinar at det nesten ikkje er nedside igjen i desse selskapa (utleige) over 3-5 års horisont.
Går kursen no endå nokre prosent ned må det vere på så dårlege utsikter at leigetakar ikkje skal kunne betale for skipa.
For t.d MPCC som Q4-21 hadde snittrater på ca. $ 23 000/d og Q4-22 nok vil vere nære 31 000/d så er det ei auke på 35%.
Men trekk ein frå utgiftene på begge beløp stig nettoinntjeninga ein sitt igjen med per/d med over 50% om ein brukar CBE $8000/d.
Ein sitt då att med 23'/d i staden for 15'.
Og i dette reknestykket er CBE holdt lik. Når for MPCC finansutgifter roar seg er det å forvente at CBE faller noko etter som gjeld og renteutgifter faller.
Dette er ikkje unikt for MPCC. Fleire selskap har refinansiert på betre villkår, og har fått betra kredittrating gitt dei ekstremt gode fundamentale forholda og inntjeninga. Så, faller CBE litt i tillegg veks nettoen tilsvarande.
Eg har nemnt det før i i diskusjon. Eg meinar at det nesten ikkje er nedside igjen i desse selskapa (utleige) over 3-5 års horisont.
Går kursen no endå nokre prosent ned må det vere på så dårlege utsikter at leigetakar ikkje skal kunne betale for skipa.
Så lenge det er folk som selger på disse lave nivåene, vil nok storaktørene kjøre prisen opp og ned med algoene. Så blir spørsmålet om man bare skal sitte i ro, eller hive seg med på karusellen og fiske litt, på det man tror er bunn og topp.
Londonmannen
23.04.2022 kl 09:00
9357
Jeg tror nok bevisstheten rundt MOCC vil øke etterhvert som kvartalene går og man må innse at, til tross for alle advarsler om at toppen er nådd, så øker inntektene og størrelsen på utbyttene.
Vi må ikke glemme at hittil har det kun vært to stk tilbakebetaling av kapital, hvorav det første kom som følge av salg av asets. Men i årene fremover vil stadig større utbytter renne inn. Det vil nok påvirke investorenes vilje til å prise MPC aksjen.
Vi må ikke glemme at hittil har det kun vært to stk tilbakebetaling av kapital, hvorav det første kom som følge av salg av asets. Men i årene fremover vil stadig større utbytter renne inn. Det vil nok påvirke investorenes vilje til å prise MPC aksjen.
sol invest
23.04.2022 kl 13:11
9015
Interessant artikkel. Takk for den. Har selv jobbet mye med bolig i departement og Husbanken. Lagde en gang boliginvesteringsprognoser for Nasjonalbudsjettet. Veldig vanskelig selv om jeg satt på mye informasjon fra boligmarkedet.. Nå må det være ekstra vanskelig..
Man bruker ikke renteøkninger for å få opp arbeidsledigheten (kunne ikke la den stå ukommentert, hehe), men for å stramme inn forbruket av varer og tjenester. Det kan kanskje føre til noe økt arbeidsløshet, men det er absolutt ikke målet, hehehe.
Man bruker ikke renteøkninger for å få opp arbeidsledigheten (kunne ikke la den stå ukommentert, hehe), men for å stramme inn forbruket av varer og tjenester. Det kan kanskje føre til noe økt arbeidsløshet, men det er absolutt ikke målet, hehehe.
PSI- Investor
23.04.2022 kl 20:12
8721
Det høres ut som interessante jobber du har hatt!
Jo det som er farlig ved for høy inflasjon er at landet kan miste konkuransekraft i forhold til andre land. Det vil de unngå.
Og da er det ikke forbruket som er viktig. Ikke i seg selv.
Det som er viktig er å holde arbeidsledigheten på et sånt nivå at arbeidsgivere ikke må overby hverandre for å få tak i arbeidskraft.
Det er lønnspress som skaper den farlige delen av inflasjonen, det man prøver å unngå.
