RECSI. Hanwha Kjøper alle Aker Horizons aksjer 20kr
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/23/7839977/rokke-ut-av-rec
Saken oppdateres)
Kjell Inge Røkkes Aker Horizons selger seg ut av REC Silicon for 1,4 milliarder kroner, opplyses det i en børsmelding.
Kjøperen av aksjene er sør-koreanske Hanwha.
Aker Horizons selger alle sine drøyt 70,1 millioner REC-aksjer til en kurs på 20 kroner.
– Dagens kunngjøring er et stort skritt i retning av gjenoppbygging av den amerikanske forsyningskjeden for solenergi. Hanwha er en ledende solcelleprodusent globalt, og driver det største modulproduksjonsanlegget i USA, mens REC Silicon er den polysilisiumprodusenten med lavest Co2-avtrykk på verdensbasis, sier Aker Horizons-sjef Kristian Røkke i en kommentar, og påpeker at han tror Hanwha har den rette kompetansen til å bidra til en vellykket gjenåpning av Moses Lake.
Gjennomføring av transaksjonen er ventet før årsmøtet i REC i mai, og er er underlagt en vanlig antitrust-søknad i USA.
Kristian Røkke vil gå av som styreleder i REC i forbindelse med gjennomføring av transaksjonen, og det vil bli innkalt til ekstraordinær generalforsamling i REC for å velge nye styremedlemmer.
Saken oppdateres)
Kjell Inge Røkkes Aker Horizons selger seg ut av REC Silicon for 1,4 milliarder kroner, opplyses det i en børsmelding.
Kjøperen av aksjene er sør-koreanske Hanwha.
Aker Horizons selger alle sine drøyt 70,1 millioner REC-aksjer til en kurs på 20 kroner.
– Dagens kunngjøring er et stort skritt i retning av gjenoppbygging av den amerikanske forsyningskjeden for solenergi. Hanwha er en ledende solcelleprodusent globalt, og driver det største modulproduksjonsanlegget i USA, mens REC Silicon er den polysilisiumprodusenten med lavest Co2-avtrykk på verdensbasis, sier Aker Horizons-sjef Kristian Røkke i en kommentar, og påpeker at han tror Hanwha har den rette kompetansen til å bidra til en vellykket gjenåpning av Moses Lake.
Gjennomføring av transaksjonen er ventet før årsmøtet i REC i mai, og er er underlagt en vanlig antitrust-søknad i USA.
Kristian Røkke vil gå av som styreleder i REC i forbindelse med gjennomføring av transaksjonen, og det vil bli innkalt til ekstraordinær generalforsamling i REC for å velge nye styremedlemmer.
Redigert 23.03.2022 kl 06:40
Du må logge inn for å svare
Mariobros
24.03.2022 kl 17:34
4715
Og der var 5849 ferdig signert 😁
Redigert 24.03.2022 kl 17:34
Solliar
24.03.2022 kl 17:36
4698
Enten har du en agenda med dette piss preiket eller så har du null kunnskap om noe som helst . Så du la ut denne tidligere i dag og flere svarte deg på dette.
Nå prøver du igjen .
Fornybart
I dag kl 11:50
Hva hvis du etter utvanningen sitter med 50% av aksjene som du egentlig hadde. Ville du ledd da og?
Nå prøver du igjen .
Fornybart
I dag kl 11:50
Hva hvis du etter utvanningen sitter med 50% av aksjene som du egentlig hadde. Ville du ledd da og?
Redigert 24.03.2022 kl 17:37
Småplukker
24.03.2022 kl 17:36
4718
Trist at noen som har så lite peiling som deg skal pøse ut påstander de sjøl innrømmer de ikke har dekning for. Du er en av mange som naturlig nok er frustrerte
over siste utviklingen, men å slenge om seg med dritt som en furten unge i sandkassa hjelper fint lite. Dette med at de vil komme med en gedigen emisjon til lav kurs er noe du har null belegg for, basert på situasjonen i Rec. Og du har fått svar på at en slik emisjon må isåfall begrunnes med storstilte planer som vil innebære at aksjenkursen går kraftig OPP før emisjonen blir satt.
At du knapt gidder lese en setning fra andre med langt større innsikt før du scroller videre, er veldig tydelig.
over siste utviklingen, men å slenge om seg med dritt som en furten unge i sandkassa hjelper fint lite. Dette med at de vil komme med en gedigen emisjon til lav kurs er noe du har null belegg for, basert på situasjonen i Rec. Og du har fått svar på at en slik emisjon må isåfall begrunnes med storstilte planer som vil innebære at aksjenkursen går kraftig OPP før emisjonen blir satt.
At du knapt gidder lese en setning fra andre med langt større innsikt før du scroller videre, er veldig tydelig.
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
Ja- Helt klart det store overordnete spørsmålet nå.
Mulig jeg bommer her, men er det ikke 'normalt' at markedet reagerer negativt og sender kursen ned når en storaksjonær selger seg ut av en aksje, og at fokuset på kjøper dermed kommer i bakgrunnen? At selger i tillegg er så høyt profilert som Røkke forsterker kanskje dette. Kan det være den enkle forklaringen på dagens nedtur? Det renner jo på med positive triggere, senest med signert Bill 5849, så logisk er det jo ikke.
Du småplukk som er en av uchi disipler som må ha betryggende ord fra din Gud, har vel ikke vært den som har kommet med så forferdelig mye info siste året.
Vi får se hvem som har rett da vettu ;)
Vi får se hvem som har rett da vettu ;)
Solliar
24.03.2022 kl 17:43
4671
Her sitter det en som har null peiling på noe som helst og innrømmer det selv og fortsatt langer ut så det holder. Makan til vrøvl ser du sjelden.
Fornybart
I dag kl 11:59
2453
Uchi skrev
Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Kanskje vi bør innføre kunnskaps tester før en kan uttale ..
Fornybart
Du trenger ikke være nedlatende. Jeg har ikke anelse. Det er derfor jeg spør. Makan til oppgulp som kommer fra folk
Fornybart
I dag kl 11:59
2453
Uchi skrev
Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Kanskje vi bør innføre kunnskaps tester før en kan uttale ..
Fornybart
Du trenger ikke være nedlatende. Jeg har ikke anelse. Det er derfor jeg spør. Makan til oppgulp som kommer fra folk
Redigert 24.03.2022 kl 17:47
Solliar
24.03.2022 kl 17:46
4653
Det var kjempe stort volum opp mot 18,30 på grunn av flere trodde det var tilbudsplikt på 20kr Flere av disse gikk nok ut i dag. Spiller ingen rolle da dette er ustabile og korte aksjonærer. Håper de gikk ut med tap.
Redigert 24.03.2022 kl 17:47
Småplukker
24.03.2022 kl 17:47
4683
Selg deg ut og bruk energien din et annet sted. Du har nemlig garantert ikke en eneste disippel på dette forumet.
(I motsetning til deg prøver jeg å lære av de som har mer erfaring av meg, anbefales).
(I motsetning til deg prøver jeg å lære av de som har mer erfaring av meg, anbefales).
suspekt
24.03.2022 kl 17:51
4822
Overreaksjon i dag, kommer sterkt tilbake denne. Når noen ser butikk i å betale kr 20 for aksjen og mener det er ok pris, skal vi ikke selge nede på kr 15. Kan være tvungen innløsning, stopploss og shorterangrep, de må på et tidspunkt kjøpe tilbake, det skal gi oss oppgang.
Ja, det kan forklare at den ikke raste med en gang. Dessuten at kjøper tross alt betalte 20kr (overkurs) kan ha forsinket 'storaksjonær selger seg ut' reaksjonen.
suspekt
24.03.2022 kl 18:00
4789
Rec er ikke det rette segment for røkke. De har ikke ekspertise og erfaring på dette felt. og det koster det å bygge opp. Røkke er nå involvert i så mange andre selskaper at han sikkert vil konsolidere og forsterke sine kjerneområder. Han har gjort ei kule i rec og er sikkert fornøyd. Tar ennå noe tid før rec tjener penger av betydning. Røkke mener nok pengene trenges mer andre steder.
Null
24.03.2022 kl 18:04
4750
Litt usikker på om jeg skønner hva du mener styret har en 10% emisjons fulmakt som det er brukt en del av frem til årets GF.