Når man så øker rentene så går forbruk ned og som følge av det mister folk jobben. Da unngås det fryktede lønnspresset.
Dette sier jo aldri politikerne, men det er likevel sånn det er.
Hvorfor skulle man ellers ville dempe forbruket og inflasjonen?
Det er da ett fett for norske myndigheter om man betaler 10.000,- eller 11.000,- for en ny tv.
De vil at ‘vanlige folk’ skal ha lite å rute med slik at de ikke kjøper tv’ i det hele tatt slik at Elkjøp må ta ned bemanningen.
Beklager at det ikke er noe relevant om MPCC fra meg, men dollarkursen er på 8,95 så sjekk gjerne fine tall i regnearkene!
Jo det som er farlig ved for høy inflasjon er at landet kan miste konkuransekraft i forhold til andre land. Det vil de unngå.
Og da er det ikke forbruket som er viktig. Ikke i seg selv.
Det som er viktig er å holde arbeidsledigheten på et sånt nivå at arbeidsgivere ikke må overby hverandre for å få tak i arbeidskraft.
Det er lønnspress som skaper den farlige delen av inflasjonen, det man prøver å unngå.
Når man så øker rentene så går forbruk ned og som følge av det mister folk jobben. Da unngås det fryktede lønnspresset.
Dette sier jo aldri politikerne, men det er likevel sånn det er.
Hvorfor skulle man ellers ville dempe forbruket og inflasjonen?
Det er da ett fett for norske myndigheter om man betaler 10.000,- eller 11.000,- for en ny tv.
De vil at ‘vanlige folk’ skal ha lite å rute med slik at de ikke kjøper tv’ i det hele tatt slik at Elkjøp må ta ned bemanningen.
Beklager at det ikke er noe relevant om MPCC fra meg, men dollarkursen er på 8,95 så sjekk gjerne fine tall i regnearkene!
Redigert 23.04.2022 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
toftos
23.04.2022 kl 21:33
8634
https://finansavisen.no/nyheter/handel/2022/04/23/7854597/kraftig-fall-i-netthandelen
Er vel mye som tyder på t toppen er nådd, så får man se på hvordan investorene reagerer på det. Som dere sier, så er inntekten sikret og utbyttene kommer en god stund enda, men på et tidspunkt vil man kanskje ikke være siste mann ut døren ? Tien vil vise hva som er rett og gale, men husk shipping er volatilt
Er vel mye som tyder på t toppen er nådd, så får man se på hvordan investorene reagerer på det. Som dere sier, så er inntekten sikret og utbyttene kommer en god stund enda, men på et tidspunkt vil man kanskje ikke være siste mann ut døren ? Tien vil vise hva som er rett og gale, men husk shipping er volatilt
PSI- Investor
23.04.2022 kl 22:13
8593
Sånn sett, i forhold til om toppen er nådd, så har vi jo noen triggere først:
Når det åpnes opp i østen så er det et stort etterslep som skal fraktes. Dermed blir det køer i mottakerhavnene igjen.
I løpet av sommeren er det vel nærmest forventet streik i havner i USA.
Og så starter høysesongen like etter det.
Så det er å håpe at MPCC får sluttet en del skip på lange avtaler i løpet av denne tiden.
Fortsatt er det vel håp om en avtale om ytterligere fire skip på 7- års- kontrakter, det var jo rykter om dette.
Og så kom det meldinger om forsinkede skipsverft.
Så personlig tror jeg ikke det begynner å haste særlig med å komme seg ut.
Selv om norsk netthandel går ned og dette også skulle skje i andre land så vil det nok likevel ta lang tid før lagre er fylt opp og fraktbehovet synker noe særlig.
Hvordan det går får vi jo se.
Men jeg er temmelig sikker på at minst en ny topp vil komme.
Kursen er jo også unaturlig lav i forhold til både analyser og sikrede inntekter.
Når det åpnes opp i østen så er det et stort etterslep som skal fraktes. Dermed blir det køer i mottakerhavnene igjen.