Så da blir spørmålet hvordan kan HW "tvinge" frem en slik løsning?
Dersom de gjør dette fra de tar over aksjene i mai og 6 måneder frem i tid må de betale meg som Røkke 20 kr pr aksje, stemmer ikke det?
Så er det slik at vi skal være "redd for" en utvannende emisjon før nyttår ?
Selskapet har ved ledelsen sagt at de har det som skal til for å starte ML og utvide Butte.
DVS de trenger ingen emisjon for å gjøre det., da vil det neste være en emisjon for å bygge en ny fabrikk se det;)
Da må nok både ML være på drift med de konsekvenser det har for pris og inntjening, eller tar jeg feil Her....?
Jeg kan vel legge ved mitt syn
Jeg tror ikke på emisjon eller en emisjonsfulmat som gjør at HW får anleding til å kjøpe oss ut for under 20 kr.
Jeg tror at ML blir startet for de midlene som er i selskapet,
Den annonserte utvidelsen av BUTTE kommer til å bli gjennomført som planlagt uten ekstra penger inn.
Når de tjener penger på de anleggene de har så strarter utvidelsene på et forettinsmessig grunnlag......
RØkke har nok gjort en god jobb, jeg tror også HW kan være godt for den indusstrieller delen av REC
Gleder meg til å høre fra dere ;)
Synspunktene deres på mine tanker
NULL
Så da blir spørmålet hvordan kan HW "tvinge" frem en slik løsning?
Dersom de gjør dette fra de tar over aksjene i mai og 6 måneder frem i tid må de betale meg som Røkke 20 kr pr aksje, stemmer ikke det?
Så er det slik at vi skal være "redd for" en utvannende emisjon før nyttår ?
Selskapet har ved ledelsen sagt at de har det som skal til for å starte ML og utvide Butte.
DVS de trenger ingen emisjon for å gjøre det., da vil det neste være en emisjon for å bygge en ny fabrikk se det;)
Da må nok både ML være på drift med de konsekvenser det har for pris og inntjening, eller tar jeg feil Her....?
Jeg kan vel legge ved mitt syn
Jeg tror ikke på emisjon eller en emisjonsfulmat som gjør at HW får anleding til å kjøpe oss ut for under 20 kr.
Jeg tror at ML blir startet for de midlene som er i selskapet,
Den annonserte utvidelsen av BUTTE kommer til å bli gjennomført som planlagt uten ekstra penger inn.
Når de tjener penger på de anleggene de har så strarter utvidelsene på et forettinsmessig grunnlag......
RØkke har nok gjort en god jobb, jeg tror også HW kan være godt for den indusstrieller delen av REC
Gleder meg til å høre fra dere ;)
Synspunktene deres på mine tanker
NULL
På en GF ifjor så fikk de en utvida emisjonsfullmakt mener jeg å huske
Kommer nok en børsmelding snart :-)
henrec
24.03.2022 kl 18:48
4369
Jeg synes ikke dagens utvikling er alt for sjokkerende, til tross for noe ulogisk, da denne aksjen har vært svært volatil i en lang stund. Selv vurderte jeg å selge i går nære 18, til tross for at planen min er å minimum vente til 30-40. Hvorfor det? Jo, fordi jeg som ikke har altfor stor greie på hvordan aksjene med stemmerett, kontroll over firmaet fungerer. Hva kan for eksempel Hanwa med negativt flertall bety for REC? Vil de på et vis ha makt til å selge til seg selv for en pris langt under markedspris, som først og fremst gagner Hanwa og ikke RECSI? Kan man for eksempel med negativt flertall stoppe handler med andre kunder, så Hanwa blir eneste alternativ? Selv er jeg usikker på hva de har makt til å gjøre her, og hvorvidt de kan klare å utnytte RECSI til egen nytte. Jeg tipper det er lignende usikkerheter som gjør at mange trykker på salgsknappen idag. Med AKH inne har jeg hvertfall selv følt meg relativt trygg på at ikke bare Hanwa skal prioriteres. Noen som har et godt svar på dette og hva Hanwa kan ha makt til å få til?