I løpet av sommeren er det vel nærmest forventet streik i havner i USA.
Og så starter høysesongen like etter det.
Så det er å håpe at MPCC får sluttet en del skip på lange avtaler i løpet av denne tiden.
Fortsatt er det vel håp om en avtale om ytterligere fire skip på 7- års- kontrakter, det var jo rykter om dette.
Og så kom det meldinger om forsinkede skipsverft.
Så personlig tror jeg ikke det begynner å haste særlig med å komme seg ut.
Selv om norsk netthandel går ned og dette også skulle skje i andre land så vil det nok likevel ta lang tid før lagre er fylt opp og fraktbehovet synker noe særlig.
Hvordan det går får vi jo se.
Men jeg er temmelig sikker på at minst en ny topp vil komme.
Kursen er jo også unaturlig lav i forhold til både analyser og sikrede inntekter.
jadden
24.04.2022 kl 10:13
8175
FA papirutgaven har sine faste daglige sider "Børs og Markeder" hvor de har et børsintervju gjerne med en analytiker. Fredag 22.april er det Jo Helgestad i Pengeråd som intervjues, i overskriften fremgår det at han mener at teknologi er fremtiden. Han kommenterer blant annet at generelt virker risikoen i aksjemarkedet betydelig høyere enn normalt.
- I tillegg kan olje- og råvareprisene ha begynt å flate ut, og det samme gjelder da for norske aksjer som er eksponert mot dette-inkludert oljeleting og oljeservice, sier han.
Deretter kommer en litt rar setning som følger: - Også i shipping oppfattes risikoen som høy, og dessuten egner denne sektoren seg trolig best for insiderinvestorer. Javel, så fikk vi den, uten å være insiderinvestor vil vi neppe lykkes i shipping.
Lørdag 23. april er det investeringsdirektør Jon Sigurdsen i forvaltningsselskapet UCVO som intervjues. Hans mantra er å satse på upopulære aksjer. Han lister opp sine favoritter, og til slutt trekker Sigurdsen frem containerrederiet Euroseas.
- Kontraktsportefølgjen innebærer at hele selskapsverdien nedbetales i løpet av 2024, forteller han.
- Ettersom Euroseas´segment innen containere med litt mindre skip også har mindre ordrebygging burde markedet kunne holde seg lenger enn 2025.
Her kjenner vi oss igjen i MPCC.
- I tillegg kan olje- og råvareprisene ha begynt å flate ut, og det samme gjelder da for norske aksjer som er eksponert mot dette-inkludert oljeleting og oljeservice, sier han.
Deretter kommer en litt rar setning som følger: - Også i shipping oppfattes risikoen som høy, og dessuten egner denne sektoren seg trolig best for insiderinvestorer. Javel, så fikk vi den, uten å være insiderinvestor vil vi neppe lykkes i shipping.
Lørdag 23. april er det investeringsdirektør Jon Sigurdsen i forvaltningsselskapet UCVO som intervjues. Hans mantra er å satse på upopulære aksjer. Han lister opp sine favoritter, og til slutt trekker Sigurdsen frem containerrederiet Euroseas.
- Kontraktsportefølgjen innebærer at hele selskapsverdien nedbetales i løpet av 2024, forteller han.
- Ettersom Euroseas´segment innen containere med litt mindre skip også har mindre ordrebygging burde markedet kunne holde seg lenger enn 2025.
Her kjenner vi oss igjen i MPCC.
Redigert 24.04.2022 kl 10:18
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
24.04.2022 kl 10:56
8476
Takk!
Ja pussig at det da ikke er nettopp MPCC som trekkes frem!
Også hos oss inntjenes jo hele selskapsverdien i samme tidsrom.
Likevel positivt at det er et containerrederi som trekkes frem da.
Ja pussig at det da ikke er nettopp MPCC som trekkes frem!
Også hos oss inntjenes jo hele selskapsverdien i samme tidsrom.
Likevel positivt at det er et containerrederi som trekkes frem da.
Landkrabba
24.04.2022 kl 11:26
8437
Hei Jadden. Fikk du svar på hvorfor Folketrygdefondet ikke var nevn i lista til FA? Ikke skjønner jeg hvorfor, mulig talla er for "ferske" enda. Ser i Norne så har Star Spike fremdeles 1.plassen. Det er jeg ganske sikker på at har endret seg. De har nå litt under 10%, CSI litt over 15% og førstplass. Folketrygdefondet er på 4plass med 3,47% av hele MPCC.....
Så vidt jeg ser så har Folketrygdefondet aldri vært inne i MPCC før nå.
De kjøpte 8.000.000 aksjer fra star spike da den 24/3 (til kr 25 pr aksje).
Videre så solgte de 371.000 aksjer den 28/3,
kjøpte 6.269.678 den 30/3,
kjøpte 1.138.697 den 31/3 og
kjøpte 371.000 den 13/4.
Dermed sitter de med totalt 15.408.375 stk relativt ferske aksjer.
(tror dette skal stemme temmelig 100%, men rett meg gjerne hvis noen ser noe feil)
Så vidt jeg ser så har Folketrygdefondet aldri vært inne i MPCC før nå.
De kjøpte 8.000.000 aksjer fra star spike da den 24/3 (til kr 25 pr aksje).
Videre så solgte de 371.000 aksjer den 28/3,
kjøpte 6.269.678 den 30/3,
kjøpte 1.138.697 den 31/3 og
kjøpte 371.000 den 13/4.
Dermed sitter de med totalt 15.408.375 stk relativt ferske aksjer.
(tror dette skal stemme temmelig 100%, men rett meg gjerne hvis noen ser noe feil)
Redigert 24.04.2022 kl 11:29
Du må logge inn for å svare
Landkrabba
24.04.2022 kl 11:34
8434
Sånn rundt regna (ca-kurs den dagen de har kjøpt og solgt) så ligger Folketrygdefondet med snitt på 27kr aksjen. For mange av oss her inne så har vi snitt langt lavere, men til dere som har kommet inn på høyere snitt så får dere vurdere om Folketrygdefondet er noe å følge eller ikke. Jeg for min del tror at de ser oppside fra 27kr aksjen. For min del (som kjøpte de første for 2,5kr) så høres det nesten uvirkelig ut at det skal vokse videre fra 27, MEN, jeg vet at Folketrygdefondet er proffere enn lille meg :-) Det er en voldsom trygghet å ha de inn som 4 største eier!!! Dobbelt så bra er at de er "ferske" i MPCC, altså de har sitt 0-punkt på 27kr aksjen !!!!!!!
sol invest
24.04.2022 kl 16:39
8035
Dette analysefirmaet estimerer at aksjekursen er 69% lavere enn "fair value":
https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-mpcc/mpc-container-ships-shares
De skriver også: "Undervalued with excellent balance sheet"
https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-mpcc/mpc-container-ships-shares
De skriver også: "Undervalued with excellent balance sheet"
Objektivt sett ligger MPC an til å tjene mer enn noensinne i 2022. Etter fredagens nedgang er PE-estimatet for 2022 nå på 2,6.
Dessuten er det teknisk mulig at kursen kan falle ytterligere 30:øre uten å utløse et salgssignal.
Dessuten er det teknisk mulig at kursen kan falle ytterligere 30:øre uten å utløse et salgssignal.
Oppmuntrende nyheter på tampen av uken.
https://e24.no/boers-og-finans/i/28xEml/venter-skyhoeye-resultater-paa-oslo-boers-vi-er-definitivt-annerledeslandet
Sitat: «Næss trekker også frem at prognosene peker mot solid resultatvekst i industriselskapet Elkem, oljeselskapet DNO og rederiet MPC Container Ships.»
https://e24.no/boers-og-finans/i/28xEml/venter-skyhoeye-resultater-paa-oslo-boers-vi-er-definitivt-annerledeslandet
Sitat: «Næss trekker også frem at prognosene peker mot solid resultatvekst i industriselskapet Elkem, oljeselskapet DNO og rederiet MPC Container Ships.»