Slettet brukerskrev På en GF ifjor så fikk de en utvida emisjonsfullmakt mener jeg å huske
Det stemmer. Den ble utvidet til 20%, men den har de allerede brukt en del av. Ca 13.5%.
Vurderte du eller solgte du ?
Jeg tror at når alt faller på plass så kommer dette bli en god investering men som du nevner er det noe usikkerhet . Men ellers ligger nå alt tilrette for at Rec skal få en renessanse , ML startes opp og det ser ut at de utvider . Dette blir spennende . Dessuten er det jo ikke slik at Hanwha ned sine 33% kan herje fritt .
Dette kom idag
MOSES LAKE — REC Silicon is asking the city to add 163 acres to the city’s urban growth area for future potential expansion.
According to REC Silicon Vice President for FBR Sales Chuck Sutton, REC used to own the land — located immediately to the north and west of REC’s production facility on Road N Northeast — but has optioned to buy it if the company can get it into the UGA.
“It gives us the flexibility for expansion,” Sutton said.
https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/
Jeg tror at når alt faller på plass så kommer dette bli en god investering men som du nevner er det noe usikkerhet . Men ellers ligger nå alt tilrette for at Rec skal få en renessanse , ML startes opp og det ser ut at de utvider . Dette blir spennende . Dessuten er det jo ikke slik at Hanwha ned sine 33% kan herje fritt .
Dette kom idag
MOSES LAKE — REC Silicon is asking the city to add 163 acres to the city’s urban growth area for future potential expansion.
According to REC Silicon Vice President for FBR Sales Chuck Sutton, REC used to own the land — located immediately to the north and west of REC’s production facility on Road N Northeast — but has optioned to buy it if the company can get it into the UGA.
“It gives us the flexibility for expansion,” Sutton said.
https://columbiabasinherald.com/news/2022/mar/24/rec-asks-annexation/
Sa2ri
24.03.2022 kl 18:58
4505
Dette var jo et interessant innlegg, spesielt fra en som ikke visste noe som helst vedrørende noen helt grunnleggende fakta angående handel på børs tidligere i dag (og derfor måtte spørre om råd). At du påstår RECSI må gjøre en massiv emi viser bare hvor lite du kan om selskapet og hva de har av cash (hvilken balanse de faktisk sitter med). Kanskje du skal lese deg litt opp før du kommer med flere "gode" innspill - kvartalsrapportene finner du på RECSI sine sider.
Redigert 24.03.2022 kl 19:09
Sa2ri
24.03.2022 kl 19:01
4469
"........... HW får anleding til å kjøpe oss ut for under 20 kr."
Bare for å oppklare: HS kan når som helst legge inn et bud på alle aksjene i selskapet dersom de ønsker det - et slik eventuelt bud må ikke fremmes på tilsvarende måte som om de hadde krysset 33,34-grensen da dette (et pliktig bud) er styrt av loven.
Bare for å oppklare: HS kan når som helst legge inn et bud på alle aksjene i selskapet dersom de ønsker det - et slik eventuelt bud må ikke fremmes på tilsvarende måte som om de hadde krysset 33,34-grensen da dette (et pliktig bud) er styrt av loven.
Vel jeg vett at de har 2 mrd på bok. Jeg vett også at det vil koste endel å utvide derav muligheten for en større emisjon. Var det noe mer du lurte på?
Mariobros
24.03.2022 kl 19:48
5521
Bare jeg som syns det er rart at ikke kveldens signering av bill 5849 får noe oppmerksomhet her? 🤔
Helt gull med Jay og signering av 5849! Til dere som er skeptiske til store eiere fra det store utlandet; Både Elkem og Hexagon er i lignende situasjoner. Dere har kanskje hørt om de? Og meg bekjent går butikkene ganske bra.
DjTao
24.03.2022 kl 19:54
5598
Vi har lært nå at gode nyheter fører til nedgang i REC, derfor er det så stille nå… 🤪😂
Sa2ri
24.03.2022 kl 20:10
5409
Marketwatch skrev Vet du om REC eier egne asjer?
REC har ikke gjort noen tilbakekjøp av aksjer hvis det er det du mener. Hvorvidt de kommer til å gjøre noe slikt tror jeg ikke er veldig sannsynlig på en god stund.
Sa2ri
24.03.2022 kl 20:17
5315
"Vel jeg vett at de....."
Godt at du vett så mye - da kan vi jo alle lære av alt du vett.
Her er det på sin plass å ta en "KommersK"
Vett:
1. ens evne til å handle fornuftig og ansvarlig
2. Ordet «vett» kan være i slekt med å veie.[1] Vettleie var en enhet for størrelsen til en landeiendom, tilsvarende en landskyld på 1 vett mel.[2]
3. Vett, også kalt vette, gammel norsk vektenhet som i Magnus Lagabøters landslov fra 1274 ble fastsatt til: vette
1 vett = 1/24 skippund = 28 5/6 merker (tilsvarer i dag cirka 6,179 kg)
Noe mer du vett?
Godt at du vett så mye - da kan vi jo alle lære av alt du vett.
Her er det på sin plass å ta en "KommersK"
Vett:
1. ens evne til å handle fornuftig og ansvarlig
2. Ordet «vett» kan være i slekt med å veie.[1] Vettleie var en enhet for størrelsen til en landeiendom, tilsvarende en landskyld på 1 vett mel.[2]
3. Vett, også kalt vette, gammel norsk vektenhet som i Magnus Lagabøters landslov fra 1274 ble fastsatt til: vette
1 vett = 1/24 skippund = 28 5/6 merker (tilsvarer i dag cirka 6,179 kg)
Noe mer du vett?
BIF78
24.03.2022 kl 20:21
8830
En udvidelse kommer vel efter en genåbning. REC har selv tidligere meldt ud, at ML på 75 pct giver overskud på 100 mio $ ved 15/kg. Ved 100 pct op mod 200 mio og hvad er prisen pr kg i dag? Over 30? Kan en udvidelse ske uden emission...🤔 Og er en emission kun negativ, hvis det skaber vækst. Jeg tror, der kan være flere måder til udvidelse og hvis en emission skulle være nødvendig, så er det ikke nødvendigvis negativt.
God aften, selvom det ikke kan ses på kursen, er der kommet en del gode nyheder de sidste 2 dage.
God aften, selvom det ikke kan ses på kursen, er der kommet en del gode nyheder de sidste 2 dage.
Ariks
24.03.2022 kl 20:42
8622
Merkelig at DN og Finansavisen har årsrapport fra REC i dag i finanskalenderen, men på REC sine nettsider sier de den kommer i morgen.
Godt du kan le etter å ha solgt deg ut med tap. Skal bli deilig med opptur nå! Da kan du angre på du tradet deg ut på peanøtt kurser
Marketwatch
25.03.2022 kl 14:09
7233
Grunnen til at jeg spurte er at egne aksjer ikke gir stemmerett, og skal således ikke regnes med når man beregner eierandelen til Hanwha. Når de ikke har gjort tilbakekjøp av egne aksjer, som du skriver, så er ikke problemstillingen aktuell.
Sa2ri
25.03.2022 kl 14:11
7204
Takk for oppklaringen - da jeg lærte i hvertfall jeg noe nytt i dag :-)
Stabukk
27.03.2022 kl 10:54
6392
Er sjølv litt skeptisk til korleis Hanwha vil behandla oss småaksjonærar. Men vi kan bli for negative. Trur ikkje på «gedigen emisjon». I januar fekk Rec inn ca 950 mill. kr etter den retta emien mot Hanwha, så selskapet har nesten to mrd. til restart av ML og utviding av Butte (etter ein retta emi også på slutten av 2020).
Husk også at Rec sjølv har sendt brev til kommunen om «new investors and partners» med interesse for «co-located manufacturing sites». tett opp til fabrikken som skal restartast. Hanwha og Rec vil få hendene fulle med å starta opp ML og signera avtalar, sannsynligvis også planlegga utviding eller ML2.
Kursen får den enkelte berre følgja med på. Er redd den kan ligga mellom 14 og 16 ei stund. Men det fundamentale MÅ løfta kursen etter kvart. Om Hanwha kjem med eit frivillig bud, vil berre visa seg. Er ikkje så sikker på at det kjem i år, men kan ta feil!