Redigert 24.04.2022 kl 23:33
Du må logge inn for å svare
Trigem
25.04.2022 kl 07:12
6871
Litt usikker på om jeg ville tillegge denne "analysen" mye vekt. Har for ett enkelt selskap sett at de har vært undervalued flere 100% med et NAV på børsverdi og kontrakter med et resultat med negativ bunnlinje.
Londonmannen
25.04.2022 kl 08:03
6777
Nei, analyser kan være så mangt og de fleste som utarbeider analyser har en agenda og et sett med kunder de skal betjene. Slik sett er det svært få analyser som kan sies å være objektive.
Men i tilfellet MPC så kan man istedet gå inn på Helg11 sitt regneark. Da bil man finne at EPS i 2022 er beregnet til kr 10,09 og den stige4 hvert år frem mot 2025. Bruker man en PE på 7, som vil være helt greit for et selskap som MPC, så vil man om ikke annet innse at dagens prising er svært billig. Og utbyttene, 75% av EPS vil være svært rause i mange år fremover. En rimelig sikker havn i det ruskeværet vi må står midt oppi på verdens børser.
Men i tilfellet MPC så kan man istedet gå inn på Helg11 sitt regneark. Da bil man finne at EPS i 2022 er beregnet til kr 10,09 og den stige4 hvert år frem mot 2025. Bruker man en PE på 7, som vil være helt greit for et selskap som MPC, så vil man om ikke annet innse at dagens prising er svært billig. Og utbyttene, 75% av EPS vil være svært rause i mange år fremover. En rimelig sikker havn i det ruskeværet vi må står midt oppi på verdens børser.
Hmm. Mærsk ned ca. 5%. Ein kan nok dessverre vente storm og orkan i kulingkasta i tiden som kommer. Skal være ærlig, det er mange negative faktorer som kommer på ein gang for øyeblikket.
PSI- Investor
25.04.2022 kl 09:51
6538
Billige aksjer å få kjøpt i dag ser jeg. Ratene har gått noe nedover, men det er som tidligere nevnt triggere foran oss!
Dollaren er på 9,05, og det gjør at inntjeningen er på linje med forrige 'rapport' fra meg. Tallene er tatt fra regnearket til Helg11/ dato:
Akkurat nå viser det følgende estimater, overskudd pr aksje pr år:
2022: 10,12
2023: 11,58
2024: 12,54
2025: 13,59
Totalt kr 47,83
En PE- beregning er altså nesten ikke nødvendig, på de kommende fire år er dette tallet. Dersom ledige skip mot slutten av perioden sluttes til dagens rater.
I tillegg kommer de minst to skipene som er på 7- årskontrakter fra en gang i 2024.
75% utbytte av dette skulle gi kr 35,87 i utbytte per aksje.
For 2022, hvor nærmest all kapasitet er utsolgt og dermed er resultatet på det nærmeste gitt, kan vi forvente med denne dollarkurs, at utbyttet blir 7,59 pr aksje pluss for det solgte skipet ca 35 øre så veldig nært 8 kr og nesten kr 2 pr kvartal. Det blir nok en del lavere for første kvartal, men så stigende etter hvert.
Dollaren er på 9,05, og det gjør at inntjeningen er på linje med forrige 'rapport' fra meg. Tallene er tatt fra regnearket til Helg11/ dato:
Akkurat nå viser det følgende estimater, overskudd pr aksje pr år:
2022: 10,12
2023: 11,58
2024: 12,54
2025: 13,59
Totalt kr 47,83
En PE- beregning er altså nesten ikke nødvendig, på de kommende fire år er dette tallet. Dersom ledige skip mot slutten av perioden sluttes til dagens rater.