Husk også at Rec sjølv har sendt brev til kommunen om «new investors and partners» med interesse for «co-located manufacturing sites». tett opp til fabrikken som skal restartast. Hanwha og Rec vil få hendene fulle med å starta opp ML og signera avtalar, sannsynligvis også planlegga utviding eller ML2.
Kursen får den enkelte berre følgja med på. Er redd den kan ligga mellom 14 og 16 ei stund. Men det fundamentale MÅ løfta kursen etter kvart. Om Hanwha kjem med eit frivillig bud, vil berre visa seg. Er ikkje så sikker på at det kjem i år, men kan ta feil!
FA i dag: "Hva med REC- etter å ha utløst flere salgssignaler sist uke ". En av oss er en tulling.
FA sin artikkel er en teknisk analyse og således totalt uinteressant fra et investeringsperspektiv.
Kalleskaviar70
27.03.2022 kl 11:49
6058
Artikeln är ju låst. Är det någon som har en mer detaljerad information vad som skrivs i artikeln?
Stabukk
27.03.2022 kl 11:57
6003
Det vanlige er vel å betale for tilgang dersom en ønsker å få vite innholdet!
Står ingenting verdt å lese. At salgsignal er utløst kan umulig komme som noen bombe for noen om man ser på siste dagers kursutvikling. Om noen velger å selge rec for 14 kroner får de bare gjøre det, her skal skattepenger og feriepenger inn senere i år, gjør forsåvidt lite for meg om kursen skal ned på 13 tallet. Selger ikke noe som er verdt langt over 50 kr for 14kr. Blir trangt i døra når panikken stopper og kursoppgangen begynner for alvor
Skalleknarp
27.03.2022 kl 12:18
5874
Ingen vits å se på det tekniske hvis det kommer meldinger fra selskapet som endrer forutsetningene. Mange her snakker om selskapet som HS, men med all respekt så er det fortsatt RECSI.
Ja enig der. Det er på en måte Buffet sin filosofi jeg følger når det gjelder akkurat denne aksjen. Håper ikke det høres flåsete ut, men slik er det for meg.
Småplukker
27.03.2022 kl 12:56
5642
Fullstendig feil. Buffet snakker om at man ikke skal se på en aksje isolert, men "buy the fundamentals". Og er det noe Rec har i fullt monn, så er det vel det.
Jeg er klar over at selskapet ikke nødvendigvis passer 100% inn i alt han har sagt, men å diskutere semantikk og smånyanser orker jeg ikke. Tror poenget mitt står greit.
Som småplukker sier over.
Som småplukker sier over.
Redigert 27.03.2022 kl 12:58
Her bommer du. Ingen fremtidig kontantstrøm er sikker, det vet han også, og de sjansene har han tatt i flere av sine investeringer.
Marketwatch
27.03.2022 kl 16:35
5000
Skal ikke legge skjul på at jeg er skuffet over at Aker har solgt seg ut, da jeg oppriktig trodde at de ville være med på å bygge opp en verdikjede for solar, og senere batteri, i USA. AKH har imidlertid svært mange baller i luften som krever store investeringer fremover, noe som da tydeligvis gikk ut over satsingen i REC. Hanwha går tydeligvis 100% inn for satsingen i USA. Det vanlige ved kjøp av større aksjeposter er at kjøper gis en rabatt, her har kjøper imidlertid hatt så pass stort ønske om å kjøpe seg opp i REC at de har gitt en betydelig overpris i forhold til børskurs. Etter min mening indikerer kjøpene til Hanwha at REC er feilpriset på OSE og at kursen således burde ligge ca 50% høyere. Kortsiktig ser jeg imidlertid ikke så store muligheter for at feilprisingen skal rettes opp. At Hanwha har kjøpt seg opp til like under tilbudsgrensen, indikerer at de per nå ikke vil gi et tilbud på kjøp fra øvrige aksjonærer til kr 20,-. Tror derfor at det ikke vil skje alt for mye i aksjen før godkjennelse og nytt styre forligger i mai, men man vet jo aldri. Etter min mening bør imidlertid REC allerede nå begynne å forberede enten flytting, eller sideregistrering, på børs i USA, da tilknytningen til Norge etterhvert blir liten.