I tillegg kommer de minst to skipene som er på 7- årskontrakter fra en gang i 2024.
75% utbytte av dette skulle gi kr 35,87 i utbytte per aksje.
For 2022, hvor nærmest all kapasitet er utsolgt og dermed er resultatet på det nærmeste gitt, kan vi forvente med denne dollarkurs, at utbyttet blir 7,59 pr aksje pluss for det solgte skipet ca 35 øre så veldig nært 8 kr og nesten kr 2 pr kvartal. Det blir nok en del lavere for første kvartal, men så stigende etter hvert.
Pentad
25.04.2022 kl 09:54
6530
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2022/04/25/7854737/arctic-analytiker-liker-belships-mpc-container-ships?internal_source=sistenytt
"– Også MPC Container Ships har svært god inntjeningsvisibilitet, og med dagens kontraktsdekning blir den årlige direkteavkastningen rundt 20 prosent de neste årene, fortsetter Østereng.
– Aksjekursen er mer enn dekket av nåverdien av backlog og konservative skrapverdier på skipene."
"– Også MPC Container Ships har svært god inntjeningsvisibilitet, og med dagens kontraktsdekning blir den årlige direkteavkastningen rundt 20 prosent de neste årene, fortsetter Østereng.
– Aksjekursen er mer enn dekket av nåverdien av backlog og konservative skrapverdier på skipene."
Redigert 25.04.2022 kl 10:01
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.04.2022 kl 09:57
6532
https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilding-sector-not-attractive-to-skilled-workers/
The shipbuilders are supposed to build a much larger number of ships starting from the second half of this year, but skilled subcontract workers are showing no signs of returning after the large-scale restructuring in the mid-2010s
The other reasons include shipbuilders’ cash flows. Those companies have been in the red for years and a number of new shipbuilding processes are yet to start. In addition, most of their contracts are heavy-tail and the price of thick plates has risen a lot. In short, they are in no position to pay more to subcontractors.
The shipbuilders are supposed to build a much larger number of ships starting from the second half of this year, but skilled subcontract workers are showing no signs of returning after the large-scale restructuring in the mid-2010s
The other reasons include shipbuilders’ cash flows. Those companies have been in the red for years and a number of new shipbuilding processes are yet to start. In addition, most of their contracts are heavy-tail and the price of thick plates has risen a lot. In short, they are in no position to pay more to subcontractors.
Londonmannen
25.04.2022 kl 09:59
6509
Ikke uenig i det. Og ikke unormalt vil aksjekursen kunne svinge mye under slike forhold i aksjemarkedet. Men det endrer ikke det fundamentale at MPC formelig soper inn penger og vil utbetale 75% av EPS i utbytte til aksjonærene. Det endrer heller ikke det faktum at dersom kursen mpot formodning skulle ta seg et dykk under kr 20, så vil man med beregnet EPS for 2022 oppleve at selskapet prises med en PE på under 2. Noe slikt vil jo gjøre at vi vil kunne handle langt flere aksjer når utbyttet kommer enn vi kunne gjort ved en mer normal prising.
Når vi kommer ut i slikt ruskevær som børsen nå befinner seg i, så er det dessverre en del investorer som har belånt sine aksjer og som reglerett blir tvangssolgt. Andre kan har brukt såpass mye penger i aksjemarkedet at de ikke tåler å sitte gjennom og se papirtapene stige over pipen. Disse føler serg også tvunget til å selge seg ned for å redusere risikoen. I tillegg byr det mange imot å kjøpe aksjer på blodrøde dager. Alt dette bidrar til at aksjekursen går stikk motsatt vei av det vi ville anse som normalt gitt seølskapets gjeldssituasjon, inntjening og utbyttestrategi.
Derfor er det viktig at man holder fokus på det fundamentale og ikke lar følelsene rive med av blodrøde aksjkurser.
Ha en fin fin dag!
Når vi kommer ut i slikt ruskevær som børsen nå befinner seg i, så er det dessverre en del investorer som har belånt sine aksjer og som reglerett blir tvangssolgt. Andre kan har brukt såpass mye penger i aksjemarkedet at de ikke tåler å sitte gjennom og se papirtapene stige over pipen. Disse føler serg også tvunget til å selge seg ned for å redusere risikoen. I tillegg byr det mange imot å kjøpe aksjer på blodrøde dager. Alt dette bidrar til at aksjekursen går stikk motsatt vei av det vi ville anse som normalt gitt seølskapets gjeldssituasjon, inntjening og utbyttestrategi.
Derfor er det viktig at man holder fokus på det fundamentale og ikke lar følelsene rive med av blodrøde aksjkurser.
Ha en fin fin dag!
Kbkristi
25.04.2022 kl 10:01
6522
– Også MPC Container Ships har svært god inntjeningsvisibilitet, og med dagens kontraktsdekning blir den årlige direkteavkastningen rundt 20 prosent de neste årene, fortsetter Østereng.
– Aksjekursen er mer enn dekket av nåverdien av backlog og konservative skrapverdier på skipene.
– Aksjekursen er mer enn dekket av nåverdien av backlog og konservative skrapverdier på skipene.
Enig i dine betraktninger. Men ser ein kortsiktig på det, kan bildet som tegnes opp, skape tung sjø og motvind ei tid framover. Ikkje første gang det skjer, ei heller den siste.
Enig. Men me skal ikkje berre tegne eit rosenrødt bildet for øyeblikket, mange på denne tråden (inkl. undertegna) har tjent store summer på MPCC. Hovedgrunnen er at det belyses både positive og negative aspekter i segmentet og selskapet. Undertegna har ingen problem med å innrømme at det siste falle både hos New Contex og Harpex var større enn ventet, for min del - og dette vil påvirke heile segmentet også MPCC. Men ja, MPCC blir i svært liten grad (økonomisk og resultatmessig) påvirket av dette, men det er det dessverre svært mange som ikkje er klar over. Men men, stien blir til mens mann går. Ha en fin dag!
Ett element som vil komme er nok stålprisene, og reforhandlinger på inngått kontrakter på nybygg (force majeure). Mange redere vil nok kunne betenke seg om kontraktsverdiene øker i en ellers turbulent verden. Jeg tror altså at vi vil kunne se kanselleringer av ordrer på grunn av ekstreme prisendringer på nybygg (stål primært, men alt øker langt over normal prisvekst).
Skulle dette vise seg å inntreffe parallelt med planlagt skraping av eldre skip, IMO (=sakte gangfart), fortsatt covidproblematikk når høsten kommer (smitten øker alltid på høst / vinter) så vil en kunne se en ny situasjon der kontrakter blir inngått på enda lengre basis enn hva vi har sett hittil.
Bare spår litt i gruten her.....
Skulle dette vise seg å inntreffe parallelt med planlagt skraping av eldre skip, IMO (=sakte gangfart), fortsatt covidproblematikk når høsten kommer (smitten øker alltid på høst / vinter) så vil en kunne se en ny situasjon der kontrakter blir inngått på enda lengre basis enn hva vi har sett hittil.
Bare spår litt i gruten her.....
Redigert 25.04.2022 kl 11:18
Du må logge inn for å svare
velkjent
25.04.2022 kl 11:59
5890
Jeg vil heller kalle ditt resonnement for logisk tenkning. Eneste mennet må være at den "planlagte" skrapingen ikke finner sted.
PSI- Investor
25.04.2022 kl 12:59
5657
Jeg har tro på det du sier der, ref også artikkelen jeg la ut link til lenger opp om at det ikke er lett å få tak i folk til verftene heller, og at det ikke er noe å gå på for å betale mer.
Hørte nettopp om et boligprosjekt hvor kostnadsøkningen ser ut til å bli tilsvarende rundt 750.000,- pr leilighet. Det er klart at utbygger er forpliktet til å levere til avtalt pris, men utbygger er også forpliktet til å ta vare på økonomien i egen bedrift. Man kan ikke sette igang dersom man ser at man ikke vil kunne dekke kostnadene og gå konkurs.
Missfornøyde kjøpere i Norge kan da sikkert gå til sak mot utbygger dersom det ikke er noen smutthull i kontrakten, men hvordan man går til sak mot et verft f eks i Korea eller Kina som dropper å bygge skip, det er nok en mye tyngre prosess.
Og det er slett ikke så sikkert at redere fremdeles har lyst på nye skip til høyere pris når de nå ser på total ordrebok.
Jeg har et håp om både færre og forsinkede leveringer slik at vi kan leve godt enda lenger med MPCC.
Dette byggeprosjektet jeg nevnte der var det ikke solgt 50% enda så de kan nok komme unna med å la være å selge resten og derfor la være å starte bygging. Vil jeg tro.
Hørte nettopp om et boligprosjekt hvor kostnadsøkningen ser ut til å bli tilsvarende rundt 750.000,- pr leilighet. Det er klart at utbygger er forpliktet til å levere til avtalt pris, men utbygger er også forpliktet til å ta vare på økonomien i egen bedrift. Man kan ikke sette igang dersom man ser at man ikke vil kunne dekke kostnadene og gå konkurs.
Missfornøyde kjøpere i Norge kan da sikkert gå til sak mot utbygger dersom det ikke er noen smutthull i kontrakten, men hvordan man går til sak mot et verft f eks i Korea eller Kina som dropper å bygge skip, det er nok en mye tyngre prosess.
Og det er slett ikke så sikkert at redere fremdeles har lyst på nye skip til høyere pris når de nå ser på total ordrebok.
Jeg har et håp om både færre og forsinkede leveringer slik at vi kan leve godt enda lenger med MPCC.
Dette byggeprosjektet jeg nevnte der var det ikke solgt 50% enda så de kan nok komme unna med å la være å selge resten og derfor la være å starte bygging. Vil jeg tro.
I kontrakter er det normalt med en passus om force majeure (uforutsette hendelser på grunn av en utenforliggende faktor / kraft), og i dette tilfellet vil krigen med globale implikasjoner både være årsak til / grunnlag for kontraktuelle avvik fra kjøper / selger.
Et containerskip som plutselig får en prisøkning på 30 - 40% i løpet av en måneds tid (pga stålpriser / lønnsøkninger / forsinkede og mer kostbar elektronikk m.m.), og som fortsatt kun er ett byggenummer som skal påbegynnes om kanskje seks måneder, vil nok kunne skape usikkerhet både hos kunde / leverandør knyttet til hva den faktiske kostnaden / behovet vil bli.
Skal en dra tankespinnet lengre er det nå lett å tenke at "de store" (Maersk, Zim m.fl.) nå i større grad vil ønske å kjøpe de mindre "små" for å på denne måten sikre full økonomisk og kapasitetsmessig forutsigbarhet i et noe "tåkete" verdensbilde de kommende år.
Vi får se hva som skjer. At prisene vil øke, og at krigen blir lang, er relativt sikkert.
Et containerskip som plutselig får en prisøkning på 30 - 40% i løpet av en måneds tid (pga stålpriser / lønnsøkninger / forsinkede og mer kostbar elektronikk m.m.), og som fortsatt kun er ett byggenummer som skal påbegynnes om kanskje seks måneder, vil nok kunne skape usikkerhet både hos kunde / leverandør knyttet til hva den faktiske kostnaden / behovet vil bli.
Skal en dra tankespinnet lengre er det nå lett å tenke at "de store" (Maersk, Zim m.fl.) nå i større grad vil ønske å kjøpe de mindre "små" for å på denne måten sikre full økonomisk og kapasitetsmessig forutsigbarhet i et noe "tåkete" verdensbilde de kommende år.
Vi får se hva som skjer. At prisene vil øke, og at krigen blir lang, er relativt sikkert.